HOTARARE Nr. 1655 din 14 decembrie 2005
privind organizarea si desfasurarea examenului de atestare in functiile publice
de prefect si subprefect
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1142 din 16 decembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. III
alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 340/2004 privind institutia prefectului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare reglementeaza conditiile de participare, precum si
conditiile de organizare si desfasurare a examenului de atestare in functiile
publice de prefect si subprefect, denumit in continuare examen.
(2) Examenul este gestionat de comisia de concurs pentru recrutarea
inaltilor functionari publici, numita prin Decizia primului-ministru nr.
276/2005, completata de Decizia primului-ministru nr. 356/2005, denumita in
continuare comisie.
(3) Secretariatul comisiei prevazute la alin. (2) se asigura de Agentia
Nationala a Functionarilor Publici. Persoanele care fac parte din secretariatul
comisiei se desemneaza prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
(4) Examenul prevazut la alin. (1) se organizeaza si se desfasoara in
conditiile stabilite prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, republicata, cu modificarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 179/2005 si cu respectarea prevederilor prezentei hotarari.
(5) Examenul consta in doua etape, dupa cum urmeaza:
a) elaborarea unui proiect pe baza tematicii si bibliografiei stabilite
prin ordin al ministrului administratiei si internelor;
b) proba scrisa, care consta in rezolvarea unor subiecte in prezenta
comisiei.
Art. 2
Comisia prevazuta la art. 1 alin. (2) are urmatoarele atributii:
a) verifica dosarele de inscriere la examen ale candidatilor;
b) stabileste subiectele pentru examen;
c) acorda punctajele pentru fiecare candidat in parte.
Art. 3
Secretariatul comisiei are urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de comisie intreaga
documentatie privind activitatea specifica a acestora;
b) asigura afisarea rezultatelor examenului;
c) indeplineste orice sarcini specifice necesare pentru buna desfasurare a
examenului.
Art. 4
Pot participa la examen persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la
art. 15 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
republicata, cu modificarile ulterioare, cu exceptia celor prevazute la lit. c)
- e).
Art. 5
Bibliografia si tematica pentru examen se stabilesc prin ordin al
ministrului administratiei si internelor si se comunica prin afisare la sediul
si pe site-ul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si al Ministerului
Administratiei si Internelor la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
(1) In vederea participarii la examen candidatii vor depune la sediul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici dosarele de inscriere.
(2) Dosarele de inscriere trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) copia actului de identitate;
b) formularul de inscriere;
c) copii ale diplomelor de studii;
d) copia carnetului de munca sau o adeverinta care sa ateste vechimea in
munca si, dupa caz, in specialitate;
e) cazierul judiciar;
f) adeverinta care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare;
g) recomandarea de la ultimul loc de munca.
(3) Copiile actelor prevazute la alin. (2) se prezinta insotite de
documentele originale, care se certifica pentru conformitate cu originalul de
catre secretariatul comisiei, sau in copii legalizate.
(4) Formularul de inscriere este pus la dispozitia candidatilor de
secretariatul comisiei.
Art. 7
(1) Pot sustine proba scrisa a examenului candidatii ale caror dosare de
inscriere au fost verificate de comisie, in conditiile prezentei hotarari.
(2) Rezultatele verificarii dosarelor, cu mentiunea admis/respins, se
comunica prin afisare la sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 8
(1) Pentru a putea sustine proba scrisa candidatii sunt obligati sa depuna
proiectul prevazut la art. 1 alin. (4) lit. a) inainte de inceperea probei
scrise a examenului.
(2) Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei
stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(3) In cazul in care, datorita numarului mare de candidati, proba scrisa se
organizeaza in mai multe serii, subiectele se vor schimba la fiecare serie, cu
exceptia situatiei in care se organizeaza simultan.
(4) Seturile de subiecte se semneaza de toti membrii comisiei si se inchid
in plicuri sigilate, purtand stampila Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
Art. 9
(1) Cu doua ore inainte de inceperea probei scrise, la locul desfasurarii
acesteia se va afisa repartizarea pe sali a candidatilor.
(2) Cu 30 de minute inainte de inceperea probei scrise se face apelul
nominal al candidatilor, in vederea indeplinirii formalitatilor prealabile,
respectiv verificarea identitatii. Verificarea identitatii candidatilor se face
numai pe baza buletinului de identitate sau a cartii de identitate.
(3) Dupa verificarea identitatii candidatilor, iesirea din sala a acestora
atrage eliminarea din examen, cu exceptia situatiilor de urgenta in care
acestia pot fi insotiti de unul dintre membrii comisiei sau de persoanele care
asigura supravegherea.
(4) Durata probei scrise se stabileste de comisie in functie de gradul de
dificultate si complexitate al subiectelor, dar nu poate depasi 3 ore.
(5) La ora stabilita pentru inceperea probei scrise comisia prezinta
candidatilor seturile de subiecte si invita un candidat sa extraga un plic cu
subiectele de examen.
(6) Dupa inceperea comunicarii subiectelor este interzis accesul
candidatilor care intarzie sau al oricarei persoane, in afara membrilor
comisiei, precum si a persoanelor care asigura secretariatul comisiei,
respectiv supravegherea desfasurarii probei. In acest caz candidatul este
eliminat din examen.
(7) In incaperea in care are loc examenul, pe toata perioada derularii
acestuia, inclusiv a formalitatilor prealabile si a celor ulterioare finalizarii
probei, candidatilor nu le este permisa detinerea sau folosirea vreunei surse
de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la
distanta.
(8) Nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (7) atrage eliminarea
candidatului din proba de examen. Comisia, constatand incalcarea acestor
dispozitii, va elimina candidatul din sala, va face mentiunea
"Anulat" pe lucrare si va consemna cele intamplate in
procesul-verbal.
(9) Lucrarile vor fi redactate, sub sanctiunea anularii, doar pe seturile
de hartie asigurate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, purtand
stampila acesteia pe fiecare fila, in coltul din stanga sus. Prima fila, dupa
inscrierea numelui si a prenumelui in coltul din dreapta, va fi lipita astfel
incat datele inscrise sa nu poata fi identificate si se va aplica stampila
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(10) Candidatul are obligatia de a preda comisiei lucrarea scrisa la
expirarea timpului alocat probei scrise, semnand borderoul special intocmit in
acest sens.
Art. 10
(1) Lucrarile scrise se corecteaza sigilate.
(2) Lucrarile scrise care prezinta insemnari in scopul identificarii
candidatilor se anuleaza si nu vor mai fi notate. Mentiunea "Anulat"
se va face atat pe lucrare, cat si pe borderoul de notare si pe centralizatorul
nominal, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal.
(3) Dupa notarea de catre fiecare membru al comisiei de concurs, lucrarile
scrise se desigileaza.
Art. 11
(1) Probele de examen se noteaza cu puncte de la 0 la 100.
(2) Criteriile de evaluare a proiectului, precum si modul de acordare a
punctajului pentru proba scrisa se stabilesc de comisie si se afiseaza la
finalizarea probei scrise la locul desfasurarii examenului.
(3) Rezultatul final se calculeaza potrivit ponderii stabilite de comisie
in conformitate cu alin. (2).
(4) Promovarea examenului se face ca urmare a obtinerii punctajului minim
de 50 de puncte.
Art. 12
Rezultatul final, cu mentiunea "Admis" sau "Respins",
se comunica candidatilor prin afisare la sediul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici nu mai tarziu de 48 de ore de la finalizarea probei
scrise.
Art. 13
La finalizarea examenului se intocmeste un proces-verbal care sa contina
modul de desfasurare a examenului si rezultatele obtinute de candidati, semnat
de membrii comisiei.
Art. 14
Contestatiile se depun la sediul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, la secretariatul comisiei de solutionare a contestatiilor, sub
sanctiunea decaderii din acest drept, dupa afisarea rezultatelor finale ale
examenului de atestare, in termen de 24 de ore de la data afisarii
rezultatelor.
Art. 15
(1) Contestatiile se solutioneaza de comisia de solutionare a
contestatiilor, numita prin Decizia primului-ministru nr. 276/2005, astfel cum
a fost completata prin Decizia primului-ministru nr. 356/2005.
(2) Secretariatul comisiei de solutionare a contestatiilor prevazute la
alin. (1) este asigurat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici si se desemneaza
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 16
Comisia de solutionare a contestatiilor analizeaza procesul-verbal intocmit
in conditiile prevazute de art. 13, acorda punctajele pentru fiecare dintre
cele doua probe si poate aproba contestatia, modificand punctajul final acordat
de comisie, in situatia in care:
a) constata ca punctajele nu au fost acordate potrivit baremului si
raspunsurilor din lucrarea scrisa;
b) constata ca exista o diferenta mai mare de 10 puncte/proba intre
punctajele acordate de comisie si comisia de solutionare a contestatiilor.
Art. 17
Contestatia va fi respinsa in urmatoarele situatii:
a) daca in urma analizarii contestatiei se constata ca punctajele au fost
acordate potrivit baremului si raspunsurilor din lucrarea scrisa;
b) daca intre punctajul acordat de comisie si cel apreciat de comisia de
solutionare a contestatiilor nu este o diferenta mai mare de 10 puncte/proba;
c) daca punctajul acordat de comisia de solutionare a contestatiilor este
mai mic decat punctajul acordat de comisie.
Art. 18
Comunicarea rezultatelor la contestatiile depuse se face prin afisare la
sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici imediat dupa solutionarea
contestatiilor.
Art. 19
In cazul respingerii contestatiei candidatul se poate adresa instantei de
contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 20
(1) Comisiile prevazute la art. 1 alin. (2) si la art. 15, prin intermediul
secretariatului, pun la dispozitie candidatilor interesati, la solicitarea
acestora, documentele elaborate de aceste comisii, mai putin cele care contin
date cu caracter personal ale candidatilor.
(2) Orice candidat are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuala redactata
in cadrul probei scrise a examenului.
Art. 21
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se afiseaza, atat la
sediul Ministerului Administratiei si Internelor si al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, cat si pe site-ul acestora, data, locul si ora la care
se va desfasura examenul de atestare.
Art. 22
Pentru participarea la lucrarile comisiilor prevazute la art. 1 alin. (2)
si la art. 15, membrii si secretariatul acestora au dreptul la indemnizatia
platita potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.212/2005 privind unele masuri
necesare pentru desfasurarea activitatii comisiilor pentru inaltii functionari
publici.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Mihai Constantin Seitan,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat