HOTARARE Nr. 1610 din 7 octombrie 2004
privind stabilirea unor masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor
pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei in anul 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 919 din 8 octombrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al Legii nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si al Legii nr.
370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute in
legislatia in vigoare in domeniul alegerilor pentru Camera Deputatilor, a
Senatului si a Presedintelui Romaniei, care revin Guvernului, ministerelor si
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
prefectilor si primarilor, se constituie Comisia tehnica centrala, in
componenta prevazuta in anexa nr. 1.
(2) La sedintele Comisiei tehnice centrale pot participa, in calitate de
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Roman
de Presa, ai altor institutii ale administratiei publice centrale interesate,
precum si ai organizatiilor neguvernamentale.
Art. 2
(1) Ministerul Justitiei ia masuri pentru intocmirea, in termen util, a
listelor cuprinzand magistratii care pot fi desemnati, potrivit legii, ca
presedinti ai birourilor electorale ale sectiilor de votare sau ca loctiitori
ai acestora.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Justitiei iau
masurile necesare pentru intocmirea listei cu alti juristi care pot fi
desemnati, potrivit legii, ca presedinti ai birourilor electorale ale sectiilor
de votare sau ca loctiitori ai acestora, in situatia in care numarul
magistratilor este insuficient.
Art. 3
(1) Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, precum si alte institutii centrale competente dispun masurile
necesare pentru organizarea de sectii de votare pe langa unitatile militare,
respectiv caminele de studenti si elevi, institutiile de sanatate si ocrotire
sociala, in gari, aerogari si pe nave si asigura dotarea acestora cu cele
necesare exercitarii dreptului de vot.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Apararii
Nationale asigura ordinea si linistea publica in toate localitatile tarii, pe
intreaga perioada a campaniei electorale si, in mod deosebit, in ziua votarii,
precum si in zilele care premerg si succeda acestei zile.
(3) Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Apararii Nationale
asigura paza pe timpul tiparirii, transportului si depozitarii buletinelor de
vot si celorlalte materiale necesare votarii, precum si paza sectiilor de
votare si a documentelor intocmite de birourile si oficiile electorale, pe
timpul transportului acestora la birourile electorale de circumscriptie,
respectiv la Biroul Electoral Central.
Art. 4
Ministerul Administratiei si Internelor pune la dispozitie primarilor
datele privind cetatenii cu drept de vot, in vederea actualizarii listelor
electorale permanente si realizarii copiilor de pe acestea, precum si datele
privind posesorii cartilor de identitate, pentru distribuirea corecta a
timbrelor autocolante.
Art. 5
(1) Institutul National de Statistica asigura numarul de statisticieni,
informaticieni si de personal auxiliar, dotarea necesara cu echipamente si
tehnica de calcul si programele de prelucrare a datelor pentru efectuarea
operatiunilor tehnice privind centralizarea voturilor si stabilirea
rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul National de Statistica organizeaza instruirea conducerilor
directiilor judetene de statistica privind participarea specialistilor
statisticieni, informaticieni si a personalului auxiliar la efectuarea
operatiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
(3) Ministerul Administratiei si Internelor si Institutul National de
Statistica propun Guvernului spre aprobare modelul proceselor-verbale pentru
stabilirea rezultatelor alegerilor, precum si al celorlalte formulare necesare.
Art. 6
Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Culturii si Cultelor,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii
dispun masurile necesare pentru a pune la dispozitie autoritatilor
administratiei publice locale spatii corespunzatoare in unitatile din
subordine, in vederea organizarii de sectii de votare.
Art. 7
Ministerul Sanatatii ia masurile necesare pentru asigurarea asistentei
medicale la sectiile de votare.
Art. 8
(1) Ministerul Afacerilor Externe face propuneri Biroului Electoral Central
pentru acreditarea observatorilor straini si a delegatiilor mass-media straine.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului asigura
personalul necesar in vederea sprijinirii Biroului Electoral Central pentru
solutionarea unor probleme privitoare la rezervarea locurilor de cazare si la
procurarea mijloacelor de transport, potrivit reglementarilor in vigoare,
pentru observatorii si reprezentantii mass-media din strainatate acreditati.
Art. 9
Ministerul Afacerilor Externe organizeaza si doteaza sectiile de votare de
pe langa misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei si
furnizeaza, in timp util, datele necesare pentru numerotarea acestora.
Art. 10
(1) La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti se constituie, in
termen de 3 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin
ordin al prefectului, comisii tehnice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in componenta prevazuta in anexa nr. 2, cu atributii in coordonarea
si urmarirea indeplinirii sarcinilor ce revin autoritatilor administratiei
publice locale, prevazute in legislatia in vigoare in domeniul alegerilor
pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
(2) La sedintele comisiei tehnice pot participa, in calitate de invitati,
reprezentanti ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Roman de Presa,
precum si ai organizatiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmarirea si solutionarea operativa a problemelor curente din
circumscriptia electorala, pe langa comisia tehnica se constituie un grup
tehnic de lucru, condus de secretarul general al prefecturii, format din
specialisti desemnati de conducatorii serviciilor publice ale ministerelor si
ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Din grupul tehnic de
lucru fac parte si 2 - 3 specialisti din aparatul consiliilor judetene.
(4) In perioada in care isi desfasoara activitatea in cadrul grupului
tehnic de lucru, membrii acestuia vor fi degrevati de sarcinile de serviciu.
(5) Conditiile materiale necesare in vederea functionarii grupului tehnic
de lucru se asigura prin grija prefectului. Salariile si celelalte drepturi
banesti cuvenite salariatilor din grupul tehnic de lucru se achita de unitatile
de la care acestia provin.
Art. 11
(1) Ministerul Administratiei si Internelor organizeaza, in termen de cel
mult 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, instruirea
prefectilor, secretarilor generali ai prefecturilor si a secretarilor generali
ai judetelor cu privire la organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Camera
Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
(2) Prefectii organizeaza instruirea primarilor si a secretarilor
comunelor, oraselor si municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin in
vederea organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor pentru Camera
Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
(3) Prefectii stabilesc graficul de distribuire a buletinelor de vot si a
celorlalte materiale necesare votarii, in functie de asigurarea conditiilor de
pastrare in siguranta a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Ministerul Administratiei si Internelor acorda sprijin de specialitate
prefectilor si primarilor in vederea realizarii la termen si in conditii
corespunzatoare a sarcinilor ce le revin in organizarea si desfasurarea
alegerilor pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
Art. 12
(1) Ministerul Administratiei si Internelor asigura conditii
corespunzatoare - sediu, dotare tehnica si materiala, precum si personal tehnic
auxiliar - pentru functionarea Biroului Electoral Central.
(2) Prefectii, presedintii consiliilor judetene si primarii asigura sediile,
dotarea acestora si conditiile corespunzatoare pentru functionarea birourilor
electorale din judete si din municipiul Bucuresti, precum si a oficiilor
electorale.
Art. 13
(1) Ministerul Administratiei si Internelor asigura tiparirea si distribuirea
in judete a unui numar de 50.000 de brosuri in limba romana continand Legea nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, Legea nr. 370/2004
pentru alegerea Presedintelui Romaniei si celelalte acte normative referitoare
la organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Camera Deputatilor, Senat si
Presedintele Romaniei din anul 2004, precum si 10.000 de astfel de brosuri in
editie bilingva, romana-maghiara, si 500 de brosuri in editie trilingva,
romana-franceza-engleza.
(2) Editarea brosurilor prevazute la alin. (1) se va face pe baza textelor
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 14
(1) Comisiile tehnice judetene si a municipiului Bucuresti informeaza
saptamanal Comisia tehnica centrala in legatura cu stadiul pregatirii si
organizarii alegerilor pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele
Romaniei.
(2) Comisia tehnica centrala informeaza saptamanal Guvernul in legatura cu
stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerilor
pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
Art. 15
In ziua alegerilor, primarii si viceprimarii vor fi prezenti la sediul
primariei, prin rotatie, si vor asigura permanenta functionarii
compartimentelor si serviciilor din aparatul propriu in vederea solutionarii
oricaror probleme care pot aparea in derularea votarii.
Art. 16
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei tehnice centrale
Presedinte: ministrul delegat pentru administratia publica
Membri:
- secretarul de stat pentru comunitati locale din Ministerul Administratiei
si Internelor - coordonator
- cate un reprezentant, la nivel de secretar de stat, de la:
- Secretariatul General al Guvernului;
- Ministerul Administratiei si Internelor;
- Ministerul Justitiei;
- Ministerul Finantelor Publice;
- Ministerul Apararii Nationale;
- Ministerul Afacerilor Externe;
- Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- Ministerul Culturii si Cultelor;
- Ministerul Economiei si Comertului;
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
- Ministerul Sanatatii;
- Institutul National de Statistica;
- Administratia Nationala a Rezervelor de Stat;
- cate un reprezentant al:
- Agentiei pentru Strategii Guvernamentale;
- Agentiei Nationale de Presa "ROMPRES";
- Societatii Romane de Televiziune;
- Societatii Romane de Radiodifuziune;
- Departamentului pentru Relatii Interetnice.
NOTA:
Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale vor fi
asigurate de Ministerul Administratiei si Internelor.
Componenta nominala a Comisiei tehnice centrale se stabileste prin ordin al
ministrului de stat, ministrul administratiei si internelor, pe baza
propunerilor inaintate de conducatorii ministerelor si ai celorlalte institutii
mentionate.
ANEXA 2
COMPONENTA
comisiei tehnice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti
Presedinte: prefectul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti
Membri:
- secretarul general al prefecturii;
- secretarul general al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
- directorul executiv al directiei regionale/judetene de statistica;
- directorul general al directiei generale judetene a finantelor publice,
respectiv a municipiului Bucuresti;
- inspectorul-sef al inspectoratului judetean de politie (pentru municipiul
Bucuresti, directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului
Bucuresti);
- seful serviciului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, de
evidenta informatizata a persoanei;
- seful centrului militar;
- comandantul comandamentului de jandarmi judetean (pentru municipiul
Bucuresti, seful Directiei de ordine publica din cadrul Comandamentului
National al Jandarmeriei);
- inspectorul general al inspectoratului scolar;
- directorul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
- reprezentanti teritoriali ai Societatii Comerciale de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A.;
- corespondenti teritoriali ai Agentiei Nationale de Presa
"ROMPRES".
NOTA:
Componenta nominala a comisiei tehnice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, se stabileste de catre prefect prin ordin.