Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1533 din 18 decembrie 2003

privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 18 din  9 ianuarie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 6, art. 7 alin. (1) si alin. (3) lit. b) si m) si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile ulterioare,
    avand in vedere art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993 si ratificat prin Legea nr. 20/1993, si Directiva Consiliului nr. 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar transeuropean de mare viteza,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare are ca obiect stabilirea conditiilor care trebuie indeplinite pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania cu sistemul de transport feroviar de mare viteza transeuropean, prevazut in anexa nr. 1.
    (2) Aceste conditii privesc proiectarea, construirea, modernizarea si exploatarea infrastructurii si a materialului rulant care contribuie la functionarea acestui sistem si vor fi puse in aplicare dupa data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
    Art. 2
    In sensul prezentei hotarari, termenii de specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
    a) sistem de transport feroviar de mare viteza - ansamblul, prevazut in anexa nr. 1, constituit din infrastructura feroviara, formata din liniile de cale ferata si instalatiile fixe ale retelei feroviare, construite sau amenajate pentru transportul feroviar de mare viteza, precum si materialul rulant proiectat sa circule pe aceasta infrastructura;
    b) interoperabilitate - capacitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza de a permite circulatia sigura si fara intreruperi a trenurilor de mare viteza, cu atingerea performantelor cerute de aceste linii. Aceasta capacitate se bazeaza pe ansamblul reglementarilor specifice privind conditiile tehnice si operationale care trebuie sa fie indeplinite pentru a satisface cerintele esentiale;
    c) subsistem - rezultatul impartirii sistemului de transport feroviar de mare viteza. Aceste subsisteme, pentru care trebuie sa fie definite cerintele esentiale, sunt de natura structurala sau functionala si sunt prevazute in anexa nr. 2;
    d) cerinte esentiale - ansamblul conditiilor prevazute in anexa nr. 3, pe care trebuie sa le indeplineasca sistemul de transport feroviar de mare viteza, subsistemele sale si constituentii de interoperabilitate;
    e) constituent de interoperabilitate - oricare dintre componentele elementare, grupele de componente, subansamblul sau ansamblul complet de echipamente incorporate sau care se intentioneaza sa fie incorporate intr-un subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza si care sunt prevazute in anexa nr. 4;
    f) specificatie europeana - o specificatie tehnica comuna, un agrement tehnic european sau un standard national care transpune o norma europeana;
    g) specificatie tehnica comuna - specificatie tehnica elaborata dupa o procedura care este recunoscuta de catre statele membre ale Uniunii Europene in scopul aplicarii uniforme in toate statele membre si care va fi publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene;
    h) agrement tehnic european - aprecierea tehnica favorabila a aptitudinilor de utilizare ale unui produs pentru un anumit scop, bazata pe indeplinirea cerintelor esentiale pentru lucrari de constructie, dupa caracteristicile intrinseci ale acestui produs si dupa conditiile stabilite de aplicare, de utilizare, de reglementare si administrative privitoare la produsele din domeniul constructiilor. Agrementul tehnic european trebuie sa fie dat de catre organismul desemnat in acest scop de catre autoritatea competenta;
    i) norma europeana - norma aprobata de Comitetul European de Standardizare (CEN), de Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC) ca fiind norma europeana (EN) sau document de armonizare (HD), conforma cu regulile comune ale acestor organisme, sau de catre Institutul European de Standarde de Telecomunicatii (ETSI), conforma cu regulile sale proprii ca fiind standard european de telecomunicatii (ETS);
    j) norma - specificatia tehnica aprobata de un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, conformitatea cu aceasta nefiind, in principiu, obligatorie;
    k) specificatii tehnice - cerintele tehnice continute in special in caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrari, unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu si care permit sa se caracterizeze in mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitura sau un serviciu, astfel incat acestea sa corespunda utilizarii careia au fost destinate de catre entitatea contractanta. Aceste prescriptii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum si cerintele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu, in ceea ce priveste sistemul de asigurare a calitatii, terminologia, simbolurile, incercarile si metodele de incercare, ambalarea, marcarea si etichetarea. In cazul lucrarilor aceste prescriptii pot include si reguli pentru proiectarea si calcularea costurilor, pentru conditiile de incercare, pentru controlul si receptia lucrarilor, precum si tehnici, metode de constructie si toate celelalte conditii cu caracter tehnic pe care entitatea contractanta este indreptatita sa le prescrie pe baza unei reglementari generale sau specifice, in ceea ce priveste lucrarile finalizate, precum si materialele sau elementele care compun aceste lucrari;
    l) specificatii tehnice de interoperabilitate, denumite in continuare STI - specificatiile care se refera la un subsistem, cu scopul de a satisface cerintele esentiale, stabilind relatii functionale reciproc necesare intre subsistemele sistemului feroviar transeuropean de mare viteza si asigurandu-se coerenta acestuia;
    m) organism notificat - organismul care este responsabil cu evaluarea conformitatii si a aptitudinii de utilizare a constituentilor de interoperabilitate sau cu evaluarea procedurilor de verificare "CS" a subsistemelor, in concordanta cu prevederile prezentei hotarari;
    n) autoritate competenta - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului sau orice organism desemnat ori agreat de acesta pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 3
    (1) Prevederile prezentei hotarari se refera la subsisteme, la constituentii de interoperabilitate, la interfetele si procedurile specifice fiecarui subsistem, precum si la conditiile de compatibilitate globala a sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania, necesare pentru realizarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar de mare viteza transeuropean.
    (2) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea altor reglementari nationale relevante. Reglementarile pentru componentele de interoperabilitate, adoptate de Uniunea Europeana, se preiau in legislatia nationala prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    (1) Sistemul de transport feroviar de mare viteza din Romania, subsistemele sale, constituentii de interoperabilitate si interfetele acestora vor satisface cerintele esentiale relevante.
    (2) Specificatiile tehnice cuprinse in documentele pentru achizitii publice vor respecta cerintele esentiale referitoare la interoperabilitate.

    CAP. 2
    Specificatii tehnice de interoperabilitate

    Art. 5
    (1) STI sunt elaborate si adoptate de Uniunea Europeana si precizeaza cerintele esentiale necesare a fi respectate de subsisteme si interfetele lor. Fiecare subsistem face obiectul unei STI. Pentru subsistemele care se refera la mediu, exploatare sau la consumabile, STI vor fi elaborate in masura in care aceasta se va dovedi necesara pentru asigurarea interoperabilitatii sistemului feroviar transeuropean de mare viteza in domeniile infrastructurii, energiei, controlului, comenzii si semnalizarii, cat si al materialului rulant.
    (2) Subsistemele sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania vor fi conforme cu prevederile STI, asa cum vor fi preluate prin ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in temeiul art. 6; aceasta conformitate va fi mentinuta in permanenta pe toata durata de utilizare a fiecarui subsistem.
    (3) Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI, in masura in care este necesar pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 1, va trebui:
    a) sa precizeze cerintele esentiale pentru subsisteme si interfetele lor;
    b) sa stabileasca parametrii fundamentali, prevazuti la pct. 3 din anexa nr. 2, care sunt necesari pentru satisfacerea cerintelor esentiale;
    c) sa stabileasca conditiile ce trebuie respectate pentru indeplinirea performantelor specificate pentru fiecare dintre urmatoarele categorii de linii:
    - linii special construite pentru mare viteza;
    - linii special modernizate pentru mare viteza;
    - linii special modernizate pentru mare viteza, care au caracteristici specifice ca rezultat al unor restrictii topografice, de relief sau de sistematizare urbana;
    d) sa stabileasca eventualele modalitati de aplicare in anumite cazuri specifice;
    e) sa determine constituentii de interoperabilitate si interfetele care fac obiectul specificatiilor europene, inclusiv al normelor europene care sunt necesare pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania cu sistemul de transport feroviar de mare viteza transeuropean, cu respectarea cerintelor esentiale;
    f) sa indice pentru fiecare caz procedurile de evaluare a conformitatii sau a aptitudinii de utilizare. Aceasta contine modulele sau combinatia de module specifice care trebuie utilizate pentru evaluarea fie a conformitatii, fie a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, precum si pentru verificarea "CS" a subsistemelor; modulele si combinatia de module pentru evaluarea conformitatii se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (4) Prevederile ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI, elaborate in temeiul art. 6, nu pot contraveni reglementarilor referitoare la utilizarea infrastructurii noi sau amenajate pentru circulatia altor trenuri.
    (5) Prevederile ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI, elaborate in temeiul art. 6, trebuie sa asigure, intr-o maniera adecvata, coerenta retelei feroviare existente, care va fi inclusa si va permite constituirea unui sistem feroviar transeuropean de mare viteza coerent.
    Art. 6
    In scopul realizarii interoperabilitatii sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania, STI adoptate si publicate de Comisia Europeana in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene se transpun in legislatia nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 7
    Prevederile uneia sau mai multor STI adoptate de Comisia Europeana, inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot sa nu fie preluate pe teritoriul Romaniei in urmatoarele situatii:
    a) pentru orice proiect de linie noua sau de modernizare a unei linii existente pentru mare viteza, daca acesta se afla intr-un stadiu avansat de realizare la momentul publicarii respectivei STI. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de autoritate competenta, notifica in prealabil, direct sau prin organismele desemnate/agreate, intentia sa de derogare Comisiei Europene, informeaza Comisia Europeana despre stadiul in care se afla proiectul si ii prezinta un dosar cuprinzand STI sau partile din STI care intentioneaza sa nu fie aplicate, dispozitiile pe care intentioneaza sa le puna in aplicare in realizarea proiectului pentru favorizarea finalizarii interoperabilitatii, precum si motivele tehnice, administrative sau economice care justifica aceasta derogare;
    b) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii existente, in vederea utilizarii pentru viteze mari, atunci cand gabaritul, ecartamentul ori distanta dintre axele liniilor de cale ferata au valori diferite fata de cele existente pe marea majoritate a retelei feroviare europene si atunci cand aceasta cale nu constituie o conexiune directa cu reteaua de mare viteza a unui alt stat membru al Uniunii Europene, care face parte din reteaua transeuropeana de mare viteza. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifica in prealabil, direct sau prin organismele desemnate/agreate, intentia sa de derogare Comisiei Europene si ii inainteaza un dosar cuprinzand STI sau partile din STI care intentioneaza sa nu fie aplicate, referitoare la parametrii fizici sus-mentionati, dispozitiile pe care intentioneaza sa le puna in aplicare la realizarea proiectului pentru a favoriza finalizarea interoperabilitatii sale, masurile tranzitorii care permit asigurarea unei compatibilitati de exploatare si motivele tehnice, administrative sau economice care justifica aceasta derogare;
    c) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii existente, in vederea utilizarii pentru viteze mari, atunci cand aplicarea acestor STI compromite viabilitatea economica a proiectului. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifica in prealabil, direct sau prin organismele desemnate/agreate, intentia sa de derogare Comisiei Europene si ii transmite un dosar cuprinzand STI sau partile din STI care intentioneaza sa nu fie aplicate.

    CAP. 3
    Constituentii de interoperabilitate

    Art. 8
    (1) Producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati iau toate masurile necesare astfel incat constituentii de interoperabilitate:
    a) sa nu fie introdusi pe piata decat daca permit realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar de mare viteza, cu satisfacerea cerintelor esentiale;
    b) sa fie folositi in domeniul lor de utilizare, conform destinatiei lor, si sa fie instalati si intretinuti in mod corespunzator.
    (2) Autoritatea competenta ia toate masurile necesare in vederea asigurarii respectarii de catre producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati a prevederilor alin. (1).
    (3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) nu constituie impedimente pentru punerea pe piata a acestor constituenti in alte domenii de activitate sau pentru utilizarea lor pentru sistemul feroviar conventional.
    Art. 9
    Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau impiedicarea punerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate pentru utilizarea lor in cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteza, daca acestia indeplinesc prevederile prezentei hotarari.
    Art. 10
    (1) Se considera conformi cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute de prezenta hotarare, acei constituenti de interoperabilitate care sunt prevazuti in declaratia "CS" de conformitate sau in declaratia "CS" de aptitudini de utilizare.
    (2) Conformitatea unui constituent de interoperabilitate cu cerintele esentiale corespunzatoare si, daca este cazul, aptitudinea sa de utilizare sunt stabilite in conformitate cu conditiile prevazute de STI corespunzatoare, inclusiv cu specificatiile europene relevante, atunci cand acestea exista.
    (3) Prevederile specificatiilor europene prevazute la alin. (2), publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, se transpun in legislatia nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 11
    Atunci cand se considera ca normele sau specificatiile tehnice nu indeplinesc cerintele esentiale, autoritatea competenta le retrage partial ori in totalitate, dupa caz.
    Art. 12
    In cazul in care se constata ca un constituent de interoperabilitate, prevazut in declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare, introdus pe piata si utilizat pe teritoriul Romaniei conform destinatiei sale, nu satisface cerintele esentiale, autoritatea competenta ia toate masurile necesare pentru a-i restrange domeniul de aplicare, pentru a-i interzice folosirea sau pentru a-l retrage de pe piata, mai ales daca neconformitatea este datorata:
    a) unei nerespectari a cerintelor esentiale;
    b) unei aplicari gresite a specificatiilor europene, atunci cand se bazeaza pe aplicarea acestor specificatii europene;
    c) unei insuficiente a specificatiei europene.
    Art. 13
    (1) Pentru stabilirea declaratiei "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, producatorul sau reprezentantul sau autorizat aplica dispozitiile prevazute de STI relevanta, asa cum sunt preluate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (2) Evaluarea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate este efectuata de organismul notificat, conform prevederilor prezentei hotarari, caruia producatorul sau reprezentantul sau autorizat i-a incredintat cererea.
    (3) In cazul in care constituentii de interoperabilitate fac obiectul altor reglementari legale care acopera alte subiecte, declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare indica faptul ca acesti constituenti de interoperabilitate raspund, de asemenea, si cerintelor respectivelor reglementari.
    (4) In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu are sediul in Romania, obligatiile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se afla in sarcina importatorului. Aceleasi obligatii se aplica oricarei persoane fizice sau juridice romane care asambleaza constituentii de interoperabilitate sau parti ale constituentilor de interoperabilitate de origini diverse ori care produce constituenti de interoperabilitate pentru uz propriu, cu respectarea prevederilor prezentei hotarari.
    (5) Fara a incalca prevederile art. 12:
    a) atunci cand se constata ca declaratia "CS" de conformitate a fost stabilita neadecvat, producatorului, reprezentantului sau autorizat sau importatorului, dupa caz, i se cere de catre autoritatea competenta sa readuca constituentul de interoperabilitate in stare de conformitate si sa procedeze astfel incat sa inceteze aceasta situatie;
    b) in cazul in care neconformitatea persista, organismul desemnat sau agreat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului ia toate masurile necesare pentru a restrange sau a interzice punerea pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza ori asigura retragerea sa de pe piata conform procedurilor prevazute in art. 12.

    CAP. 4
    Subsisteme

    Art. 14
    (1) Punerea in functiune a subsistemelor de natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar de mare viteza, pe teritoriul Romaniei, trebuie sa fie autorizata de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind infiintarea unor institutii publice in subordinea Ministerului Transporturilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 3/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) In acest scop Autoritatea Feroviara Romana - AFER ia toate masurile adecvate pentru ca aceste subsisteme sa nu poata fi puse in functiune decat daca sunt proiectate, construite si instalate astfel incat sa indeplineasca cerintele esentiale ale sistemului de transport feroviar de mare viteza in care se integreaza.
    Art. 15
    Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau impiedicarea construirii, punerii in functiune si exploatarii subsistemelor de natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar de mare viteza, care satisfac cerintele esentiale relevante.
    Art. 16
    (1) Se considera ca interoperabile si conforme cu cerintele esentiale implicate subsistemele de natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar de mare viteza, care sunt prevazute in declaratia "CS" de verificare, in conformitate cu anexa nr. 5.
    (2) Verificarea interoperabilitatii, in concordanta cu cerintele esentiale, a unui subsistem de natura structurala, component al sistemului de transport feroviar de mare viteza, este stabilita prin referire la STI, atunci cand acestea exista.
    Art. 17
    (1) In vederea stabilirii declaratiei "CS" de verificare, entitatea contractanta sau reprezentantul sau autorizat invita organismul notificat pe care l-a ales in acest scop sa aplice procedura de verificare "CS", prevazuta in anexa nr. 6.
    (2) Sarcina organismului notificat, insarcinat cu verificarea "CS" a unui subsistem, incepe din etapa de proiectare si acopera intreaga perioada de construire pana la etapa de receptie, inaintea punerii in functiune a subsistemului.
    (3) Organismul notificat este responsabil cu intocmirea dosarului tehnic care trebuie sa insoteasca declaratia "CS" de verificare. Acest dosar tehnic contine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea constituentilor de interoperabilitate. Dosarul contine, de asemenea, toate elementele referitoare la conditiile si limitele de utilizare, instructiuni de intretinere, de supraveghere continua sau periodica, de reglaj si exploatare.

    CAP. 5
    Organismul notificat

    Art. 18
    (1) Organismul care solicita sa fie notificat, pentru a fi desemnat cu aplicarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate la care s-a facut referire in art. 13, precum si cu aplicarea procedurii de verificare a subsistemelor la care s-a facut referire in art. 17, adreseaza o cerere in acest sens Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (2) Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat se face de o comisie de specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului. Presedintele comisiei este secretarul de stat cu atributii in domeniul transportului feroviar, iar in componenta comisiei trebuie numiti specialisti in domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi specialisti din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
    (3) Pentru evaluarea organismului care solicita sa fie notificat, comisia mentionata la alin. (2) aplica criteriile prevazute in anexa nr. 7. Metodologia de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (4) Organismul care satisface criteriile de evaluare prevazute in normele europene relevante, adoptate in Romania, este desemnat ca organism notificat prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in care se precizeaza domeniul de competenta al acestuia si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului retrage desemnarea acordata unui organism care nu mai satisface criteriile prevazute in anexa nr. 7, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 6
    Sanctiuni

    Art. 19
    Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
    Art. 20
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza;
    b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    e) nerespectarea prevederilor art. 22, cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
    (2) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
    (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele de control imputernicite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
    Art. 21
    Contraventiilor prevazute la art. 20 alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 7
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 22
    Toate deciziile luate de organismul desemnat sau agreat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in aplicarea prezentei hotarari privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, verificarea constituentilor sistemului de transport feroviar de mare viteza, precum si deciziile luate in aplicarea art. 12 si 13 trebuie motivate. Ele sunt notificate in termen de 30 de zile partilor interesate, cu indicarea cailor de actiune prevazute de legislatia in vigoare si a termenelor la care aceste actiuni trebuie introduse.
    Art. 23
    Dispozitiile corespunzatoare utilizarii constituentilor de interoperabilitate si punerii in functiune si exploatare a subsistemelor conform prezentei hotarari vor fi puse in aplicare prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 24
    Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul transporturilor,
                         constructiilor si turismului,
                         Miron Tudor Mitrea

    ANEXA 1

                  SISTEMUL DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARE VITEZA

    1. Infrastructura
    a) Infrastructura sistemului feroviar de mare viteza este formata din acele linii ale retelei de transport feroviar, prevazute in Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european, care sunt:
    - special construite pentru a fi parcurse cu viteza mare;
    - special modernizate pentru a fi parcurse cu viteza mare.
    Ele pot include linii de manevra si de racordare, in particular jonctiuni de linii noi sau amenajate pentru mare viteza cu statiile de cale ferata din centrul orasului, pentru care vitezele trebuie sa tina cont de conditiile locale.
    b) Liniile de mare viteza cuprind:
    - linii special construite pentru mare viteza, echipate pentru viteze in general egale sau mai mari de 250 km/h;
    - linii special modernizate pentru mare viteza, echipate pentru viteze de ordinul a 200 km/h;
    - linii special modernizate pentru mare viteza, care au caracteristici deosebite ca rezultat al unor restrictii topografice, de relief sau de sistematizare urbana, pentru care viteza trebuie adaptata de la caz la caz.

    2. Materialul rulant
    Trenurile de mare viteza de tehnologie avansata trebuie sa fie concepute pentru a garanta o circulatie sigura si fara intreruperi:
    - la o viteza de cel putin 250 km/h pe liniile special construite pentru viteze mari, permitand in circumstante adecvate sa se depaseasca viteze de 300 km/h;
    - la o viteza de ordinul a 200 km/h pe liniile existente special modernizate;
    - la viteza cea mai ridicata pe celelalte linii.

    3. Compatibilitatea infrastructurii si a materialului rulant
    Serviciile de trenuri de mare viteza presupun existenta unei depline compatibilitati intre caracteristicile infrastructurii si ale materialului rulant. De aceasta compatibilitate depinde nivelul performantelor, siguranta, calitatea serviciilor si pretul lor.

    ANEXA 2

                               SUBSISTEME

    1. Pentru aplicarea prezentei hotarari, sistemul de transport feroviar de mare viteza poate fi subdivizat in urmatoarele doua subsisteme:
    1.1. referitor la domenii de natura structurala:
    - infrastructura;
    - energie;
    - comanda, control si semnalizare;
    - material rulant;
    1.2. referitor la domenii de natura functionala:
    - intretinere;
    - mediu;
    - exploatare;
    - utilizatori.
    2. Pentru fiecare subsistem, lista elementelor si aspectelor legate de interoperabilitate este propusa cu ocazia elaborarii proiectelor ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care preiau STI elaborate de Comisia Europeana.
    3. In sensul art. 5 alin. (3) lit. b) din hotarare, elementele urmatoare sunt considerate in special ca parametri fundamentali pentru realizarea interoperabilitatii:
    Parametrii fundamentali:
    - gabarit minim al infrastructurii;
    - raza de curbura minima;
    - ecartamentul liniilor;
    - efort maxim asupra caii;
    - lungimea minima a peroanelor;
    - inaltimea peroanelor;
    - tensiunea de alimentare;
    - geometria catenarelor;
    - caracteristici ale sistemului de management al traficului feroviar european (ERTMS);
    - sarcina pe osie;
    - lungimea maxima a trenurilor;
    - gabaritul materialului rulant;
    - caracteristici minime de franare;
    - caracteristici electrice limita ale materialului rulant;
    - caracteristici mecanice limita ale materialului rulant;
    - caracteristici de exploatare legate de siguranta trenurilor;
    - caracteristici limita legate de zgomotele exterioare;
    - caracteristici limita legate de vibratiile exterioare;
    - caracteristici limita legate de perturbatiile electromagnetice exterioare;
    - caracteristici limita legate de zgomotele interioare;
    - caracteristici limita legate de aerul conditionat;
    - caracteristici legate de transportul persoanelor cu handicap.

    ANEXA 3

                              CERINTE ESENTIALE

    1. Cerinte generale

    1.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    1.1.1. Conceptia, constructia sau asamblarea, intretinerea si monitorizarea componentelor critice pentru securitate si, in mod deosebit, a elementelor care participa la circulatia trenurilor trebuie sa garanteze securitatea la nivelurile corespunzatoare obiectivelor fixate pentru retea, inclusiv in situatiile degradate specificate.
    1.1.2. Parametrii implicati in contactul roata-sina trebuie sa respecte criteriile de stabilitate a rularii, necesare pentru a garanta o circulatie in deplina securitate la viteza maxima autorizata.
    1.1.3. Componentele utilizate trebuie sa reziste la solicitarile normale sau exceptionale specifice in timpul duratei lor de serviciu. Repercusiunile defectarilor accidentale asupra sigurantei circulatiei trenurilor trebuie limitate prin mijloace corespunzatoare.
    1.1.4. Conceptia instalatiilor fixe si a materialului rulant, precum si alegerea materialelor utilizate trebuie sa aiba in vedere limitarea producerii, propagarii si efectelor focului si fumului in caz de incendiu.
    1.1.5. Dispozitivele destinate a fi manevrate de catre utilizatori trebuie concepute in asa fel incat sa nu compromita exploatarea sigura a lor sau sanatatea si securitatea utilizatorilor, chiar in cazul utilizarii necorespunzatoare a acestora fata de instructiunile afisate.

    1.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Monitorizarea si intretinerea elementelor fixe sau mobile care participa la circulatia trenurilor trebuie organizate, efectuate si cuantificate astfel incat sa mentina functionarea lor in conditiile prevazute.

    1.3. Sanatate
    1.3.1. Materialele susceptibile in modul lor de utilizare de a pune in pericol sanatatea persoanelor care au acces la acestea nu trebuie sa fie folosite in trenurile si in infrastructurile feroviare.
    1.3.2. Alegerea, punerea in opera si utilizarea acestor materiale trebuie sa vizeze limitarea emiterii de fum sau gaze nocive si periculoase in caz de incendiu.

    1.4. Protectia mediului
    1.4.1. Impactul asupra mediului, datorat realizarii si exploatarii sistemului feroviar de mare viteza, trebuie evaluat si luat in calcul la proiectarea sistemului in concordanta cu dispozitiile legale in vigoare.
    1.4.2. Materialele utilizate in trenuri si in infrastructuri trebuie sa evite emisia de fum sau gaze nocive si periculoase pentru mediu, mai ales in caz de incendiu.
    1.4.3. Materialul rulant si sistemele de alimentare cu energie trebuie concepute si realizate pentru a fi compatibile din punct de vedere electromagnetic cu instalatiile, echipamentele si retelele publice sau private cu care acestea pot interfera.

    1.5. Compatibilitate tehnica
    Caracteristicile tehnice ale infrastructurii si instalatiilor fixe trebuie sa fie compatibile intre ele si cu cele ale trenurilor ce vor fi folosite in sistemul de transport feroviar de mare viteza.
    In cazul in care respectarea acestor caracteristici se arata dificila in unele parti ale retelei, vor putea fi puse in opera solutii temporare care sa garanteze compatibilitatea pe viitor.

    2. Cerinte specifice fiecarui subsistem

    2.1. Infrastructuri
    2.1.1. Securitate
    Pentru evitarea accesului sau interventiilor nedorite in instalatii, trebuie luate masuri corespunzatoare.
    Masurile trebuie luate pentru limitarea pericolelor la care sunt supuse persoanele, mai ales la trecerea trenurilor prin statii.
    Infrastructurile la care publicul are acces trebuie sa fie concepute si realizate astfel incat sa se limiteze riscul pentru securitatea persoanelor (stabilitate, incendiu, acces, evacuare, peroane etc.).
    Trebuie prevazute masuri corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile particulare din tunelurile de lungimi mari.

    2.2. Energie
    2.2.1. Securitate
    Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie nu trebuie sa compromita siguranta circulatiei trenurilor de mare viteza sau securitatea persoanelor: utilizatorii, personalul de exploatare, locuitorii din vecinatatea caii si terte parti.
    2.2.2. Protectia mediului
    Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie electrica sau termica nu trebuie sa perturbe mediul peste limitele specificate.
    2.2.3. Compatibilitate tehnica
    Sistemele de alimentare cu energie electrica/termica utilizate trebuie:
    - sa permita trenurilor sa realizeze performantele specificate;
    - in cazul sistemelor de alimentare cu energie electrica, sa fie compatibile cu dispozitivele de captare a curentului instalate pe trenuri.

    2.3. Comanda, control si semnalizare
    2.3.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Instalatiile si operatiile de comanda, control si semnalizare utilizate trebuie sa permita o circulatie a trenurilor care sa prezinte nivelul de securitate corespunzator obiectivelor fixate pentru retea.
    Sistemele de comanda, control si semnalizare trebuie sa continue sa permita circulatia in deplina siguranta a trenurilor autorizate pentru a circula in caz de avarie.
    2.3.2. Compatibilitate tehnica
    Toata infrastructura noua si tot materialul rulant nou, construite sau dezvoltate dupa adoptarea sistemelor de comanda, control si semnalizare compatibile, trebuie sa fie adaptate pentru a utiliza aceste sisteme.
    Echipamentele de comanda, control si semnalizare instalate in cabina de conducere a trenurilor trebuie sa permita o exploatare normala, in conditiile specificate, in cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteza.

    2.4. Material rulant
    2.4.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Structurile materialului rulant si legaturilor dintre vehiculele feroviare trebuie concepute astfel incat sa protejeze spatiile unde se afla calatorii si spatiile de conducere, in caz de coliziune sau de deraiere.
    Echipamentele electrice nu trebuie sa compromita siguranta in functionare a instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
    Tehnicile de franare si eforturile exercitate trebuie sa fie compatibile cu conceptia liniilor, a lucrarilor de arta si a sistemelor de semnalizare.
    Trebuie luate masuri corespunzatoare in ceea ce priveste accesul la componentele sub tensiune, pentru a nu pune in pericol securitatea persoanelor.
    In caz de pericol, dispozitivele trebuie sa permita calatorilor sa informeze mecanicul de locomotiva si totodata sa permita personalului de insotire al trenului sa comunice cu acesta. Usile de acces trebuie sa fie dotate cu un sistem de inchidere si deschidere care sa garanteze securitatea pasagerilor.
    Trebuie prevazute si semnalizate iesiri de siguranta.
    Trebuie prevazute dispozitii corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile particulare de siguranta in tunelurile de lungimi mari.
    La bordul trenurilor este obligatoriu un sistem de iluminare de siguranta, cu o intensitate si o autonomie suficiente.
    Trenurile trebuie echipate cu un sistem de sonorizare care sa permita transmiterea mesajelor catre pasageri de catre personalul de bord si de cel de la sol.
    2.4.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Conceperea echipamentelor esentiale, de rulare, de tractiune si de franare, precum si cele de comanda si control trebuie sa permita trenului, in situatia de avarie specificata, sa-si continue deplasarea fara consecinte nefaste pentru echipamentele ramase in serviciu.
    2.4.3. Compatibilitate tehnica
    Echipamentele electrice trebuie sa fie compatibile cu functionarea instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
    In cazul tractiunii electrice, caracteristicile dispozitivelor de captare a curentului trebuie sa permita circulatia trenurilor folosind sistemele de alimentare cu energie a sistemului de transport feroviar de mare viteza.
    Caracteristicile materialului rulant trebuie sa-i permita acestuia sa circule pe toate liniile pe care este prevazuta exploatarea sa.

    2.5. Intretinere
    2.5.1. Sanatate si securitate
    Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere trebuie sa garanteze securitatea exploatarii subsistemelor si sa nu constituie un pericol pentru sanatate si securitate.
    2.5.2. Protectia mediului
    Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere nu trebuie sa depaseasca nivelurile de zgomot admisibile pentru mediul inconjurator.
    2.5.3. Compatibilitate tehnica
    Instalatiile de intretinere pentru materialul rulant de mare viteza trebuie sa permita sa se efectueze operatiunile de siguranta, de igiena si de confort asupra intregului material rulant pentru care au fost proiectate.

    2.6. Mediu
    2.6.1. Sanatate
    Exploatarea sistemului feroviar de mare viteza trebuie sa respecte reglementarile privind nivelul de poluare sonora.
    2.6.2. Protectia mediului
    Exploatarea sistemului de transport feroviar de mare viteza nu trebuie sa produca in sol un nivel inadmisibil de vibratii pentru activitatile si spatiul adiacent infrastructurii, in conditii normale de intretinere.

    2.7. Exploatarea
    2.7.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si calificarea mecanicilor de locomotiva si a personalului de bord si din centrele de comanda trebuie sa garanteze o exploatare sigura, tinandu-se cont de exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si interioare.
    Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemul de asigurare a calitatii aplicat in centrele de comanda si de intretinere ale operatorilor de transport feroviar implicati trebuie sa garanteze un nivel ridicat de securitate.
    2.7.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemele de asigurare a calitatii aplicate de operatorii de transport feroviar interesati in centrele de comanda si de intretinere trebuie sa garanteze un inalt nivel de fiabilitate si de disponibilitate a sistemului.
    2.7.3. Compatibilitate tehnica
    Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si calificarea mecanicilor de locomotiva, a personalului de bord si a personalului insarcinat cu gestionarea circulatiei trebuie sa garanteze eficacitatea exploatarii sistemului de transport feroviar de mare viteza.

    ANEXA 4

                    CONSTITUENTI DE INTEROPERABILITATE

    1. Constituenti de interoperabilitate
    Declaratia "CS" se aplica constituentilor de interoperabilitate care se refera la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza, prevazut la art. 3 din hotarare. Acesti constituenti de interoperabilitate pot fi:
    1.1. constituenti de uz general - constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar si care pot fi utilizati asa cum sunt in alte domenii;
    1.2. constituenti de uz general cu caracteristici specifice - constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar, dar care trebuie sa demonstreze performante specifice atunci cand sunt utilizati in domeniul feroviar;
    1.3. constituenti specifici - constituenti care sunt specifici aplicatiilor feroviare.

    2. Domeniul de aplicare
    Declaratia "CS" prevede:
    - fie evaluarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a conformitatii intrinsece a unui constituent de interoperabilitate, considerat izolat, cu specificatiile tehnice pe care trebuie sa le respecte;
    - fie evaluarea/aprecierea de catre unul sau mai multe organisme notificate a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, considerat in mediul sau feroviar, in particular in cazul in care interfetele sunt implicate, in raport cu specificatiile tehnice, mai ales de natura functionala, care trebuie verificate.
    Procedurile de evaluare se aplica de catre organismul notificat atat in stadiul de proiect, cat si in stadiul de productie, conform modalitatilor indicate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI.

    3. Continutul declaratiei "CS"
    Declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare si documentele care o insotesc trebuie datate si semnate.
    Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    - referiri la prezenta hotarare;
    - numele si adresa completa ale producatorului sau ale reprezentantului autorizat, care este persoana fizica sau juridica cu sediul in Romania; in cazul reprezentantului autorizat se indica, de asemenea, si numele producatorului sau constructorului;
    - descrierea constituentului de interoperabilitate: marca, tip etc.;
    - indicarea procedurii de urmat pentru declararea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare, conform art. 13 din hotarare;
    - toate descrierile relevante la care raspunde constituentul de interoperabilitate si, in particular, conditiile de utilizare;
    - numele si adresa organismului sau organismelor notificate care aplica procedura privind conformitatea sau aptitudinea de utilizare si data certificatului de examinare, precizand, daca este cazul, durata si conditiile de valabilitate a certificatului;
    - daca este cazul, referire la specificatiile europene preluate in legislatia nationala;
    - identificarea semnatarului imputernicit sa angajeze producatorul sau reprezentantul autorizat.

    ANEXA 5

                                DECLARATIA
                      de verificare a subsistemelor

    Declaratia "CS" de verificare si documentele care o insotesc trebuie sa fie datate si semnate. Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    - referinte la prezenta hotarare;
    - numele sau denumirea, adresa sau sediul entitatii contractante ori ale reprezentantului autorizat, cu indicarea numelui si a adresei complete; in cazul reprezentantului se indica, de asemenea, numele comercial al entitatii contractante;
    - descrierea succinta a subsistemului;
    - numele si adresa organismului notificat care a procedat la verificarea "CS" prevazuta la art. 17 din hotarare;
    - referiri la documentele continute in dosarul tehnic;
    - toate dispozitiile pertinente provizorii sau definitive la care trebuie sa raspunda subsistemul si, in particular, daca este cazul, restrictiile sau conditiile de exploatare;
    - durata de valabilitate a declaratiei "CS", daca aceasta este provizorie;
    - identificarea semnatarului.

    ANEXA 6

                                PROCEDURA
                     de verificare pentru subsisteme

    1. Verificarea "CS" este procedura prin care un organism notificat verifica si certifica, la cererea unei entitati contractante sau a reprezentantului autorizat, ca un subsistem este:
    - conform dispozitiilor prezentei hotarari;
    - conform cu alte dispozitii reglementate care sunt aplicabile si ca poate fi pus in functiune.
    2. Verificarea subsistemului cuprinde urmatoarele etape:
    - conceptia si proiectarea de ansamblu;
    - constructia subsistemului, cuprinzand in special executia lucrarilor de inginerie civila, montajul constituentilor, reglajul ansamblului;
    - incercarile finale ale subsistemului.
    3. Organismul notificat care este responsabil cu verificarea "CS" elibereaza certificatul de conformitate destinat entitatii contractante sau reprezentantului autorizat care, la randul sau, a eliberat declaratia "CS" de verificare.
    4. Dosarul tehnic care insoteste declaratia de verificare trebuie constituit astfel:
    - pentru infrastructuri: planuri de lucrari, procese-verbale de receptie a sapaturilor si armaturilor, rapoarte de incercari si de control al betoanelor;
    - pentru alte subsisteme: planuri generale si de detaliu conforme cu executia, scheme electrice si hidraulice, scheme ale circuitelor de comanda, descrierea sistemelor informatice si de automatizare, manuale de functionare si intretinere etc.;
    - lista constituentilor de interoperabilitate incorporati in subsistem, conform art. 3 din hotarare;
    - copii de pe declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare pe care constituentii mentionati mai sus trebuie sa le indeplineasca, conform dispozitiilor art. 13 din hotarare, insotite, daca este cazul, de note de calcul corespunzatoare si de o copie de pe inregistrarile incercarilor si examinarilor facute de organismele notificate pe baza specificatiilor tehnice comune;
    - certificatul organismului notificat responsabil cu verificarea "CS", insotit de note de calcul corespunzatoare, contrasemnate de organism, prin care se stabileste ca proiectul respecta prevederile prezentei hotarari si care precizeaza orice rezerva formulata in timpul verificarii si care nu a fost retrasa; certificatul trebuie, de asemenea, insotit de rapoarte de inspectie si de audit pe care organismul le-a redactat in cadrul misiunii sale, asa cum este precizat la pct. 5.3. si 5.4.
    5. Supraveghere
    5.1. Scopul supravegherii "CS" este de a se asigura ca in timpul realizarii subsistemului obligatiile care decurg din dosarul tehnic au fost indeplinite.
    5.2. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului trebuie sa aiba acces in permanenta in santiere, in atelierele de productie, in locuri de depozitare si, daca este cazul, de prefabricare, la instalatiile de incercari si, in general, in toate locurile pe care el le considera necesare pentru indeplinirea misiunii sale. Entitatea contractanta sau mandatarul sau trebuie sa-i trimita toate documentele necesare in acest sens, in special planurile de executie si documentatia tehnica referitoare la subsistem.
    5.3. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului efectueaza periodic audituri cu scopul de a se asigura ca dispozitiile prezentei hotarari sunt respectate. El furnizeaza cu aceasta ocazie un raport de audit la responsabilii insarcinati cu realizarea subsistemului. Organismul notificat poate solicita sa fie convocat pentru a participa la anumite faze ale productiei.
    5.4. In plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate pe santier sau in atelierele de productie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate proceda la audituri complete sau partiale. El furnizeaza un raport al vizitei si, daca este cazul, un raport de audit responsabililor insarcinati cu realizarea subsistemului.
    6. Dosarul tehnic complet, intocmit conform pct. 4, trebuie depus de entitatea contractanta sau de reprezentantul autorizat pentru sustinerea certificatului de conformitate, certificat eliberat de organismul notificat insarcinat cu verificarea subsistemului, in ordinea lucrarilor. Dosarul tehnic trebuie atasat la declaratia "CS" de verificare pe care entitatea contractanta o trimite autoritatii competente.
    O copie a dosarului tehnic este pastrata de entitatea contractanta pe timpul intregii durate de viata a subsistemului.
    7. Fiecare organism notificat publica periodic informatiile relevante referitoare la:
    - cererile primite pentru verificarea "CS";
    - certificatele de conformitate eliberate;
    - certificatele de conformitate refuzate.
    8. Dosarele si corespondenta referitoare la procedurile de verificare "CS" sunt redactate in limba romana.

    ANEXA 7

                           CRITERIILE MINIMALE
care trebuie luate in considerare pentru notificarea organismelor

    1. Organismul, directorul sau si personalul insarcinat sa execute operatiunile de verificare nu pot sa intervina nici in mod direct, nici ca mandatari in proiectarea, producerea, construirea, comercializarea sau intretinerea constituentilor de interoperabilitate sau a subsistemelor ori in exploatarea lor. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informatii intre producator sau constructor si organism.
    2. Organismul si personalul insarcinat sa efectueze verificarea trebuie sa execute operatiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionala si cea mai mare competenta tehnica si trebuie sa fie liberi de orice presiuni si stimulente, indeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor sau rezultatele verificarii lor, in special de cele care vin din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor.
    3. Organismul trebuie sa dispuna de personal si sa detina mijloacele necesare pentru a indeplini in mod corespunzator sarcinile tehnice si administrative legate de efectuarea verificarilor; el trebuie, de asemenea, sa aiba acces la materialul necesar pentru verificarile speciale.
    4. Personalul insarcinat sa efectueze controale trebuie sa posede:
    - pregatire tehnica si profesionala temeinica;
    - cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele referitoare la controalele pe care el le efectueaza si o practica suficienta in aceste controale;
    - aptitudinea ceruta pentru a redacta certificatele, procesele-verbale si rapoartele care constituie materializarea controalelor efectuate.
    5. Independenta personalului insarcinat sa efectueze controlul trebuie sa fie garantata.
    Remunerarea fiecarui agent nu trebuie sa fie nici in functie de numarul controalelor pe care le efectueaza, nici de rezultatele acestor controale.
    6. Organismul trebuie sa semneze o asigurare de raspundere civila numai daca aceasta raspundere nu este acoperita de stat pe baza prevederilor legale in vigoare sau daca aceste controale nu au fost efectuate in mod direct de catre stat.
    7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional pentru informatiile dobandite in exercitarea atributiilor sale, ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile competente ale statului.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1533/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1533 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1533/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu