HOTARARE Nr. 1470 din 24 noiembrie 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1109 din 8 decembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea
bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea institutiilor publice
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 28/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 20^1
din Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
improspatarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apararii
nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii
Nationale, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Valorificarea la intern si la extern a bunurilor aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale se efectueaza prin Compania
Nationala "Romtehnica" - S.A., denumita in continuare Companie.
(2) Deseurile de sticla, cauciuc, textile, lemn, hartie, carton, plastic, materialele
de resortul hranirii si cele de constructii si cazare, animalele, echipamentul,
uneltele genistice si ambalajele pot fi valorificate si de catre unitatile
militare gestionare, in conditiile stabilite prin instructiuni aprobate prin
ordin al ministrului apararii nationale.
Art. 3
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 262/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate in administrarea
Ministerului Apararii Nationale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 218 din 1 aprilie 2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Teodor Atanasiu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii
Nationale se efectueaza la propunerile comandantilor/sefilor unitatilor
militare gestionare si se aproba de organele competente, potrivit legii.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice ale obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si terenurilor.
Art. 3
(1) Fac obiectul valorificarii:
a) activele fixe scoase din functiune, obiectele de inventar si materialele
declasate, precum si deseurile refolosibile rezultate in urma casarii sau
demolarii;
b) bunurile care nu au putut fi improspatate, a caror pastrare in depozite
ar duce la deprecieri ori stari periculoase de orice fel, stabilite prin
analize si incercari in laboratoare si poligoane specializate, potrivit
normelor de specialitate in vigoare;
c) tehnica, utilajele, loturile de piese de schimb, scule si accesorii,
piesele de schimb, agregatele, ansamblele, subansamblele si materialele de
orice fel, inclusiv produsele cu ciclu lung de fabricatie, aflate in diferite
stadii de executie la operatorii economici, precum si echipamentele si
utilajele achizitionate pe cheltuieli de capital aferente obiectivelor de
investitii nefinalizate din unitatile militare, in starea in care se afla si
daca indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii: nu mai sunt
necesare, au devenit excedentare, nu mai sunt prevazute in inzestrarea armatei,
nu se mai fabrica sau, datorita uzurii morale ori fizice avansate, nu mai
corespund destinatiei sau fac obiectul inlocuirii cu altele performante de
acelasi tip;
d) alte bunuri din existent, indiferent de starea acestora, in scopul
rezolvarii unor nevoi ale Ministerului Apararii Nationale.
(2) Bunurile care pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de
activitate se valorifica la persoane fizice si/sau juridice romane.
(3) Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, definite conform prevederilor legale in vigoare, se valorifica la
extern, iar la intern catre:
a) operatorii economici producatori de astfel de bunuri, in starea in care
se afla ori demilitarizate;
b) operatorii economici specializati si autorizati in comercializarea
acestora ori care au in obiectul de activitate valorificarea deseurilor, dar
numai dupa scoaterea din functiune, demilitarizare si cu respectarea
controlului international al armamentelor conventionale.
(4) Bunurile prevazute la alin. (3) se pot valorifica, cu aprobarea
ordonatorului principal de credite, la intern, numai dupa scoaterea din
functiune si efectuarea operatiunilor de demilitarizare si catre persoane
juridice care au prevazuta in obiectul de activitate realizarea de productii
cinematografice, la cererea expresa a acestora.
(5) Operatiunile de demilitarizare a bunurilor prevazute la alin. (4) se
executa, dupa achitarea contravalorii totale a contractului de
vanzare-cumparare, de unitati specializate ale Ministerului Apararii Nationale,
iar costurile aferente acestora se suporta de catre beneficiar.
(6) Bunurile valorificate potrivit alin. (4) se vor utiliza exclusiv pentru
realizarea de productii cinematografice.
Art. 4
(1) Nu fac obiectul valorificarii:
a) aparatura de secretizare sau componentele speciale care, prin procedura
de valorificare, ar conduce la transmiterea de informatii si date cu caracter
secret. Acestea se scot din functiune sau se declaseaza, dupa caz, si se
caseaza potrivit normelor in vigoare;
b) aparatura artileristica complexa, de conducere a focului, de
radiolocatie, de transmisiuni, de automatizare a conducerii trupelor, nucleara,
bacteriologica si chimica, precum si ansamblele, subansamblele si piesele de
schimb specifice acestora, pentru care nu se primesc solicitari de valorificare
la extern in termen de 6 luni de la data disponibilizarii;
c) bunurile materiale de resortul sanitar veterinar care sunt atipice,
interzise la comercializare si/sau utilizare de catre organele acreditate in
acest sens din Romania sau care prezinta uzura fizica avansata ce pericliteaza
viata bolnavilor ori a utilizatorilor;
d) bunurile materiale aflate in dotarea birourilor atasatilor apararii si
la reprezentantele militare. Acestea se scot din functiune sau se declaseaza,
dupa caz, si se caseaza;
e) bunurile utilizate pentru neutralizarea combustibililor speciali din
rezervoarele si instalatiile tehnicii de rachete, care se distrug, cu
respectarea normelor de protectie a mediului;
f) bunurile specifice bazei materiale de instructie, folosite in procesul
de instruire a militarilor, nominalizate in instructiunile prevazute la art. 50,
denumite in continuare instructiuni, precum si piesele de schimb si materialele
specifice acestora. Acestea se scot din functiune sau se declaseaza, dupa caz,
si se caseaza;
g) deseurile nerefolosibile care se distrug.
(2) Nu se valorifica catre persoanele fizice si operatorii economici
neautorizati bunurile care, prin destinatia lor, pot fi utilizate in scopuri
care afecteaza siguranta nationala si individuala sau colectiva.
Art. 5
Bunurile se valorifica in starea in care se gasesc la data transmiterii
documentelor pentru aprobarea valorificarii. Bunurile raman in evidenta si in
administrarea unitatilor gestionare pana la predarea lor efectiva.
Art. 6
(1) Pentru bunurile aprobate la valorificare se interzice efectuarea
oricaror lucrari care necesita manopera si materiale din fondurile Ministerului
Apararii Nationale pentru schimbarea starii tehnice, cu exceptia situatiilor
stabilite prin instructiuni.
(2) Bunurile aprobate la valorificare se pastreaza in starea tehnica si de
completare in administrarea unitatilor gestionare, potrivit documentelor de
evaluare, pana la finalizarea procedurii de valorificare si predare la
cumparator.
(3) In instructiuni se nominalizeaza bunurile aprobate la valorificare
pentru a caror pastrare se aloca si se utilizeaza fonduri din bugetul
Ministerului Apararii Nationale.
Art. 7
Competentele de stabilire a bunurilor supuse valorificarii, cu exceptia
celor date, conform prevederilor legale, in competenta altor organisme, se
reglementeaza prin instructiuni.
Art. 8
Coordonarea unitara a activitatilor premergatoare si ulterioare
valorificarii in cadrul Ministerului Apararii Nationale, precum si interfata cu
Compania se realizeaza de Comandamentul Logistic Intrunit, denumit in continuare
structura specializata.
Art. 9
(1) Bunurile aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale se
valorifica la intern prin:
a) licitatie publica deschisa cu strigare;
b) selectie de oferte de pret sau negociere directa;
c) valorificare directa fara organizare de licitatie;
d) transmitere fara plata la alte institutii publice, in conditiile
prezentului regulament.
(2) Prin procedura prevazuta la alin. (1) lit. a) se valorifica:
a) tehnica de lupta care devine comuna cu alte sectoare de activitate, dupa
dezafectarea de dotarea specific militara, precum si bunurile, inclusiv cele
demilitarizate, care pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de
activitate, in starea in care se afla ori in stare dezmembrata/partial dezmembrata,
cat si tractoarele de artilerie, plasele si completele de mascare, busolele,
lunetele, binoclurile, precum si deseurile feroase, neferoase, de metale
pretioase si de aliaje ale acestora. La licitatie pot participa persoanele
fizice si/sau juridice romane;
b) armamentul si tehnica de lupta, demilitarizate, pentru care nu au
existat solicitari de valorificare la extern in termen de 6 luni de la data
transmiterii ofertelor si care nu se supun in anul respectiv controlului
international al armamentelor conventionale. La licitatie pot participa numai
operatori economici specializati si autorizati care au in domeniul de
activitate fabricatia, modernizarea, reparatia si/sau comercializarea bunurilor
identice ori de acelasi gen si/sau valorificarea deseurilor feroase si
neferoase;
c) la preturi de deseuri in stare nedezmembrata, armamentul si tehnica de
lupta, demilitarizate, care nu s-au valorificat la extern in termen de 6 luni
de la data transmiterii ofertelor si care se supun controlului international al
armamentelor conventionale, precum si armamentul si tehnica de lupta,
demilitarizate, prevazute la lit. b), care au ramas neadjudecate, inclusiv
bunurile cu uzura morala si fizica avansata, respectiv bunurile sectionate sau
lestate, folosite in procesul de instruire. La licitatie pot participa numai
operatori economici specializati si autorizati care au in domeniul de
activitate fabricatia, modernizarea, reparatia bunurilor identice sau de
acelasi gen si/sau valorificarea deseurilor feroase si neferoase si care se
obliga sa le dezmembreze la sediul unitatilor militare gestionare si sa le
supuna, dupa caz, controlului international al armamentelor conventionale,
conform clauzelor contractuale din contractul de vanzare-cumparare.
(3) Prin procedura prevazuta la alin. (1) lit. b) se valorifica:
a) bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, munitiei, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, in starea in care se afla. La procedura pot participa
numai operatori economici de profil din industria de aparare;
b) deseurile de sticla, cauciuc, textile, lemn, hartie, carton, plastic,
materialele de resortul hranirii si cele de constructii si cazare, uneltele
genistice, echipamentul, animalele si ambalajele;
c) munitia care trebuie delaborata si armamentul usor de infanterie
prevazut la alin. (2) lit. b), nominalizat in instructiuni, care nu a fost
adjudecat. La procedura de valorificare pot participa numai operatori economici
de profil din industria de aparare;
d) armamentul de artilerie, aeronavele si navele fluviale si maritime,
scoase din functiune si demilitarizate, ce se utilizeaza pentru ambientarea,
prin expunere statica, a unor monumente istorice sau a cladirilor. La procedura
de valorificare pot participa persoane fizice si/sau juridice.
(4) Prin procedura prevazuta la alin. (1) lit. c), in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta, prin compensare valorica, schimbarea
bunului cu alte bunuri noi, similare, avand cel putin aceiasi parametri,
necesare armatei, sau in alte situatii aprobate de ordonatorul principal de
credite, la propunerea transmisa pe cale ierarhica de structura abilitata.
Procedura de compensare valorica se stabileste prin instructiuni plecand de la
preturile legal negociate pentru aceste produse la data ultimei negocieri,
actualizate la data valorificarii.
(5) Prin procedura prevazuta la alin. (1) lit. d) se valorifica bunurile
care au parcurs procedurile prevazute la alin. (1) lit. a) - c) si care nu s-au
vandut prin aceste proceduri, dar numai dupa scoaterea din functiune si
demilitarizare, dupa caz.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 10
(1) Estimarea valorii bunurilor propuse pentru valorificare la intern se face
de catre comisia ordonatorului de credite in a carui administrare nemijlocita
se afla acestea, potrivit metodologiei stabilite prin instructiuni. In
documentele de valorificare unitatile militare gestionare vor preciza bunurile
cu uzura morala si fizica avansata care se valorifica, prin licitatie, in
starea in care se afla, la preturi de deseuri nedezmembrate. In documentele de
valorificare se vor mentiona conditiile care au generat asemenea situatie si se
vor anexa copii ale actelor din care rezulta ca bunurile se pot valorifica in
acest mod.
(2) Stabilirea preturilor initiale de vanzare se face de catre structura
specializata, potrivit metodologiei stabilite prin instructiuni, printr-o
comisie de evaluare numita prin decizie a sefului structurii specializate,
formata din cel putin 3 membri. Din comisie face parte si un reprezentant al
Companiei, care va fi desemnat de catre conducatorul acesteia. Pentru
identificarea starii tehnice si de completare a bunurilor din unitati, comisia,
prin cel putin 2 membri si reprezentantul Companiei, va face evaluarea la fata
locului, in centrele zonale de depozitare si colectare, prilej cu care se vor
stabili si bunurile cu uzura morala si fizica avansata care se valorifica, prin
licitatie, in starea in care se afla, la preturi de deseuri in stare
nedezmembrata. In celelalte unitati certificarea propunerii de valorificare a
bunurilor cu uzura morala si fizica avansata, prin licitatie, in starea in care
se afla, la preturile de deseuri nedezmembrate, se face, la fata locului, de
comisia desemnata de ordonatorul de credite, care este esalon superior al
unitatii in cauza.
(3) Pentru bunurile, nominalizate prin instructiuni, care se pot valorifica
de unitatile militare gestionare, stabilirea pretului initial de vanzare se
face de esalonul superior, printr-o comisie de evaluare, formata din cel putin
3 membri, la fata locului.
(4) Preturile initiale de vanzare pentru tehnica de lupta dezafectata de
dotarea specific militara si bunurile comune cu alte sectoare de activitate,
care au o uzura morala si fizica avansata si care se valorifica, prin
licitatie, in starea in care se afla, la preturi de deseuri in stare
nedezmembrata, nu vor fi mai mici decat contravaloarea deseurilor ce ar rezulta
in urma casarii acestora.
(5) Evaluarea bunurilor ce se valorifica la extern se face de catre o
comisie de evaluare numita prin ordin al ordonatorului principal de credite.
Art. 11
(1) Comisia de evaluare intocmeste un raport de evaluare a bunurilor care
urmeaza sa fie valorificate. Pretul initial de vanzare, structura acestuia si,
dupa caz, pretul diminuat se aproba conform competentelor stabilite prin
instructiuni.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere procedurile si criteriile
stabilite prin instructiuni, precum si pretul pietei la bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Valorificarea la intern
SECTIUNEA 1
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare a bunurilor prin
licitatie publica deschisa cu strigare
Art. 12
Licitatia publica deschisa cu strigare se organizeaza de catre Companie.
Art. 13
La licitatiile de vanzare a bunurilor pot participa persoanele fizice
si/sau juridice prevazute la art. 9 alin. (2), care prezinta pana la data
tinerii sedintei de licitatie urmatoarele:
a) documentul din care sa rezulte constituirea garantiei de participare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare in registrul comertului si de
pe codul fiscal, pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de
identitate, pentru persoanele fizice;
c) chitanta de achitare a contravalorii caietului de sarcini si a taxei de
participare, eliberata de casieria organizatorului licitatiei, sau ordinul de
plata emis de institutiile abilitate;
d) declaratia de acceptare a proiectului de contract de vanzare-cumparare
prevazut de caietul de sarcini;
e) alte documente prevazute de legislatia in vigoare si solicitate de
organizatorul licitatiei.
Art. 14
(1) Conducatorul Companiei numeste prin decizie, cu cel putin 30 de zile
inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie, formata din cel putin
3 membri cu probitate morala, in urmatoarea componenta:
a) presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din partea
organizatorului licitatiei;
b) membri, specialisti cu experienta profesionala in domeniu.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiilor de
evaluare.
Art. 15
(1) Nu pot participa la licitatie in calitate de cumparatori membrii
comisiilor de evaluare si ai celor de licitatie si nici sotul/sotia sau rudele
ori afinii pana la gradul al IV-lea inclusiv.
(2) Membrii comisiilor de licitatie au obligatia de a semna pe propria
raspundere o declaratie prin care se angajeaza sa respecte prevederile alin.
(1).
Art. 16
(1) Garantia de participare la licitatie reprezinta 10% din valoarea
pretului initial de vanzare stabilit in caietul de sarcini pentru bunurile care
se valorifica. Depunerea garantiei se face pana la termenul limita prevazut in
caietul de sarcini.
(2) Garantia de participare la licitatie se va returna, incepand cu cea
de-a treia zi lucratoare de la data inchiderii licitatiei, celor declarati
necastigatori, respectiv celor declarati castigatori, dupa achitarea si
ridicarea integrala a bunurilor adjudecate, prin ordin de plata sau in numerar,
in limita plafonului de casa stabilit prin norme de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 17
Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) anuntul publicitar;
c) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie.
Art. 18
(1) Caietul de sarcini se intocmeste in baza informatiilor transmise de
structura specializata si cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea de bunuri oferita si locul de depozitare sau de pastrare;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitator;
f) data si locul de desfasurare a licitatiei;
g) modul de desfasurare a licitatiei;
h) valoarea taxei de participare, cuantumul si modul de constituire a
garantiei care trebuie sa fie depusa de catre solicitanti pentru a fi admisi la
licitatie, locul si data depunerii;
i) proiectul de contract de vanzare-cumparare;
j) modelul declaratiei licitatorului de acceptare a proiectului de contract
de vanzare-cumparare;
k) clauze asiguratorii privind pierderea garantiei de participare la
licitatie, in cazul in care castigatorul licitatiei renunta la cumpararea
bunului si refuza semnarea contractului de vanzare-cumparare, si privind
neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate documentele sau
care prezinta documente incomplete ori incorect intocmite;
l) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie le considera
necesare.
(2) Caietul de sarcini se aproba de conducatorul Companiei.
Art. 19
(1) Caietul de sarcini va fi pus la dispozitie solicitatorilor cu cel putin
10 zile lucratoare inainte de data desfasurarii licitatiei si se poate analiza,
respectiv achizitiona, atat de la sediul Companiei, cat si de pe site-ul
acesteia.
(2) Pretul caietului de sarcini nu va depasi contravaloarea intocmirii,
redactarii si multiplicarii acestuia.
(3) Fisele tehnice se pun la dispozitie solicitantilor numai pentru analiza
si numai la sediul Companiei.
Art. 20
(1) Anuntul publicitar se face printr-o publicatie cu circulatie la nivel
national. In scopul asigurarii unei transparente maxime, anuntul publicitar se
face si pe pagina de Internet a Companiei sau prin alte mijloace de informare,
cu cel putin 15 zile lucratoare inainte de data stabilita pentru licitatie.
(2) Anuntul privind vanzarea prin licitatie contine urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa organizatorului licitatiei;
b) obiectul licitatiei;
c) locul, data si ora inceperii licitatiei;
d) locul si data la care se poate obtine caietul de sarcini;
e) numarul de fax sau adresa de e-mail la care se pot obtine informatii
suplimentare.
Art. 21
(1) Persoana care a achizitionat caietul de sarcini, denumita in continuare
licitator, are dreptul sa examineze conditiile, formularele, termenii si
specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are nevoie de
informatii suplimentare in legatura cu acestea, le solicita in scris
organizatorului licitatiei.
(2) Organizatorul licitatiei raspunde in scris la toate solicitarile
primite, inainte de termenul limita de depunere a documentelor de catre
licitatori.
Art. 22
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor
licitatiei, din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarii licitatorilor.
(2) Modificarile aduse documentelor licitatiei vor fi notificate tuturor
licitatorilor, in scris, prin fax, prin posta electronica, cu cel putin 3 zile
lucratoare inainte de termenul limita de depunere a ofertei. In situatia in
care se descopera vicii de forma si erori aritmetice ale unor documente ale
licitatiei, care ar putea prejudicia patrimoniul armatei, modificarile vor fi
aduse la cunostinta tuturor licitatorilor, la inceperea sedintei de licitatie,
pe baza documentului oficial al structurii specializate si a procesului-verbal
intocmit de Companie si semnat de toti licitatorii acceptati.
(3) Omiterea vreunei informatii in documentele de participare la licitatie
sau prezentarea unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin
caietul de sarcini determina descalificarea licitatorului respectiv.
Art. 23
(1) Taxa de participare la licitatie se determina in functie de
cheltuielile de organizare si desfasurare a licitatiei si se achita la termenul
prevazut in caietul de sarcini.
(2) Contravaloarea caietului de sarcini, a taxei de participare, respectiv
a garantiei de participare la licitatie, se poate achita atat la sediul
Companiei, cat si prin ordin de plata in contul de virament al Companiei, care
este prevazut in caietul de sarcini.
(3) Licitatorilor care nu participa la licitatie li se va restitui, la
cerere, taxa de participare.
Art. 24
(1) Solicitantilor care prezinta unitatilor militare gestionare chitanta
sau ordinul de plata privind achitarea contravalorii taxei de participare la
licitatie li se vor pune la dispozitie, pentru consultare si luare la
cunostinta sub semnatura, fisele tehnice si inventarele bunurilor si li se va
permite examinarea acestora la locul in care se afla depozitate ori pastrate,
fara punerea in functiune si fara efectuarea probelor de rulaj.
(2) Renuntarea participantilor la licitatie la dreptul de a inspecta
bunurile licitate nu constituie temei pentru anularea totala sau partiala a
contractului de vanzare-cumparare.
Art. 25
(1) Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate de licitatori cu
cel putin doua zile lucratoare inainte de inceperea licitatiei si intocmeste
lista cuprinzand ofertantii acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei
care nu au indeplinit conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la
termenul stabilit, documentele cerute prin caietul de sarcini.
(2) Cu aceasta ocazie comisia de licitatie verifica:
a) dosarul cu documentele de organizare a licitatiei;
b) daca publicitatea s-a facut conform prevederilor prezentului regulament;
c) documentele privind calificarea participantilor la licitatie.
Art. 26
(1) Licitatia se desfasoara in prezenta tuturor membrilor comisiei de
licitatie, iar sedinta este condusa de catre presedintele comisiei.
(2) La data si ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in care
sunt cel putin 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia.
(3) Desfasurarea in continuare a licitatiei se face astfel:
a) presedintele anunta pretul initial de vanzare de la care se porneste
strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite;
b) participantii la licitatie prezinta oferta de pret prin strigari. Oferta
trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea licitatiei;
c) presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitator;
d) daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma;
e) licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal
care se semneaza de catre membrii comisiei de licitatie si de catre
participantii la licitatie.
(4) Procesul-verbal al procedurii de valorificare impreuna cu documentele
privind organizarea si desfasurarea acesteia se arhiveaza la sediul
organizatorului licitatiei si constituie baza legala a incheierii contractului
de vanzare-cumparare. O copie a procesului-verbal al procedurii de valorificare
va fi transmisa structurii specializate.
Art. 27
(1) Pentru bunurile care fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate
in administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 28/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, in situatia in care se prezinta un singur participant,
comisia de licitatie negociaza pretul de vanzare pornind de la pretul initial
al licitatiei.
(2) Rezultatul negocierii se inscrie intr-un proces-verbal de negociere
semnat de ambele parti, care va constitui temei legal pentru incheierea
contractului de vanzare-cumparare.
(3) Pretul rezultat din negociere nu poate fi mai mic decat cel stabilit ca
pret de pornire la procedura prin licitatie.
(4) In situatia in care bunul nu a fost adjudecat sau nu s-a prezentat nici
un participant, organizatorul licitatiei informeaza in scris structura
specializata, pentru ca aceasta sa dispuna masuri de valorificare prin
celelalte proceduri prevazute la art. 9 ori casarea, dupa caz.
Art. 28
(1) Pentru bunurile care fac obiectul Ordonantei Guvernului nr. 122/1998
privind acumularea, scoaterea si improspatarea produselor din rezervele proprii
ale fortelor destinate apararii nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care nu s-au prezentat cel
putin 2 participanti la licitatie sau daca nici un ofertant din cei prezenti nu
a oferit pretul de pornire, se incheie proces-verbal de constatare, urmand ca
licitatia sa se repete.
(2) Repetarea licitatiei se face dupa trecerea a cel mult 15 zile
lucratoare de la data primirii noilor conditii de valorificare din partea
structurii specializate.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie cel
putin 2 participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se
va relua in conditiile alin. (2).
(4) In situatia in care dupa a treia licitatie bunul nu a fost adjudecat
sau nu a fost oferit cel putin pretul de pornire a licitatiei, organizatorul
licitatiei informeaza in scris structura specializata, pentru ca aceasta sa
dispuna masuri de scoatere din functiune sau declasare si valorificare prin
transmitere fara plata sau casare, dupa caz.
Art. 29
(1) Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
(2) Contestatiile se depun la sediul organizatorului licitatiei in termen
de 24 de ore de la incheierea acesteia.
Art. 30
Organizatorul licitatiei este obligat sa solutioneze contestatia in termen
de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa comunice rezultatul in
scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din 3 - 5 membri, altii
decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 31
(1) In termen de 10 zile lucratoare de la termenul limita prevazut in
caietul de sarcini pentru semnarea contractului de vanzare-cumparare, persoana
careia i s-a adjudecat bunul este obligata sa ia, pe baza de semnatura, de la
structura specializata exemplarul nr. 1 al facturilor fiscale personalizate si
numai in baza lor sa achite contravaloarea totala a acestora. Cumparatorul va
intra in posesia bunurilor in momentul achitarii integrale a contravalorii
bunurilor adjudecate, a comisionului si a taxei pe valoarea adaugata.
(2) Daca persoana care si-a adjudecat bunul renunta la cumpararea acestuia
sau nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (1), pierde garantia depusa.
Garantia se pierde si in situatia in care la licitatie sunt acceptati minimum 2
participanti, daca persoanele in cauza nu ofera pretul de pornire a licitatiei.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2) Compania informeaza in scris
structura specializata si introduce bunurile in cauza, la preturile initiale de
vanzare, la prima procedura de valorificare ce se organizeaza.
(4) Bunurile adjudecate si achitate integral vor putea fi ridicate de
cumparator in termenul si in conditiile prevazute in contractul de
vanzare-cumparare.
(5) Pentru bunurile adjudecate si achitate integral, care nu se preiau de
catre cumparator in maximum 60 de zile de la data achitarii lor, cumparatorul
este obligat sa plateasca penalitatile percepute conform contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 32
(1) Organizatorul licitatiei are dreptul de a anula licitatia pana la
inchiderea acesteia in una dintre situatiile urmatoare:
a) nu a fost asigurat un nivel corespunzator al concurentei la licitatiile
organizate pentru bunurile prevazute la art. 28;
b) nici unul dintre ofertanti nu a indeplinit conditiile de calificare;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzatoare sau in circumstante
exceptionale. Circumstantele exceptionale se enunta si se definesc in
instructiuni.
(2) Decizia de anulare a licitatiei creeaza pentru organizatorul acesteia
obligatia de a comunica in scris tuturor participantilor la licitatie atat
incetarea obligatiilor pe care acestia si le-au asumat prin depunerea de
oferte, cat si motivul anularii, precum si obligatia de a returna garantia de
participare.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare a bunurilor prin
selectie de oferte de pret sau negociere directa
Art. 33
(1) Valorificarea bunurilor care se gasesc in situatia prevazuta la art. 27
alin. (4) se face prin organizarea selectiei de oferte de pret/negocierii
directe, pe baza preturilor care pot fi majorate, mentinute sau diminuate in
functie de modul de desfasurare a licitatiei si care sunt aprobate de seful
structurii specializate, potrivit art. 11 alin. (1).
(2) Daca bunurile nominalizate in instructiuni, care pot intra in
competenta de valorificare a unitatilor militare gestionare, potrivit prevederilor
art. 2 alin. (2) din hotarare, nu se valorifica dupa repetarea procedurii de
valorificare, in termen de 45 de zile de la data desfasurarii primei proceduri
de valorificare, acestea se vand, in starea in care se afla, numai operatorilor
specializati si autorizati in valorificarea deseurilor sau, dupa caz, se
caseaza si se valorifica deseurile rezultate.
(3) Deseurile feroase si neferoase rezultate in urma delaborarilor de
munitii efectuate de unitatile militare specializate ale armatei se valorifica
prin Companie.
(4) Contravaloarea deseurilor rezultate din delaborarea munitiilor ce se
efectueaza la sediul operatorului economic desemnat se poate utiliza pentru
achitarea contravalorii serviciilor prestate de operatorii economici din industria
de aparare pentru delaborarea munitiei.
Art. 34
(1) Numirea comisiei Companiei se face conform regulilor stabilite la art.
14.
(2) Numirea comisiei, in cazul unitatilor militare gestionare, se face de
esalonul superior.
Art. 35
(1) Selectia de oferte de pret/negocierea directa pentru bunurile care se
gasesc in situatia prevazuta la art. 27 alin. (4) se face pe baza anuntului
publicitar care se da cu ocazia organizarii licitatiei publice deschise cu
strigare si a extrasului din caietul de sarcini de la licitatie, in care se
includ bunurile neadjudecate la licitatie, la noile preturi de valorificare,
precum si precizarile strict necesare, inclusiv proiectul contractului de
vanzare-cumparare.
(2) Dupa depunerea cererilor de cumparare si a garantiei de participare in
cuantum de 10% din valoarea pretului de valorificare, solicitantilor li se
trimit invitatii de participare, in care li se precizeaza si alte detalii
legate de desfasurarea selectiei de oferte de pret/negocierii directe.
(3) Fiecare ofertant are voie sa faca o singura oferta de pret pe care nu o
poate schimba.
(4) Ofertele de pret se depun sau se transmit la sediul organizatorului
procedurii de valorificare, in plic inchis si sigilat, pana la data si ora
precizate in extrasul din caietul de sarcini de la licitatie, semnate de
ofertantul interesat. Ofertele sunt analizate in prezenta membrilor comisiei.
Rezultatul analizei ofertelor de pret se consemneaza intr-un proces-verbal.
(5) Contractul de vanzare-cumparare se incheie cu persoana care a oferit
pretul cel mai mare.
(6) Daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, bunurile se valorifica
catre acesta prin negociere directa.
(7) Procedurile de valorificare pentru bunurile si deseurile prevazute la
art. 9 alin. (3) lit. b) se efectueaza potrivit metodologiei stabilite prin
instructiuni.
Art. 36
(1) Negocierea directa reprezinta procedura prin care se negociaza clauzele
contractuale, inclusiv pretul, cu un singur cumparator.
(2) Rezultatele negocierii se consemneaza intr-un proces-verbal semnat de
ambele parti si care constituie baza stabilirii valorii contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 37
Pretul minim de valorificare al bunurilor prevazute la art. 9 alin. (3)
lit. d) acopera contravaloarea deseurilor ce ar rezulta in urma dezmembrarii
acestora, precum si contravaloarea operatiunilor de demilitarizare ce se
efectueaza prin grija Ministerului Apararii Nationale. Pretul minim de
valorificare al bunurilor se va face public pe site-ul Companiei.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare a bunurilor prin
transmiterea fara plata
Art. 38
Transmiterea fara plata se executa conform prevederilor prezentului
regulament, dupa desfasurarea procedurilor prevazute la art. 9 alin. (1) lit.
a) - c).
Art. 39
(1) Cererile privind transmiterea fara plata a bunurilor se adreseaza
structurii specializate.
(2) Listele cu bunurile ce urmeaza sa fie valorificate prin transmitere
fara plata, pentru care nu sunt solicitari, se comunica de catre structura
specializata institutiilor publice interesate.
CAP. 4
Valorificarea la extern
Art. 40
Ministrul apararii nationale este abilitat si are competente privind
valorificarea la extern a bunurilor, astfel:
a) sa supuna aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, anual si ori
de cate ori este nevoie, tehnica de lupta din urmatoarele categorii care fac
obiectul valorificarii: aeronave, submarine, nave de lupta maritime si
fluviale, tancuri si complexuri de rachete, armament, munitie si rachete din
stocuri, la care gradul de asigurare este sub 80%;
b) sa aprobe modalitatea de valorificare la extern a bunurilor prevazute de
lege;
c) sa aprobe valorificarea armamentului, munitiilor si a rachetelor din
stocuri, la care gradul de asigurare este peste 80% .
Art. 41
Valorificarea la extern a bunurilor se efectueaza direct catre parteneri
externi.
Art. 42
Aprobarea ministrului apararii nationale privind conditiile de valorificare,
inclusiv pretul extern, constituie mandat pentru Companie in vederea semnarii
contractului de export.
Art. 43
Aprobarile ministrului apararii nationale pentru valorificarea la extern a
bunurilor sunt valabile in anul calendaristic respectiv, cu exceptia cazurilor
in care prin aprobare se specifica altfel.
Art. 44
(1) Operatiunile de sortare si verificare a produselor se executa prin
grija Ministerului Apararii Nationale.
(2) Operatiunile de incarcare a produselor pe mijloacele de transport pe
parcurs intern, precum si transportul si paza acestora de la locul de
depozitare pana la locul de incarcare pe mijlocul de transport extern se
executa de institutii sau operatori economici specializati.
(3) Cheltuielile ocazionate de executarea operatiunilor prevazute la alin.
(2) sunt achitate de partenerul extern.
Art. 45
La solicitarea Companiei, structuri abilitate din Ministerul Apararii
Nationale sau operatori economici autorizati si stabiliti de aceasta vor
executa operatiuni de dezafectare de dotarea specific militara,
reinscriptionare, reconditionare si/sau reparatii ori modificari ale
produselor. Contravaloarea operatiunilor este suportata de partenerul extern.
Art. 46
Circulatia documentelor, forma si continutul acestora privind valorificarea
la extern vor fi reglementate prin instructiuni.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 47
(1) Pentru realizarea activitatii de valorificare conform prevederilor
prezentului regulament, Compania incheie un contract de comision cu Ministerul
Apararii Nationale prin ordonatorul de credite abilitat, prin care se va
stabili si comisionul datorat Companiei pentru serviciile de valorificare
prestate de aceasta.
(2) Avand in vedere specificul valorificarii prin comisionar, in cazul in
care bunurile se valorifica la intern, la pretul de valorificare se adauga
comisionul datorat Companiei, prevazut in caietul de sarcini, iar in cazul in
care bunurile se valorifica la export, la pretul de valorificare se adauga, pe
langa comisionul datorat Companiei, si cheltuielile efectuate pentru
valorificarea bunurilor, dovedite pe baza de facturi, obtinandu-se astfel
pretul de vanzare.
(3) Pretul de vanzare la extern se incaseaza de Companie, care isi retine
comisionul datorat si cheltuielile de valorificare si transfera pretul de
valorificare in contul structurii specializate.
(4) La intern, contravaloarea totala de achitat a contractului de
vanzare-cumparare se incaseaza de structura specializata, care va vira
comisionul cuvenit pe baza facturii fiscale emise de Companie.
Art. 48
(1) Piesele de schimb neadjudecate sau care nu au fost solicitate la
transmitere fara plata in termen de 45 de zile de la data desfasurarii
selectiei de oferte de pret/negocierii directe se vand de Companie, in starea
in care se afla, la preturi de deseuri nedezmembrate, numai catre operatorii
economici specializati si autorizati in valorificarea deseurilor.
(2) Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, aprobate pentru valorificarea la extern si pentru care Compania
notifica structurii specializate ca nu se justifica parcurgerea acestei
proceduri, se valorifica la intern.
Art. 49
Organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, precum
si inregistrarile contabile si documentele justificative ale modificarilor de
patrimoniu determinate de procesul valorificarii bunurilor se efectueaza
potrivit legii.
Art. 50
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament
se aproba, prin ordin al ministrului apararii nationale, instructiuni de
aplicare a acestuia, precum si reguli privind comportamentul personalului
participant la procedurile de valorificare, care sa conduca la fluidizarea
procesului de valorificare a bunurilor la intern si la prevenirea actelor de
coruptie.