HOTARARE Nr.
1385 din 18 noiembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Familiei si
a Drepturilor Copilului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 807 din 26 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională
pentru Protecţia Familiei şi a Drepturilor Copilului, denumită în continuare Autoritate,
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
prin preluarea atribuţiilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor
Copilului, ale Centrului Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor Violenţei
în Familie, ale Centrului de Informare şi Consultanţă pentru Familie şi ale
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Familiei.
(2) La data înfiinţării Autorităţii, Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Agenţia Naţională pentru
Protecţia Familiei îşi încetează activitatea.
(3) Centrul Pilot de Asistenţă şi Protecţie a
Victimelor Violenţei în Familie şi Centrul de Informare şi Consultanţă pentru
Familie din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Familiei se
desfiinţează începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Sediul Autorităţii este în Bucureşti, bd. Magheru
nr. 7, sectorul 1.
(5) Cheltuielile curente şi de capital ale Autorităţii
se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, precum şi din alte surse, potrivit legii.
Art. 2. - (1) Numărul maxim de posturi la nivelul
Autorităţii este de 82, funcţionari publici şi personal contractual.
(2) Structura organizatorică şi statul de funcţii ale
Autorităţii se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale.
(3) Autoritatea este finanţată de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, şi poate
beneficia de donaţii şi sponsorizări în condiţiile legii. Pentru finanţarea
activităţii Autorităţii pot fi utilizate şi fonduri externe rambursabile şi
nerambursabile.
Art. 3. - Obiectivele Autorităţii sunt:
a) promovarea şi respectarea drepturilor şi
libertăţilor civile ale copiilor;
b) monitorizarea respectării drepturilor copilului la
nivel naţional;
c) responsabilizarea familiei pentru creşterea,
îngrijirea şi educarea propriilor copii;
d) responsabilizarea comunităţilor locale pentru
prevenirea separării copilului de părinţi şi susţinerea familiilor pentru
creşterea, îngrijirea şi educarea propriilor copii;
e) protecţia unor grupuri vulnerabile de copii şi
tineri care necesită o protecţie specială;
f) dezvoltarea sistemului de servicii destinate
protecţiei copilului la nivel naţional;
g) îndrumarea metodologică în domeniul său de
competenţă a activităţii direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului care funcţionează în subordinea consiliilor judeţene şi, respectiv,
în subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum
şi a activităţii serviciilor publice de asistentă socială;
h) elaborarea şi implementarea politicilor în domeniul
protecţiei familiei şi a drepturilor copilului;
i) promovarea valorilor familiale, a înţelegerii şi
întrajutorării în familie, prevenirea şi combaterea violenţei în relaţiile
dintre membrii săi;
j) sprijinirea membrilor de familie aflaţi în
dificultate ca urmare a actelor de violenţă în familie;
k) iniţierea şi coordonarea parteneriatelor sociale, în
scopul prevenirii şi combaterii violenţei în familie.
CAPITOLUL II
Funcţiile şi atribuţiile Autorităţii
Art. 4. - Pentru realizarea obiectivelor în domeniul
protecţiei familiei şi a drepturilor copilului, Autoritatea are următoarele
funcţii principale:
a) de strategie, prin care se asigură fundamentarea şi
aplicarea strategiilor şi a programelor în domeniul protecţiei copilului şi
familiei;
b) de monitorizare a respectării drepturilor copilului;
c) de promovare a drepturilor copilului şi a valorilor
familiale;
d) de colectare, analiză şi evaluare a datelor şi
informaţiilor privind drepturile copilului şi apărarea şi consolidarea
familiei;
e) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului român, reprezentarea pe plan intern şi extern;
f) de administrare, prin care se asigură gestionarea
bunurilor din domeniul public şi privat al statului pe care le are în
administrare sau în folosinţă, după caz, şi de gestionare a bugetelor şi a
fondurilor alocate;
g) de autoritate de stat, prin care se asigură
urmărirea aplicării reglementărilor în domeniul propriu de activitate;
h) de control al modului în care sunt respectate
drepturile copilului, ale tinerilor care beneficiază de o măsură de protecţie
specială, în care este sprijinită familia şi sunt aplicate reglementările din
domeniul propriu de activitate.
Art. 5. - (1) In exercitarea funcţiilor sale, Autoritatea
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
1. propune Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale proiecte de politici publice/acte normative în domeniul de activitate;
2. coordonează activităţile şi măsurile de
implementare a obiectivelor strategiilor naţionale din domeniul de activitate;
3. evaluează impactul aplicării obiectivelor
strategice şi ia măsurile necesare sau, după caz, propune Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale luarea măsurilor necesare pentru îmbunătăţirea
obiectivelor sau, după caz, a activităţilor de implementare a strategiilor
naţionale din domeniul de activitate;
4. monitorizează respectarea drepturilor copilului şi
recomandă autorităţilor centrale sau locale luarea măsurilor care se impun;
5. identifică nevoile de formare a personalului
implicat în protecţia familiei şi în protecţia şi promovarea drepturilor
copilului şi colaborează cu instituţiile abilitate de lege la fundamentarea şi
elaborarea de programe care să răspundă acestor nevoi;
6. elaborează şi fundamentează programe în domeniul
protecţiei familiei şi pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie şi
în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului;
7. centralizează şi sintetizează informaţiile
referitoare la respectarea principiilor şi normelor stabilite de Convenţia cu
privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990,
republicată, şi elaborează rapoartele prevăzute la art. 44 pct. 1 din această
convenţie;
8. urmăreşte şi ia măsurile necesare pentru punerea în
aplicare a recomandărilor Comitetului privind drepturile copilului, formulate
ca urmare a prezentării rapoartelor prevăzute la art. 44 pct. 1 din Convenţia
cu privire la drepturile copilului, ratificată prin Legea nr. 18/1990, republicată;
9. asigură controlul în ceea ce priveşte aplicarea
legislaţiei din domeniul propriu de activitate şi al modului în care sunt
respectate drepturile copilului de către instituţiile publice, celelalte
persoane juridice şi de persoanele fizice, în conformitate cu legislaţia în
vigoare; constată faptele care constituie contravenţii şi propune stabilirea
răspunderii disciplinare, contravenţionale sau penale, după caz, a persoanelor
vinovate;
10. propune autorităţilor, instituţiilor şi celorlalte
persoane juridice suspendarea sau încetarea activităţilor care pun în pericol
grav şi iminent sănătatea sau dezvoltarea fizică ori psihică a copilului;
11. ia măsurile necesare sau, după caz, propune
autorităţilor ori instituţiilor competente luarea măsurilor necesare pentru
prevenirea sau, după caz, înlăturarea efectelor oricăror acte ori fapte care
încalcă principiile şi normele tratatelor internaţionale în domeniul
drepturilor copilului şi al protecţiei familiei la care România este parte;
12. ia măsurile necesare pentru ducerea la îndeplinire
a obligaţiilor pe care le are în calitatea sa de autoritate centrală şi care
decurg din instrumente juridice internaţionale ratificate sau semnate de
România ori la care aceasta a aderat;
13. iniţiază, negociază şi încheie, prin împuternicirea
Guvernului, instrumente juridice internaţionale de cooperare în domeniul său de
activitate;
14. realizează prognoze, efectuează studii şi
cercetări, realizează şi publică materiale ştiinţifice şi promoţionale în
domeniul protecţiei familiei şi al protecţiei drepturilor copilului;
15. fundamentează şi propune politici de prevenire a
situaţiilor care determină marginalizarea socială a tinerilor care beneficiază
de o măsură de protecţie specială, precum şi măsurile de sprijin şi
intervenţie;
16. coordonează şi îndrumă metodologic activităţile
serviciilor destinate prevenirii separării copilului de părinţii săi şi ale
celor de protecţie specială a copilului, precum şi activităţile desfăşurate de
comisiile pentru protecţia copilului;
17. elaborează standarde, norme metodologice şi
proceduri de lucru pentru serviciile care asigură prevenirea separării
copilului de părinţii săi, protecţia specială a copilului şi tânărului, precum
şi pentru protecţia familiei;
18. elaborează metodologia de licenţiere şi criteriile
de evaluare a serviciilor destinate prevenirii separării copilului de părinţii
săi, protecţiei speciale a copilului şi tânărului şi victimelor violenţei în
familie;
19. licenţiază serviciile destinate prevenirii
separării copilului de părinţii săi, pe cele destinate protecţiei speciale a
copilului şi tânărului, precum şi serviciile destinate protecţiei victimelor
violenţei în familie organizate, în condiţiile legii, de către autorităţile
administraţiei publice locale, instituţii sau alte persoane juridice;
20. garantează protecţia juridică a copiilor cetăţeni
străini aflaţi pe teritoriul României, neînsoţiţi de părinţi sau de un alt
reprezentant legal ori care nu se găsesc sub supravegherea legală a unor
persoane;
21. coordonează şi îndrumă metodologic activităţile de
sprijinire a familiei şi victimelor violenţei în familie, precum şi ale
serviciilor destinate acestora;
22. elaborează standarde, norme metodologice şi
proceduri de lucru pentru serviciile sociale din domeniul protecţiei familiei,
a victimelor violenţei în familie şi pentru cele destinate agresorilor;
23. realizează baza de date privind copiii aflaţi în
sistemul de protecţie specială, copiii şi familiile aflate în situaţie de risc,
precum şi a cazurilor de violenţă în familie;
24. stabileşte procedurile şi criteriile de evaluare a
nevoilor sociale în domeniul violenţei în familie şi elaborează metodologia de
intervenţie în aceste cazuri;
25. gestionează bunurile proprietate publică şi
privată a statului pe care le are în administrare sau în folosinţă, după caz;
26. gestionează sau, după caz, monitorizează
gestionarea fondurilor alocate pentru finanţarea programelor din domeniul său
de activitate;
27. finanţează sau, după caz, cofinanţează proiecte
specifice şi proiecte în cadrul programelor de interes naţional;
28. propune şi fundamentează adoptarea măsurilor
necesare pentru asigurarea finanţării adecvate a serviciilor destinate
prevenirii separării copilului de părinţii săi, protecţiei speciale a
copilului, sprijinirii familiei, prevenirii şi combaterii violenţei în familie.
(2) Autoritatea elaborează regulamentul propriu de
organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale.
Art. 6. - (1) Autoritatea asigură respectarea, pe teritoriul
României, a drepturilor copilului prin intervenţia, în condiţiile legii, în
procedurile administrative şi judiciare privind respectarea şi promovarea
drepturilor copilului.
(2) Autoritatea are dreptul să controleze modul în care
sunt respectate drepturile copiilor şi să ceară autorităţilor administraţiei
publice, altor instituţii şi persoane juridice care în activitatea desfăşurată
lucrează direct cu copiii, precum şi persoanelor fizice care au în îngrijire şi
asigură protecţia unui copil orice informaţii sau documente necesare, să
intervieveze şi să ia declaraţii de la conducătorii acestora şi de la orice
funcţionar sau lucrător care poate da informaţiile necesare soluţionării
cererii.
(3) Autorităţile administraţiei publice, conducerea
instituţiilor şi organizaţiilor private acreditate, precum şi persoanele fizice
sunt obligate să comunice sau, după caz, să pună la dispoziţia Autorităţii, în
termen de 15 zile, în condiţiile legii, informaţiile, documentele sau actele pe
care le deţin în legătură cu cererile pe care aceasta le formulează, să permită
intervievarea şi luarea declaraţiilor prevăzute la alin. (2), acordându-i
sprijin pentru exercitarea atribuţiilor sale.
(4) In acţiunile de apărare şi respectare a drepturilor
copiilor, reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii au acces, în condiţiile
legii, la documentele secrete deţinute de autorităţile administraţiei publice
şi alte instituţii, în măsura în care le consideră necesare pentru soluţionarea
plângerilor care i s-au adresat, cu obligaţia de a nu divulga sau de a nu face
publice informaţiile ori documentele secrete la care au avut acces.
Art. 7. - (1) Autoritatea este condusă de un
preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, asimilaţi din punctul de vedere al
drepturilor salariale cu funcţia de director general, respectiv de director
general adjunct din ministere, numiţi prin ordin al ministrului muncii,
familiei şi protecţiei sociale.
(2) Preşedintele este ordonator secundar de credite.
(3) Preşedintele conduce întreaga activitate a
Autorităţii şi reprezintă Autoritatea în raporturile cu ministerele, cu alte
autorităţi ale administraţiei publice, cu organizaţii, precum şi în raporturile
cu persoane fizice şi juridice române sau străine.
Art. 8. - (1) Pe lângă preşedintele Autorităţii
funcţionează Consiliul consultativ, organism fără personalitate juridică, cu
rol consultativ şi care are în componenţa sa reprezentanţi ai unor ministere şi
ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, ai
structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum
şi reprezentanţi ai structurilor asociative ale societăţii civile.
(2) Consiliul consultativ este alcătuit din
reprezentanţi ai următoarelor instituţii:
a) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Familiei şi
a Drepturilor Copilului;
b) Oficiul Român pentru Adopţii;
c) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Persoanelor
cu Handicap;
d) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
e) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării;
f) Avocatul Poporului;
g) Ministerul Administraţiei şi Internelor;
h) Ministerul Sănătăţii;
i) Uniunea Naţională a Preşedinţilor Consiliilor
Judeţene;
j) Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului din România;
k) Asociaţia Directorilor Direcţiilor de Asistenţă
Socială şi Protecţia Copilului.
(3) Lucrările Consiliului consultativ sunt conduse de
preşedintele Autorităţii.
Art. 9. - (1) Consiliul consultativ are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură cooperarea dintre instituţiile şi organizaţiile
care îl compun în vederea realizării Programului de guvernare în domeniul
protecţiei şi promovării drepturilor copilului şi familiei;
b) asigură monitorizarea aplicării legislaţiei în
domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului şi familiei;
c) formulează propuneri privind îmbunătăţirea
cadrului normativ în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului şi
familiei;
d) formulează propuneri privind îmbunătăţirea
relaţiilor interinstituţionale ale autorităţilor publice implicate în domeniul
protecţiei şi promovării drepturilor copilului şi familiei.
(2) Consiliul consultativ se întruneşte trimestrial şi
ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui Autorităţii.
(3) La lucrările Consiliului consultativ pot participa,
la invitaţia preşedintelui Autorităţii, reprezentanţi ai altor instituţii decât
cele prevăzute la art. 8, reprezentanţi ai societăţii civile, precum şi
reprezentanţi ai mass mediei.
(4) In realizarea atribuţiilor sale Consiliul
consultativ adoptă hotărâri cu caracter de recomandare.
CAPITOLUL III
Programe de interes naţional în domeniul protecţiei
familiei şi a drepturilor copilului
Art. 10. -In înţelesul prezentei hotărâri, prin programe
de interes naţional se înţelege acele programe care contribuie la:
a) dezvoltarea şi diversificarea sistemului de
servicii şi instituţii destinate protecţiei şi promovării drepturilor
copilului, precum şi pentru prevenirea separării copilului de familie;
b) dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă şi
integrarea socioprofesională a tinerilor care beneficiază de o măsură de
protecţie specială;
c) sprijinirea familiilor în vederea asumării
responsabilităţilor părinteşti;
d) prevenirea şi combaterea violenţei în familie;
e) asigurarea funcţionării adecvate a sistemului
prevăzut la lit. a), în vederea îmbunătăţirii indicatorilor de calitate şi
performanţă a respectivelor servicii şi instituţii.
Art. 11. - (1) Autoritatea poate finanţa sau, după caz,
cofinanţa următoarele tipuri de programe de interes naţional:
a) programele de interes naţional în domeniile
prevăzute la art. 10;
b) programe de urgenţă pentru depăşirea unor situaţii
de criză, determinate fie de calamităţi naturale, fie de imposibilitatea unor
autorităţi ale administraţiei publice locale de a asigura din bugetul propriu
sumele necesare, în vederea asigurării protecţiei şi îngrijirii copiilor,
sprijinirii familiilor, precum şi, după caz, pentru intervenţii cu caracter
umanitar;
c) orice alte programe considerate importante şi
oportune pentru domeniul de activitate al Autorităţii.
(2) Programele de interes naţional prevăzute la alin.
(1) lit. a) sunt complementare acţiunilor finanţate la nivel local şi pot avea
următoarele obiective generale:
a) realizarea investiţiilor necesare pentru
dezvoltarea, diversificarea, restructurarea şi buna funcţionare a serviciilor
şi instituţiilor care asigură îngrijirea, protecţia şi promovarea drepturilor
copilului, ale tinerilor care beneficiază de o măsură de protecţie specială,
protecţia familiei, precum şi combaterea violenţei în familie;
b) realizarea de studii, cercetări şi publicaţii în
domeniul de activitate al Autorităţii;
c) formarea iniţială şi continuă a personalului care
îşi desfăşoară activitatea în cadrul serviciilor şi instituţiilor ce asigură
promovarea drepturilor copilului, protecţia specială a copiilor aflaţi în
dificultate şi a celor cu handicap, a tinerilor care beneficiază de o măsură de
protecţie specială, protecţia familiilor, precum şi combaterea violenţei în
familie;
d) informarea opiniei publice despre drepturile
copilului şi valorile familiei prin campanii de mediatizare;
e) promovarea valorilor familiale, a înţelegerii şi
întrajutorării în familie, prevenirea şi combaterea violenţei în relaţiile
dintre membrii acesteia;
f) sprijinirea membrilor de familie aflaţi în
dificultate ca urmare a actelor de violenţă în familie;
g) sprijinirea victimelor violenţei în familie prin
programe de recuperare a sănătăţii şi de reinserţie socială;
h) asistarea agresorilor prin tratamente de
dezalcoolizare, dezintoxicare, psihologice şi psihiatrice;
i) susţinerea integrării socioprofesionale a tinerilor
care beneficiază de o măsură de protecţie specială;
j) orice alte obiective corespunzătoare domeniului de
activitate al Autorităţii.
Art. 12. - (1) Programele de interes naţional pot fi
anuale sau, după caz, multianuale şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, pe
baza fundamentărilor elaborate de Autoritate.
(2) In cadrul programelor de interes naţional
multianuale pot fi finanţate sau, după caz, cofinanţate proiecte multianuale cu
finanţare anuală, în funcţie de complexitatea programelor.
Art. 13. - (1) Finanţarea sau, după caz, cofinanţarea
programelor de interes naţional anuale ori multianuale se asigură din
următoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) fonduri externe rambursabile şi nerambursabile;
c) donaţii, sponsorizări şi alte surse, în condiţiile
legii.
(2) Sumele alocate din sursele prevăzute la alin. (1)
vor fi cuprinse în bugetul propriu al Autorităţii.
Art. 14. - (1) In scopul finanţării programelor de
interes naţional Autoritatea este autorizată să aloce fonduri din bugetul
propriu:
a) serviciilor publice specializate pentru protecţia
copilului;
b) organismelor private autorizate, potrivit legii.
(2) Alocarea fondurilor potrivit alin. (1) se face pe
bază de convenţii încheiate cu consiliile judeţene şi cu consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv cu organismele private autorizate
potrivit legii.
Art. 15. -Autoritatea elaborează metodologia de
evaluare, selecţie şi monitorizare a proiectelor specifice din cadrul
programelor de interes naţional, care va fi aprobată prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 16. - (1) In condiţiile legii, la nivelul
Autorităţii se pot organiza, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale, unităţi de management de proiect, denumite în continuare UMP,
organisme fără personalitate juridică, conduse de un director de proiect,
în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor
finanţate din credite externe rambursabile sau nerambursabile. Finanţarea
cheltuielilor de personal se face din costurile proiectului prevăzute cu
această destinaţie, în condiţiile legii.
(2) Structura organizatorică, numărul de posturi,
regulamentul de organizare şi funcţionare pentru fiecare UMP şi, după caz,
numărul de unităţi se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale.
(3) Preşedintelui Autorităţii numeşte personalul UMP şi
stabileşte competentele acestuia.
(4) Personalul poate fi angajat din sursă externă pe
perioadă determinată sau poate fi transferat sau detaşat în condiţiile legii.
(5) Salarizarea personalului UMP se realizează
potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui
cadru unitar pentru mangementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe
contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv
privind plata specialiştilor români care îşi desfăşoară activitatea în cadrul
unităţilor de management de proiect, aprobată prin Legea nr. 172/2001.
CAPITOLUL IV
Finanţarea activităţilor de protecţie a copilului, a
tinerilor care beneficiază de o măsură de protecţie specială, precum şi de
protecţie a familiei
Art. 17. - (1) Activitatea serviciilor şi instituţiilor
publice care asigură protecţia specială a copilului şi tânărului se finanţează
din următoarele surse:
a) venituri proprii ale consiliilor locale, consiliilor
judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
b) sume alocate din bugetul Autorităţii, conform
prevederilor art. 10-14.
(2) Activitatea serviciilor şi instituţiilor publice
care asigură prevenirea şi combaterea violenţei în familie se finanţează din
sursele prevăzute la alin. (1).
Art. 18. - (1) In condiţiile legii Autoritatea va
prelua toate drepturile şi va fi ţinută de toate obligaţiile Agenţiei Naţionale
pentru Protecţia Familiei, ale Centrului Pilot de Asistenţă şi Protecţie a
Victimelor Violenţei în Familie, ale Centrului de Informare şi Consultanţă
pentru Familie, precum şi ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Drepturilor Copilului, potrivit reglementărilor legale sau contractuale.
(2) Patrimoniul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Familiei, al Centrului Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor Violenţei
în Familie, al Centrului de Informare şi Consultanţă pentru Familie, precum şi
al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, stabilit pe
baza ultimului bilanţ contabil anterior intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, se preia de către Autoritate pe bază de protocol de predare-primire.
Art. 19. -Autoritatea asigură, în condiţiile legii,
continuitatea tuturor proiectelor în derulare, iniţiate de fosta Agenţie
Naţională pentru Protecţia Familiei şi de către Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Drepturilor Copilului.
Art. 20. - In aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri, Autoritatea elaborează Metodologia de control al modului în care sunt
respectate drepturile copilului, ale tinerilor care beneficiază de o măsură de
protecţie specială, în care este sprijinită familia şi sunt aplicate reglementările
din domeniul propriu de activitate, care se aprobă prin ordin al preşedintelui
Autorităţii.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, în cuprinsul actelor normative în vigoare sintagmele „Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului" şi „Agenţia Naţională
pentru Protecţia Familiei" se înlocuiesc cu sintagma „Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Familiei şi a Drepturilor Copilului".
Art. 22. - (1) Personalul din cadrul Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Familiei, al Centrului Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor
Violenţei în Familie şi al Centrului de Informare şi Consultanţă pentru Familie
este preluat sau, după caz, transferat în interesul serviciului, în condiţiile
legii, la Autoritate.
(2) Incadrarea personalului prevăzut la alin. (1) în
numărul de posturi aprobat potrivit legii se face în termen de 60 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu respectarea prevederilor art.
6 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii
publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri
şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
(3) Personalul disponibilizat ca urmare a
reorganizării Autorităţii beneficiază de măsurile de protecţie socială
prevăzute de lege.
Art. 23. -Actele normative în care sunt prevăzute
organele de specialitate ale administraţiei publice centrale care se desfiinţează
sau se reorganizează potrivit prevederilor prezentei hotărâri se modifică în
mod corespunzător.
Art. 24. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 1.624/2003 privind
organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Familiei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 23 ianuarie
2004;
b) Hotărârea Guvernului nr. 1.432/2004 privind
atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Drepturilor Copilului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 868 din 23 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 938/1998 privind
înfiinţarea Centrului de Informare şi Consultanţă pentru Familie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din data de 29 decembrie 1998;
d) Hotărârea Guvernului nr. 852/1996 privind
înfiinţarea Centrului Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor Violenţei în
Familie, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 241 din 3 octombrie 1996.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea