HOTARARE Nr.
1383 din 4 noiembrie 2008
privind modificarea
Hotararii Guvernului nr. 764/2007 pentru aprobarea constituirii comitetelor
regionale de evaluare strategica si corelare si a Regulamentului-cadru de
organizare si functionare a acestora
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 761 din 11 noiembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată.
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 764/2007 pentru aprobarea constituirii
comitetelor regionale de evaluare strategică şi corelare şi a
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a acestora, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 9 august 2007, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Comitetul regional de
evaluare strategică şi corelare reprezintă organismul consultativ în cadrul căruia sunt discutate
şi analizate priorităţile de investiţii publice la nivel regional, cu finanţare
din fonduri comunitare sau bugete locale, în vederea atingerii obiectivelor strategiei de dezvoltare a regiunii."
2. Articolul 3 se abrogă.
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. -Autorităţile de management/autorităţile
comune de management/autorităţile
naţionale şi/sau, după caz, organismele intermediare pentru programele
operaţionale prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de
gestionare a instrumentelor structurale, autorităţile de management pentru alte
programe finanţate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum şi
orice instituţii care elaborează şi/sau gestionează programe cu finanţare din
fonduri comunitare ori bugetele locale sau organizaţii reprezentate în
comitetul regional de evaluare strategică şi corelare au obligaţia de a
transmite acestuia informaţiile solicitate, necesare în vederea îndeplinirii
atribuţiilor cu privire la activitatea de corelare la nivelul regiunii de
dezvoltare, în conformitate cu instrucţiunile emise în acest sens de Ministerul
Economiei şi Finanţelor."
4. Anexa nr.1 se
abrogă.
5. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II. - Ministerul
Economiei şi Finanţelor va emite instrucţiunile cu privire la activitatea de
corelare la nivelul regiunii de dezvoltare a proiectelor finanţate si/sau
finantabile din fonduri comunitare
sau bugete locale, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. III. - In termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, regulamentele
de organizare şi funcţionare adoptate de comitetele regionale de evaluare
strategică şi corelare până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
modifică în mod corespunzător.
Art. IV. - Hotărârea
Guvernului nr. 764/2007 pentru aprobarea constituirii comitetelor regionale de
evaluare strategică şi corelare şi a Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 9 august 2007, cu
modificările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
p. Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
764/2007)
REGULAMENT-CADRU
de organizare si funcţionare al comitetului regional
de evaluare strategică si corelare
CAPITOLUL I
Organizarea comitetului regional de evaluare
strategică şi corelare
Art. 1. - (1) Comitetul regional de evaluare strategică
şi corelare, denumit în continuare CRESC, reprezintă organismul consultativ, fără personalitate juridică, în
cadrul căruia sunt discutate şi analizate priorităţile de investiţii publice la
nivel regional, cu finanţare din fonduri comunitare sau bugete locale, în
vederea atingerii obiectivelor strategiei de dezvoltare a regiunii.
(2) CRESC îşi desfăşoară activitatea în baza
prevederilor prezentului regulament-cadru, precum şi a propriului regulament de
organizare şi funcţionare, elaborat de către secretariatul CRESC şi aprobat de
către consiliul pentru dezvoltare regională din regiune, cu avizul prealabil al
Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor şi al Autorităţii de management pentru Programul
operaţional regional din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor.
Art. 2. - (1) CRESC este
alcătuit din reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale şi ai
mediului economico-social din regiune, în număr egal.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale din
regiune vor fi reprezentate în CRESC de câte două autorităţi publice locale
pentru fiecare judeţ component al regiunii.
(3) Reprezentanţii în CRESC ai
mediului economico-social din regiune pot fi desemnaţi din partea următoarelor
categorii de organizaţii:
a) organizaţii culturale;
b) organizaţii pentru tineret;
c) organizaţii sportive;
d) organizaţii ale cultelor;
e) organizaţii reprezentative ale minorităţilor
naţionale;
f) organizaţii ale unităţilor de învăţământ
preuniversitar;
g) organizaţii ale unităţilor de învăţământ
universitar;
h) federaţii ale sindicatelor;
i) federaţii ale patronatelor;
j) organizaţii ale întreprinderilor mici şi mijlocii;
k) organizaţii pentru protejarea şi ajutorarea
persoanelor cu dizabilităţi;
l) organizaţii pentru
ajutorarea categoriilor defavorizate;
m) organizaţii ale pensionarilor;
n) organizaţii pentru egalitatea de şanse;
o) organizaţii pentru protecţia mediului;
p) organizaţii implicate în dezvoltarea
locală/regională;
q) organizaţii profesionale în domeniul dezvoltării
regionale.
(4) Consiliul pentru dezvoltare regională va adopta, prin hotărâre, lista autorităţilor publice locale
şi a organizaţiilor reprezentând mediul economico-social din regiune care vor
desemna membrii titulari şi supleanţi ai CRESC, pe baza propriei metodologii şi
în conformitate cu regulile prevăzute în prezentul regulament-cadru, inclusiv
prin consultarea tuturor organizaţiilor relevante prevăzute la alin. (3).
Art. 3. - Numărul membrilor titulari ai CRESC este
următorul:
a) Regiunea de Dezvoltare Nord-Est: 24 de membri, din
care 12 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei
publice locale şi 12 reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
b) Regiunea de Dezvoltare Sud-Est: 24 de membri, din
care 12 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale şi 12
reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
c) Regiunea de Dezvoltare Sud Muntenia: 28 de membri,
din care 14 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale şi 14
reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
d) Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest
Oltenia: 20 de membri, din care 10 reprezentanţi ai autorităţilor
administraţiei publice locale şi 10 reprezentanţi ai mediului economico-social
din regiune;
e) Regiunea de Dezvoltare Vest:
16 membri, din care 8 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice
locale şi 8 reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
f) Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest: 24 de membri, din
care 12 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale şi 12
reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
g) Regiunea de Dezvoltare
Centru: 24 de membri, din care 12 reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei
publice locale şi 12 reprezentanţi ai mediului economico-social din regiune;
h) Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov: 18 membri,
din care 2 reprezentanţi ai judeţului Ilfov, câte un reprezentant al fiecărui
sector al municipiului Bucureşti, un reprezentant al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti şi 9 reprezentanţi ai mediului economico-social din
regiune.
Art. 4. - (1) Fiecare
autoritate publică locală şi, respectiv, organizaţie reprezentând mediul
economico-social din regiune, din lista prevăzută la art. 2 alin. (4), va
propune, în vederea numirii ca membru al CRESC, câte un reprezentant ca membru
titular şi un reprezentant ca membru supleant, dintre persoanele cu drept de
decizie în cadrul autorităţii publice locale sau al organizaţiei respective. In
cazul în care membrul titular desemnat nu poate participa la reuniunea CRESC,
acesta va fi înlocuit de către membrul supleant desemnat, care va prelua de
drept şi în integralitate drepturile şi obligaţiile membrului titular.
(2) Numirea, revocarea şi
înlocuirea membrilor CRESC cu drept de vot, atât titulari, cât şi supleanţi, se
fac prin hotărâre a consiliului pentru dezvoltare regională, pe baza
propunerilor înaintate de către autorităţile publice locale şi, respectiv,
organizaţiile reprezentând mediul economico-social din regiune stabilite prin
lista prevăzută la art. 2 alin. (4).
(3) Membrii titulari şi supleanţi, precum şi
observatorii şi/sau, după caz, invitaţii prezenţi la reuniunile CRESC semnează,
la data numirii, respectiv - în cazul observatorilor şi/sau invitaţilor -
înainte de începerea şedinţei, declaraţii de imparţialitate şi
confidenţialitate.
Art. 5. - (1) CRESC alege,
dintre membrii săi titulari, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
(2) In cazul în care preşedintele CRESC nu îşi poate
îndeplini atribuţiile, acestea sunt preluate de drept şi integral de către
vicepreşedinte.
(3) In cazul absenţei motivate atât a preşedintelui,
cât şi a vicepreşedintelui, lucrările reuniunilor CRESC vor fi conduse de un
preşedinte de şedinţă, ales prin vot majoritar simplu de către membrii CRESC
prezenţi la reuniunea respectivă.
Art. 6. - Secretariatul CRESC este constituit în cadrul
agenţiei pentru dezvoltare regională din regiune şi
este asigurat prin personal dedicat din cadrul acesteia.
Art. 7. - (1) La fiecare reuniune a CRESC participă de
drept câte un observator, fără drept de vot, desemnat de către Autoritatea
pentru coordonarea instrumentelor structurale din cadrul Ministerului Economiei
şi Finanţelor, precum şi de către fiecare autoritate de management/autoritate
comună de management/autoritate naţională şi/sau, după caz, organism
intermediar pentru programele operaţionale prevăzute în Hotărârea Guvernului
nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a
instrumentelor structurale, precum şi de către fiecare autoritate de management
pentru alte programe finanţate din fonduri comunitare nerambursabile
postaderare.
(2) In funcţie de problematica supusă dezbaterii, la
reuniunile CRESC pot participa, în calitate de invitaţi, fără drept de vot, şi
alţi reprezentanţi ai autorităţilor publice locale din regiune, ai
autorităţilor administraţiei publice centrale şi/sau ai altor
instituţii/organizaţii din regiune, care pot fi consultaţi în domeniul specific
de activitate; aceştia pot face propuneri/recomandări, pe care CRESC le poate
dezbate şi supune la vot.
CAPITOLUL II
Funcţionarea comitetului regional de evaluare strategică şi corelare
Art. 8. - (1) Reuniunile CRESC se pot desfăşura numai
în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(2) In cazul neîntrunirii condiţiei de cvorum prevăzute
la alin. (1), şedinţa se amână, urmând să fie convocată o nouă şedinţă în
termen de maximum 5 zile. Şedinţa convocată în urma unei amânări se desfăşoară
fără a fi necesară întrunirea condiţiei prevăzute la alin. (1).
Art. 9. - (1) Şedinţele ordinare ale CRESC se
desfăşoară în mod obligatoriu trimestrial, la convocarea preşedintelui sau, în
absenţa acestuia, a vicepreşedintelui.
(2) In cazuri deosebite, şedinţe extraordinare ale
CRESC se pot organiza la solicitarea unei treimi din numărul total al membrilor
comitetului, la iniţiativa preşedintelui, la cererea Autorităţii pentru
coordonarea instrumentelor structurale sau a Autorităţii de management pentru
Programul operaţional regional.
Art. 10. - (1) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor
la reuniunile CRESC se fac în scris de către secretariatul comitetului, cu cel
puţin 7 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării reuniunii. In mod
obligatoriu acestea conţin ziua, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi,
precum şi adresa site-ului de pe care pot fi obţinute informaţii privind
reuniunea respectivă.
(2) Ordinea de zi este propusă de către secretariatul
CRESC, prin consultarea membrilor CRESC, decizia asupra acesteia aparţinând
preşedintelui sau, în absenţa acestuia, vicepreşedintelui. In cazul în care
reuniunea CRESC se derulează la cererea Autorităţii pentru coordonarea
instrumentelor structurale sau a Autorităţii de management pentru Programul
operaţional regional, pe ordinea de zi vor fi incluse obligatoriu punctele
solicitate de către acestea. Ordinea de zi a reuniunii CRESC se publică pe
site-ul agenţiei pentru dezvoltare regională, cu cel puţin 5 zile înainte de
data reuniunii.
(3) Materialele care urmează să
fie supuse dezbaterii se transmit prin e-mail participanţilor cu cel puţin 3
zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru şedinţă.
Art. 11. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor ce îi
revin, CRESC emite opinii şi recomandări sau acordă avize consultative, prin
consens. In situaţia în care consensul nu poate fi stabilit, decizia asupra
opiniilor, recomandărilor sau avizelor, după caz, se adoptă cu minimum două
treimi din totalul voturilor valabil exprimate.
(2) In cazul în care pe ordinea de zi a reuniunii CRESC se regăsesc activităţile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit.
c), membrii CRESC desemnaţi de autorităţi publice locale şi/sau organizaţii
reprezentând mediul economico-social care au propus proiecte incluse în lista transmisă
de către Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional nu vor
participa la discuţiile respective şi nu vor avea drept de vot în legătură cu
avizul consultativ emis.
CAPITOLUL III
Atribuţiile comitetului regional de evaluare
strategică şi
corelare
Art. 12. - (1) CRESC
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) analizează nevoile de investiţii publice la nivel
regional şi recomandă autorităţilor administraţiei publice locale din regiune,
pe baza obiectivelor prevăzute în strategia de dezvoltare regională şi în
vederea atingerii acestora, ordinea de prioritate a proiectelor din portofoliul
regional identificat de agenţia pentru dezvoltare regională, în vederea
propunerii spre finanţare a acestora;
b) emite opinii şi recomandări
privind corelarea la nivelul regiunii de dezvoltare a proiectelor finanţate
şi/sau finanţabile din fonduri comunitare sau bugete locale, incluse în
portofoliul de proiecte regional;
c) la solicitarea Autorităţii de management pentru
Programul operaţional regional, emite un aviz consultativ cu privire la
importanţa şi prioritatea pentru regiune a proiectelor depuse pentru finanţare
în cadrul Programului operaţional regional 2007-2013 (POR 2007-2013) pentru
care a fost finalizată evaluarea tehnică şi financiară;
d) recomandă Autorităţii de
management pentru Programul operaţional regional, din proprie iniţiativă sau la
solicitarea acesteia, realocări financiare în regiune între domeniile majore de
intervenţie din cadrul axelor prioritare şi între axele prioritare, pe baza
analizei numărului de proiecte sustenabile pentru care a fost sau poate fi
solicitată finanţare nerambursabilă în cadrul programului, în vederea supunerii
spre aprobare Comitetului de monitorizare a Programului operaţional regional;
e) recomandă autorităţilor de
management/autorităţilor comune de management/autorităţilor naţionale şi/sau,
după caz, organismelor intermediare pentru programele operaţionale prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 457/2008, autorităţilor de management pentru
programele finanţate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum
şi instituţiilor care elaborează şi/sau gestionează alte programe finanţate din
fonduri publice, din proprie iniţiativă sau la solicitarea acestora, direcţii
de acţiune în scopul corelării programelor în regiune şi/sau, după caz, în
vederea atingerii obiectivelor strategiei de dezvoltare a regiunii;
f) elaborează şi adoptă
rapoarte anuale de activitate şi le supune spre avizare consiliului pentru
dezvoltare regională.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin cu
privire la activitatea de corelare la nivelul regiunii de dezvoltare, CRESC
poate solicita agenţiei pentru dezvoltare regională, precum şi entităţilor
prevăzute la alin. (1) lit. e) transmiterea informaţiilor necesare, în
conformitate cu instrucţiunile emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 13. - Preşedintele CRESC îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) dispune convocarea, coordonează pregătirea şi
conduce reuniunile CRESC;
b) aprobă proiectul ordinii de
zi, lista cuprinzând invitaţii, precum şi materialele ce urmează să fie
transmise cu ocazia convocării şedinţelor CRESC;
c) semnează opiniile,
recomandările şi/sau, după caz, avizele consultative
adoptate de CRESC, precum şi procesele-verbale ale şedinţelor CRESC şi rapoartele anuale de
activitate ale acestuia;
d) reprezintă CRESC în relaţiile cu alte
instituţii/organisme.
Art. 14. -Activităţile principale ale secretariatului
CRESC sunt:
a) pregătirea logistică necesară
în vederea derulării reuniunilor CRESC;
b) pregătirea şi supunerea spre
aprobare preşedintelui CRESC a documentelor necesare convocării reuniunilor
CRESC;
c) publicarea pe site-ul agenţiei pentru dezvoltare
regională a ordinii de zi a şedinţelor CRESC şi a proceselor-verbale ale
acestora;
d) convocarea şi transmiterea
invitaţiilor la reuniunile CRESC, precum şi a materialelor necesare, conform
prevederilor art. 10;
e) întocmirea procesului-verbal
al reuniunilor CRESC, agrearea şi transmiterea formei finale semnate de
preşedintele acestuia tuturor membrilor CRESC, precum şi instituţiilor care au
desemnat observatori sau au avut invitaţi la reuniunea respectivă, în termen de
20 de zile de la data la care a avut loc reuniunea;
f) întocmirea opiniilor,
recomandărilor şi/sau, după caz, a avizelor consultative adoptate de către
CRESC şi transmiterea acestora, după semnarea de către preşedinte,
instituţiilor vizate, în termen de maximum 15 zile de la data la care a avut
loc reuniunea;
g) redactarea rapoartelor anuale de activitate ale
CRESC şi transmiterea acestora, după adoptarea de către CRESC, consiliului
pentru dezvoltare regională spre avizare, în maximum 30 de zile de la adoptare,
dar nu mai târziu de 60 de zile de la finele anului calendaristic;
h) asigurarea, între reuniuni, a asistenţei de
specialitate preşedintelui sau, după caz, vicepreşedintelui CRESC;
i) înregistrarea şi păstrarea în condiţii specifice
adecvate a declaraţiilor de imparţialitate şi confidenţialitate date de membrii
CRESC, observatori şi/sau invitaţi, conform art. 4 alin. (3);
j) primirea, înregistrarea şi distribuirea
corespondenţei destinate CRESC;
k) constituirea şi păstrarea unui registru de evidenţă
complet privind reuniunile şi activităţile CRESC;
l) asigurarea activităţilor de
registratură şi arhivare a documentelor privind activităţile CRESC;
m) alte activităţi care sunt
stabilite de către CRESC.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 15. - Membrii şi observatorii CRESC îşi
îndeplinesc atribuţiile cu titlu gratuit.
Art. 16. - (1) Adoptarea regulamentului de organizare
şi funcţionare a CRESC se face cu votul a două treimi din numărul voturilor
valabil exprimate, iar după adoptare şi obţinerea avizului favorabil din partea
Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale şi a Autorităţii de
management pentru Programul operaţional regional, regulamentul este transmis
consiliului pentru dezvoltare regională, în vederea aprobării.
(2) Până la aprobarea
propriului regulament de organizare şi funcţionare, conform prevederilor
alineatului precedent, CRESC se va organiza şi va funcţiona pe baza prezentului
regulament-cadru.
(3) Modificarea regulamentului
de organizare şi funcţionare a CRESC se poate face în condiţiile prevăzute la
alin. (1).