HOTARARE Nr.
1339 din 31 octombrie 2007
pentru stabilirea masurilor
referitoare la asigurarea aplicarii Regulamentului (CE) nr. 150/2003 al
Consiliului din 21 ianuarie 2003 privind suspendarea drepturilor vamale la
anumite armamente si echipamente militare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 762 din 9 noiembrie 2007
In scopul asigurării aplicării în România a
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 150/2003 al Consiliului privind suspenda
drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se desemnează Ministerul Apărării, prin
Departamentul pentru armamente, ca autoritate competentă să emită Certificatul
pentru echipamente militare, denumit în continuare certificat,
prevăzut în anexa nr. III la Regulamentul (CE) nr.
150/2003 al Consiliului din 21 ianuarie 2003 privind suspendarea drepturilor
vamale la anumite armamente şi echipamente militare, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 025 din 30 ianuarie
2003.
Art. 2. - Ministerul Apărării transmite Comisiei
Europene:
a) denumirea autorităţii competente potrivit art. 1 şi
amprenta ştampilei utilizate de aceasta;
b) date privind modul de realizare în practică a
aspectelor administrative din Regulamentul (CE) nr.
150/2003;
c) date şi informaţii privind numărul total de
certificate emise, valoarea totală şi greutatea brută a mărfurilor importate
potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 150/2003, în termen de 3 luni de
la sfârşitul fiecărui an calendaristic.
Art. 3. - (1) Pentru asigurarea expertizei necesare
emiterii certificatului prevăzut la art. 1, se constituie Comisia pentru
aprobarea suspendării drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente
militare, denumită în continuare Comisie, organism interministerial, fără
personalitate juridică.
(2) Componenţa Comisiei este prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Activitatea Comisiei este coordonată de secretarul
de stat şi şef al Departamentului pentru armamente.
Art. 4. - Comisia îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) analizează, evaluează şi hotărăşte asupra cererilor de suspendare a
drepturilor vamale aplicabile importurilor de armamente şi echipamente
militare, stabilite potrivit prevederilor anexelor nr. I
şi II la Regulamentul (CE) nr. 150/2003, adresate
autorităţii competente desemnate la art. 1 de către operatorii economici;
b) efectuează controale proprii în perioada de
supraveghere vamală, privind utilizarea mărfurilor pentru care a fost eliberat
certificatul, fără a substitui altă autoritate cu competenţă în domeniu.
Art. 5.-(1) Certificatul se eliberează, în baza
hotărârii Comisiei, la cererea operatorului economic, adresată autorităţii
stabilite potrivit prevederilor art. 1
(2) Certificatul este semnat de preşedintele Comisiei.
Art. 6. - (1) Autoritatea
emitentă anulează certificatul, în baza hotărârii Comisiei, în următoarele
situaţii:
a) în cazul eliberării pe baza unor informaţii
eronate, generate prin omisiune, cu sau fără intenţie, şi care, dacă ar fi fost
comunicate în momentul depunerii cererii de suspendare
a drepturilor vamale, ar fi dus la respingerea ei;
b) în cazul în care titularul certificatului nu a
respectat obligaţiile privind utilizarea mărfurilor conform destinaţiei finale
declarate.
(2) Anularea certificatului se comunică în scris
titularului şi Autorităţii Naţionale a Vămilor, indicându-se motivele care au
stat la baza acestei decizii.
Art. 7. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru aprobarea suspendării drepturilor vamale la
anumite armamente şi echipamente militare, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 8. - Informaţiile prevăzute la art. 4 din
Regulamentul (CE) nr. 150/2003 se transmit de Ministerul Apărării, prin
Departamentul pentru armamente, biroului vamal de control.
Art. 9. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 10. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 0377/1993 privind exceptarea de
plata taxelor vamale a importurilor de produse speciale, nepublicată.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri
Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru aprobarea suspendării drepturilor
vamale la anumite armamente şi echipamente militare
Preşedinte:
- secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru
armamente din Ministerul Apărării;
Vicepreşedinţi:
- secretarul general al Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
- locţiitorul şefului Departamentului pentru armamente
din Ministerul Apărării;
Membri:
- directorul general al Direcţiei generale management
logistic şi administrativ din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;
- directorul Direcţiei organizarea mobilizării şi
pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare din cadrul
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale din Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative;
- şeful Direcţiei structuri şi planificarea înzestrării
din cadrul Statului Major General din Ministerul Apărării;
- şeful structurii logistice din Serviciul Român de
Informaţii; Secretar:
- şeful Oficiului de Control al Importurilor şi
Exporturilor de Produse Speciale din cadrul Departamentului pentru armamente
din Ministerul Apărării.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru
aprobarea suspendării drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare
Art. 1. - Comisia pentru aprobarea suspendării
drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare, denumită în
continuare Comisie, funcţionează
pe lângă Ministerul Apărării - Departamentul pentru armamente.
Art. 2. - (1) La nivelul
Comisiei funcţionează Secretariatul permanent, denumit în continuare Secretariat, asigurat de Oficiul de
Control al Importurilor şi Exporturilor de Produse Speciale, structură
subordonată Departamentului pentru armamente din Ministerul Apărării.
(2) Secretariatul îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură relaţiile dintre Ministerul Apărării,
Comisie, operatorii economici importatori şi instituţiile publice beneficiare
ale mărfurilor importate în condiţiile Regulamentului (CE) nr. 150/2003;
b) organizează şedinţele Comisiei, inclusiv convocarea
membrilor Comisiei;
c) organizează şi coordonează activităţile pentru
efectuarea controalelor Comisiei privind utilizarea mărfurilor pentru care a
fost eliberat certificatul în scopurile prevăzute la art. 2 alin. (1) din
Regulamentul (CE) nr. 150/2003;
d) elaborează bilanţul privind activitatea Comisiei în
anul precedent, pe care îl prezintă ministrului apărării spre aprobare;
e) administrează baza de date la dispoziţia Comisiei;
f) îndeplineşte activităţile de
registratură şi arhivare a documentelor Comisiei.
Art. 3. - (1) Instituţiile ai căror reprezentanţi sunt
prevăzuţi în anexa nr. 1 vor notifica Secretariatul Comisiei, anual sau ori de
câte ori este nevoie, cu privire la reprezentanţii titulari.
(2) La şedinţele Comisiei pot participa, în locul
titularilor, alţi reprezentanţi desemnaţi de aceştia, pe baza unei
împuterniciri transmise Secretariatului Comisiei.
Art. 4. - (1) Comisia se întruneşte, de regulă, lunar
şi ori de câte ori este nevoie la solicitarea preşedintelui.
(2) Şedinţele sunt conduse de preşedintele Comisiei sau
de vicepreşedintele împuternicit de acesta şi au loc la sediul Departamentului
pentru armamente.
(3) Comisia îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a
cel puţin 5 membri sau împuterniciţi ai acestora. In caz contrar, şedinţa se
amână şi răspunderea pentru toate implicaţiile care decurg din aceasta revine
instituţiilor publice care nu au asigurat participarea propriilor
reprezentanţi.
(4) Pentru clarificarea unor aspecte referitoare la cererile supuse aprobării, preşedintele Comisiei
poate invita la şedinţe reprezentanţii operatorilor economici solicitanţi şi ai
instituţiilor beneficiare.
Art. 5. - (1) Secretariatul va asigura convocarea
Comisiei, de regulă, cu 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru
şedinţă.
(2) Proiectul ordinii de zi şi materialele ce urmează
să fie supuse discuţiilor se transmit odată cu convocarea.
(3) Documentele de lucru ale Comisiei pot fi
consultate de către membrii acesteia la sediul
Departamentului pentru armamente.
Art. 6. - (1) Pentru aprobarea suspendării drepturilor
vamale, operatorii economici importatori au obligaţia să transmită Ministerului
Apărării - Departamentul pentru armamente cererea întocmită potrivit anexei nr.
2.1.
(2) Cererea este semnată de persoana învestită să
angajeze răspunderea juridică a operatorului economic conform prevederilor
statutare şi este însoţită de următoarele documente:
a) lista mărfurilor pentru care se solicită aprobarea
suspendării drepturilor vamale aplicabile importurilor, întocmită potrivit
anexei nr. 2.2;
b) certificatul constatator emis de Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului sau document echivalent, în copie;
c) certificatul de înregistrare fiscală la Ministerul
Economiei şi Finanţelor sau un document echivalent, în
copie;
d) contractele sau comenzile în baza cărora sunt
importate mărfurile pentru care se solicită suspendarea drepturilor vamale, în
copie;
e) declaraţia comună, întocmită potrivit anexei nr.
2.3;
f) autorizaţia sau certificatul de înregistrare
eliberate potrivit legislaţiei în vigoare privind regimul exporturilor şi
importurilor de produse supuse regimului de control, dacă mărfurile pentru care
se solicită aprobarea suspendării drepturilor vamale sunt supuse controlului
destinaţiei finale, în copie;
g) alte documente relevante solicitate de Secretariat.
(3) Titularul autorizaţiei de utilizare a unui regim
vamal cu destinaţie finală are obligaţia să transmită o copie Secretariatului
în termen de 5 zile lucrătoare de la eliberarea
acesteia.
Art. 7. - Cererea de aprobare a suspendării drepturilor
vamale la anumite armamente şi echipamente militare se soluţionează în termen
de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
Art. 8. - (1) Secretariatul întocmeşte procesul-verbal
pentru şedinţele Comisiei, care se semnează de membrii prezenţi la şedinţă.
(2) In baza procesului-verbal prevăzut la alin. (1) se
emite hotărârea Comisiei prin care se aprobă sau se respinge cererea de
suspendare a drepturilor vamale aplicabile importurilor
de armamente şi echipamente militare, stabilite
conform dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 150/2003.
(3) Hotărârea Comisiei se semnează de membrii prezenţi
la şedinţă.
Art. 9. - (1) Hotărârea Comisiei, de aprobare sau de
respingere, se adoptă prin consensul membrilor prezenţi.
(2) Dacă consensul nu se realizează, hotărârea se
adoptă cu majoritate simplă de voturi a membrilor prezenţi. In caz de paritate
a voturilor, votul preşedintelui Comisiei este hotărâtor.
(3) Votul negativ sau abţinerea
se motivează în scris, în fapt şi în drept.
Art. 10. - (1) In situaţii urgente, cererea de aprobare
a suspendării drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare
se soluţionează în termen de cel mult 7 zile de la data depunerii documentaţiei
complete, pe baza avizelor scrise ale membrilor Comisiei, comunicate prin fax
sau poştă electronică.
(2) Hotărârea Comisiei prevăzută la alin. (1) va fi
confirmată în prima şedinţă.
Art. 11. - (1) Hotărârea Comisiei se comunică
operatorului economic solicitant în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la
data adoptării sale.
(2) In cazul respingerii solicitării de suspendare a
drepturilor vamale aplicabile importurilor de armamente şi echipamente
militare, hotărârea va conţine motivele care au stat la baza adoptării
deciziei.
(3) Eventualele contestaţii în legătură cu hotărârile
Comisiei se vor transmite în scris preşedintelui Comisiei în termen de cel mult
două zile lucrătoare de la data comunicării hotărârii.
(4) Pentru soluţionarea contestaţiilor Comisia se va
întruni într-o şedinţă la care pot fi invitaţi reprezentanţi ai instituţiei
beneficiare şi ai persoanei juridice importatoare.
Art. 12. - (1) Pentru eliberarea certificatului, după
aprobarea suspendării drepturilor vamale, operatorii economici importatori
transmit autorităţii emitente, prin Secretariat, cererea întocmită potrivit
anexei nr. 2.4.
(2) Cererea este semnată de persoana învestită să
angajeze răspunderea juridică a operatorului economic conform prevederilor
statutare şi este însoţită de următoarele documente:
a) lista mărfurilor pentru care se solicită
eliberarea certificatului, întocmită potrivit anexei nr. 2.5;
b) factura comercială, în copie;
c) documentul de transport internaţional, în copie;
d) licenţa de import, eliberată de Agenţia Naţională
de Control al Exporturilor, dacă produsele importate sunt supuse controlului
destinaţiei finale, în copie;
e) alte documente relevante, pe care Secretariatul le
poate solicita, din care să rezulte toate datele necesare completării certificatului.
(3) Certificatul se eliberează în cel mult 4 zile
lucrătoare de la depunerea cererii prevăzute la alin. (1).
Art. 13. - (1) La nivelul Secretariatului se instituie
Registrul pentru evidenţa cererilor operatorilor economici, hotărârilor
Comisiei şi certificatelor emise în baza acestora.
(2) Documentele Comisiei sunt gestionate de Secretariat
conform prevederilor legale.
Art. 14. -Anexele nr. 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 şi 2.5 fac
parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 15. - Procedurile proprii
de lucru ale Comisiei şi Secretariatului se elaborează în termen de 20 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi se aprobă în prima şedinţă a
Comisiei.
ANEXA Nr. 2.1 la regulament
CERERE
de suspendare a drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare
- Model -
(Antet operator economic solicitant)
(numărul şi data înregistrării la solicitant)
Către
MINISTERUL APĂRĂRII
Departamentul pentru armamente
In conformitate cu prevederile art. 4 lit. a) din
Hotărârea Guvernului nr.............................din
....................................... pentru
stabilirea măsurilor referitoare la asigurarea aplicării Regulamentului (CE)
nr. 150/2003 al Consiliului din 21 ianuarie 2003 privind suspendarea
drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L025 din 30
ianuarie 2003, (denumirea operatorului
economic)......................................................... solicită suspendarea drepturilor vamale pentru
armamentele/echipamentele militare prevăzute în lista anexată.
Armamentele/echipamentele militare urmează să fie
importate în baza Contractului
nr..............................................din................................................. încheiat cu(denumirea partenerului
extern)......................................................................................................................................................,
au ca destinatar final(denumirea instituţiei publice)......................................................., şi sunt necesare realizării Contractului
nr.....................................................
din...................... încheiat cu aceasta.
La prezenta cerere anexez documentele prevăzute la art.
6 alin. (2) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr................... din......................................
L.S.
........................................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
operatorului economic importator)
ANEXA Nr.2.2 la regulament
LISTA
mărfurilor pentru care se solicită aprobarea
suspendării drepturilor vamale aplicabile importurilor
Nr. crt.
|
Denumirea mărfurilor
|
Codul NC
|
Cantitatea (U/M)
|
Valoarea
totală declarată în vamă (moneda)
|
Taxa
vamală
(%)
|
Valoarea
totală a taxei
vamale
(moneda)
|
Numărul şi data contractului de achiziţii publice
|
Destinatar
|
Furnizorul extern
|
Ţara de origine
a produselor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L.S.
........................................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
operatorului economic importator)
ANEXA Nr. 2.3 la regulament
DECLARAŢIA COMUNĂ
Către
MINISTERUL APĂRĂRII
Departamentul pentru armamente
Declarăm prin prezenta că echipamentele militare
menţionate în Lista mărfurilor pentru care se solicită aprobarea suspendării
drepturilor vamale aplicabile importurilor, întocmită potrivit prevederilor
art. 6 alin. (2) lit. a) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului
nr.......................din.....................................:
- fac parte din Contractul de achiziţii publice
nr...................................din....................................;
- au ca destinatar
final................................................................................................................;
- au fost contractate fără a include taxele vamale în
preţul de achiziţie;
- sunt cuprinse în art. 2 alin. 1 şi 2 din Regulamentul
(CE) nr. 150/2003 al Consiliului privind suspendarea drepturilor vamale la
anumite armamente şi echipamente militare.
Ne obligăm:
- să respectăm condiţiile privind utilizarea finală
prevăzute la art. 21 şi 82 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului
de instituire a Codului vamal comunitar, cu modificările ulterioare,
referitoare la supravegherea vamală a utilizării finale;
- să permitem accesul Comisiei pentru aprobarea
suspendării drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare, în
condiţiile legii, la documente, date şi informaţii relevante, care permit
verificarea respectării utilizării mărfurilor în scopurile prevăzute la art. 2
alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 150/2003, pe parcursul perioadei de
supraveghere vamală.
L.S.
..........................................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
operatorului economic importator)
L.S.
............................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
instituţiei - destinatar final)
ANEXA Nr. 2.4 la regulament
CERERE
pentru eliberarea Certificatului pentru echipamente
militare
- Model -
(Antet operator economic solicitant)
(numărul şi data înregistrării la solicitant)
Către
MINISTERUL APĂRĂRII
Departamentul pentru armamente
In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr.........................din
...................................... pentru
stabilirea măsurilor referitoare la asigurarea aplicării Regulamentului (CE)
nr. 150/2003 al Consiliului din 21 ianuarie 2003 privind suspendarea
drepturilor vamale la anumite armamente şi echipamente militare, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 025 din 30 ianuarie 2003, solicităm
eliberarea Certificatului pentru echipamente militare.
Suspendarea drepturilor vamale de import ale mărfurilor
prevăzute în lista anexată a fost aprobată prin Hotărârea nr......................din
.......................... a Comisiei pentru aprobarea suspendării drepturilor
vamale la anumite armamente
şi echipamente militare.
La prezenta cerere anexez documentele prevăzute la art.
12 alin. (2) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr................ din.....................................
L.S.
.........................................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
operatorului economic importator)
ANEXA Nr. 2.5 la regulament
LISTA
mărfurilor pentru care se solicită eliberarea
Certificatului pentru echipamente militare
Nr. crt.
|
Denumirea mărfurilor
|
Numărul de reper al produsului din
contractul de achiziţii publice (cod reper)
|
Codul NC
|
Cantitatea (U/M)
|
Valoarea
totală declarată în vamă (moneda)
|
Taxa
vamală
(%)
|
Valoarea
totală a taxei
vamale
(moneda)
|
Numărul şi data
contractului
de achiziţii
publice
|
Marcajul,
tipul şi greutatea
brută ale coletului
|
Ţara de origine
a produselor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Importator: nume complet şi adresă, inclusiv statul
membru
L.S.
.........................................................................................................................................
(funcţia, numele, prenumele şi semnătura conducătorului
operatorului economic importator)