HOTARARE Nr. 1261 din 18 octombrie 2005
pentru aprobarea amendamentului convenit prin schimbul de scrisori semnate la
Bucuresti la 23 martie 2005 si la Zagreb la 16 iunie 2005, intre Guvernul
Romaniei si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul
de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare pentru realizarea Proiectului de finantare rurala, semnat la
Washington DC la 30 aprilie 2001
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 979 din 3 noiembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 20 din
Legea nr. 590/2003 privind tratatele si al art. 7 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 8/2002 privind ratificarea Acordului de imprumut
dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
pentru realizarea Proiectului de finantare rurala, semnat la Washington DC la
30 aprilie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 307/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba amendamentul convenit prin schimbul de scrisori semnate la
Bucuresti la 23 martie 2005 si la Zagreb la 16 iunie 2005, intre Guvernul
Romaniei si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul
de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare pentru realizarea Proiectului de finantare rurala, semnat la Washington
DC la 30 aprilie 2001, ratificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
8/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 307/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
ROMANIA
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
23 martie 2005
Catre: Banca Mondiala
Washington DC - S.U.A.
Domnul Anand K. Seth
Director de tara
Departamentul tarilor din Europa Centrala si de Sud
Regiunea Europa si Asia Centrala
Referitor la: Amendament la Acordul de imprumut dintre Romania si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru realizarea Proiectului
de finantare rurala
(Imprumut nr. 4602 RO)
Stimate domnule Seth,
Ca urmare a ultimelor evolutii in implementarea Proiectului de finantare
rurala (Proiect) si in baza recentelor aprobari emise de Banca pentru
solicitarile aditionale ale bancilor comerciale de a accesa facilitatile de
credit ale Proiectului, pentru a asigura angajarea integrala a fondurilor si
performanta in implementarea Proiectului, am dori sa propunem unele amendamente
la anexa nr. 1 la Acordul de imprumut - "Trageri din imprumut".
Pana la inceputul anului 2005, in cadrul partii A a Proiectului - Credit
rural si facilitatea de leasing - trei banci, doua societati de leasing si trei
furnizori de microcredite participa in Proiect cu un angajament total existent
in valoare de 39,014 milioane USD. De curand au fost aprobate de Banca
solicitari de fonduri suplimentare in valoare de 28,5 milioane USD (Banca
Carpatica, Banca Transilvania, Banca "Ion Tiriac" si MotorActive),
care vor ridica suma angajata in cadrul partilor A1 si A2 ale Proiectului la
peste 57 milioane USD.
Din fondurile angajate au fost virate 64 de imprumuturi, 153 de leasinguri
si peste 2.800 de microcredite pana la sfarsitul lunii februarie 2005,
reprezentand un total de 22 milioane USD (27,5% din suma imprumutului).
In cadrul partii B a Proiectului - Servicii bancare in zonele rurale si
microfinantare - trei banci, Banca Transilvania, Banca Carpatica si Banca
"Ion Tiriac", au candidat pentru fonduri pentru a finanta
imbunatatirea si extinderea sucursalelor lor rurale. Dupa analizarea
propunerilor lor, Banca a emis "fara obiectii", pentru o suma totala
de 7,565 milioane USD, 1,5 milioane USD pentru Banca Transilvania, 2,865
milioane USD pentru Banca Carpatica si 3,2 milioane USD pentru Banca "Ion
Tiriac".
Avandu-se in vedere aspectele prezentate anterior, este evident ca exista o
nevoie reala de finantare la nivel rural. Intre timp, acesta este un semnal
pozitiv ca bancile comerciale private si companiile de leasing isi dezvolta
nivelul de implicare in zonele rurale. Dupa parerea noastra, o realocare a
liniilor bugetare ale Proiectului ar fi bine-venita, pentru a acoperi cat de
mult posibil nevoia de fonduri "subimprumutate" la nivel rural si
pentru a sustine dezvoltarea serviciilor financiare. In acest sens, propunem o
restructurare a liniilor bugetare ale partilor B si C, precum si alocarea sumei
nealocate de 3,986 milioane USD partii A.
Prin urmare, prin prezenta adresam Bancii solicitarea oficiala de a fi de
acord cu urmatoarele amendamente la anexa nr. 1 la Acordul de imprumut -
"Trageri din imprumut":
1. realocarea sumei de 3.986.000 USD de la categoria "(7)
Nealocate" la categoria "(1) Subimprumuturi si leasing financiar in
cadrul partilor A1 si A2 ale Proiectului";
2. realocarea sumei de 5.661.000 USD de la categoria "(6) Costuri
curente de operare: a) aferente BPC" la categoria "(1) Subimprumuturi
si leasing financiar in cadrul partilor A1 si A2 ale Proiectului", tinand
cont ca nici una dintre BPC-urile mentionate anterior nu a solicitat fonduri pentru
acest gen de cheltuieli;
3. realocarea sumei de 2.062.000 USD de la categoria "(3) Bunuri: a)
in cadrul partii B a Proiectului" la categoria "(4) Lucrari in cadrul
partii B a Proiectului", avandu-se in vedere structura cheltuielilor
anticipate de cele trei BPC, adica in jur de 60% pentru lucrari si 40% pentru
bunuri;
4. realocarea sumei de 17.979 USD de la categoria "(3) Bunuri: b) in
cadrul partii C a Proiectului" la categoria "(4) Lucrari in cadrul
partii B a Proiectului", avandu-se in vedere necesitatile actualizate si
reale de achizitie de bunuri in cadrul partii C a Proiectului;
5. realocarea sumei de 5.891.021 USD de la categoria "(5) Servicii de
consultanta si cursuri de pregatire, inclusiv servicii pentru partea C1 a
Proiectului", dupa cum urmeaza: 3.960.000 USD la categoria "(1)
Subimprumuturi si leasing financiar in cadrul partilor A1 si A2 ale
Proiectului" si 1.931.021 USD la categoria "(4) Lucrari in cadrul
partii B a Proiectului".
Datorita intarzierii intervenite in demararea Proiectului si apoi in
implementarea sa, cateva activitati de asistenta tehnica prevazute initial in
cadrul partii C a Proiectului au fost deja intreprinse de catre Guvern,
institutii financiare si alti donatori si deci nu mai prezinta relevanta. In
consecinta, propunem realocarea sumelor prevazute in buget pentru acestea catre
categoriile bugetare mentionate anterior, cu scopul de a raspunde necesitatilor
reale ale Proiectului.
Deci, propunem in continuare varianta amendata a anexei nr. 1 la Acordul de
imprumut:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata Procent (%)
din
din imprumut cheltuieli
care
(exprimata urmeaza sa fie
in USD) finantate din
imprumut
________________________________________________________________________________
(1) Subimprumuturi si leasing financiar in cadrul
partilor A1 si A2 ale Proiectului 57.607.000 100%
________________________________________________________________________________
(2) Microimprumuturi in cadrul partii A3 a
Proiectului 10.014.000 75%
________________________________________________________________________________
(3) Bunuri:
a) in cadrul partii B a Proiectului 3.026.000 100% din total
b) in cadrul partii C a Proiectului 86.021 cheltuieli
externe, 100%
din total
cheltuieli
locale (cost
ex-factory) si
80% din
cheltuielile
locale pentru
alte bunuri
cumparate de
pe
piata interna
________________________________________________________________________________
(4) Lucrari in cadrul partii B a Proiectului 4.539.000 80%
________________________________________________________________________________
(5) Servicii de consultanta si cursuri de
pregatire, inclusiv servicii pentru partea C1
a Proiectului 4.596.979 100%
________________________________________________________________________________
(6) Costuri curente de operare:
a) aferente BPC 0 0
b) aferente U.M.P. 131.000 80%
________________________________________________________________________________
(7) Nealocate 0
________________________________________________________________________________
TOTAL: 80.000.000
________________________________________________________________________________
Ar fi de dorit ca amendamentele propuse sa fie aprobate inainte de semnarea
noilor acorduri de imprumut subsidiare cu bancile, deoarece aceste acorduri ar
trebui in mod ideal sa aiba o baza legala de angajare a fondurilor.
Asteptam un raspuns curand de la dumneavoastra, in speranta ca acesta va fi
unul favorabil.
Cu stima,
Dragos Neacsu,
secretar de stat
BANCA INTERNATIONALA PENTRU Trg. J.F. Kennedya 6B Fax: (385)1
235-7293
RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE 10000 Zagreb, Croatia
ASOCIATIA DE DEZVOLTARE
INTERNATIONALA
16 iunie
2005
Domnului Dragos Neacsu
Secretar de stat
Ministerul Finantelor Publice
Bucuresti, Romania
Romania: Proiectul de finantare rurala (Imprumut nr. 4602 RO)
Realocarea sumelor din imprumut
Stimate domnule Neacsu,
Facem referire la Acordul de imprumut (Acord) pentru proiectul
sus-mentionat (Proiect) dintre Romania (Imprumutatul) si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca) din data de 30 aprilie 2001. Mai
facem referire, de asemenea, la scrisoarea dumneavoastra din data de 23 martie
2005, prin care solicitati Bancii realocarea anumitor sume in cadrul
imprumutului.
Ne face placere sa fim in asentimentul solicitarii dumneavoastra. In
tabelul de la paragraful 1 al anexei nr. 1 la Acord, asa cum a fost amendata la
21 octombrie 2004, sumele imprumutului sunt realocate dupa cum urmeaza:
Sume majorate pentru categoriile:
(1) Subimprumuturi si leasing financiar in cadrul partilor A1 si A2 ale
Proiectului: majorat cu 13.607.000 USD pana la 57.607.000 USD.
(4) Lucrari in cadrul partii B a Proiectului: majorat cu 4.011.000 USD pana
la 4.539.000 USD.
Sume reduse pentru categoriile:
(3) a) Bunuri in cadrul partii B a Proiectului: redus cu 2.062.000 USD pana
la 3.026.000 USD.
(3) b) Bunuri in cadrul partii C a Proiectului: redus cu 17.979 USD pana la
86.021 USD.
(5) Servicii de consultanta si cursuri de pregatire, inclusiv servicii
pentru partea C1 a Proiectului: redus cu 5.891.021 USD pana la 4.596.979 USD.
(6) Costuri curente de operare aferente BPC: redus cu 5.661.000 USD pana la
0 USD.
(7) Nealocate: redus cu 3.986.000 USD pana la 0 USD.
Atasam, ca anexa la aceasta scrisoare, o anexa revizuita care indica sumele
alocate in prezent fiecarei categorii stabilite in tabelul de la paragraful 1
al anexei nr. 1 la Acord.
Cu stima,
Anand K. Seth,
director
Departamentul tarilor din Europa Centrala si de Sud
Regiunea Europa si Asia Centrala
Anexa
Copii catre:
Gheorghe Flutur
Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale
Bucuresti, Romania
Stefan Petrescu
Director general
Ministerul Finantelor Publice
Bucuresti, Romania
Mioara Ionescu
Consilier
Ministerul Finantelor Publice
Bucuresti, Romania
Rodica Hociota
Director U.M.P.
Ministerul Finantelor Publice
Bucuresti, Romania
Ad Melkert
Director executiv
Banca Mondiala
ANEXA 1
Tabelul prevazut la paragraful 1 al anexei nr. 1 la Acordul de imprumut se
citeste acum dupa cum urmeaza:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata Procent (%)
din
din imprumut cheltuieli
care
(exprimata urmeaza sa fie
in USD) finantate din
imprumut
________________________________________________________________________________
(1) Subimprumuturi si leasing financiar in cadrul
partilor A1 si A2 ale Proiectului 57.607.000 100%
________________________________________________________________________________
(2) Microimprumuturi in cadrul partii A3 a
Proiectului 10.014.000 75%
________________________________________________________________________________
(3) Bunuri:
a) in cadrul partii B a Proiectului 3.026.000 100% din total
b) in cadrul partii C a Proiectului 86.021 cheltuieli
externe, 100%
din total
cheltuieli
locale (cost
ex-factory) si
80% din
cheltuielile
locale pentru
alte bunuri
cumparate de
pe
piata interna
________________________________________________________________________________
(4) Lucrari in cadrul partii B a Proiectului 4.539.000 80%
________________________________________________________________________________
(5) Servicii de consultanta si cursuri de
pregatire, inclusiv servicii pentru partea C1
a Proiectului 4.596.979 100%
________________________________________________________________________________
(6) Costuri curente de operare:
a) aferente BPC 0 0
b) aferente U.M.P. 131.000 80%
________________________________________________________________________________
(7) Nealocate 0
________________________________________________________________________________
TOTAL: 80.000.000
________________________________________________________________________________