HOTARARE Nr.
1238 din 10 octombrie 2007
privind aprobarea
Standardelor nationale specifice pentru serviciile specializate de asistenta si
protectie a victimelor traficului de persoane
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 715 din 23 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Articol unic. - Se aprobă Standardele naţionale
specifice pentru serviciile specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXĂ
STANDARDELE NAŢIONALE
specifice pentru serviciile specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de
persoane
A. Aspecte generale
Standardele naţionale specifice pentru serviciile
specializate de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane,
denumite în continuare standarde naţionale, reprezintă ansamblul de norme pe baza cărora se desfăşoară
activitatea de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane şi pe
baza cărora sunt evaluate activităţile furnizorilor de servicii şi calitatea
serviciilor acordate de către aceştia victimelor traficului de persoane.
Serviciile de protecţie şi asistenţă sunt oferite
victimelor traficului de persoane, fie în centre de asistenţă şi protecţie a
victimelor traficului de persoane, înfiinţate în baza Legii nr. 678/2001
privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificările şi
completările ulterioare, fie în centrele sau adăposturile organizaţiilor
neguvernamentale, denumite în continuare centre.
Furnizorii pot organiza şi acorda servicii victimelor
traficului de persoane la domiciliul acestora, în centre de zi sau în centre
rezidenţiale.
In funcţie de durata de acordare, serviciile de
protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane se împart în:
servicii de urgenţă sau servicii de lungă durată.
Legea nr. 211/2004 privind
unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor se referă
în mod expres la consilierea psihologică care se acordă victimelor
infracţiunilor prevăzute în Legea nr. 678/2001, cu modificările şi completările
ulterioare. Mecanismul instituţional prin care se asigură consilierea psihologică a victimelor este
reprezentat de serviciile de probaţiune şi protecţia victimelor care
funcţionează pe langă
tribunale. Potrivit Legii nr. 211/2004, organizaţiile neguvernamentale pot
organiza, în mod independent sau în cooperare cu autorităţile publice, servicii
pentru consilierea psihologică a victimelor infracţiunilor şi pentru asigurarea
altor forme de asistenţă a victimelor infracţiunilor.
Protecţia şi asistenţa copiilor victime ale traficului
de persoane se realizează în serviciile specializate din cadrul sistemului de
protecţie a copilului, potrivit Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi
promovarea drepturilor copilului, cu modificările ulterioare, şi Hotărarii Guvernului nr. 1.295/2004 privind
aprobarea Planului naţional de acţiune pentru prevenirea şi combaterea
traficului de copii.
B. Definiţii
Victima traficului de persoane - în sensul standardelor naţionale, conceptul de victimă a
traficului de persoane desemnează orice persoană fizică vătămată despre care
există informaţii că a fost supusă infracţiunilor privind traficul de persoane
prevăzute de Legea nr. 678/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Victima traficului de persoane asistată - persoană vătămată prin săvarşirea infracţiunilor privind traficul de persoane prevăzute de
Legea nr. 678/2001, cu modificările şi completările ulterioare, care
beneficiază de un serviciu de asistenţă.
Termenii centru de zi şi
centru rezidenţial sunt utilizaţi în sensul Legii nr. 47/2006 privind
sistemul naţional de asistenţă socială.
Referirea victimelor traficului de persoane - transmiterea victimei traficului de persoane către furnizorii de
servicii de protecţie şi asistenţă.
Servicii de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane - totalitatea
serviciilor acordate victimelor traficului de persoane prevăzute de normele
legale în vigoare.
Servicii de urgenţă -
ansamblul de măsuri şi acţiuni necesare întreprinse de către furnizor în
momentul identificării victimelor traficului de persoane, în vederea depăşirii
unei situaţii de criză.
Servicii de lungă durată - ansamblul de măsuri şi acţiuni necesare întreprinse de către
furnizor în vederea reintegrării sociale a victimelor traficului de persoane.
Intervenţia pe caz - ansamblul măsurilor ori acţiunilor necesare care sunt luate în
vederea depăşirii şi rezolvării situaţiei de criză sau dificultate în care se
află o victimă a traficului de persoane.
Postintervenţie -
perioada, după ieşirea victimei traficului de persoane din centru, destinată
activităţilor de monitorizare a reintegrării sociale a acesteia.
Manager responsabil de caz - asistentul social sau psihologul desemnat de coordonatorul
centrului să coordoneze activităţile specifice în vederea reabilitării şi
reintegrării sociale a victimelor traficului de persoane asistate în centru.
C. Standarde naţionale
SECŢIUNEA 1
Prezentare generală
I. REŢEAUA NAŢIONALĂ DE
SERVICII DE PROTECŢIE Şl ASISTENŢĂ A VICTIMELOR TRAFICULUI DE PERSOANE
Standardul nr. 1 Poziţia centrului în reţeaua naţională
de servicii de protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane
Standardul nr. 2 Cooperarea intersectorială
II. ASISTENŢA Şl PROTECŢIA
VICTIMELOR TRAFICULUI DE PERSOANE
Standardul nr. 3 Admiterea în centru a victimei
traficului de persoane
Standardul nr. 4 Condiţia de confidenţialitate
Standardul nr. 5 Evaluarea comprehensivă şi
multidimensională a cazului în vederea stabilirii măsurilor de protecţie
Standardul nr. 6 Acordarea în centru a serviciilor de
asistenţă victimelor traficului de persoane
Standardul nr. 7 Evaluarea intervenţiei pe caz şi
monitorizarea postintervenţie
Standardul nr. 8 Documentarea cazurilor şi protecţia
datelor
Standardul nr. 9 Transmiterea şi schimbul de informaţii
legate de caz
Standardul nr. 10 Ieşirea
persoanei asistate din centru
III. REABILITAREA SOCIALĂ A VICTIMEI
Standardul nr. 11 Programul personalizat de
consiliere/psihoterapie
Standardul nr. 12 Reabilitarea psihosocială a
victimelor traficului de persoane asistate în centru
IV CALITATEA ÎNGRIJIRILOR ACORDATE VICTIMELOR TRAFICULUI
DE PERSOANE
Standardul nr. 13 Asigurarea hranei
Standardul nr. 14 Imbrăcămintea şi echipamentul
personal
Standardul nr. 15 Starea de sănătate şi prevenirea
îmbolnăvirilor
V MEDIUL ASIGURAT VICTIMELOR TRAFICULUI DE PERSOANE
Standardul nr. 16 Organizarea centrelor de zi
Standardul nr. 17 Organizarea centrelor rezidenţiale
Standardul nr. 18 Condiţii de locuit
Standardul nr. 19 Spaţiile igienico-sanitare
VI. RESURSE UMANE
Standardul nr. 20 Recrutarea şi angajarea personalului centrelor
Standardul nr. 21 Formarea iniţială şi continuă a
personalului
Standardul nr. 22 Supervizarea personalului centrelor
Standardul nr. 23 Etica profesională
VII. MANAGEMENT Şl ADMINISTRARE
Standardul nr. 24 Coordonarea activităţii centrelor
Standardul nr. 25 Managementul programului de asistenţă
şi protecţie a victimelor
traficului de persoane. Evaluarea şi monitorizarea implementării acestuia
SECŢIUNEA a 2-a
Prezentare detaliată
I. REŢEAUA NAŢIONALĂ DE
SERVICII DE PROTECŢIE Şl ASISTENŢĂ A VICTIMELOR TRAFICULUI DE PERSOANE
STANDARDUL Nr. 1
Poziţia centrului în reţeaua naţională de servicii
de protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane
Reţeaua naţională de servicii de protecţie şi asistenţă
a victimelor traficului de persoane, denumită în continuare reţea naţională,
este formată din totalitatea centrelor existente la nivel naţional.
Fiecare centru are la dispoziţie o organigramă a
sistemului de servicii sociale de la nivel naţional.
Rezultat: realizarea unui sistem de cooperare a centrelor,
astfel încat victima traficului de persoane să
primească servicii de asistenţă şi protecţie adecvate nevoilor sale.
Proceduri de implementare
1. Centrul oferă consiliului judeţean informaţii
privind serviciile de protecţie şi asistenţă pe care le acordă victimelor
traficului de persoane.
2. Consiliul judeţean, în colaborare cu centrul
regional al Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane, întocmeşte un
registru cu toate centrele existente în zona de competenţă şi serviciile de
protecţie şi asistenţă pe care acestea le acordă victimelor traficului de
persoane.
3. Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane
realizează, în baza registrelor întocmite, cartografierea reţelei naţionale
(organigrama reţelei naţionale).
4. Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane
furnizează centrelor organigrama reţelei naţionale.
5. Personalul centrului este informat cu privire la
poziţia şi rolul acestuia în cadrul reţelei naţionale.
6. Realizarea unei fişe de evidenţă cu personalul care
a fost informat cu privire la poziţia şi rolul centrului în cadrul reţelei
naţionale.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa la nivelul consiliului judeţean a unui
registru cu toate centrele din zona de competenţă şi serviciile de protecţie şi
asistenţă pe care acestea le acordă victimelor traficului de persoane;
2. existenţa organigramei reţelei naţionale;
3. gradul de cunoaştere a organigramei de către
personalul centrului;
4. gradul de informare a personalului centrului cu
privire la poziţia şi rolul acestuia în cadrul reţelei
naţionale;
5. existenţa fişei de evidenţă cu personalul care a
fost informat cu privire la poziţia şi rolul centrului în cadrul reţelei
naţionale.
STANDARDUL Nr. 2
Cooperarea intersectorială
O organizaţie neguvernamentală sau o instituţie a
administraţiei publice centrale ori locale nu poate să soluţioneze singură
toate nevoile victimelor traficului de persoane. Măsurile antitrafic ce se
impun a fi luate pentru a reduce fenomenul traficului de persoane şi pentru a
asigura asistenţă şi protecţie adecvate acestora trebuie să presupună o
cooperare intersectorială între toate organizaţiile neguvernamentale şi
instituţiile administraţiei publice centrale sau locale implicate în lupta
împotriva traficului de persoane.
Rezultat: Cooperarea
intersectorială şi schimbul de informaţii dintre organizaţiile neguvernamentale
şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale asigură protecţia şi
asistenţa adecvată victimelor traficului de persoane asistate.
Proceduri de implementare
1. Centrul identifică instituţiile ori organizaţiile
implicate în procesul de identificare, referire, asistenţă, reabilitare şi
reintegrare socială a victimelor traficului de persoane la nivel local sau
naţional.
2. Centrul încheie protocoale
de colaborare cu instituţiile şi organizaţiile implicate în procesul de
identificare, referire, asistenţă, reabilitare şi reintegrare socială a
victimelor traficului de persoane la nivel local sau naţional.
3. Coordonatorul centrului este responsabil de
implementarea prevederilor protocoalelor de colaborare.
4. Centrele regionale ale Agenţiei Naţionale
împotriva Traficului de Persoane monitorizează aplicarea standardelor
naţionale.
Indicatori de evaluare:
1. cunoaşterea instituţiilor ori organizaţiilor
implicate în procesul de identificare, referire, asistenţă, reabilitare şi
reintegrare socială a victimelor traficului de persoane la nivel local sau
naţional;
2. existenţa protocoalelor de colaborare cu
instituţiile şi organizaţiile implicate în procesul de identificare, referire,
asistenţă, reabilitare şi reintegrare socială a victimelor traficului de
persoane la nivel local sau naţional;
3. rapoartele semestriale ale centrelor regionale ale
Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane privind modul de derulare
şi aplicare a prevederilor standardelor naţionale.
II. ASISTENŢA ŞI PROTECŢIA VICTIMELOR TRAFICULUI DE
PERSOANE
STANDARDUL Nr. 3
Admiterea în centru a victimei traficului de persoane
După identificarea victimei traficului de persoane,
aceasta este referită către un centru pentru a fi asistată. Victima traficului
de persoane este admisă în centru şi se urmăreşte reabilitarea sa socială.
Rezultat: Victima traficului de persoane beneficiază de
asistenţă şi protecţie, precum şi de un mediu sigur de recuperare şi
reabilitare.
Proceduri de implementare
1. Centrul elaborează proceduri referitoare la
admiterea în centru a victimelor traficului de persoane, ce fac parte
integrantă din regulamentul de organizare şi funcţionare.
2. Evaluarea iniţială a
victimei traficului de persoane se realizează de către personalul centrului, în
momentul primirii în centru.
3. Persoana care a evaluat iniţial situaţia victimei
traficului de persoane propune plasamentul în cadrul centrului. Admiterea în
centru se face în baza deciziei coordonatorului
centrului.
4. In situaţia în care în urma evaluării iniţiale se
identifică o urgenţă medicală ce necesită tratament medical în condiţii de
spitalizare, persoana care a evaluat iniţial situaţia victimei traficului de
persoane asigură transportarea victimei în condiţii de siguranţă la unitatea
sanitară cea mai apropiată şi anunţă coordonatorul centrului în vederea
înregistrării şi preluării cazului în asistenţă.
5. Imediat după înregistrarea cazului, coordonatorul
centrului desemnează un manager responsabil de caz.
6. La admitere, fiecărei victime a traficului de
persoane i se prezintă clar, în funcţie de gradul său de maturitate şi de
starea de sănătate, care sunt principalele reguli de organizare şi funcţionare
ale centrului pe care trebuie să le respecte.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa procedurilor referitoare la admiterea în
centru a victimei traficului de persoane;
2. existenţa deciziei coordonatorului centrului de
admitere a victimei traficului de persoane;
3. existenţa unui manager
responsabil de caz.
STANDARDUL Nr. 4
Condiţia de confidenţialitate
Centrul acordă victimelor traficului de persoane
dreptul la intimitate, spaţiu personal şi confidenţialitate într-un mod cat mai apropiat de mediul familial.
Rezultat: Victimele traficului
de persoane beneficiază de siguranţă, încredere şi respect în toate aspectele
vieţii lor pe tot parcursul şederii lor în cadrul centrului.
Proceduri de implementare
1. Centrul stabileşte în regulamentul de organizare
şi funcţionare proceduri referitoare la intimitate şi confidenţialitate.
2. Personalul centrului are obligaţia de păstrare a
confidenţialităţii în ceea ce priveşte locaţia centrului. Comunicarea acestei
obligaţii se face la angajarea în centru.
3. Personalul centrului aduce
la cunoştinţă victimei traficului de persoane obligaţia de păstrare a
confidenţialităţii în ceea ce priveşte locaţia centrului. Comunicarea acestei
obligaţii se face la intrarea în programul de asistenţă sau la admiterea în
centru.
4. Personalul centrului şi
persoanele victime ale traficului de persoane asistate semnează un contract de
confidenţialitate.
5. Orice contact cu reprezentanţii mass-mediei se face
cu protejarea identităţii persoanelor care beneficiază de asistenţă în centru,
a dreptului la viaţă personală şi a dreptului la imagine a acestora.
6. Obligaţia de confidenţialitate este comunicată
tuturor instituţiilor sau organizaţiilor cu care colaborează centrul.
7. In situaţia în care victima este citată în cadrul
unei proceduri judiciare, coordonatorul centrului ia măsurile necesare pentru
ca adresa centrului să nu fie menţionată în cursul instrumentării şi
soluţionării cauzelor penale sau civile care vizează victimele asistate.
8. Personalul centrului are obligaţia să nu dezvăluie
aspecte sau informaţii legate de situaţia victimelor asistate, atat celorlalte victime asistate, cat şi
altor persoane cu care acesta poate veni în contact - angajatori, jurnalişti -
şi cu care nu sunt încheiate protocoale de colaborare.
Indicatori de evaluare:
1. proceduri referitoare la intimitate şi
confidenţialitate prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a
centrului;
2. contractele de confidenţialitate încheiate;
3. comunicarea obligaţiei de confidenţialitate
instituţiilor sau organizaţiilor cu care colaborează centrul;
4. rapoartele privind încălcarea obligaţiei de
confidenţialitate şi măsurile disciplinare luate.
STANDARDUL Nr. 5
Evaluarea comprehensivă şi multidimensională a cazului
în vederea stabilirii măsurilor de protecţie
Asigurarea securităţii victimei
traficului de persoane asistate trebuie să primeze. In acest sens riscul pe
care îl implică fiecare caz în parte trebuie să fie determinat în cel mai scurt
timp posibil de la identificarea victimei traficului de persoane.
Rezultat: Victima traficului de
persoane va fi protejată de riscul de a fi contactată de către persoanele
implicate în traficarea ei sau de către persoane aflate în legătură cu acestea.
Proceduri de implementare
1. Centrul care are în asistenţă o victimă a
traficului de persoane colaborează cu structura de poliţie specializată în
combaterea traficului de persoane în vederea stabilirii riscului pe care îl
implică fiecare caz în parte.
2. Stabilirea riscului ridicat de caz trebuie să fie
un proces continuu realizat pe 3 etape:
a) evaluarea şi identificarea riscurilor curente;
b) identificarea măsurilor corespunzătoare care se
impun riscurilor prezente şi evaluarea posibilităţii de apariţie a noi riscuri
sau de creştere a celor prezente în funcţie de evoluţia cazului;
c) luarea deciziilor şi managementul de risc al
cazului.
3. In stabilirea riscului pe care îl implică cazul se
ţine cont de:
a) locul în care a fost identificată victima;
b) proximitatea dintre locul unde a fost traficată
victima, zona de provenienţă şi locul unde va fi asistată;
c) legăturile şi proximitatea cu persoanele implicate
în traficarea victimei;
d) modalitatea de săvarşire a infracţiunii de trafic de persoane;
e) varsta victimei traficului de persoane;
f) dacă există factori culturali, religioşi, sociali
din mediul de provenienţă care ar putea să pună în pericol securitatea victimei
şi şansele reintegrării sale sociale;
g) colaborarea victimei traficului de persoane cu
organele de urmărire penală şi implicarea acesteia în procesul penal.
4. Victima traficului de persoane este informată
despre riscurile pe care le prezintă situaţia sa de către managerul responsabil
de caz împreună cu ofiţerul de poliţie responsabil de investigarea cazului.
5. Centrul ia măsuri suplimentare de asigurare a
securităţii victimelor asistate.
6. Măsurile de securitate trebuie să implice
instalarea unui sistem video de supraveghere a clădirii/apartamentului în care
funcţionează centrul, precum şi încheierea unui protocol pentru intervenţia
rapidă în caz de urgenţă cu structurile specializate ale poliţiei.
7. In eventualitatea în care rezultatele evaluării
realizate recomandă luarea unor măsuri speciale de protecţie, care pot să
vizeze încadrarea persoanei într-un program de protecţie a martorului,
asistenţa în vederea reintegrării socioprofesionale este amanată pană în momentul în care gradul de pericol se diminuează.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa rapoartelor sau recomandărilor legate de
stabilirea riscului ridicat de caz;
2. victimele asistate cunosc riscurile
pe care le implică cazul lor;
3. centrul dispune de măsuri suplimentare de asigurare
a securităţii victimelor traficului de persoane.
STANDARDUL Nr. 6
Acordarea în centru a serviciilor de asistenţă
victimelor traficului de persoane
Instituţiile şi organizaţiile implicate în lupta
împotriva traficului de persoane trebuie să asigure victimelor traficului de
persoane accesul corespunzător la asistenţa specială medicală, psihologică,
educaţională, juridică, socioprofesională şi protecţie specială. Oferirea
asistenţei nu trebuie să fie condiţionată de participarea acesteia în procesul
penal, fără a se face vreo discriminare pe motive etnice, de naţionalitate, rasiale,
varstă, sex, dizabilităţi,
opinii religioase, opinii politice, mediu de provenienţă. Centrele pot furniza
victimelor serviciile necesare pentru reabilitarea lor psihosocială în cadrul
unui program de protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane.
Proceduri de implementare
1. Includerea în programul de asistenţă se face numai
cu acordul victimei traficului de persoane. Pentru includerea în programul de
protecţie şi asistenţă a victimelor traficului de persoane se va solicita
consimţămantul scris al acesteia.
2. Victimele traficului de persoane sunt informate cu
privire la tipurile de organizare şi acordare a
serviciilor oferite de centrele existente în reţeaua naţională şi primesc
îndrumare şi explicaţii într-un limbaj accesibil nivelului lor de cultură şi de
maturitate.
3. Includerea în programul de protecţie şi asistenţă a
copiilor victime ale traficului de persoane se face în servicii specializate de
protecţie a copilului.
4. Includerea în programul de protecţie şi asistenţă a
victimei traficului de persoane a unui cetăţean străin se face în colaborare cu
autorităţile cu competenţă în domeniu, potrivit prevederilor legale în vigoare.
5. Oferirea asistenţei nu este condiţionată de
participarea acestora în procesul penal.
6. In situaţia în care victima traficului de persoane
doreşte să se reîntoarcă în familie, i se aduce la cunoştinţă că poate
beneficia de servicii de asistenţă specializată în regim de zi, urmand ca centrul să stabilească modalitatea
de furnizare a serviciilor de asistenţă în funcţie de particularităţile
cazului.
7. In discuţiile pe care le are cu persoana traficată,
instituţia sau organizaţia care furnizează serviciile de asistenţă trebuie să
respecte dorinţele şi punctul de vedere ale acesteia şi să ţină cont de starea
fizică şi mentală în care se află aceasta.
8. In situaţiile în care persoana traficată nu poate
să îşi exprime punctul de vedere cu privire la nevoile de asistenţă pe care le
are, din cauza stării de sănătate precare sau a imposibilităţii temporare ori
permanente de a-şi exprima voinţa, asistenţa se acordă ţinandu-se cont de respectarea dreptului
persoanei la un standard de viaţă adecvat şi la protejarea securităţii
acesteia.
Rezultat: Victimele traficului de persoane beneficiază
de asistenţă în conformitate cu prevederile legii. Astfel, li se acordă
acestora posibilitatea reabilitării psihosociale.
Indicatori de evaluare:
1. victimele asistate cunosc tipurile de asistenţă de
care pot să beneficieze;
2. exprimarea consimţămantului victimelor de a fi incluse în programul de protecţie şi
asistenţă a victimei traficului de persoane.
STANDARDUL Nr. 7
Evaluarea intervenţiei pe caz şi monitorizarea
postintervenţie
De cele mai multe ori, aspecte ale procesului
intervenţiei fie nu sunt avute în vedere, fie nu sunt realizate de către
furnizorii de servicii. Evaluarea şi monitorizarea postintervenţie trebuie
urmărite cu prioritate. Pe baza rezultatelor evaluării se vor putea planifica
intervenţiile ulterioare, se vor elabora noi modele de intervenţie şi proceduri
specifice de abordare a cazurilor.
Rezultat: Evaluarea intervenţiei pe caz determină
stabilirea obiectivelor şi termenilor specifici de monitorizare a cazului.
Rezultatele evaluării contribuie la evaluarea programului în ansamblul său şi la
îmbunătăţirea intervenţiilor specifice pe caz.
Proceduri de implementare
1. La finalizarea intervenţiei pe caz centrul
realizează împreună cu persoana asistată evaluarea obiectivelor şi calităţii
intervenţiei. Evaluarea se realizează înainte de părăsirea centrului.
2. In realizarea evaluării se ţine cont de realizarea
obiectivelor propuse, de perioada de îndeplinire a acestora, de progresele
obţinute pe linia redobandirii
echilibrului fizic, psihic şi social, a caştigării autonomiei şi independenţei personale şi sociale şi a
restabilirii încrederii personale.
3. Centrul îşi stabileşte proceduri specifice de
realizare a evaluării postintervenţie. Evaluarea se face fie pe baza unei
discuţii între persoana asistată, managerul responsabil de caz şi membrii
echipei de intervenţie, fie pe baza unor chestionare anonime destinate
persoanelor asistate, care vor urmări măsurarea nivelului de satisfacţie al
acestora legat de programul de asistenţă din care au făcut parte.
4. Inainte ca victima traficului de persoane să
părăsească centrul, se stabilesc termenii şi modul de realizare a monitorizării
postintervenţie. Managerul responsabil de caz realizează un plan de
monitorizare pe o perioadă minimă de 6 luni.
5. La încheierea perioadei de monitorizare postintervenţie
se realizează o nouă întalnire
cu victima asistată.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa şi conţinutul procedurilor de evaluare a
intervenţiei pe caz;
2. planurile de monitorizare a situaţiilor victimei
asistate pe o perioadă de cel puţin 6 luni.
STANDARDUL Nr. 8
Documentarea cazurilor şi protecţia datelor
Rezultatele evaluărilor, planurile de intervenţie,
rapoartele de activitate, precum şi alte documente obţinute pe parcursul
derulării programului de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de
persoane trebuie păstrate în condiţii care să asigure respectarea
confidenţialităţii datelor pe care le conţin acestea.
Centrele trebuie să respecte legislaţia romanească în materie de prelucrare a datelor
cu caracter personal şi regimul de circulaţie a acestora.
Rezultat: Datele obţinute în urma procesului de
furnizare a serviciilor de protecţie şi asistenţă vor fi păstrate în condiţiile
stabilite de normele în vigoare, asigurandu-se respectarea condiţiei de confidenţialitate.
Proceduri de implementare
1. Centrul îşi stabileşte proceduri specifice pentru
documentarea cazurilor asistate, a modului şi a perioadei de păstrare a
documentelor obţinute pe parcursul derulării programului de asistenţă şi
protecţie a victimelor traficului de persoane. Aceste proceduri se elaborează
respectandu-se legislaţia
referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal şi regimul de
circulaţie a acestora.
2. Managerul responsabil de caz răspunde de
documentarea cazurilor asistate, a modului şi perioadei de păstrare a
documentelor obţinute pe parcursul derulării programului de asistenţă şi
protecţie a victimelor traficului de persoane.
3. Fiecare centru îşi amenajează spaţiul cu
echipamentul sau mobilierul necesar păstrării în condiţii de siguranţă şi
confidenţialitate a documentelor.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa procedurilor specifice pentru documentarea
cazurilor asistate, a modului şi perioadei de păstrare a documentelor obţinute
pe parcursul derulării programului de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului
de persoane;
2. existenţa echipamentului sau mobilierului necesar
păstrării în condiţii de siguranţă şi confidenţialitate a documentelor.
STANDARDUL Nr. 9
Transmiterea şi schimbul de informaţii legate de caz
Schimbul de informaţii între părţile implicate în
identificarea, referirea, protecţia şi asistenţa victimelor traficului de
persoane constituie un aspect esenţial în realizarea unei intervenţii rapide,
complexe şi adaptate nevoilor persoanei.
Schimbul de informaţii va ajuta la îmbunătăţirea
calităţii asistenţei şi va permite cunoaşterea aprofundată a fenomenului de
trafic de persoane.
Rezultat: Informaţiile legate de cazurile asistate sunt
transmise în condiţii care să garanteze confidenţialitatea datelor obţinute şi
protejarea identităţii persoanei asistate.
Proceduri de implementare
1. Coordonatorul centrului asigură transmiterea şi
schimbul de informaţii la nivel intern între managerii responsabili de caz,
prin organizarea săptămanală a
unei întalniri între
specialişti din cadrul centrului pentru discutarea problemelor care apar în
implementarea programelor de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de
persoane, precum şi a cooperării între părţile implicate în sistemul naţional
de referire, identificare şi acordare a asistenţei victimelor traficului de
persoane.
2. Transferul informaţiilor legate de cazurile asistate
se face prin menţionarea într-un registru de evidenţă zilnică a principalelor
activităţi realizate şi a celor care trebuie continuate sau urmărite de
ceilalţi specialişti din cadrul centrului.
3. Datele colectate şi înregistrate pot fi transferate
către managerii responsabili de caz care continuă procesul de asistenţă
acordată victimelor traficului de persoane.
4. Managerii responsabili de caz se asigură că
transferul informaţiilor legate de caz se realizează în condiţii care respectă
menţinerea confidenţialităţii.
5. Managerii responsabili de
caz asigură transmiterea informaţiilor legate de caz către Agenţia Naţională
împotriva Traficului de Persoane.
6. Centrul stabileşte modalităţile de realizare a
transferului şi schimbului de informaţii între părţile implicate în sistemul
naţional de identificare şi referire a victimelor traficului de persoane.
Indicatori de evaluare:
1. rapoartele întalnirilor
periodice dintre coordonatorul centrului şi managerii responsabili de caz;
2. registrul de evidenţă zilnică;
3. transmiterea datelor managerului
de caz care va continua acordarea asistenţei victimei traficului de persoane;
4. datele transmise Agenţiei Naţionale împotriva
Traficului de Persoane.
STANDARDUL Nr. 10
Ieşirea persoanei asistate din centru
Indiferent de durata perioadei de asistenţă, centrul trebuie să asigure pregătirea corespunzătoare
ieşirii din centru a victimelor asistate.
Rezultat: Victimele asistate beneficiază de servicii de
calitate în vederea reintegrării lor psihosociale şi părăsesc centrul în
condiţii de siguranţă şi protecţie.
Proceduri de implementare
1. Centrul stabileşte proceduri referitoare la ieşirea
persoanei asistate din sistemul de plasament rezidenţial sau din programul de
asistenţă şi protecţie.
2. Pregătirea ieşirii victimei asistate din centru
trebuie să urmărească următoarele aspecte: existenţa unei reţele sociale de
suport, pregătirea persoanei prin participarea la diferite programe de
tranziţie şi adaptare la caracteristicile viitorului mod de viaţă şi cooptarea familiei în
pregătirea persoanei la reintegrarea socială.
3. In situaţia în care victima asistată întrerupe
programul de asistenţă, acesteia i se vor oferi date şi contacte ale altor
instituţii sau organizaţii la care se poate adresa în caz de urgenţă.
4. Managerul responsabil de caz trebuie să se asigure că, la ieşirea din centru a victimei asistate,
aceasta beneficiază de un program de monitorizare a reintegrării sociale.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa şi conţinutul procedurilor referitoare la
ieşirea persoanei asistate din centru;
2. existenţa unor date şi contacte ale altor
instituţii sau organizaţii la care se poate adresa în caz de urgenţă victima
traficului de persoane care întrerupe brusc programul de asistenţă;
3. existenţa programului de monitorizare a reintegrării
sociale a victimei asistate.
III. REABILITAREA SOCIALĂ A VICTIMEI
STANDARDUL Nr. 11
Programul personalizat de consiliere/psihoterapie
Pe baza evaluării iniţiale, a evaluării complexe şi a
observaţiilor obţinute în momentul referirii, managerul responsabil de caz
întocmeşte un program personalizat de consiliere/psihoterapie pentru victima
traficului de persoane.
Rezultat: Victima traficului de persoane beneficiază de
intervenţie personalizată în funcţie de necesităţi, în cel mai scurt timp de la
luarea în evidenţă a cazului de către centru.
Proceduri de implementare
1. Managerul responsabil de caz primeşte raportul
evaluării iniţiale, al evaluării complexe şi observaţiile realizate de
angajatul centrului care a stabilit primul contact cu victima traficului de
persoane asistată.
2. Managerul responsabil de caz culege orice alte
informaţii considerate a fi importante pentru planificarea programului de
consiliere/psihoterapie.
3. Managerul responsabil de caz întocmeşte pentru
fiecare victimă a traficului de persoane un program personalizat de
consiliere/psihoterapie, denumit în continuare PPC, care este avizat de coordonatorul centrului.
4. In elaborarea şi implementarea PPC se urmăresc cu
prioritate următoarele principii: protejarea victimei traficului de persoane,
diminuarea consecinţelor, respectarea demnităţii şi unicităţii persoanei,
egalitatea şi nediscriminarea.
5. Managerul responsabil de caz se asigură de
consultarea şi implicarea activă a victimei traficului de persoane în procesul
de elaborare, luare a deciziilor şi implementare a PPC, adecvat gradului său de
maturitate.
6. PPC este reevaluat periodic şi revizuit atunci cand obiectivele terapeutice nu mai corespund nevoilor victimei
traficului de persoane, acest lucru consemnandu-se
într-o fişă individuală de consiliere.
Indicatori de evaluare:
1. fiecare victimă a traficului de persoane aflată în
evidenţa centrului are întocmit un PPC;
2. conţinutul PPC-urilor;
3. existenţa fişelor
individuale de consiliere cu consemnări referitoare la revizuirea PPC;
4. rapoarte de evaluare a activităţii;
5. tipuri de instrumente de lucru utilizate.
STANDARDUL Nr. 12
Reabilitarea psihosocială a victimelor traficului de
persoane asistate în centru
Reabilitarea psihosocială a victimei traficului de
persoane reprezintă un proces continuu care începe din momentul admiterii acesteia în centru şi al stabilirii
contactului cu personalul acestuia.
Rezultat: Victimele traficului de persoane asistate beneficiază de suport permanent din partea
personalului centrului în vederea reabilitării sale psihosociale.
Proceduri de implementare
1. Planificarea PPC urmăreşte cu prioritate
următoarele obiective: oferirea de ajutor în situaţie de criză, diminuarea
consecinţelor experienţelor traumatice suferite, dobandirea de abilităţi specifice pentru managementul simptomatologiei
specifice de stres posttraumatic, depresie, anxietate, creşterea stimei de sine
şi a încrederii în sine şi în ceilalţi oameni, caştigarea independenţei şi autonomiei personale, evitarea expunerii
la noi situaţii de trafic de persoane.
2. Acordarea asistenţei în situaţie de criză se
realizează ori de cate ori este nevoie, inclusiv în
afara PPC, centrul stabilind proceduri clare de
intervenţie.
3. Inceperea acordării consilierii are loc într-un
interval de maximum 72 de ore de la luarea în asistenţă a cazului, ţinandu-se cont de gravitatea stării persoanei
şi de gradul de acomodare al persoanei la noul mediu.
4. Activitatea de consiliere/psihoterapie
trebuie să se desfăşoare într-un spaţiu special amenajat şi sigur pentru
beneficiar.
5. Acordarea consilierii/psihoterapiei se face pe baza
unor tehnici specifice care trebuie să fi făcut obiectul a cel puţin unui
studiu care să demonstreze eficienţa lor clinică pentru persoanele
traumatizate.
6. Acordarea serviciilor de consiliere/psihoterapie se
face cu respectarea eticii profesionale în domeniu.
7. Informaţiile obţinute în cadrul activităţii de
consiliere sunt confidenţiale şi nu pot fi dezvăluite altor profesionişti care
nu fac parte din echipa de intervenţie, cu excepţia prevederilor legale în
domeniu.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa unui spaţiu special amenajat şi sigur
pentru desfăşurarea activităţii de consiliere/psihoterapie;
2. existenţa procedurilor clare de intervenţie.
IV. CALITATEA ÎNGRIJIRILOR ACORDATE VICTIMELOR
TRAFICULUI DE PERSOANE
STANDARDUL Nr. 13
Asigurarea hranei
Centrul asigură victimelor traficului de persoane o
alimentaţie corespunzătoare din punct de vedere calitativ şi cantitativ, ţinand cont de varsta, nevoile acestora, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Rezultat: Victimele traficului de persoane beneficiază
de o alimentaţie sănătoasă, hrănitoare.
Proceduri de implementare
1. Mesele sunt bine
administrate, organizate în spaţii cu o atmosferă de tip familial şi constituie
ocazii pentru socializarea victimelor traficului de persoane. In anumite situaţii
recomandate de psiholog, aceasta poate servi masa izolat, însă fără a face
acest lucru în mod regulat. Motivele se consemnează.
2. Meniurile se stabilesc cu sprijinul medicului
responsabil cu îngrijirea sănătăţii victimelor traficului de persoane din centru,
astfel încat să se asigure o
alimentaţie echilibrată, în conformitate cu preferinţele şi nevoile biologice
specifice fiecărei varste,
regimurilor recomandate de medic şi normelor în vigoare cu privire la necesarul
de calorii şi elemente nutritive.
3. Centrul poate organiza mese festive pentru
sărbătorirea zilelor de naştere ale victimelor traficului
de persoane.
4. Centrele trebuie să aibă rezerve de hrană şi apă
pentru 48 de ore pentru fiecare victimă a traficului de persoane.
Indicatori de evaluare:
1. spaţiul în care se serveşte masa are o ambianţă
plăcută, de tip familial;
2. meniurile sunt adecvate
regimurilor recomandate de medic şi normelor în vigoare.
STANDARDUL Nr. 14
Imbrăcămintea şi
echipamentul personal
Centrul asigură victimelor traficului de persoane
asistate necesarul de îmbrăcăminte, încălţăminte, alte echipamente necesare şi
rechizite, ţinandu-se cont de varsta, nevoile şi individualitatea fiecăreia, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Rezultat: Victimele traficului de persoane asistate
beneficiază de îmbrăcăminte, încălţăminte, echipament pentru uzul propriu.
Proceduri de implementare
1. Victimele traficului de persoane asistate sunt
încurajate să îşi exprime preferinţele privind îmbrăcămintea şi încălţămintea.
Nu se recomandă practicile de „uniformizare" prin cumpărarea de produse
identice pentru toate victimele traficului de persoane
asistate.
2. Fiecare victimă a traficului de persoane îşi
păstrează îmbrăcămintea şi echipamentul personal în compartimente
corespunzătoare, separat de celelalte victime asistate.
Indicatori de evaluare:
1. articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte sunt
personalizate şi achiziţionate ţinandu-se cont de
opinia persoanelor asistate;
2. fiecare persoană asistată în centrul rezidenţial
dispune de un dulap propriu sau compartimente proprii pentru a putea depozita
îmbrăcămintea, încălţămintea şi echipamentul personal.
STANDARDUL Nr. 15
Starea de sănătate şi prevenirea îmbolnăvirilor
Centrul asigură condiţiile necesare pentru
identificarea şi evaluarea permanentă a nevoilor fizice, emoţionale şi de
sănătate ale fiecărei victime a traficului de persoane asistate, măsurile
corespunzătoare pentru satisfacerea acestor nevoi, precum şi pentru asigurarea
igienei personale, supravegherea şi menţinerea stării de sănătate.
Rezultat: Victimele traficului de persoane beneficiază
de servicii medicale sau alte servicii de sprijin şi promovare a sănătăţii, au
o stare generală bună şi sunt educate în spiritul unui mod de viaţă sănătos.
Proceduri de implementare
1. Evaluarea medicală este obligatorie la admiterea în
centru a victimei traficului de persoane, fiind parte integrantă a evaluării
detaliate a situaţiei acesteia. Evaluarea medicală se realizează imediat după
admiterea în centru. Aceasta este realizată de către medicul centrului în
primele 24 de ore de la admiterea în centru. Expertiza medico-legală este obligatorie, costurile acesteia fiind suportate de centru.
2. Măsurile de intervenţie pe termen scurt pentru
sănătatea victimei traficului de persoane sunt în responsabilitatea medicului
centrului sau a coordonatorului centrului, după caz. Măsurile de intervenţie pe
termen scurt se referă cel puţin la următoarele aspecte:
a) tratarea medicală a consecinţelor infracţiunii de
trafic de persoane asupra victimei;
b) îndrumare, sprijin şi consiliere pe probleme de
sănătate;
c) igienă şi îngrijire personală;
d) evaluări medicale periodice şi la nevoie, cu ocazia
infecţiilor intercurente şi a situaţiilor de urgenţă;
e) tratamente diverse, inclusiv de specialitate şi
stomatologice;
f) nutriţie şi dietă;
g) exerciţiu şi odihnă;
h) educaţie pentru sănătate, inclusiv educaţie sexuală
şi contraceptivă.
3. Fiecare victimă a traficului de persoane asistată
beneficiază de educaţie pentru sănătate, inclusiv despre efectele nocive ale
fumatului, consumului de alcool, droguri, despre hepatită, infecţie HIV/SIDA,
infecţiile cu transmitere sexuală, protejarea propriei persoane de diverse
prejudicii, acţiuni de intimidare şi abuz. Centrul asigură materialele
igienico-sanitare pentru uzul personal pentru fiecare victimă a traficului de
persoane asistată.
4. Personalul centrului urmează
cursuri de acordare a primului ajutor.
5. Medicamentele recomandate de medic pot fi
administrate de personal calificat şi/sau de managerul responsabil de caz, în
condiţii de supervizare stabilite de medic.
6. In cazul infecţiilor intercurente, se pot
administra în regim de urgenţă medicamente de uz general de către personalul
calificat sau/şi consilierul responsabil de caz, în condiţii de supervizare
stabilite de medic.
7. Datele referitoare la medicamentele, tratamentele
şi asistenţa de prim ajutor acordate victimelor asistate se consemnează într-un
registru special destinat acestui scop, precizandu-se data, ora, tratamentul urmat, respectiv medicamentul şi
dozajul administrat, motivul administrării şi semnătura personalului responsabil.
8. Centrul respectă legislaţia şi normele în vigoare cu
privire la eliberarea reţetelor medicale, urmarea unui anumit tratament,
înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea
medicamentelor, stabilindu-se proceduri referitoare la
acestea.
9. Administrarea, depozitarea şi distrugerea
resturilor de medicamente, a celor expirate, precum şi a celor utilizate se fac
cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare.
10. Persoanele asistate, adulţi, pot păstra
medicamentele pe care şi le administrează singure, inclusiv pe cale
injectabilă, numai după ce medicul specialist stabileşte acest lucru. In astfel
de situaţii, persoanele asistate au posibilitatea de a-şi stoca medicamentele
destinate urmării unui tratament medicamentos în locuri destinate acestui scop
şi în care celelalte persoane asistate nu au acces. Autoadministrarea se
realizează în condiţii de supervizare.
11. Asistenţa medicală în unităţile medicale aflate în
relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate se face în conformitate
cu prevederile actelor normative care reglementează domeniul asigurărilor
sociale de sănătate.
Indicatori de evaluare:
1. victimele asistate au efectuat controlul medical
necesar; existenţa de certificate medicale constatatoare;
2. pentru situaţii de urgenţă,
personalul centrului are acces la mijloace de comunicare şi cunoaşte măsurile
de prim ajutor;
3. existenţa certificatelor şi a reţetelor medicale,
precum şi a registrului medical;
4. existenţa de locuri special destinate depozitării
medicamentelor prescrise şi a celor de uz general.
V. MEDIUL ASIGURAT VICTIMELOR TRAFICULUI DE PERSOANE
STANDARDUL Nr. 16
Organizarea centrelor de zi
Centrul trebuie organizat şi amenajat pentru a permite
furnizarea de servicii victimelor traficului de persoane în condiţii optime.
Rezultat: Victima traficului de persoane asistată va
beneficia de servicii de asistenţă în condiţii optime, într-o locaţie care
corespunde nevoilor sale individuale.
Proceduri de implementare
1. Centrul are un spaţiu amenajat pentru a oferi
servicii de asistenţă victimelor traficului de persoane.
2. Spaţiul centrului este folosit numai pentru
furnizarea serviciilor victimelor traficului de persoane.
3. Centrul are un spaţiu amenajat pentru organizarea
unor activităţi comune de către victimele traficului de persoane.
4. Spaţiul locativ este structurat şi amenajat în mod
funcţional, pentru a permite desfăşurarea în condiţii corespunzătoare a
activităţilor centrului şi pentru a oferi victimelor traficului de persoane o
ambianţă confortabilă, cat mai
apropiată de cea familială.
5. Activităţile de furnizare a serviciilor victimelor
traficului de persoane şi activităţile administrative se desfăşoară în spaţii
diferite.
6. Locaţia, precum şi construcţiile, renovările şi
modificările structurilor centrului corespund normelor legale de siguranţă.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa spaţiului amenajat pentru a oferi servicii
de asistenţă victimelor traficului de persoane;
2. existenţa spaţiului amenajat pentru organizarea unor
activităţi comune de către victimele traficului de persoane;
3. spaţiile pentru activităţile desfăşurate în centru
au ambianţă familială şi corespund scopului şi obiectivelor;
4. centrul are acces la utilităţi: apă, canalizare,
curent electric, căldură etc;
5. existenţa unor spaţii diferite pentru furnizarea
serviciilor victimelor traficului de persoane şi pentru desfăşurarea
activităţilor administrative;
6. autorizările centrului conform normelor în vigoare;
7. măsurile de siguranţă, igienă şi prevenire a
îmbolnăvirilor, prevenirea accidentelor, prevenirea şi stingerea incendiilor,
protecţia mediului etc, aplicate în centre, prin raportare la normele legale
specifice, în vigoare;
8. munca de construcţie şi renovare se desfăşoară prin
utilizarea de bariere pentru restricţionarea accesului victimelor traficului de
persoane în zonele respective şi sunt luate măsuri pentru prevenirea
pătrunderii prafului şi a fumului în zonele în care se află acestea.
STANDARDUL Nr. 17
Organizarea centrelor rezidenţiale
Centrul trebuie organizat şi amenajat pentru a permite
furnizarea de servicii victimelor traficului de persoane în condiţii optime.
Rezultat: Victima traficului de persoane asistată va
beneficia de servicii de asistenţă în condiţii optime, într-o locaţie care corespunde nevoilor sale individuale.
Proceduri de implementare.
1. Spaţiul centrului este folosit pentru furnizarea
serviciilor victimelor traficului de persoane.
2. Centrul are un spaţiu amenajat pentru a oferi
servicii de asistenţă victimelor traficului de
persoane.
3. Centrul are un spaţiu amenajat pentru organizarea
unor activităţi comune de către victimele traficului de persoane.
4. Spaţiul locativ este structurat şi amenajat în mod
funcţional, la un nivel decent, pentru a permite desfăşurarea în condiţii
corespunzătoare a activităţilor centrului şi pentru a oferi victimelor
traficului de persoane o ambianţă confortabilă, cat mai apropiată de cea familială.
5. Nu este permisă utilizarea spaţiilor din centru în
scopuri străine de misiunea sa ori într-un mod care să aducă prejudicii
victimelor traficului de persoane.
6. Activităţile de furnizare a serviciilor victimelor
traficului de persoane şi activităţile administrative se desfăşoară în spaţii
diferite.
7. Centrul are camere de odihnă pentru victimele traficului de persoane.
8. Centrul are bucătărie amenajată corespunzător.
9. Locaţia, precum şi construcţiile, renovările şi
modificările structurilor centrului corespund normelor legale de siguranţă.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa spaţiului amenajat pentru a oferi
servicii de asistenţă victimelor traficului de persoane;
2. existenţa spaţiului amenajat pentru organizarea
unor activităţi comune de către victimele traficului de persoane;
3. spaţiile pentru activităţile desfăşurate în centru
au o ambianţă familială şi corespund scopului şi obiectivelor. Amenajarea,
mobilarea, decorarea spaţiilor;
4. centrul are acces la utilităţi: apă, canalizare,
curent electric, căldură etc;
5. existenţa unor spaţii diferite pentru furnizarea
serviciilor victimelor traficului de persoane şi pentru desfăşurarea
activităţilor administrative;
6. existenţa unor camere pentru odihnă pentru
victimele traficului de persoane;
7. existenţa unei bucătării amenajate corespunzător;
8. autorizările centrului conform normelor în vigoare;
9. măsurile de siguranţă, igienă şi prevenire a
îmbolnăvirilor, prevenirea accidentelor, prevenirea şi stingerea incendiilor,
protecţia mediului etc, aplicate în centre, prin raportare la normele legale
specifice, în vigoare;
10. munca de construcţie şi
renovare se desfăşoară în afara orelor de funcţionare a centrului, iar dacă
acest lucru nu este posibil şi acest fapt este bine documentat, sunt utilizate
bariere pentru restricţionarea accesului victimelor traficului de persoane în
zonele respective şi sunt luate măsuri pentru prevenirea pătrunderii prafului
şi a fumului în zonele în care se află acestea.
STANDARDUL Nr. 18
Condiţii de locuit
Centrul asigură victimelor traficului de persoane
condiţii de locuit de bună calitate, decente şi asemănătoare mediului familial.
Rezultat: Victimele trăiesc într-un mediu de tip familial
corespunzător nevoilor lor specifice de viaţă şi îngrijire.
Proceduri de implementare
1. Locaţia centrului este amenajată şi mobilată
adecvat nevoilor victimelor traficului de persoane, ca număr, distribuţie pe
sexe, varstă etc.
2. Centrul are şi aplică un program de întreţinere şi
reparaţii, de menţinere a siguranţei, curăţeniei şi igienei în toate spaţiile
centrului, interioare sau, după caz, exterioare.
3. Fiecare victimă a traficului
de persoane beneficiază de un spaţiu propriu într-un dormitor. Pot ocupa
împreună un dormitor numai persoane de acelaşi sex. Coordonatorul centrului
poate admite excepţii în cazuri particulare.
4. In dormitor se asigură o suprafaţă locuibilă
conform normelor legale în vigoare.
5. Nu este admis ca personalul centrului să ocupe o
cameră împreună cu victimele traficului de persoane.
Indicatori de evaluare:
1. mobilierul şi echipamentele existente în centru
corespund cu numărul, varsta
şi nevoile victimelor traficului de persoane;
2. starea imobilului, instalaţiilor, mobilierului,
curăţeniei şi igienei;
3. planurile şi programele de întreţinere, reparare,
modernizare, curăţenie şi igienă ale centrului.
STANDARDUL Nr. 19
Spaţiile
igienico-sanitare
Centrul asigură victimelor asistate spaţii
igienico-sanitare suficiente, amenajate şi dotate cu echipamentul corespunzător
numărului şi nevoilor acestora, precum şi ale personalului.
Rezultat: Victimele traficului de persoane şi
personalul au acces la spaţii igienico-sanitare, în condiţii de siguranţă,
funcţionalitate şi confort, de respectare a demnităţii şi intimităţii
personale.
Proceduri de implementare
1. In centru există toalete suficiente atat pentru victimele traficului de persoane, cat şi pentru personal, organizate pe sexe. Toaletele sunt amenajate
cu materiale ce permit o igienizare rapidă - gresie, faianţă - şi sunt dotate
cu instalaţiile necesare - cabine WC, chiuvete - şi materialele consumabile
uzuale - săpun, hartie igienică.
2. In centru există băi şi/sau duşuri suficiente,
organizate pe sexe. Spaţiile pentru băi/duşuri sunt amenajate cu materiale ce
pot fi cu uşurinţă igienizate - gresie, faianţă - şi sunt dotate cu
echipamentele necesare - căzi de baie/duşuri - şi materialele consumabile
uzuale - săpun, şampon, prosoape de uz individual.
3. In toate spaţiile igienico-sanitare se asigură
permanent apă rece şi apă caldă.
4. In centru există spaţii adecvate pentru spălarea,
curăţarea, igienizarea materialelor, a hainelor şi a lenjeriilor, conform
normelor igienico-sanitare în vigoare şi cu dotările necesare.
5. Centrul are spaţii adecvate, conform normelor
legale în vigoare, pentru depozitarea în condiţii de siguranţă a materialelor
de igienizare.
Indicatori de evaluare:
1. toaletele din centru
corespund prevederilor prezentelor standarde naţionale;
2. raportul dintre numărul de victime ale traficului
de persoane din centru şi numărul de cabine WC;
3. băile şi/sau duşurile corespund prevederilor
prezentelor standarde naţionale;
4. raportul dintre numărul de victime ale traficului
de persoane din centru şi numărul de băi/duşuri;
5. furnizarea apei reci şi calde la grupurile
igienico-sanitare;
6. spaţiile pentru spălarea, curăţarea şi igienizarea
hainelor şi a lenjeriei corespund normelor
igienico-sanitare în vigoare.
VI. RESURSE UMANE
STANDARDUL Nr. 20
Recrutarea şi angajarea personalului centrelor
Personalul este selectat cu atenţie şi responsabilitate
prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare, care se desfăşoară în
acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor victimelor traficului de
persoane şi misiunii centrului.
Numărul şi structura personalului şi echipei centrului
trebuie stabilite în funcţie de misiunea pe care o are centrul, de obiectivele
stabilite şi de îndeplinirea acestora în condiţii optime.
Rezultat: Victimele traficului de persoane asistate în
centru vor beneficia de servicii de asistenţă şi protecţie din partea unui
personal calificat.
Proceduri de implementare
1. Centrul trebuie să angajeze personal calificat care
să răspundă nevoilor victimelor traficului de persoane asistate. Dacă centrul
funcţionează într-o zonă geografică în care trăiesc comunităţi etnice
minoritare, se recomandă ca în componenţa personalului să existe şi
profesionişti care vorbesc limba minorităţilor respective. Se recomandă angajarea
unor profesionişti care au abilităţi empatice şi de comunicare cu persoanele.
2. Personalul de specialitate trebuie să aibă studii
socioumane.
3. Personalul pentru sprijinirea primară şi asigurarea asistenţei şi protecţiei zilnice poate să fie
format din absolvenţi cu studii liceale în domeniul sanitar, pedagogic sau cu
studii superioare din domeniile fundamentale de ştiinţă, artă, cultură, cum ar
fi: ştiinţe umaniste şi ştiinţe sociale şi politice.
4. Coordonatorul centrului trebuie să aibă studii
superioare şi experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul asistenţei şi
protecţiei persoanelor.
5. Coordonatorul centrului stabileşte şi revizuieşte
periodic, în funcţie de dinamica cerinţelor posturilor respective, fişele
posturilor.
6. Este interzisă angajarea persoanelor care au fost
condamnate pentru comiterea unor infracţiuni şi au antecedente penale.
7. Recrutarea şi angajarea personalului centrului se
fac cu respectarea reglementărilor legale în vigoare privind exercitarea
profesiei pentru care personalul este angajat.
Indicatori de evaluare:
1. diplomele de studii şi actele care atestă
calificarea personalului angajat;
2. statul de funcţii şi organigrama centrului conform
activităţilor programului de asistenţă şi protecţie şi respectarea prevederilor
standardelor minime obligatorii.
STANDARDUL Nr. 21
Formarea iniţială şi continuă a personalului
Pregătirea personalului centrelor este un proces
continuu de dezvoltare a unor abilităţi şi cunoştinţe specifice şi necesare
acordării de servicii sociale specializate victimelor traficului de persoane.
Acest proces trebuie să urmărească atat dobandirea unor abilităţi de interrelaţionare şi oferire de asistenţă
specializată victimelor traficului de persoane
asistate, cat şi capacitatea de planificare a
activităţilor specifice şi cooperare cu partenerii de proiecte, menţinerea şi
îmbunătăţirea performanţelor profesionale specifice.
Rezultat: Victimele traficului de persoane beneficiază de servicii de calitate din partea unor profesionişti bine
pregătiţi, cu abilităţi empatice şi de comunicare.
Proceduri de implementare
1. La angajare, în lipsa unei formări iniţiale în
domeniul protecţiei şi asistenţei victimei traficului de persoane, fiecare
angajat beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul
centrului.
2. Personalul de specialitate este încurajat să
participe la diverse cursuri de formare care îl pot ajuta în optimizarea muncii
lui, inclusiv seminarii şi conferinţe.
3. Educaţia permanentă a personalului de
specialitate, precum şi formarea profesională continuă pentru toţi angajaţii
sunt promovate, sprijinite şi înregistrate de către coordonatorul centrului.
4. La angajare, în lipsa unei pregătiri în domeniul
managementului serviciilor sociale, coordonatorul centrului beneficiază de
formare în acest domeniu, asigurată din bugetul centrului.
5. Educaţia permanentă şi formarea profesională
continuă a angajaţilor se realizează conform legislaţiei în vigoare, prin
intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi
al formării profesionale a adulţilor.
6. Organizarea cursurilor de formare profesională în
colaborare şi cu parteneri din cadrul instituţiilor statului şi al
organizaţiilor neguvernamentale.
Indicatori de evaluare:
1. dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv al
coordonatorului, cuprinde documentele prevăzute de legislaţia în vigoare,
inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţială şi
continuă în domeniul de activitate;
2. certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională
şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului. In cazul celor din urmă, se
verifică modalitatea de desfăşurare a programului de formare, utilizandu-se criteriile existente în legislaţia
de formare profesională.
STANDARDUL Nr. 22
Supervizarea personalului centrelor
Centrul dispune de un sistem eficient de supervizare a
resurselor umane, care permite funcţionarea sa la randament optim.
Rezultat: Personalul este motivat şi performant, asigurand servicii de calitate victimelor traficului de persoane
asistate în centru.
Proceduri de implementare
1. Şedinţele de supervizare cu personalul au loc, prin
rotaţie, periodic - cel puţin o dată pe săptămană - sau ori de cate ori este nevoie şi sunt înregistrate.
2. Şedinţele de supervizare se desfăşoară individual
sau în echipă.
3. Coordonatorul centrului are obligaţia de a realiza
supervizarea internă şi externă a personalului de specialitate.
4. Personalul de specialitate care asigură consilierea
sau reabilitarea socioumană a victimelor traficului de persoane asigură
supervizarea supraveghetorilor care se ocupă de partea de relaţionare şi
oferirea de suport victimelor asistate.
5. Coordonatorul centrului are obligaţia de a
superviza şi corecta gradul de implicare a personalului în activităţile
prestate.
Indicatori de evaluare:
1. numărul mediu lunar şi numărul anual de şedinţe de
supervizare a personalului;
2. documentele înregistrate referitoare la supervizare.
STANDARDUL Nr. 23
Etica profesională
Respectarea deontologiei profesionale este o condiţie
esenţială în oferirea asistenţei şi protecţiei victimelor traficului de
persoane. Orice angajat al centrului trebuie să respecte principiile
deontologiei profesionale în domeniul de competenţă.
Rezultat: Personalul centrului va dovedi o etică
profesională desăvarşită în
îndeplinirea atribuţiilor sale.
Proceduri de implementare
1. Coordonatorul centrului asigură cunoaşterea şi
respectarea prevederilor codurilor deontologice, pe categorii profesionale, de
către fiecare angajat al centrului.
2. Fiecare angajat al centrului urmăreşte respectarea
principiilor deontologiei profesionale în domeniul de competenţă.
3. Orice încălcare a principiilor deontologiei
profesionale se comunică de către coordonatorul centrului comisiilor de
disciplină din cadrul asociaţiilor profesionale care urmăresc respectarea şi
îndeplinirea acestora.
Indicatori de evaluare:
1. cunoaşterea de către personalul centrului a
prevederilor codurilor deontologice;
2. numărul de sesizări de
încălcare a principiilor deontologiei profesionale.
VII. MANAGEMENT ŞI ADMINISTRARE
STANDARDUL Nr. 24
Coordonarea activităţii centrelor
Centrul dispune de un management şi o administrare
eficiente care îi asigură o funcţionare optimă în acord
cu misiunea sa.
Rezultat: Victimele traficului de persoane beneficiază
de servicii de calitate în raport cu nevoile lor.
Proceduri de implementare
1. Centrul funcţionează într-un cadru legal, certificat
de documente oficiale. Coordonatorul centrului are responsabilitatea ca
misiunea centrului să fie formulată în scris, afişată în incinta centrului,
cunoscută de beneficiari şi personal, precum şi de profesioniştii din cadrul serviciilor/instituţiilor partenere
din reţeaua naţională.
2. Centrul îşi stabileşte un regulament de ordine
interioară care reflectă spiritul valorilor democratice de respect pentru
drepturile omului.
3. Coordonatorul organizează cel puţin o dată pe lună
sau ori de cate ori este
nevoie şedinţe administrative cu întregul personal. Aceste şedinţe sunt
planificate, au o agendă afişată şi conţinutul lor este consemnat în
procese-verbale.
4. Prin activităţile de formare, prin modul de
întocmire şi revizuire a fişelor de post pentru fiecare angajat, precum şi prin
toate activităţile de comunicare se promovează principiul muncii în echipă.
5. Centrul îşi organizează o bază de date pentru
înregistrarea, monitorizarea şi evaluarea propriilor activităţi, care este
utilizată conform legislaţiei în vigoare, în ceea ce priveşte accesul la
informaţii şi asigurarea confidenţialităţii informaţiilor cu privire la
beneficiari.
6. Centrul are obligaţia de a completa fişa de
monitorizare a victimei traficului de persoane, pe care o transmite centrelor
regionale ale Agenţiei Naţionale împotriva Traficului
de Persoane.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa documentelor care certifică înfiinţarea
şi funcţionarea centrului - hotărari, autorizaţii, decizii, act constitutiv şi statut, acorduri de
funcţionare, convenţii de parteneriat;
2. afişarea misiunii centrului într-un loc vizibil şi
accesibil tuturor celor interesaţi;
3. cunoaşterea misiunii de către personal şi de către
beneficiari;
4. existenţa regulamentului de ordine interioară şi
cunoaşterea de către toţi angajaţii a prevederilor acestuia;
5. numărul şedinţelor administrative organizate cu
personalul/lună/an;
6. conţinutul proceselor-verbale;
7. baza de date a centrului este operaţională;
8. existenţa fişelor de monitorizare a victimelor şi
corectitudinea completării lor.
STANDARDUL Nr. 25
Managementul programului de asistenţă şi protecţie a
victimelor traficului de persoane. Evaluarea şi monitorizarea implementării acestuia
Programul de asistenţă şi protecţie a victimelor
traficului de persoane reprezintă un ansamblu de măsuri destinate reabilitării
şi reintegrării sociale a acestora. Coordonatorul centrului poate coordona
implementarea activităţilor programului de asistenţă şi protecţie a victimelor
traficului de persoane sau poate desemna un coordonator din cadrul personalului centrului.
Coordonatorul programului de asistenţă şi protecţie a
victimelor traficului de persoane în colaborare cu ceilalţi membri ai echipei
centrului are responsabilitatea de a se documenta şi monitoriza desfăşurarea
activităţilor importante ale programului, calitatea condiţiilor şi mediului
organizaţional şi managementul financiar al programului.
Rezultat: Evaluarea şi monitorizarea implementării
programului de asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane vor
permite cunoaşterea impactului şi progreselor realizate de implementarea programului
de consiliere/psihoterapie, precum şi a intervenţiei pe caz.
Proceduri de implementare
1. Evaluarea implementării programului de asistenţă şi
protecţie a victimelor traficului de persoane este realizată prin prezentarea
rapoartelor periodice legate de derularea activităţilor din cadrul acestuia, pe
o perioadă determinată de timp, prin statistici legate de beneficiarii
serviciilor programului şi tipurile de servicii furnizate, precum şi prin
aspecte particulare înregistrate.
2. Monitorizarea asistenţei acordate victimelor
traficului de persoane şi a reintegrării psihosociale a acestora este realizată
de reprezentanţii Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane,
monitorizare care ţine cont de aplicarea standardelor naţionale şi de respectarea
prevederilor legale în domeniu.
3. Evaluarea implementării programului de asistenţă
şi protecţie a victimelor traficului de persoane se poate realiza ţinandu-se cont şi de rezultatele
chestionarelor de opinii completate de beneficiarii programului. Chestionarele
de opinii sunt completate de victimele asistate la terminarea programului de
asistenţă şi protecţie a victimelor traficului de persoane.
Indicatori de evaluare:
1. existenţa rapoartelor privind activităţile
desfăşurate în cadrul programului;
2. date statistice privind situaţia beneficiarilor
programului;
3. existenţa rapoartelor de evaluare şi monitorizare
realizate de către Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane;
4. evaluarea şi analiza răspunsurilor chestionarelor de
opinii completate de beneficiarii programului.