HOTARARE Nr.
1237 din 1 octombrie 2008
privind aprobarea
Programului-pilot „Locuinte sociale pentru comunitatile de romi"
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 16 octombrie 2008
Având în vedere prevederile cap. VII „Direcţii de
acţiune", lit. B, pct. 4 din Strategia Guvernului României de îmbunătăţire
a situaţiei romilor, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 430/2001, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 152/1998 privind
înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In vederea aplicării Strategiei
Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 430/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
se aprobă Programul-pilot „Locuinţe sociale pentru comunităţile de romi", prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Programul-pilot prevăzut la alin. (1), denumit în continuare Program, are în vedere implementarea unor proiecte-pilot pentru construcţia
de locuinţe sociale în cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, în locaţii
stabilite de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în urma
propunerilor primite de la Agenţia Naţională pentru Romi şi de la autorităţile
administraţiei publice locale.
(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, va întreprinde demersurile
necesare şi va încheia acorduri cu autorităţile administraţiei publice locale
pentru punerea la dispoziţie, cu titlu gratuit, a unor terenuri din domeniul
public, destinate construcţiei de locuinţe, precum şi pentru realizarea
lucrărilor tehnico-edilitare aferente, în vederea asigurării serviciilor
comunitare de utilităţi publice.
Art. 2. - (1) Construcţia locuinţelor sociale prevăzute
în Program se realizează prin obiective de investiţii publice promovate şi
derulate de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe cu finanţare din surse de
la bugetul de stat, alocate cu această destinaţie prin bugetul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, şi/sau în parteneriat cu
persoane juridice de interes public.
(2) După finalizarea lucrărilor de construcţie şi
punerea în funcţiune a locuinţelor sociale construite prin Program, acestea fac
obiectul domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale în care sunt
amplasate şi se preiau în administrare, prin protocol încheiat cu Agenţia
Naţională pentru Locuinţe, de către consiliile locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, respectiv de către consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti sau, după caz, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti,
în a căror rază administrativ-teritorială se află potrivit legii.
(3) In conformitate cu prevederile art. 47 din Legea
locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
locuinţele sociale construite prin Program nu pot fi vândute.
(4) Depistarea cazurilor de nerespectare
a prevederilor alin. (3) şi sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru
constatarea actelor astfel încheiate, precum şi pentru restabilirea situaţiei
anterioare se fac prin grija prefecţilor, în condiţiile legii.
Art. 3. - Implementarea Programului se realizează pe baza unui acord-cadru încheiat între Agenţia
Naţională pentru Romi şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice si
Locuinţelor.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Secretarul general al Guvernului,
Gabriel Berca
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi,
Gruia Ioan Bumbu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
PROGRAM-PILOT
„Locuinţe sociale pentru comunităţile de romi"
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Programul-pilot „Locuinţe sociale pentru
comunităţile de romi", denumit în continuare Program,
reprezintă o componentă experimentală pentru
aplicarea Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor,
prin care se asigură construirea unui număr maxim de 300 de locuinţe sociale,
la care să aibă acces prioritar şi nediscriminatoriu, în condiţiile legii,
familiile şi, după caz, gospodăriile din comunităţile de romi cu venituri
reduse.
Art. 2. - In înţelesul prezentului program, termenul şi
expresia de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) familie - soţul,
soţia, copiii şi părinţii soţilor, care locuiesc şi gospodăresc împreună;
b) gospodărie de romi- unul sau mai multe nuclee familiale constituite din soţ-soţie,
copiii şi părinţii acestora, precum şi alte persoane care locuiesc şi
gospodăresc împreună cu aceştia.
Art. 3. - Promovarea şi derularea investiţiilor publice
privind construcţia de locuinţe sociale pentru comunităţile de romi şi
implementarea Programului se realizează prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe
în baza şi în condiţiile stabilite prin Acordul-cadru încheiat între Agenţia
Naţională pentru Romi şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor.
Art. 4. - (1) Agenţia Naţională pentru Locuinţe
colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale pentru sprijinirea
programelor de construcţie a locuinţelor sociale, prin asigurarea de către
acestea a terenurilor de construcţie, precum şi prin realizarea reţelelor de
utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de locuit.
(2) Terenurile destinate construcţiei de locuinţe
sociale, stabilite prin acorduri încheiate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe
cu autorităţile administraţiei publice locale, este necesar să aparţină
domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, acest regim juridic
fiind stabilit în condiţiile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi
regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pe terenurile prevăzute la alin. (2) utilităţile
şi dotările tehnico-edilitare se realizează prin obiective de investiţii
promovate de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv
ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau de Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, după caz, potrivit legii şi în corelare cu programele de construcţii
de locuinţe sociale. Pentru realizarea unor lucrări de infrastructură -
alimentare cu apă, pietruiri de drumuri -, acolo unde este cazul, obiectivele
de investiţii pot fi cuprinse în programele specifice derulate de Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
(4) Lucrările necesare pentru realizarea/extinderea
reţelelor de alimentare cu energie electrică a locuinţelor sociale şi de
iluminat public, precum şi tarifele de emitere a avizelor de amplasament,
avizele tehnice de racordare şi tarifele de racordare a locuinţelor la energie
electrică se finanţează din surse ale bugetelor locale şi din alte surse legal
constituite.
Art. 5. - (1) Pentru construcţia de locuinţe sociale se
vor adopta soluţii de suprafaţă şi confort minim prevăzute în Legea locuinţei
nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu
încadrarea în preţul minim al pieţei, iar în situaţia repetitivităţii
soluţiilor alese se va avea în vedere individualizarea ansamblurilor de
locuinţe prin planuri urbanistice zonale şi prin adaptarea respectivelor
soluţii la condiţiile pedoclimatice existente în amplasament.
(2) Numărul de unităţi locative pe număr de camere,
pentru fiecare locaţie în parte, se va determina justificat prin numărul de
solicitanţi şi structura preponderentă a familiilor acestora, fără a se depăşi
un număr total de 300 de locuinţe sociale.
Art. 6. - După finalizarea lucrărilor de construcţie şi
punerea în funcţiune a locuinţelor sociale construite prin Program, acestea fac
obiectul domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale şi sunt
administrate de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor,
respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau, după
caz, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în a căror rază de
autoritate administrativă se află potrivit legii.
Art. 7. - Locuinţele sociale realizate prin Program
sunt destinate familiilor şi gospodăriilor din comunităţile de romi. In cazul
în care pentru locuinţele sociale devenite libere pe perioada exploatării nu
mai sunt înregistrate cereri din partea familiilor şi gospodăriilor din
comunităţile de romi, acestea pot fi închiriate şi unor familii numeroase şi cu
venituri reduse, din afara acestor comunităţi, în condiţiile prevăzute la art.
14.
CAPITOLUL II
Construirea de locuinţe
Art. 8. - (1) Terenurile
destinate construcţiei de locuinţe sociale, stabilite prin acordurile prevăzute
la art. 4 alin. (2), se preiau de Agenţia Naţională pentru Locuinţe în
folosinţă gratuită pe perioada realizării obiectivelor de investiţii în
construcţia de locuinţe sociale, potrivit prevederilor
art. 21 alin. (1) din Legea nr. 152/1998
privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi
completările ulterioare, în condiţiile Legii nr. 213/1998, cu modificările şi
completările ulterioare, şi numai în cazul în care sunt libere de orice sarcină
şi sunt cuprinse cu destinaţia propusă în planuri urbanistice aprobate.
(2) Pentru obiectivele de investiţii stabilite în
condiţiile prevăzute la art. 3, Agenţia Naţională pentru Locuinţe va
achiziţiona studii de fezabilitate, care vor fi supuse aprobării potrivit
legii.
(3) In promovarea obiectivelor de investiţii se pot
avea în vedere transformarea, modernizarea şi/sau reabilitarea unor construcţii
proprietate publică existente sau aflate în diferite stadii de execuţie, în
condiţiile legii.
(4) Finanţarea studiilor de fezabilitate prevăzute la
alin. (2) se asigură din alocaţii de la bugetul de stat prevăzute anual cu
această destinaţie prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, aprobat în condiţiile legii, precum şi din resursele prevăzute cu
această destinaţie de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe în bugetul
propriu, conform prevederilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 152/1998, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Studiile de fezabilitate supuse aprobării conform
alin. (4) vor fi însoţite de câte un exemplar al contractelor încheiate
potrivit prevederilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare.
(6) Aprobarea documentaţiilor
tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (2) se face
în condiţiile prevăzute de lege pentru investiţii publice.
Art. 9. - (1) După aprobarea studiilor de fezabilitate
şi după aprobarea finanţării programului de investiţii prin legea bugetului de
stat anual, Agenţia Naţională pentru Locuinţe organizează şi desfăşoară,
potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice, procedurile pentru achiziţia
proiectării şi execuţiei lucrărilor sau, după caz, procedurile pentru achiziţia
execuţiei lucrărilor, pe baza documentaţiei tehnice elaborate.
(2) Inaintea încheierii contractului de antrepriză
pentru executarea lucrărilor de construcţii-montaj, Agenţia Naţională pentru
Locuinţe transmite direcţiei coordonatoare din cadrul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor devizul general al investiţiei privind
realizarea de locuinţe sociale pentru comunităţile de romi, destinate
închirierii, însoţit de devize financiare estimative pentru categoriile de
cheltuieli care nu intră în
valoarea contractului de antrepriză, în vederea urmăririi alocării fondurilor
necesare pe categorii de cheltuieli. Decontarea cheltuielilor necesare
realizării obiectivelor de investiţii cuprinse în devizul general se asigură pe
surse de finanţare.
(3) Agenţia Naţională pentru Locuinţe asigură urmărirea
şi supravegherea tehnică a lucrărilor, recepţia la terminarea lucrărilor de
construcţii-montaj conform graficului anexă la contract şi punerea în funcţiune
a obiectivelor de investiţii. Agenţia Naţională pentru Locuinţe participă şi la
recepţia finală a lucrărilor de construcţii-montaj.
(4) Supravegherea tehnico-economică a lucrărilor de
construcţii-montaj se realizează de Agenţia Naţională pentru Locuinţe prin
personal propriu atestat, angajaţi cu contract sau prin unităţi de consultanţă,
în conformitate cu reglementările în vigoare.
(5) Pentru consultanţă şi asistenţă tehnică în
urmărirea şi derularea investiţiilor, inclusiv pentru plata personalului de
supraveghere pe parcursul realizării obiectivelor de construcţii privind
realizarea de locuinţe sociale în cadrul Programului, Agenţia Naţională pentru Locuinţe
poate efectua şi deconta cheltuieli în cuantum de până la 3% din valoarea
lucrărilor de construcţii-montaj executate şi admise la decontare. Aceste
cheltuieli se cuprind în devizul general pentru obiectivele de investiţii şi se
încasează pe măsura realizării lucrărilor de construcţii-montaj.
(6) Pentru recepţia construcţiilor de locuinţe
sociale la terminarea lucrărilor vor fi invitaţi să participe reprezentanţi ai
autorităţilor administraţiei publice locale care urmează să preia în
administrare respectivele locuinţe, precum şi un reprezentat al Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
Art. 10. - (1) In aplicarea prevederilor art. 5, în termen de 10 zile de la recepţia prevăzută la
art. 9 alin. (6), se va efectua predarea-preluarea locuinţelor sociale
realizate prin Program, precum şi a terenurilor aferente, după caz, prin
protocol încheiat între Agenţia Naţională pentru Locuinţe şi cei interesaţi. La
aceeaşi dată, folosinţa gratuită acordată Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe asupra
terenurilor aferente locuinţelor sociale încetează de drept.
(2) Recepţia finală a locuinţelor sociale este
realizată prin grija autorităţilor administraţiei publice locale care le au în
administrare, din comisia de recepţie făcând parte şi un reprezentant
nominalizat de Agenţia Naţională pentru Locuinţe.
CAPITOLUL III
Repartizarea şi administrarea locuinţelor
Art. 11. - Administrarea locuinţelor
sociale pentru comunităţile de romi se face în condiţiile prevăzute de lege
pentru locuinţele sociale din fondul locativ de stat.
Art. 12. - (1) In vederea soluţionării cererilor
privind repartizarea unor locuinţe sociale construite prin Program,
autorităţile administraţiei publice locale vor stabili măsurile necesare pentru
luarea în evidenţă şi pentru examinarea solicitărilor primite. In acest scop,
prin hotărâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor,
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau prin hotărâre a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, se vor constitui
comisii de examinare a solicitărilor de locuinţe sociale şi se vor stabili şi
da publicităţii, prin afişare la sediul primăriilor, criteriile în baza cărora
se repartizează respectivele locuinţe, actele justificative necesare care
însoţesc cererea şi locul de primire a cererilor.
(2) Din comisiile de examinare a solicitărilor de
locuinţe sociale prevăzute la alin. (1) vor face parte şi câte un reprezentant
al biroului judeţean pentru romi şi/sau un expert local pentru problemele
comunităţilor de romi, nominalizaţi de Agenţia Naţională pentru Romi la
solicitarea autorităţilor administraţiei publice locale implicate.
(3) Au acces la locuinţele
sociale construite prin Program, în vederea închirierii, familiile şi, după
caz, gospodăriile din comunităţile
de romi cu un venit mediu net lunar pe persoană, realizat în ultimele 12 luni,
sub nivelul câştigului salarial mediu net lunar pe total economie, comunicat de
Institutul Naţional de Statistică în ultimul Buletin statistic anterior lunii
în care se analizează cererea, precum şi anterior lunii în care se repartizează
locuinţa socială.
(4) Venitul net lunar pe familie şi, după caz, pe
gospodărie se stabileşte pe baza declaraţiei de venit şi a actelor doveditoare,
potrivit prevederilor legale. Declaraţiile de venit, făcute cu nesinceritate,
atrag răspunderea penală.
(5) Nu pot beneficia, potrivit legii, de locuinţe
sociale construite prin Program familiile şi, după caz, gospodăriile din
comunităţile de romi în care cel puţin unul dintre membri:
a) deţine în proprietate o locuinţă;
b) a înstrăinat o locuinţă după data de 1 ianuarie
1990;
c) a beneficiat de sprijinul statului în credite şi
execuţie pentru realizarea unei locuinţe;
d) deţine, în calitate de chiriaş, o altă locuinţă din
fondul locativ de stat.
(6) La stabilirea criteriilor prevăzute la alin. (1)
se va ţine seama de prevederile alin. (3) şi (5). In cadrul fiecărui criteriu,
la stabilirea ordinii de prioritate se vor avea în
vedere:
a) condiţiile de locuit ale solicitanţilor;
b) numărul copiilor şi al celorlalte persoane care
gospodăresc împreună cu solicitanţii;
c) starea sănătăţii solicitanţilor sau a unor membri ai
familiilor şi, după caz, ai gospodăriilor din comunităţile de romi;
d) vechimea cererilor.
(7) Comisiile constituite conform alin. (1) vor examina
cererile pentru locuinţele sociale construite prin Program, în ordinea de
prioritate stabilită potrivit alin. (6), şi vor prezenta spre aprobare
consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, consiliilor locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, după caz, lista cuprinzând solicitanţii îndreptăţiţi să primească o
astfel de locuinţă socială. După aprobare listele se vor afişa la sediile
primăriilor.
(8) Contestaţiile cu privire la stabilirea accesului la
locuinţele sociale construite prin Program, precum şi la acordarea
priorităţilor în soluţionarea cererilor se vor adresa primarului în termen de 7
zile de la afişarea listelor prevăzute la alin. (7). Soluţionarea
contestaţiilor se va asigura în termen de 15 zile de la primire, în condiţiile
legii.
Art. 13. - Inchirierea locuinţelor sociale construite
prin Program se face în condiţiile prevăzute de Legea locuinţei nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea
chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 241/2001, cu modificările ulterioare, şi de Hotărârea
Guvernului nr. 1.275/2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
punerea în aplicare a prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, cu
modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 14. - In cazul în care nu sunt înregistrate
solicitări eligibile din partea familiilor şi gospodăriilor din comunităţile de
romi, locuinţele sociale vacante, construite prin Program, se pot repartiza şi
închiria în aceleaşi condiţii unor familii din afara acestor comunităţi.
Art. 15. - Agenţia Naţională pentru Romi acordă
comunităţilor de romi îndrumările, precum şi sprijinul material şi logistic
necesar pentru întocmirea şi luarea în evidenţă a cererilor de locuinţe
sociale, precum şi a actelor justificative necesare care însoţesc cererile, la
adresele comunicate de autorităţile administraţiei publice locale potrivit
prevederilor art. 12 alin. (1).