HOTARARE Nr.
1203 din 7 octombrie 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenta, atributiile
si modul de organizare si functionare ale Comisiei Nationale de Acreditare a
Spitalelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 683 din 12 octombrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de
organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 9 octombrie
2008, se modifică şi completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţională
de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, care
funcţionează în coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat
desemnat în acest sens, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian
Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1."
2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a
Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."
3. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Consilierul de stat desemnat, potrivit legii, de
primul-ministru să coordoneze Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor va
primi trimestrial rapoarte complete, în scris, din partea organului colegial de
conducere cu privire la stadiul activităţii instituţiei şi procesului de
acreditare a spitalelor, gradul de armonizare cu politicile şi strategiile
naţionale şi internaţionale din domeniul de activitate, progresele făcute în
asigurarea calităţii serviciilor medicale spitaliceşti, greutăţi întâmpinate în
procesul de acreditare a spitalelor."
4. Denumirea capitolului II „Componenţa Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor" se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„CAPITOLUL II
Componenţa organului colegial de conducere al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor"
5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 5. - (1) Organul colegial de conducere al
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este format din 7 membri,
reprezentanţi ai următoarelor instituţii şi organizaţii profesionale:
Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Secretariatul General al Guvernului,
Academia Română, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali
şi Moaşelor din România şi Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor.
(2) Membrii organului colegial de conducere sunt numiţi
pe o perioadă de 4 ani, prin decizie a primului-ministru, la propunerea
conducătorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte
persoana nominalizată.
(3) Organul colegial de conducere îşi alege din rândul
membrilor săi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate
simplă, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an.
(4) Revocarea membrilor organului colegial de conducere
al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de către
primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat sau a
consilierului de stat coordonator, în condiţiile în care persoana respectivă nu
şi-a îndeplinit atribuţiile, a încălcat prevederile legale sau se află în
imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni
consecutive."
6. La articolul 6, alineatele (1)-(4) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Membrii organului colegial de conducere
al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare
ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi
conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte. Hotărârile
Consiliului de coordonare se adoptă cu majoritate simplă.
(2) La şedinţele organului colegial de conducere
participă cu drept de vot deplin preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare
a Spitalelor. In caz de incapacitate de participare, poate desemna un angajat
al instituţiei să participe cu drept de vot deplin în numele său.
(3) La şedinţele organului colegial de conducere pot fi
invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditării
spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea
spitalelor.
(4) Membrii organului colegial de conducere al
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiază de o indemnizaţie de
participare la şedinţă conform prevederilor legale în vigoare. Preşedintele
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sau persoana desemnată a-l
înlocui nu beneficiază de indemnizaţie de participare la şedinţă."
7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - (1) Conducerea executivă a Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asigurată de preşedinte, angajat prin
concurs pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire prin hotărârea
organului colegial de conducere decisă prin vot secret, cu majoritate simplă.
(2) Funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor este asimilată funcţiei de secretar de stat."
8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor
dispune de un număr maxim de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului
încadrat si regulamentul de ordine interioară se aprobă prin hotărâre a
organului colegial de conducere, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale
de Acreditare a Spitalelor."
9. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - Organul colegial de conducere al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale:
a) aprobă categoriile de acreditare a spitalelor, după
avizarea de către preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pe
baza propunerilor înaintate de unitatea de analiză şi acreditare;
b) organizează concursul pentru ocuparea funcţiei de
preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, supraveghează şi
controlează activitatea acestuia şi poate decide revocarea acestuia din
funcţie, prin vot secret, cu majoritate absolută. Revocarea se poate dispune cu
îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului
individual de muncă;
c) aprobă prin hotărâre acreditarea unui spital;
d) aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare,
la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
e) aprobă normele privind modul de desfăşurare a
activităţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării;
f) avizează în termen de 15 zile procedurile,
standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor propuse de preşedintele
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi le supune în termen de maximum
15 zile de la avizare aprobării ministrului sănătăţii;
g) aprobă statutul de funcţionare al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor la propunerea preşedintelui Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
h) aprobă constituirea Comisiei de evaluare în vederea
acreditării pentru fiecare spital, la propunerea preşedintelui Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
i) propune strategii de îmbunătăţire a calităţii
serviciilor medicale spitaliceşti;
j) transmite trimestrial raport scris consilierului de
stat desemnat prin lege de primul-ministru şi prezintă anual un raport de
activitate Guvernului şi Ministerului Sănătăţii;
k) avizează proiectul de buget de venituri şi
cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea
supunerii spre aprobare în condiţiile legii;
l) transmite preşedintelui Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor orice aprobare, avizare, observaţie sau solicitare ce
rezultă din exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul articol, în scris,
cu respectarea termenelor legale în vigoare, în vederea garantării termenelor
privind transparenţa decizională şi furnizarea informaţiilor publice;
m) aprobă planul privind instruirea şi organizarea
corpului de evaluatori, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor;
n) aprobă planul anual de acreditare a spitalelor, la
propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."
10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. -In exercitarea atribuţiilor sale, organul
colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor adoptă
hotărâri."
11. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - Preşedintele Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale:
a) este ordonator de credite, în condiţiile legii;
b) participă ca membru cu drepturi depline la
şedinţele organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor;
c) organizează activitatea curentă a Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
d) implementează hotărârile organului colegial de
conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
e) semnează certificatul de acreditare în temeiul
hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor;
f) răspunde de tipărirea şi distribuirea către
spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de
acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare;
g) stabileşte numărul şi componenţa comisiilor de
evaluare în vederea acreditării şi coordonatorul acestora pentru spitalele care
au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobării organului colegial de
conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
h) urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de
evaluare a unităţilor cu paturi în vederea acreditării acestora, în
conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii;
i) supune aprobării organului colegial de conducere al
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a
spitalelor;
j) elaborează şi pune la dispoziţia organului colegial
de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind
activitatea acesteia şi participă la dezbaterile privind problemele de
strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor;
k) aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea
posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi eliberează din funcţie
personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii;
l) aprobă programul de lucru pe locuri de muncă şi categorii
de personal, pentru personalul aflat în subordine;
m) realizează evaluarea performanţelor profesionale ale
personalului aflat în subordine directă, conform structurii organizatorice, şi
soluţionează contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au făcut,
în condiţiile legii;
n) aprobă planul de formare şi perfecţionare a
personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu încadrarea în
prevederile bugetare anuale;
o) reprezintă Comisia Naţională de Acreditare a
Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice, atât pe plan
intern, cât şi pe plan internaţional;
p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii;
q) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate
prin contracte şi dispune măsuri de îmbunătăţire a activităţii Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
r) asigură respectarea prevederilor legale în vigoare
referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea confidenţialităţii
datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea
spitalelor;
s) pune la dispoziţia organelor şi organismelor
competente, la solicitarea acestora, în baza hotărârii organului colegial de
conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile
legii, date privind activitatea spitalelor;
t) răspunde de organizarea unui sistem de înregistrare
şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi reclamaţiilor referitoare atât la
activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cât şi a spitalelor;
ţ) răspunde de elaborarea proiectului de buget de
venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare organului colegial de conducere
al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi îl transmite ordonatorului
principal de credite în vederea includerii ca anexă la proiectul de buget al
acestuia şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului
bugetar, potrivit dispoziţiilor legale;
u) răspunde de întocmirea situaţiilor financiare
trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli
potrivit reglementărilor emise de către Ministerul Finanţelor Publice şi le
prezintă ordonatorului principal de credite;
v) răspunde de respectarea disciplinei
financiar-bugetare;
w) aprobă, prin ordin, raportul de acreditare elaborat
de unitatea de analiză şi acreditare;
x) propune spre aprobare organului colegial de
conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor constituirea
Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital;
y) propune organului colegial de conducere al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi
regulamentul de ordine interioară;
z) avizează propunerile privind categoria de acreditare
pentru spital evaluat, înaintate de unitatea de analiză şi acreditare;
z1) aprobă statul de funcţii şi statul de
personal;
z2) aprobă prin ordin comun nivelul taxei de
acreditare a spitalelor, cu avizul organului colegial de conducere al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor. Propunerea are la bază fundamentarea
efectuată de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor."
12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 12. - In exercitarea atribuţiilor sale,
preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor emite ordine."
13. La articolul 13, litera c) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,c) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor în vederea transmiterii spre avizare organului colegial
de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile,
standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor."
14. La articolul 13, după litera c) se introduc
două noi litere, literele d) şi e), cu următorul cuprins:
,,d) asigură procesul de cercetare-dezvoltare de
profil, respectiv în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu
racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil;
e) asigură, în colaborare cu aparatul administrativ,
şi supervizează procesul de formare formatori şi evaluatori în domeniul
acreditării spitalelor."
15. La articolul 14, literele e) şi f) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
,,e) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor şi propune spre aprobare raportul de acreditare care
stă la baza eliberării deciziei, hotărârii de acreditare;
f) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor spre avizare şi în vederea transmiterii spre aprobare
organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor categoriile de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza
raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditării;".
16. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Comisiile de evaluare în vederea acreditării se
constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat,
numiţi prin hotărârea organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de
Acreditare a Spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare
a Spitalelor, şi au următoarea componenţă:
a) un preşedinte al Comisiei de evaluare numit din
cadrul corpului de evaluatori al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor;
b) 2-6 membri formaţi şi acreditaţi, în funcţie de
complexitatea spitalului evaluat."
17. La articolul 15, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) In procesul de acreditare Comisia Naţională de
Acreditare a Spitalelor poate utiliza evaluatori de spitale români şi străini,
organizaţii nonguvernamentale, persoane fizice şi juridice acreditate pe plan
internaţional sau de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor."
18. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 16. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor
este finanţată conform prevederilor art. 3 alin. (1).
(2) Veniturile proprii sunt constituite din:
a) taxa de acreditare/reacreditare plătită de spitale;
b) taxa de evaluare/reevaluare a unui spital plătită
de solicitantul evaluării/reevaluării;
c) contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate
spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare;
d) fonduri externe nerambursabile, ca urmare a
programelor aplicate;
e) editarea şi vânzarea de cărţi, publicaţii, lucrări şi
studii de specialitate;
f) venituri din coordonarea naţională a procesului de
cercetare-dezvoltare în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor,
cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil;
g) venituri din coordonarea naţională a procesului de
formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor;
h) donaţii, sponsorizări şi alte venituri încasate
conform legii."
19. La articolul 17, alineatul (3) se abrogă.
20. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 22. - Instruirea şi organizarea corpului de
evaluatori ai Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi a evaluatorilor
din afara unităţii se realizează de către Comisia Naţională de Acreditare a
Spitalelor, prin Direcţia de resurse umane şi comunicare, în termen de 60 de
zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a
spitalelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
Art. II. - Membrii
organului colegial de conducere sunt numiţi, conform prevederilor art. 5 alin.
(2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi
modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, în
termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. III. - Incepând cu
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, directorul general al Comisiei
Naţionale de Acreditare a Spitalelor îşi continuă mandatul în calitate de
preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii, interimar,
Adriean Videanu
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare
a Spitalelor,
Dan Romulus Serban