HOTARARE Nr. 12 din 8 noiembrie 2004
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Marko Bela pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1055 din 15 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, Contestatia inregistrata la nr. 55/CT
din 6 noiembrie 2004, formulata de domnul Marin Duta, privind inregistrarea
candidaturii domnului Marko Bela pentru functia de Presedinte al Romaniei, la
alegerile din 28 noiembrie 2004, contestatie ce formeaza obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 625F/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile
se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea numai a judecatorilor
Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
In cuprinsul contestatiei, autorul acesteia, domnul Marin Duta, exprima
unele consideratii personale, de natura politica, potrivit carora:
"Constitutia Romaniei din anul 2003" a fost adoptata prin frauda,
intrucat "in jurul orelor 21, participarea la vot a judetelor cu
majoritate maghiara si apartenenta la U.D.M.R. a fost in proportie de 90 -
97%"; Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania nu este un partid
politic, astfel ca asimilarea organizatiilor minoritatilor nationale cu
partidele politice contravine unor prevederi constitutionale fundamentale;
scopul Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania, precum si a domnului Lazlo
Tokes este "alipirea Ardealului la Ungaria" si instaurarea
"autonomiei teritoriale pe criterii etnice" pentru realizarea
"intereselor exclusiv ale Ungariei Mari".
In final, apreciaza ca actele normative care reglementeaza sistemul
electoral, si anume Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, precum si
Legea partidelor politice nr. 14/2003, sunt neconstitutionale, deoarece acestea
ar trebui "sa consfinteasca egalitatea cetatenilor si nu discriminarea pe
criterii etnice, votul totalitar si uninominal pe liste de partid [...] cu
preluarea unor elemente forte din Constitutia S.U.A."
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 113
din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
coroborat cu art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, solicita respingerea contestatiei ca neintemeiata. In acest sens,
arata ca motivele invocate de autorul contestatiei reprezinta de fapt o
insiruire de opinii personale, acesta neindicand care anume dintre conditiile
imperative prevazute de legea electorala si de Constitutie nu au fost
respectate la inregistrarea candidaturii domnului Marko Bela pentru functia de
Presedinte al Romaniei.
In ceea ce priveste invocarea neconstitutionalitatii unor reglementari
legale, reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca aceasta nu poate face
obiectul contenciosului electoral.
CURTEA,
analizand contestatia formulata de domnul Marin Duta privind inregistrarea
candidaturii domnului Marko Bela pentru functia de Presedinte al Romaniei, in
raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
77/2004, actele depuse la dosar, precum si concluziile reprezentantului
Ministerului Public, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Marko Bela
pentru functia de Presedinte al Romaniei.
Examinand contestatia, Curtea constata ca atat conditiile de eligibilitate,
cat si impedimentele constitutionale pentru a fi ales in functia de Presedinte
al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la art. 16 alin. (3), art. 36,
37 si la art. 40 alin. (3) din Constitutie, republicata, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitatile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia
romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre
femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.";
- Art. 36: "(1) Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani,
impliniti pana in ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie,
si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la
pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot
care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le
este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 40 alineatul
(3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele administratiei publice locale, varsta de cel putin 33 de ani pentru a
fi alesi in Senat si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia
de Presedinte al Romaniei.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice
judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii
activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici
stabilite prin lege organica."
Totodata, potrivit art. 10 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, nu pot candida pentru aceasta functie persoanele care
la data depunerii candidaturii nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 37
din Constitutie, republicata, pentru a fi alese.
In cauza, Curtea constata ca motivele invocate de contestator nu se
regasesc in continutul prevederilor constitutionale si legale mentionate
anterior, ci ele reprezinta opinii personale ale acestuia in legatura cu
activitatea Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania prin prisma unor
consideratii de natura politica, asa incat contestatia ce formeaza obiectul
prezentului dosar urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.
In ceea ce priveste invocarea de catre contestator a neconstitutionalitatii
prevederilor Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie
2004, ale Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 29
septembrie 2004, ale Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 271 din 29 martie 2004, precum si ale Legii partidelor politice nr.
14/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 25 din 17
ianuarie 2003, Curtea constata ca exercitarea controlului posterior de
constitutionalitate privind legile sau ordonantele se poate realiza doar pe
calea exceptiei de neconstitutionalitate, neputand face obiectul contenciosului
electoral.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si
(3) din Legea nr. 370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Marko Bela
pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de domnul Marin
Duta.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu