HOTARARE Nr. 1194 din 15 noiembrie 1996
referitoare la atributiile agentilor economici, institutiilor publice si
autoritatilor administratiei publice privind recrutarea, incorporarea si
evidenta militara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 341 din 11 decembrie 1996
In temeiul art. 83 din Legea pregatirii populatiei pentru aparare nr.
46/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta hotarare stabileste un sistem unitar si coerent de
reglementare a atributiilor ce revin agentilor economici si institutiilor
publice, precum si autoritatilor administratiei publice locale in legatura cu
activitatile de recrutare-incorporare si de tinere a evidentei militare a
barbatilor, cetateni romani.
(2) Agentii economici si institutiile publice sunt denumite, in continuare,
angajatori.
(3) Organele si autoritatile administratiei publice locale sunt denumite,
in continuare, autoritati competente.
Art. 2
(1) Conducerea, indrumarea si controlul activitatii angajatorilor si
autoritatilor competente, efectuate in legatura cu atributiile ce le revin
potrivit prevederilor din prezenta hotarare, se exercita de catre Statul Major
General, direct sau prin structurile sale specializate, precum si prin
comandamentele militare teritoriale si centrele militare judetene, municipale
si de sectoare.
(2) Centrele militare judetene, municipale si de sectoare sunt denumite, in
continuare, centre militare.
CAP. 2
Recrutarea-incorporarea
Sectiunea 1
Dispozitii generale
Art. 3
Angajatorii si autoritatile competente au obligatia sa intocmeasca, anual,
tabele nominale cu tinerii care urmeaza sa fie recrutati, conform modelului
prezentat in anexa nr. 1, si sa le predea centrelor militare, la termenele
stabilite.
Art. 4
(1) Centrele militare desfasoara activitati de cunoastere a tinerilor
inscrisi in tabelele nominale. In acest scop verifica:
- corectitudinea intocmirii tabelelor;
- situatia celor care:
- au pierdut cetatenia romana;
- sunt alienati sau debili mintali;
- sunt arestati preventiv ori condamnati la pedepse privative de
libertate;
- sunt sustinatori de familie ori au greutati familiale deosebite;
- antecedentele penale si conduita in societate.
(2) Rezultatul activitatii de cunoastere, precum si eventualele modificari
operate in tabelele nominale sunt inscrise in actul de constatare consemnat pe
versoul acestora, care este certificat de catre delegatul centrului militar si
de catre delegatul angajatorului, verificat de catre primarul localitatii,
precum si de seful unitatii de politie.
Sectiunea a 2-a
Atributiile angajatorilor si ale autoritatilor competente
Art. 5
(1) Angajatorii si autoritatile competente inscriu in tabelele nominale
toti tinerii angajati permanent sau temporar ori care fac ucenicia la locul de
munca sau sunt elevi ai scolilor sau cursurilor de calificare organizate de
catre acestia.
(2) Institutiile de invatamant inscriu in tabelele nominale tinerii trecuti
in registrele matricole si care urmeaza cursurile.
Art. 6
(1) Angajatorii si autoritatile competente au obligatia sa sprijine
centrele militare in executarea activitatii de cunoastere a tinerilor si a
recrutilor. In acest scop comunica delegatilor centrelor militare date privind
comportarea tinerilor si a recrutilor in serviciu, respectiv in unitatea
administrativ -teritoriala in care domiciliaza sau au resedinta, precum si
numele celor angajati sau plecati din serviciu dupa intocmirea tabelelor.
(2) Obligatia de a comunica datele prevazute la alin. (1) subzista si dupa
efectuarea activitatii de cunoastere, in cazul in care survin modificari in
conduita tinerilor pana la data chemarii acestora pentru recrutare sau
incorporare.
Art. 7
(1) Autoritatile administratiei publice locale ale comunelor, pe baza
datelor inscrise in registrele de stare civila si in registrele agricole,
completeaza, in doua exemplare, tabelele nominale cu tinerii care urmeaza a fi
recrutati, conform modelului prezentat in anexa nr. 1.
(2) In tabele se inscriu toti tinerii nascuti in comuna, precum si cei care
au domiciliul sau resedinta in localitatea respectiva.
Art. 8
(1) Secretarul comunei, care insoteste si prezinta tinerii la comisia
locala de recrutare-incorporare, consemneaza pe exemplarul nr. 2 al tabelului
nominal, in dreptul fiecarui tanar, hotararea comisiei: apt, inapt, bolnav in
tratament, scutit, precum si numarul adeverintei de recrutare.
(2) Dupa recrutare, pe baza datelor din tabel, seful unitatii de politie
inscrie in Registrul de evidenta nominala a recrutilor si rezervistilor tinerii
recrutati, conform prevederilor instructiunilor de evidenta militara, elaborate
in comun de catre Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne.
Art. 9
Centrele militare comunica in scris, dupa incorporare, autoritatilor
administratiei publice locale ale comunelor, hotararile comisiei de
recrutare-incorporare pentru recrutii din unitatea administrativ-teritoriala
respectiva, chemati la incorporare. Situatia acestora se inscrie de catre
secretarul comunei pe exemplarul nr. 2 al tabelelor nominale. Dupa actualizarea
acestora, secretarul comunei le pune la dispozitia sefului unitatii de politie
pentru completarea datelor prevazute in Registrul de evidenta nominala a
recrutilor si rezervistilor.
Art. 10
Exemplarele nr. 2 ale tabelelor nominale se pastreaza intr-un dosar separat
la secretarul comunei.
Art. 11
Ordinele de chemare trimise de centrul militar pentru tinerii, recrutii si
rezervistii din comuna se inmaneaza potrivit procedurii stabilite in anexa nr.
2.
CAP. 3
Evidenta militara
Art. 12
(1) Angajatorii tin evidenta salariatilor proprii cu obligatii militare in
"Fisele de evidenta", conform modelului prezentat in anexa nr. 3.
(2) Fisele pentru recruti si rezervisti sunt clasate in cartoteci, separat
pentru fiecare centru militar in evidenta caruia se afla acestia, in urmatoarele
conditii:
a) fisele pentru recruti sunt clasate in ordine alfabetica;
b) fisele pentru rezervisti sunt clasate pe corpuri - ofiteri, maistri
militari, subofiteri, gradati si soldati - si, in ordine alfabetica, in cadrul
fiecarui corp.
(3) Fisele de evidenta pentru rezervistii mobilizati la locul de munca sunt
pastrate separat, clasate potrivit tabelelor nominale aprobate de centrul
militar.
Art. 13
La angajatorii la care evidenta militara intra in atributiile
compartimentelor de personal, aceasta poate fi tinuta pe fisele de evidenta a
personalului. In acest caz, compartimentul de personal intocmeste tabele
nominale, separat pentru fiecare centru militar, in conformitate cu prevederile
art. 12 alin. (2) si (3), mentionand numarul fisei de evidenta a personalului,
deschisa angajatului cu obligatii militare.
Art. 14
Evidenta militara a personalului institutiilor de invatamant din municipii
si orase se tine de catre acestea, iar a celui din comune, de catre seful
unitatii de politie locala.
Art. 15
Angajatorii, la cererea centrelor militare competente teritorial, asigura
completarea de catre salariati a Formularului de evidenta, prezentat in anexa
nr. 4, in anii in care nu se efectueaza viza livretelor militare. Formularele
de evidenta completate sunt confruntate cu fisele de evidenta proprii, de catre
persoana desemnata cu tinerea evidentei militare, care certifica exactitatea
datelor prin semnatura si prin aplicarea stampilei angajatorului, dupa care
sunt trimise centrelor militare pe raza carora domiciliaza rezervistii.
CAP. 4
Instruirea, indrumarea si controlul angajatorilor si autoritatilor
competente in legatura cu recrutarea-incorporarea si evidenta militara
Art. 16
Instruirea persoanelor din conducerea angajatorilor si autoritatilor
competente, precum si a persoanelor desemnate cu tinerea evidentei militare se
executa de catre organele abilitate potrivit prevederilor Hotararii Guvernului
nr. 203/1995 si instructiunilor de aplicare elaborate de Statul Major General.
Art. 17
(1) Indrumarea si controlul activitatilor desfasurate de angajatori pe
linia recrutarii, incorporarii si evidentei militare a recrutilor si
rezervistilor se executa de catre ofiterii imputerniciti de:
a) seful Statului Major General si loctiitorii acestuia, pe intreg
teritoriul national;
b) comandantii comandamentelor militare teritoriale, in judetele in care
isi exercita atributiile centrele militare subordonate;
c) comandantii centrelor militare, in zona lor de responsabilitate.
(2) Ofiterii imputerniciti au dreptul sa constate contraventiile si sa
aplice sanctiuni potrivit legii.
(3) Ministrii si conducatorii celorlalte autoritati publice centrale
organizeaza indrumarea si controlul angajatorilor din subordine pe linia
recrutarii, incorporarii si evidentei militare.
Art. 18
Constatarile facute cu ocazia controalelor se consemneaza in registrul unic
existent la angajatori si la autoritatile competente, iar conducatorii acestora
au obligatia sa ia masurile necesare pentru inlaturarea deficientelor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 19
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 20
Formularele necesare desfasurarii activitatilor de recrutare, de incorporare
si de evidenta militara se asigura astfel:
- cele din anexele nr. 1 si 4, de catre Statul Major General, prin centrele
militare;
- cel din anexa nr. 3, de catre angajatori.
Art. 21
Ministerul Apararii Nationale asigura punerea in aplicare a prezentei
hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Tinca
Ministru de interne,
Doru Ioan Taracila
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
............................. Nr. ...... din ............
(organul care intocmeste)
............................. catre
(judetul, localitatea)
............................. CENTRUL MILITAR ...........
(strada, numarul, telefonul) ...........................
TABEL NOMINAL
cu tinerii nascuti in anul 19.., care urmeaza a fi recrutati in anul ......
_____________________________________________________________________________
| | | Codul |Locul |Nationalitatea|Studii | Meseria |Locul de:
| | | personal |nasterii| | | | munca :
| | |___________|________|______________|_______|_________|________:
|Nr. |Nr. din | Numele, | | | | | :
|crt.|registrul|prenumele | | | | | :
| | de | tatalui, | Starea | Religia |Limbi | Permisul| :
| |evidenta | prenumele | civila | |straine| de | :
| | |titularului|________|______________| |conducere| Functia:
| | | |Numarul | Pregatirea | | | :
| | | |copiilor| premilitara | | | :
|____|_________|___________|________|______________|_______|_________|________:
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 :
|____|_________|___________|________|______________|_______|_________|________:
| | | | | | | | :
| | |___________|________|______________|_______|_________|________:
| | | | | | | | :
| | | |________|______________| | | :
| | | | | | | | :
|=============================================================================:
|_____________________________________________________________________________:
| | |___________|________|______________|_______|_________|________:
| | | | | | | | :
| | | |________|______________| | | :
| | | | | | | | :
|____|_________|___________|________|______________|_______|_________|________:
___________________________________________________________________
: Condamnari, | Domiciliul | Domiciliul | Seria | Data |
: internat in |____________| parintilor | si | prezentarii |
: institutii de | Resedinta | | numarul |_____________|
: reeducare | | |buletinului| Seria |
: | | | de | adeverintei |
: | | |identitate |de recrutare |
: | | | |_____________|
: | | | | Semnatura |
: | | | | |
:_______________|____________|____________|___________|_____________|
: 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
:_______________|____________|____________|___________|_____________|
: | | | |_____________|
: |____________| | |_____________|
: | | | | |
:===================================================================|
:___________________________________________________________________|
: | | | |_____________|
: |____________| | |_____________|
:_______________|____________|____________|___________|_____________|
Modul de completare
Tabelul se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se trimite
fara adresa centrului militar.
In tabel se inscriu toti tinerii nascuti in comuna, precum si cei care au
domiciliul sau resedinta in comuna. Pentru tinerii nascuti in comuna, dar care
nu mai locuiesc in comuna respectiva, la rubrica "Domiciliul" se vor
scrie anul plecarii, judetul si localitatea in care cei in cauza s-au stabilit.
Tabelul se completeaza conform cerintelor din rubricile acestuia, cu
mentiunea ca in rubrica nr. 9 se vor completa durata, motivul si data
executarii pentru tanar, parintii sau fratii acestuia, iar in rubrica 13 la
subrubrica "Semnatura", pe exemplarul doi al tabelului, delegatul
consiliului comunal va inscrie hotararea comisiei locale de
recrutare-incorporare (apt, inapt, bolnav in tratament, scutit). Dupa
incorporare, pe baza comunicarii centrului militar, secretarul comunei va scrie
situatia recrutilor respectivi (incorporat, amanat etc.).
ANEXA 2
PROCEDURA
privind modul de inmanare a ordinelor de chemare
1. Ordinele de chemare trimise de catre centrele militare vor fi inmanate
personal tinerilor, recrutilor sau rezervistilor, inscriindu-se pe ordinul de
chemare si pe dovada data si ora inmanarii.
2. La autoritatile competente care au responsabilitati pe linia recrutarii,
incorporarii si evidentei militare, ordinele de chemare primite de la centrul
militar se inmaneaza tinerilor, recrutilor si rezervistilor de catre persoanele
destinate de conducatorii acestora.
3. In situatia in care cel chemat este plecat din localitate, ordinul de
chemare va fi inmanat unui membru major din familie (parintilor, sotiei, surorilor,
fratilor majori), unei rude sau oricarei persoane majore care locuieste
impreuna cu cel chemat, incheindu-se despre aceasta procesul-verbal de pe
versoul dovezii de inmanare a ordinului de chemare, conform prevederilor art.
179 din Codul de procedura penala. Procesul-verbal va fi semnat de persoana
desemnata pentru inmanarea ordinelor de chemare.
Se va pune in vedere celui care a semnat de primirea ordinului de chemare
sa anunte personal pe cel caruia ii este adresat ordinul de chemare, prin telefon
(telegraf) sau alt mijloc, astfel incat acesta sa se prezinte la termenul si in
locul prevazute in ordinul de chemare.
4. In cazul in care la domiciliu nu sunt gasite cel chemat si nici
persoanele care locuiesc cu acesta, ordinul de chemare se preda unitatii de
politie, care are obligatia sa ia masuri, de indata, pentru a gasi persoana
chemata si sa-i inmaneze ordinul de chemare. Despre predarea ordinelor de
chemare unitatii de politie va fi informat si centrul militar.
5. In situatia in care tanarul, recrutul sau rezervistul titular al
ordinului de chemare sau persoanele cu care acestia locuiesc refuza primirea
lui, ordinul de chemare se afiseaza pe usa locuintei, incheind despre aceasta
procesul-verbal de pe versoul dovezii de inmanare a ordinului de chemare.
6. In situatia in care unii dintre cei chemati nu se gasesc la domiciliu,
fiind la serviciu (lucreaza la un agent economic din orasul sau comuna
respectiva) si nu domiciliaza cu un membru din familie major, caruia sa i se
inmaneze ordinul de chemare, persoana insarcinata de catre consiliul local
comunal cu inmanarea ordinelor de chemare se va deplasa la locul de munca al
celor chemati pentru a le inmana personal ordinele de chemare. In acest scop se
va cere sprijinul conducatorilor unitatilor respective.
7. Daca unii dintre cei chemati sunt bolnavi netransportabili, internati in
spitale, arestati, decedati etc., se va mentiona acest lucru pe versoul
ordinelor de chemare. Seful organului respectiv va consemna pe aceste ordine de
chemare motivul neinmanarii, va semna si va aplica stampila dupa ce, in
prealabil, a verificat valabilitatea celor inscrise.
Aceste ordine de chemare vor fi inapoiate centrului militar o data cu
dovezile de inmanare a celorlalte ordine de chemare.
ANEXA 3
.............................
(denumirea ministerului sau
a altui organ central)
..............................
(denumirea agentului economic
sau a institutiei publice)
FISA DE EVIDENTA
1. Numele de familie ...................................................
Prenumele tatalui ...................................................
Prenumele ...........................................................
2. Anul nasterii .......................................................
3. Gradul ..............................................................
4. Nr. specialitatii militare ..........................................
5. Specialitatea din viata civila (meseria, calificarea) ...............
6. Locul de munca si functia ...........................................
7. Studii generale .....................................................
8. Starea civila .......................................................
9. Centrul militar in evidenta caruia se afla ..........................
10. Domiciliul (resedinta pentru recruti) ............., comuna (orasul)
........................., str. ..........., nr. ....., blocul ..........,
scara
........, etajul ......., apartamentul ..., judetul ..........
11. Mutatii - luat in evidenta la data de ..............................
- scos din evidenta la data de .............................
12. Seria si nr. livretului militar (adeverintei de recrutare) .........
Semnatura celui care a intocmit fisa .............
ANEXA 4
FORMULAR DE EVIDENTA
1. Gradul .....................................
2. Numele de familie ..........................
Prenumele tatalui ..........................
Prenumele ..................................
3. Nr. specialitatii militare .................
4. Anul nasterii .......................................................
5. Scoli (cursuri) absolvite ..................
............................................................................
6. Specialitatea din viata civila (meseria, calificarea) ...............
7. Locul de munca .....................................................,
(denumirea agentului economic, sectia, atelierul, schimbul de lucru)
orasul (comuna) ......................, strada ............... nr. ........,
sectorul .........., nr. de telefon ............, functia .................,
judetul .......................
8. Starea civila .......................................................
9. Domiciliul inscris in buletinul de identitate ......................,
comuna (orasul) ..............., satul ..............., str. ...............
nr. ....., blocul ......, scara ....., etajul ...., apartamentul ..........,
judetul .................
10. Livretul militar seria ...... nr. ................
11. Permisul de conducere auto nr. ............. categoria .............
12. Starea sanatatii (cei bolnavi vor mentiona boala sau infirmitatea de
care sufera) ...............................................................
13. Grupa sanguina ....................
14. Sunt in evidenta centrului militar .......................
Semnatura ...................
Data ...................
CERTIFICAT EXACTITATEA DATELOR
INSCRISE IN FORMULAR
L.S. ................................