HOTARARE Nr.
1067 din 5 septembrie 2007
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul
concesionarii monumentelor istorice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 653 din 25 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006 privind regimul
concesionării monumentelor istorice, aprobată cu modificări prin Legea nr.
454/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionării
monumentelor istorice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 454/2006,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006
privind regimul concesionării monumentelor istorice
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
dispoziţiile speciale privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de
concesionare a monumentelor istorice, conţinutul-cadru al caietului de sarcini
al concesiunii, al documentaţiei de atribuire a contractului de concesiune,
precum şi al contractului de concesiune a monumentelor istorice, în aplicarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionării
monumentelor istorice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 454/2006.
Art. 2. - Contractul de concesiune are ca obiect orice
monument istoric aflat în domeniul public sau privat al statului ori al
unităţii administrativ-teritoriale, inclusiv cele aflate în administrarea
regiilor autonome, companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau a altor
societăţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat.
Art. 3. - (1) In scopul ţinerii evidenţei documentelor
şi informaţiilor cu privire la desfăşurarea procedurilor de concesionare şi la
derularea contractelor de concesiune, concedentul întocmeşte şi păstrează două
registre:
a) registrul „Oferte", care cuprinde date şi
informaţii referitoare la derularea procedurilor prealabile încheierii
contractului de concesiune, precum: datele şi informaţiile referitoare la
studiul de oportunitate, oferte, procedura de atribuire aplicată;
b) registrul „Contracte", care cuprinde date şi
informaţii referitoare la executarea contractului de concesiune, precum: datele
şi informaţiile referitoare la obiectul, durata contractului de concesiune,
termenele de plată a redevenţei, obligaţiile de mediu.
(2) Registrele se întocmesc şi se păstrează la sediul
concedentului.
Art. 4. - Concedentul are obligaţia de a întocmi
dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit, în conformitate cu
prevederile art. 60-63 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006
privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
TITLUL II
Procedura administrativă de iniţiere a concesionării
CAPITOLUL I
Iniţiativa concesionării
Art. 5. - (1) Concesiunea are loc la iniţiativa
concedentului sau ca urmare a unei propuneri însuşite de acesta.
(2) Orice investitor
interesat, persoană fizică sau juridică de drept privat, poate iniţia procedura
de concesionare prin înaintarea unei solicitări de concesionare adresate
concedentului, care se înregistrează de acesta în registrul „Oferte".
(3) Propunerea de concesionare
prevăzută la alin. (2), fundamentată din punct de vedere economic, financiar,
social şi de mediu, se va face în scris şi va cuprinde datele de identificare a
investitorului, manifestarea fermă şi serioasă a intenţiei de concesionare,
obiectul şi scopul concesiunii, precum şi proiectul/programul de exploatare şi
investiţii.
CAPITOLUL II
Studiul de oportunitate
Art. 6. - (1) Iniţierea concesionării are la bază un
studiu de oportunitate efectuat în prealabil de către concedent.
(2) In scopul luării unei decizii privind
concesionarea, la primirea propunerii de concesionare formulate de un
investitor interesat, concedentul are obligaţia să procedeze la întocmirea
studiului de oportunitate în termen de 60 de zile de la data înregistrării
propunerii, în cazul în care părţile nu convin asupra altui termen.
(3) In cazul în care concedentul nu deţine capacitatea
organizatorică şi tehnică pentru elaborarea studiului de oportunitate, acesta
poate apela la serviciile unor consultanţi de specialitate.
(4) In cazul în care persoana
fizică sau juridică interesată solicită consultanţă de la o firmă de
consultanţă independentă, costul studiului de oportunitate este suportat de
către aceasta.
Art. 7. - (1) Studiul de oportunitate trebuie să
cuprindă, în principal, următoarele elemente:
a) descrierea monumentului istoric ce urmează să fie
concesionat:
- istoricul etapelor de construcţie şi menţionarea
elementelor care au stat la baza clasării ca monument istoric;
- suprafaţa desfăşurată, suprafaţa construită şi
suprafaţa terenului aferent;
- tehnicile şi materialele de construcţie;
- sarcinile rezultate din Obligaţia privind folosinţa
monumentului istoric;
- elemente de diagnostic asupra stării de conservare;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de
mediu care justifică acordarea concesiunii:
- tipurile de activităţi, inclusiv cele culturale,
care sunt propuse a se realiza, tipurile de activităţi economice din zonă
asupra cărora concesiunea ar avea impact pozitiv, posibilitatea accesului
publicului etc;
- previziuni asupra dezvoltării locale;
- precizarea poluatorilor sau a elementelor de
ameliorare a situaţiei de mediu care se intenţionează a se implementa:
plantaţii, sisteme de canalizare etc;
c) investiţiile necesare pentru protejarea, conservarea,
restaurarea şi/sau punerea în valoare a monumentului istoric:
- identificarea elementelor constructive care trebuie
reabilitate sau, după caz, restaurate, cu estimarea defalcată a costurilor
aferente şi a perioadelor necesare operaţiunilor respective;
- precizarea elementelor care necesită investiţii,
conform Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric şi regulamentului
privind zona de protecţie a monumentului istoric, cu evaluarea necesarului de
lucrări care să conducă la îndeplinirea acestor cerinţe;
- estimarea globală a nivelului investiţiilor necesare;
d) nivelul minim al redevenţei;
e) propunerea de procedură de atribuire a concesiunii
avută în vedere şi justificarea alegerii procedurii, potrivit legii;
f) durata estimată a concesiunii:
- precizarea etapelor
investiţiilor prevăzute;
- precizarea duratei preconizate de amortizare a
investiţiilor;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii
de concesionare:
- precizarea intervalului de timp în care se poate
realiza procedura de predare-preluare a imobilului,
împreună cu inventarul său;
- precizarea termenelor de inventariere şi
predare-preluare la încheierea perioadei de concesionare;
h) detaliile tehnice şi de funcţionare necesar a fi
respectate, elaborate în conformitate cu avizul comisiilor zonale sau, după
caz, al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice;
i) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat
pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea
obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare, după
caz;
j) avizul obligatoriu al structurii de
administrare/custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care obiectul
concesiunii îl constituie bunuri situate în interiorul unei arii naturale
protejate, respectiv al autorităţii teritoriale pentru
protecţia mediului competente, în cazul în care aria naturală protejată nu are
structură de administrare/custode.
(2) In situaţia în care se are în vedere concesionarea
unei părţi a monumentului istoric, studiul de oportunitate va fi întocmit
pentru întregul monument istoric sau, în situaţii speciale (situri arheologice,
ansambluri etc), pentru toată acea zonă a monumentului care va fi potenţial
afectată de concesionarea parţială, zonă care va fi indicată în această
situaţie de către direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 8. - (1) Studiul de oportunitate se aprobă prin
ordin, hotărâre sau, după caz, decizie a concedentului.
(2) Concesionarea se aprobă, pe baza studiului de
oportunitate prevăzut la alin. (1), prin hotărâre a Guvernului, a consiliilor
locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
CAPITOLUL III
Documentaţia de atribuire
Art. 9. - (1) In baza studiului de oportunitate concedentul elaborează caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde obligaţiile ce
revin concesionarului în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în Obligaţia
privind folosinţa monumentului istoric, întocmită potrivit dispoziţiilor
Ordinului ministrului culturii şi cultelor nr. 2.684/2003 privind aprobarea
Metodologiei de întocmire a Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric
şi a conţinutului acesteia, precum şi alte obligaţii.
(3) Dacă la data demarării procedurilor în vederea
concesionării Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric nu este
întocmită, direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială este
situat monumentul istoric, are obligaţia ca, la solicitarea concedentului şi în
regim de urgenţă, să întocmească acest document.
(4) Caietul de sarcini trebuie să conţină cel puţin
elementele enumerate în anexa nr. 1.
Art. 10. - (1) După elaborarea caietului de sarcini,
concedentul întocmeşte documentaţia de atribuire, care se aprobă prin ordin,
hotărâre sau, după caz, decizie a acestuia.
(2) Documentaţia de atribuire trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele:
a) informaţii generale privind concedentul, în
special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau
adresa de e-mail ale persoanei de contact, după caz, etc;
b) caietul de sarcini;
c) Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric;
d) instrucţiuni privind organizarea şi desfăşurarea
procedurii de concesionare;
e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor;
f) informaţii detaliate şi complete privind criteriile
avute în vedere pentru stabilirea ofertei câştigătoare, precum şi ponderea
acestora;
g) instrucţiuni privind modul de utilizare a căilor de
atac;
h) informaţii referitoare la clauzele contractuale
obligatorii;
i) garanţiile profesionale şi/sau financiare
solicitate, după caz.
Art. 11. - Instrucţiunile privind organizarea şi
desfăşurarea procedurii de concesionare se elaborează de către concedent atât
pentru procedura licitaţiei, cât şi pentru procedura negocierii directe.
CAPITOLUL IV
Instrucţiuni privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor
Art. 12. - (1) Oferta se redactează în limba română.
(2) Ofertanţii transmit
ofertele în două plicuri sigilate, unul exterior şi unul interior, care vor fi
înregistrate, în ordinea primirii lor, în registrul „Oferte",
precizându-se data şi ora.
Art. 13. - (1) Pe plicul exterior al ofertei se va
indica obiectul concesiunii pentru care este depusă
oferta şi acesta trebuie să conţină:
a) o fişă cu informaţii privind ofertantul şi o
declaraţie de participare semnată de ofertant;
b) acte doveditoare privind calităţile şi capacităţile
ofertanţilor, conform solicitărilor concedentului;
c) acte doveditoare, potrivit cerinţelor solicitate în
caietul de sarcini.
(2) Pe plicul interior, care conţine oferta
propriu-zisă, se înscriu numele sau denumirea ofertantului, precum şi
domiciliul sau sediul acestuia, după caz.
Art. 14. - Oferta propriu-zisă
trebuie să cuprindă detaliat toate condiţiile prevăzute în caietul de sarcini,
alte obligaţii pe care ofertantul şi le asumă, precum şi date tehnice şi
financiare referitoare la:
a) investiţiile pe care se obligă să le realizeze;
b) perioada preconizată de
amortizare a investiţiilor;
c) standardele de calitate a bunurilor aduse ca
investiţii;
d) standardele de calitate a activităţilor sau
serviciilor publice ce urmează a fi prestate;
e) preţurile şi/sau tarifele pe care îşi propune să le practice;
f) redeventa.
Art. 15. - (1) Oferta are caracter obligatoriu, din
punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită
de concedent.
(2) Conţinutul ofertelor trebuie să rămână confidenţial
până la data stabilită pentru deschiderea acestora, concedentul urmând a lua
cunoştinţă despre conţinutul respectivelor oferte numai după această dată.
(3) Plicurile sigilate vor fi predate comisiei de
evaluare în ziua fixată pentru deschiderea acestora.
Art. 16. - Instrucţiunile privind modul de elaborare şi
prezentare a ofertelor se elaborează de către concedent şi fac parte din
documentaţia de atribuire.
CAPITOLUL V
Reguli privind anunţul de licitaţie şi anunţul negocierii directe
Art. 17. - (1) Anunţul de
licitaţie se întocmeşte după aprobarea documentaţiei de atribuire de către
concedent.
(2) Anunţul negocierii directe se întocmeşte în
situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 26 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
Art. 18. -Anunţul de licitaţie, respectiv al negocierii
directe, trebuie să cuprindă cel puţin elementele prevăzute în anexa nr. 2.
CAPITOLUL VI
Comisia de evaluare
Art. 19. - (1) Comisia de
evaluare este alcătuită dintr-un număr impar de membri,
care nu poate fi mai mic de 5.
(2) Fiecăruia dintre membrii comisiei de evaluare i se
poate desemna un supleant.
(3) Comisia de evaluare este alcătuită în conformitate
cu prevederile art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 454/2006.
(4) Componenţa comisiei de evaluare, membrii acesteia,
precum şi supleanţii lor sunt stabiliţi şi sunt numiţi prin ordin, hotărâre sau
decizie a concedentului, dupa caz.
(5) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de
concedent dintre reprezentanţii acestuia în comisia de evaluare.
(6) Secretarul comisiei de evaluare este numit de
către preşedinte dintre membrii comisiei de evaluare.
(7) La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele
poate invita personalităţi recunoscute pentru experienţa şi competenţa lor în
domeniul protejării monumentelor istorice.
Art. 20. -Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea şi selecţia ofertelor, pe baza datelor,
informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul exterior;
b) întocmirea listei cuprinzând
ofertele admise şi comunicarea acesteia;
c) analizarea şi evaluarea ofertelor, pe baza datelor,
informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul interior;
d) întocmirea raportului de evaluare;
e) întocmirea proceselor-verbale prevăzute de prezentele norme metodologice;
f) desemnarea ofertei câştigătoare.
Art. 21. - (1) Concedentul, membrii comisiei de
evaluare şi supleanţii trebuie să respecte regulile privind conflictul de interese,
prevăzute la art. 46-49 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2006,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
(2) Pe parcursul desfăşurării procesului de evaluare,
membrii comisiei de evaluare şi supleanţii au obligaţia de a păstra confidenţialitatea
asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricăror alte informaţii
prezentate de către ofertanţi, a căror dezvăluire ar putea aduce atingere
dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele
comerciale.
(3) Membrii comisiei de evaluare şi supleanţii au
obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie de compatibilitate,
confidenţialitate şi imparţialitate, după termenul limită de depunere a
ofertelor, care se va păstra alături de dosarul concesiunii.
(4) Declaraţia prevăzută la alin. (3) trebuie semnată
înainte de preluarea atribuţiilor specifice, în cadrul procesului de evaluare.
(5) In cazul în care unul dintre membrii sau
supleanţii desemnaţi în comisia de evaluare constată că se află într-o situaţie
de incompatibilitate, atunci acesta are obligaţia de a solicita de îndată
înlocuirea sa din componenţa comisiei respective cu o altă persoană. Situaţiile
de incompatibilitate pot fi sesizate concedentului şi de către terţi.
(6) In cazul în care sunt sesizate astfel de situaţii,
conform dispoziţiilor alin. (5), concedentul are obligaţia de a verifica cele
semnalate şi, dacă este cazul, de a adopta măsurile necesare pentru
evitarea/remedierea oricăror aspecte care pot determina apariţia unui conflict
de interese.
Art. 22. - (1) Comisia de evaluare este legal întrunită numai în prezenţa tuturor membrilor.
(2) Supleanţii participă la şedinţele comisiei de
evaluare numai în cazul în care membrii acesteia se află în imposibilitate de
participare datorită unui caz de incompatibilitate, caz fortuit sau de forţă
majoră.
(3) Comisia de evaluare adoptă decizii în mod autonom
şi numai pe baza documentaţiei de atribuire şi cu respectarea prevederilor
legale în vigoare.
Art. 23. - (1) Fiecare dintre membrii comisiei de
evaluare beneficiază de câte un vot.
(2) Modul de lucru al comisiei
de evaluare este stabilit de către preşedintele comisiei, de comun acord cu
membrii acesteia.
(3) Orice decizie a comisiei de evaluare trebuie să
întrunească votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(4) In cazul în care se ajunge
în situaţia ca prevederile alin. (3) să nu fie respectate datorită unor
eventuale divergenţe de păreri între membrii comisiei de evaluare, preşedintele
comisiei va solicita reanalizarea punctelor de divergenţă, în scopul
finalizării în timp util a etapei de evaluare a ofertelor şi de stabilire a
ofertei câştigătoare. In cazul în care comisia de evaluare nu ajunge la un
acord, decizia finală se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor săi.
(5) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord
cu decizia adoptată au obligaţia de a-şi prezenta
punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală care se
ataşează la raportul procedurii de atribuire.
TITLUL III
Atribuirea contractului de concesiune a monumentelor
istorice
CAPITOLUL I
Depunerea ofertelor
Art. 24. - (1) Ofertele se depun la sediul
concedentului sau la locul precizat în anunţul de licitaţie ori al negocierii
directe, după caz, în două plicuri închise şi sigilate, unul exterior şi unul
interior, conform prevederilor art. 12-14.
(2) Oferta depusă la o altă adresă decât cea stabilită
în anunţul publicitar sau după expirarea datei limită pentru depunere se
returneaza nedeschisă.
(3) Fiecare participant poate depune doar o singură
ofertă.
Art. 25. - (1) Oferta va fi depusă într-un număr de exemplare stabilit de către concedent şi
prevăzut în anunţul de licitaţie sau al negocierii directe, după caz.
(2) Fiecare exemplar al ofertei trebuie să fie semnat
de către ofertant.
CAPITOLUL II
Licitaţia
Art. 26. - (1) Procedurile de atribuire a contractului
de concesiune a monumentelor sunt:
a) licitaţia - procedura la care orice persoană fizică
sau juridică interesată are dreptul de a depune ofertă;
b) negocierea directă - procedura prin care
concedentul negociază clauzele contractuale, inclusiv redeventa, cu unul sau
mai mulţi participanţi la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
(2) Concedentul are obligaţia de a atribui contractul
de concesiune, de regulă, prin aplicarea procedurii licitaţiei.
Art. 27. - (1) In cazul
procedurii de licitaţie concedentul are obligaţia să publice în Monitorul
Oficial al României, Partea a Vl-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi
într-unui de circulaţie locală anunţul de licitaţie, întocmit conform anexei
nr. 2.
(2) Anunţul de licitaţie se trimite spre publicare cu
cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data limită pentru depunerea
ofertelor.
(3) Transmiterea spre publicare a anunţului către
Regia Autonomă „Monitorul Oficial" se realizează printr-o solicitare
adresată în scris, care trebuie să fie semnată de o persoană autorizată de
concedent.
Art. 28. -In perioada cuprinsă între data publicării
anunţului de participare şi data limită de depunere a ofertelor, concedentul
are obligaţia de a asigura oricărei persoane interesate, care a transmis o
solicitare de participare la procedura de atribuire a contractului de
concesiune, posibilitatea de a obţine documentaţia de atribuire, cu respectarea
prevederilor art. 20 şi ale art. 22-24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
Art. 29. - (1) Procedura de licitaţie se poate
desfăşura numai dacă în urma publicării anunţului de licitaţie au fost depuse
cel puţin 3 oferte valabile.
(2) In cazul în care în urma publicării anunţului de
licitaţie nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile, concedentul este
obligat să anuleze procedura şi să organizeze o nouă licitaţie.
Art. 30. - (1) Plicurile închise şi sigilate vor fi
predate comisiei de evaluare la data fixată pentru deschiderea lor, prevăzută
în anunţul de licitaţie.
(2) După deschiderea plicurilor exterioare în şedinţă
publică, comisia de evaluare elimină ofertele care nu conţin totalitatea
documentelor şi datelor prevăzute la art. 13 alin. (1).
(3) Pentru continuarea desfăşurării
procedurii de licitaţie, este necesar ca după deschiderea plicurilor exterioare
cel puţin 3 oferte să întrunească condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (1).
(4) După analizarea conţinutului plicurilor
exterioare, secretarul comisiei de evaluare întocmeşte procesul-verbal, în care
se menţionează rezultatul analizei.
Art. 31. - Deschiderea plicurilor interioare se face numai
după semnarea procesului-verbal, prevăzut la art. 30 alin. (4), de către toţi
membrii comisiei de evaluare şi de către ofertanţi.
Art. 32. - (1) Pe parcursul procedurii de licitaţie,
comisia de evaluare poate propune concedentului solicitarea oricăror clarificări
şi completări necesare pentru demonstrarea conformităţii ofertei cu cerinţele
solicitate.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare
de la primirea propunerii comisiei de evaluare, concedentul o transmite
respectivilor ofertanţi.
(3) Ofertanţii trebuie să răspundă la solicitarea
concedentului în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acesteia.
Art. 33. - (1) Sunt considerate
oferte valabile ofertele care îndeplinesc criteriile de valabilitate prevăzute
în caietul de sarcini al concesiunii.
(2) In urma analizării ofertelor de către comisia de
evaluare, pe baza criteriilor de valabilitate, secretarul acesteia întocmeşte
un proces-verbal în care sunt prevăzute ofertele valabile, ofertele care nu
îndeplinesc criteriile de valabilitate şi cauzele care au stat la baza
excluderii acestora din urmă de la procedura de atribuire.
(3) Procesul-verbal se semnează de toţi membrii
comisiei de evaluare, inclusiv de preşedintele acesteia.
Art. 34. - (1) In baza procesului-verbal întocmit
conform prevederilor art. 33 alin. (2)-(3), comisia de evaluare întocmeşte, în
termen de o zi lucrătoare, un raport pe care îl transmite concedentului.
(2) In termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea raportului comisiei de evaluare, concedentul
informează în scris, cu confirmare de primire, ofertantul declarat câştigător
despre alegerea sa şi pe ceilalţi ofertanţi despre respingerea ofertelor lor,
cu indicarea motivelor care au stat la baza
respingerii.
(3) Raportul prevăzut la alin. (1) se depune la
dosarul concesiunii.
CAPITOLUL III
Negocierea directă
Art. 35. - In cazul în care nu au fost depuse cel puţin
3 oferte valabile în cadrul celei de-a doua licitaţii, concedentul va decide
iniţierea procedurii de negociere directă.
Art. 36. - (1) Concedentul procedează la publicarea anunţului
negocierii directe, în condiţiile art. 17 si ale art. 27 alin. (1).
(2) Anunţul negocierii directe se trimite spre
publicare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data limită pentru
depunerea ofertelor, cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (3).
Art. 37. - Pentru negocierea directă va fi păstrată
documentaţia de atribuire aprobată pentru licitaţie, cu respectarea
dispoziţiilor art. 20 şi 28-30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
Art. 38. - La data prevăzută în
anunţul negocierii directe pentru începerea procedurii, concedentul programează
ofertanţii şi îi informează, în scris, despre data negocierii directe.
Art. 39. - Dispoziţiile art. 31-34 se aplică în mod
corespunzător procedurii negocierii directe.
Art. 40. - (1) Concedentul va negocia cu fiecare
ofertant în parte la data stabilită conform programării.
(2) Negocierea se desfăşoară potrivit condiţiilor
prevăzute în documentaţia de atribuire; criteriile pentru valabilitatea
ofertelor nu pot face obiectul negocierilor.
CAPITOLUL IV
Determinarea ofertei câştigătoare
Art. 41. - (1) Pentru determinarea ofertei
câştigătoare, comisia de evaluare aplică criteriile prevăzute în documentaţia
de atribuire şi stabilite conform dispoziţiilor art. 12 din Ordonanţa
Guvernului nr. 21/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 454/2006.
(2) Ponderea importanţei criteriilor de selecţie a
ofertelor va fi stabilită de concedent, în funcţie de monumentul istoric care
face obiectul concesiunii, şi va fi prevăzută în documentaţia de atribuire.
(3) Comisia de evaluare stabileşte punctajul fiecărei
oferte, având în vedere ponderile stabilite în conformitate cu dispoziţiile
alin. (2).
(4) Oferta câştigătoare este cea care întruneşte cel
mai mare punctaj in urma aplicării
criteriilor de atribuire.
(5) In cazul în care există punctaje egale între
ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se va face în funcţie
de punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
Art. 42. - După finalizarea evaluării ofertelor, sunt
întocmite procesul-verbal şi raportul şi se procedează la informarea
ofertanţilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 33 alin. (2)-(3) si ale art.
34.
Art. 43. - (1) Anunţul de atribuire se transmite spre
publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a
Vl-a, în cel mult 20 de zile calendaristice de la finalizarea procedurii de
atribuire a contractului de concesiune.
(2) Anunţul de atribuire trebuie să cuprindă cel puţin
elementele prevăzute în anexa nr. 3.
TITLUL IV
Contractul de concesiune
Art. 44. - (1) Concedentul poate să încheie contractul
de concesiune numai după împlinirea unui termen de 20 de zile calendaristice de la data realizării
comunicării prevăzute la art. 34 alin. (2).
(2) Neîncheierea contractului de concesiune într-un termen de 20 de zile calendaristice de la data
împlinirii termenului prevăzut la alin. (1) poate atrage plata
daunelor-interese de către partea în culpă.
(3) Refuzul ofertantului declarat câştigător de a
încheia contractul de concesiune poate atrage plata
daunelor-interese.
Art. 45. - (1) Contractul de concesiune se încheie cu
respectarea prevederilor art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 454/2006, şi ale art. 51-58 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr.
22/2007.
(2) Conţinutul contractului de concesiune este
prezentat, cu titlu orientativ, în anexa nr. 4.
TITLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 46. -Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune se poate face în cazurile şi în condiţiile
prevăzute de dispoziţiile art. 43-45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
Art. 47. - Exercitarea controlului şi soluţionarea
litigiilor privind concesionarea monumentelor istorice se realizează în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 454/2006, precum şi cu cele ale Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 54/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007.
Art. 48. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CONTINUTUL-CADRU AL CAIETULUI DE SARCINI
CAPITOLUL I
Obiectul propus concesionării
1. Obiectul concesionării îl
constituie monumentul istoric
denumit......................................................, având
codul..............................., conform Listei monumentelor istorice,
aprobată prin Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr...../............., publicat
în Monitorul Oficial al României nr................/.................
2. Monumentul istoric care face obiectul
concesionării se află în domeniul public/privat al statului/unităţii administrativ-teritoriale ......................
şi în administrarea ......................., conform actului/documentului nr...../anul ......., emis de
...................., şi este situat în str................... nr....., localitatea...............................judeţul...............................
3. Se propune/propun spre concesionare
corpul/corpurile de construcţii în suprafaţă construită
de...........m2, suprafaţă desfăşurată
de............m2 şi
suprafaţa de teren aferentă acestora, în suprafaţă
de...........m2, conform legendei din
planul de situaţie şi releveelor şi, după caz,
obiectele de patrimoniu cultural naţional mobil,
aferente acestuia/acestora, conform Listei de inventar şi documentarului foto
anexate şi ştampilate pe fiecare filă.
CAPITOLUL II
Obiectivul concesionării
4. Obiectivul concesionării îl constituie asigurarea
conservării, restaurării, punerii în valoare/introducerii în circuitul
cultural-turistic şi/sau economic a monumentului istoric prevăzut la pct. 1,
din alte fonduri decât cele de la bugetul de stat/local.
CAPITOLUL III
Condiţii de exploatare a concesiunii şi investiţii
necesare
5. Concesionarul va începe finanţarea
documentaţiilor/lucrării, după caz, de protejare şi punere în valoare a
monumentului istoric în termen de cel mult.... luni de la data încheierii
contractului de concesionare.
6. Etapele necesare de
proiectare şi execuţie pe specialităţi, după caz, şi avizele necesare prevăzute
de Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată,
sunt:
7. Termenul la care se vor încheia lucrările, conform
studiului de oportunitate aprobat conform
Hotărârii/Ordinului/Deciziei................, este de...............zile.
CAPITOLUL IV
Documente juridice şi tehnice
8. Copii de pe actele/documentele care atestă
apartenenţa monumentului istoric la domeniul public/privat al statului/unităţii
administrativ-teritoriale......................
9. Copie de pe certificatul de cadastru şi extras de
carte funciară
10. Copie de pe planul de situaţie, cu marcarea în
legendă a imobilelor: construcţii şi/sau terenurile supuse concesionării
11. Releveele construcţiilor care fac obiectul
concesionării, cu marcarea în legendă a suprafeţei construite şi desfăşurate
care se supune concesionării
12. Copie de pe avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor privind schimbarea destinaţiei/funcţiunii monumentului
istoric.
CAPITOLUL V
Obligaţiile concesionarului
13. Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric,
elaborată şi transmisă de către direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
14. Obligaţii ale concesionarului:
a)
........................................................................................................................................................................ .....................................................
b)
........................................................................................................................................................................ .....................................................
CAPITOLUL VI
Condiţii financiare şi de asigurare
15. Dosarul privind concesionarea monumentului istoric va cuprinde următoarele elemente necesare pentru luarea
deciziei de către comisia de evaluare a ofertelor:
a) evaluarea financiară a lucrărilor necesare şi
durata de punere în funcţiune şi în circuitul cultural/turistic/economic a
obiectivului;
b) valoarea investiţiei, a redevenţei minime pe care o
poate asigura concesionarul conform ofertei, raportul în procente între
acestea, corelată cu timpul de punere în funcţiune a monumentului istoric şi
cel de recuperare a investiţiei;
c) prevederi privind asigurarea
bunurilor imobile/mobile de către concesionar prin poliţe de asigurare a
bunurilor, încheiate cu societăţile de asigurare autorizate;
d) dovezi privind asigurarea de către concesionar a
condiţiilor de protecţie a patrimoniului cultural naţional imobil/mobil cu
mijloace/sisteme antiefracţie/împotriva incendiului etc, după caz;
e) copii legalizate de pe licenţele deţinute de către
ofertanţi sau copii legalizate de pe contracte cu terţe persoane fizice ori
juridice care deţin licenţe pentru derularea activităţilor
culturale/turistice/economice specifice destinaţiilor monumentelor istorice
avizate concedentului de Ministerul Culturii şi Cultelor;
f) garanţia bonităţii pentru achitarea cel puţin a
valorii minime a redevenţei stabilite prin studiul de
oportunitate;
g) garanţia existenţei unui contract sau antecontract
cu o persoană fizică ori juridică atestată/autorizată, înscrisă în registrele
Ministerului Culturii şi Cultelor, privind urmărirea comportării în timp a
monumentului istoric;
h) alte garanţii specifice,
necesare conservării, punerii în valoare şi introducerii în circuitul
cultural/turistic/economic a monumentului istoric.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
ANUNŢUL DE LICITAŢIE/NEGOCIERE DIRECTĂ
1. Informaţii generale privind concedentul, precum:
denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon şi telefax de la care se
pot obţine informaţii suplimentare şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de
contact, după caz, etc.
2. Informaţii generale privind obiectul concesiunii:
denumirea, descrierea şi adresa monumentului istoric, codul acestuia, conform
Listei monumentelor istorice, situaţia juridică actuală.
3. Informaţii privind documentaţia de atribuire:
3.1. modalitatea sau modalităţile prin care persoanele
interesate pot obţine documentaţia de atribuire;
3.2. denumirea şi adresa compartimentului din cadrul
concedentului, de la care se poate obţine documentaţia de atribuire;
3.3. costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea
documentaţiei de atribuire, după caz;
3.4. data limită pentru
solicitarea clarificărilor.
4. Informaţii privind ofertele:
4.1. data limită de depunere a ofertelor;
4.2. adresa la care trebuie depuse ofertele;
4.3. numărul de exemplare în care trebuie depusă
fiecare ofertă.
5. Data şi locul la care se va desfăşura şedinţa
publică de deschidere a ofertelor.
6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax ale
instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru
sesizarea instanţei.
7. Data transmiterii anunţului de licitaţie/negociere
directă către instituţiile abilitate în vederea publicării.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
ANUNŢUL DE ATRIBUIRE
1. Informaţii generale privind concedentul, precum:
denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon şi telefax de la care se
pot obţine informaţii suplimentare şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de
contact, după caz etc.
2. Informaţii generale privind obiectul concesiunii:
denumirea, descrierea şi adresa monumentului istoric, codul acestuia, conform
Listei monumentelor istorice, şi situaţia juridică actuală
3. Procedura aplicată pentru atribuirea contractului
de concesiune
4. Data publicării anunţului de licitaţie/negociere
directă în Monitorul Oficial al României, Partea a Vl-a
5. Criteriile utilizate pentru determinarea ofertei câştigătoare
6. Numărul ofertelor primite şi al celor declarate
câştigătoare
7. Denumirea/numele şi sediul/adresa ofertantului a
cărui ofertă a fost declarată câştigătoare
8. Durata contractului
9. Nivelul redevenţei
10. Denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax ale
instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru
sesizarea instanţei
11. Data informării ofertanţilor despre decizia de
stabilire a ofertei câştigătoare
12. Data transmiterii anunţului de atribuire către
instituţiile abilitate în vederea
publicării
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CONTRACT-CADRU DE CONCESIUNE
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Intre ministerul/organul de specialitate al
administraţiei publice centrale/consiliul judeţean/consiliul local .........................., cu sediul în
......................, reprezentat prin doamna/domnul
.........................., având funcţia
de................................., în calitate de concedent, pe de o parte,
şi
Doamna/Domnul
........................................................................., persoană fizică (domiciliul, buletinul/cartea de
identitate)/ .......................................
persoana juridică (actul constitutiv al operatorului
economic)..................................., cu sediul
principal în ......................................................,
reprezentat prin doamna/domnul .............................................., având funcţia de..............................., în calitate de
concesionar, pe de altă parte,
la data de...............................,
la sediul concedentului (alt loc, adresa
etc.)..................................................,
în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 privind
regimul concesionării monumentelor istorice, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 454/2006 şi al Hotărârii (Guvernului/consiliului judeţean/General al Municipiului Bucureşti/local) de
aprobare a concesionării nr.....din ..............., s-a încheiat prezentul contract de concesiune.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului de concesiune
Art. 1. - (1) Obiectul contractului de concesiune este
monumentul istoric (denumirea conform Listei monumentelor
istorice)......................................................., înscris în
Lista monumentelor istorice, având codul........................, situat
în........................................., în conformitate cu obiectivele
concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a)
........................................................................................................................................................................ ....................................................;
b)
........................................................................................................................................................................ ....................................................;
(3) In derularea contractului de concesiune,
concesionarul va utiliza următoarele categorii de bunuri:
a) bunurile de retur - bunurile care au făcut obiectul
concesiunii - care revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini
concedentului la încetarea contractului de concesiune..................;
b) bunurile proprii - bunurile care au aparţinut
concesionarului şi au fost utilizate de acesta pe durata concesiunii -, care la
încetarea contractului de concesiune rămân în proprietatea concesionarului:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
CAPITOLUL III
Termenul
Art. 2. - (1) Durata concesiunii este
de..............ani, începând de la data
de............................................
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru
o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială prin acordul de
voinţă al părţilor.
CAPITOLUL IV
Redeventa
Art. 3. - Redeventa este
de................lei şi se plăteşte anual/lunar, în conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de
plată).
CAPITOLUL V
Plata redevenţei
Art. 4. - (1) Plata redevenţei
se face prin conturile:
- contul concedentului nr................, deschis la
Banca...........................;
- contul concesionarului nr..........., deschis la
Banca.............................
(2) Neplata redevenţei sau executarea cu întârziere a
acestei obligaţii conduce la..........................
CAPITOLUL VI
Drepturile părţilor
Art. 5. - (1) Concesionarul are dreptul de a exploata,
în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa,
bunurile care fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a
culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului
şi obiectivelor stabilite de părţi prin contractul de concesiune.
Art. 6. - (1) Concedentul are dreptul să inspecteze
bunurile concesionate, să verifice stadiul de realizare a
investiţiilor........................., urmărind respectarea obligaţiilor
asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea
prealabilă a concesionarului şi în următoarele condiţii:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Concedentul are dreptul să modifice în mod
unilateral partea reglementară a contractului de concesiune, din motive
excepţionale legate de interesul naţional sau local. In cazul în care
modificarea unilaterală a contractului îi aduce un prejudiciu, concesionarul
are dreptul să primească fără întârziere o justă despăgubire. In caz de
dezacord între concedent şi concesionar cu privire la suma despăgubirii,
aceasta va fi stabilită de către instanţa judecătorească competentă. Acest
dezacord nu poate în niciun caz să permită concesionarului să nu îşi execute
obligaţiile contractuale.
CAPITOLUL VII
Obligaţiile părţilor - clauze stabilite în
condiţiile caietului de sarcini
Art. 7. - (1) Concesionarul
este obligat să asigure exploatarea eficientă, în regim de continuitate şi de
permanenţă, a bunului care face obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor
stabilite de către concedent.
(2) Concesionarul va utiliza bunul care face obiectul
prezentului contract în strictă concordanţă cu
destinaţia acestuia, fără a-l scoate din circuitul civil sau a constitui asupra
sa ipoteci de gradul I.
(3) Concesionarul este obligat să respecte sarcinile
impuse prin Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric şi prevederile
legale privind protejarea monumentelor istorice.
(4) Concesionarul este obligat să desfăşoare în mod
direct activitatea care face obiectul concesiunii.
(5) Concesionarul este obligat să plătească redeventa.
(6) Concesionarul este obligat
să asigure creşterea eficientei în următoarele modalităţi:
a)
........................................................................................................................................................................ ....................................................;
b)........................................................................................................................................................................ .....................................................;
(7) Concesionarul este obligat să realizeze investiţii
cu respectarea următoarelor precizări:
a) bunurile aduse ca investiţii (datele de identificare
a acestora, datele tehnice)..................................;
b) termenele de realizare a
investiţiilor..............................................................................................;
c) investiţiile care nu se amortizează pe durata
concesiunii.................................................................;
d) avizele ce trebuie obţinute
în cazul în care sunt afectate bunuri cu regim
special..............................;
e) standardele de calitate a activităţilor
prestate..................................................................................
(8) Concesionarul este obligat să respecte condiţiile
impuse de natura bunului (protejarea secretului de stat, materiale cu regim
special, condiţii de siguranţă în exploatare, protecţia mediului, protecţia
muncii, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului
etc.)..............................................................
(9) In termen de 90 de zile de la data încheierii
contractului de concesiune, concesionarul este obligat
să depună, cu titlu de garanţie, o sumă de.........lei, reprezentând o
cota-parte din suma datorată concedentului cu titlu de
redeventa pentru primul an de activitate.
(10) La încetarea contractului de concesiune prin
ajungere la termen, concesionarul este obligat să restituie concedentului, în
deplină proprietate, bunurile de retur în mod gratuit şi libere de orice
sarcini.
(11) La încetarea contractului de concesiune din alte
cauze decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majoră şi cazul fortuit,
concesionarul este obligat să asigure continuitatea activităţii/destinaţiei
monumentului istoric, în condiţiile stipulate în contract, până la preluarea
acesteia de către concedent.
(12) In cazul în care concesionarul sesizează existenţa
sau posibilitatea existenţei unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea
realizării activităţii, va notifica de îndată acest fapt concedentului, în
vederea luării măsurilor ce se impun pentru asigurarea continuităţii
activităţii.
(13) Concesionarul este obligat să continue
desfăşurarea activităţii în noile condiţii stabilite de concedent, în mod
unilateral, potrivit art. 6 alin. (3), fără a putea solicita încetarea
contractului.
(14) Concesionarul se obligă să plătească.........% din
prima de asigurare.
(15) Concesionarului îi este interzis dreptul de a
subconcesiona, în tot sau în parte, unei alte persoane monumentul istoric care
face obiectul concesiunii.
(16) Alte clauze.
Art. 8. - (l)Concedentul este obligat să nu îl tulbure
pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de
concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul să modifice în mod
unilateral contractul de concesiune în afară de cazurile prevăzute expres de
lege.
(3) Concedentul este obligat să notifice
concesionarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere
drepturilor concesionarului.
CAPITOLUL VIII
Incetarea contractului de concesiune
Art. 9. - (1) Prezentul contract de concesiune
încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract, dacă
părţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia în condiţiile legii;
b) în cazul în care interesul
naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent, cu
plata unei despăgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului, în caz de
dezacord fiind competentă instanţa de judecată;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale
asumate de către concesionar, cu precădere a celor privind protejarea, punerea
în valoare sau, după caz, exploatarea monumentului istoric, prin reziliere, cu
plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către concedent, prin reziliere, cu plata de despăgubiri în sarcina
concedentului;
e) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a
bunului concesionat sau în cazul imposibilităţii obiective a concesionarului de
a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri.
(2) La încetarea din orice cauză a contractului de
concesiune bunurile ce au fost utilizate de concesionar în derularea
concesiunii vor fi repartizate după cum urmează:
a) bunuri de
retur..................................................................................................;
b) bunuri proprii
........................................................................................................
CAPITOLUL IX
Clauze contractuale referitoare la împărţirea
responsabilităţilor de mediu între concedent şi concesionar
Art. 10.-
........................................................................................................................................................................ ........................................
CAPITOLUL X
Răspunderea contractuală
Art. 11. - Nerespectarea de către
părţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract de
concesiune atrage răspunderea contractuală a părţii în culpă.
CAPITOLUL XI
Litigii
Art. 12. - (1) Litigiile de orice fel ce decurg din
executarea prezentului contract de concesiune se
soluţionează în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii părţile
pot stipula în contractul de concesiune clauze compromisorii.
CAPITOLUL XII
Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere
convenţională, clauze penale)
Art. 13.- ........................................................................................................................................................................ ........................................
CAPITOLUL XIII
Definiţii
Art. 14. - (1) Prin forţă
majoră, în sensul prezentului contract de
concesiune, se înţelege o împrejurare externă cu caracter excepţional, fără
relaţie cu lucrul care a provocat dauna sau cu însuşirile sale naturale,
absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
(2) Prin caz fortuit se
înţelege acele împrejurări care au intervenit şi au condus la producerea
prejudiciului şi care nu implică vinovăţia paznicului juridic, dar care nu
întrunesc caracteristicile forţei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat în ....
exemplare.
Concedent,
.................................
Concesionar,
.................................