HOTARARE Nr. 1 din 30 iunie 2004
asupra initiativei legislative a cetatenilor pentru modificarea si completarea
art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 660 din 22 iulie 2004
Cu Adresa nr. 51/433 din 7 iunie 2004, presedintele Camerei Deputatilor a
transmis Curtii Constitutionale propunerea legislativa a cetatenilor pentru
modificarea si completarea art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
inregistrata la Camera Deputatilor cu nr. 51/433 din 2 iunie 2004.
In cuprinsul adresei se face mentiunea ca sunt transmise, "de
asemenea, in original, listele sustinatorilor acestei initiative legislative
din 33 de judete si 5 sectoare ale municipiului Bucuresti, atestate potrivit
dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 189/1999", precizandu-se totodata
"ca listele de sustinatori din sectorul 2 al municipiului Bucuresti nu au
fost atestate in termenul prevazut de lege", pentru aceasta situatie fiind
sesizat Guvernul "in vederea urgentarii operatiunilor de atestare".
Documentatia transmisa Curtii Constitutionale de catre Camera Deputatilor
cuprinde:
1. Cererea inregistrata la Secretariatul general al Camerei Deputatilor sub
nr. 51/433 din 2 iunie 2004, prin care membrii Comitetului de initiativa au
solicitat inregistrarea propunerii legislative a cetatenilor;
2. Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 10 martie 2004, in
care sunt publicate:
- expunerea de motive semnata de Comitetul de initiativa, format din 19
membri, si textul propunerii legislative a cetatenilor pentru modificarea si
completarea art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995;
- Avizul nr. 219 din 11 februarie 2004 al Consiliului Legislativ, referitor
la initiativa cetateneasca privind modificarea Legii invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- declaratia celor 19 membri ai Comitetului de initiativa de constituire a
acestuia "in scopul promovarii unui proiect de lege privind modificarea
art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare", cu mentiunea ca sunt cetateni cu drept de vot si
nu incalca prevederile art. 2 alin. 2 din Legea nr. 189/1999 privind
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni;
- procura data de membrii Comitetului de initiativa privind exercitarea
initiativei legislative de catre cetateni, prin care acestia o imputernicesc pe
Liliana Elena Aldescu pentru a depune propunerea legislativa privind
modificarea art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, care formeaza obiectul initiativei
legislative, in vederea avizarii de catre Consiliul Legislativ si pentru
publicarea propunerii legislative in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
autentificata de notarul public Elena Rotarescu;
- incheierile de autentificare nr. 3.658 si nr. 3.659 din 17 decembrie 2003
ale Biroului notarului public Elena Rotarescu;
3. un numar de 1.079 de dosare cu semnaturi ale sustinatorilor initiativei
legislative a cetatenilor din 33 de judete si 5 sectoare ale municipiului
Bucuresti.
Propunerea legislativa a cetatenilor pentru modificarea si completarea art.
170 din Legea invatamantului nr. 84/1995 formeaza obiectul Dosarului nr.
334J/2004 al Curtii Constitutionale si are urmatorul cuprins:
"ARTICOL UNIC
Art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
<<Incepand cu 1 ianuarie 2005, finantarea invatamantului de stat se
face de la bugetul de stat, cu prioritate din cotele de T.V.A., in limitele a
cel putin 6% din PIB.>>
2. Dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1),
(1^2) si (1^3), cu urmatorul cuprins:
<<(1^1) De la 1 ianuarie 2007, pentru finantarea invatamantului de
stat, bugetul de stat asigura, in principal, din cotele de T.V.A., un procent
de minimum 7% din PIB.
(1^2) Procentele din PIB alocate anual prin legea bugetului de stat pentru
finantarea invatamantului de stat asigura realizarea urmatoarelor cerinte:
a) considerarea dezvoltarii invatamantului ca prioritate nationala pentru
pregatirea resurselor umane la nivelul standardelor internationale;
b) profesionalizarea resurselor umane in concordanta cu diversificarea
pietei muncii;
c) dezvoltarea bazei materiale si dotarea unitatilor de invatamant cu
material didactic performant, la nivelul standardelor europene;
d) asigurarea unei salarizari motivante pentru personalul didactic, care sa
garanteze atragerea tinerilor cu vocatie pentru cariera didactica, dar si
mentinerea in sistem a acestora;
e) dezvoltarea invatamantului superior si a cercetarii stiintifice
universitare pentru integrarea la varf in piata stiintifica mondiala.
(1^3) Statul garanteaza alocarea prin legea anuala a bugetului de stat,
pentru finantarea invatamantului de stat, a procentelor din PIB prevazute la
alin. (1) si (1^1). In acest scop, prevederile din alin. (1) si (1^1) au
caracter minimal si obligatoriu la elaborarea legilor anuale ale bugetului de
stat, incepand cu anul 2005.>>"
In expunerea de motive care insoteste propunerea legislativa a cetatenilor
pentru modificarea si completarea art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995
se arata, in esenta, ca, "desi in 1995 a fost adoptata Legea
invatamantului nr. 84/1995, care prevede expres alocarea de la bugetul de stat
a unui procent din produsul intern brut de minim 4% pentru finantarea
invatamantului de stat, practic, acest procent nu a fost niciodata
acordat". Comitetul de initiativa, constituit potrivit Legii nr. 189/1999,
republicata, sustine, de asemenea, ca in alte tari candidate pentru aderarea la
Uniunea Europeana, precum si in tarile membre ale Uniunii, procentele acordate
invatamantului au fost mult mai mari, exemplificandu-se cu situatia din Bulgaria,
Letonia, Lituania, Estonia, Finlanda, Austria, Danemarca, Republica Ceha,
Ungaria, Polonia.
Totodata, in expunerea de motive se arata ca salariile nemotivante ale
personalului din invatamant, care s-au situat sub nivelul salariului mediu pe
economie, "au determinat migrarea spre alte sectoare de activitate a
personalului didactic cu certe calitati pedagogice si cu rezultate deosebite
[...], dar si lipsa de interes a tinerilor care opteaza pentru cariere mai
atractive din punct de vedere material [...]". In expunerea de motive se
arata totodata ca "actul educational se desfasoara in conditii precare:
materialul didactic al scolilor atat in mediul urban, cat si din mediul rural
este, in unele cazuri, cu mult sub nivelul celui din tarile in curs de aderare
sau membre ale Uniunii Europene".
CURTEA,
examinand propunerea legislativa a cetatenilor pentru modificarea si
completarea art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin raportare la dispozitiile art. 74
alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, ale Legii nr. 189/1999 privind
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, republicata, si cele ale
Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si raportul
intocmit de judecatorul-raportor, retine urmatoarele:
Curtea a fost sesizata de presedintele Camerei Deputatilor cu privire la
initiativa legislativa a cetatenilor pentru modificarea si completarea art. 170
din Legea nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, modificata si completata prin
Legea nr. 232/2004, precum si cu dispozitiile Legii nr. 189/1999 privind
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, republicata.
Competenta Curtii Constitutionale de a se pronunta asupra initiativei
legislative a cetatenilor este prevazuta la art. 146 lit. j) din Constitutie,
republicata, potrivit careia aceasta autoritate "verifica indeplinirea
conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni".
In legatura cu aceasta atributie sunt incidente si dispozitiile art. 74 alin.
(1) si (2) din Constitutie, republicata, care prevad ca initiativa legislativa
apartine si "[...] unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de
vot. Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa
provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste
judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel
putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.
(2) Nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor problemele
fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea".
Curtea retine ca sub aspectul competentei sale sunt, de asemenea,
aplicabile dispozitiile art. 34^3 din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, precum si dispozitiile art. 7
din Legea nr. 189/1999, republicata, care, utilizand aceiasi termeni, stabilesc
obiectul verificarii pe care Curtea o intreprinde in exercitarea atributiei
sale constitutionale. Aceste dispozitii au urmatorul cuprins:
- Art. 34^3 din legea organica a Curtii Constitutionale: "Curtea
Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui Camerei
Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa legislativa a cetatenilor, se
pronunta asupra:
a) caracterului constitutional al propunerii legislative ce face obiectul
initiativei cetatenilor;
b) indeplinirii conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si
daca listele de sustinatori sunt atestate de catre primarii unitatilor administrativ-teritoriale
ori de catre imputernicitii acestora;
c) intrunirii numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei,
prevazut la art. 74 alin. (1) [...] din Constitutie, republicata, precum si
asupra respectarii dispersiei teritoriale in judete si in municipiul Bucuresti,
prevazuta de aceleasi articole.";
- Art. 7 alin. (1) din legea privind initiativa legislativa a cetatenilor
are un continut identic cu dispozitiile art. 34^3 din legea organica a Curtii
Constitutionale, cu exceptia tezei ultime a lit. b), in care sintagma
"sunt atestate potrivit art. 5" este inlocuita cu sintagma "sunt
atestate de catre primarii unitatilor administrativ-teritoriale ori de catre
imputernicitii acestora".
Curtea Constitutionala retine ca, in exercitarea atributiei prevazute la
art. 146 lit. j) din Constitutie, republicata, verifica continutul
constitutional al propunerii legislative care face obiectul initiativei
cetatenilor exclusiv prin raportare la indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 74 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata.
1. Cu privire la caracterul constitutional al propunerii legislative ce
face obiectul initiativei cetatenilor:
Prin initiativa legislativa a cetatenilor se propune, in esenta,
modificarea prevederilor art. 170 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul alocarii de
la bugetul de stat, pentru finantarea invatamantului de stat, a unui procent
din produsul intern brut de cel putin 6%, incepand cu 1 ianuarie 2005, si de
minimum 7%, incepand cu 1 ianuarie 2007, indicandu-se ca sursa de finantare, cu
prioritate, cotele din taxa pe valoarea adaugata.
Este evident, in consecinta, ca propunerea legislativa vizeaza conceptia
viitoare cu privire la formarea bugetului de stat, modificarea politicii
bugetare privind invatamantul, prin majorarea in anii viitori a procentului din
produsul intern brut alocat invatamantului de stat.
De altfel si Consiliul Legislativ, in avizul sau publicat in Monitorul Oficial,
considera ca "marimea procentelor din produsul intern brut propuse a fi
alocate finantarii invatamantului de stat, [...] reprezinta o optiune
politico-economica si de oportunitate".
Curtea constata asadar ca propunerea legislativa este constitutionala in
raport cu dispozitiile art. 74 alin. (2) din Constitutie, republicata, deoarece
nu vizeaza reglementarea vreunuia dintre domeniile care nu pot face obiectul
unei initiative legislative, prevazute la art. 74 alin. (2) din Constitutie,
republicata.
2. In ceea ce priveste indeplinirea conditiilor referitoare la publicarea
propunerii legislative si daca listele de sustinatori prezentate sunt atestate
potrivit art. 5 din Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni, republicata:
a) Curtea constata ca propunerea legislativa care face obiectul initiativei
cetatenilor, precum si expunerea de motive care o insoteste, semnata de
comitetul de initiativa format din 19 membri, au fost publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 10 martie 2004, in cadrul termenului
de maximum 30 de zile de la emiterea Avizului nr. 219 din 11 februarie 2004 al
Consiliului Legislativ, prevazut la art. 3 alin. (4) din Legea nr. 189/1999,
republicata.
b) Pe baza verificarii facute de catre colectivul de magistrati-asistenti,
constituit prin rezolutia presedintelui Curtii Constitutionale, a celor 1.079
de dosare primite de la Camera Deputatilor, cuprinzand semnaturi ale
sustinatorilor initiativei legislative provenind din 33 de judete si 5 sectoare
ale municipiului Bucuresti, s-a constatat ca listele de sustinatori au fost
atestate.
S-a constatat insa ca nu in toate cazurile atestarea listelor de
sustinatori s-a facut cu respectarea stricta a dispozitiilor art. 5 din Legea
nr. 189/1999, republicata, de catre primarii unitatilor
administrativ-teritoriale sau, in localitatile urbane, si de functionarii
primariei imputerniciti de primar in acest scop.
Astfel au fost constatate situatii in care atestarea calitatii de cetatean
cu drept de vot si a domiciliului sustinatorilor, prevazuta la art. 5 din Legea
nr. 189/1999, republicata, s-a facut in mediul rural prin semnatura, fara a se
mentiona calitatea de primar, aplicandu-se stampila consiliului local, iar nu a
primarului, sau situatii in care, in mediul urban, atestarea a fost facuta de
catre secretarul consiliului local, fara a se arata numarul imputernicirii date
de primar, conform art. 5 alin. (1) din Legea nr. 189/1999, republicata. Fata
de aceasta situatie Curtea constata ca sustinatorii astfel atestati, in numar
total de 13.186, nu pot fi luati in considerare.
In conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (3) si ale art. 5 alin. (2) si
(3) din Legea nr. 189/1999, republicata, in urma verificarii efectuate de colectivul
constituit, nu a fost luat in considerare un numar de 1.541 de sustinatori,
intrucat din examinarea listelor a rezultat, pe baza codului numeric personal,
ca sunt minori ori s-a constatat ca nu au semnat listele, aveau numele sau
prenumele scrise in mod ilizibil ori mentiunile prezentau stersaturi,
rectificari nesemnate de catre imputernicitul Comitetului de initiativa. In
numarul total de sustinatori care nu a fost luat in considerare intra de
asemenea si sustinatorii cu privire la care mentiunile privind actul de
identitate si codul numeric personal lipseau sau erau inscrise in mod eronat.
Nu au fost luati in considerare cei 183 de sustinatori din comuna Taga,
judetul Cluj, intrucat atestarea listei acestora nu a fost facuta de primarul
comunei, ci de cel al municipiului Gherla.
Totodata, s-a constatat in mod neechivoc, in urma verificarii, ca un numar
de 1.540 de sustinatori din judetele care indeplinesc conditia numarului minim
nu a fost atestat cu respectarea prevederilor art. 5 din Legea nr. 189/1999,
republicata, intrucat atestarea s-a facut, la comune, de alte persoane decat
primarul sau inlocuitorul de drept al acestuia.
Fata de cele expuse, Curtea Constitutionala constata ca numarul
sustinatorilor astfel atestati nu poate fi inclus in totalul sustinatorilor
propunerii legislative, a caror atestare este legala. In consecinta un numar
total de 3.081 de sustinatori nu a fost luat in considerare, nefiind astfel
inclus in numarul total al sustinatorilor initiativei legislative.
3. Cu privire la intrunirea numarului minim de sustinatori pentru
promovarea initiativei, prevazut la art. 74 alin. (1) din Constitutie,
republicata, precum si la respectarea dispersiei teritoriale in judete si in
municipiul Bucuresti, prevazute de aceleasi dispozitii:
Curtea Constitutionala retine ca, in conformitate cu prevederile art. 74
alin. (1) din Constitutie, republicata, initiativa legislativa apartine unui
numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot, care trebuie sa provina
din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare dintre aceste judete,
respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000
de semnaturi in sprijinul acestei initiative.
Pe baza examinarii dosarelor cu sustinatorii initiativei legislative,
Curtea Constitutionala a stabilit ca, din totalul de 190.135 de sustinatori
inscrisi pe listele care provin din 33 de judete si 5 sectoare ale municipiului
Bucuresti, numai cu privire la 134.575 de sustinatori sunt realizate conditiile
prevazute de lege, intrucat acestia provin din 17 judete si din municipiul
Bucuresti, care indeplinesc, fiecare, conditia de a avea cel putin 5.000 de
semnaturi in sprijinul initiativei. Judetele cu un numar de minimum 5.000 de
sustinatori sunt: Arad, Arges, Bacau, Bihor, Brasov, Cluj, Constanta,
Dambovita, Dolj, Gorj, Harghita, Ialomita, Maramures, Prahova, Suceava, Vaslui,
Vrancea, precum si municipiul Bucuresti. Este indeplinita deci si conditia ca
numarul judetelor respective sa fie de cel putin o patrime din totalul
judetelor tarii.
In consecinta, Curtea, retinand ca listele care provin din celelalte 16
judete, care nu au inregistrat cel putin 5.000 de sustinatori, nu pot fi luate
in considerare, constata ca sustinatorii din aceste judete nu pot fi inclusi in
numarul total al sustinatorilor initiativei legislative, atestati de
institutiile prevazute de lege, intrucat conditiile prevazute la art. 74 alin.
(1) din Constitutie, republicata, sunt cumulative. Judetele in care numarul de
sustinatori este mai mic de 5.000 de semnaturi sunt: Bistrita-Nasaud, Botosani,
Buzau, Calarasi, Covasna, Galati, Iasi, Ilfov, Mehedinti, Mures, Neamt, Olt,
Salaj, Sibiu, Teleorman, Valcea.
Fata de toate acestea, Curtea constata ca initiativa legislativa a
cetatenilor pentru modificarea si completarea art. 170 din Legea invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reunind
in total 134.575 de sustinatori atestati in conditiile legii, intruneste
numarul minim de sustinatori si dispersia teritoriala in judete si in
municipiul Bucuresti, prevazuta la art. 74 alin. (1) din Constitutie,
republicata.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta hotarare, dispozitiile
art. 74 alin. (1) si (2) si ale art. 146 lit. j) din Constitutie, republicata,
prevederile art. 34^3 din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004, precum si dispozitiile art. 7 din Legea nr.
189/1999, republicata,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Constata ca propunerea legislativa care formeaza obiectul initiativei
legislative a cetatenilor pentru modificarea si completarea art. 170 din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, indeplineste conditiile prevazute de art. 74 alin. (1) si (2) din
Constitutie, republicata, precum si pe cele ale Legii nr. 189/1999 privind
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, republicata.
Definitiva si obligatorie.
Hotararea se comunica presedintelui Camerei Deputatilor si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu