HOTARARE Nr. 987 din 25 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 802 din 5 septembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti, persoana
juridica romana cu sediul in municipiul Bucuresti, Str. Atomistilor nr. 1,
sectorul 5, aflat in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti se aproba prin ordin al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, 6, 9 si
anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.196/1996 privind infiintarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica - INOE
2000 Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334
din 11 decembrie 1996.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Optoelectronica - INOE 2000 Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronica -
INOE 2000 Bucuresti, denumit in continuare institut national, este persoana
juridica romana in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, denumit in continuare organ coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismentele, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare stiintifica
si dezvoltare tehnologica in domeniul optoelectronicii, instrumentatiei
analitice si mecatronicii.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare, cod CAEN 73:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare
institutul national efectueaza cercetari fundamentale si aplicative de interes
public si de interes national, care privesc asigurarea cerintelor fundamentale
impuse de restructurarea economiei nationale si a domeniului vietii sociale,
cod CAEN 73:
I. cercetare fundamentala din domeniul fizicii, matematicii, chimiei si
biofizicii, presiunilor joase si inalte, cu rolul de a cunoaste procesele fundamentale
de baza din domeniul optoelectronicii, instrumentatiei analitice si
mecatronicii, cod CAEN 7310;
II. cercetare aplicativa care conduce la realizarea unor modele
experimentale, platforme si statii-pilot, tehnologii, standuri de masurare si
control, etaloane, tehnologii neconventionale cu rol de suport pentru
cercetarile multidisciplinare, cod CAEN 7310;
III. elaborarea de standarde, normative si instructiuni pentru produsele si
tehnologiile din domeniu, cod CAEN 7310;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, cod
CAEN 731:
I. cercetare aplicativa finantata de agenti economici, care conduce la
modernizarea unor procese industriale, la modernizarea si dotarea unitatilor
din sistemul de aparare a tarii, la cresterea nivelului de trai al populatiei,
cod CAEN 7310;
II. cercetare tehnologica care vizeaza aplicarea unor tehnologii
neconventionale in industrie, medicina, aparare etc., de tip tehnologii cu
fascicule ionice, cu laser, cu ultrasunete, tehnologii optospectrale,
hidropneumatice, cod CAEN 7310;
c) pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor nucleu, cod
CAEN 731, 732;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare,
cod CAEN 731, 732.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constand in:
a) participare la elaborarea strategiei domeniului, cod CAEN 7414;
b) formare si specializare profesionala, cod CAEN 8042;
c) consultanta si asistenta de specialitate, cod CAEN 7414;
d) editare si tiparire a publicatiilor de specialitate, cod CAEN 221;
e) tiparire a publicatiilor de specialitate, cod CAEN 222:
I. revista trimestriala "Journal of Optoelectronics and Advanced
Materials", "Hidraulica", cod CAEN 2213, 2222;
II. colectia de carte stiintifica "Optoelectronic Materials and
Devices", cod CAEN 2211, 2222;
III. studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate si domenii conexe, cod CAEN 2215, 2222;
f) organizare de manifestari stiintifice din domeniul propriu de activitate
si de coparticipare la organizarea manifestarii stiintifice din domenii conexe,
cod CAEN 7487;
g) prestari de servicii in domeniul propriu de activitate si in domenii
conexe acestuia, cod CAEN 7420, 7430;
h) participare la realizarea transferului tehnologic, cod CAEN 7310;
i) executie de unicate si serii mici in cadrul activitatii de
microproductie, cod CAEN 3310, 3330;
j) activitati de comert interior si de import-export, aferente obiectului
sau de activitate, in conditiile legii, cod CAEN 5190.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea organului coordonator, cod CAEN 7522.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
Patrimoniul institutului national, stabilit pe baza situatiilor financiare
la data de 30 iunie 2005, este de 43.620.833 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 20.693.949 mii lei si active circulante de 22.926.884
mii lei.
Art. 5
(1) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditii legale sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, prevazute in Hotararea Guvernului de infiintare a
institutului national, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 6
Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat
din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de persoana
juridica executanta, precum si ordonatorului de credite, in egala masura, daca
prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea in evidenta
contabila a institutului national, precum si instrainarea, inchirierea sau
concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii
unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare.
Art. 7
In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 8
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 9
Institutul national, in cadrul structurii sale organizatorice, are
urmatoarele filiale necesare realizarii obiectului sau de activitate:
a) Institutul de Cercetari pentru Instrumentatie Analitica, cu sediul in
municipiul Cluj-Napoca, str. Donath nr. 67, judetul Cluj - filiala fara
personalitate juridica;
b) Institutul de Cercetari pentru Hidraulica si Pneumatica, cu sediul in
municipiul Bucuresti, str. Cutitul de Argint nr. 14, cod 75212, sectorul 4 -
filiala fara personalitate juridica.
Art. 10
Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator.
Art. 11
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara si din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 12
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 13
(1) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din
institutul national sunt asigurate de consiliul stiintific.
(2) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(3) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 14
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al presedintelui organului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 15
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului national,
in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 36 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 17
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 18
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, in lipsa acestuia, a vicepresedintelui ori la solicitarea a
cel putin 3 membri.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedintele ales de membrii
consiliului.
Art. 19
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie se va tine in termen de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine
de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de votul a cel putin 4 membri.
Art. 20
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 22
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
18 raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului national ca
urmare a acestui fapt.
Art. 23
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 24
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 25
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 26
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 27
(1) Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori
interesele institutului national o impun, la convocarea directorului general
sau, dupa caz, a inlocuitorului acestuia.
(2) La nivelul subunitatilor institutului national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului si este prezidat de directorul
subunitatii respective.
(3) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 28
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform reglementarilor legale. La expirarea acestui termen,
in functie de performantele realizate, numirea directorului general poate fi
prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al presedintelui organului coordonator.
Art. 29
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) este ordonator de credite, in conditiile prevazute de lege;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 30
(1) Consiliul stiintific este format din 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si de un
vicepresedinte, alesi prin vot secret de membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 31
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 32
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 33
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 34
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 35
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
presedintelui organului coordonator, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 36
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente, acesta
poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 37
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 38
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si prin
unitati de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni, incasari si plati, in lei
si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile
bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 39
Institutul national isi organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 40
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
Art. 41
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare a
institutului national se pot face la propunerea consiliului de administratie,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 42
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.