Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 711 din  3 iulie 2002

privind aprobarea publicarii deciziilor Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 615 din 20 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si avand in vedere prevederile Legii nr. 20/1993 pentru ratificarea Acordului european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, precum si dispozitiile art. 10 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se autorizeaza Ministerul Afacerilor Externe sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, toate deciziile Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana, adoptate pana in prezent, respectiv: Decizia nr. 2/2000, Decizia nr. 3/2000, Decizia nr. 4/2000, Decizia nr. 1/2001, Decizia nr. 2/2001, Decizia nr. 3/2001, Decizia nr. 4/2001, Decizia nr. 5/2001 si Decizia nr. 6/2001.
    Art. 2
    Deciziile Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana care se vor adopta in viitor se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 30 de zile de la data publicarii lor in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    Art. 3
    Toate deciziile se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, de catre Regia Autonoma "Monitorul Oficial", cu luarea in considerare a dispozitiilor cuprinse in cap. III (art. 10 - 17) din Legea nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei.
    Art. 4
    Anexele nr. 1 - 9, cuprinzand deciziile Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana, adoptate pana la sfarsitul anului 2001, fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul afacerilor externe,
                         Cristian Diaconescu,
                         secretar de stat

                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

    ANEXA 1

                 ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                            Consiliul de Asociere

    UE - RO 1808/00

                 ACTE NORMATIVE SI ALTE INSTRUMENTE JURIDICE

    Subiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind prelungirea cu 5 ani a perioadei in care toate ajutoarele publice acordate in Romania sunt evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania este considerata o zona identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene

                          DECIZIA Nr. 2/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 17 iulie 2000 referitoare la prelungirea cu 5 ani a perioadei in care toate ajutoarele publice acordate in Romania sunt evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania este considerata o zona identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si, in particular, prevederile art. 64 paragraful 4 pct. a),
    considerand ca:
    (1) art. 64 paragraful 4 pct. a) din Acordul european stipuleaza faptul ca, tinand seama de situatia economica a Romaniei, Consiliul de Asociere decide daca perioada in care toate ajutoarele publice acordate in Romania vor fi evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania va fi considerata o zona identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene ar trebui sa fie prelungita cu o noua perioada de 5 ani;
    (2) produsul intern brut pe cap de locuitor, masurat in unitati ale puterii de cumparare, se situeaza la 31% din nivelul mediu comunitar atins in 1997, este oportuna aplicarea unei asemenea prelungiri,

    DECIDE:

    Art. 1
    Perioada in care toate ajutoarele publice acordate in Romania vor fi evaluate, considerand Romania o zona identica cu acele zone ale Comunitatii Europene vizate de prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene, se prelungeste cu o noua perioada de 5 ani.
    Art. 2
    In termen de 6 luni de la data adoptarii prezentei decizii Romania trebuie sa supuna spre examinare Comisiei Europene datele privind produsul intern brut pe cap de locuitor, armonizate la nivelul NUTS II. Autoritatea insarcinata cu monitorizarea ajutoarelor de stat in Romania si Comisia Europeana vor evalua impreuna eligibilitatea regiunilor, precum si nivelul corespunzator maxim al ajutoarelor, in vederea stabilirii configuratiei ajutoarelor regionale, elaborata potrivit orientarilor comunitare referitoare la ajutoarele de stat regionale*1).
    Ulterior propunerea comuna va fi supusa spre examinare Comitetului de Asociere care va lua o decizie in acest sens.
-----------
    *1) OJ C 74, 10 martie 1998, p. 9.

    Art. 3
    Prezenta decizie va intra in vigoare in ziua adoptarii. Ea va fi aplicata incepand cu data de 1 ianuarie 1998.

    ANEXA 2

                ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                         Consiliul de Asociere

    UE - RO 1810/00

                 ACTE LEGISLATIVE SI ALTE DOCUMENTE OFICIALE

    Obiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana cu privire la adoptarea termenilor si conditiilor pentru participarea Romaniei la programele comunitare in domeniul formarii profesionale si educatiei

                          DECIZIA Nr. 3/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 29 septembrie 2000 cu privire la adoptarea termenilor si conditiilor pentru participarea Romaniei la programele comunitare in domeniul formarii profesionale si educatiei*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, privind participarea Romaniei la programele comunitare si, in special, art. 1 si 2*1),
    luand in considerare faptul ca:
    (1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate participa la programele-cadru comunitare, programe specifice, proiecte sau alte actiuni, respectiv in domeniul formarii profesionale si educatiei;
    (2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional, termenii si conditiile pentru participarea Romaniei la aceste activitati se stabilesc de catre Consiliul de Asociere;
    (3) ca urmare a Deciziei nr. 2/97 din 4 august 1997 a Consiliului de Asociere dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Europeana si statele membre ale acesteia, pe de alta parte*2), Romania a participat in prima faza a programelor "Leonardo da Vinci"*3) si "Socrates"*4), incepand cu data de 1 septembrie 1997, si si-a exprimat dorinta de a participa in a doua faza a programelor,

    DECIDE:

    Art. 1
    Romania va participa in a doua faza a programelor comunitare "Leonardo da Vinci" si "Socrates", instituite prin Decizia Consiliului nr. 1999/382/EC din 26 aprilie 1999, prin care se stabileste cea de-a doua faza a programului de actiune comunitara in domeniul formarii profesionale "Leonardo da Vinci"*5) si, respectiv, prin Decizia nr. 253/2000/EC a Parlamentului European si Consiliului din 24 ianuarie 2000, instituind cea de-a doua faza a programului de actiune comunitara in domeniul educatiei "Socrates"*6) (denumite in continuare Leonardo da Vinci II si Socrates II), in conformitate cu termenii si conditiile stabilite in anexele nr. I si II care fac parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Decizia se va aplica pe durata programelor "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II", incepand cu 1 ianuarie 2000.
    Art. 3
    Decizia va intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul de Asociere.
------------
    *1) OJ L 74, 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
    *2) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.
    *3) OJ L 340, 29 decembrie 1998, p. 8.
    *4) OJ L 87, 20 aprilie 1995, p. 10. Decizie amendata prin Decizia nr. 576/98/EC (OJ L 77, 14 martie 1998, p. 1).
    *5) OJ L 146, 11 iunie 1999, p. 33.
    *6) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.

    ANEXA 1

                        TERMENII SI CONDITIILE
privind participarea Romaniei la programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II"

    1. Romania va participa la activitatile programelor "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II" (denumite in continuare programe), daca nu se prevede altfel in prezenta decizie, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele stabilite prin Decizia Consiliului nr. 1999/382/EC si prin Decizia nr. 253/2000/EC a Parlamentului European si a Consiliului, instituind aceste programe de actiune comunitara.
    2. In conformitate cu termenii art. 5 din deciziile privind programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II" si cu prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei privind agentiile nationale Leonardo da Vinci si Socrates, adoptate de catre Comisie, Romania va stabili structurile adecvate pentru asigurarea unui management coordonat al implementarii la nivel national a programelor de actiune si va adopta masurile necesare in vederea asigurarii unei finantari corespunzatoare a acestor agentii, care vor primi fonduri din programe pentru activitatile lor. Romania va adopta orice alte masuri necesare pentru desfasurarea eficienta a programelor la nivel national.
    3. Pentru participarea la programe Romania va plati in fiecare an o contributie la bugetul general al Uniunii Europene in conformitate cu procedurile stabilite in anexa nr. II.
    Pentru a lua in considerare desfasurarea programelor sau evolutia capacitatii de absorbtie a Romaniei, daca este necesar, Comitetul de Asociere este abilitat sa ajusteze aceasta contributie, astfel incat sa se evite dezechilibrul bugetar in implementarea programelor.
    4. Termenii si conditiile pentru transmiterea, evaluarea si selectia candidaturilor depuse de institutiile, organizatiile si persoanele eligibile din Romania vor fi cele aplicabile institutiilor, organizatiilor si persoanelor eligibile din Comunitate.
    Expertii romani pot fi luati in considerare de catre Comisie la desemnarea expertilor independenti pentru a o asista la evaluarea proiectelor, in concordanta cu prevederile deciziilor instituind programele.
    5. In vederea asigurarii dimensiunii comunitare a programelor, pentru a fi eligibile pentru sprijin financiar comunitar, proiectele si activitatile vor include cel putin un partener din unul dintre statele membre ale Comunitatii.
    6. Pentru activitatile de mobilitate mentionate in anexa nr. I, sectiunea III.1 a deciziei referitoare la "Leonardo da Vinci II" si pentru actiunile descentralizate "Socrates II", precum si pentru sprijinul financiar pentru activitatile agentiilor nationale infiintate in conformitate cu pct. 2, Romaniei ii vor fi alocate fondurile pe baza bugetului anual al programului stabilit la nivel comunitar si a contributiei Romaniei la program. Cuantumul maxim al finantarii pentru activitatile agentiilor nationale nu va depasi 50% din bugetul pentru programele de lucru ale agentiilor nationale.
    7. Romania si statele membre ale Comunitatii vor depune toate eforturile, in limita prevederilor legale, pentru facilitarea liberei circulatii si a sejurului studentilor, profesorilor, formatorilor, administratorilor de universitati, tinerilor si altor persoane eligibile care se deplaseaza intre Romania si statele membre ale Comunitatii in scopul participarii la activitatile care fac obiectul prezentei decizii.
    8. Activitatile care fac obiectul prezentei decizii vor fi scutite de impunerea de catre Romania de taxe indirecte, taxe vamale, prohibitii si restrictii la import si export pentru bunurile si serviciile care le sunt destinate.
    9. Fara a afecta responsabilitatile Comisiei Comunitatilor Europene si ale Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea programelor in conformitate cu deciziile privitoare la "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II" (respectiv art. 13 si 14), participarea Romaniei la programe va fi monitorizata permanent pe baze parteneriale de catre Romania si Comisia Comunitatilor Europene. Romania va prezenta Comisiei rapoarte si va participa la alte activitati specifice stabilite de catre Comunitate in acest context.
    10. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii, aranjamentele contractuale incheiate cu si de catre entitati din Romania vor prevedea efectuarea de controale si audit de catre sau sub autoritatea Comisiei si a Curtii de Conturi. Rapoartele de audit financiar pot fi realizate cu scopul de a controla veniturile si cheltuielile acestor entitati, legate de obligatiile contractuale fata de Comunitate. In spiritul cooperarii si interesului reciproc, autoritatile competente din Romania vor oferi sprijin, in limite posibile si rezonabile, pentru efectuarea controalelor si a auditului.
    Prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei privind agentiile nationale Socrates si Leonardo da Vinci, adoptate de catre Comisie, vor fi aplicabile relatiilor dintre Romania, Comisie si agentiile nationale romanesti. In caz de neregularitati, neglijenta sau frauda, imputabile agentiilor nationale romanesti, autoritatile romane vor fi responsabile pentru fondurile nerecuperate.
    11. Fara a afecta procedurile prevazute la art. 7 din decizia asupra programului "Leonardo da Vinci II" si la art. 8 din decizia asupra programului "Socrates II", reprezentantii Romaniei vor participa ca observatori in comitetele programelor, pentru punctele care ii privesc. Aceste comitete se vor intruni in absenta reprezentantilor Romaniei pentru dezbaterea celorlalte puncte, precum si pentru vot.
    12. Limba de lucru utilizata in contactele cu Comisia, in ceea ce priveste procedura de aplicare, contractele, rapoartele de transmis si alte aranjamente administrative ale programelor, va fi oricare dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
    13. Romania si Comunitatea pot incheia activitatile care fac obiectul prezentei decizii in orice moment, printr-o notificare prealabila, in scris, in termen de pana la 12 luni. Proiectele si activitatile aflate in derulare in momentul incheierii vor continua pana la indeplinirea lor in conditiile stabilite prin prezenta decizie.

    ANEXA 2

                          CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei la programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II"

    1. Leonardo da Vinci
    Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la Programul "Leonardo da Vinci II" va fi urmatoarea (in euro):
________________________________________________________________________________
Anul 2000   Anul 2001   Anul 2002   Anul 2003   Anul 2004   Anul 2005  Anul 2006
________________________________________________________________________________
4.317.000   4.437.000   4.737.000   4.948.000   5.158.000   5.428.000  5.638.000
________________________________________________________________________________

    2. Socrates
    Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la Programul "Socrates II" in anul 2000 va fi de 7.743.000 euro.
    Contributia financiara a Romaniei in urmatorii ani ai programului va fi stabilita de catre Consiliul de Asociere in cursul anului 2000.
    3. Romania va plati contributia mentionata, parte de la bugetul de stat si parte din Programul national PHARE Romania. Supuse unei alte proceduri de programare PHARE, fondurile PHARE solicitate vor fi transferate Romaniei prin intermediul unui memorandum de finantare separat. Impreuna cu partea provenita de la bugetul de stat al Romaniei aceste fonduri vor constitui contributia nationala a Romaniei, din care se vor efectua plati la solicitarea anuala de fonduri din partea Comisiei.
    4. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului calendar:
    - 3.846.500 euro pentru contributia la Programul "Socrates II" pentru anul 2000;
    - pentru contributia la Programul "Leonardo da Vinci II", urmatoarele sume anuale (in euro):
________________________________________________________________________________
Anul 2000  Anul 2001  Anul 2002  Anul 2003   Anul 2004   Anul 2005   Anul 2006
________________________________________________________________________________
2.146.500  2.206.500  2.356.500  Suma        Suma        Suma        Suma
                                 ce va fi    ce va fi    ce va fi    ce va fi
                                 specificata specificata specificata specificata
                                 ulterior    ulterior    ulterior    ulterior
________________________________________________________________________________

    Restul contributiei va fi platit de la bugetul de stat al Romaniei.
    5. Reglementarea financiara aplicabila bugetului general al Comunitatii Europene*1) va fi aplicabila gestionarii contributiei Romaniei.
    Cheltuielile de transport si sejur ocazionate de participarea reprezentantilor si expertilor din Romania ca observatori in comitetele de program la care se face referire in anexa nr. I pct. 11 sau la alte reuniuni legate de implementarea programelor vor fi rambursate de catre Comisie in conformitate cu procedurile curente in vigoare pentru expertii neguvernamentali ai statelor membre ale Uniunii Europene.
    6. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an Comisia va transmite Romaniei solicitarea de fonduri corespunzatoare contributiei la fiecare dintre programele care fac obiectul prezentei decizii.
    Aceasta contributie va fi exprimata in euro si platita intr-un cont bancar in euro al Comisiei.
    Romania va plati aceasta contributie conform solicitarii de fonduri:
    - pana la 1 mai pentru partea finantata de la bugetul de stat, daca solicitarea de fonduri este transmisa de catre Comisie inainte de 1 aprilie, sau cel mai tarziu in termen de o luna de la solicitarea de fonduri, daca aceasta este transmisa mai tarziu;
    - pana la 1 mai pentru partea finantata din PHARE, daca sumele respective au fost transferate Romaniei pana la aceasta data, sau cel mai tarziu in termen de 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transferate.
    Orice intarziere la plata contributiei va atrage plata de catre Romania a unei dobanzi pentru suma neachitata la timp. Rata dobanzii corespunde ratei aplicate de Banca Centrala Europeana, la zi, pentru operatiunile in euro, majorata cu 1,5% .
------------
    *1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, Reglementarea financiara amendata prin Reglementarea (CE, CECO, Euratom) nr. 2.673/1999 (OJ L 326, 18 decembrie 1999, p. 1).

    ANEXA 3

                ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                          Consiliul de Asociere

    UE - RO 1812/00

                 ACTE LEGISLATIVE SI ALTE DOCUMENTE OFICIALE

    Obiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana cu privire la adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la programul de actiune comunitara "Tineret"

                              DECIZIA Nr. 4/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 13 octombrie 2000 cu privire la adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la programul de actiune comunitara "Tineret"*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte*1), privind participarea Romaniei la programele comunitare, si, in special, art. 1 si 2,
    deoarece:
    (1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate participa la programele-cadru comunitare, la anumite programe comunitare, la proiecte sau la alte actiuni comunitare pe domenii, intre care cel al tineretului;
    (2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional, termenii si conditiile pentru participarea Romaniei la aceste activitati se stabilesc de catre Consiliul de Asociere;
    (3) ca urmare a Deciziei nr. 2/97 din 4 august 1997 a Consiliului de Asociere dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Europeana si statele membre ale acesteia, pe de alta parte*2), Romania a participat la programul "Tineret pentru Europa" de la 1 septembrie 1997 si si-a exprimat dorinta de a participa la noul program "Tineret",

    DECIDE:

    Art. 1
    Romania va participa la programul de actiune comunitara "Tineret", denumit in continuare programul "Tineret", in conformitate cu termenii si conditiile stabilite in anexele nr. I si II care fac parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Prezenta decizie se aplica pe durata programului "Tineret", incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
    Art. 3
    Prezenta decizie intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul de Asociere.
------------
    *1) OJ L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
    *2) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.

    ANEXA 1

                            TERMENI SI CONDITII
    pentru participarea Romaniei la programul "Tineret"

    1. Romania va participa la activitatile programului "Tineret", denumit in continuare programul, daca nu este altfel prevazut in prezenta decizie, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele stabilite prin Decizia nr. 1.031/2000/EC a Parlamentului European si a Consiliului din 13 aprilie 2000 instituind programul comunitar de actiune "Tineret"*1).
------------
    *1) OJ L 117, 18 mai 2000, p. 1.

    2. In conformitate cu termenii art. 5 din Decizia nr. 1.031/2000/EC si cu prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei pentru agentiile nationale "Tineret", adoptate de Comisie, Romania va infiinta o structura adecvata pentru gestionarea coordonata a implementarii la nivel national a actiunilor programului si va adopta masurile necesare pentru asigurarea finantarii corespunzatoare a acestei agentii, care va primi fonduri din program pentru desfasurarea activitatilor. Romania va adopta orice alte masuri necesare pentru derularea eficienta a programului la nivel national.
    3. Pentru a participa la program Romania va plati anual o contributie la bugetul general al Uniunii Europene in conformitate cu procedurile stabilite in anexa nr. II.
    Daca se impune, pentru a lua in considerare dezvoltarea programului sau evolutia capacitatii de absorbtie a Romaniei, Comitetul de Asociere este abilitat sa ajusteze aceasta contributie pentru evitarea unui dezechilibru bugetar in procesul de implementare a programului.
    4. Termenii si conditiile pentru depunerea, evaluarea si selectarea candidaturilor institutiilor, organizatiilor si persoanelor eligibile din Romania sunt cele aplicabile institutiilor, organizatiilor si persoanelor eligibile din Comunitate.
    Expertii romani pot fi luati in considerare de catre Comisie la numirea expertilor independenti pentru evaluarea proiectelor, conform prevederilor Deciziei nr. 1.031/2000/EC.
    5. In vederea asigurarii unei dimensiuni comunitare a programului, proiectele si activitatile vor trebui sa includa cel putin un partener din unul dintre statele membre ale Comunitatii pentru a fi eligibile pentru finantare din partea Comunitatii.
    6. Pentru actiunile gestionate descentralizat, precum si pentru finantarea activitatilor agentiei nationale infiintate conform pct. 2, fondurile vor fi alocate Romaniei pe baza dispozitiilor bugetare anuale ale programului, hotarate la nivelul Comunitatii, si a contributiei Romaniei la program. Cuantumul maxim de finantare pentru activitatile agentiei nationale nu va depasi 50% din bugetul alocat programului de lucru al agentiei nationale.
    7. Statele membre ale Comunitatii si Romania vor depune toate eforturile, in cadrul prevederilor legale, pentru a inlesni libera circulatie si sejurul tinerilor si al altor persoane eligibile care se deplaseaza intre Romania si statele membre ale Comunitatii in scopul participarii la activitatile care fac obiectul prezentei decizii.
    8. Activitatile care fac obiectul prezentei decizii vor fi scutite de impunerea de catre Romania de taxe indirecte, taxe vamale, interdictii si restrictii la import si export pentru bunurile si serviciile care le sunt destinate.
    9. Fara a afecta responsabilitatile Comisiei Europene si ale Curtii de Conturi a Comunitatii Europene in ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea programului conform art. 13 din Decizia nr. 1.031/2000/EC, participarea Romaniei la program va fi in permanenta monitorizata pe baze parteneriale de catre Romania si Comisia Europeana. Romania va prezenta Comisiei rapoarte si va lua parte la alte activitati specifice initiate de Comunitate in acest context.
    10. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii, aranjamentele contractuale incheiate cu sau de catre entitati din Romania vor trebui sa permita desfasurarea controalelor si auditului de catre sau sub autoritatea Comisiei si Curtii de Conturi. Rapoartele de audit financiar pot fi intocmite in scopul de a controla veniturile si cheltuielile acestor entitati, legate de obligatiile contractuale fata de Comunitate. In spiritul cooperarii si interesului reciproc, autoritatile competente din Romania vor oferi sprijin, in limite posibile si rezonabile, dupa cum se dovedeste necesar sau util, in vederea efectuarii controalelor si a auditului.
    Prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei privind agentiile nationale "Tineret", adoptate de Comisie, vor fi aplicabile relatiilor dintre Romania, Comisie si Agentia Nationala din Romania. In cazul unor nereguli, neglijente sau fraude imputabile Agentiei Nationale din Romania, autoritatile romane vor fi responsabile pentru fondurile nerecuperate.
    11. Fara a afecta procedurile stabilite in art. 8 din Decizia nr. 1.031/2000/CE, reprezentantii Romaniei vor participa in calitate de observatori in cadrul comitetului programului, pentru punctele care ii privesc in mod direct. Acest comitet se va intruni in absenta reprezentantilor Romaniei pentru dezbaterea celorlalte puncte si pentru vot.
    12. Limba folosita in contactele de orice fel cu Comisia, in ceea ce priveste prezentarea candidaturilor, contractele, rapoartele de prezentat, precum si alte aranjamente administrative privind programele, va fi oricare dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
    13. Comunitatea si Romania pot incheia activitatile care fac obiectul prezentei decizii, in orice moment, printr-o notificare prealabila in scris, in termen de pana la 12 luni. Proiectele si activitatile in desfasurare in momentul respectiv vor continua pana la definitivare in conditiile prevazute in prezenta decizie.

    ANEXA 2

                           CONTRIBUTIA FINANCIARA
                           a Romaniei la program

    1. Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene in vederea participarii la program in anul 2000 este de 2.523.000 euro.
    Contributia financiara a Romaniei pentru urmatorii ani ai programului va fi stabilita de Consiliul de Asociere in cursul anului 2000.
    2. Romania va plati contributia mentionata anterior, parte din bugetul de stat al Romaniei si parte din Programul national PHARE pentru Romania. Supuse unei alte proceduri de programare PHARE, fondurile PHARE solicitate in acest scop vor fi transferate in Romania printr-un memorandum de finantare separat. Impreuna cu suma provenind din bugetul de stat al Romaniei aceste fonduri vor constitui contributia nationala a Romaniei, din care se vor efectua plati la solicitarile anuale de fonduri ale Comisiei.
    3. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului program:
    - 1.252.000 euro pentru contributia la program in anul 2000;
    - restul contributiei Romaniei va fi suportat de la bugetul de stat al Romaniei.
    4. Reglementarea financiara din 21 decembrie 1977, aplicabila bugetului general al Comunitatii Europene*1), se va aplica gestionarii contributiei Romaniei.
    Cheltuielile de transport si sejur, ocazionate de participarea reprezentantilor si expertilor romani ca observatori la lucrarile comitetului mentionat la pct. 11 din anexa nr. I sau la alte reuniuni legate de implementarea programului, vor fi rambursate de Comisie pe aceeasi baza si in conformitate cu procedurile in vigoare pentru expertii neguvernamentali ai statelor membre ale Uniunii Europene.
    5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an Comisia va transmite Romaniei o solicitare de fonduri reprezentand contributia sa la program.
    Contributia va fi exprimata in euro si va fi varsata intr-un cont bancar in euro al Comisiei.
    Romania isi va achita contributia in functie de solicitarea de fonduri:
    - pana la 1 mai pentru suma provenita de la bugetul de stat, daca solicitarea de fonduri este transmisa de Comisie inainte de 1 aprilie, sau cel mai tarziu la o luna dupa solicitarea de fonduri, daca aceasta este trimisa mai tarziu*1);
    - pana la 1 mai pentru partea finantata din bugetul PHARE, cu conditia ca sumele respective sa fie transferate Romaniei pana la aceasta data, sau cel mai tarziu la 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transferate Romaniei.
    Orice intarziere a platii contributiei va atrage suportarea de catre Romania a unei dobanzi pentru suma neachitata la timp. Rata dobanzii corespunde ratei practicate de Banca Centrala Europeana, la zi, pentru operatiunile in euro, majorata cu 1,5% .
------------
    *1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, modificata de Reglementarea (CE) nr. 2.779/98 (OJ L 347, 23 decembrie 1998, p. 3).

    ANEXA 4

                  ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                           Consiliul de Asociere

    UE - RO 1820/00

                    ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind prelungirea pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001 a sistemului de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de Asociere

                           DECIZIA Nr. 1/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 4 ianuarie 2001 privind prelungirea pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001 a sistemului de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de Asociere*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    luand in considerare faptul ca:
    (1) Grupul de contact la care se face referire in art. 11 din Protocolul 2 la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, care a intrat in vigoare la 1 februarie 1995, s-a reunit la 22 septembrie 2000 si a convenit sa recomande Consiliului de Asociere constituit in virtutea art. 106 din acord ca sistemul de dubla supraveghere introdus in 1998 prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de Asociere*1), prelungit ultima oara pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2000 prin Decizia nr. 1/2000*2), sa fie extins pe perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001;
    (2) dupa ce i-au fost furnizate toate informatiile relevante, Consiliul de Asociere a fost de acord cu aceasta recomandare,

    DECIDE:

    Art. 1
    Sistemul de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de Asociere va continua sa fie aplicat in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001. In preambul si in art. 1 (1) si (3) din decizie mentiunea referitoare la perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2000 va fi inlocuita cu mentiunea 1 ianuarie - 31 decembrie 2001.
    Art. 2
    Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
    Ea se va aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2001.
---------------
    *1) JO L 13, 19 ianuarie 1998, p. 57.
    *2) JO L 67, 15 martie 2000, p. 35.

    ANEXA 5

                 ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                           Consiliul de Asociere

    UE - RO 1818/00

                     ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind amendarea Protocolului nr. 4 la Acordul european incheiat cu Romania referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele de cooperare administrativa

                             DECIZIA Nr. 2/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 23 ianuarie 2001 privind amendarea Protocolului nr. 4 la Acordul european incheiat cu Romania referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele de cooperare administrativa*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, si, in particular, art. 38 din Protocolul nr. 4, anexa la acesta,
    luand in considerare urmatoarele:
    (1) anumite modificari tehnice sunt propuse pentru corectarea anumitor anomalii intervenite intre diferitele versiuni lingvistice ale textului;
    (2) lista operatiunilor insuficiente de prelucrare si transformare trebuie sa fie modificata pentru asigurarea unei interpretari corecte si sa tina seama de necesitatea includerii anumitor operatiuni care nu figurau pe lista anterioara;
    (3) este necesar sa se prelungeasca pana la data de 31 decembrie 2001 prevederile referitoare la aplicarea temporara a sistemului de impunere in cazul in care se interzice drawback-ul sau cand sunt acordate exceptari de la plata taxelor vamale;
    (4) necesitatea elaborarii unui sistem de separare contabila a materialelor originare si neoriginare, supus aprobarii de catre autoritatile vamale;
    (5) prevederile referitoare la sumele exprimate in euro trebuie sa fie revizuite in vederea clarificarii procedurii si asigurarii unei mai mari stabilitati pentru nivelul sumelor exprimate in monedele nationale;
    (6) pentru a tine seama de lipsa productiei anumitor materiale in tarile in cauza, trebuie corectata lista criteriilor de prelucrare si transformare pe care materiile neoriginare trebuie sa le indeplineasca pentru a dobandi caracterul de originar,

    DECIDE:

    Art. 1
    Protocolul nr. 4 referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele de cooperare administrativa se modifica dupa cum urmeaza:
    1. La articolul 1, punctul (i) va avea urmatorul cuprins:
    "(i) <<valoarea adaugata>> va fi considerata pretul de uzina al produsului, din care se scade valoarea in vama a fiecaruia dintre materialele incorporate care sunt originare din alte tari la care se face referire in art. 3 si 4 sau, in cazul in care valoarea in vama nu este cunoscuta ori nu poate fi determinata, primul pret verificabil platit pentru materiale in Comunitate sau in Romania."
    2. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 7
    Operatiuni de prelucrare sau transformare insuficiente
    1. Fara a prejudicia paragraful 2, urmatoarele operatiuni sunt considerate prelucrari sau transformari insuficiente pentru a conferi statutul de produs originar, indiferent daca cerintele art. 6 sunt sau nu indeplinite:
    a) operatiuni pentru asigurarea pastrarii in bune conditii a produselor in timpul transportului si depozitarii;
    b) desfacerea si asamblarea pachetelor;
    c) spalare, curatare; indepartarea prafului, a oxidului, a uleiului, a vopselelor sau a altor acoperitori;
    d) calcarea sau presarea textilelor;
    e) simple operatiuni de vopsire si lustruire;
    f) cojire, lustruire, glazurare si albire partiala sau totala a cerealelor si orezului;
    g) operatiuni de colorare a zaharului sau de formare a bucatilor de zahar;
    h) inlaturarea pielitei, scoaterea samburilor si cojirea fructelor, nucilor si legumelor;
    i) ascutirea, simpla macinare sau zdrobire ori simpla taiere;
    j) cernerea, trierea, sortarea, clasificarea, incadrarea, imbinarea (inclusiv alcatuirea seturilor de marfuri);
    k) simpla imbuteliere in sticle, flacoane, introducerea in cutii de conserve, ambalarea in saci, cutii, lazi, fixarea pe plansete sau panouri si toate celelalte operatiuni simple de ambalare;
    l) aplicarea sau imprimarea pe produse ori pe ambalajele lor de marci, etichete, embleme si alte semne distinctive similare;
    m) simplul amestec de produse, chiar din categorii diferite;
    n) simpla asamblare a partilor de articole pentru a constitui un articol complet sau dezasamblarea produselor in parti;
    o) cumulul a doua sau al mai multor operatiuni din cele specificate in subparagrafele a) - n);
    p) sacrificarea animalelor.
    2. Toate operatiunile efectuate fie in Comunitate, fie in Romania asupra unui anumit produs vor fi considerate impreuna atunci cand se determina daca prelucrarea sau transformarea suferita de acel produs urmeaza a fi considerata ca insuficienta in sensul paragrafului 1."
    3. La articolul 15, propozitia finala a subparagrafului 6 va avea urmatorul cuprins:
    "Prevederile acestui paragraf se vor aplica pana la data de 31 decembrie 2001."
    4. Dupa articolul 20 se introduce articolul 20a) cu urmatorul cuprins:
    "Art. 20a)
    Separarea contabila
    1. In cazul in care apar costuri considerabile sau dificultati materiale in timpul operatiunilor de pastrare a stocurilor separate de materiale originare si neoriginare, care sunt identice si interschimbabile, autoritatile vamale, la cererea scrisa a celor in cauza, pot sa autorizeze asa-numita <<separare contabila>>, metoda utilizata pentru administrarea acestor stocuri.
    2. Aceasta metoda trebuie sa garanteze ca, pentru o perioada de referinta specifica, numarul produselor obtinute care pot fi considerate <<originare>> este acelasi cu cel al produselor care ar fi putut fi obtinute in cazul in care ar fi existat o separare fizica a stocurilor.
    3. Autoritatile vamale pot acorda o astfel de autorizatie, supusa oricaror conditii considerate corespunzatoare.
    4. Aceasta metoda este inregistrata si se aplica pe baza principiilor generale contabile aplicabile in tara in care produsul a fost fabricat.
    5. Beneficiarul acestei facilitati poate emite sau solicita dovada de origine, dupa caz, pentru cantitatea de produse care pot fi considerate <<originare>>. La solicitarea autoritatilor vamale beneficiarul va furniza o declaratie referitoare la modul in care au fost administrate cantitatile.
    6. Autoritatile vamale vor monitoriza utilizarea autorizatiei si o pot retrage oricand, in cazul in care beneficiarul nu o utilizeaza corespunzator sau nu indeplineste oricare dintre celelalte conditii mentionate in acest protocol."
    5. La articolul 22 paragraful 1, prima propozitie, dupa cuvantul "exportator" se introduce urmatorul text:
    "la care se face referire in continuare ca <<exportator autorizat>>."
    6. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    Sumele exprimate in euro
    1. In scopul aplicarii prevederilor art. 21.1(b) si 26.3, in cazurile in care produsele sunt facturate in alta moneda decat euro, sumele exprimate in monedele nationale ale tarilor la care se face referire in art. 3 si 4, echivalente cu sumele exprimate in euro, vor fi fixate anual de catre fiecare tara in cauza.
    2. Un transport va beneficia de prevederile art. 21.1(b) sau 26.3 cu referire la moneda in care este emisa factura, in conformitate cu suma fixata de catre tara in cauza.
    3. Sumele ce vor fi utilizate, in orice moneda nationala data, vor reprezenta echivalentul in acea moneda al sumelor exprimate in euro din prima zi lucratoare a lunii octombrie. Sumele vor fi comunicate Comisiei Europene pana la 15 octombrie si se vor aplica incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator. Comisia Europeana va notifica tuturor tarilor vizate sumele respective.
    4. O tara poate rotunji, in plus sau in minus, suma rezultata in urma conversiei in moneda nationala a unei sume exprimate in euro. Suma rotunjita insa nu trebuie sa difere de suma rezultata in urma conversiei cu mai mult de 5% .
    O tara poate mentine neschimbata o suma in moneda nationala, echivalenta unei sume exprimate in euro, daca, la momentul corectarii anuale prevazute la paragraful 3, conversia acestei sume, inaintea oricarei rotunjiri, conduce la o crestere mai mica de 15% a sumei respective exprimate in echivalentul monedei nationale. Echivalentul in moneda nationala poate ramane neschimbat daca conversia va rezulta dintr-o descrestere a acelei valori echivalente.
    5. Sumele exprimate in euro vor fi revizuite de catre Comitetul de Asociere, la cererea Comunitatii sau a Romaniei. La realizarea acestei revizuiri Comitetul de Asociere va avea in vedere mentinerea efectelor limitelor respective in termeni reali. In acest scop acesta poate hotari modificarea sumelor exprimate in euro."
    7. Anexa nr. II va fi amendata dupa cum urmeaza:
    Pozitiile din S.A. de la 5309 la 5311 vor fi inlocuite cu:
 ______________________________________________________________________________
|"5309 la 5311| Tesaturi din alte|                                         |   |
|             | fibre vegetale;  |                                         |   |
|             | tesaturi din fire|                                         |   |
|             | de hartie:       |                                         |   |
|             | - care contin    | Fabricare din fire simple (1)           |   |
|             |   fire de cauciuc|                                         |   |
|             | - altele         | Fabricare din (1):                      |   |
|             |                  | - fire de nuca de cocos,                |   |
|             |                  | - fire de iuta,                         |   |
|             |                  | - fibre naturale,                       |   |
|             |                  | - fibre sintetice sau artificiale       |   |
|             |                  |   discontinue necardate, nepieptanate   |   |
|             |                  |   sau altfel prelucrate pentru filare,  |   |
|             |                  | - materiale chimice sau paste textile,  |   |
|             |                  |   sau                                   |   |
|             |                  | - hartie                                |   |
|             |                  | sau                                     |   |
|             |                  | Imprimarea este insotita de cel putin   |   |
|             |                  | doua operatiuni de pregatire sau de     |   |
|             |                  | finisare (cum ar fi: spalare, albire,   |   |
|             |                  | mercerizare, termofixare, scamosare,    |   |
|             |                  | calandrare, contractie, finisare        |   |
|             |                  | permanenta, remaiere, impregnare si     |   |
|             |                  | curatare de noduri), cu conditia ca     |   |
|             |                  | valoarea tesaturilor neimpregnate sa    |   |
|             |                  | nu depaseasca 47,5% din pretul de uzina |   |
|             |                  | al produsului                           |   |
|_____________|__________________|_________________________________________|___|

    (1) Pentru conditiile speciale referitoare la produsele fabricate dintr-un amestec de materiale textile, a se vedea nota introductiva 5."
    Art. 2
    Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
    Ea este aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2001.

    ANEXA 6

               ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                          Consiliul de Asociere

    UE - RO 1817/00

                    ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind adoptarea conditiilor si a modalitatilor de participare a Romaniei la instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)

                          DECIZIA Nr. 3/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 23 martie 2001 privind adoptarea conditiilor si a modalitatilor de participare a Romaniei la instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte*1), semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, si, in particular, art. 1 si 2 din Protocolul aditional*2),
    intrucat:
    (1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional mentionat, Romania poate participa la programele-cadru comunitare, la programele specifice, proiecte sau alte actiuni, in special in domeniul protectiei mediului;
    (2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional mentionat, Consiliul de Asociere decide asupra conditiilor si modalitatilor de participare a Romaniei la aceste activitati;
    (3) ca urmare a Deciziei nr. 1/1998*3) a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana, Romania a participat la instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE) din 1 ianuarie 1999,

    DECIDE:

    Art. 1
    Incepand cu data de 1 ianuarie 2001 Romania va participa la instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE), conform conditiilor si modalitatilor stabilite in anexele nr. I si II care fac parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Aceasta decizie se va aplica pe durata celei de-a treia faze a programului comunitar LIFE, incepand cu 1 ianuarie 2001.
    Art. 3
    Propunerile eligibile pentru a fi evaluate sunt cele inaintate Comisiei Europene de catre Romania inainte de 31 octombrie 2000 pentru sectiunea LIFE Natura si de 30 noiembrie 2000 pentru sectiunea LIFE Mediu.
    Art. 4
    Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
------------
    *1) OJ L 357, 31 decembrie 1994, p. 2.
    *2) OJ L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
    *3) OJ L 35, 9 februarie 1999, p. 1.

    ANEXA 1

                       CONDITII SI MODALITATI
de participare a Romaniei la instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)

    1. Romania va participa la toate actiunile din cadrul programului LIFE, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele stabilite in Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000 a Consiliului si Parlamentului European din 17 iulie 2000 privind instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)*1).
------------
    *1) OJ L 192, 28 iulie 2000, p. 1.

    2. Pentru a putea participa la program Romania va plati in fiecare an la bugetul general al Uniunii Europene o contributie conform procedurilor prevazute in anexa nr. II.
    Daca este necesar, Comitetul de Asociere este imputernicit sa adapteze aceasta contributie, in vederea evitarii unui dezechilibru bugetar in implementarea programului LIFE, luand in considerare evolutia programului LIFE sau a capacitatii de absorbtie a Romaniei.
    3. Conditiile si modalitatile de prezentare, evaluare si selectare a propunerilor inaintate de persoanele fizice, organizatiile si institutiile eligibile din Romania vor fi aceleasi ca pentru persoanele fizice, organizatiile si institutiile eligibile din Comunitate.
    Comisia poate lua in considerare, la nominalizarea expertilor independenti, si experti romani, conform prevederilor relevante ale deciziei prin care se stabileste programul de asistenta pentru evaluarea proiectului.
    4. Pentru a reflecta dimensiunea comunitara a programului LIFE activitatile si proiectele transnationale propuse de Romania ar trebui sa implice, in cazul celor relevante, cel putin un partener din statele membre ale Comunitatii.
    5. In conformitate cu prevederile existente, Romania si statele membre ale Comunitatii vor depune toate eforturile necesare pentru a facilita rezidenta si libera circulatie, intre Romania si statele membre, ale expertilor si ale altor persoane eligibile implicate in activitatile desfasurate conform deciziei.
    6. Activitatile desfasurate conform deciziei vor fi scutite de impunerea de catre Romania a unor taxe indirecte, taxe vamale, de interzicere si restrictionare la import si export pentru bunurile si serviciile desfasurate in cadrul acestor activitati.
    7. Fara a aduce un prejudiciu responsabilitatilor Comisiei si Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste evaluarea si monitorizarea programului, conform art. 9 din Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000, participarea Romaniei la program va fi monitorizata continuu pe baza parteneriatului dintre Comisie si Romania.
    Romania va participa la orice alte activitati specifice intreprinse de Comisie in acest context.
    8. In conformitate cu reglementarile financiare comunitare, aranjamentele contractuale incheiate intre entitati din Romania trebuie sa prevada audit si controale care sa fie efectuate de catre sau sub autoritatea Comisiei si Curtii de Conturi. Auditul financiar poate fi efectuat in vederea controlarii cheltuielilor si veniturilor entitatilor, referitoare la obligatiile contractuale fata de Comunitate. In spiritul unei colaborari si al unui interes reciproc, autoritatile relevante din Romania vor asigura asistenta necesara in vederea desfasurarii acestor controale si audituri.
    9. Fara a aduce un prejudiciu procedurilor prevazute la art. 3(7) si art. 11 din Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000, reprezentantii din Romania vor participa ca observatori in comitete, pentru aspecte care ii privesc. Pentru alte aspecte aceste comitete se vor intruni fara prezenta reprezentantilor din Romania, la fel ca si atunci cand au loc votarile.
    10. Limba utilizata in toate contactele cu Comisia, referitor la procesul de depunere a proiectelor, la contracte, rapoarte si alte aspecte administrative, va fi una dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
    11. Romania si Comunitatea pot incheia activitatile desfasurate conform prezentei decizii, oricand pana in 12 luni, prin mentiune scrisa. Activitatile si proiectele in desfasurare in momentul stoparii activitatilor pot fi continuate pana la finalizarea lor, avandu-se in vedere conditiile din acordurile adecvate.

    ANEXA 2

                         CONTRIBUTIA FINANCIARA
                           a Romaniei la LIFE

    1. Contributia financiara pe care Romania trebuie sa o plateasca la bugetul general al Uniunii Europene, in vederea participarii la LIFE, este de 2.280.000 euro pentru fiecare dintre primii 2 ani bugetari. Costurile suplimentare, de natura administrativa, sunt incluse in valoarea mentionata mai sus.
    Pe parcursul anului 2002 Consiliul de Asociere va decide contributia pe care Romania o va plati pentru urmatoarea perioada.
    2. Romania va plati contributia mentionata la pct. 1 partial din bugetul de stat si partial din Programul PHARE national. Fiind o situatie care reclama o procedura de programare PHARE diferita, fondurile PHARE solicitate vor fi transferate Romaniei in baza unui memorandum de finantare separat. Aceste fonduri PHARE impreuna cu fondurile provenite de la bugetul de stat vor constitui contributia nationala a Romaniei, care va asigura transe de plati, conform solicitarilor Comisiei.
    3. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului program:
    - 1.093.000 euro pentru contributia LIFE pe primul an, anul 2001;
    - 1.093.000 euro pentru anul al doilea.
    Diferenta contributiei va fi asigurata de la bugetul de stat al Romaniei.
    4. Reglementarea de finantare din 21 decembrie 1977, aplicabila bugetului general al Comunitatilor Europene*1), se va aplica si gestionarii contributiei Romaniei.
    Costurile de transport, precum si cheltuielile necesare reprezentantilor si expertilor romani, in vederea participarii ca observatori in comitetele mentionate la pct. 9 din anexa nr. I sau pentru alte intalniri referitoare la implementarea programului LIFE, vor fi rambursate de catre Comisie, in aceleasi conditii si conform procedurilor actuale, aplicabile expertilor neguvernamentali ai statelor membre ale Uniunii Europene.
    5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an, de aici inainte, Comisia va transmite Romaniei o solicitare de plata corespunzatoare contributiei sale la programul LIFE, conform acestei decizii.
    Aceasta contributie va fi exprimata in euro si va fi platita intr-un cont bancar in euro al Comisiei.
    Romania va plati contributia sa interna conform solicitarii de plata:
    - pana la 1 aprilie pentru partea finantata de la bugetul de stat, daca solicitarea de plata este transmisa de Comisie inainte de 1 martie, sau cel mai tarziu la o luna dupa ce solicitarea de plata a fost transmisa;
    - pana la 1 aprilie pentru partea finantata prin PHARE, in cazul in care sumele corespunzatoare sunt transmise Romaniei pana la 1 aprilie, sau cel mai tarziu in termen de 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transmise Romaniei.
    Orice intarziere survenita la plata contributiei interne va creste dobanda platii efectuate de Romania la o suma importanta de la data convenita. Rata dobanzii corespunzatoare cu cea aplicata de Banca Centrala Europeana, la data convenita, pentru operatiunile in euro, creste pana la 1,5% .
------------
    *1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, modificata de Reglementarea (CE) nr. 2.673/99 (OJ L 326, 18 decembrie 1999, p. 1).

    ANEXA 7

                  ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                             Consiliul de Asociere

    UE - RO 1811/00

                      ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind adoptarea regulilor de implementare a prevederilor referitoare la ajutorul de stat, mentionate in art. 64(1)(iii) si (2) in conformitate cu art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord

                               DECIZIA Nr. 4/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind adoptarea regulilor de implementare a prevederilor referitoare la ajutorul de stat, mentionate in art. 64(1)(iii) si (2), in conformitate cu art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite de Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si, in special, art. 64(3) din acesta,
    avand in vedere Protocolul 2 privind produsele CECO, anexa la Acordul european si, in special, art. 9(3) din acesta,
    considerand urmatoarele:
    (1) Art. 64(3) din Acordul european stabileste ca, in decursul a 3 ani de la intrarea in vigoare a acordului, Consiliul de Asociere va adopta prin decizie regulile necesare pentru implementarea paragrafelor (1) si (2) ale acestui articol.
    (2) Reamintindu-se ca, in conformitate cu art. 64(2) din Acordul european, notiunea de "ajutor public", asa cum este definita in art. 64(1)(iii) din Acordul european, trebuie sa fie evaluata in functie de criteriile care decurg din aplicarea regulilor prevazute in art. 87 din Tratatul de infiintare a Comunitatii Europene si, astfel, se refera la orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului, in orice forma care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor agenti economici, sau productia anumitor marfuri, in masura in care afecteaza comertul dintre Comunitatea Europeana si Romania (ajutoare de stat).
    (3) Romania va desemna o institutie sau autoritate administrativa nationala care sa devina o autoritate de monitorizare cu responsabilitati in materie de ajutor de stat.
    (4) Aceasta autoritate de monitorizare va fi responsabila cu analiza ajutoarelor individuale si a schemelor de ajutor existente si viitoare acordate in Romania si se va pronunta in ceea ce priveste compatibilitatea acestora cu art. 64(1)(iii) si (2) din Acordul european si cu art. 9(1)(iii) si (2) si (4) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord.
    (5) Romania, prin adoptarea regulilor necesare pentru asigurarea unei monitorizari eficiente, va asigura in special ca autoritatea de monitorizare sa primeasca in timp util toate informatiile relevante de la alte institutii guvernamentale centrale, regionale si locale.
    (6) Comisia Comunitatilor Europene, prin diferite programe comunitare, va acorda sprijin autoritatii de monitorizare prin furnizarea documentatiei necesare, organizarea de stagii de pregatire profesionala, vizite de studiu si alte tipuri de asistenta tehnica.

    DECIDE:

    Art. 1
    Regulile de implementare a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, mentionate in art. 64(1)(iii) si (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), asa cum au fost prevazute in anexa la prezenta decizie, sunt astfel adoptate.
    Art. 2
    Aceste reguli de implementare vor intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza celei in care se adopta aceste reguli.

    Incheiat la Bruxelles.
    Pentru Consiliul de Asociere,
    Presedinte

    ANEXA 1

                          REGULI DE IMPLEMENTARE
a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, mentionate in art. 64(1)(iii) si (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord

    Supravegherea ajutoarelor de stat de catre autoritatea de monitorizare

    Art. 1
    Supravegherea ajutoarelor de stat de catre autoritatea de monitorizare
    Conform regulilor procedurale in vigoare in Comunitatea Europeana (Comunitatea) si in Romania, acordarea ajutoarelor de stat va fi evaluata si controlata din punctul de vedere al compatibilitatii ajutoarelor cu prevederile Acordului european de catre autoritatile de monitorizare din Comunitate si din Romania. Autoritatea de monitorizare din Comunitate este Comisia Comunitatilor Europene (Comisia), iar autoritatile de monitorizare din Romania sunt Consiliul Concurentei si Oficiul Concurentei.

    Instructiuni privind instrumentarea cazurilor

    Art. 2
    Criterii de compatibilitate
    1. In conformitate cu art. 1 din aceste reguli, evaluarea compatibilitatii ajutoarelor individuale si a schemelor de ajutor cu Acordul european va fi efectuata pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor decurgand din art. 87 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, precum si din legislatia secundara prezenta si viitoare, cadrul legal, instructiunile si alte acte administrative in vigoare in Comunitate si, de asemenea, din jurisprudenta Tribunalului de prima instanta si a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene si din orice decizie a Consiliului de Asociere, conform art. 4(3).
    In masura in care ajutoarele individuale sau schemele de ajutor sunt destinate produselor incluse in Protocolul 2 la Acordul european, prima propozitie a acestui paragraf se aplica in totalitate, cu exceptia faptului ca evaluarea nu se efectueaza pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor prevazute de art. 87 din Tratatul CE, ci pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor privind ajutorul de stat prevazute in Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului.
    2. Autoritatea de monitorizare din Romania va fi informata asupra existentei oricarui act referitor la adoptarea, abrogarea sau modificarea criteriilor de compatibilitate comunitare, mentionate in paragraful 1, in masura in care acestea nu sunt publicate, dar sunt aduse in mod special in atentia tuturor statelor membre.
    3. Daca asemenea modificari nu ridica obiectii din partea Romaniei in termen de 3 luni de la data la care a fost informata oficial, acestea vor deveni criterii de compatibilitate asa cum s-a prevazut in paragraful 1 al acestui articol. Daca asemenea modificari intampina obiectii din partea Romaniei si luand in considerare procesul de armonizare a legislatiei, asa cum s-a prevazut in Acordul european, vor avea loc consultari, conform art. 7 si 8 din prezentele reguli.
    4. Aceleasi principii se vor aplica si in privinta altor modificari semnificative ale politicii comunitare in domeniul ajutorului de stat.
    Art. 3
    Ajutorul de minimis
    Schemele de ajutor sau ajutoarele individuale care nu implica un ajutor pentru export si care sunt sub pragul aplicabil ajutoarelor de minimis*1) din Comunitate vor fi considerate ca avand numai un efect neglijabil asupra concurentei si comertului dintre parti si, in consecinta, nu vor intra sub incidenta prezentelor reguli. Prezentul articol nu se aplica industriilor incluse in Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului, constructiilor navale, transportului si nici ajutoarelor privind cheltuielile legate de agricultura sau pescuit.
------------
    *1) In prezent valoarea maxima totala a ajutorului de minimis in Comunitate este de 100.000 euro pe firma, pe o perioada de 3 ani, conform comunicarii Comisiei privind ajutoarele de minimis (JO C 68/6 martie 1996, p. 9).

    Art. 4
    Derogari
    1. In conformitate cu prevederile si in limita art. 64(4)(a) din Acordul european, Romania va fi considerata ca o regiune identica cu cele din Comunitate, mentionate in art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.
    2. Autoritatile de monitorizare vor evalua in comun intensitatile maxime ale ajutorului si acoperirea regionala specifica a zonelor din Romania eligibile pentru ajutorul regional national. Acestea vor transmite o propunere comuna Comitetului de Asociere care va lua o decizie in acest sens.
    3. Autoritatile de monitorizare pot, daca este necesar si la solicitarea Romaniei, sa evalueze in comun problemele ridicate de implementarea acquisului comunitar in domeniul ajutoarelor de stat acordate de Romania in tranzitia la o economie de piata. Evaluarea unor astfel de probleme nu va viza agricultura, pescuitul, carbunele si otelul sau alte sectoare sensibile (automobile, fibre sintetice si constructii navale), pentru care exista aranjamente comunitare specifice. Cand este cazul, autoritatile de monitorizare vor transmite Consiliului de Asociere o propunere comuna, in urma careia acesta poate lua o decizie.

    Procedurile privind consultarile si rezolvarea problemelor

    Art. 5
    Examinarea anumitor ajutoare
    1. Daca suma ajutorului in cauza depaseste 3 milioane euro, schemele de ajutor sau ajutoarele individuale, indiferent daca sunt sau nu prevazute de cadrul legal sau de instructiunile comunitare, pot fi trimise de catre autoritatea de monitorizare relevanta spre examinare subcomitetului cu atributii privind politica concurentei si a ajutorului de stat. Subcomitetul poate transmite un raport Comitetului de Asociere, acesta putand emite decizii corespunzatoare sau recomandari privind compatibilitatea schemelor de ajutor sau a ajutoarelor individuale cu Acordul european si cu prezentele reguli.
    2. Scopul principal al acestor decizii sau recomandari este evitarea recurgerii la masuri comerciale protectioniste, ca o consecinta a acordarii ajutoarelor respective.
    3. Comitetul de Asociere poate decide sa extinda in viitor posibilitatea de examinare, asa cum este prevazuta in acest articol.
    Art. 6
    Solicitarea de informatii
    Ori de cate ori autoritatea de monitorizare a unei parti sesizeaza ca o schema de ajutor sau un ajutor individual pare sa afecteze interese importante ale acelei parti, poate solicita informatii de la autoritatea responsabila. In orice caz ambele autoritati de monitorizare vor cauta sa se informeze reciproc asupra progreselor importante care pot interesa cealalta parte.
    Art. 7
    Consultari si curtoazie
    1. Ori de cate ori Comisia sau autoritatea de monitorizare din Romania considera ca acordarea ajutorului de stat pe teritoriul pe care cealalta autoritate este responsabila afecteaza substantial interesele sale importante, aceasta poate solicita consultari cu cealalta autoritate si, in consecinta, poate cere ca autoritatea de monitorizare a celeilalte parti sa initieze proceduri corespunzatoare in vederea remedierii situatiei. Aceasta nu aduce atingere nici unei actiuni luate in conformitate cu legislatia relevanta a partilor si nu lezeaza deplina libertate a autoritatii careia i s-a adresat solicitarea, de a decide in ultima instanta, in limitele cadrului legal prevazut de Acordul european.
    2. Autoritatea de monitorizare la care s-a apelat trebuie sa acorde intreaga sa consideratie opiniilor si elementelor concrete prezentate de catre autoritatea care solicita consultarea si, in special, posibilelor efecte care prejudiciaza interesele importante ale partii solicitante.
    3. Fara a aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor, autoritatile de monitorizare implicate in consultari, conform acestui articol, vor cauta sa gaseasca, in termen de 3 luni, o solutie reciproc acceptabila in lumina intereselor importante respective.
    Art. 8
    Rezolvarea problemelor
    1. Daca consultarile, conform art. 7, nu conduc la o solutie reciproc acceptabila, va avea loc un schimb de opinii la solicitarea unei parti, in termen de 3 luni de la solicitare, in cadrul subcomitetului cu atributii privind politica concurentei si a ajutorului de stat, constituit in cadrul Acordului european.
    2. Daca acest schimb de opinii nu conduce la o solutie reciproc acceptabila nici dupa expirarea perioadei de 3 luni mentionate in paragraful 1, problema poate fi transmisa Comitetului de Asociere care poate face recomandari corespunzatoare pentru rezolvarea acestor cazuri.
    3. Aceste proceduri nu vor aduce atingere nici unei actiuni prevazute in art. 64(6) din Acordul european si in art. 9(6) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului la Acordul european. Oricum, masurile comerciale defensive vor fi folosite numai in ultima instanta.
    Art. 9
    Secretul si confidentialitatea informatiilor
    1. Conform art. 64(7) din Acordul european, nici o autoritate de monitorizare nu este obligata sa furnizeze informatii celeilalte autoritati, daca dezvaluirea acestor informatii autoritatii care le solicita este interzisa prin legea autoritatii care detine informatiile.
    2. Fiecare autoritate de monitorizare este de acord sa pastreze confidentialitatea oricarei informatii transmise de catre cealalta autoritate in conditii de confidentialitate.

    Transparenta

    Art. 10
    Inventarierea
    1. In cadrul programelor comunitare relevante Comisia va acorda sprijin Romaniei in intocmirea si actualizarea unui inventar al schemelor de ajutor si al ajutoarelor individuale, intocmit pe aceeasi baza ca si in Comunitate, in vederea asigurarii si imbunatatirii continue a transparentei.
    2. Comisia va furniza regulat Romaniei informatii privind documentatia pe care o intocmeste, in aceeasi maniera in care procedeaza in relatia cu statele membre ale Comunitatii.
    Art. 11
    Informarea reciproca
    Ambele parti vor asigura transparenta in domeniul ajutorului de stat pe baze reciproce si regulate, prin intermediul publicatiilor corespunzatoare si al schimbului de informatii privind politica ajutorului de stat.

    Diverse

    Art. 12
    Asistenta administrativa (limbile straine)
    Comisia si autoritatea de monitorizare din Romania vor asigura aranjamente practice de asistenta reciproca sau orice alte solutii corespunzatoare, in special privind traducerile.

    ANEXA 8

               ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                           Consiliul de Asociere

    UE - RO 1803/01

                    ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana stabilind contributia financiara a Romaniei pentru participarea la programele "Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006

                            DECIZIA Nr. 5/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 15 mai 2001 stabilind contributia financiara a Romaniei pentru participarea la programele "Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, privind participarea Romaniei la programele comunitare, in special art. 1 si 2^1);
    intrucat:
    (1) Decizia nr. 3/2000 din 29 septembrie 2000 a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana*2) a adoptat termenii si conditiile de participare a Romaniei la cea de-a doua faza a programelor "Leonardo da Vinci" si "Socrates" si se aplica pe intreaga durata a acestor programe;
    (2) Decizia nr. 4/2000 din 13 octombrie 2000 a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana, pe de alta parte*3), a adoptat termenii si conditiile de participare a Romaniei la programul "Tineret" si se aplica pe intreaga durata a acestui program;
    (3) Punctul 2 din anexa nr. II la Decizia nr. 3/2000 si punctul 1 din anexa nr. II la Decizia nr. 4/2000 prevad ca suma reprezentand contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la programele "Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006 sa fie stabilita de catre Consiliul de Asociere in cursul anului 2000,

    DECIDE:

    Art. 1
    Contributia financiara a Romaniei in perioada 2001 - 2006 la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la programul "Socrates II" va fi urmatoarea (in euro):
___________________________________________________________________
 Anul 2001  Anul 2002  Anul 2003  Anul 2004  Anul 2005  Anul 2006
___________________________________________________________________
 8.731.000  8.956.000  9.164.000  9.424.000  9.718.000  10.099.000
___________________________________________________________________

    Art. 2
    Contributia financiara a Romaniei in perioada 2001 - 2006 la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la programul "Tineret" va fi urmatoarea (in euro):
___________________________________________________________________
 Anul 2001  Anul 2002  Anul 2003  Anul 2004  Anul 2005  Anul 2006
___________________________________________________________________
 2.318.000  2.461.000  2.607.000  2.740.000  2.874.000  3.055.000
___________________________________________________________________

    Art. 3
    Se vor solicita fonduri PHARE conform urmatorului calendar:
    - pentru contributia financiara la programul "Socrates II", urmatoarele sume anuale (in euro):
______________________________________________________________________
 Anul 2001  Anul 2002   Anul 2003   Anul 2004   Anul 2005   Anul 2006
______________________________________________________________________
 4.340.000  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi
            mentionata  mentionata  mentionata  mentionata  mentionata
            ulterior.   ulterior.   ulterior.   ulterior.   ulterior.
______________________________________________________________________

    - pentru contributia financiara la programul "Tineret", urmatoarele sume anuale (in euro)
______________________________________________________________________
 Anul 2001  Anul 2002   Anul 2003   Anul 2004   Anul 2005   Anul 2006
______________________________________________________________________
 1.150.000  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi  Suma va fi
            mentionata  mentionata  mentionata  mentionata  mentionata
            ulterior.   ulterior.   ulterior.   ulterior.   ulterior.
______________________________________________________________________

    Restul contributiei Romaniei va fi suportat de la bugetul de stat al Romaniei.
    Art. 4
    Prezenta decizie intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul de Asociere.
------------
    *1) OJEC L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
    *2) OJEC L 306, 7 decembrie 2000, p. 28.
    *3) OJEC L 290, 17 noiembrie 2000, p. 33.

    ANEXA 9

              ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
                         Consiliul de Asociere

    UE - RO 1811/01

                  ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE

    Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la programul-cadru "Cultura 2000"

                          DECIZIA Nr. 6/2001
a Consiliului de Asociere dintre Romania - Uniunea Europeana din 17 octombrie 2001 privind adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la programul-cadru "Cultura 2000"*)

    *) Traducere.

    Consiliul de Asociere,
    in conformitate cu Protocolul aditional la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte*1), privind participarea Romaniei la programele comunitare si in conformitate cu art. 1 si 2 din acesta,
    luand in considerare faptul ca:
    1. potrivit art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate participa la programele-cadru, programele specifice, proiectele si alte actiuni ale Comunitatii, in particular, in domeniul culturii;
    2. potrivit art. 2 din protocolul sus-mentionat, termenii si conditiile privind participarea Romaniei in acest domeniu urmeaza sa fie hotarate de Consiliul de Asociere,

    HOTARASTE:

    Art. 1
    Romania va participa la programul-cadru "Cultura 2000", potrivit termenilor si conditiilor stabilite in anexele nr. I si II care fac parte din prezenta decizie.
    Art. 2
    Prezenta decizie intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza publicarii ei in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    Prezenta decizie se aplica pe toata durata programului-cadru "Cultura 2000", incepand cu data de 1 ianuarie 2001.
------------
    *1) OJ L 357, 31 decembrie 1994, p. 2.

    ANEXA 1

                         TERMENII SI CONDITIILE
    de participare a Romaniei la programul-cadru "Cultura 2000"

    1. Romania va participa la activitatile programului-cadru "Cultura 2000", denumit in cele ce urmeaza programul, daca nu este altfel stipulat in prezenta decizie, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele limita definite in Decizia nr. 508/2000/EC a Parlamentului European si a Consiliului din data de 14 februarie 2000 privind programul.
    2. Pentru a participa la program Romania va achita in fiecare an o contributie la bugetul general al Uniunii Europene, conform reglementarilor descrise in detaliu in anexa nr. II. Comitetul de Asociere este abilitat sa ajusteze aceasta contributie, in functie de dezvoltarea programului sau de evolutia capacitatii de absorbtie a Romaniei, astfel incat sa se evite dezechilibrul bugetar in implementarea programului.
    3. Termenii si conditiile pentru institutiile, organizatiile si entitatile eligibile din Romania privind depunerea, evaluarea si selectarea propunerilor vor fi similare celor aplicate in cazul institutiilor, organizatiilor si entitatilor din Comunitate. Comisia poate invita si experti romani in grupul de experti independenti care o asista la evaluarea proiectelor, in concordanta cu prevederile deciziei privind programul, care fac referire la aceasta.
    4. In vederea asigurarii dimensiunii comunitare a programului, pentru a beneficia de sprijin financiar din partea Comunitatii, proiectele si activitatile trebuie sa includa cel putin un partener dintr-un stat membru al Comunitatii.
    5. Suma maxima de finantare a punctelor de contact cultural nu va depasi 50% din bugetul total alocat activitatilor.
    6. Fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei Comunitatilor Europene si ale Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea programului, conform art. 8 din Decizia nr. 508/2000/EC, participarea Romaniei la program va fi permanent monitorizata pe baza unui parteneriat intre Comisia Comunitatilor Europene si Romania. Romania va prezenta Comisiei rapoarte specifice si va lua parte la alte activitati specifice stabilite de Comisie in acest sens.
    7. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii, aranjamentele contractuale incheiate cu sau de catre entitati din Romania vor prevedea ca activitatile de control si audit sa fie indeplinite de sau sub autoritatea Comisiei si a Curtii de Conturi a Comunitatii. Pentru controlul veniturilor si cheltuielilor entitatii respective, in conformitate cu obligatiile contractuale fata de Comunitate, poate fi desfasurat audit financiar. Daca este necesar, in anumite circumstante, in conformitate cu spiritul cooperarii si interesului reciproc, autoritatile competente din Romania vor oferi asistenta pentru derularea unor astfel de activitati de control si audit.
    8. Fara a aduce prejudiciu procedurilor art. 5 din Decizia nr. 508/2000/EC, reprezentantii Romaniei vor participa in calitate de observatori la Comitetul de management pentru examinarea aspectelor care ii privesc. Acest comitet se va intruni, in absenta reprezentantilor Romaniei, pentru restul problemelor, precum si pentru vot.
    9. Limba de lucru in contactele cu Comisia va fi una dintre limbile oficiale ale Comunitatii in ceea ce priveste activitatile legate de prezentarea de proiecte, contractare si raportare, precum si in ceea ce priveste alte aspecte administrative ale programului.
    10. Comunitatea si Romania pot inceta activitatile prevazute de prezenta decizie in orice moment, dupa o notificare prealabila, in scris, in termen de 12 luni. Proiectele si activitatile aflate in derulare la momentul intreruperii vor continua pana la completarea lor, in conditiile prezentei decizii.

    ANEXA 2

                           CONTRIBUTIA FINANCIARA
            a Romaniei pentru programul-cadru "Cultura 2000"

    1. Contributia financiara pe care Romania trebuie s-o achite la bugetul general al Uniunii Europene pentru a participa la program este urmatoarea (in euro):
_______________________________________________
  Anul 2001   Anul 2002   Anul 2003   Anul 2004
_______________________________________________
    709.536     709.536     709.536     709.536
_______________________________________________
    2. Romania va plati contributia mentionata, dupa cum urmeaza: o parte de la bugetul de stat si o parte din Programul national PHARE al Romaniei. Fondurile PHARE vor fi transferate Romaniei printr-un memorandum financiar separat, in conformitate cu procedurile de programare PHARE. Impreuna cu partea provenita de la bugetul de stat aceste fonduri vor constitui contributia nationala a Romaniei, din care Romania va face plati ca raspuns la cererile anuale de fonduri din partea Comisiei.
    3. Fondurile PHARE vor fi solicitate potrivit urmatorului calendar (in euro):
_______________________________________________
Anul 2001   Anul 2002   Anul 2003   Anul 2004
_______________________________________________
  317.540     317.540     317.540     317.540
_______________________________________________

    Diferenta din contributia Romaniei va fi acoperita de la bugetul de stat al Romaniei.
    4. Prevederile Regulamentului financiar care se aplica bugetului general al Comunitatilor Europene se va aplica si in administrarea contributiei Romaniei.
    Costurile de transport, masa si cazare, suportate de reprezentantii si expertii Romaniei in scopul participarii in calitate de observatori la activitatea comitetului la care se face referire la pct. 8 din anexa nr. I sau la alte intalniri legate de implementarea programului, vor fi rambursate de catre Comisie pe aceeasi baza si in concordanta cu procedurile in vigoare privind expertii neguvernamentali din partea statelor membre ale Uniunii Europene.
    5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an urmator Comisia va trimite Romaniei o solicitare pentru fondurile care reprezinta contributia sa la bugetul programului, conform stipularilor prezentei decizii.
    Aceasta contributie va fi exprimata in euro si va fi platita intr-un cont bancar in euro al Comisiei.
    Romania isi va plati contributia potrivit solicitarii de fonduri:
    - pana la 1 mai, pentru partea care provine de la bugetul de stat, in conditiile in care cererea de fonduri este trimisa Romaniei inainte de 1 aprilie, sau, daca aceasta este intarziata, la cel tarziu o luna de la primirea solicitarii de fonduri;
      pana la 1 mai, pentru partea finantata din PHARE, daca suma corespunzatoare a fost transferata Romaniei pana la acea data, sau cel tarziu in 30 de zile de la transferarea acestor fonduri Romaniei.
    Orice intarziere a achitarii contributiei atrage plata de catre Romania a unor penalitati pentru suma neachitata la data scadenta. Rata penalitatii corespunde celei aplicate de Banca Centrala Europeana, la data scadenta, pentru operatiunile in euro, majorata cu 1,5% .



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 711/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 711 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 711/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu