HOTARARE Nr. 711 din 3 iulie 2002
privind aprobarea publicarii deciziilor Consiliului de Asociere Romania -
Uniunea Europeana
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 615 din 20 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si avand in
vedere prevederile Legii nr. 20/1993 pentru ratificarea Acordului european
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1
februarie 1993, precum si dispozitiile art. 10 din Legea nr. 4/1991 privind
incheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se autorizeaza Ministerul Afacerilor Externe sa publice in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, toate deciziile Consiliului de Asociere Romania
- Uniunea Europeana, adoptate pana in prezent, respectiv: Decizia nr. 2/2000,
Decizia nr. 3/2000, Decizia nr. 4/2000, Decizia nr. 1/2001, Decizia nr. 2/2001,
Decizia nr. 3/2001, Decizia nr. 4/2001, Decizia nr. 5/2001 si Decizia nr.
6/2001.
Art. 2
Deciziile Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana care se vor
adopta in viitor se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in
termen de 30 de zile de la data publicarii lor in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene.
Art. 3
Toate deciziile se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
de catre Regia Autonoma "Monitorul Oficial", cu luarea in considerare
a dispozitiilor cuprinse in cap. III (art. 10 - 17) din Legea nr. 202/1998
privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei.
Art. 4
Anexele nr. 1 - 9, cuprinzand deciziile Consiliului de Asociere Romania -
Uniunea Europeana, adoptate pana la sfarsitul anului 2001, fac parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1808/00
ACTE NORMATIVE SI ALTE INSTRUMENTE JURIDICE
Subiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
privind prelungirea cu 5 ani a perioadei in care toate ajutoarele publice
acordate in Romania sunt evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania este
considerata o zona identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de prevederile
art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene
DECIZIA Nr. 2/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 17 iulie 2000
referitoare la prelungirea cu 5 ani a perioadei in care toate ajutoarele
publice acordate in Romania sunt evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania
este considerata o zona identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de
prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii
Europene*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de
o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte, si, in particular, prevederile art. 64 paragraful 4 pct. a),
considerand ca:
(1) art. 64 paragraful 4 pct. a) din Acordul european stipuleaza faptul ca,
tinand seama de situatia economica a Romaniei, Consiliul de Asociere decide
daca perioada in care toate ajutoarele publice acordate in Romania vor fi
evaluate tinandu-se seama de faptul ca Romania va fi considerata o zona
identica cu acele zone ale Comunitatii vizate de prevederile art. 87 paragraful
3 pct. a) din Tratatul asupra Comunitatii Europene ar trebui sa fie prelungita
cu o noua perioada de 5 ani;
(2) produsul intern brut pe cap de locuitor, masurat in unitati ale puterii
de cumparare, se situeaza la 31% din nivelul mediu comunitar atins in 1997,
este oportuna aplicarea unei asemenea prelungiri,
DECIDE:
Art. 1
Perioada in care toate ajutoarele publice acordate in Romania vor fi
evaluate, considerand Romania o zona identica cu acele zone ale Comunitatii
Europene vizate de prevederile art. 87 paragraful 3 pct. a) din Tratatul asupra
Comunitatii Europene, se prelungeste cu o noua perioada de 5 ani.
Art. 2
In termen de 6 luni de la data adoptarii prezentei decizii Romania trebuie
sa supuna spre examinare Comisiei Europene datele privind produsul intern brut
pe cap de locuitor, armonizate la nivelul NUTS II. Autoritatea insarcinata cu
monitorizarea ajutoarelor de stat in Romania si Comisia Europeana vor evalua
impreuna eligibilitatea regiunilor, precum si nivelul corespunzator maxim al
ajutoarelor, in vederea stabilirii configuratiei ajutoarelor regionale,
elaborata potrivit orientarilor comunitare referitoare la ajutoarele de stat
regionale*1).
Ulterior propunerea comuna va fi supusa spre examinare Comitetului de
Asociere care va lua o decizie in acest sens.
-----------
*1) OJ C 74, 10 martie 1998, p. 9.
Art. 3
Prezenta decizie va intra in vigoare in ziua adoptarii. Ea va fi aplicata
incepand cu data de 1 ianuarie 1998.
ANEXA 2
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1810/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE DOCUMENTE OFICIALE
Obiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana cu
privire la adoptarea termenilor si conditiilor pentru participarea Romaniei la
programele comunitare in domeniul formarii profesionale si educatiei
DECIZIA Nr. 3/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 29 septembrie 2000 cu
privire la adoptarea termenilor si conditiilor pentru participarea Romaniei la
programele comunitare in domeniul formarii profesionale si educatiei*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, privind participarea Romaniei la programele
comunitare si, in special, art. 1 si 2*1),
luand in considerare faptul ca:
(1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate
participa la programele-cadru comunitare, programe specifice, proiecte sau alte
actiuni, respectiv in domeniul formarii profesionale si educatiei;
(2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional, termenii si
conditiile pentru participarea Romaniei la aceste activitati se stabilesc de
catre Consiliul de Asociere;
(3) ca urmare a Deciziei nr. 2/97 din 4 august 1997 a Consiliului de
Asociere dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Europeana si statele
membre ale acesteia, pe de alta parte*2), Romania a participat in prima faza a
programelor "Leonardo da Vinci"*3) si "Socrates"*4),
incepand cu data de 1 septembrie 1997, si si-a exprimat dorinta de a participa
in a doua faza a programelor,
DECIDE:
Art. 1
Romania va participa in a doua faza a programelor comunitare "Leonardo
da Vinci" si "Socrates", instituite prin Decizia Consiliului nr.
1999/382/EC din 26 aprilie 1999, prin care se stabileste cea de-a doua faza a
programului de actiune comunitara in domeniul formarii profesionale
"Leonardo da Vinci"*5) si, respectiv, prin Decizia nr. 253/2000/EC a
Parlamentului European si Consiliului din 24 ianuarie 2000, instituind cea de-a
doua faza a programului de actiune comunitara in domeniul educatiei
"Socrates"*6) (denumite in continuare Leonardo da Vinci II si
Socrates II), in conformitate cu termenii si conditiile stabilite in anexele
nr. I si II care fac parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Decizia se va aplica pe durata programelor "Leonardo da Vinci II"
si "Socrates II", incepand cu 1 ianuarie 2000.
Art. 3
Decizia va intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul de
Asociere.
------------
*1) OJ L 74, 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
*2) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.
*3) OJ L 340, 29 decembrie 1998, p. 8.
*4) OJ L 87, 20 aprilie 1995, p. 10. Decizie amendata prin Decizia nr.
576/98/EC (OJ L 77, 14 martie 1998, p. 1).
*5) OJ L 146, 11 iunie 1999, p. 33.
*6) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.
ANEXA 1
TERMENII SI CONDITIILE
privind participarea Romaniei la programele "Leonardo da Vinci II" si
"Socrates II"
1. Romania va participa la activitatile programelor "Leonardo da Vinci
II" si "Socrates II" (denumite in continuare programe), daca nu
se prevede altfel in prezenta decizie, in conformitate cu obiectivele,
criteriile, procedurile si termenele stabilite prin Decizia Consiliului nr.
1999/382/EC si prin Decizia nr. 253/2000/EC a Parlamentului European si a
Consiliului, instituind aceste programe de actiune comunitara.
2. In conformitate cu termenii art. 5 din deciziile privind programele "Leonardo
da Vinci II" si "Socrates II" si cu prevederile referitoare la
responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei privind agentiile nationale
Leonardo da Vinci si Socrates, adoptate de catre Comisie, Romania va stabili
structurile adecvate pentru asigurarea unui management coordonat al
implementarii la nivel national a programelor de actiune si va adopta masurile
necesare in vederea asigurarii unei finantari corespunzatoare a acestor
agentii, care vor primi fonduri din programe pentru activitatile lor. Romania
va adopta orice alte masuri necesare pentru desfasurarea eficienta a
programelor la nivel national.
3. Pentru participarea la programe Romania va plati in fiecare an o
contributie la bugetul general al Uniunii Europene in conformitate cu procedurile
stabilite in anexa nr. II.
Pentru a lua in considerare desfasurarea programelor sau evolutia
capacitatii de absorbtie a Romaniei, daca este necesar, Comitetul de Asociere
este abilitat sa ajusteze aceasta contributie, astfel incat sa se evite
dezechilibrul bugetar in implementarea programelor.
4. Termenii si conditiile pentru transmiterea, evaluarea si selectia
candidaturilor depuse de institutiile, organizatiile si persoanele eligibile
din Romania vor fi cele aplicabile institutiilor, organizatiilor si persoanelor
eligibile din Comunitate.
Expertii romani pot fi luati in considerare de catre Comisie la desemnarea
expertilor independenti pentru a o asista la evaluarea proiectelor, in
concordanta cu prevederile deciziilor instituind programele.
5. In vederea asigurarii dimensiunii comunitare a programelor, pentru a fi
eligibile pentru sprijin financiar comunitar, proiectele si activitatile vor
include cel putin un partener din unul dintre statele membre ale Comunitatii.
6. Pentru activitatile de mobilitate mentionate in anexa nr. I, sectiunea
III.1 a deciziei referitoare la "Leonardo da Vinci II" si pentru
actiunile descentralizate "Socrates II", precum si pentru sprijinul
financiar pentru activitatile agentiilor nationale infiintate in conformitate
cu pct. 2, Romaniei ii vor fi alocate fondurile pe baza bugetului anual al
programului stabilit la nivel comunitar si a contributiei Romaniei la program.
Cuantumul maxim al finantarii pentru activitatile agentiilor nationale nu va depasi
50% din bugetul pentru programele de lucru ale agentiilor nationale.
7. Romania si statele membre ale Comunitatii vor depune toate eforturile,
in limita prevederilor legale, pentru facilitarea liberei circulatii si a
sejurului studentilor, profesorilor, formatorilor, administratorilor de
universitati, tinerilor si altor persoane eligibile care se deplaseaza intre
Romania si statele membre ale Comunitatii in scopul participarii la
activitatile care fac obiectul prezentei decizii.
8. Activitatile care fac obiectul prezentei decizii vor fi scutite de
impunerea de catre Romania de taxe indirecte, taxe vamale, prohibitii si
restrictii la import si export pentru bunurile si serviciile care le sunt
destinate.
9. Fara a afecta responsabilitatile Comisiei Comunitatilor Europene si ale
Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste monitorizarea si
evaluarea programelor in conformitate cu deciziile privitoare la "Leonardo
da Vinci II" si "Socrates II" (respectiv art. 13 si 14),
participarea Romaniei la programe va fi monitorizata permanent pe baze
parteneriale de catre Romania si Comisia Comunitatilor Europene. Romania va
prezenta Comisiei rapoarte si va participa la alte activitati specifice
stabilite de catre Comunitate in acest context.
10. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii,
aranjamentele contractuale incheiate cu si de catre entitati din Romania vor
prevedea efectuarea de controale si audit de catre sau sub autoritatea Comisiei
si a Curtii de Conturi. Rapoartele de audit financiar pot fi realizate cu
scopul de a controla veniturile si cheltuielile acestor entitati, legate de
obligatiile contractuale fata de Comunitate. In spiritul cooperarii si
interesului reciproc, autoritatile competente din Romania vor oferi sprijin, in
limite posibile si rezonabile, pentru efectuarea controalelor si a auditului.
Prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale
Comisiei privind agentiile nationale Socrates si Leonardo da Vinci, adoptate de
catre Comisie, vor fi aplicabile relatiilor dintre Romania, Comisie si
agentiile nationale romanesti. In caz de neregularitati, neglijenta sau frauda,
imputabile agentiilor nationale romanesti, autoritatile romane vor fi
responsabile pentru fondurile nerecuperate.
11. Fara a afecta procedurile prevazute la art. 7 din decizia asupra
programului "Leonardo da Vinci II" si la art. 8 din decizia asupra
programului "Socrates II", reprezentantii Romaniei vor participa ca
observatori in comitetele programelor, pentru punctele care ii privesc. Aceste
comitete se vor intruni in absenta reprezentantilor Romaniei pentru dezbaterea
celorlalte puncte, precum si pentru vot.
12. Limba de lucru utilizata in contactele cu Comisia, in ceea ce priveste
procedura de aplicare, contractele, rapoartele de transmis si alte aranjamente
administrative ale programelor, va fi oricare dintre limbile oficiale ale
Comunitatii.
13. Romania si Comunitatea pot incheia activitatile care fac obiectul
prezentei decizii in orice moment, printr-o notificare prealabila, in scris, in
termen de pana la 12 luni. Proiectele si activitatile aflate in derulare in
momentul incheierii vor continua pana la indeplinirea lor in conditiile
stabilite prin prezenta decizie.
ANEXA 2
CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei la programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates
II"
1. Leonardo da Vinci
Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru
participarea la Programul "Leonardo da Vinci II" va fi urmatoarea (in
euro):
________________________________________________________________________________
Anul 2000 Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul
2006
________________________________________________________________________________
4.317.000 4.437.000 4.737.000 4.948.000 5.158.000 5.428.000
5.638.000
________________________________________________________________________________
2. Socrates
Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru participarea
la Programul "Socrates II" in anul 2000 va fi de 7.743.000 euro.
Contributia financiara a Romaniei in urmatorii ani ai programului va fi
stabilita de catre Consiliul de Asociere in cursul anului 2000.
3. Romania va plati contributia mentionata, parte de la bugetul de stat si
parte din Programul national PHARE Romania. Supuse unei alte proceduri de
programare PHARE, fondurile PHARE solicitate vor fi transferate Romaniei prin
intermediul unui memorandum de finantare separat. Impreuna cu partea provenita
de la bugetul de stat al Romaniei aceste fonduri vor constitui contributia
nationala a Romaniei, din care se vor efectua plati la solicitarea anuala de
fonduri din partea Comisiei.
4. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului calendar:
- 3.846.500 euro pentru contributia la Programul "Socrates II"
pentru anul 2000;
- pentru contributia la Programul "Leonardo da Vinci II",
urmatoarele sume anuale (in euro):
________________________________________________________________________________
Anul 2000 Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul 2006
________________________________________________________________________________
2.146.500 2.206.500 2.356.500 Suma Suma Suma Suma
ce va fi ce va fi ce va fi ce va fi
specificata specificata specificata
specificata
ulterior ulterior ulterior ulterior
________________________________________________________________________________
Restul contributiei va fi platit de la bugetul de stat al Romaniei.
5. Reglementarea financiara aplicabila bugetului general al Comunitatii
Europene*1) va fi aplicabila gestionarii contributiei Romaniei.
Cheltuielile de transport si sejur ocazionate de participarea
reprezentantilor si expertilor din Romania ca observatori in comitetele de
program la care se face referire in anexa nr. I pct. 11 sau la alte reuniuni
legate de implementarea programelor vor fi rambursate de catre Comisie in
conformitate cu procedurile curente in vigoare pentru expertii neguvernamentali
ai statelor membre ale Uniunii Europene.
6. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an
Comisia va transmite Romaniei solicitarea de fonduri corespunzatoare
contributiei la fiecare dintre programele care fac obiectul prezentei decizii.
Aceasta contributie va fi exprimata in euro si platita intr-un cont bancar
in euro al Comisiei.
Romania va plati aceasta contributie conform solicitarii de fonduri:
- pana la 1 mai pentru partea finantata de la bugetul de stat, daca
solicitarea de fonduri este transmisa de catre Comisie inainte de 1 aprilie,
sau cel mai tarziu in termen de o luna de la solicitarea de fonduri, daca
aceasta este transmisa mai tarziu;
- pana la 1 mai pentru partea finantata din PHARE, daca sumele respective
au fost transferate Romaniei pana la aceasta data, sau cel mai tarziu in termen
de 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transferate.
Orice intarziere la plata contributiei va atrage plata de catre Romania a
unei dobanzi pentru suma neachitata la timp. Rata dobanzii corespunde ratei
aplicate de Banca Centrala Europeana, la zi, pentru operatiunile in euro,
majorata cu 1,5% .
------------
*1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, Reglementarea financiara amendata
prin Reglementarea (CE, CECO, Euratom) nr. 2.673/1999 (OJ L 326, 18 decembrie
1999, p. 1).
ANEXA 3
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1812/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE DOCUMENTE OFICIALE
Obiectul: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana cu
privire la adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la
programul de actiune comunitara "Tineret"
DECIZIA Nr. 4/2000
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 13 octombrie 2000 cu
privire la adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la
programul de actiune comunitara "Tineret"*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte*1), privind participarea Romaniei la
programele comunitare, si, in special, art. 1 si 2,
deoarece:
(1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate
participa la programele-cadru comunitare, la anumite programe comunitare, la
proiecte sau la alte actiuni comunitare pe domenii, intre care cel al
tineretului;
(2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional, termenii si
conditiile pentru participarea Romaniei la aceste activitati se stabilesc de
catre Consiliul de Asociere;
(3) ca urmare a Deciziei nr. 2/97 din 4 august 1997 a Consiliului de
Asociere dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Europeana si statele
membre ale acesteia, pe de alta parte*2), Romania a participat la programul
"Tineret pentru Europa" de la 1 septembrie 1997 si si-a exprimat
dorinta de a participa la noul program "Tineret",
DECIDE:
Art. 1
Romania va participa la programul de actiune comunitara
"Tineret", denumit in continuare programul "Tineret", in
conformitate cu termenii si conditiile stabilite in anexele nr. I si II care
fac parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie se aplica pe durata programului "Tineret",
incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
Art. 3
Prezenta decizie intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul
de Asociere.
------------
*1) OJ L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
*2) OJ L 229, 20 august 1997, p. 5.
ANEXA 1
TERMENI SI CONDITII
pentru participarea Romaniei la programul "Tineret"
1. Romania va participa la activitatile programului "Tineret",
denumit in continuare programul, daca nu este altfel prevazut in prezenta
decizie, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele
stabilite prin Decizia nr. 1.031/2000/EC a Parlamentului European si a
Consiliului din 13 aprilie 2000 instituind programul comunitar de actiune
"Tineret"*1).
------------
*1) OJ L 117, 18 mai 2000, p. 1.
2. In conformitate cu termenii art. 5 din Decizia nr. 1.031/2000/EC si cu
prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale Comisiei
pentru agentiile nationale "Tineret", adoptate de Comisie, Romania va
infiinta o structura adecvata pentru gestionarea coordonata a implementarii la
nivel national a actiunilor programului si va adopta masurile necesare pentru
asigurarea finantarii corespunzatoare a acestei agentii, care va primi fonduri
din program pentru desfasurarea activitatilor. Romania va adopta orice alte
masuri necesare pentru derularea eficienta a programului la nivel national.
3. Pentru a participa la program Romania va plati anual o contributie la
bugetul general al Uniunii Europene in conformitate cu procedurile stabilite in
anexa nr. II.
Daca se impune, pentru a lua in considerare dezvoltarea programului sau
evolutia capacitatii de absorbtie a Romaniei, Comitetul de Asociere este
abilitat sa ajusteze aceasta contributie pentru evitarea unui dezechilibru
bugetar in procesul de implementare a programului.
4. Termenii si conditiile pentru depunerea, evaluarea si selectarea
candidaturilor institutiilor, organizatiilor si persoanelor eligibile din
Romania sunt cele aplicabile institutiilor, organizatiilor si persoanelor
eligibile din Comunitate.
Expertii romani pot fi luati in considerare de catre Comisie la numirea
expertilor independenti pentru evaluarea proiectelor, conform prevederilor
Deciziei nr. 1.031/2000/EC.
5. In vederea asigurarii unei dimensiuni comunitare a programului,
proiectele si activitatile vor trebui sa includa cel putin un partener din unul
dintre statele membre ale Comunitatii pentru a fi eligibile pentru finantare
din partea Comunitatii.
6. Pentru actiunile gestionate descentralizat, precum si pentru finantarea
activitatilor agentiei nationale infiintate conform pct. 2, fondurile vor fi
alocate Romaniei pe baza dispozitiilor bugetare anuale ale programului,
hotarate la nivelul Comunitatii, si a contributiei Romaniei la program.
Cuantumul maxim de finantare pentru activitatile agentiei nationale nu va
depasi 50% din bugetul alocat programului de lucru al agentiei nationale.
7. Statele membre ale Comunitatii si Romania vor depune toate eforturile,
in cadrul prevederilor legale, pentru a inlesni libera circulatie si sejurul
tinerilor si al altor persoane eligibile care se deplaseaza intre Romania si
statele membre ale Comunitatii in scopul participarii la activitatile care fac
obiectul prezentei decizii.
8. Activitatile care fac obiectul prezentei decizii vor fi scutite de
impunerea de catre Romania de taxe indirecte, taxe vamale, interdictii si
restrictii la import si export pentru bunurile si serviciile care le sunt
destinate.
9. Fara a afecta responsabilitatile Comisiei Europene si ale Curtii de Conturi
a Comunitatii Europene in ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea
programului conform art. 13 din Decizia nr. 1.031/2000/EC, participarea
Romaniei la program va fi in permanenta monitorizata pe baze parteneriale de
catre Romania si Comisia Europeana. Romania va prezenta Comisiei rapoarte si va
lua parte la alte activitati specifice initiate de Comunitate in acest context.
10. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii,
aranjamentele contractuale incheiate cu sau de catre entitati din Romania vor
trebui sa permita desfasurarea controalelor si auditului de catre sau sub
autoritatea Comisiei si Curtii de Conturi. Rapoartele de audit financiar pot fi
intocmite in scopul de a controla veniturile si cheltuielile acestor entitati,
legate de obligatiile contractuale fata de Comunitate. In spiritul cooperarii
si interesului reciproc, autoritatile competente din Romania vor oferi sprijin,
in limite posibile si rezonabile, dupa cum se dovedeste necesar sau util, in
vederea efectuarii controalelor si a auditului.
Prevederile referitoare la responsabilitatile statelor membre si ale
Comisiei privind agentiile nationale "Tineret", adoptate de Comisie,
vor fi aplicabile relatiilor dintre Romania, Comisie si Agentia Nationala din
Romania. In cazul unor nereguli, neglijente sau fraude imputabile Agentiei
Nationale din Romania, autoritatile romane vor fi responsabile pentru fondurile
nerecuperate.
11. Fara a afecta procedurile stabilite in art. 8 din Decizia nr.
1.031/2000/CE, reprezentantii Romaniei vor participa in calitate de observatori
in cadrul comitetului programului, pentru punctele care ii privesc in mod
direct. Acest comitet se va intruni in absenta reprezentantilor Romaniei pentru
dezbaterea celorlalte puncte si pentru vot.
12. Limba folosita in contactele de orice fel cu Comisia, in ceea ce
priveste prezentarea candidaturilor, contractele, rapoartele de prezentat,
precum si alte aranjamente administrative privind programele, va fi oricare
dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
13. Comunitatea si Romania pot incheia activitatile care fac obiectul
prezentei decizii, in orice moment, printr-o notificare prealabila in scris, in
termen de pana la 12 luni. Proiectele si activitatile in desfasurare in
momentul respectiv vor continua pana la definitivare in conditiile prevazute in
prezenta decizie.
ANEXA 2
CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei la program
1. Contributia financiara a Romaniei la bugetul Uniunii Europene in vederea
participarii la program in anul 2000 este de 2.523.000 euro.
Contributia financiara a Romaniei pentru urmatorii ani ai programului va fi
stabilita de Consiliul de Asociere in cursul anului 2000.
2. Romania va plati contributia mentionata anterior, parte din bugetul de
stat al Romaniei si parte din Programul national PHARE pentru Romania. Supuse
unei alte proceduri de programare PHARE, fondurile PHARE solicitate in acest
scop vor fi transferate in Romania printr-un memorandum de finantare separat.
Impreuna cu suma provenind din bugetul de stat al Romaniei aceste fonduri vor
constitui contributia nationala a Romaniei, din care se vor efectua plati la
solicitarile anuale de fonduri ale Comisiei.
3. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului program:
- 1.252.000 euro pentru contributia la program in anul 2000;
- restul contributiei Romaniei va fi suportat de la bugetul de stat al
Romaniei.
4. Reglementarea financiara din 21 decembrie 1977, aplicabila bugetului
general al Comunitatii Europene*1), se va aplica gestionarii contributiei
Romaniei.
Cheltuielile de transport si sejur, ocazionate de participarea
reprezentantilor si expertilor romani ca observatori la lucrarile comitetului
mentionat la pct. 11 din anexa nr. I sau la alte reuniuni legate de
implementarea programului, vor fi rambursate de Comisie pe aceeasi baza si in
conformitate cu procedurile in vigoare pentru expertii neguvernamentali ai
statelor membre ale Uniunii Europene.
5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an
Comisia va transmite Romaniei o solicitare de fonduri reprezentand contributia
sa la program.
Contributia va fi exprimata in euro si va fi varsata intr-un cont bancar in
euro al Comisiei.
Romania isi va achita contributia in functie de solicitarea de fonduri:
- pana la 1 mai pentru suma provenita de la bugetul de stat, daca
solicitarea de fonduri este transmisa de Comisie inainte de 1 aprilie, sau cel
mai tarziu la o luna dupa solicitarea de fonduri, daca aceasta este trimisa mai
tarziu*1);
- pana la 1 mai pentru partea finantata din bugetul PHARE, cu conditia ca
sumele respective sa fie transferate Romaniei pana la aceasta data, sau cel mai
tarziu la 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transferate Romaniei.
Orice intarziere a platii contributiei va atrage suportarea de catre
Romania a unei dobanzi pentru suma neachitata la timp. Rata dobanzii corespunde
ratei practicate de Banca Centrala Europeana, la zi, pentru operatiunile in
euro, majorata cu 1,5% .
------------
*1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, modificata de Reglementarea (CE) nr.
2.779/98 (OJ L 347, 23 decembrie 1998, p. 3).
ANEXA 4
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1820/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
privind prelungirea pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001 a sistemului
de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de Asociere
DECIZIA Nr. 1/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 4 ianuarie 2001
privind prelungirea pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001 a sistemului
de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului de
Asociere*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
luand in considerare faptul ca:
(1) Grupul de contact la care se face referire in art. 11 din Protocolul 2
la Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, care a
intrat in vigoare la 1 februarie 1995, s-a reunit la 22 septembrie 2000 si a
convenit sa recomande Consiliului de Asociere constituit in virtutea art. 106
din acord ca sistemul de dubla supraveghere introdus in 1998 prin Decizia nr.
3/97 a Consiliului de Asociere*1), prelungit ultima oara pentru perioada 1
ianuarie - 31 decembrie 2000 prin Decizia nr. 1/2000*2), sa fie extins pe
perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2001;
(2) dupa ce i-au fost furnizate toate informatiile relevante, Consiliul de
Asociere a fost de acord cu aceasta recomandare,
DECIDE:
Art. 1
Sistemul de dubla supraveghere stabilit prin Decizia nr. 3/97 a Consiliului
de Asociere va continua sa fie aplicat in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie
2001. In preambul si in art. 1 (1) si (3) din decizie mentiunea referitoare la
perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2000 va fi inlocuita cu mentiunea 1 ianuarie
- 31 decembrie 2001.
Art. 2
Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
Ea se va aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2001.
---------------
*1) JO L 13, 19 ianuarie 1998, p. 57.
*2) JO L 67, 15 martie 2000, p. 35.
ANEXA 5
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1818/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
privind amendarea Protocolului nr. 4 la Acordul european incheiat cu Romania
referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele
de cooperare administrativa
DECIZIA Nr. 2/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 23 ianuarie 2001
privind amendarea Protocolului nr. 4 la Acordul european incheiat cu Romania
referitor la definirea notiunii de "produse originare" si la metodele
de cooperare administrativa*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de
o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, si, in particular, art. 38 din
Protocolul nr. 4, anexa la acesta,
luand in considerare urmatoarele:
(1) anumite modificari tehnice sunt propuse pentru corectarea anumitor
anomalii intervenite intre diferitele versiuni lingvistice ale textului;
(2) lista operatiunilor insuficiente de prelucrare si transformare trebuie
sa fie modificata pentru asigurarea unei interpretari corecte si sa tina seama
de necesitatea includerii anumitor operatiuni care nu figurau pe lista
anterioara;
(3) este necesar sa se prelungeasca pana la data de 31 decembrie 2001
prevederile referitoare la aplicarea temporara a sistemului de impunere in
cazul in care se interzice drawback-ul sau cand sunt acordate exceptari de la
plata taxelor vamale;
(4) necesitatea elaborarii unui sistem de separare contabila a materialelor
originare si neoriginare, supus aprobarii de catre autoritatile vamale;
(5) prevederile referitoare la sumele exprimate in euro trebuie sa fie
revizuite in vederea clarificarii procedurii si asigurarii unei mai mari
stabilitati pentru nivelul sumelor exprimate in monedele nationale;
(6) pentru a tine seama de lipsa productiei anumitor materiale in tarile in
cauza, trebuie corectata lista criteriilor de prelucrare si transformare pe care
materiile neoriginare trebuie sa le indeplineasca pentru a dobandi caracterul
de originar,
DECIDE:
Art. 1
Protocolul nr. 4 referitor la definirea notiunii de "produse
originare" si la metodele de cooperare administrativa se modifica dupa cum
urmeaza:
1. La articolul 1, punctul (i) va avea urmatorul cuprins:
"(i) <<valoarea adaugata>> va fi considerata pretul de
uzina al produsului, din care se scade valoarea in vama a fiecaruia dintre
materialele incorporate care sunt originare din alte tari la care se face
referire in art. 3 si 4 sau, in cazul in care valoarea in vama nu este
cunoscuta ori nu poate fi determinata, primul pret verificabil platit pentru
materiale in Comunitate sau in Romania."
2. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Operatiuni de prelucrare sau transformare insuficiente
1. Fara a prejudicia paragraful 2, urmatoarele operatiuni sunt considerate
prelucrari sau transformari insuficiente pentru a conferi statutul de produs
originar, indiferent daca cerintele art. 6 sunt sau nu indeplinite:
a) operatiuni pentru asigurarea pastrarii in bune conditii a produselor in
timpul transportului si depozitarii;
b) desfacerea si asamblarea pachetelor;
c) spalare, curatare; indepartarea prafului, a oxidului, a uleiului, a
vopselelor sau a altor acoperitori;
d) calcarea sau presarea textilelor;
e) simple operatiuni de vopsire si lustruire;
f) cojire, lustruire, glazurare si albire partiala sau totala a cerealelor
si orezului;
g) operatiuni de colorare a zaharului sau de formare a bucatilor de zahar;
h) inlaturarea pielitei, scoaterea samburilor si cojirea fructelor, nucilor
si legumelor;
i) ascutirea, simpla macinare sau zdrobire ori simpla taiere;
j) cernerea, trierea, sortarea, clasificarea, incadrarea, imbinarea
(inclusiv alcatuirea seturilor de marfuri);
k) simpla imbuteliere in sticle, flacoane, introducerea in cutii de
conserve, ambalarea in saci, cutii, lazi, fixarea pe plansete sau panouri si
toate celelalte operatiuni simple de ambalare;
l) aplicarea sau imprimarea pe produse ori pe ambalajele lor de marci,
etichete, embleme si alte semne distinctive similare;
m) simplul amestec de produse, chiar din categorii diferite;
n) simpla asamblare a partilor de articole pentru a constitui un articol
complet sau dezasamblarea produselor in parti;
o) cumulul a doua sau al mai multor operatiuni din cele specificate in
subparagrafele a) - n);
p) sacrificarea animalelor.
2. Toate operatiunile efectuate fie in Comunitate, fie in Romania asupra
unui anumit produs vor fi considerate impreuna atunci cand se determina daca
prelucrarea sau transformarea suferita de acel produs urmeaza a fi considerata
ca insuficienta in sensul paragrafului 1."
3. La articolul 15, propozitia finala a subparagrafului 6 va avea urmatorul
cuprins:
"Prevederile acestui paragraf se vor aplica pana la data de 31
decembrie 2001."
4. Dupa articolul 20 se introduce articolul 20a) cu urmatorul cuprins:
"Art. 20a)
Separarea contabila
1. In cazul in care apar costuri considerabile sau dificultati materiale in
timpul operatiunilor de pastrare a stocurilor separate de materiale originare
si neoriginare, care sunt identice si interschimbabile, autoritatile vamale, la
cererea scrisa a celor in cauza, pot sa autorizeze asa-numita <<separare
contabila>>, metoda utilizata pentru administrarea acestor stocuri.
2. Aceasta metoda trebuie sa garanteze ca, pentru o perioada de referinta
specifica, numarul produselor obtinute care pot fi considerate
<<originare>> este acelasi cu cel al produselor care ar fi putut fi
obtinute in cazul in care ar fi existat o separare fizica a stocurilor.
3. Autoritatile vamale pot acorda o astfel de autorizatie, supusa oricaror
conditii considerate corespunzatoare.
4. Aceasta metoda este inregistrata si se aplica pe baza principiilor
generale contabile aplicabile in tara in care produsul a fost fabricat.
5. Beneficiarul acestei facilitati poate emite sau solicita dovada de
origine, dupa caz, pentru cantitatea de produse care pot fi considerate
<<originare>>. La solicitarea autoritatilor vamale beneficiarul va
furniza o declaratie referitoare la modul in care au fost administrate
cantitatile.
6. Autoritatile vamale vor monitoriza utilizarea autorizatiei si o pot
retrage oricand, in cazul in care beneficiarul nu o utilizeaza corespunzator
sau nu indeplineste oricare dintre celelalte conditii mentionate in acest
protocol."
5. La articolul 22 paragraful 1, prima propozitie, dupa cuvantul
"exportator" se introduce urmatorul text:
"la care se face referire in continuare ca <<exportator
autorizat>>."
6. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Sumele exprimate in euro
1. In scopul aplicarii prevederilor art. 21.1(b) si 26.3, in cazurile in
care produsele sunt facturate in alta moneda decat euro, sumele exprimate in
monedele nationale ale tarilor la care se face referire in art. 3 si 4,
echivalente cu sumele exprimate in euro, vor fi fixate anual de catre fiecare tara
in cauza.
2. Un transport va beneficia de prevederile art. 21.1(b) sau 26.3 cu
referire la moneda in care este emisa factura, in conformitate cu suma fixata
de catre tara in cauza.
3. Sumele ce vor fi utilizate, in orice moneda nationala data, vor
reprezenta echivalentul in acea moneda al sumelor exprimate in euro din prima
zi lucratoare a lunii octombrie. Sumele vor fi comunicate Comisiei Europene
pana la 15 octombrie si se vor aplica incepand cu data de 1 ianuarie a anului
urmator. Comisia Europeana va notifica tuturor tarilor vizate sumele
respective.
4. O tara poate rotunji, in plus sau in minus, suma rezultata in urma
conversiei in moneda nationala a unei sume exprimate in euro. Suma rotunjita
insa nu trebuie sa difere de suma rezultata in urma conversiei cu mai mult de
5% .
O tara poate mentine neschimbata o suma in moneda nationala, echivalenta
unei sume exprimate in euro, daca, la momentul corectarii anuale prevazute la
paragraful 3, conversia acestei sume, inaintea oricarei rotunjiri, conduce la o
crestere mai mica de 15% a sumei respective exprimate in echivalentul monedei
nationale. Echivalentul in moneda nationala poate ramane neschimbat daca
conversia va rezulta dintr-o descrestere a acelei valori echivalente.
5. Sumele exprimate in euro vor fi revizuite de catre Comitetul de
Asociere, la cererea Comunitatii sau a Romaniei. La realizarea acestei
revizuiri Comitetul de Asociere va avea in vedere mentinerea efectelor
limitelor respective in termeni reali. In acest scop acesta poate hotari
modificarea sumelor exprimate in euro."
7. Anexa nr. II va fi amendata dupa cum urmeaza:
Pozitiile din S.A. de la 5309 la 5311 vor fi inlocuite cu:
______________________________________________________________________________
|"5309 la 5311| Tesaturi din alte|
| |
| | fibre vegetale; | |
|
| | tesaturi din fire| |
|
| | de hartie: | |
|
| | - care contin | Fabricare din fire simple (1) |
|
| | fire de cauciuc| |
|
| | - altele | Fabricare din (1): |
|
| | | - fire de nuca de cocos, |
|
| | | - fire de iuta, |
|
| | | - fibre naturale, |
|
| | | - fibre sintetice sau artificiale |
|
| | | discontinue necardate, nepieptanate |
|
| | | sau altfel prelucrate pentru filare, |
|
| | | - materiale chimice sau paste textile, |
|
| | | sau |
|
| | | - hartie |
|
| | | sau |
|
| | | Imprimarea este insotita de cel putin |
|
| | | doua operatiuni de pregatire sau de |
|
| | | finisare (cum ar fi: spalare, albire, |
|
| | | mercerizare, termofixare, scamosare, |
|
| | | calandrare, contractie, finisare |
|
| | | permanenta, remaiere, impregnare si |
|
| | | curatare de noduri), cu conditia ca |
|
| | | valoarea tesaturilor neimpregnate sa |
|
| | | nu depaseasca 47,5% din pretul de uzina |
|
| | | al produsului |
|
|_____________|__________________|_________________________________________|___|
(1) Pentru conditiile speciale referitoare la produsele fabricate dintr-un
amestec de materiale textile, a se vedea nota introductiva 5."
Art. 2
Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
Ea este aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2001.
ANEXA 6
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1817/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind
adoptarea conditiilor si a modalitatilor de participare a Romaniei la
instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)
DECIZIA Nr. 3/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 23 martie 2001
privind adoptarea conditiilor si a modalitatilor de participare a Romaniei la
instrumentul financiar pentru protectia mediului (LIFE)*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de
o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte*1), semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, si, in particular, art. 1 si
2 din Protocolul aditional*2),
intrucat:
(1) in conformitate cu art. 1 din Protocolul aditional mentionat, Romania
poate participa la programele-cadru comunitare, la programele specifice,
proiecte sau alte actiuni, in special in domeniul protectiei mediului;
(2) in conformitate cu art. 2 din Protocolul aditional mentionat, Consiliul
de Asociere decide asupra conditiilor si modalitatilor de participare a
Romaniei la aceste activitati;
(3) ca urmare a Deciziei nr. 1/1998*3) a Consiliului de Asociere Romania -
Uniunea Europeana, Romania a participat la instrumentul financiar pentru
protectia mediului (LIFE) din 1 ianuarie 1999,
DECIDE:
Art. 1
Incepand cu data de 1 ianuarie 2001 Romania va participa la instrumentul
financiar pentru protectia mediului (LIFE), conform conditiilor si
modalitatilor stabilite in anexele nr. I si II care fac parte integranta din
prezenta decizie.
Art. 2
Aceasta decizie se va aplica pe durata celei de-a treia faze a programului
comunitar LIFE, incepand cu 1 ianuarie 2001.
Art. 3
Propunerile eligibile pentru a fi evaluate sunt cele inaintate Comisiei
Europene de catre Romania inainte de 31 octombrie 2000 pentru sectiunea LIFE
Natura si de 30 noiembrie 2000 pentru sectiunea LIFE Mediu.
Art. 4
Prezenta decizie va intra in vigoare la data adoptarii.
------------
*1) OJ L 357, 31 decembrie 1994, p. 2.
*2) OJ L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
*3) OJ L 35, 9 februarie 1999, p. 1.
ANEXA 1
CONDITII SI MODALITATI
de participare a Romaniei la instrumentul financiar pentru protectia mediului
(LIFE)
1. Romania va participa la toate actiunile din cadrul programului LIFE, in
conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si termenele stabilite in
Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000 a Consiliului si Parlamentului European din
17 iulie 2000 privind instrumentul financiar pentru protectia mediului
(LIFE)*1).
------------
*1) OJ L 192, 28 iulie 2000, p. 1.
2. Pentru a putea participa la program Romania va plati in fiecare an la
bugetul general al Uniunii Europene o contributie conform procedurilor
prevazute in anexa nr. II.
Daca este necesar, Comitetul de Asociere este imputernicit sa adapteze
aceasta contributie, in vederea evitarii unui dezechilibru bugetar in
implementarea programului LIFE, luand in considerare evolutia programului LIFE
sau a capacitatii de absorbtie a Romaniei.
3. Conditiile si modalitatile de prezentare, evaluare si selectare a
propunerilor inaintate de persoanele fizice, organizatiile si institutiile
eligibile din Romania vor fi aceleasi ca pentru persoanele fizice, organizatiile
si institutiile eligibile din Comunitate.
Comisia poate lua in considerare, la nominalizarea expertilor independenti,
si experti romani, conform prevederilor relevante ale deciziei prin care se
stabileste programul de asistenta pentru evaluarea proiectului.
4. Pentru a reflecta dimensiunea comunitara a programului LIFE activitatile
si proiectele transnationale propuse de Romania ar trebui sa implice, in cazul
celor relevante, cel putin un partener din statele membre ale Comunitatii.
5. In conformitate cu prevederile existente, Romania si statele membre ale
Comunitatii vor depune toate eforturile necesare pentru a facilita rezidenta si
libera circulatie, intre Romania si statele membre, ale expertilor si ale altor
persoane eligibile implicate in activitatile desfasurate conform deciziei.
6. Activitatile desfasurate conform deciziei vor fi scutite de impunerea de
catre Romania a unor taxe indirecte, taxe vamale, de interzicere si
restrictionare la import si export pentru bunurile si serviciile desfasurate in
cadrul acestor activitati.
7. Fara a aduce un prejudiciu responsabilitatilor Comisiei si Curtii de
Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste evaluarea si monitorizarea
programului, conform art. 9 din Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000, participarea
Romaniei la program va fi monitorizata continuu pe baza parteneriatului dintre
Comisie si Romania.
Romania va participa la orice alte activitati specifice intreprinse de
Comisie in acest context.
8. In conformitate cu reglementarile financiare comunitare, aranjamentele
contractuale incheiate intre entitati din Romania trebuie sa prevada audit si
controale care sa fie efectuate de catre sau sub autoritatea Comisiei si Curtii
de Conturi. Auditul financiar poate fi efectuat in vederea controlarii
cheltuielilor si veniturilor entitatilor, referitoare la obligatiile
contractuale fata de Comunitate. In spiritul unei colaborari si al unui interes
reciproc, autoritatile relevante din Romania vor asigura asistenta necesara in vederea
desfasurarii acestor controale si audituri.
9. Fara a aduce un prejudiciu procedurilor prevazute la art. 3(7) si art.
11 din Reglementarea (CE) nr. 1.655/2000, reprezentantii din Romania vor
participa ca observatori in comitete, pentru aspecte care ii privesc. Pentru
alte aspecte aceste comitete se vor intruni fara prezenta reprezentantilor din
Romania, la fel ca si atunci cand au loc votarile.
10. Limba utilizata in toate contactele cu Comisia, referitor la procesul
de depunere a proiectelor, la contracte, rapoarte si alte aspecte
administrative, va fi una dintre limbile oficiale ale Comunitatii.
11. Romania si Comunitatea pot incheia activitatile desfasurate conform
prezentei decizii, oricand pana in 12 luni, prin mentiune scrisa. Activitatile
si proiectele in desfasurare in momentul stoparii activitatilor pot fi
continuate pana la finalizarea lor, avandu-se in vedere conditiile din
acordurile adecvate.
ANEXA 2
CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei la LIFE
1. Contributia financiara pe care Romania trebuie sa o plateasca la bugetul
general al Uniunii Europene, in vederea participarii la LIFE, este de 2.280.000
euro pentru fiecare dintre primii 2 ani bugetari. Costurile suplimentare, de
natura administrativa, sunt incluse in valoarea mentionata mai sus.
Pe parcursul anului 2002 Consiliul de Asociere va decide contributia pe
care Romania o va plati pentru urmatoarea perioada.
2. Romania va plati contributia mentionata la pct. 1 partial din bugetul de
stat si partial din Programul PHARE national. Fiind o situatie care reclama o
procedura de programare PHARE diferita, fondurile PHARE solicitate vor fi
transferate Romaniei in baza unui memorandum de finantare separat. Aceste fonduri
PHARE impreuna cu fondurile provenite de la bugetul de stat vor constitui
contributia nationala a Romaniei, care va asigura transe de plati, conform
solicitarilor Comisiei.
3. Fondurile PHARE vor fi solicitate conform urmatorului program:
- 1.093.000 euro pentru contributia LIFE pe primul an, anul 2001;
- 1.093.000 euro pentru anul al doilea.
Diferenta contributiei va fi asigurata de la bugetul de stat al Romaniei.
4. Reglementarea de finantare din 21 decembrie 1977, aplicabila bugetului
general al Comunitatilor Europene*1), se va aplica si gestionarii contributiei
Romaniei.
Costurile de transport, precum si cheltuielile necesare reprezentantilor si
expertilor romani, in vederea participarii ca observatori in comitetele
mentionate la pct. 9 din anexa nr. I sau pentru alte intalniri referitoare la
implementarea programului LIFE, vor fi rambursate de catre Comisie, in aceleasi
conditii si conform procedurilor actuale, aplicabile expertilor
neguvernamentali ai statelor membre ale Uniunii Europene.
5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui
an, de aici inainte, Comisia va transmite Romaniei o solicitare de plata
corespunzatoare contributiei sale la programul LIFE, conform acestei decizii.
Aceasta contributie va fi exprimata in euro si va fi platita intr-un cont
bancar in euro al Comisiei.
Romania va plati contributia sa interna conform solicitarii de plata:
- pana la 1 aprilie pentru partea finantata de la bugetul de stat, daca
solicitarea de plata este transmisa de Comisie inainte de 1 martie, sau cel mai
tarziu la o luna dupa ce solicitarea de plata a fost transmisa;
- pana la 1 aprilie pentru partea finantata prin PHARE, in cazul in care
sumele corespunzatoare sunt transmise Romaniei pana la 1 aprilie, sau cel mai
tarziu in termen de 30 de zile dupa ce aceste fonduri au fost transmise
Romaniei.
Orice intarziere survenita la plata contributiei interne va creste dobanda
platii efectuate de Romania la o suma importanta de la data convenita. Rata
dobanzii corespunzatoare cu cea aplicata de Banca Centrala Europeana, la data
convenita, pentru operatiunile in euro, creste pana la 1,5% .
------------
*1) OJ L 356, 31 decembrie 1977, p. 1, modificata de Reglementarea (CE) nr.
2.673/99 (OJ L 326, 18 decembrie 1999, p. 1).
ANEXA 7
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1811/00
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
privind adoptarea regulilor de implementare a prevederilor referitoare la
ajutorul de stat, mentionate in art. 64(1)(iii) si (2) in conformitate cu art.
64(3) din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte,
si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si
in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin
Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO),
anexa la acest acord
DECIZIA Nr. 4/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana privind adoptarea
regulilor de implementare a prevederilor referitoare la ajutorul de stat,
mentionate in art. 64(1)(iii) si (2), in conformitate cu art. 64(3) din Acordul
european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile
Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii)
si (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite de Tratatul instituind
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de
o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte, si, in special, art. 64(3) din acesta,
avand in vedere Protocolul 2 privind produsele CECO, anexa la Acordul
european si, in special, art. 9(3) din acesta,
considerand urmatoarele:
(1) Art. 64(3) din Acordul european stabileste ca, in decursul a 3 ani de
la intrarea in vigoare a acordului, Consiliul de Asociere va adopta prin
decizie regulile necesare pentru implementarea paragrafelor (1) si (2) ale
acestui articol.
(2) Reamintindu-se ca, in conformitate cu art. 64(2) din Acordul european,
notiunea de "ajutor public", asa cum este definita in art. 64(1)(iii)
din Acordul european, trebuie sa fie evaluata in functie de criteriile care
decurg din aplicarea regulilor prevazute in art. 87 din Tratatul de infiintare
a Comunitatii Europene si, astfel, se refera la orice ajutor acordat de stat
sau din resurse ale statului, in orice forma care distorsioneaza sau ameninta
sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor agenti economici, sau
productia anumitor marfuri, in masura in care afecteaza comertul dintre
Comunitatea Europeana si Romania (ajutoare de stat).
(3) Romania va desemna o institutie sau autoritate administrativa nationala
care sa devina o autoritate de monitorizare cu responsabilitati in materie de
ajutor de stat.
(4) Aceasta autoritate de monitorizare va fi responsabila cu analiza
ajutoarelor individuale si a schemelor de ajutor existente si viitoare acordate
in Romania si se va pronunta in ceea ce priveste compatibilitatea acestora cu
art. 64(1)(iii) si (2) din Acordul european si cu art. 9(1)(iii) si (2) si (4)
din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord.
(5) Romania, prin adoptarea regulilor necesare pentru asigurarea unei
monitorizari eficiente, va asigura in special ca autoritatea de monitorizare sa
primeasca in timp util toate informatiile relevante de la alte institutii
guvernamentale centrale, regionale si locale.
(6) Comisia Comunitatilor Europene, prin diferite programe comunitare, va
acorda sprijin autoritatii de monitorizare prin furnizarea documentatiei
necesare, organizarea de stagii de pregatire profesionala, vizite de studiu si
alte tipuri de asistenta tehnica.
DECIDE:
Art. 1
Regulile de implementare a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat,
mentionate in art. 64(1)(iii) si (2), conform art. 64(3) din Acordul european
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din
Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea
Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO), asa cum au fost prevazute in anexa
la prezenta decizie, sunt astfel adoptate.
Art. 2
Aceste reguli de implementare vor intra in vigoare in prima zi a lunii care
urmeaza celei in care se adopta aceste reguli.
Incheiat la Bruxelles.
Pentru Consiliul de Asociere,
Presedinte
ANEXA 1
REGULI DE IMPLEMENTARE
a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, mentionate in art. 64(1)(iii)
si (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere intre
Romania, pe de o parte, si Comunitatile europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, si in art. 9(1)(iii) si (2) din Protocolul 2
privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a
Carbunelui si Otelului (CECO), anexa la acest acord
Supravegherea ajutoarelor de stat de catre autoritatea de monitorizare
Art. 1
Supravegherea ajutoarelor de stat de catre autoritatea de monitorizare
Conform regulilor procedurale in vigoare in Comunitatea Europeana
(Comunitatea) si in Romania, acordarea ajutoarelor de stat va fi evaluata si
controlata din punctul de vedere al compatibilitatii ajutoarelor cu prevederile
Acordului european de catre autoritatile de monitorizare din Comunitate si din
Romania. Autoritatea de monitorizare din Comunitate este Comisia Comunitatilor
Europene (Comisia), iar autoritatile de monitorizare din Romania sunt Consiliul
Concurentei si Oficiul Concurentei.
Instructiuni privind instrumentarea cazurilor
Art. 2
Criterii de compatibilitate
1. In conformitate cu art. 1 din aceste reguli, evaluarea compatibilitatii
ajutoarelor individuale si a schemelor de ajutor cu Acordul european va fi
efectuata pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor decurgand din
art. 87 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, precum si din
legislatia secundara prezenta si viitoare, cadrul legal, instructiunile si alte
acte administrative in vigoare in Comunitate si, de asemenea, din jurisprudenta
Tribunalului de prima instanta si a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene
si din orice decizie a Consiliului de Asociere, conform art. 4(3).
In masura in care ajutoarele individuale sau schemele de ajutor sunt
destinate produselor incluse in Protocolul 2 la Acordul european, prima
propozitie a acestui paragraf se aplica in totalitate, cu exceptia faptului ca
evaluarea nu se efectueaza pe baza criteriilor care decurg din aplicarea
regulilor prevazute de art. 87 din Tratatul CE, ci pe baza criteriilor care
decurg din aplicarea regulilor privind ajutorul de stat prevazute in Tratatul
instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului.
2. Autoritatea de monitorizare din Romania va fi informata asupra
existentei oricarui act referitor la adoptarea, abrogarea sau modificarea
criteriilor de compatibilitate comunitare, mentionate in paragraful 1, in
masura in care acestea nu sunt publicate, dar sunt aduse in mod special in
atentia tuturor statelor membre.
3. Daca asemenea modificari nu ridica obiectii din partea Romaniei in
termen de 3 luni de la data la care a fost informata oficial, acestea vor
deveni criterii de compatibilitate asa cum s-a prevazut in paragraful 1 al
acestui articol. Daca asemenea modificari intampina obiectii din partea
Romaniei si luand in considerare procesul de armonizare a legislatiei, asa cum
s-a prevazut in Acordul european, vor avea loc consultari, conform art. 7 si 8
din prezentele reguli.
4. Aceleasi principii se vor aplica si in privinta altor modificari
semnificative ale politicii comunitare in domeniul ajutorului de stat.
Art. 3
Ajutorul de minimis
Schemele de ajutor sau ajutoarele individuale care nu implica un ajutor
pentru export si care sunt sub pragul aplicabil ajutoarelor de minimis*1) din
Comunitate vor fi considerate ca avand numai un efect neglijabil asupra
concurentei si comertului dintre parti si, in consecinta, nu vor intra sub
incidenta prezentelor reguli. Prezentul articol nu se aplica industriilor
incluse in Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului,
constructiilor navale, transportului si nici ajutoarelor privind cheltuielile
legate de agricultura sau pescuit.
------------
*1) In prezent valoarea maxima totala a ajutorului de minimis in Comunitate
este de 100.000 euro pe firma, pe o perioada de 3 ani, conform comunicarii Comisiei
privind ajutoarele de minimis (JO C 68/6 martie 1996, p. 9).
Art. 4
Derogari
1. In conformitate cu prevederile si in limita art. 64(4)(a) din Acordul
european, Romania va fi considerata ca o regiune identica cu cele din
Comunitate, mentionate in art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a
Comunitatii Europene.
2. Autoritatile de monitorizare vor evalua in comun intensitatile maxime
ale ajutorului si acoperirea regionala specifica a zonelor din Romania
eligibile pentru ajutorul regional national. Acestea vor transmite o propunere
comuna Comitetului de Asociere care va lua o decizie in acest sens.
3. Autoritatile de monitorizare pot, daca este necesar si la solicitarea
Romaniei, sa evalueze in comun problemele ridicate de implementarea acquisului
comunitar in domeniul ajutoarelor de stat acordate de Romania in tranzitia la o
economie de piata. Evaluarea unor astfel de probleme nu va viza agricultura,
pescuitul, carbunele si otelul sau alte sectoare sensibile (automobile, fibre
sintetice si constructii navale), pentru care exista aranjamente comunitare
specifice. Cand este cazul, autoritatile de monitorizare vor transmite
Consiliului de Asociere o propunere comuna, in urma careia acesta poate lua o
decizie.
Procedurile privind consultarile si rezolvarea problemelor
Art. 5
Examinarea anumitor ajutoare
1. Daca suma ajutorului in cauza depaseste 3 milioane euro, schemele de
ajutor sau ajutoarele individuale, indiferent daca sunt sau nu prevazute de
cadrul legal sau de instructiunile comunitare, pot fi trimise de catre
autoritatea de monitorizare relevanta spre examinare subcomitetului cu
atributii privind politica concurentei si a ajutorului de stat. Subcomitetul
poate transmite un raport Comitetului de Asociere, acesta putand emite decizii
corespunzatoare sau recomandari privind compatibilitatea schemelor de ajutor
sau a ajutoarelor individuale cu Acordul european si cu prezentele reguli.
2. Scopul principal al acestor decizii sau recomandari este evitarea
recurgerii la masuri comerciale protectioniste, ca o consecinta a acordarii
ajutoarelor respective.
3. Comitetul de Asociere poate decide sa extinda in viitor posibilitatea de
examinare, asa cum este prevazuta in acest articol.
Art. 6
Solicitarea de informatii
Ori de cate ori autoritatea de monitorizare a unei parti sesizeaza ca o
schema de ajutor sau un ajutor individual pare sa afecteze interese importante
ale acelei parti, poate solicita informatii de la autoritatea responsabila. In
orice caz ambele autoritati de monitorizare vor cauta sa se informeze reciproc
asupra progreselor importante care pot interesa cealalta parte.
Art. 7
Consultari si curtoazie
1. Ori de cate ori Comisia sau autoritatea de monitorizare din Romania
considera ca acordarea ajutorului de stat pe teritoriul pe care cealalta
autoritate este responsabila afecteaza substantial interesele sale importante,
aceasta poate solicita consultari cu cealalta autoritate si, in consecinta,
poate cere ca autoritatea de monitorizare a celeilalte parti sa initieze
proceduri corespunzatoare in vederea remedierii situatiei. Aceasta nu aduce
atingere nici unei actiuni luate in conformitate cu legislatia relevanta a
partilor si nu lezeaza deplina libertate a autoritatii careia i s-a adresat solicitarea,
de a decide in ultima instanta, in limitele cadrului legal prevazut de Acordul
european.
2. Autoritatea de monitorizare la care s-a apelat trebuie sa acorde
intreaga sa consideratie opiniilor si elementelor concrete prezentate de catre
autoritatea care solicita consultarea si, in special, posibilelor efecte care
prejudiciaza interesele importante ale partii solicitante.
3. Fara a aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor, autoritatile
de monitorizare implicate in consultari, conform acestui articol, vor cauta sa
gaseasca, in termen de 3 luni, o solutie reciproc acceptabila in lumina
intereselor importante respective.
Art. 8
Rezolvarea problemelor
1. Daca consultarile, conform art. 7, nu conduc la o solutie reciproc acceptabila,
va avea loc un schimb de opinii la solicitarea unei parti, in termen de 3 luni
de la solicitare, in cadrul subcomitetului cu atributii privind politica
concurentei si a ajutorului de stat, constituit in cadrul Acordului european.
2. Daca acest schimb de opinii nu conduce la o solutie reciproc acceptabila
nici dupa expirarea perioadei de 3 luni mentionate in paragraful 1, problema
poate fi transmisa Comitetului de Asociere care poate face recomandari
corespunzatoare pentru rezolvarea acestor cazuri.
3. Aceste proceduri nu vor aduce atingere nici unei actiuni prevazute in
art. 64(6) din Acordul european si in art. 9(6) din Protocolul 2 privind
produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeana a Carbunelui
si Otelului la Acordul european. Oricum, masurile comerciale defensive vor fi
folosite numai in ultima instanta.
Art. 9
Secretul si confidentialitatea informatiilor
1. Conform art. 64(7) din Acordul european, nici o autoritate de
monitorizare nu este obligata sa furnizeze informatii celeilalte autoritati,
daca dezvaluirea acestor informatii autoritatii care le solicita este interzisa
prin legea autoritatii care detine informatiile.
2. Fiecare autoritate de monitorizare este de acord sa pastreze
confidentialitatea oricarei informatii transmise de catre cealalta autoritate
in conditii de confidentialitate.
Transparenta
Art. 10
Inventarierea
1. In cadrul programelor comunitare relevante Comisia va acorda sprijin
Romaniei in intocmirea si actualizarea unui inventar al schemelor de ajutor si
al ajutoarelor individuale, intocmit pe aceeasi baza ca si in Comunitate, in
vederea asigurarii si imbunatatirii continue a transparentei.
2. Comisia va furniza regulat Romaniei informatii privind documentatia pe
care o intocmeste, in aceeasi maniera in care procedeaza in relatia cu statele
membre ale Comunitatii.
Art. 11
Informarea reciproca
Ambele parti vor asigura transparenta in domeniul ajutorului de stat pe
baze reciproce si regulate, prin intermediul publicatiilor corespunzatoare si
al schimbului de informatii privind politica ajutorului de stat.
Diverse
Art. 12
Asistenta administrativa (limbile straine)
Comisia si autoritatea de monitorizare din Romania vor asigura aranjamente
practice de asistenta reciproca sau orice alte solutii corespunzatoare, in
special privind traducerile.
ANEXA 8
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1803/01
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
stabilind contributia financiara a Romaniei pentru participarea la programele
"Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006
DECIZIA Nr. 5/2001
a Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana din 15 mai 2001 stabilind
contributia financiara a Romaniei pentru participarea la programele
"Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
avand in vedere Protocolul aditional la Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, privind participarea Romaniei la
programele comunitare, in special art. 1 si 2^1);
intrucat:
(1) Decizia nr. 3/2000 din 29 septembrie 2000 a Consiliului de Asociere
Romania - Uniunea Europeana*2) a adoptat termenii si conditiile de participare
a Romaniei la cea de-a doua faza a programelor "Leonardo da Vinci" si
"Socrates" si se aplica pe intreaga durata a acestor programe;
(2) Decizia nr. 4/2000 din 13 octombrie 2000 a Consiliului de Asociere
Romania - Uniunea Europeana, pe de alta parte*3), a adoptat termenii si conditiile
de participare a Romaniei la programul "Tineret" si se aplica pe
intreaga durata a acestui program;
(3) Punctul 2 din anexa nr. II la Decizia nr. 3/2000 si punctul 1 din anexa
nr. II la Decizia nr. 4/2000 prevad ca suma reprezentand contributia financiara
a Romaniei la bugetul Uniunii Europene pentru participarea la programele
"Socrates II" si "Tineret" in perioada 2001 - 2006 sa fie
stabilita de catre Consiliul de Asociere in cursul anului 2000,
DECIDE:
Art. 1
Contributia financiara a Romaniei in perioada 2001 - 2006 la bugetul
Uniunii Europene pentru participarea la programul "Socrates II" va fi
urmatoarea (in euro):
___________________________________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul 2006
___________________________________________________________________
8.731.000 8.956.000 9.164.000 9.424.000 9.718.000 10.099.000
___________________________________________________________________
Art. 2
Contributia financiara a Romaniei in perioada 2001 - 2006 la bugetul
Uniunii Europene pentru participarea la programul "Tineret" va fi
urmatoarea (in euro):
___________________________________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul 2006
___________________________________________________________________
2.318.000 2.461.000 2.607.000 2.740.000 2.874.000 3.055.000
___________________________________________________________________
Art. 3
Se vor solicita fonduri PHARE conform urmatorului calendar:
- pentru contributia financiara la programul "Socrates II",
urmatoarele sume anuale (in euro):
______________________________________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul 2006
______________________________________________________________________
4.340.000 Suma va fi Suma va fi Suma va fi Suma va fi Suma va fi
mentionata mentionata mentionata mentionata mentionata
ulterior. ulterior. ulterior. ulterior. ulterior.
______________________________________________________________________
- pentru contributia financiara la programul "Tineret",
urmatoarele sume anuale (in euro)
______________________________________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004 Anul 2005 Anul 2006
______________________________________________________________________
1.150.000 Suma va fi Suma va fi Suma va fi Suma va fi Suma va fi
mentionata mentionata mentionata mentionata mentionata
ulterior. ulterior. ulterior. ulterior. ulterior.
______________________________________________________________________
Restul contributiei Romaniei va fi suportat de la bugetul de stat al
Romaniei.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare la data adoptarii ei de catre Consiliul
de Asociere.
------------
*1) OJEC L 317, 30 decembrie 1995, p. 40.
*2) OJEC L 306, 7 decembrie 2000, p. 28.
*3) OJEC L 290, 17 noiembrie 2000, p. 33.
ANEXA 9
ASOCIEREA DINTRE ROMANIA SI UNIUNEA EUROPEANA
Consiliul de Asociere
UE - RO 1811/01
ACTE LEGISLATIVE SI ALTE INSTRUMENTE
Subiect: Decizia Consiliului de Asociere Romania - Uniunea Europeana
privind adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la
programul-cadru "Cultura 2000"
DECIZIA Nr. 6/2001
a Consiliului de Asociere dintre Romania - Uniunea Europeana din 17 octombrie
2001 privind adoptarea termenilor si conditiilor de participare a Romaniei la
programul-cadru "Cultura 2000"*)
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
in conformitate cu Protocolul aditional la Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte*1), privind participarea Romaniei la
programele comunitare si in conformitate cu art. 1 si 2 din acesta,
luand in considerare faptul ca:
1. potrivit art. 1 din Protocolul aditional, Romania poate participa la
programele-cadru, programele specifice, proiectele si alte actiuni ale
Comunitatii, in particular, in domeniul culturii;
2. potrivit art. 2 din protocolul sus-mentionat, termenii si conditiile
privind participarea Romaniei in acest domeniu urmeaza sa fie hotarate de
Consiliul de Asociere,
HOTARASTE:
Art. 1
Romania va participa la programul-cadru "Cultura 2000", potrivit
termenilor si conditiilor stabilite in anexele nr. I si II care fac parte din
prezenta decizie.
Art. 2
Prezenta decizie intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza
publicarii ei in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
Prezenta decizie se aplica pe toata durata programului-cadru "Cultura
2000", incepand cu data de 1 ianuarie 2001.
------------
*1) OJ L 357, 31 decembrie 1994, p. 2.
ANEXA 1
TERMENII SI CONDITIILE
de participare a Romaniei la programul-cadru "Cultura 2000"
1. Romania va participa la activitatile programului-cadru "Cultura
2000", denumit in cele ce urmeaza programul, daca nu este altfel stipulat
in prezenta decizie, in conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile si
termenele limita definite in Decizia nr. 508/2000/EC a Parlamentului European
si a Consiliului din data de 14 februarie 2000 privind programul.
2. Pentru a participa la program Romania va achita in fiecare an o
contributie la bugetul general al Uniunii Europene, conform reglementarilor
descrise in detaliu in anexa nr. II. Comitetul de Asociere este abilitat sa
ajusteze aceasta contributie, in functie de dezvoltarea programului sau de
evolutia capacitatii de absorbtie a Romaniei, astfel incat sa se evite
dezechilibrul bugetar in implementarea programului.
3. Termenii si conditiile pentru institutiile, organizatiile si entitatile
eligibile din Romania privind depunerea, evaluarea si selectarea propunerilor
vor fi similare celor aplicate in cazul institutiilor, organizatiilor si
entitatilor din Comunitate. Comisia poate invita si experti romani in grupul de
experti independenti care o asista la evaluarea proiectelor, in concordanta cu
prevederile deciziei privind programul, care fac referire la aceasta.
4. In vederea asigurarii dimensiunii comunitare a programului, pentru a
beneficia de sprijin financiar din partea Comunitatii, proiectele si
activitatile trebuie sa includa cel putin un partener dintr-un stat membru al
Comunitatii.
5. Suma maxima de finantare a punctelor de contact cultural nu va depasi
50% din bugetul total alocat activitatilor.
6. Fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei Comunitatilor Europene si
ale Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene in ceea ce priveste
monitorizarea si evaluarea programului, conform art. 8 din Decizia nr.
508/2000/EC, participarea Romaniei la program va fi permanent monitorizata pe
baza unui parteneriat intre Comisia Comunitatilor Europene si Romania. Romania
va prezenta Comisiei rapoarte specifice si va lua parte la alte activitati
specifice stabilite de Comisie in acest sens.
7. In conformitate cu reglementarile financiare ale Comunitatii,
aranjamentele contractuale incheiate cu sau de catre entitati din Romania vor
prevedea ca activitatile de control si audit sa fie indeplinite de sau sub
autoritatea Comisiei si a Curtii de Conturi a Comunitatii. Pentru controlul
veniturilor si cheltuielilor entitatii respective, in conformitate cu
obligatiile contractuale fata de Comunitate, poate fi desfasurat audit
financiar. Daca este necesar, in anumite circumstante, in conformitate cu
spiritul cooperarii si interesului reciproc, autoritatile competente din
Romania vor oferi asistenta pentru derularea unor astfel de activitati de
control si audit.
8. Fara a aduce prejudiciu procedurilor art. 5 din Decizia nr. 508/2000/EC,
reprezentantii Romaniei vor participa in calitate de observatori la Comitetul
de management pentru examinarea aspectelor care ii privesc. Acest comitet se va
intruni, in absenta reprezentantilor Romaniei, pentru restul problemelor,
precum si pentru vot.
9. Limba de lucru in contactele cu Comisia va fi una dintre limbile
oficiale ale Comunitatii in ceea ce priveste activitatile legate de prezentarea
de proiecte, contractare si raportare, precum si in ceea ce priveste alte
aspecte administrative ale programului.
10. Comunitatea si Romania pot inceta activitatile prevazute de prezenta
decizie in orice moment, dupa o notificare prealabila, in scris, in termen de
12 luni. Proiectele si activitatile aflate in derulare la momentul intreruperii
vor continua pana la completarea lor, in conditiile prezentei decizii.
ANEXA 2
CONTRIBUTIA FINANCIARA
a Romaniei pentru programul-cadru "Cultura 2000"
1. Contributia financiara pe care Romania trebuie s-o achite la bugetul
general al Uniunii Europene pentru a participa la program este urmatoarea (in
euro):
_______________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004
_______________________________________________
709.536 709.536 709.536 709.536
_______________________________________________
2. Romania va plati contributia mentionata, dupa cum urmeaza: o parte de la
bugetul de stat si o parte din Programul national PHARE al Romaniei. Fondurile
PHARE vor fi transferate Romaniei printr-un memorandum financiar separat, in
conformitate cu procedurile de programare PHARE. Impreuna cu partea provenita
de la bugetul de stat aceste fonduri vor constitui contributia nationala a
Romaniei, din care Romania va face plati ca raspuns la cererile anuale de
fonduri din partea Comisiei.
3. Fondurile PHARE vor fi solicitate potrivit urmatorului calendar (in
euro):
_______________________________________________
Anul 2001 Anul 2002 Anul 2003 Anul 2004
_______________________________________________
317.540 317.540 317.540 317.540
_______________________________________________
Diferenta din contributia Romaniei va fi acoperita de la bugetul de stat al
Romaniei.
4. Prevederile Regulamentului financiar care se aplica bugetului general al
Comunitatilor Europene se va aplica si in administrarea contributiei Romaniei.
Costurile de transport, masa si cazare, suportate de reprezentantii si
expertii Romaniei in scopul participarii in calitate de observatori la
activitatea comitetului la care se face referire la pct. 8 din anexa nr. I sau
la alte intalniri legate de implementarea programului, vor fi rambursate de
catre Comisie pe aceeasi baza si in concordanta cu procedurile in vigoare
privind expertii neguvernamentali din partea statelor membre ale Uniunii
Europene.
5. Dupa intrarea in vigoare a prezentei decizii si la inceputul fiecarui an
urmator Comisia va trimite Romaniei o solicitare pentru fondurile care
reprezinta contributia sa la bugetul programului, conform stipularilor
prezentei decizii.
Aceasta contributie va fi exprimata in euro si va fi platita intr-un cont
bancar in euro al Comisiei.
Romania isi va plati contributia potrivit solicitarii de fonduri:
- pana la 1 mai, pentru partea care provine de la bugetul de stat, in
conditiile in care cererea de fonduri este trimisa Romaniei inainte de 1
aprilie, sau, daca aceasta este intarziata, la cel tarziu o luna de la primirea
solicitarii de fonduri;
pana la 1 mai, pentru partea finantata din PHARE, daca suma
corespunzatoare a fost transferata Romaniei pana la acea data, sau cel tarziu
in 30 de zile de la transferarea acestor fonduri Romaniei.
Orice intarziere a achitarii contributiei atrage plata de catre Romania a
unor penalitati pentru suma neachitata la data scadenta. Rata penalitatii
corespunde celei aplicate de Banca Centrala Europeana, la data scadenta, pentru
operatiunile in euro, majorata cu 1,5% .