HOTARARE Nr. 5 din 10 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 din 13 septembrie 1996

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Virgil Firuleasa - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea contestatiilor privind inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, la alegerile din
3 noiembrie 1996, depuse la Biroul Electoral Central, dupa cum urmeaza:
- nr. 80 din 7 septembrie 1996, a domnului Marsu Gheorghe;
- nr. 84 din 7 septembrie 1996, a domnului Somacescu Iulian.
Contestatiile au fost inaintate Curtii Constitutionale la data de 8
septembrie 1996 si formeaza obiectul dosarelor nr. 171 D/1996 si nr. 172
D/1996.
Curtea a decis solutionarea contestatiilor, fara citarea partilor, avand in
vedere cerinta legala a rezolvarii in maximum 48 de ore, potrivit prevederilor
art. 14 din Legea nr. 47/1992, art. 11 alin. (2) si alin. (3) si art. 28 alin.
(1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr. 68/1992 si
coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila.
Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiilor.
In motivarea contestatiei depuse de domnul Marsu Gheorghe, prezentata sub
forma unui act xeroxat dupa contestatii anterioare solutionate de Curtea
Constitutionala, se sustine ca: potrivit art. 10 din Legea nr. 69/1992, domnul
Ion Iliescu nu mai are dreptul sa candideze, intrucat a indeplinit de mai multe
ori functia de Presedinte al Romaniei; in decembrie 1989 a fost ales, ca
"emanat al Revolutiei", in functia de conducator al Romaniei,
exercitand toate atributiile unui sef de stat; in februarie 1990 a fost ales ca
Presedinte al Romaniei de catre Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala; in
mai 1990 a fost ales Presedinte in urma alegerilor desfasurate pe baza
Decretului-lege nr. 92/1990; in decembrie 1991 a fost confirmat in functia de
Presedinte al Romaniei potrivit art. 121 din Constitutie; in decembrie 1992 a
fost confirmat pentru un nou mandat ca Presedinte al Romaniei pentru a patra
oara si in noiembrie 1996 doreste sa participe din nou la alegeri.
In motivarea contestatiei domnului Somacescu Iulian, se invoca, in esenta:
incalcarea prevederilor art. 10 din Legea nr. 69/1992, precum si a celor ale
art. 15 alin. (1) si ale art. 49 alin. (1) din Constitutie; in final propune o
"solutie de compromis", in sensul ca domnul Ion Iliescu "sa indeplineasca,
in continuare, functia presedintiala, pentru o perioada de inca un an si opt
luni, pana la completarea duratei constitutionale de 4 ani a primului
mandat". De asemenea, domnul Somacescu Iulian invoca amplu in motivarea sa
art. 3 din Decretul-lege nr. 92/1990, care prevede: "Parlamentul Romaniei,
alcatuit din Adunarea Deputatilor si Senat, precum si Presedintele Romaniei, se
aleg prin vot universal, egal, direct si secret, liber exprimat".
Deoarece contestatiile au acelasi obiect, si anume inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu, iar intre motivele invocate exista o stransa legatura,
presedintele Curtii Constitutionale, pentru o mai buna administrare a
justitiei, pune in discutie conexarea dosarelor.
Procurorul este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea dispune conexarea Dosarului nr. 172 D/1996 la Dosarul nr. 171
D/1996, urmand a se pronunta asupra contestatiilor printr-o singura hotarare.
Procurorul, avand cuvantul in fond, apreciaza ca neintemeiate contestatiile
privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de
Presedinte al Romaniei, sustinand, in esenta, urmatoarele: Decretul-lege nr.
92/1990 este un act normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care nu se
refera la notiunea de mandat presedintial, ci la unele prerogative ale functiei
de Presedinte al Romaniei; definirea notiunii de mandat presedintial se
realizeaza pentru prima data prin Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul
Constitutiei din 1991, de unde rezulta ca singurul mandat presedintial, in inteles
constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor din septembrie 1992.
In consecinta, solicita respingerea contestatiilor.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatiile inaintate de Biroul Electoral Central,
constata ca este competenta sa le solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 27 din, Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din
Legea nr. 69/1992.
Analizand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii
nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei si vazand concluziile
reprezentantului Ministerului Public, Curtea retine urmatoarele:
Un prim motiv de contestare a inregistrarii candidaturii domnului Ion
Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei l-ar constitui incalcarea
prevederilor art. 10 din Legea nr. 69 din 15 iulie 1992, potrivit carora:
"Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu
indeplinesc conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese
sau care au fost alese anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei".
Astfel cum rezulta din motivarea contestatiilor, se invoca numai incalcarea
acelor prevederi ale art. 10 din Legea nr. 69/1992 care se refera la
imposibilitatea aceleiasi persoane de a candida, daca a fost aleasa anterior,
de doua ori, ca Presedinte al Romaniei.
In legatura cu acest motiv, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, prin
Hotararea nr. 1 din 8 septembrie 1996, neexistand temeiuri pentru a se reveni
asupra celor statuate.
Prin Hotararea nr. 1/1996 a Curtii Constitutionale s-a considerat si, in
cele din urma, s-a statuat ca invocarea prevederilor art. 10 din Legea nr.
69/1992, abstractie facand de dispozitiile legii fundamentale, chiar daca este
pertinenta, nu este concludenta. Potrivit art. 81 alin. (4) din Constitutie,
"Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive". Asa
fiind, desi contestatiile se intemeiaza pe incalcarea prevederilor art. 10 din
Legea nr. 69/1992, intrucat ele vizeaza implicit si nesocotirea unor dispozitii
din Constitutie, aceasta imprejurare imprima litigiului cu care a fost sesizata
Curtea Constitutionala trasaturile contenciosului constitutional. Or, in
contenciosul constitutional, Curtea, in calitatea sa de garant al suprematiei
Constitutiei, trebuie sa se raporteze la dispozitiile acesteia, nu la cele ale
unor acte normative subsecvente si inferioare lor. Pe de alta parte, chiar daca
s-ar face abstractie de un asemenea imperativ, considerandu-se ca ne-am afla in
prezenta unui simplu contencios electoral, avand in vedere principiul
necontestat al ierarhiei normelor juridice, ca dimensiune a statului de drept,
este de la sine inteles ca norma legala nu poate fi opusa normei
constitutionale. Intrucat prevederile art. 10 din Legea nr. 69/1992 au fost
adoptate dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, aceste prevederi nu pot fi
interpretate decat in concordanta cu dispozitiile art. 81 alin. (4) din
Constitutie, care privesc exclusiv mandatul constitutional de Presedinte al
Romaniei. Orice alta interpretare, fiind neconstitutionala, nu poate fi
retinuta, chiar daca, sub aspect literal, textul ar permite-o.
Art. 81 alin. (4) din Constitutie consacra, pentru prima data, institutia
mandatului presedintial, avand determinari constitutionale specifice si inedite
fata de reglementarile anterioare. Acestea privesc mai ales functiile ce deriva
din mandat, conditiile de dobandire, de validare si de incepere a mandatului,
durata acestuia, incompatibilitatile si imunitatile pe care le antreneaza,
atributiile ce deriva din mandat si, implicit, raporturile in care se afla
detinatorul acestuia cu celelalte autoritati publice, raspunderea ce revine
titularului mandatului pentru modul de exercitare a acestuia.
Nici un act normativ preconstitutional nu a consacrat institutia mandatului
presedintial. Pe cale de consecinta, mandatul presedintial nu poate fi asezat
in prelungirea unor durate de indeplinire a functiei de Presedinte al Romaniei,
anterioare intrarii in vigoare a legii fundamentale. Pentru desprinderea
sensului autentic al dispozitiilor art. 81 alin. (4) din Constitutie trebuie,
totodata, sa nu se faca referire exclusiva la functia de Presedinte al
Romaniei, ignorandu-se cea de-a doua componenta a reglementarii cuprinse la
art. 81 alin. (4), adica mandatul. Cu alte cuvinte, functia de presedinte nu
poate fi dislocata din cuprinsul reglementarii, netinandu-se seama de conceptul
de mandat. Asa cum s-a precizat si in Hotararea nr. 1/1996 a Curtii
Constitutionale, pentru compararea institutiei de sef al statului, in
reglementarea actuala, cu situatii anterioare, trebuie sa se observe ca
institutia Presedintelui Romaniei este definita intre altele si prin mandatul
constitutional, In lipsa unui astfel de mandat, anterior intrarii in vigoare a
Constitutiei, orice asociere cu situatii juridice premergatoare Constitutiei
este nefondata.
Un alt motiv al uneia dintre contestatii impotriva inregistrarii
candidaturii domnului Ion Iliescu este acela ca, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei,
de la data de 8 decembrie 1991 si pana la alegerile din septembrie 1992, acesta
a indeplinit un alt mandat constitutional. Dar exercitarea functiei de
presedinte in aceasta perioada s-a facut in temeiul prevederilor art. 151 alin.
(1) din Constitutie, potrivit carora "Institutiile republicii, existente
la data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii, raman in functiune pana la
constituirea celor noi".
Prevederile mentionate au asigurat continuitatea vietii statale a tarii
prin prorogarea functionarii autoritatilor publice existente pana la
constituirea celor noi, dupa regulile stabilite in Constitutie. In aceste
conditii si-au desfasurat activitatea Presedintele Romaniei, Parlamentul,
Guvernul, instantele judecatoresti, organele de procuratura etc. Cat priveste
autoritatile publice cu caracter electiv - Parlamentul si Presedintele Romaniei
-, acestea si-au continuat activitatea, in temeiul art. 151 alin. (1) din
Constitutie, pe baza legitimarii conferite anterior, in urma scrutinului din 20
mai 1990, conform Decretului-lege nr. 92/1990.
In consecinta, numai prin alegerile din 1992, organizate inauntrul
termenului de un an de la adoptarea Constitutiei, prevazut de art. 80 alin. (2)
combinat cu art. 99 din Decretul-lege nr. 92/1990, aceste autoritati publice
s-au constituit pentru prima oara ca institutii noi, in sensul art. 151 din
Constitutie.
Desigur, in ce priveste atributiile acestor autoritati, Constitutia a fost
de imediata aplicare. Dar caracterul nou, constitutional, al acestor
autoritati, avand semnificatia unei rupturi fata de legitimitatea lor
anterioara, este, fara indoiala, consecinta alegerilor din septembrie 1992. De
aceea perioada cuprinsa intre intrarea in vigoare a Constitutiei si alegerile
din 1992 nu poate avea semnificatia mandatului constitutional prevazut de art.
81 alin. (4) din Constitutie.
Este adevarat, asa cum s-a mai aratat, ca mandatele pe care le poate
exercita Presedintele Romaniei sunt cel mult doua, dar aceasta numai in
conditiile cuprinse in legea fundamentala a tarii, deoarece numai aceasta a dat
valoare juridica limitarii respective.
In contestatia domnului Somacescu Iulian, dupa cateva asa-zise
"comentarii de limba romana", formulandu-se "temeiurile juridice
ale restrictionarii candidaturii pentru cel mult doua mandate", se invoca
si prevederile art. 15 alin. (1) si cele ale art. 49 alin. (1) din Constitutie.
In sensul art. 15 alin. (1) din Constitutie, cetatenii beneficiaza de
drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si
au obligatiile prevazute de acestea. Potrivit art. 49 alin. (1) din
Constitutie, exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai in anumite situatii. Aceste dispozitii
constitutionale, desi nu au o legatura nemijlocita cu problema legitimitatii
constitutionale a candidaturii domnului Ion Iliescu, daca, totusi, ar fi
retinute, ele ar confirma tocmai aceasta legitimitate, prevederilor art. 81
alin. (4) din Constitutie neputand sa li se aduca o restrangere in aplicare,
neprevazuta de lege.
Invocarea in aceasta contestatie a prevederilor art. 3 din Decretul-lege
nr. 92/1990 semnifica o grava eroare din partea autorului contestatiei,
intrucat acele prevederi se refereau la atributiile votului pentru alegerea
Adunarii Deputatilor, Senatului si Presedintelui Romaniei, nu la mandatul
acestora.
In contextul motivelor aceleiasi contestatii sunt invocate si prevederile
Decretului-lege nr. 92/1990.
Prin Decretul-lege nr. 92/1990 s-a instituit intr-adevar functia de sef al
statului, sub denumirea "Presedintele Romaniei". Reglementarea
acestei institutii se remarca insa prin elemente specifice esentiale, diferite
de Constitutie, intre care si faptul ca nu s-a stabilit durata indeplinirii
functiei de presedinte. Comparand acele reglementari cu reglementarile
constitutionale actualmente in vigoare, avand ca obiect institutia de
Presedinte al Romaniei, rezulta ca, desi, formal, cat priveste denumirea
institutiei, s-ar parea ca suntem in prezenta uneia si aceleiasi autoritati, in
realitate cele doua institutii sunt esential diferite, prima avand un caracter
tranzitoriu, cealalta in conditii de stabilitate constitutionala.
Decretul-lege nr. 92/1990, desi a fost un act cu valoare constitutionala,
nu a fost totusi o constitutie. Caracterul lui tranzitoriu a fost marcat prin
chiar prevederile art. 99 din cuprinsul sau: "Prezentul decret-lege se
aplica pana la adoptarea legii electorale elaborate pe baza noii
Constitutii". Constitutia Romaniei, prin dispozitiile art. 150 alin. (1) a
confirmat apoi caracterul tranzitoriu al reglementarilor anterioare. De altfel,
prin art. 30 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei,
Decretul-lege nr. 92/1990 a fost expres abrogat, asa incat nici una dintre
reglementarile cuprinse in acel decret-lege nu poate fi considerata in vigoare
decat artificial si anacronic, contrar dispozitiilor exprese si imperative cu
privire la abrogarea lui.
"Solutia de compromis" pe care o ofera unul dintre contestatori,
anume ca instanta de jurisdictie constitutionala sa-i permita domnului Ion
Iliescu indeplinirea functiei presedintiale inca un an si opt luni, "pana
la completarea duratei constitutionale de 4 ani a primului mandat intrerupt
fara demisie", nu numai ca ar fi in vadita contradictie cu intreaga
reglementare in materie, sintetizata in considerentele acestei hotarari, dar ea
ar si excede competentei exprese si limitative a Curtii Constitutionale.
In fine, considerentele de ordin moral cuprinse in una dintre contestatii nu
pot fi retinute ca argumente juridice in fata Curtii Constitutionale, care,
potrivit art. 13 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, "se pronunta in numele
legii", iar, potrivit art. 29 din regulamentul ei de organizare si
functionare, ea "nu statueaza decat asupra problemelor de drept".
Fata de cele aratate, contestatiile care fac obiectul judecatii de fata
urmeaza sa fie respinse.
Pentru considerentele aratate si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din
Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a), ale art. 27 si 28 din Legea nr.
47/1992, precum si cele ale art. 2 alin. (2) si art. 11 alin. (2) si alin. (3)
din Legea nr. 69/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiate contestatiile privind inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, formulate de domnii
Marsu Gheorghe si Somacescu Iulian.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu