Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 319 din 8 martie 2006

privind aprobarea Strategiei nationale pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru perioada 2006-2009 si a Planului general de actiuni pentru implementarea Strategiei nationale pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru perioada 2006-2009

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 270 din 24 martie 2006



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - Se aprobă Strategia naţională pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009, prevăzută în anexa nr. 1, precum şi Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între   femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009, prevăzut în  anexa nr. 2.

Art. 2. - Anexele nr. 1  şi 2  fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,

Gheorghe Barbu

p. Ministrul educaţiei şi cercetării,

Jozsef Koto,

secretar de stat

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

ANEXA Nr. 1

STRATEGIA   NAŢIONALĂ

pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009

I. Consideraţii generale

1. Premise

Legislaţia României garantează drepturile egale ale cetăţenilor de a participa la viaţa economică şi socială, de a se pregăti şi forma într-o anumită profesie, de a se angaja, de a promova şi participa la distribuirea beneficiilor, de a se bucura de protecţie socială în anumite situaţii. Cu toate acestea, segregarea profesională a femeilor persistă încă şi este demonstrată prin existenţa modelelor de ocupare diferenţiate pe sexe, ceea ce determină disparităţile între venituri, chiar dacă principiul „la muncă egală, salariu egal" este consacrat juridic.

Pornindu-se de la principiul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, astfel cum este definit în Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, republicată, care presupune luarea în considerare a diferitelor capacităţi, necesităţi şi aspiraţii ale bărbaţilor şi ale femeilor, precum şi tratamentul egal al acestora, în prezent, este esenţial pentru România ca femeilor să li se asigure în  mod  real egalitatea de şanse în ceea ce priveşte accesul la educaţie, la formare şi la un loc de muncă, la întemeierea unei familii şi la participarea la luarea de decizii publice şi politice, trăsătură ce caracterizează societăţile democratice şi dezvoltate. In acest scop, România depune un efort important pentru a-şi adapta legislaţia la principiul nediscriminării pe criteriul de sex, conform legislaţiei comunitare.

Contextul românesc ne arată că în domeniul muncii femeile suferă o serie de discriminări. Acestea se datorează faptului că există domenii ale economiei în care femeile sunt majoritare sau domenii în care bărbaţii sunt majoritari. Acest fapt duce la o segregare pe sexe a ocupaţiilor, observându-se că cele feminizate sunt, în general, mai prost plătite.

In ceea ce priveşte nivelul de salarizare s-a constatat că în ultimii 11 ani diferenţa dintre salariile angajaţilor de sex masculin faţă de cele ale celor de sex feminin s-a redus cu 7 puncte procentuale, ajungând la 14% în 2004 (faţă de 21% în 1994), conform studiului realizat de Eurostat, Biroul de Statistică al Uniunii Europene. Diferenţa salariala este calculată în funcţie de salariul brut pe oră câştigat de angajaţi.

Subliniem, de asemenea, că rata de ocupare a femeilor din grupa de vârstă 15-64 ani a fost în anul 2004 de 52, 1%, valoare inferioară ţintei de 60% stabilite prin Strategia Lisabona ca obiectiv european pentru anul 2010 şi sensibil mai mică decât cea înregistrată la bărbaţi, respectiv de 63, 6%. Rata şomajului feminin a fost de 6, 9% în anul 2004. Creşterea ratei de ocupare a femeilor va fi posibilă prin aplicarea unor măsuri care vizează formarea profesională în general, formarea profesională continuă pentru femei, formarea în domenii care ţin de promovarea femeilor în posturi de decizie şi în viaţa politică (posturi de decizie, mediile politice, antreprenoriat), precum şi prin campanii de sensibilizare a femeilor, în special a celor din mediul rural, în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Alegerile generale din anul 2004 nu au adus schimbări importante în ceea ce priveşte reprezentarea femeilor în structurile parlamentare şi guvernamentale. Din 469 de locuri de parlamentari, femeile deţin 50 de locuri (10, 66%). In Camera Deputaţilor femeile reprezintă 11, 14%, iar în Senat, 9, 48%. In Guvernul constituit după alegerile din 2004, din 15 ministere şi 25 de miniştri, 3 ministere sunt încredinţate femeilor (12%). La sfârşitul anului 2004 efectivul salariaţilor din administraţia publică era de 159, 4 mii persoane, din care 59, 3% femei (94, 5 mii persoane).

In pofida progreselor înregistrate, în special în domeniul educaţiei şi al ocupării, femeile încă mai întâmpină multe obstacole în atingerea unei egalităţi reale, inclusiv în ceea ce priveşte concilierea vieţii de familie cu viaţa profesională. Pentru ca egalitatea reală să fie un fapt împlinit, este nevoie nu numai de o îmbunătăţire a legislaţiei în sensul integrării principiului egalităţii, ci şi, mai ales, de o schimbare a atitudinilor şi a comportamentelor, a stilurilor de viaţă şi a structurilor sociale care le împiedică pe femei să-şi dezvolte în mod liber personalitatea şi participarea activă în toate domeniile vieţii: economie, cultură, politică etc.

Pentru ca aceste obiective să fie realmente eficiente, este necesară elaborarea unei strategii care să stabilească acţiuni ce trebuie îndeplinite, respectiv măsuri concrete, precum şi termenele-limită de realizare, în aşa fel încât să fie posibilă evaluarea rezultatelor obţinute, şi totodată să precizeze organele responsabile cu implementarea lor.

Strategia naţională pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi îşi propune să stabilească o serie de măsuri şi de garanţii destinate să elimine orice formă de discriminare directă sau indirectă şi să permită exercitarea libertăţii omului şi a drepturilor sale fundamentale care au la bază principiul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.

Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), în colaborare cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu confederaţiile sindicale, confederaţiile patronale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale care derulează programe în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, va aplica Strategia naţională pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi va îndeplini toate funcţiile de stimulare şi coordonare a măsurilor prevăzute de aceasta.

Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, în domeniile lor de activitate, sub coordonarea metodologică a ANES, vor adopta măsurile necesare pentru aplicarea prezentei strategii în toate acţiunile pe care le vor întreprinde la nivelul fiecărui judeţ şi la nivelul municipiului Bucureşti.

Derularea politicii de egalitate de şanse între femei şi bărbaţi nu numai că favorizează o aprofundare şi o consolidare a democraţiei, dar în acelaşi timp contribuie la o utilizare mai raţională şi mai eficientă a resurselor umane.

II. Arii de intervenţie

1.   Cadrul legislativ

Obiectiv: Armonizarea legislaţiei naţionale cu cea internaţională şi în special cu cea europeană în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

Continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu reglementările comunitare în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi reprezintă un obiectiv esenţial şi în acelaşi timp o obligaţie juridică ce decurge din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr. 20/1993.

Armonizarea legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar este totodată unul dintre angajamentele asumate de România în documentele de poziţie, referindu-se la adoptarea de acte normative de bază pentru domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Totodată, este important ca România să ratifice şi să adopte protocoalele şi normele organizaţiilor internaţionale, cum ar fi Organizaţia Naţiunilor Unite, în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

2.   Capacitatea instituţională

Obiectivul 1: Intărirea capacităţii instituţionale a ANES

Consolidarea capacităţii instituţionale a ANES este importantă pentru asigurarea unui management eficient al implementării Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi.

Obiectivul 2: Specializarea resurselor umane implicate în implementarea la toate nivelurile a principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Formarea iniţială şi continuă a personalului cu atribuţii în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi este necesară pentru dezvoltarea unei abordări comune la nivel naţional în ceea ce priveşte implementarea şi monitorizarea politicilor privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi în vederea construirii capacităţii instituţionale de absorbţie a fondurilor structurale europene.

Obiectivul 3: Dezvoltarea relaţiilor cu organismele internaţionale în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

Prin dezvoltarea şi consolidarea dialogului, a parteneriatelor cu organismele internaţionale care activează în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi se urmăreşte dezvoltarea iniţiativelor şi completarea competenţelor instituţionale ale ANES, schimbul reciproc de cunoştinţe, tehnici, experienţă şi organizarea de acţiuni comune în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

3. Viaţa economică

Una dintre modalităţile prin care poate fi atinsă egalitatea de facto între femei şi bărbaţi este o participare echilibrată la activităţile economice care să asigure autonomie şi independenţă financiară femeilor.

Obiectivul 1: Imbunătăţirea cunoaşterii situaţiei femeilor pe piaţa muncii

Pentru o mai bună cunoaştere a realităţilor economico-sociale, pentru fundamentarea programelor privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pe piaţa forţei de muncă, pentru elaborarea şi monitorizarea politicilor sociale este nevoie de statistici construite într-un cadru integrat şi comparabil. Dezvoltarea statisticilor de gen trebuie să se realizeze prin includerea variabilei „sex" în toate cercetările statistice din domeniu.

Obiectivul 2: Sprijinirea accesului egal al femeilor şi bărbaţilor pe piaţa muncii

In ceea ce priveşte nivelul de salarizare, în general, la funcţii şi condiţii de muncă egale, salariile de încadrare ale femeilor şi bărbaţilor sunt aceleaşi. Disparităţile dintre salariile realizate de femei şi de bărbaţi în diferite activităţi economice sunt determinate de diferenţele dintre nivelul de calificare şi poziţia ierarhică la locul de muncă, deoarece maternitatea şi perioada legală de concediu pentru creşterea şi îngrijirea copilului intervin ca o ruptură în dezvoltarea carierei pentru femei. Ocupaţiile dominant feminine, cum ar fi: funcţionari administrativi, lucrători operativi în servicii şi comerţ şi asimilaţi, tehnicieni maiştri şi asimilaţi şi specialişti cu ocupaţii intelectuale şi ştiinţifice, dar şi activităţile economice cu cele mai mici salarii medii pentru femei: hoteluri şi restaurante, comerţ, industrie prelucrătoare - arată că femeile sunt, în general, mai prost plătite. Accesul egal pe piaţa muncii presupune iniţierea şi derularea unor programe de informare referitoare la egalitatea în drepturi pe piaţa muncii pentru femei şi pentru bărbaţi, precum şi stimularea interesului pentru formarea profesională continuă în vederea facilitării accesului în toate sectoarele de activitate. In acest sens este nevoie de implementarea de programe speciale de reconversie profesională a forţei de muncă feminine în sectoarele de activitate în care este în mod tradiţional mai puţin reprezentată, în special în sectoarele ce folosesc tehnologii de formare şi de informare.

Obiectivul 3: Concilierea vieţii de familie cu cea profesională

Concilierea vieţii de familie cu cea profesională reprezintă un aspect de mare interes atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi. Dificultăţile cu care se confruntă femeile, mai ales mamele, în căutarea şi păstrarea unui loc de muncă plătit, stereotipurile prin care se perpetuează ideea că doar femeile sunt responsabile de îngrijirea familiei, precum şi aşteptările culturale faţă de bărbat pentru a fi unicul întretinător al familiei sunt aspecte care agravează inegalitatea dintre femei şi bărbaţi. Implicarea bărbaţilor în coordonarea vieţii de familie şi a vieţii profesionale reprezintă o problematică esenţială, dar şi dificilă. Este foarte importantă, pentru că fără participarea bărbaţilor nu poate exista o împărţire egală a responsabilităţilor, şi dificilă, pentru că prespune o schimbare în societate şi în mentalitatea fiecărei femei şi a fiecărui bărbat.

Obiectivul 4: Respectarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în promovarea profesională

Dezvoltarea cooperării între partenerii economici şi partenerii sociali contribuie la atingerea egalităţii de gen în relaţiile de muncă şi în special la asigurarea transparenţei pe parcursul tuturor nivelurilor procesului de promovare.

Obiectivul 5: Facilitarea inserţiei pe piaţa muncii a femeilor aflate în situaţie sau risc de marginalizare

Pentru afirmarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi se va urmări integrarea perspectivei de gen în programele de protecţie socială a familiei şi în cele de prevenire şi de combatere a marginalizării, destinate în mod deosebit femeilor din comunităţile rome, femeilor vârstnice, celor fără educaţie etc.

4. Viaţa socială

„Egalitate" în viaţa socială înseamnă că atât femeile, cât şi bărbaţii au aceleaşi drepturi, responsabilităţi şi şanse. Crearea unei societăţi egale din punctul de vedere al genului nu va fi atinsă decât dacă femeile şi bărbaţii vor conlucra pentru a transforma realităţile care guvernează societatea actuală.

Obiectivul 1: Promovarea participării egale a femeilor şi bărbaţilor în comunitate

Obiectivul prezentei strategii are în vedere problematica accesului femeilor în viaţa socială, pe principiul promovării valorilor, astfel încât să existe un echilibru în societate. Este importantă realizarea de acţiuni informative adresate atât femeilor, cât şi bărbaţilor, cu scopul revizuirii stilului de viaţă tradiţional, în care participarea activă în comunitate este un atribut al bărbaţilor.

Obiectivul 2: Promovarea participării egale a femeilor şi bărbaţilor în familie

Participarea bărbaţilor la responsabilităţile familiale este considerată necesară de marea majoritate, chiar dacă femeia are sau nu un loc de muncă. Deşi există o anumită percepţie asupra faptului că responsabilităţile familiale trebuie să fie împărţite, punerea în practică întâmpină dificultăţi.

Există mari discrepanţe între valorizările pe care le dau cei doi parteneri implicării în realizarea sarcinilor domestice şi în îngrijirea copiilor (femeile sunt cele care resimt mai puternic faptul că au anumite sarcini domestice determinate, pe când bărbaţii cred că aceste sarcini se fac împreună, ceea ce duce la valorizări diferite). Bărbaţii trebuie să îşi asume şi responsabilităţi de îngrijire a copiilor sau a rudelor bolnave. Noile generaţii sunt purtătoare de modele de roluri de gen egalitare în comparaţie cu vechea generaţie. Acest fapt depinde şi de nivelul de studii al femeilor.

Obiectivul 3: Implicarea bărbaţilor în promovarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

Se impune ca mult mai mulţi bărbaţi să fie implicaţi în activităţile de implementare a principiului egalităţii de şanse în toate domeniile vieţii sociale, deoarece este nevoie de ambele puncte de vedere pentru a iniţia politici publice.

Obiectivul 4: Susţinerea măsurilor de prevenire şi combatere a traficului de femei

Lupta împotriva traficului de persoane în scopul exploatării sexuale trebuie direcţionată înspre: măsuri de prevenire, asistenţă şi protecţie a victimelor şi anihilarea reţelelor de traficanţi.

Obiectivul 5: Susţinerea măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei de gen

Violenţa de gen constituie o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului. In acealşi timp constituie o manifestare a relaţiilor tradiţionale de putere dintre femei şi bărbaţi, care au condus la dominarea şi discriminarea femeilor şi au împiedicat dezvoltarea şi participarea femeilor în societate. Violenţa de gen este vizibilă la nivelul tuturor claselor sociale şi este îndreptată către toate femeile, indiferent de vârstă sau de condiţie socială.

Obiectivul 6: Prevenirea hărţuirii sexuale

Hărţuirea sexuală continuă să fie o problemă majoră a societăţii româneşti. Este necesar să se acorde o mai mare atenţie acestui tip de violenţă, iar prevederile legislative şi sancţiunile trebuie să aibă un mai mare impact.

5. Participarea la luarea deciziei

Participarea echilibrată a femeilor şi a bărbaţilor în toate domeniile vieţii sociale, politice şi economice este mai mult decât necesară pentru a atinge o competitivitate şi o dezvoltare durabilă, precum şi pentru a obţine şi a consolida o democraţie reală. In acest scop, se impune:

Obiectivul 1: Reglementarea participării echilibrate a femeilor şi a bărbaţilor la procesul decizional

Participarea echilibrată a femeilor şi a bărbaţilor în organismele de luare a deciziei reprezintă un obiectiv central într-o societate democratică. Ambele sexe trebuie să fie reprezentate la toate nivelurile procesului decizional.

Obiectivul 2: Stimularea participării echilibrate a femeilor şi a bărbaţilor la toate nivelurile procesului decizional

Asigurarea unei reprezentări echilibrate a femeilor şi a bărbaţilor în procesul decizional se poate realiza prin intervenţii la nivel legislativ, prin campanii de sensibilizare şi  informare, prin acţiuni pozitive pentru femei şi prin mobilizarea societăţii civile. Obiectivul esenţial este să ne asigurăm că femeile şi bărbaţii îşi exercită în mod egal puterea şi influenţa şi că femeile nu se limitează doar la poziţiile de subordonare în cadrul procesului decizional.

6. Roluri şi stereotipuri de gen

Acest sector vizează stereotipurile de gen şi necesitatea modificării comportamentelor, atitudinilor, normelor şi valorilor, ţinându-se cont de evoluţia rolurilor pe care îl au femeile şi bărbaţii în societate.

Acţiunile prevăzute în această direcţie se referă la înlocuirea modelelor culturale, care reflectă stereotipuri sexiste la nivelul societăţii, şi la integrarea principiului egalităţii între femei şi bărbaţi, mai ales în politicile privitoare la educaţie, ştiinţă, mass-media, tineret şi sport.

Politica egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în educaţie, cultură şi mass-media se structurează după trei obiective:

Obiectivul 1: Abordarea integratoare a perspectivei de gen (gender mainstreaming) în programarea, elaborarea, implementarea şi evaluarea tuturor politicilor publice

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv se va avea în vedere, în primul rând, operarea cu indicatori şi instrumente care să permită integrarea perspectivei de gen în politicile publice. La nivelul resurselor umane, se va urmări includerea modulelor de gen în cursurile de formare a tuturor persoanelor care intervin în gestionarea şi derularea de politici publice.

Obiectivul 2: Combaterea stereotipurilor şi rolurilor sexiste din sistemul de învăţământ

Educaţia trebuie să fie una dintre căile fundamentale de corectare a inegalităţilor sociale şi, desigur, a celor care au loc din motive de sex, contribuind astfel la construirea unei societăţi libere şi democratice. Schimbarea politicii de gen în educaţie este un proces continuu, acţiunile privind modificarea unor componente ale pregătirii cadrelor didactice şi ale conţinutului programelor şi manualelor şcolare punându-se în practică treptat.

In privinţa politicilor referitoare la personalul didactic, se va insista asupra echilibrării de gen a managementului educaţional, asupra pregătirii învăţătorilor şi profesorilor pentru strategii emancipatoare în privinţa genurilor, urmărindu-se totodată şi echilibrarea de gen a corpului profesoral. Pe de altă parte, politicile curriculare se vor axa pe schimbarea programelor disciplinelor de învăţământ, prin introducerea de elemente care să vizeze educaţia partenerială de gen, şi pe modificarea modelelor culturale care reflectă stereotipuri sexiste în manualele şcolare, la toate nivelurile de învăţământ. Totodată, aceste politici vor încuraja principiul acordării de şanse egale pentru bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte accesul la toate formele de educaţie, profesie şi viaţă publică, avându-se permanent în vedere eliminarea discriminărilor latente, a practicilor şi a abordărilor cu potenţial sexist în procesul educativ-formativ şi promovarea educaţiei parteneriale pentru viaţa privată. Dar nu toate inegalităţile din educaţie îşi au originea la nivelul sistemului însuşi. Multe dintre ele se datorează sistemului social în general, mai exact, modului în care sunt tratate femeile şi bărbaţii, la rândul lor, în mass-media. Pentru obţinerea unei egalităţi reale se impune, astfel, adoptarea de măsuri care să combată stereotipurile şi rolurile sexiste transmise de publicitate şi de mass-media în general.

Obiectivul 3: Promovarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în cultură şi mass-media

Acest obiectiv se poate realiza prin implicarea mass-media în ceea ce priveşte sensibilizarea societăţii, cu privire la principiile ce stau la baza Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, în scopul respectării demnităţii umane în prezentarea imaginii femeilor şi bărbaţilor, şi prin încurajarea folosirii unui limbaj nonsexist şi nediscriminatoriu. Prin diverse emisiuni sau acţiuni culturale se va urmări punerea în evidenţă a rolurilor şi contribuţiilor femeilor din istoria şi cultura română. In acelaşi timp, la nivelul formării profesionale a specialiştilor din domeniul culturii şi mass-media, se vor avea în vedere sensibilizarea la perspectiva de gen şi dotarea cu instrumentele necesare pentru integrarea acestui principiu în activitatea lor cotidiană.

7. Monitorizarea şi evaluarea Planului general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

Orientarea pe rezultate constituie o prioritate a ANES. In acest sens, au fost introduse mecanismele de monitorizare şi evaluare a Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni.

Monitorizarea implementării Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni, precum şi evaluarea acestora vor fi realizate de către ANES.

Obiectivul 1: Crearea unui set de indicatori de evaluare

ANES va elabora până la sfârşitul anului 2006 un set de indicatori cu caracter general şi specific pentru evaluarea acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi (2006-2009).

Indicatorii vor fi utilizaţi pe parcursul evaluării şi vor măsura gradul de atingere a obiectivelor de bază. Pe parcursul implementării Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni, indicatorii vor fi revăzuţi şi îmbunătăţiţi în scopul unei mai bune evaluări a rezultatelor.

Obiectivul 2: Raportarea anuală a stadiului îndeplinirii acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi de către fiecare autoritate sau instituţie publică responsabilă

Fiecare autoritate sau instituţie publică responsabilă cu implementarea acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi va elabora şi va transmite anual, până la sfârşitul lunii octombrie, un raport privind stadiul îndeplinirii acţiunilor, pe baza unui model de raport care va fi comunicat de către ANES.

Obiectivul 3: Evaluarea stadiului implementării acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

Evaluarea progresului în implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi se va realiza anual de către ANES şi va fi comunicată şi celorlalte autorităţi şi instituţii publice responsabile de implementarea acesteia.

Evaluarea va lua în considerare atât termenele prevăzute pentru fiecare acţiune, cât şi indicatorii de evaluare identificaţi de către ANES.

Obiectivul 4: Recomandări privind implementarea Planului general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

Pe baza evaluării anuale, ANES va face recomandări privind îmbunătăţirea procesului de implementare a Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni.

Obiectivul 5: Evaluarea finală a Planului general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi

ANES va elabora o analiză referitoare la evaluarea finală a îndeplinirii obiectivelor şi acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, în septembrie 2009.

ANES va comunica şi celorlalte autorităţi şi instituţii publice responsabile de implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi rezultatele evaluării finale a îndeplinirii obiectivelor propuse.

8. Finanţare

Iniţierea, dezvoltarea şi aplicarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi implică asigurarea resurselor financiare care să garanteze realizarea obiectivelor propuse în acest document.

Resurse financiare:

1.     fonduri de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor şi instituţiilor responsabile, cu atribuţii în domeniu;

2.   venituri proprii, potrivit legislaţiei în vigoare;

3.    fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, în condiţiile legii;

4.    donaţii şi sponsorizări, cu respectarea dispoziţiilor legale.

Implementarea obiectivelor strategice stabilite prin acest document necesită un suport financiar consistent. Prin urmare, toate autorităţile şi instituţiile publice implicate în implementarea Planului general de acţiuni vor include în fundamentarea propriilor planuri de acţiune principalele aspecte strategice structurate în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

Se aşteaptă ca odată cu creşterea economică prognozată să crească şi finanţarea publică pentru acţiunile care au drept scop asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în toate domeniile sferei publice şi private.

ANEXA Nr. 2*)

Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009

I. Cadrul legislativ

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Armonizarea legislaţiei naţionale cu cea internaţională şi în special cu cea europeană în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.

A. Modificarea  Legii   202/2002  privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, republicată în M. O., Partea I, nr. 135, din data de 14. 02. 2005

ANES

Trim. III 2006

B. Aplicarea principiului egalităţii de şanse între    femei    şi    bărbaţi    în    elaborarea normelor de drept

ANES

Ministerele şi celelalte

instituţii publice care au

iniţiativă legislativă, potrivit

domeniului lor de activitate

Permanent

II. Capacitatea instituţională

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. întărirea capacităţii instituţionale

a ANES

A. Creşterea numărului de angajaţi la nivel central

ANES

2006

B. înfiinţarea  de  structuri  teritoriale  în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

ANES MMSSF

2006

2. Specializarea   resurselor   umane implicate în implementarea la toate

A. Organizarea  de   cursuri   de   formare pentru persoanele cu atribuţii în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

ANES

INA

MEdC

Anual

*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil

nivelurile a pricipiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

CNFPA

3. Dezvoltarea       relaţiilor      cu organismele       internaţionale       în domeniul   egalităţii   de   şanse  între femei şi bărbaţi

A. Iniţierea  şi  menţinerea  relaţiilor  cu organismele internaţionale

ANES MAE MIE

Permanent

III. Viata economică

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Analizarea      situaţiei      socio-economice a femeilor

A. Raport asupra situaţiei actuale

ANES MMSSF ANOFM CNFPA

Trim III, 2006

B. Identificarea   datelor   disponibile   în sistemul statistic naţional şi transmiterea acestora    la     instituţiile     implicate     în elaborarea raportului.

                INS

Trim I, 2007

2. Sprijinirea    accesului    egal    al femeilor    şi    bărbaţilor    pe    piaţa muncii

A. Campanii de informare a   femeilor şi bărbaţilor privind drepturile egale pe piaţa muncii

ANES MMSSF ANOFM

MEC IM

Anual

B. Promovarea accesului egal la formare iniţială şi continuă pentru femei şi bărbaţi

ANES ANOFM CNFPA

Anual

C. Promovarea   accesului    femeilor    şi bărbaţilor în activităţi economice unde au o reprezentare scăzută

ANES

ANOFM

MEC

Anual

D. Promovarea  principiului  plăţii   egale pentru muncă de valoare egală

ANES

MMSSF

IM

Anual

3. Concilierea  vieţii  de  familie  cu viaţa profesională

A. Promovarea   măsurilor   care   permit flexibilizarea timpului de muncă

ANES MMSSF

2009

B. încurajarea taţilor de a se implica în creşterea şi îngijirea copiilor, inclusiv prin solicitarea    de    concedii    paternale    şi parentale

ANES MMSSF

2007

C. Promovare    dezvoltării    de    servicii sociale   în   comunitate   pentru   îngijirea copiilor şi a persoanelor dependente din familie

ANES MMSSF

2009

D. Informarea       privind       protecţia maternităţii la locul de muncă

ANES MMSSF

Anual

4. Respectarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în promovarea profesională

A. Promovarea principiului transparenţei la toate nivelurile procesului de promovare

ANES

Anual

5. Facilitarea    inserţiei   pe    piaţa muncii a femeilor aflate în situaţie sau risc de marginalizare

A. Identificarea oportunităţilor de angajare pentru femeile aflate în situaţie sau risc de marginalizare

ANES ANOFM

Anual

B. Informarea  privind  oportunităţile   de angajare pentru femeile aflate în situaţie sau risc de marginalizare

ANES ANOFM MMSSF

Anual

IV. Viata socială

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Promovarea participării egale a femeilor şi bărbaţilor în comunitate

A. Promovare    implicării    femeilor    în activităţi civice şi recunoaşterea zonelor de activitate şi participare civică unde femeile s-a   implicat   deja   şi   există   organizaţii neguvernamentale care să le reprezinte

ANES MEdC

Anual

2. Promovarea participării egale a femeilor şi bărbaţilor la îndeplinirea responsabilităţilor familiale

A. Campanii de sensibilizare în vederea schimbării de atitudini cu privire la modul în care se obişnuieşte împărţirea rolurilor şi responsabilităţilor domestice

ANES

MMSSF

MEdC

Anual

B. Promovarea implicării taţilor în educaţia copiilor

ANES MEdC

Anual

C. Promovarea   implicării   cuplurilor, a femeilor   şi   bărbaţilor, în   activităţi   de formare, educare, comunicare  având  ca scop   schimbarea   de   comportament   cu privire la folosirea mijloacelor moderne de planificare familială

ANES

MS MEdC

Anual

3. Implicarea      bărbaţilor      în promovarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi

A. Incurajarea   prezenţei   bărbaţilor   în desfăşurarea activităţilor de promovare a principiului egalităţii de gen

ANES MEdC

Permanent

4. Susţinerea măsurilor de prevenire şi combatere a traficului cu femei

A. Consolidarea cooperării cu instituţiile şi organizaţiile care au activitate în domeniu

ANES

MAI

MEdC

Permanent

5. Susţinerea măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei de gen

A. Consolidarea cooperării cu instituţiile şi organizaţiile care au activitate în domeniu

ANES ANPF MAI

Permanent

6. Prevenirea hărţuirii sexuale

A. Informarea       populaţiei       asupra prevederilor     legale     privind     hărţuirea sexuală

ANES

MMSSF

MEdC

MAI

Anual

V. Participarea la luarea deciziei

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Reglementarea       participării echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la procesul decizional

A. Modificarea legilor electorale (Legea 67/2004    pentru    alegerea    autorităţilor adminstraţiei publice locale cu modificările şi     completările    ulterioare     şi     Legea 373/2004     pentru      alegerea     Camerei Deputaţilor şi a Senatului) cu modificările şi    completările    ulterioare    în    sensul introducerii de prevederi care să faciliteze o mai mare participare a femeilor la luarea deciziei

Autoritatea Electorală

Centrală

MAI

ANES

2007

2. Stimularea participării femeilor la toate nivelurile procesului decizional

A. Organizarea de campanii de informare şi promovarea de acţiuni pozitive privind creşterea gradului de participare a femeilor la procesul decizional

ANES

Ministerele şi celelalte

instituţii publice care au

iniţiativă legislativă, potrivit

domeniului lor de activitate

Anual

VI. Rolurile şi stereotipurile de gen

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Abordarea      integratoare      a perspectivei       de      gen       (gender mainstreaming)     în     programarea, elaborarea, implementarea        şi evaluarea tuturor politicilor publice

A. Elaborarea şi utilizarea de indicatori şi de instrumente care să permită integrarea perspectivei de gen în politicile publice

ANES

INS

Ministerele şi celelalte

instituţii publice care au

iniţiativă legislativă, potrivit

domeniului lor de activitate

Permanent

B. Includerea modulelor de gen în toate cursurile de formare adresate funcţionarilor publici şi altor categorii profesionale

ANES

INA

ANFP

CNFPA

Permanent

2. Eliminarea    stereotipurilor    şi rolurilor   sexiste   din   sistemul   de învăţământ

A. Promovarea principiului  egalităţii  de şanse în elaborarea curriculei naţionale, a manualelor şcolare, materialelor didactice şi cursurilor universitare

ANES MEdC CNCD

Permanent

B. Acţiuni    de    sensibilizare    privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru elevi şi cadrele didactice

ANES

MEdC

ANT

CNCD

Anual

3. Promovarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în cultură şi mass-media

A. Acţiuni     de     sensibilizare     pentru evidenţierea figurilor feminine din istoria şi cultura română

ANES CNA SRR MCC MEdC

Anual

B. Acţiuni   de   promovare   în   vederea utilizării     unui     limbaj     nonsexist     şi nediscriminator în cultură şi mass-media

ANES MMSSF

CNA

MEC

ANOFM

CNCD

ANT

ANOFM

MCC

Anual

C. Colaborarea cu mijloacele de comunicare în masă în scopul respectării demnităţii umane în prezentarea imaginii femeilor şi a bărbaţilor

ANES CNA SRR MCC

Permanent

D. Organizarea de seminarii în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi destinate reprezentanţilor mass-media

ANES MCC MEC

Anual

VII. Monitorizarea  şi  evaluarea Planului  General de Acţiuni pentru  implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi

Obiectiv

Acţiune

Responsabili

Termen

1. Identificarea    unui    sistem    de

monitorizare a Planului General de

Acţiuni      pentru      implementarea Strategiei         Naţionale         pentru

Egalitatea  de Şanse între femei şi

bărbaţi

A. Crearea   unui   set   de   indicatori   de evaluare  a acţiunilor cuprinse în Planul General de Acţiuni pentru implementarea

Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi

ANES

Trim II, 2006

2. Raportarea   anuală   a   stadiului îndeplinirii   acţiunilor   cuprinse   în Planului General de Acţiuni pentru implementarea  Strategiei  Naţionale pentru   Egalitatea   de   Şanse   între femei   şi   bărbaţi   de   către   fiecare instituţie responsabilă

A. Elaborarea şi distribuirea unui model tip de raport de activitate

ANES

Autorităţile şi instituţiile

publice prevăzute în Planul

General de Acţiuni

Anual (luna februarie)

3. Evaluarea stadiului implementării acţiunilor    cuprinse    în    Planului General       de       Acţiuni       pentru implementarea  Strategiei Naţionale pentru   Egalitatea   de   Şanse   între femei şi bărbaţi

A. Raport     anual     privind     evaluarea implementării Planului General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi

ANES

Anual (în luna martie)

4. Recomandări            privind implementarea Planului General de Acţiuni      pentru       implementarea Strategiei         Naţionale         pentru Egalitatea  de Şanse între femei şi bărbaţi

A. Elaborarea unor recomandări privind implementarea Planului General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi

ANES

Permanent

5. Evaluarea    finală    a    Planului General       de       Acţiuni       pentru implementarea  Strategiei Naţionale pentru   Egalitatea   de   Şanse   între femei şi bărbaţi în 2009

A. Raportul    final    privind    evaluarea

Planului General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi

ANES

2009

ANEXĂ la Planul general de acţiuni

ABREVIERI

MMSSF       -   Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei

MAI               -   Ministerul Administraţiei şi Internelor

MIE               -   Ministerul Integrării Europene

MAE             -   Ministerul Afacerilor Externe

MCC             -   Ministerul Culturii şi Cultelor

MEC             -   Ministerul Economiei şi Comerţului

MEdC           -   Ministerul Educaţiei şi Cercetării

MS                -   Ministerul Sănătăţii

ANES           -   Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi

INS               -   Institutul Naţional de Statistică

CNCD          -   Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării

INA               -   Institutul Naţional de Administraţie

CNFPA        -   Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a Adulţilor

ANOFM       -   Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

IM                 -   Inspecţia Muncii

ANPF           -   Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei

AEC              -   Autoritatea Electorală Centrală

ANFP           -   Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici

ANT              -   Autoritatea Naţională pentru Tineret

CNA             -   Consiliul Naţional al Audiovizualului

SRR             -   Societatea Română de Radiodifuziune


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 319/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 319 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 319/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu