HOTARARE Nr.
314 din 18 martie 2009
privind aprobarea
Programului anual de marketing si promovare si a Programului anual de
dezvoltare a produselor turistice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 192 din 27 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea
Fondului special pentru promovarea şi dezvoltarea turismului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 23/2000, cu modificările ulterioare, şi
al art. 22 din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi
desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul anual de marketing şi
promovare, prevăzut în anexa nr. 1, şi Programul anual de dezvoltare a
produselor turistice, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - Programele prevăzute la art. 1 se finanţează
din bugetul Ministerului Turismului, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie pentru anul 2009, prin
Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL ANUAL
de marketing si promovare
Art. 1. - Programul anual de marketing şi promovare
urmăreşte promovarea celor mai importante destinaţii şi forme de turism din
România pe piaţa internă şi pe principalele pieţe turistice din străinătate.
Art. 2. - Programul anual de marketing şi promovare
urmăreşte realizarea următoarelor activităţi:
a) studii de marketing;
b) marketing prin internet şi alte mijloace
electronice, incluzând realizarea şi administrarea unui portal de informaţii de
turism, pe baze concurenţiale, cu suportarea integrală a cheltuielilor,
inclusiv a celor de administrare, din fonduri bugetare, precum şi alte
activităţi de marketing şi promovare prin internet şi alte mijloace
electronice;
c) participarea la manifestări
expoziţionale de turism în ţară şi în străinătate
Participarea Ministerului Turismului la manifestările
expoziţionale se realizează pe pieţe de interes, prin organizarea de pavilioane
naţionale, standuri specializate pe produse sau miniexpoziţii, pe bază de listă
aprobată prin ordin al ministrului turismului.
Societăţile comerciale cu activitate de turism,
asociaţiile profesionale, patronale şi organizaţiile neguvernamentale cu
activitate în domeniul turismului, autorităţile administraţiei publice locale
şi centrale, alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului pot participa gratuit sau în urma achitării
unei taxe la manifestările expoziţionale, în pavilioanele naţionale, standurile
specializate sau miniexpozitiile la care participă în ţară şi în străinătate
Ministerul Turismului.
Cuantumul taxei de participare se va stabili prin ordin
al ministrului turismului, în funcţie de fiecare manifestare expoziţională în
parte, iar valoarea însumată, colectată de la toţi participanţii, nu va putea
depăşi 10% din totalul devizului general al acţiunii.
Pentru participarea la manifestările expoziţionale se
finanţează integral următoarele categorii de cheltuieli, cu respectarea
încadrării în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie:
- cheltuieli cu elaborarea proiectului de execuţie a
standului, închirierea, construirea, amenajarea spaţiului expoziţional;
- cheltuieli ocazionate de activităţi de marketing
specifice participării la manifestarea expoziţională respectivă;
- cheltuieli cu publicitatea
în perioada premergătoare manifestărilor expoziţionale, precum şi în perioada
de desfăşurare a acestora;
- cheltuieli cu transportul, cazarea şi diurna pentru
reprezentanţi ai mass-mediei;
- cheltuieli cu transportul, cazarea şi diurna sau
onorarii pentru formaţii artistice, meşteri populari, membri ai colectivelor artistice, sportive, ştiinţifice şi
altele asemenea, lideri ori creatori de opinie cu rol în desfăşurarea
manifestării expozitionale respective;
- cheltuieli de administrare
şi întreţinere pentru utilităţi, consumabile etc;
- cheltuieli generale pe perioada de desfăşurare a
acţiunilor promoţionale;
- cheltuielile de reprezentare şi de protocol;
- cheltuieli pentru realizarea materialelor
publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter general şi pentru
mediatizarea prezenţei româneşti la acţiunile respective;
- cheltuieli cu organizarea de evenimente de tipul:
seară românească, recepţie, conferinţă de presă şi altele similare, cu rol în
sporirea atractivităţii standului;
- cheltuieli pentru închirierea aparaturii specifice,
necesară derulării programelor artistice sau altor activităţi organizate cu
ocazia manifestării expozitionale;
- alte cheltuieli necesare pentru buna desfăşurare a
manifestării expozitionale, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite.
Cheltuielile de reprezentare şi protocol se realizează
pentru oferirea unor trataţii în limita echivalentului în lei al sumei de 1.500
euro pentru fiecare acţiune. Cheltuielile se referă la achiziţionarea de
produse alimentare pentru trataţii curente şi pentru cocktail, apă minerală,
băuturi răcoritoare şi slab alcoolizate, produse de patiserie şi cofetărie şi
altele asemenea. Băuturile alcoolice se achiziţionează numai în cazul
organizării de cocktailuri.
Ministerul Turismului poate
efectua atât majorări sau diminuări ale sumelor estimate a fi cheltuite pentru
fiecare manifestare expoziţională, cât şi modificarea sau completarea listei cu
alte manifestări de interes pentru promovarea turismului românesc, în limita
plafonului maxim de cheltuieli alocat cu această destinaţie;
d) organizarea de vizite educaţionale şi de informare,
în ţară, pentru reprezentanţi ai mass-mediei, touroperatori, reprezentanţi ai
societăţilor comerciale cu activităţi în turism din ţară şi din străinătate,
reprezentanţi ai asociaţiilor sau organizaţiilor neguvernamentale cu activitate
în turism, ai administraţiei publice centrale şi locale, alţi lideri de opinie,
specialişti în turism din ţară şi din străinătate etc.
Pentru vizitele educaţionale şi de informare se
finanţează integral următoarele categorii de cheltuieli, cu respectarea
încadrării în fondurile bugetare alocate cu această destinaţie: cazare, masă şi
transport pentru invitaţi şi pentru ghid sau pentru însoţitor de grup, ghid sau
însoţitor de grup pe teritoriul României, bilete de intrare la obiectivele
turistice, taxe de fotografiere şi de filmare, precum şi alte cheltuieli
necesare desfăşurării în condiţii optime a vizitelor;
e) organizarea de evenimente şi misiuni cu rol în
creşterea circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea
notorietăţii României ca destinaţie turistică, în ţară şi în străinătate, ori
participarea în calitate de coorganizator
Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea
de evenimente şi misiuni cu rol în creşterea
circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea notorietăţii
României ca destinaţie turistică, în ţară şi în străinătate, ori participarea
în calitate de coorganizator se pot utiliza pentru următoarele categorii de
cheltuieli: cazare, masă, transport pentru participanţi, închiriere de săli şi
aparatură specifică, onorariu pentru formaţii artistice prezente în cadrul
evenimentului, precum şi închirierea aparaturii specifice, servicii de
rent-a-car pentru participanţi, tipărirea şi transmiterea de invitaţii, realizarea de diplome şi trofee, protocol, producţie
materiale publicitare specifice, publicitate înainte şi în perioada
evenimentului, de tipul: producţie şi difuzare de clipuri tv şi spoturi audio,
publicitate prin mijloace electronice, realizarea de CD/DVD cu participanţii şi
principalele produse turistice prezentate etc.
Pentru evenimentele la care Ministerul Turismului
participă în calitate de organizator sau coorganizator, cheltuielile de
reprezentare şi protocol se realizează pentru oferirea unor trataţii în limita
stabilită de ordonatorul de credite pentru fiecare acţiune. Cheltuielile se
referă la achiziţionarea de produse alimentare pentru trataţii curente şi
pentru cocktail, apă minerală, băuturi răcoritoare şi slab alcoolizate, produse
de patiserie şi cofetărie şi altele asemenea. Băuturile alcoolice se
achiziţionează numai în cazul organizării de cocktailuri;
f) activităţi de promovare şi publicitate prin
intermediul companiilor aeriene care operează zboruri către destinaţii din
România şi prin intermediul principalelor aeroporturi din România şi din
străinătate pe care operează curse internaţionale către România, constând în
inserţii publicitare în materialele de promovare ale companiilor aeriene şi ale
aeroporturilor, difuzarea de clipuri tv promoţionale şi filme publicitare de
turism în aeroporturi şi în aeronave, precum şi alte tipuri de activităţi de
promovare şi publicitate, în colaborare cu companiile aeriene sau cu
aeroporturile;
g) activităţi de promovare prin intermediul
inserţiilor publicitare în cataloagele turistice realizate de touroperatori,
societăţi comerciale cu activitate de turism, asociaţii profesionale, patronale
şi organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului,
autorităţi ale administraţiei publice locale şi centrale, alte entităţi cu
activitate cu impact în domeniul turismului, care promovează pe pieţele-ţintă
de interes destinaţia turistică România, produse turistice şi pachete de
servicii turistice cu locul de desfăşurare în România;
h) achiziţionarea de materiale de promovare de tipul:
ghiduri despre România, hărţi, albume, cataloage, fotoreportaje, fotografii,
cărţi cu specific de turism etc;
i) activităţi de promovare prin intermediul posturilor
de televiziune şi radio care realizează emisiuni de turism ori alte emisiuni cu
impact în creşterea circulaţiei turistice în România, creşterea notorietăţii
destinaţiilor turistice româneşti sau conştientizarea importanţei turismului
românesc
Fondurile bugetare repartizate
anual acestor activităţi se pot utiliza pentru următoarele categorii de
cheltuieli: costuri de realizare a emisiunilor, difuzarea de clipuri tvîn
cadrul emisiunii etc;
j) acţiuni generale de publicitate şi reclamă a
destinaţiilor turistice româneşti şi a produselor turistice româneşti
Fondurile bugetare repartizate anual acestor activităţi
se pot utiliza pentru următoarele categorii de cheltuieli: inserţii publicitare
în presă, în pagini web, ghiduri turistice, cataloage, albume, cărţi cu
specific de turism, publicaţii de specialitate, publicitate outdoor în ţară şi
în străinătate, publicitatea destinaţiei şi a produselor turistice româneşti în
mass-media internă şi internaţională, pe pieţele-ţintă, activităţi de marketing
direct etc;
k) realizarea de materiale de
promovare de tipul: cataloage, broşuri, pliante, postere şi foi volante,
diverse tipărituri, ghiduri şi hărţi turistice, panouri, fotografii, albume,
fotoreportaje, diapozitive, materiale audio-video, casete, filme cu specific de
turism, CD-uri şi DVD-uri turistice, obiecte de protocol, expedierea
materialelor promoţionale şi de protocol în ţară şi în străinătate etc.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMUL ANUAL
de dezvoltare a produselor turistice
Art. 1. - Programul anual de dezvoltare a produselor
turistice urmăreşte susţinerea turismului intern în vederea
îmbunătăţirii circulaţiei turistice în paralel cu conservarea patrimoniului
natural şi cultural.
Art. 2. - Programul anual de dezvoltare a produselor
turistice urmăreşte realizarea următoarelor obiective şi activităţi:
a) constituirea de parteneriate pentru elaborarea
cadrului strategic de urbanism la nivel naţional pentru dezvoltarea turismului,
incluzând crearea unui sistem instituţionalizat de colaborare între
specialiştii din turism şi urbanism, participarea la aprobarea şi promovarea
Planului de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a VIII-a, zone cu
resurse turistice, în rândul specialiştilor şi al autorităţilor publice locale,
şi metodologiei pentru analiza potenţialului turistic al teritoriului
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, servicii de
organizare de seminarii naţionale şi internaţionale, servicii de tipărire de
broşuri, servicii de agenţii de turism;
b) îmbunătăţirea calităţii programelor de formare profesională
a personalului pentru sectorul turism, hoteluri şi restaurante, prin:
- organizarea de seminarii, pentru dezvoltarea
competenţelor profesionale ale angajaţilor din staţiunile balneare, staţiunile
montane (în vederea organizării Festivalului Olimpic European şi a altor
evenimente internaţionale) şi din centrele de informare turistică;
- editarea unor broşuri în vederea diseminării
informaţiilor necesare desfăşurării cu eficacitate şi eficienţă a
activităţilor, de către angajaţii care lucrează în centrele de informare
turistică din România;
- organizarea unui concurs de proiecte cu tema „Formatori de excelenţă", în scopul informării
adecvate a consumatorilor şi al facilitării/optimizării deciziei acestora de
achiziţionare a programelor de formare;
- implementarea unui sistem naţional de evaluare şi
dezvoltare a personalului şi a abilităţilor manageriale ale personalului din
unităţile de turism;
- verificarea şi actualizarea legislaţiei din domeniu.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona, în conformitate cu legislaţia privind
achiziţiile publice, următoarele categorii de servicii: servicii de agenţii de
turism, servicii de tipărire de broşuri, servicii de consultanţă naţională şi
internaţională privind formarea şi evaluarea profesională;
c) îmbunătăţirea calităţii serviciilor turistice din
România prin:
- realizarea şi implementarea
unui model de bune practici în vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor
hoteliere;
- introducerea unor specializări pentru domeniul
hotelier, luându-se în considerare experienţa ţărilor care deja au implementat
astfel de specializări cu mult succes (de exemplu, hotel specializat pe tenis,
hotel specializat pe sănătate, hotel specializat pe welness etc);
- implementarea programului „Steagul Albastru - Blue
Flag", pentru îmbunătăţirea calităţii plajelor şi porturilor din România.
Pentru realizarea acestui
obiectiv se pot achiziţiona, în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile
publice, următoarele categorii de servicii: servicii de agenţii de turism,
servicii de tipărire de broşuri;
d) dezvoltarea unor forme, produse şi destinaţii
turistice importante pentru România, prin: vizite de scurtă durată în
Bucureşti, croaziere pe Dunăre şi în Delta Dunării, turism montan (drumeţii
montane şi sporturi de iarnă), turism balnear, turism de litoral, turism
cultural
Pentru realizarea acestui
obiectiv se pot achiziţiona, în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile
publice, următoarele categorii de servicii:
- servicii de cercetare şi de consultanţă naţională şi
internaţională privind turismul montan, precum şi turismul balnear din România, elaborarea de strategii sectoriale (turismul balnear);
- servicii de studii de piaţă pe plan naţional şi
internaţional privind: turismul montan -sporturi de iarnă şi turismul balnear;
- servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale privind formele de turism menţionate;
- servicii de transport anexe şi conexe; servicii de
agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri pentru produsele
turistice: sfârşit de săptămână în Bucureşti, croaziere pe Dunăre, turism
montan/drumeţii, turism pe litoral şi turism cultural;
e) organizarea de parteneriate internaţionale cu rol
în creşterea vizibilităţii destinaţiilor turistice din România, incluzând:
- proiectul comun cu Comisia Europeană - EDEN -
„Destinaţii europene de excelenţă";
- proiecte de dezvoltare a
turismului în colaborare cu organizaţii/organisme internaţionale: Organizaţia
pentru Cooperare Economică (OECD), Organizaţia pentru Dezvoltare Industrială a
Naţiunilor Unite (UNIDO), Comisia Europeană, Consiliul Europei - coridor
cultural în sud-estul Europei privind rute ale vinului şi evenimente
(festivaluri) culturale -, Comisia Europeană pentru Turism;
- actualizarea site-ului www.visiteurope.com în ceea ce priveşte destinaţiile turistice din România - site-ul
este gestionat de Comisia Europeană pentru Turism;
- exercitarea preşedinţiei în exerciţiu de către
România, în domeniul turismului, în cadrul Iniţiativei Central-Europene (ICE);
- dezvoltarea şi promovarea zonei turistice Marea
Neagră în cadrul OCEMN - Organizaţia pentru Cooperare Economică la Marea
Neagră;
- organizarea în parteneriat cu Organizaţia Mondială a
Turismului (OMT) a unor seminarii privind managementul prevenirii situaţiilor
de criză şi dezvoltarea turismului în situaţii de criză, precum şi asistenţă
din partea acestei organizaţii, în vederea armonizării cadrului legislativ din
domeniul turismului, plată servicii sol în România;
- realizarea de materiale de promovare turistică -
ghidul parcurilor naţionale şi naturale din România, cu accent pe partea
turistică, inclusiv postarea pe internet;
- depunerea candidaturii României la Comisia Regională
a Organizaţiei Mondiale a Turismului pentru Europa (2009) în vederea
organizării în 2010, la Bucureşti, a reuniunii Comisiei Regionale a
Organizaţiei Mondiale a Turismului pentru Europa;
- organizarea unei conferinţe şi elaborarea de
materiale de promovare privind traseele de ciclism în statele membre ale
Asociaţiei de promovare a turismului „Die Donau", respectiv croaziere pe
Dunăre şi Adunarea generală „Die Donau";
- realizarea de parteneriate în cadrul relaţiilor
bilaterale cu diverse state ale Uniunii Europene, în vederea elaborării unor
proiecte referitoare la dezvoltarea turismului montan atât în sezonul de iarnă,
cât şi în cel de vară, a turismului cultural, dar şi a altor forme de turism;
- comisii mixte sau întâlniri bilaterale în România,
cu autorităţile naţionale de turism din alte ţări;
- editarea broşurii de promovare comune România -
Ungaria privind staţiunile balneare din cele două ţări.
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii şi produse: servicii de organizare de seminarii cu
participare naţională şi internaţională, vizite de documentare, produse
informative şi de promovare comune cu alte ţări, servicii de agenţii de
presă/conferinţe de presă, servicii de publicitate şi de comercializare,
servicii de tipărire de broşuri, servicii de traducere, servicii de transport
anexe şi conexe; servicii de agenţii de turism etc;
f) restructurarea sistemului informaţional în
domeniul turismului, incluzând extinderea softului existent pentru includerea
activităţilor de promovare, dezvoltare şi autorizare, realizarea şi
administrarea bazei de date privind structurile de primire cu funcţiuni de
cazare, elaborarea ghidurilor structurilor de primire turistice cu funcţiuni de
cazare şi ale agenţiilor de turism din România pe suport hârtie şi magnetic,
demararea procedurilor de implementare a Contului Satelit în Turism şi
elaborarea ghidului investitorului în turism şi al fondurilor comunitare
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii şi produse:
- crearea şi implementarea sistemului de software
pentru autorizarea on-line;
- dezvoltarea sistemului de software pentru toată
activitatea de autorizare în domeniul turismului;
- crearea şi implementarea sistemului de software
pentru reţeaua de centre de informare turistică din România;
- crearea şi dezvoltarea sistemului de software pentru
susţinerea activităţii de promovare şi dezvoltare;
- studii de fezabilitate pentru centre de informare
turistică care sunt finanţate prin fonduri structurale;
- servicii de cercetare şi de dezvoltare şi servicii
conexe de consultanţă pentru crearea Contului Satelit în Turism;
- servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale pe teme de informare turistică;
- servicii de transport anexe
şi conexe; servicii de agenţii de turism;
- servicii de tipărire de broşuri;
- servicii de realizare de CD-uri şi DVD-uri;
- servicii de traducere etc;
g) acţiuni de dezvoltare durabilă a turismului,
incluzând: elaborarea şi finalizarea strategiei de ecoturism în arii protejate,
acţiuni de conştientizare a importanţei dezvoltării durabile a turismului,
actualizarea sistemului de clasificare a structurilor de primire turistice din
România, reducerea poluării produse în industria turistică, preluarea
conceptului de „eticheta ecologică" în sistemul hotelier din România
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele categorii
de servicii:
- servicii de cercetare şi de dezvoltare şi servicii
conexe de consultanţă naţională şi internaţională privind elaborarea şi
finalizarea strategiei de ecoturism şi actualizarea sistemului legislativ de
clasificare a structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare, în
conformitate cu standardele internaţionale;
- servicii de organizare de seminarii naţionale şi
internaţionale, incluzând seminarii de conştientizare pe plan naţional şi
seminarii cu participare internaţională, cu următoarele obiective: elaborarea
strategiei de ecoturism, actualizarea sistemului de clasificare a structurilor
de primire turistice, reducerea poluării în domeniul turismului, „eticheta
ecologică";
h) servicii de consultanţă pentru perfecţionarea cadrului
legal şi instituţional în conformitate cu bunele practici la nivelul Uniunii Europene
Pentru realizarea acestui obiectiv se pot achiziţiona,
în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, următoarele
categorii de servicii:
- servicii de transport anexe şi conexe; servicii de
agenţii de turism;
- servicii de tipărire de
broşuri;
- servicii de traducere etc;
i) realizarea de achiziţii de materiale documentare:
ghiduri şi alte materiale de prezentare despre România, studii, lucrări de
specialitate, buletine statistice, cărţi de specialitate editate în România şi
pe plan internaţional
Achiziţionarea materialelor documentare se va realiza
prin cumpărare directă de la diverşi furnizori, cu respectarea legislaţiei
privind achiziţiile publice;
j) derularea programelor de investiţii în parteneriat
public/public, dintre Ministerul Turismului şi autorităţile publice locale la
nivel de judeţ sau de unitate administrativ-teritorială;
k) studii de prefezabilitate şi fezabilitate, proiecte
tehnice de execuţie, alte studii de specialitate şi alocare de fonduri pentru
investiţii în infrastructura turismului, în parteneriat cu autorităţile publice
locale:
- sumele de la bugetul de stat pentru finanţarea
programelor de turism ai căror beneficiari sunt autorităţile administraţiei
publice locale se alocă prin transferuri de la bugetul Ministerului Turismului
către bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această
destinaţie;
- sumele alocate prin transfer către autorităţile
publice locale se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Turismului;
l) elaborarea legislaţiei în
domeniu prin: emiterea unui ordin comun al Ministerului Turismului şi
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei pentru aprobarea metodologiei
privind analiza potenţialului turistic al teritoriului prevăzut la art. 9 al
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 142/2008 privind aprobarea Planului de
amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a VIII-a, zone cu resurse
turistice; actualizarea şi finalizarea legislaţiei privind domeniul schiabil.