HOTARARE Nr. 209 din 28 februarie 2002
pentru modificarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 1.189/2001 privind
aprobarea Planului de actiuni pentru inlaturarea barierelor administrative din
mediul de afaceri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 196 din 22 martie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Anexa la Hotararea Guvernului nr. 1.189/2001 privind aprobarea Planului de
actiuni pentru inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 783 din 11 decembrie
2001, se modifica si se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul pentru intreprinderi
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
PLAN DE ACTIUNI
pentru inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri
________________________________________________________________________________
Nr. Masura/Activitatea Institutii Termenul
crt. Problema care solutioneaza responsabile de realizare
problema
________________________________________________________________________________
1. Inconsecventa 1. Pregatirea TOR si MDP iunie 2001
in comunicarea selectarea unui (realizat)
Guvern (G) - consultant
mediu de afaceri independent pentru
(MA) identificarea
problemelor MA si a
solutiilor posibile
pentru inlaturarea
lor
Observatii
Cele doua cerinte sunt trecute in matricea PSAL si in PA cu acordul BM.
2. Analiza MDP semestrial
informatiilor (realizat)
existente referitoare
la solicitarile si
criticile formulate
de mediile de afaceri
privind barierele
administrative care
stau in calea
dezvoltarii lor
3. Stabilirea unui MDP august 2001
grup de lucru pentru (realizat)
identificarea
problemelor MA si a
solutiilor posibile
pentru inlaturarea
lor; la stabilirea
grupului de lucru va
participa si
consultantul
independent; grupul
de lucru va fi
aprobat prin
hotarare a Guvernului
si coordonat de MDP.
Observatii
Deocamdata grupul de lucru functioneaza in virtutea legitimitatii si
autoritatii stabilite prin PSAL II, dar poate deveni o entitate de consultanta
permanenta la dispozitia partenerilor.
Grupul de lucru isi poate schimba sau completa componenta si agenda in
functie de obiectivele si interesele partilor implicate. Grupul de lucru poate
colabora cu echipa primului-ministru pentru implementarea PEP si, de asemenea,
cu echipe sau programe guvernamentale care au o componenta de imbunatatire a MA
4. Angajarea FIAS MDP martie 2002
pentru definirea (in curs
unui instrument de de realizare)
monitorizare a
progresului
institutional din
cadrul MA; FIAS are
un instrument identic
aplicat deja in
Europa Centrala si
de Est.
5. Monitorizarea MDP semestrial/
solutiilor alese de anual
Guvern si publicarea
rezultatelor
monitorizarii;
semestrial se publica
datele privind
progresele reformei
economice, iar anual,
masurile de eliminare
a barierelor
administrative din
calea afacerilor;
toate aceste date
trebuie puse la
dispozitie mediilor
de afaceri, public si
prin organizatiile
lor.
6. Pregatirea TOR si MIP, MDP, MAE februarie 2002
lansarea unei
campanii de informare
publica pentru
promovarea cat mai
rapida a masurilor
guvernamentale cu
impact imediat in MA
7. Inceperea MIP, MDP, MAE martie 2002
campaniei de
informare publica
8. Constituirea in MDP ianuarie 2002
cadrul MDP a unui (realizat)
grup de contact care
sa monitorizeze
implementarea PA, sa
coordoneze
activitatea
consultantilor pentru
MA si sa sigure
comunicarea dinamica
dintre partile
implicate
9. Grupul de contact MDP, MIMMC, permanent,
si grupul de lucru MAP, SGG incepand din
revizuiesc proiectele februarie 2002
de hotarari si (in
ordonante de urgenta desfasurare)
ale Guvernului, legi
care implica
obtinerea de
autorizatii pentru
infiintarea si
functionarea
companiilor private
in vederea mentinerii
acestora din urma in
limite rezonabile
2. Insuficienta 1. Introducerea ministere/ semestrul II
implicare a obligativitatii agentii 2002
MA in procesul de ministerelor de a guvernamentale,
de luare a consulta asociatiile MDP in
deciziilor care patronale de ramura consultare cu
privesc in mod in pregatirea CCIRB, AOAR,
direct deciziei CPR, ANEIR
reglementarea MA guvernamentale cu
privire la ramura
respectiva, pana
cand legea
transparentei actelor
administrative
(sunshine law) va fi
promulgata si
aplicata
2. Masurarea MDP, MIP, primul sondaj/
periodica (la fiecare MIMMC, cu raport mai -
18 luni) a gradului consultarea iunie 2002
de satisfactie a CCIRB, AOAR,
asociatiilor CPR, FIC
patronale si de
afaceri cu privire la
participarea lor la
decizia
guvernamentala cu
impact in MA (se va
folosi instrumentul
de monitorizare FIAS,
care va fi transferat
ulterior MDP)
3. MDP are obligatia grupul de lucru aprilie 2002
sa isi creeze o baza sub coordonarea
de date completa cu MDP
toate asociatiile
patronale si de
afaceri, precum si cu
solicitarile si
raspunsurile
formulate in asa fel
incat sa poata
fundamenta in orice
moment punctul de
vedere al Guvernului
in legatura cu aceste
solicitari
Observatii
Baza de date poate trece la un moment dat in management public/privat (MDP/asociatii
de afaceri interesate).
4. Crearea MIR, MIMMC, semestrul II
posibilitatii pentru MDP, MFP 2002
microintreprinderi,
in primii 3 ani de la
infiintare, sa opteze
intre plata
impozitului pe profit
si cea a impozitului
pe cifra de afaceri;
in acest moment
microintreprinderile
noi sau cu cheltuieli
mari se simt
dezavantajate de
actualul sistem de
impunere (pe cifra de
afaceri).
Observatii
Guvernul, la initiativa MIMMC, va amenda Ordonanta Guvernului nr. 24/2001,
permitand aplicarea amendamentului cu incepere de la inceputul anului fiscal
2003.
Aceasta masura este conforma cu Recomandarea Comisiei Europene din 25 mai
1994 cu privire la taxarea intreprinderilor mici si mijlocii (94/390/EC).
3. Imbunatatirea 1. TOR pentru DGV, MFP, ianuarie 2002
relatiei redactarea si MDP, MIE (vama),
autoritate/ implementarea unui decembrie 2002
intreprinzator cod de "bune
(administratiile
practici" (best financiare)
practices) pentru
functionarii vamali
si cei ai
administratiei
financiare in
relatiile cu publicul
Observatii
Manualul de conduita facut public va fi la dispozitia cetatenilor in
relatia cu autoritatea si se poate referi si la alte autoritati decat vama si
administratiile financiare.
2. Obligatia MFP, MI iunie 2002
institutiilor de
control financiar
autorizate de a
anunta din timp data,
obiectivul
controlului,
documentele
solicitate
intreprinzatorului si
durata maxima a
controlului, cu
exceptia situatiilor
stabilite prin legi
speciale.
Observatii
Anuntul public determina intreprinzatorul sa isi imbunatateasca conduita si
evita arbitrariul autoritatii.
3. Se introduce MFP, MI iunie 2002
obligativitatea
publicarii duratei
minime dintre doua
controale financiare
succesive, cu
exceptia situatiilor
stabilite prin legi
speciale.
Observatii
MFP si MI isi vor revizui procedurile de control prin ordine ale
ministrilor respectivi.
Procedurile descrise alaturat necesita intarirea cooperarii dintre
autoritatile de control mentionate.
4. Un singur control MFP, MI iunie 2002
comun va avea loc pe
o tematica specifica
acoperind o perioada
specifica. Nici un
control viitor nu va
putea fi efectuat cu
privire la o tematica
si la o perioada deja
verificate, cu
exceptia situatiilor
stabilite prin legi
speciale.
Observatii
Implementarea acestei masuri va fi sustinuta de campanii periodice de
informare publica, organizate de MFP in cooperare cu MI si MIP.
5. Controalele MFP, MI, MDP iunie 2002
ulterioare vor lua
in considerare
rezultatele
controalelor
precedente.
Controalele
ulterioare vor
verifica modul
in care companiile au
indeplinit deciziile
controalelor
precedente.
Observatii
Masura corespunde Rezolutiei Consiliului European din 30 iunie 1998 cu
privire la imbunatatirea mediului de afaceri si la actiuni de promovare a
dezvoltarii intreprinderilor, in special a intreprinderilor mici si mijlocii,
in cadrul Comunitatii.
6. Va fi realizata o MFP, MI, MAP, semestrul II
baza de date MDP 2002
incluzand informatii
referitoare la:
companiile
controlate,
tematicile si
perioadele cercetate,
rezultatele
controalelor. Accesul
la aceasta baza de
date va fi asigurat
pentru toate
autoritatile de
control. Anterior
unor noi controale
autoritatile
responsabile au
obligatia sa acceseze
baza de date si sa
actioneze in
consecinta.
Observatii
Masura este in concordanta cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
1.189/2001 prin care se aproba PA pentru inlaturarea barierelor administrative
din mediul de afaceri.
7. Elaborarea unui MIP, MAP, MI, semestrul II
proiect de lege cu ONG interesate, 2002
privire la asociatii de
transparenta afaceri, MDP
procedurilor
administratiei
publice locale si
centrale (sunshine
law), care sa dea
intreprinzatorului
posibilitatea sa isi
exprime o opinie
bazata pe raportul
cost/eficienta;
proiectul de lege se
refera si la
organizarea de
audieri publice de
catre Parlamentul
Romaniei in probleme
de interes pentru
climatul de afaceri
din tara, mediul
investitional,
interesele
producatorilor
autohtoni.
Observatii
Aceasta masura este in conformitate cu Rezolutia Consiliului de Ministri al
UE din 3 decembrie 1992 asupra simplificarii administrative pentru
intreprinderi, in special pentru intreprinderile mici si mijlocii. Masura este
in concordanta si cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.189/2001 prin care
se aproba PA pentru inlaturarea barierelor administrative din mediul de
afaceri, iar in acest moment exista negocieri pe aceasta tema intre MIP si
IRIS, proiectul USAID in Romania.
8. Publicarea unei MDP, MAP, iulie 2002
liste actualizate cu MIMMC
activitatile care
necesita autorizatii
speciale; pentru
aceasta operatiune
se va apela la
consultanta si vor fi
elaborati termenii de
referinta
corespunzatori.
9. TOR pentru MDP, MI, semestrul II
realizarea unui MFP 2002
studiu care sa ofere
o solutie de corelare
si realocare a
activitatilor de
inspectie si control
ale Politiei
Economice, Garzii
Financiare,
administratiei
financiare si ale
altor entitati cu
putere de control si
utilizarea studiului
produs de IRIS pe
aceasta tema; studiul
va tine seama de
experienta
coordonarii
controlului economic
expus la problema 3
pct. 3.4.
10. La elaborarea SGG, MDP, MFP
tuturor actelor care
privesc activitatea
societatilor
comerciale, acestea
trebuie sa cuprinda
texte care sa fie
clare pentru toata
lumea si sa nu mai
lase loc de
interpretari in
functie de interese.
Normele si
instructiunile de
aplicare a
prevederilor actelor
normative trebuie sa
fie elaborate si
publicate in
termenele prevazute.
Sa nu se mai admita
ca anumite organe de
control sa efectueze
verificarile pe baza
de instructiuni si
interpretari proprii.
11. Toate MDP, MIP, iunie 2002
autoritatile publice CCIRB, MFP, MI
responsabile de
emiterea de permise
si autorizatii vor
stabili termene clare
si vor elabora
formulare standard in
locul cererilor
nestandardizate
folosite in prezent
Observatii
Aceasta masura se incadreaza in programul e-Government asumat de Guvern in
cadrul prevederilor Programului economic de preaderare.
12. Va fi respectata
o limita stricta de
30 de zile pentru
emiterea oricaror
autorizatii.
13. Pentru reinnoirea
autorizatiilor vor fi
solicitate
documentele doar daca
au survenit
schimbari; in
situatiile in care nu
au intervenit
schimbari va fi
suficienta o
declaratie pe propria
raspundere.
14. Supravegherea MJ permanent
respectarii de catre
judecatori a
standardelor de
impartialitate si
integritate
15. Participarea MJ
judecatorilor care
solutioneaza in
prezent cauze
comerciale la cursuri
intensive de
specializare.
Introducerea in
cursurile
postuniversitare a
unei noi specializari
pentru judecatorii
litigiilor comerciale
16. Dezvoltarea si MJ
sprijinirea prin
investitii in
infrastructura a
sectiilor comerciale
ale instantelor
judecatoresti
17. Supravegherea MJ
respectarii de catre
judecatori a
obligatiei de
solutionare cu
celeritate a cauzelor
comerciale
18. Crearea unei MFP, DGV, MAE martie 2002
surse unice care sa
poata fi accesata
public, continand
informatii
actualizate permanent
cu privire la
modificarile aduse
reglementarilor
tarifare si
netarifare ale
politicii comerciale
Observatii
Departamentul pentru comert exterior si promovare economica din cadrul MAE
va intocmi si va publica un inventar complet al barierelor comerciale
netarifare.
19. Toate deciziile, MFP, DGV permanent
normele, circularele
sau regulamentele
interne ce
reglementeaza
procedura vamala si
nu sunt cuprinse in
Codul vamal sau in
Regulamentul de
aplicare a Codului
vamal vor fi
revazute, incadrate
in legislatia
existenta si
actualizate permanent
la nivelul
autoritatilor vamale,
pentru a facilita
accesul public la
forma consolidata a
reglementarilor in
domeniul vamal
Observatii
MFP, prin DGV, va constitui o echipa speciala pentru consolidarea
reglementarilor vamale existente, in scopul cresterii accesibilitatii si a
gradului de transparenta.
20. Transparenta MFP, DGV, septembrie
grilei de selectie si MDP 2002
autorizare a
comisionarilor in
vama pentru
birourile vamale
21. La nivelul MFP, DGV decembrie 2002
birourilor vamale,
unde infrastructura
permite, autoritatile
vamale vor accepta
spre procesare, ca
regula general
valabila, documente
in format electronic,
prin transfer de date
tip posta electronica
sau alt tip de
procedeu informatic
similar.
Observatii
MFP, prin DGV, va publica periodic lista birourilor vamale parte a
sistemului informatic integrat vamal, care vor accepta nediscriminatoriu
documente in format electronic. Directorul DGV va emite o decizie prin care va
institui prezenta masura la nivelul reglementarilor vamale in vigoare. Masura
este in conformitate cu acquisul comunitar si cu Legea nr. 455/2001 privind
semnatura electronica.
22. Autoritatile MFP, DGV ianuarie 2002
vamale vor crea si
extinde procedura
simplificata de
vamuire, acceptand si
folosind declaratii
partiale complete si
declaratii
simplificate. Timpul
procesului de vamuire
va fi considerat
de autoritatile
vamale drept criteriu
principal de
eficienta prin
fixarea unei tinte
maxime de timp pentru
solutionarea
procedurii vamale.
Observatii
MFP, prin DGV, va adopta si va implementa reglementarile vizand procedura
simplificata de vamuire, introducerea celeritatii ca un criteriu de eficienta
principal al autoritatii vamale.
Masura este in linie cu angajamentele luate de Romania in cadrul procesului
de negociere cu UE (cap. 25 de negociere cu privire la procedura vamala) si
reprezinta o cerinta de armonizare la acquisul comunitar.
Masura este in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 1.189/2001 prin
care se aproba PA pentru inlaturarea barierelor administrative din mediul de
afaceri.
4. Necorelarea 1. Publicarea in MFP, MDP semestrul II
standardelor limba romana a 2002
de audit normelor IAS,
financiar versiunea 2001
Observatii
Aceste masuri intaresc si faciliteaza implementarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.
2. Redactarea si Camera semestrul II
publicarea tuturor Auditorilor 2002
normelor si Financiari din
procedurilor Romania
prevazute la art. 7
din Ordonanta de
urgenta a Guvernului
nr. 75/1999,
referitoare la
auditul financiar si
organizarea
sesiunilor de testare
pentru obtinerea
certificatului de
auditor financiar
5. Procesul 1. Adoptarea Codului MFP, MIMMC, semestrul II
de autorizare, unic pentru toate in consultare 2002
aprobare societatile cu CCIRB
(autorizatii) comerciale
(operatiune in curs
de desfasurare)
Observatii
Masurile mentionate sunt trecute in matricea PSAL II, cu acordul BM; ele se
afla insa in derulare din momentul intrarii in vigoare Ordonantei Guvernului
nr. 76/2001 si a normelor de aplicare a acesteia.
2. CCIRB va organiza CCIRB, Guvern semestrul II
in afara Biroului 2002
unic activitatea de
asistenta si
consultanta pentru
inregistrarea si
autorizarea
comerciantilor.
3. Simplificarea
autorizarilor
necesare in sensul
ca autorizatiile
sanitare, sanitare
veterinare, de
protectie a muncii,
de mediu, pentru
pompieri vor fi
cerute suplimentar
declaratiilor pe
propria raspundere,
numai pentru domenii
specifice de
activitate.
4. Imbunatatirea
procedurii de
acceptare si aprobare
a documentelor de
inregistrare prin
intarirea rolului
declaratiilor pe
propria raspundere
Observatii
Aceasta masura va fi adoptata printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului
precedata de o intelegere intre Guvern si CCIRB, care vor identifica impreuna
si vor conveni modalitatile de implementare.
Aceasta masura corespunde prevederilor Recomandarii Comisiei Europene din
22 aprilie 1997 privind imbunatatirea si simplificarea mediului de afaceri
pentru infiintarea firmelor (97/344/EC), care se refera si la functionarea
birourilor unice.
Masura este in concordanta cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
1.189/2001 prin care se aproba PA pentru inlaturarea barierelor administrative
din mediul de afaceri.
5. Acolo unde este
posibil controalele
ex-ante pentru
autorizatii vor fi
inlocuite cu
inspectii ex-post
pentru verificare.
6. Constituirea unei MLPTL, MJ, semestrul II
baze de date MAP, MDP 2002
continand statutul
proprietatilor
funciare, in scopul
urgentarii obtinerii
certificatului de
urbanism
7. Publicarea MLPTL, MDP aprilie 2002
procedurilor de
obtinere de aprobari
necesare pentru
realizarea unei
constructii si
stabilirea duratei
maxime de obtinere
a acestor aprobari
Observatii
Se vor corela consultanta si eforturile programelor similare finantate de
BM.
8. Publicarea MLPTL, MDP, septembrie
Ghidului MAP 2002
investitorului in
urbanism
Observatii
Se testeaza cat de repede pot fi incheiate procedurile de aprobare, de
catre functionarii autoritatilor publice locale, in conditiile existentei PUG
si a bazei de date funciare.
9. TOR pentru MLPTL, MDP, martie
initierea unui MAP, MAAP 2002
program-pilot pentru
testarea efectelor
existentei PUG asupra
rapiditatii obtinerii
autorizatiilor de
constructie
Observatii
Testul va permite aprecierea volumului de investitii necesar pentru
infrastructura unui astfel de proiect.
10. Inceperea MLPTL, MAP, semestrul II
programului-pilot MDP 2002
intr-o localitate
mica sau medie, cu
acordul ministerelor
implicate, ca sa se
evalueze corect
costurile obtinerii
autorizatiilor,
proceduri criticate
curent de catre
mediile de afaceri
11. TOR pentru MDP, MAP, MJ februarie 2002
studiul privind
aprobarile care pot
fi obtinute prin
procedura non-raspuns
12. TOR pentru MDP, SGG, MIMMC, martie 2002
realizarea unui MAP, MMSS
studiu care sa
inventarieze toate
duplicatele
solicitate
intreprinzatorului de
catre autoritati si
care sa ofere o
solutie functionala
pentru evitarea
acestora, in asa fel
incat informatiile sa
ajunga la toate
institutiile
interesate fara ca
cetateanul/
intreprinzatorul sa
redacteze raportari
suplimentare
13. Publicarea toate septembrie 2002
inventarului cu ministerele si
autorizatiile, in coordonarea
aprobarile, grupului de
situatiile duplicat lucru
solicitate de
administratie si
inlaturarea a circa
50% dintre ele prin
hotarari ale
Guvernului sau ordine
ale ministrului
respectiv
14. Proiect de lege MDP, MAP, MJ, semestrul II
sau SGG 2002
hotarare/ordonanta de
urgenta a Guvernului
pentru implementarea
procedurii
non-raspuns care va
avea la baza studiul
comandat in februarie
2002
15. Integrarea CCIRB, AOAR, permanent (in
recomandarilor ANEIR, CPR, in desfasurare)
pertinente ale MA in consultare cu
organizarea si MDP
functionarea Biroului
unic de inregistrare
si autorizare
16. Studiu pentru MDP aprilie 2002
revizuirea
procedurilor de
faliment, in scopul
de a identifica
masuri corective
intr-un mod
acceptabil de
catre BM
17. Plan de actiune MJ semestrul II
(avizat de catre BM) 2002
pentru imbunatatirea
procedurilor de
faliment
18. Dezvoltarea unui MJ semestrul II
program de intarire 2002
a sistemului
judecatoresc si a
cadrului legislativ
aferent pentru
eficientizarea
procedurilor de
faliment; programul
contine inclusiv
asistenta tehnica
pentru judecatori,
personal auxiliar,
ca sa aprofundeze
procedurile de
faliment in cazul
societatilor
comerciale, bancilor,
dar si pentru
instante
judecatoresti pentru
un management mai bun
al litigiilor
comerciale
6. Eliminarea 1. Controalele MFP, SGG incepand cu 1
intarzierilor obligatorii, ex-ante, iulie 2002
privind pentru rambursarea
rambursarea T.V.A. T.V.A. vor fi
inlocuite de
controale ex-post
pentru contribuabilii
care indeplinesc o
serie de conditii,
respectiv un punctaj
corespunzator
stabilit pe baza unei
grile de analiza de
risc, conform
reglementarilor
legale
Observatii
Directiva a 6-a a Consiliului CEE din 17 mai 1977 urmareste sa stabileasca
un sistem uniform pentru a garanta neutralitatea regimului T.V.A. si pentru a
armoniza regulile referitoare la T.V.A. pentru statele membre ale CEE.
Articolul 18 (4) al Directivei CEE afirma clar obligatia de rambursare pentru
statele membre. Exista precedente juridice in CEE conform carora
"autoritatile nationale au obligatia sa efectueze imediat
rambursarea" si sunt obligate sa plateasca dobanda in cazul sumelor
restante; masura este in concordanta cu prevederile Hotararii Guvernului nr.
1.189/2001.
2. Autoritatile
fiscale vor desfasura
controale ex-ante,
prin sondaj, in
limita celor 30 de
zile prevazute de
lege pentru
rambursarea T.V.A.
3. Va fi strict
respectata limita de
30 de zile pentru
rambursarea T.V.A.
Cererile de
rambursare a T.V.A.
care nu au fost
verificate prin
controlul prin sondaj
vor fi solutionate,
iar plata se va
efectua in termen de
30 de zile. Acelasi
termen de plata va fi
respectat si in cazul
cererilor de
rambursare a T.V.A.
care au fost
verificate prin
controlul prin
sondaj, daca in urma
controlului efectuat
nu a fost constatata
nici o incalcare a
legilor.
4. Autoritatile
fiscale vor plati
penalitati catre
companiile care au
intocmit cereri de
rambursare a T.V.A.,
iar termenul limita
de 30 de zile pentru
rambursare nu a fost
respectat.
5. Penalitatile
datorate de
autoritatile fiscale
vor fi calculate
folosindu-se rata
dobanzii la rezervele
minime obligatorii
ale bancilor
comerciale, platite
de BNR.
6. Ca exceptie, in
cazuri speciale,
cand autoritatile
fiscale au motive de
suspiciune in
privinta anumitor
companii/tranzactii,
limita de 30 de zile
poate fi depasita. In
asemenea cazuri
autoritatile fiscale
vor instiinta
companiile in cauza,
in avans, asupra
depasirii termenului
de 30 de zile, pe o
perioada determinata,
fara a plati
penalitati
7. Absenta unei 1. Web site comun al MDP (Grupul de semestrul II
interfete de institutiilor contact) in 2002
comunicare rapida donatoare, atat colaborare cu
si integrata, pentru activitatea de CCIRB, AOAR, CPR
referitoare la consultanta, cat si si alte
posibilitatile de pentru posibilitati organizatii
finantare si de creditare patronale si
realizare a unor rambursabila sau ONG interesate
proiecte care nerambursabila care
privesc MA privesc MA
2. Consultari lunare MDP, MIE, MIMMC, lunar,
ale tuturor MAE, cu incepand
donatorilor aflati la participarea din martie
Bucuresti, in relatie reprezentantilor 2002 (in curs)
bilaterala sau asociatiilor
multilaterala, pentru patronale:
a identifica care CCIRB, AOAR,
sunt sursele de ADER, CPR,
finantare si institute de
consultanta pentru cercetare, ONG
activitatile interesate
privind MA
Observatii
Intalnirea este organizata si prezidata de ministrul dezvoltarii si
prognozei, care apeleaza la invitati din alte ministere, conform agendei.
8. Proceduri dificile 1. Acordarea automata MAE, MI, MDP semestrul II
de obtinere a a vizei cu caracter 2002 (in curs)
vizelor de "business" pentru
rezidenta cetateni din statele
OECD care nu au inca
acest statut
2. Certificatul de MSF, MMSS, semestrul II
sanatate poate fi MDP 2002
eliberat si de state
aflate pe "lista
pozitiva" a MAE
9. Absenta unei Elaborarea si MFP, MJ semestrul II
traduceri traducerea autorizata 2002 (in curs)
autorizate a in limba engleza a
Codului fiscal Codului fiscal
(colectie de legi
cu privire la
impozitare)
Observatii
Redactarea acestui cod a beneficiat deja de fonduri alocate de diversi
donatori.
10. Comunicare directa 1. Deschiderea unui MDP (Grupul de permanent
in legatura cu web site in limbile de contact) (in curs)
acest proiect/ romana si engleza
transferul de pentru PA si
know-how catre instituirea
partea romana dialogului prin
e-mail cu
intreprinzatori
individuali/asociatii
pentru feed-back si
monitorizare
Observatii
Toate activitatile de comunicare/informare vor fi gandite pe baza premisei
ca MDP este, de asemenea, un interlocutor autorizat pentru investitorii straini
si are menirea de a atrage investitii straine in Romania.
2. Instrumentul de MDP permanent
monitorizare (FIAS),
know-how privind
redactarea TOR,
elaborarea de
strategii de campanie
si desfasurarea
campaniilor de
informare publica si
expertiza de
promovare a
afacerilor vor fi
transferate treptat
Grupului de contact
din MDP si altor
institutii
guvernamentale
implicate.
Observatii
Fiecare proiect va include din TOR obligatia de a face transfer de
expertiza catre Grupul de contact din MDP si catre alte institutii
guvernamentale.
Vor fi identificate resurse pentru ca toate obligatiile tehnice ale MDP sa
poata fi indeplinite la standarde profesionale rezonabile.
11. Dificultatile in Se va infiinta MDP, MAE, APAPS ianuarie 2002
comunicarea cu Agentia Romana de
investitorii Investitii (ARI) ca
straini unica institutie de
si suprapunerea informare si
responsabilitatilor promovare pentru
intre institutiile investitiile straine
existente directe in Romania;
aceasta va sprijini
si investitiile
firmelor romanesti
in strainatate, iar
in teritoriu va
colabora cu agentiile
pentru dezvoltare
regionala; ARI va fi
supervizata de un
consiliu de indrumare
si supraveghere
compus din membri ai
ministerelor
implicate si din
personalitati ale MA.
Observatii
Guvernul va emite un act normativ pentru infiintarea ARI.
ARI va centraliza toate activitatile legate de promovarea investitiilor in
Romania.
12. Guvernarea Guvernul va stabili APAPS, MFP, semestrul II
corporatista la principiile de baza Comisia 2002
intreprinderile ale guvernarii Nationala a
de stat si corporatiste, Valorilor
companiile publice aplicabile Mobiliare, MIR,
intreprinderilor de OPSPI
stat si companiilor
publice; minimul
acestui set consta
in:
a) rapoartele anuale
ale intreprinderilor
cu acces neingradit
pentru public;
b) consiliile de
administratie ale
intreprinderilor de
stat si companiilor
publice nu vor
cuprinde ca membri:
ministri, secretari
de stat, directori
generali din
ministere,
parlamentari, alesi
locali, prefecti,
subprefecti,
directori de agentii
guvernamentale;
c) membrii
consiliilor de
administratie si
managementul vor
functiona pe baza
unor contracte de
performanta;
d) companiile in
discutie nu vor
acorda imprumuturi
membrilor consiliilor
de administratie,
conducerii executive
sau companiilor cu
care acestia au
relatii directe,
rudelor sau
persoanelor cu
pozitii importante in
stat, in cazul in
care deciziile lor ar
putea influenta
activitatea companiei
Observatii
Guvernul va emite o ordonanta de urgenta pentru a implementa aceste
actiuni. Setul de actiuni va fi implementat imediat, iar in caz de
neconformitate se vor aplica sanctiuni severe. In paralel ministerele de resort
vor elabora ordine interne pentru aplicarea setului de actiuni. Legislatia
privind implementarea guvernarii corporatiste va preciza structura minimala a
rapoartelor anuale ale companiilor cu capital de stat, care vor fi ulterior
publicate pe Internet, precum si indicatorii de performanta specifici care vor
fi luati in considerare la intocmirea contractelor de management ale membrilor
consiliilor de administratie si ale directorilor generali din companiile
respective.
Aceasta masura este in conformitate cu Principiile de guvernare corporatista
ale OECD. Masura este in conformitate si cu initiativa e-Government.
13. Rezolvarea Stabilirea unui APAPS, MIR, mai 2002
problemelor mecanism de arbitraj OPSPI
litigioase ivite in operativ pentru
urma privatizarii rezolvarea
problemelor
postprivatizare care
creeaza costuri
suplimentare pentru
administratie si
pentru noii
proprietari.
Observatii
Va fi creat un comitet compus din investitori, avocati, experti contabili
si reprezentanti ai APAPS, MIR - OPSPI.
Sarcina comitetului va fi sa se documenteze si sa intocmeasca o agenda de
interpretare (bazata pe principii economice solide si recunoscute), care sa
poata fi aplicata oricarui contract de privatizare.
Agenda de interpretare va include un set de norme/linii directoare pentru
amendarea contractelor de privatizare si va sprijini functia de arbitraj a
comitetului.
In cadrul comitetului vor fi cooptati profesionisti de inalta reputatie in
domeniul juridic si in cel financiar, alaturi de reprezentanti ai
investitorilor. Agenda de interpretare standardizata, intocmita de catre
comitet, va fi aprobata printr-o ordonanta a Guvernului.
________________________________________________________________________________
Legenda:
TOR Termeni de referinta
FIAS Servicii de consultanta in domeniul investitiilor straine
(institutie
afiliata Bancii Mondiale si IFC)
IAS Standardele internationale de contabilitate
PUG Plan de urbanism general
PA Plan de actiuni
BM Banca Mondiala
MDP Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
MIP Ministerul Informatiilor Publice
MIMMC Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
CCIRB Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
AOAR Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania
ADER Asociatia pentru Dezvoltare Economica din Romania
ANEIR Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania
APAPS Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului
CPR Confederatia Patronatelor din Romania
FIC Consiliul Investitorilor Straini
DGV Directia Generala a Vamilor
MAAP Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
MFP Ministerul Finantelor Publice
MSF Ministerul Sanatatii si Familiei
MI Ministerul de Interne
MLPTL Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
MJ Ministerul Justitiei
MIE Ministerul Integrarii Europene
MAE Ministerul Afacerilor Externe
MAPM Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
MMSS Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
SGG Secretariatul General al Guvernului
MAP Ministerul Administratiei Publice
MIR Ministerul Industriei si Resurselor
OPSPI Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie