HOTARARE Nr. 1189 din 27 noiembrie 2001
privind aprobarea Planului de actiuni pentru inlaturarea barierelor
administrative din mediul de afaceri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 783 din 11 decembrie 2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 11
lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul de actiuni pentru inlaturarea barierelor administrative
din mediul de afaceri, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Ministerele si organele nominalizate in planul de actiuni au obligatia
de a actiona pentru indeplinirea responsabilitatilor care le revin.
(2) In vederea implementarii planului de actiuni ministerele implicate si
ceilalti factori interesati vor consulta asociatiile de afaceri si
organizatiile neguvernamentale.
Art. 3
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va coordona activitatea consultantilor
pentru mediul de afaceri, preluand expertiza si asigurand comunicarea operativa
intre partile implicate.
Art. 4
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, impreuna cu celelalte ministere, va
monitoriza implementarea planului de actiuni, raportand trimestrial Guvernului
asupra stadiului realizarii acestuia.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Mihai David,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
ANEXA 1
PLAN DE ACTIUNI
pentru inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri
________________________________________________________________________________
Nr. Masura/Activitatea care Institutii Termen de
crt. Problema solutioneaza problema responsabile realizare in
PSAL II*)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Inconsecventa - Pregatirea TOR si - MDP - iunie 2001
existenta in selectarea unui
comunicarea consultant independent
Guvern - pentru identificarea
mediu de problemelor mediului de
afaceri afaceri si a solutiilor
posibile pentru
inlaturarea lor
- Analiza informatiilor - MDP
existente, referitoare la
solicitarile si criticile
formulate de mediul de
afaceri privind barierele
administrative care stau
in calea dezvoltarii
acestuia
Observatii
- Cele doua cerinte sunt trecute in matricea PSAL si in PA, cu acordul BM
- Stabilirea unui grup de - MDP - august 2001
lucru pentru
identificarea problemelor
mediului de afaceri si a
solutiilor posibile
pentru inlaturarea lor;
la stabilirea grupului de
lucru va participa si
consultantul independent;
grupul de lucru va fi
aprobat prin hotarare a
Guvernului
Observatii
- Deocamdata grupul de lucru functioneaza in virtutea legitimitatii si
autoritatii stabilite prin PSAL II, dar poate deveni o entitate de consultanta permanenta
la dispozitia partenerilor
- Grupul de lucru isi poate schimba sau completa componenta si agenda in
functie de obiectivele si interesele partilor implicate; grupul poate colabora
cu echipa primului-ministru pentru implementarea PEP si, de asemenea, cu echipe
sau programe guvernamentale care au o componenta de imbunatatire a mediului de
afaceri
- Angajarea FIAS pentru - MDP - prezentare
definirea unui instrument CA/prima
de monitorizare; FIAS are transa
un instrument aplicat
deja in Europa Centrala
si de Est
- Monitorizarea solutiilor - MDP - semestrial/
alese de Guvern si anual
publicarea rezultatelor
monitorizarii; semestrial
se publica datele privind
progresele reformei
economice, iar anual,
masurile de eliminare a
barierelor administrative
din mediul de afaceri;
toate aceste date trebuie
puse la dispozitie mediului
de afaceri, public si prin
organizatiile sale
- Pregatirea TOR si - MIP, MDP, MAE - prezentare
lansarea unei campanii de CA/prima
informare publica pentru transa
promovarea cat mai rapida
a masurilor
guvernamentale cu impact
imediat in mediul de
afaceri
- Inceperea campaniei de - MIP, MDP, MAE - 1 ianuarie
informare publica 2002
- Constituirea in cadrul - MDP - prezentare
MDP a unui grup de CA/prima
contact care sa transa
monitorizeze
implementarea planului de
actiune, sa coordoneze
activitatea
consultantilor pentru
mediul de afaceri si sa
asigure comunicarea
dinamica dintre partile
implicate
- Grupul de contact si - MDP, MIMMC, - permanent,
grupul de lucru MAP, SGG incepand de
revizuiesc proiectele de la data de
hotarari, de ordonante de 1 ianuarie
urgenta ale Guvernului si 2002
de legi, care implica
obtinerea de autorizatii
pentru mentinerea
acestora din urma in
limite rezonabile
________________________________________________________________________________
2. Insuficienta - Introducerea - Ministere/ - a doua
implicare a obligativitatii agentii transa
mediului de ministerelor de a guvernamentale,
afaceri in consulta asociatiile MDP in
procesul de patronale de ramura in consultare cu
luare a pregatirea deciziei CCIRB
deciziilor Guvernului cu privire la
Guvernului care ramura respectiva, pana
privesc in mod cand legea transparentei
direct actelor administrative va
reglementarea fi promulgata si aplicata
mediului de - Masurarea periodica a - MDP, MIP, - semestrial
afaceri gradului de satisfactie MIMMC, cu
a asociatiilor patronale consultarea
si de afaceri cu privire CCIRB, AOAR,
la participarea lor la CPR, FIC
pregatirea deciziei
Guvernului cu impact in
mediul de afaceri (se va
folosi instrumentul de
monitorizare FIAS)
- MDP are obligatia sa - Grupul de - 1 martie
creeze o baza de date lucru sub 2002
completa cuprinzand toate coordonarea
asociatiile patronale si ministrului
de afaceri, precum si dezvoltarii
solicitarile si si prognozei
raspunsurile formulate,
astfel incat sa poata
fundamenta, in orice
moment, punctul de vedere
al Guvernului in legatura
cu aceste solicitari
Observatii
- Baza de date poate trece la un moment dat in management public/privat
(MDP/asociatii de afaceri)
________________________________________________________________________________
3. Imbunatatirea - TOR pentru redactarea si - DGV, MFP, MDP, - a doua
relatiei implementarea unui cod de MIE transa
autoritate/ "bune practici" (best
intreprinzator practices) pentru
functionarii vamali in
relatiile cu publicul
Observatii
- Manualul de conduita facut public va fi la dispozitia cetatenilor in
relatia cu autoritatea si se poate referi si la alte autoritati decat vama
- Obligatia institutiilor - MDP, MFP, - a doua
autorizate de a face MIMMC, MSF, transa
publica tematica MAPM
controalelor periodice
si durata maxima estimata
a unui astfel de control,
cu exceptia celor care
vizeaza inspectiile de
mediu; de asemenea, se
introduce obligativitatea
publicarii duratei minime
dintre doua controale
succesive
Observatii
- Anuntul public determina intreprinzatorul sa isi imbunatateasca conduita
si se evita arbitrariul autoritatii
- Elaborarea unui proiect - MIP, MAP - a doua
de lege cu privire la transa
transparenta procedurilor
administratiei locale si
centrale (sunshine law),
care sa dea
intreprinzatorului
posibilitatea sa isi
exprime o opinie bazata
pe raportul
cost/eficienta
- Publicarea unei liste - MDP, MAP, - 1 iulie
actualizate cuprinzand MIMMC 2002
activitatile care
necesita autorizatii
speciale; pentru aceasta
operatiune se poate apela
la consultanta
- TOR pentru realizarea - MDP, MI, MFP - a doua
unui studiu care sa ofere transa
o solutie de corelare si
realocare a activitatilor
de inspectie si control
ale Politiei economice,
Garzii Financiare,
Administratiei financiare
si a altor entitati cu
atributii de control si
utilizarea studiului
produs de IRIS pe aceasta
tema
________________________________________________________________________________
4. Necorelarea - Publicarea in limba - MFP, MDP - prezentare
standardelor romana a IAS, editia 2001 CA/prima
de audit transa
financiar - redactarea si publicarea - Camera - prezentare
tuturor normelor si Auditorilor CA/prima
procedurilor prevazute la din Romania transa
art. 7 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului
nr. 75/1999, referitoare
la auditul financiar si
organizarea sesiunilor de
testare pentru obtinerea
certificatului de auditor
financiar
________________________________________________________________________________
5. Procesul - Adoptarea Codului unic - MFP, MIMMC, - a doua
de autorizare, pentru toate societatile in consultare transa
aprobare comerciale - in derulare cu CCIRB
(autorizatii)
Observatii
- Masurile mentionate sunt trecute in matricea PSAL II, cu acordul BM
- Verificarea prin - MDP, MIMMC, - a doua
masuratori independente in consultare transa
(FIAS) a raportarilor de cu CCIRB
la registrul comertului
facute ministerelor
- Constituirea unei baze - MLPTL, MJ, - a doua
de date continand MAP, MDP transa
statutul proprietatilor
funciare, in scopul
urgentarii obtinerii
certificatului de
urbanism
- publicarea procedurilor - MLPTL, MDP - 1 martie
de obtinere de aprobari 2002
necesare pentru
realizarea unei
constructii
Observatii
- Se vor corela consultanta si eforturile programelor similare finantate de
BM
- Introducerea unei singure - MSF, MDP - 1 martie
autorizatii sanitare 2002
- Publicarea Ghidului - MLPTL, MDP - 1
septembrie
investitorului in urbanism 2002
- TOR pentru initierea unui - MLPTL, MDP, - 1 ianuarie
program-pilot pentru MAP 2002
testarea efectelor
existentei PGU asupra
rapiditatii obtinerii
autorizatiilor de
constructie
Observatii
- Se testeaza cat de repede pot fi incheiate procedurile de aprobare de
catre functionarii autoritatilor locale, in conditiile existentei PGU si a
bazei de date funciare
- Inceperea - MLPTL, MAP, - a doua
programului-pilot intr-o MDP transa
localitate mica sau
medie, cu acordul
ministerelor implicate,
pentru a evalua in corect
costurile obtinerii
rapide a autorizatiilor,
criticate de mediul de
afaceri
Observatii
- Testul va permite aprecierea volumului de investitii necesar pentru
infrastructura unui astfel de proiect
- TOR pentru studiul - MDP, MAP - 1 ianuarie
privind aprobarile care 2002
pot fi obtinute prin
procedura nonraspuns
- TOR pentru realizarea - MDP, SGG, - 1 ianuarie
unui studiu care sa MIMMC, MAP, 2002
inventarieze toate MMSS
duplicatele solicitate
intreprinzatorului de
catre autoritati si sa
ofere o solutie
functionala pentru
evitarea lor, in asa fel
incat informatiile sa
ajunga la toate
institutiile interesate
fara ca cetateanul/
intreprinzatorul sa
redacteze raportari
suplimentare
- Publicarea inventarului - toate - 1
septembrie
cuprinzand autorizatiile, ministerele 2002
aprobarile, situatiile si in
duplicat solicitate de coordonarea
administratie si grupului
inlaturarea a circa 50% de lucru
dintre ele prin hotarari
ale Guvernului sau
ordine ale ministrului
- Proiect de lege sau de - MDP, MAP - a doua
hotarare/ordonanta de transa
urgenta a Guvernului
pentru implementarea
procedurii nonraspuns
- Integrarea recomandarilor - CCIRB, in - permanent
pertinente ale mediului consultare
de afaceri in organizarea cu MDP
si functionarea Biroului
unic de inregistrare si
autorizare
- Studiu pentru revizuirea - MJ - prezentare
procedurilor de faliment CA/prima
in scopul de a se transa
identifica masuri
corective intr-un mod
acceptabil de catre BM
- Plan de actiune - a doua
(acceptabil de catre BM) transa
pentru imbunatatirea
procedurilor de faliment
- Dezvoltarea unui program - a doua
de intarire a sistemului transa
judecatoresc si a
cadrului legislativ
aferent pentru
eficientizarea
procedurilor de faliment;
programul contine
inclusiv asistenta
tehnica pentru judecatori
si personal auxiliar ca
sa aprofundeze
procedurile de faliment
in cazul societatilor
comerciale, bancilor, dar
si pentru curti, pentru
un management mai bun al
dosarelor comerciale
________________________________________________________________________________
6. Reclamarea - Introducerea de - MFP, MDP - a doua
procedurilor penalitati asumate de transa
de recuperare catre MFP, in cazul
a T.V.A. depasirii termenelor
prevazute de lege
________________________________________________________________________________
7. Absenta unei - Web site comun al - MDP - a doua
interfete de institutiilor donatoare, (grupul de transa
comunicare atat pentru activitatea contact) in
rapida si de consultanta, cat si colaborare
integrata, pentru posibilitatile de cu CCIRB,
referitoare la creditare rambursabila AOAR, CPR si
posibilitatile sau nerambursabila care alte
de finantare si privesc mediul de afaceri organizatii
realizare a patronale
unor proiecte
care privesc
mediul de
afaceri
- Consultari lunare ale - MDP, MIE, - lunar,
tuturor donatorilor MIMMC, MAE, cu incepand
din
aflati la Bucuresti in participarea ianuarie
relatie bilaterala sau reprezentantilor 2002
multilaterala, pentru a asociatiilor
se identifica care sunt patronale;
sursele de finantare si CCIRB, AOAR,
consultanta pentru ADER, CPR etc.
activitatile privind
mediul de afaceri
Observatii
- Intalnirea este organizata si prezidata de ministrul dezvoltarii si
prognozei care apeleaza la invitati din alte ministere, conform agendei
________________________________________________________________________________
8. Proceduri - Acordarea automata a - MAE, MI, MDP - a doua
dificile de vizei cu caracter transa
obtinere a "business" pentru
vizelor de cetateni din statele OECD
rezidenta care nu au inca acest
statut
- Certificatul de sanatate - MSF, MMSS, - a doua
poate fi eliberat si de MDP transa
state aflate pe "lista
pozitiva"
________________________________________________________________________________
9. Absenta unei - Elaborarea Codului fiscal - MFP - a doua
traduceri transa
autorizate a
Codului fiscal
(colectie de
legi cu privire
la taxare)
Observatii
- Redactarea acestui cod a beneficiat deja de fonduri alocate de diversi
donatori
________________________________________________________________________________
10. Comunicare - Deschiderea unui web site - MDP - permanent
directa in in limbile romana si (grupul de
legatura cu engleza pentru planul de contact)
acest proiect/ actiune si instituirea
transferul de dialogului prin e-mail cu
know-how catre intreprinzatori
partea romana individuali/asociatii
pentru feed-back si
monitorizare
Observatii
- Toate activitatile de comunicare/informare vor fi gandite pe baza
premisei ca MDP este, de asemenea, un interlocutor autorizat pentru
investitorii straini si are menirea de a atrage investitii straine in Romania
- Se prezinta pe web - MDP - ianuarie
site-ul proiectului "Plan (grupul 2002
de actiune" proiecte de de contact),
legislatie privind in colaborare
taxarea, relatiile de cu CCIRB,
munca, facilitati, pentru AOAR, CPR,
a se putea colecta rapid alte
sugestii de la mediul de organizatii
afaceri patronale
interesate
- Instrumentul de - MDP - permanent
monitorizare (FIAS),
know-how privind
redactarea TOR,
elaborarea de strategii
de campanie si
desfasurarea campaniilor
de informare publica si
expertiza de promovare a
afacerilor vor fi
transferate treptat
grupului de contact din
MDP si altor institutii
guvernamentale implicate
Observatii
- Fiecare proiect va include din TOR obligatia de a face transfer de
expertiza catre grupul de contact din MDP si catre alte institutii
guvernamentale
- Vor fi identificate resurse pentru ca toate obligatiile tehnice ale MDP
sa poata fi indeplinite la standarde profesionale rezonabile
________________________________________________________________________________
*) Termenele au fost coordonate, pana la data aprobarii planului, cu
graficul conditionalitatilor din PSAL II.
Legenda
TOR Termeni de referinta
FIAS Servicii de consultanta in domeniul investitiilor straine
(institutie afiliata Bancii Mondiale si IFC)
IAS Standarde internationale de contabilitate
PGU Plan general de urbanism
PA Plan de actiune
BM Banca Mondiala
MDP Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
MIP Ministerul Informatiilor Publice
MIMMC Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie
CCIRB Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
AOAR Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania
ADER Asociatia pentru Dezvoltare Economica din Romania
CPR Confederatia Patronatelor din Romania
FIC Consiliul Investitorilor Straini
DGV Directia Generala a Vamilor
MFP Ministerul Finantelor Publice
MSF Ministerul Sanatatii si Familiei
MI Ministerul de Interne
MLPTL Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
MJ Ministerul Justitiei
MIE Ministerul Integrarii Europene
MAE Ministerul Afacerilor Externe
MAPN Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
MMSS Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
SGG Secretariatul General al Guvernului
MAP Ministerul Administratiei Publice.