HOTARARE Nr. 2005 din 16 noiembrie 2004
privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea, implementarea si
gestionarea programelor INTERREG si Noul Instrument de Vecinatate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1221 din 20 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Obiectul prezentei hotarari il constituie stabilirea cadrului institutional
pentru coordonarea, implementarea si gestionarea programelor INTERREG si Noul
Instrument de Vecinatate.
Art. 2
In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) documentele comune de programare transfrontaliere sunt documentele
aprobate de Comisia Europeana in acord cu statele implicate in implementarea
strategiilor comune de dezvoltare din regiunile de granita comuna, stabilind
liniile directoare ale actiunilor de programare si implementare ce vor fi luate
in cadrul programelor si initiativelor de cooperare transfrontaliera, asistate
de Comunitatea Europeana;
b) autoritatea de management este organismul public care asigura
gestionarea asistentei financiare din instrumentele structurale. Se constituie
pe granita Romania - Ungaria Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontaliera
Oradea si pe granita Romania - Bulgaria Biroul Regional pentru Cooperare
Transfrontaliera Calarasi, avand calitatea de autoritate de management pentru
initiativa comunitara INTERREG III A sau de autoritate omoloaga a autoritatii
de management in conformitate cu documentele comune de programare
transfrontaliere;
c) comitetul comun de monitorizare este organismul care asigura coordonarea
politicilor de cooperare transfrontaliera, urmarirea eficacitatii si calitatii
implementarii asistentei comunitare, modul de utilizare si impactul acesteia,
cu respectarea prevederilor comunitare in materie din zona de granita comuna,
precum si managementul financiar al fondurilor;
d) INTERREG reprezinta initiativa comunitara care are ca scop stimularea
cooperarii transfrontaliere, transnationale si interregionale in cadrul Uniunii
Europene;
e) Noul Instrument de Vecinatate reprezinta initiativa comunitara care
incepand cu anul 2007 va sprijini cooperarea tarilor de o parte si de alta a
granitelor externe ale Uniunii Europene, inlocuind schemele actuale de
cooperare transfrontaliera;
f) FEDER - Fondul european pentru dezvoltare regionala este fondul
structural care sprijina regiunile mai putin dezvoltate, prin finantare de
investitii in sectorul productiv, infrastructura, educatie, sanatate,
dezvoltare locala si intreprinderi mici si mijlocii, inclusiv prioritatile si
masurile de cooperare transfrontaliera.
Art. 3
Unitatea nationala de sprijin pentru programele INTERREG se constituie
pentru asigurarea indrumarii metodologice si procedurale la nivelul cooperarii
transfrontaliere pe granitele Romania - Ungaria si Romania - Bulgaria si pentru
asigurarea coordonarii globale a utilizarii Fondului european pentru dezvoltare
regionala pentru INTERREG.
Art. 4
Pe granita Romania - Ungaria Biroul Regional pentru Cooperare
Transfrontaliera Oradea si pe granita Romania - Bulgaria Biroul Regional pentru
Cooperare Transfrontaliera Calarasi se constituie ca autoritati de management
sau ca autoritati omoloage ale autoritatii de management in conformitate cu
documentele comune de programare transfrontaliere.
Art. 5
Unitatea nationala de sprijin pentru programele INTERREG are urmatoarele
atributii principale:
a) asigura corelarea masurilor necesare implementarii programelor pe partea
de granita a Romaniei in concordanta cu regulamentele instrumentelor financiare
specifice;
b) negociaza si incheie scrisoarea de intentie a partii romane in vederea
asistarii pregatirii derularii si implementarii programului comun;
c) monitorizeaza obtinerea rezultatelor generale si a impactului definit
prin programele operationale, precum si a celor specifice mentionate prin
programele complement;
d) coopereaza cu autoritatea de management/autoritatea omoloaga a
autoritatii de management la elaborarea rapoartelor anuale inaintate Comisiei
Europene;
e) asigura publicitatea si transparenta, promovand informatii in legatura
cu programele lansate in cadrul initiativei comunitare INTERREG;
f) coopereaza cu autoritatea de management in proiectarea, adaptarea si
implementarea programelor complement;
g) colaboreaza la pregatirea si transmiterea rapoartelor cu privire la
progresele inregistrate in implementarea programelor elaborate de birourile
regionale pentru cooperare transfrontaliera Oradea si Calarasi comitetului
comun de monitorizare;
h) elaboreaza si asigura un sistem functional de colectare, prelucrare si
management al informatiilor si datelor statistice privind implementarea
programelor operationale si evaluarea si monitorizarea asistentei financiare
comunitare acordate pentru implementarea acestora;
i) asigura indrumarea metodologica si procedurala a celor doua birouri
regionale pentru cooperare transfrontaliera ce vor deveni autoritati de
management sau autoritati omoloage ale autoritatii de management pe cele doua
granite Romania - Ungaria si Romania - Bulgaria;
j) urmareste si verifica instituirea in cadrul celor doua birouri regionale
pentru cooperare transfrontaliera a unui sistem contabil separat, precum si a
unui cod de contabilitate adecvat pentru operatiunile finantate prin INTERREG;
k) faciliteaza realizarea de schimburi de bune practici intre cele doua
birouri regionale pentru cooperare transfrontaliera de pe cele doua granite;
l) asigura o monitorizare globala a utilizarii fondurilor FEDER pentru
INTERREG pe teritoriul romanesc.
Art. 6
Autoritatea de management pentru Noul Instrument de Vecinatate promoveaza
cooperarea la granitele externe ale Uniunii Europene, respectiv cu Republica
Moldova, Ucraina si Serbia si Muntenegru, in cadrul politicii de vecinatate
europeana, avand responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii
asistentei financiare alocate.
Art. 7
Autoritatea de management pentru Noul Instrument de Vecinatate are
urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza programele operationale si programele complement, in
concordanta cu obiectivele si prioritatile stabilite prin Noul Instrument de
Vecinatate in cadrul politicii de vecinatate europeana;
b) urmareste obtinerea rezultatelor generale si a impactului definit prin
programe, precum si a celor specifice mentionate prin programele complement;
c) sprijina dezvoltarea capacitatii administrative a structurilor implicate
in derularea programului de vecinatate respectiv, precum si consolidarea si
extinderea parteneriatelor in procesul de planificare si in toate fazele de
implementare a programului;
d) asigura implementarea programelor in concordanta cu recomandarile
comitetelor comune de monitorizare, cu reglementarile Uniunii Europene si cu
principiile si politicile comunitare, in special in domeniile concurentei,
achizitiilor publice, protectiei mediului si egalitatii de sanse dintre femei
si barbati;
e) elaboreaza si asigura un sistem functional de colectare, prelucrare si
management al informatiilor si datelor statistice privind implementarea
programelor operationale si evaluarea si monitorizarea asistentei financiare
comunitare acordate pentru implementarea acestora;
f) prezideaza si asigura secretariatul pentru comitetele comune de
monitorizare;
g) elaboreaza raportul anual si il prezinta comitetelor comune de
monitorizare spre aprobare in ceea ce priveste implementarea programelor de
cooperare transfrontaliera pe cele 3 granite externe ale Uniunii Europene,
respectiv cu Republica Moldova, Ucraina si Serbia si Muntenegru, si, dupa
primirea aprobarii acestora, le transmit Comisiei Europene;
h) analizeaza si propune modificari ale programelor de cooperare
transfrontaliera si complement si inainteaza comitetelor comune de monitorizare
corespunzatoare propunerile privind realocarile de fonduri intre masurile din
cadrul programelor respective;
i) asigura si raspunde pentru corectitudinea operatiunilor finantate prin
programele de cooperare transfrontaliera, precum si pentru implementarea
masurilor de control intern, in concordanta cu principiile unui management
financiar riguros si transparent;
j) urmareste si verifica instituirea de catre organismele intermediare care
implementeaza masurile din programe a unui sistem contabil separat, precum si a
unui cod de contabilitate adecvat pentru operatiunile finantate;
k) elaboreaza manuale de implementare si utilizare pentru programele de
cooperare transfrontaliera respective;
l) elaboreaza criteriile de selectie si evaluare a proiectelor si aproba
proiectele selectate pe cele 3 granite;
m) transmite autoritatii de plata rapoarte privind recuperarea sumelor
necuvenite, precum si a celor neutilizate;
n) efectueaza corectiile financiare;
o) raspunde pentru utilizarea eficienta, efectiva si transparenta a
fondurilor care finanteaza programul, precum si pentru indeplinirea
atributiilor delegate organismelor intermediare;
p) organizeaza evaluarea intermediara a programului si informeaza comitetul
comun de monitorizare asupra rezultatelor acestuia si asupra modalitatilor
propuse pentru implementarea recomandarilor Comisiei Europene ca urmare a
evaluarii intermediare;
q) furnizeaza informatii privind absorbtia fondurilor, conform datelor
cuprinse in tabelele financiare;
r) participa la reuniunile anuale ale Comisiei Europene in vederea
examinarii rezultatelor anului precedent;
s) asigura existenta procedurilor privind pastrarea unei piste de audit
corespunzatoare.
Art. 8
Uniunea nationala de sprijin pentru programele INTERREG si autoritatea de
management pentru Noul Instrument de Vecinatate vor functiona cu un numar total
de 47 de posturi in anul 2006, dintre care 7 posturi pentru unitatea de sprijin
pentru programele INTERREG si 40 de posturi pentru autoritatea de management
pentru Noul Instrument de Vecinatate. Numarul total de posturi pentru cele doua
structuri va rezulta atat prin suplimentarea, cat si din realocarea celor
existente. Astfel, pentru anul 2005, in cadrul autoritatii de management vor fi
suplimentate posturile existente cu un numar de 18 noi posturi, iar pentru anul
2006, cu un numar de 12 noi posturi, cu incadrare in numarul maxim de posturi
aprobat pentru Ministerul Integrarii Europene.
Art. 9
Structurile desemnate pentru coordonarea si gestionarea asistentei
financiare acordate de Uniunea Europeana prin instrumentele structurale sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul integrarii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRUCTURA INSTITUTIONALA PENTRU MANAGEMENTUL PROGRAMELOR DE COOPERARE
TERITORIALA EUROPEANA
__________
| |_________ ______________
| MINISTRU | |________| AUDIT INTERN |
|__________| | |______________|
_________|________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
______________________|____________________
| |
| CONDUCATORUL |
| DIRECTIEI COOPERARE TERITORIALA EUROPEANA |
|___________________________________________|
|
: | : : :
: Granita Ro - Hu | : Granita Ro - Bg : :
:_________________|_:___________________:________________:
| : : :
| _ __ __ __ __ _:_ __ __ __ __ _:_ __ __ __ _
:-->
|| |:
| UNITATE NATIONALA DE SPRIJIN ______________ :
.................. || pentru PROGRAMELE INTERREG | ||:
: Nivelul : | _______________________ |PROGRAME | :
: Administratiei : || | PROGRAME DE COOPERARE | |TRANSNATIONALE||:
: Centrale : | | TRANSFRONTALIERA | |______________| :
:................: || |_______________________| |:
| :
||_ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ _|:
| : : :
|___________________:___________________:________________:
: : :
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -:- - - - - - - - - -:- - - - - - - --:-
-
: : :
__________________ : __________________:
:-->
.................. |AUTORITATEA de |:|AUTORITATEA de | :
: Nivelul : |MANAGEMENT*) |:|MANAGEMENT*) | :
: NUTS III : |pentru programul |:|pentru programul | :
: granita : |INTERREG |:|INTERREG | :
:................: |Romania - Ungaria |:|Romania - Bulgaria| :
|(in Oradea) |:|(in Calarasi) | :
|__________________|:|__________________| :
: :
- continuare -
: : :
Granita Ro - SeM : Granita Ro - Mo : Granita Ro - Uk :
________________________:_________________________:_________________________:_
| __________________________________________________________________________
|
| | |
|
| | AUTORITATEA DE MANAGEMENT pentru INSTRUMENTUL DE VECINATATE |
|
| | - programul Ro - Mo, programul Ro - SeM, programul Ro - Uk - |
|
| | |
|
| | ___________ _____________ _____________ ______________ ___________ |
|
| | |Programarea||Monitorizare ||Implementarea||AT, Constr. ||Relatia cu | |
|
| | |& Evaluarea||Program, ||Programului ||Institutionala||Autoritatea|
| |
| | |programului||Secretariat || ||Training, ||de Plata | |
|
| | | ||Tehnic Comun/|| ||MIS/IT || | |
|
| | | ||program || || || | |
|
| | |___________||_____________||_____________||______________||___________| |
|
| |__________________________________________________________________________|
|
|___________|____________:____________|____________:____________|____________:_|
| : | : | :
- - - - - - | - - - - - -:- - - - - - | - - - - - -:- - - - - - | - - - - - :
_______|_______ : _______|_______ : _______|_______ :
/ \ : / \ : / \ :
/ Organism \ : / Organism \ : / Organism \ :
| Intermediar pentru| : | Intermediar pentru| : | Intermediar pentru| :
| Programul | : | Programul | : | Programul | :
| Romania - Moldova | : | Romania - Serbia &| : | Romania - Ucraina
| :
| (in Iasi) | : | Muntenegru | : | (in Suceava) | :
\ / : \ (in Timisoara) / : \ / :
\_______________/ : \_______________/ : \_______________/ :
: : :
______________________________________________________________________________
| *) Structura interna a AM/Autoritatea Romana Omoloaga pentru programele
|
| Interreg Ro - Hu/Ro - Bg este similara cu cea a structurii AM a programelor
|
| din Instrumentul de Vecinatate
|
|______________________________________________________________________________|