HOTARARE Nr.
1367 din 23 decembrie 2010
pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 1.309/1996 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei" -
IFIN - HH Bucuresti si a Hotararii Guvernului nr. 965/2005 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei" -
IFIN - HH Bucuresti
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 20 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicata,
Guvernul României adopta
prezenta hotarâre.
Art. I. - Hotarârea Guvernului nr. 1.309/1996
privind înfiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei"- IFIN - HH Bucuresti, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996, cu
modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 2. - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica si Inginerie Nucleara «Horia Hulubei» - IFIN - HH are sediul în
orasul Magurele, Str. Reactorului nr. 30, judetul Ilfov."
2. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. - Patrimoniul Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara «Horia Hulubei» - IFIN
- HH, reactualizat, stabilit pe baza bilantului încheiat la data de 30 iunie
2010, este în valoare de 215.127.411 lei, din care: active imobilizate
183.881.470 lei si active circulante 31.245.941 lei."
Art. II. - Hotarârea Guvernului nr. 1.309/1996
privind înfiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, cu
modificarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta hotarâre, va fi
republicata, dându-se textelor o noua renumerotare.
Art. III. - Hotarârea Guvernului nr. 965/2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia
Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 808 din 6 septembrie 2005, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1. - Se aproba Regulamentul de organizare si
functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si
Inginerie Nucleara «Horia Hulubei» - IFIN - HH, persoana juridica româna, cu
sediul în orasul Magurele, Str. Reactorului nr. 30, judetul Ilfov, aflata în
coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut în
anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre."
2. Anexa se modifica si se înlocuieste cu anexa care
face parte integranta din prezenta hotarâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si
sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
ANEXA
(Anexa la Hotarârea Guvernului nr. 965/2005)
REGULAMENT DE ORGANIZARE Si FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei" - IFIN - HH
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica si Inginerie Nucleara „Horia Hulubei" - IFIN - HH, denumit
în continuare IFIN - HH, este persoana juridica româna aflata în
coordonarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
-Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica, denumit în continuare organ
coordonator.
Art. 2. - IFIN - HH functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta
contabila în regim economic si îsi desfasoara activitatea în conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale prezentului
regulament.
Art. 3. - IFIN - HH are ca scop desfasurarea
activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica în domeniul
fizicii si ingineriei nucleare.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate
Art. 4. - (1) Obiectul de activitate al IFIN - HH, în
domeniul fizicii si ingineriei nucleare, cuprinde în principal:
A. activitati de cercetare-dezvoltare, desfasurate în
cadrul:
a) Planului national pentru cercetare-dezvoltare si
inovare;
b) planurilor sectoriale si programelor-nucleu;
c) Planului national nuclear;
d) programelor internationale.
In cadrul acestor programe, activitatea de baza a IFIN
- HH consta în cercetare fundamentala, aplicativa si dezvoltare tehnologica în
domeniul de interes national al fizicii si ingineriei nucleare, precum si în
domenii conexe, dupa cum urmeaza:
I. cercetare fundamentala:
a) fizica teoretica;
b) fizica atomica si nucleara;
c) fizica particulelor elementare;
d) fizica stiintelor vietii si a mediului înconjurator;
e) alte domenii conexe inter- si multidisciplinare,
incluzând: fizica matematica, computationala si informationala, astrofizica
nucleara, fizica starii condensate si a materialelor, radiochimie si interactia
radiatiei cu materia etc;
II. cercetare aplicativa:
a) investigarea prin metode nucleare a structurilor vii
si a materialelor;
b) investigarea de noi posibilitati privind
transmutatia radionuclizilor din deseuri;
c) metode noi de detectare, identificare si masurare a
radiatiilor nucleare;
d) ingineria medicinei nucleare;
e) dozimetria radiatiilor nucleare;
f) securitatea nucleara;
g) radioecologia;
h) alte domenii conexe;
III. dezvoltare tehnologica:
a) detectori avansati de radiatii si electronica
asociata;
b) metode, instrumentatie si echipamente dozimetrice
radiometrice si de analiza destinate industriei, centralelor nuclearoelectrice,
domeniilor biomedicale, activitatilor de control (detectare de droguri, de
armament, de explozivi etc.) si de radioprotectie, geologiei, arheologiei,
hidrologiei, tribologiei etc;
c) tehnologii de iradiere si defectoscopie cu radiatii
gama, neutroni si particule încarcate, pentru industrie, medicina, agricultura,
industrie alimentara etc;
d) realizarea, constructia, punerea în functiune,
operarea, întretinerea, exploatarea si dezafectarea de echipamente, instalatii,
obiective nucleare si radiologice;
e) expertize, analize si servicii specifice domeniului
nuclear;
f) radiofarmaceutice, compusi marcati cu radionuclizi,
produse de uz medical, precum si surse radioactive de uz industrial;
g) metrologia radionuclizilor, radiatiilor si încercari
în domeniul nuclear;
h) constructia, operarea si utilizarea acceleratorilor
de particule si a surselor de ioni si electroni asociate;
i) supravegherea si combaterea poluarii radioactive a
mediului si a amplasamentelor obiectivelor nucleare;
j) decontaminarea radioactiva în zonele si în spatiile
afectate;
k) supravegherea radiometrica, dozimetrica si
metrologica, alarmarea în caz de urgente nucleare, precum si pregatirea si
participarea la interventii în caz de accident nuclear;
l) colectarea, expertizarea, tratarea si depozitarea
deseurilor radioactive de la toate unitatile nucleare din tara, precum si a
surselor radioactive iesite din uz;
m) elaborarea liniilor tehnologice si a tehnologiilor
necesare realizarii (unicate, serii mici etc.) de obiective si produse
rezultate din activitatea de profil;
n) realizarea de modele experimentale, statii-pilot si
tehnologii generice cu rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare
derivând din rezultatele cercetarilor fundamentale si orientate;
o) activitati de transfer tehnologic al rezultatelor
din domeniul fizicii si ingineriei nucleare catre subunitati proprii sau, în
colaborare, catre alti operatori economici;
p) activitati de executie, în vederea sustinerii si
dezvoltarii tehnologice în domeniu prin servicii si serii de produse,
microproductie sau prin produse unicat, pentru valorificarea rezultatelor
cercetarii proprii, precum si pentru expozitii de profil;
IV. inovare, de produs si tehnologica, în domeniul
fizicii si ingineriei nucleare;
B. activitati conexe activitatii de
cercetare-dezvoltare, desfasurate în domeniul propriu de activitate, conform
prevederilor legale, constând în:
a) asistenta tehnica, consultanta, expertiza, furnizare
de servicii tehnico-stiintifice si tehnologice persoanelor fizice si/sau
juridice interesate;
b) elaborarea de programe si strategii de
cercetare-dezvoltare si participarea la elaborarea strategiei domeniului
cercetarii si dezvoltarii;
c) lucrari si actiuni destinate acceptantei publice a
energiei si tehnologiilor nucleare si difuzarea culturii stiintifice de
radioprotectie si securitate nucleara prin mass-media si alte mijloace;
d) activitati de investitii în domeniul de activitate;
e) activitati de comert interior, import-export si
distributie de instalatii, aparatura, materiale radioactive, materiale diverse,
documentatie, reviste si carti de specialitate, pentru propriile necesitati si
în calitate de comisionar;
f) informatica, comunicatii si baze de date în domeniul
fizicii si al tehnologiilor nucleare;
g) activitati de transport tehnologic, de materiale
radioactive si persoane, întretinere parc auto tehnologic;
h) participari la proiecte internationale de
cercetare-dezvoltare, consultanta si asistenta tehnica de specialitate,
reprezentare în organizatiile si consiliile de specialitate interne si
internationale;
i) elaborarea de studii de perspectiva, prognoza, note
de fundamentare, teme de proiectare, studii de fezabilitate, analize si
documentatii în domeniul fizicii si ingineriei nucleare si al disciplinelor
conexe;
j) elaborarea si aplicarea de programe de management al
calitatii pe directii de activitate;
k) desfasurarea de activitati privind standardizarea,
masurarea, încercarea si certificarea calitatii produselor destinate omologarii
si (micro)productiei sau transferului tehnologic;
1) servicii de metrologie legala în domeniul nuclear;
m) evidenta si controlul garantiilor nucleare;
n) certificarea surselor de radiatii, a aparaturii si a
echipamentelor cu surse de radiatii;
o) radioprotectia personalului expus profesional si a
persoanelor din rândul populatiei;
p) angajarea si desfasurarea de activitati de cooperare
tehnico-stiintifica interna si internationala în domeniile de activitate ale
IFIN-HH;
q) elaborarea de proceduri, norme de calitate si
control pentru desfasurarea activitatilor cu caracter tehnic si economic;
r) activitati de microproductie si servicii în domeniul
de activitate;
s) organizarea si îndeplinirea de activitati vizând
schimbul de informatii tehnico-stiintifice în domeniul de profil (schimb de
date), congrese, simpozioane, publicatii, vizite reciproce de lucru ale
specialistilor etc;
t) activitati de formare si specializare profesionala
în domeniul propriu de activitate: pregatire profesionala la nivel universitar,
postuniversitar si doctorat, pregatire si specializare în domeniile nuclear si
conexe a utilizatorilor tehnicilor, metodelor si instrumentatiei nucleare,
precum si în domeniul dezafectarii de obiective nucleare, instalatii si
echipamente radiologice; activitati didactice la solicitarea institutiilor de
învatamânt superior;
u) activitati de editare, tiparire a publicatiilor de
specialitate si biblioteca: activitate redactionala pentru revistele de fizica
ale Academiei Române: „Romanian Journal of Physics", „Romanian Reports in
Physics", „Curierul de Fizica", revista proprie etc; studii,
rapoarte, sinteze, carti de specialitate, carti tehnice, instructiuni de
utilizare, foi de catalog, materiale publicitare si alte publicatii pentru
domeniul propriu de activitate.
(2) Activitatile principale si secundare desfasurate de
IFIN- HH sunt clasificate conform Clasificarii activitatilor din economia
nationala, astfel:
a) activitatea principala corespunde diviziunii CAEN 72
„Cercetare-dezvoltare", grupa CAEN 721 „Cercetare-dezvoltare în stiinte
naturale si inginerie", iar obiectul principal de activitate apartine
clasei CAEN 7219 „Cercetare-dezvoltare în alte stiinte naturale si
inginerie";
b) activitati secundare:
- cercetare-dezvoltare în biotehnologie: clasa CAEN
7211;
- alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice:
clasa CAEN 7490;
- activitati de consultanta în tehnologia informatiei:
clasa CAEN 6202;
- activitati de management (gestiune si exploatare) al
mijloacelor de calcul: clasa CAEN 6203;
- alte activitati de servicii privind tehnologia
informatiei: clasa CAEN 6209;
- activitati de testari si analize tehnice: clasa CAEN
7120;
- activitati ale agentiilor de publicitate: clasa CAEN
7311;
- servicii de reprezentare media: clasa CAEN 7312
- alte activitati de tiparire n.c.a.: clasa CAEN 1812;
- intermedieri în comertul specializat în vânzarea
produselor cu caracter specific n.c.a.: clasa CAEN 4618;
- alte activitati de servicii-suport pentru
întreprinderi n.c.a.: clasa CAEN 8299;
- intermedieri în comertul cu produse diverse: clasa
CAEN 4619;
- prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si
activitati conexe: clasa CAEN 6311;
- alte activitati de servicii informationale n.c.a.:
clasa CAEN 6399;
- activitati ale portalurilor web clasa CAEN 6312;
- transporturi urbane, suburbane si metropolitane:
clasa CAEN 4931;
- alte transporturi terestre de calatorii n.c.a.: clasa
CAEN 4939;
- transporturi rutiere de marfuri: clasa CAEN 4941;
- activitati de servicii anexe pentru transporturi
terestre: clasa CAEN 5221;
- alte activitati anexe transporturilor: clasa CAEN
5229;
- activitati de organizare a expozitiilor, târgurilor
si congreselor: clasa CAEN 8230;
- activitati ale organizatiilor profesionale: clasa
CAEN 9412;
- activitati ale altor organizatii n.c.a.: clasa CAEN
9499;
- activitati ale organizatiilor si organismelor
extrateritoriale: clasa CAEN 9900;
- activitati de editare a revistelor si periodicelor:
clasa CAEN 5814;
- alte activitati de editare: clasa CAEN 5819;
- activitati de servicii suport pentru învatamânt:
clasa CAEN 8560;
- alte forme de învatamânt n.c.a.: clasa CAEN 8559;
- alte servicii de cazare: clasa CAEN 5590;
- fabricarea preparatelor farmaceutice: clasa CAEN
2120;
- comert cu ridicata al produselor farmaceutice: clasa
CAEN 4646;
- comert cu ridicata nespecializat: clasa CAEN 4690;
- comert cu amanuntul efectuat în afara magazinelor, standurilor,
chioscurilor si pietelor: clasa CAEN 4799;
- activitati ale bibliotecilor si arhivelor: clasa CAEN
9101;
- activitati de editare a cartilor: clasa CAEN 5811;
- activitati de editare de ghiduri, compendii, liste de
adrese si similare: clasa CAEN 5812;
- activitati de editare a altor produse software: clasa
CAEN 5829;
- colectarea deseurilor nepericuloase: clasa CAEN 3811;
- colectarea deseurilor periculoase: clasa CAEN 3812;
- tratarea deseurilor nepericuloase: clasa CAEN 3821;
- tratarea si eliminarea deseurilor periculoase: clasa
CAEN 3822;
- activitati si servicii de decontaminare: clasa CAEN
3900;
- depozitari: clasa CAEN 5210.
Art. 5. - (1) In cadrul obiectului sau de activitate,
IFIN-HH poate colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare
privind domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si
alte activitati conexe, cu aprobarea organului coordonator si cu avizul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate, IFIN-HH îsi
poate diversifica serviciile în scopul cresterii resurselor financiare, cu
aprobarea organului coordonator.
CAPITOLUL III
Patrimoniul
Art. 6. - (1) Patrimoniul IFIN-HH reactualizat,
stabilit pe baza bilantului încheiat la data de 30 iunie 2010, este în valoare
de 215.127.411 lei, din care: active imobilizate 183.881.470 lei si active
circulante 31.245.941 lei.
(2) Patrimoniul IFIN-HH poate fi modificat conform
preve-derilor legale.
Art. 7. - (1) IFIN-HH administreaza, cu diligenta unui
bun proprietar, bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si
bunurile proprii dobândite în conditiile legii sau realizate din venituri
proprii. Bunurile proprietate publica si privata a statului administrate de
IFIN-HH, precum si bunurile proprii dobândite în conditiile legii sau realizate
din venituri proprii, dupa caz, se înregistreaza distinct în patrimoniul
IFN-HH.
(2) In exercitarea drepturilor sale, IFIN-HH poseda si
foloseste bunurile aflate în patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea,
în conditiile legii, în scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 8. - Rezultatele cercetarilor obtinute în baza
derularii unor contracte finantate din fonduri publice apartin IFIN-HH, în
calitate de persoana juridica executanta, si ordonatorului de credite, în egala
masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, înregistrarea
în evidenta contabila a IFIN- HH, precum si înstrainarea, închirierea sau
concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute în baza derularii
unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 9. - (1) Concesionarea unor servicii sau
activitati se poate face în scopul stimularii transferului rezultatelor
activitatii de cercetare-dezvoltare sau al eficientizarii activitatii economice
a IFIN-HH, în conditiile prevederilor legale în vigoare. Inchirierea unor
spatii si bunuri disponibile se va face conform legii.
(2) IFIN-HH poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere în participatiune, în scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator si a
autoritatilor nationale cu competente în domeniul nuclear si în alte domenii.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorica si functionala
Art. 10. - (1) IFIN-HH are în cadrul structurii sale o
subunitate fara personalitate juridica. Aceasta este ELI RO - Nuclear Physics
(ELI-RO), cu sediul în orasul Magurele, Str. Reactorului nr. 30, judetul Ilfov.
(2) IFIN-HH are în cadrul structurii sale un punct de
lucru fara personalitate juridica. Acesta este Depozitul National de Deseuri
Radioactive Baita Bihor - IFIN-HH, cu sediul în judetul Bihor.
(3) IFIN-HH poate avea în structura si alte subunitati,
cu sau fara personalitate juridica, sectoare cuprinzând compartimente, sectii,
laboratoare si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau
de activitate. Sediul subunitatilor se prevede în hotarârea de organizare si
functionare a IFN-HH, înfiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin
hotarâre a Guvernului.
(4) Structura organizatorica a IFIN-HH se aproba prin
ordin al ministrului coordonator, având în componenta si compartimente cu
activitati în domeniul juridic, marketing, financiar-contabil, de audit si
control financiar, de diseminare a informatiilor, relatii publice si
mass-media.
(5) In functie de specificul activitatii, prin decizie
a directorului general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot
organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în
colaborare cu alte unitati din tara sau din strainatate.
CAPITOLUL V
Organele de conducere
Art. 11. - Conducerea IFIN-HH este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 12. - Orientarea si coordonarea activitatii
tehnico-stiintifice din IFIN-HH sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 13. - (1) Relatiile dintre subunitatile aflate în
structura IFIN-HH, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de
directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele
IFN-HH, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura IFIN-HH
raspund în fata consiliului de administratie si a directorului general de
îndeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor
încredintate de acestia.
Consiliul de administratie
Art. 14. - (1) Consiliul de administratie este format
din 7 membri, cetateni români, numiti prin ordin al ministrului coordonator, cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reînnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte:
a) directorul general al IFIN-HH, care este
presedintele consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al IFIN-HH;
c) un reprezentant al Autoritatii Nationale pentru
Cercetare Stiintifica;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale;
f) 2 specialisti din domeniu, propusi de organul
coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se
face de acelasi organ care a facut numirea, în caz de abateri sau de
nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
Art. 15. - (1) Membrii consiliului de administratie îsi
pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la care provin,
precum si toate drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata în calitatea de
membru al consiliului de administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie
lunara stabilita de consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din
salariul de baza al directorului general al IFIN-HH.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de
administratie nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie
ale institutelor nationale si nu pot participa în aceeasi calitate la alte
unitati cu care IFIN-HH are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al
consiliului de administratie cei care personal sau sotul/sotia ori rudele pâna
la gradul al doilea inclusiv sunt în acelasi timp patroni sau asociati la alte
unitati cu acelasi profil ori cu care IFIN-HH se afla în relatii comerciale
directe.
Art. 16. - (1) Consiliul de administratie are în
principal urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific,
strategia si programele concrete de dezvoltare ale IFIN-HH, de introducere a
unor tehnologii de vârf si de modernizare a celor existente, în concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si
functionale a IFIN-HH, înfiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli, care se depune la organul coordonator în vederea
aprobarii conform reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale,
pe care le supune spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de IFIN-HH în anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si
raportarea trimestriala privind activitatea realizata de IFIN-HH si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia în conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre
aprobare, potrivit prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi
realizate de IFIN-HH;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea
patrimoniului, precum si concesionarea ori închirierea unor bunuri din
patrimoniul IFIN-HH, în conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu
respectarea prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art.
36 si stabileste modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor în valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului
colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru
ocuparea posturilor vacante din cadrul IFIN-HH.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte
atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 17. - Consiliul de administratie îsi desfasoara
activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat
de organul coordonator. Acesta hotaraste în problemele privind activitatea
IFIN-HH, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date în competenta altor
organe.
Art. 18. - (1) Consiliul de administratie se întruneste
de regula o data pe luna sau ori de câte ori interesele IFIN-HH o cer, la
convocarea presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la
solicitarea a cel putin 3 membri.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse
de presedintele consiliului, iar în lipsa acestuia de vicepresedintele ales de
membrii consiliului de administratie.
Art. 19. - (1) Consiliul de administratie îsi
desfasoara activitatea în prezenta a cel putin 5 membri. Daca nu este
îndeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se va tine
într-un termen de cel mult 15 zile, având aceeasi ordine de zi.
(2) Hotarârile consiliului de administratie se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenti, dar cu nu mai putin de votul a 4
membri.
Art. 20. - La sedintele consiliului de administratie
participa, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului
reprezentativ din IFIN-HH sau un reprezentant al salariatilor, în cazul în care
acestia nu sunt constituiti în sindicat.
Art. 21. - Pentru luarea unor decizii vizând probleme
complexe, consiliul de administratie poate atrage în activitatea de analiza
consilieri si consultanti din diferite sectoare de activitate. Activitatea
acestora va fi remunerata conform prevederilor legale.
Art. 22. - (1) Membrii consiliului de administratie
sunt raspunzatori, în conditiile legii, pentru îndeplinirea atributiilor ce le
revin si raspund solidar pentru gestionarea patrimoniului IFIN-HH.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au
abtinut ori s-au împotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare
pentru IFIN-HH nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere în
registrul de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat în
scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu
respecta prevederile art. 15 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru
daunele cauzate IFIN-HH ca urmare a acestui fapt.
Art. 23. - In primul trimestru al fiecarui an,
consiliul de administratie prezinta organului coordonator un raport asupra
activitatii desfasurate în anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul în curs.
Art. 24. - Secretariatul consiliului de administratie
este asigurat de IFIN-HH. Atributiile secretariatului sunt prevazute în
regulamentul de organizare si functionare al consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 25. - (1) Conducerea operativa a IFIN-HH este
asigurata de un comitet de directie, compus din directorul general si
conducatorii principalelor compartimente din structura organizatorica a
IFIN-HH.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, în
calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ
din IFIN-HH sau un reprezentant al salariatilor, în cazul în care acestia nu
sunt constituiti în sindicat.
Art. 26. - (1) Comitetul de directie exercita atributii
si are raspunderi în limita competentelor propuse de directorul general,
aprobate de consiliul de administratie si cuprinse în regulamentul propriu de
organizare si functionare.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete
necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a IFIN-HH;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 27. - Comitetul de directie se întruneste decadal
si ori de câte ori interesele IFIN-HH o impun.
Directorul general
Art. 28. - (1) Activitatea curenta a IFIN-HH este
condusa de directorul general, numit pentru o perioada de 4 ani pe baza
rezultatelor concursului de selectie organizat conform reglementarilor legale.
La expirarea acestui termen, în functie de performantele realizate, numirea
directorului general poate fi prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului
general se fac prin ordin al ministrului coordonator.
Art. 29. - Directorul general are în principal
urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele
IFIN-HH în relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici,
precum si cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la
nivelul subunitatilor si departamentelor IFIN-HH, precum si relatiile acestora
cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea
structurii organizatorice si functionale a IFIN-HH;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor
din structura organizatorica a IFIN-HH, în urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si îi revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul IFIN-HH, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la
nivelul IFIN-HH si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu
respectarea prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor
de comert interior si de import-export, prin compartimentele proprii
specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor
cercetarii, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator
de credite pentru sumele alocate IFIN-HH de la bugetul de stat, în conditiile
prevazute de lege;
k) poate delega, în conditiile legii, o parte din
atributiile sale celorlalte persoane din conducerea IFIN-HH;
l) exercita orice alte atributii ce îi sunt delegate de
consiliul de administratie.
Consiliul stiintific
Art. 30. - (1) Consiliul stiintific este format din 23
de membri reprezentând principalele compartimente din cadrul IFIN-HH care
desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori
cu realizari deosebite în domeniu, salariati ai IFIN-HH, alesi pe o perioada de
4 ani prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din IFIN-HH.
(3) Din consiliul stiintific fac parte de drept
directorul general si directorul stiintific ai IFIN-HH.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte
si un vicepresedinte, alesi prin vot secret de membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza
în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 31. -Atributiile principale ale consiliului
stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a
activitatii de cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor
proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea
lucrarilor de cercetare stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie
programul anual de cercetare-dezvoltare si inovare al IFIN-HH;
d) avizeaza hotarârile consiliului de administratie
care implica politica de cercetare a IFIN-HH si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si
încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea
manifestarilor cu caracter stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si
internationale, cu scop stiintific în care este implicat IFIN-HH;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de
perfectionare în tara si în strainatate salariatilor IFIN-HH, în conditiile
legii.
CAPITOLUL VI
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia
acestuia.
Relatii financiare
Art. 32. - (1) IFIN-HH întocmeste anual bugetul de
venituri si cheltuieli si situatiile financiare anuale, potrivit normelor
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul
coordonator, în conditiile legii.
Art. 33. - (1) Veniturile si cheltuielile IFIN-HH se
stabilesc prin buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se întocmeste pe
baza indicatorilor de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba
prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice si al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
Art. 34. - IFIN-HH determina anual volumul de venituri
de realizat si de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele
încheiate pentru activitatea programata.
Art. 35. - (1) Salariile individuale ale personalului
se stabilesc prin negociere, conform reglementarilor legale si prevederilor
contractului colectiv de munca, în limita fondului total destinat platii
salariilor, prevazut în bugetul de venituri si cheltuieli stabilit, potrivit
legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se
stabileste prin ordin al ministrului coordonator, potrivit reglementarilor
legale.
Art. 36. - (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente,
în situatia în care în cursul unui an resursele financiare ale IFIN-HH nu sunt
suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20%
din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se
efectueaza cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 37. - (1) IFIN-HH hotaraste cu privire la
investitiile ce urmeaza a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate,
finantarea efectuându-se din surse proprii si din credite bancare, precum si
din surse bugetare, prin organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde în bugetul sau de
venituri si cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru IFIN-HH.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si
(2) se adjudeca potrivit legii.
Art. 38. - (1) Operatiunile de încasari si plati ale
IFIN-HH se efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul în
România si prin unitati ale Trezoreriei Statului.
(2) IFIN-HH poate efectua operatiuni de încasari si
plati în lei si în valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului
plafonului de casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite
prin actele normative în vigoare.
(3) IFIN-HH poate efectua operatiuni de comert exterior
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de încasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul în România.
Art. 39. - IFIN-HH îsi va organiza controlul financiar
preventiv propriu si auditul financiar potrivit legii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 40. - Litigiile IFIN-HH cu persoane fizice sau
juridice nesolutionate pe cale amiabila sunt supuse spre rezolvare instantelor
de judecata competente, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 41. - (1) Prezentul regulament se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile prezentului regulament
se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu respectarea actelor
normative legale si cu aprobarea organului coordonator.
Art. 42. - Statutul de institut national de
cercetare-dezvoltare se reînnoieste prin reacreditare, care are loc într-un
interval de maximum 5 ani sau la schimbarea obiectului de activitate al
IFIN-HH.