HOTARARE Nr.
125 din 17 iunie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind stabilirea raspunderii disciplinare a membrilor Camerei
Auditorilor Financiari din Romania
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 524 din 11 iulie 2008
In temeiul prevederilor:
- art. 6 alin (3) şi (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar, republicată, cu modificările ulterioare;
- art. 24 şi 26 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările ulterioare;
- în baza dezbaterilor din şedinţele din 13 mai 2008 a
Biroului permanent şi din 27 mai 2008 a Consiliului Camerei Auditorilor
Financiari din România şi pe baza materialelor prezentate în şedinţa din 17
iunie 2008,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în şedinţa din 17 iunie 2008, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind stabilirea
răspunderii disciplinare a membrilor Camerei Auditorilor Financiari din
România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Departamentul de etică, conduită profesională
şi investigaţii şi Compartimentul secretariat vor duce la îndeplinire prezenta
hotărâre.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
ANEXĂ
REGULAMENT
privind stabilirea răspunderii disciplinare a
membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România
Având în vedere prevederile
art. 5 alin. (3) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999,
republicată, cu modificările ulterioare, potrivit cărora Camera Auditorilor
Financiari din România are competenţa legală de a emite reguli şi proceduri, în
limitele şi competenţele stabilite prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, în vederea asigurării respectării dispoziţiilor acestei ordonanţe
de urgenţă,
ţinând cont de dispoziţiile cap. XII din Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, care reglementează exercitarea de către aceasta a prerogativei
disciplinare asupra membrilor săi,
urmărind implementarea Declaraţiei Consiliului IFAC nr.
6 din 31 decembrie 2004 privind obligaţiile membrilor referitoare la
investigaţie şi disciplină, în forma amendată a acesteia, adoptată în 10
noiembrie 2006,
luând în considerare faptul că stabilirea răspunderii
disciplinare a membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România trebuie să
se desfăşoare cu respectarea principiului legalităţii şi a asigurării dreptului
la apărare,
în temeiul art. 7 coroborat cu art. 8 alin. (3) şi art.
25 din regulamentul de organizare şi funcţionare sus-menţionat, Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România adoptă prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Camera Auditorilor
Financiari din România, denumită în continuare CAFR, are competenţa de a stabili
răspunderea disciplinară şi de a sancţiona abaterile disciplinare săvârşite de
membrii săi, auditori financiari, în condiţiile legii, ale regulamentului
propriu de organizare şi funcţionare, precum şi ale dispoziţiilor prezentului
regulament.
Art. 2. - Dispoziţiile prezentului regulament se aplică
tuturor auditorilor financiari membri ai CAFR.
Art. 3. - Activitatea disciplinară este o activitate
internă aplicabilă exclusiv membrilor CAFR şi nu poate fi invocată în cauzele
aflate pe rol la instanţele de drept comun ale statului.
Art. 4. -Incetarea provizorie a exercitării profesiei
de auditor financiar nu exonerează de răspundere disciplinară pe auditorul
financiar în cauză, pentru abaterile săvârşite anterior.
Art. 5. - (1) CAFR judecă abaterile disciplinare
constând în faptele sau omisiunile săvârşite de membrii CAFR, prin
nerespectarea normelor de conduită profesională, a Regulamentului de organizare
şi funcţionare, a Codului etic şi a hotărârilor organelor de conducere ale
CAFR; prin încălcarea prevederilor din alte acte normative, în măsura în care
abaterile respective aduc atingere conduitei etice şi profesionale,
prestigiului şi credibilităţii profesiei de auditor financiar.
(2) CAFR sancţionează membrii, auditori financiari,
pentru infracţiuni care atrag interzicerea dreptului de
exercitare a profesiei de auditor financiar.
Art. 6. - (1) Acţiunea disciplinară poate fi exercitată
în termen de cel mult un an de la data săvârşirii faptei şi în termen de 3 luni
de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care un membru
al CAFR a fost condamnat pentru infracţiuni care atrag interzicerea dreptului
de exercitare a profesiei de auditor financiar.
(2) Atunci când nu se cunoaşte cu exactitate data
săvârşirii abaterii disciplinare de către auditorul financiar, termenul în
cadrul căruia poate fi exercitată acţiunea disciplinară începe să curgă de la
predarea oricărui document în legătură cu abaterea.
Art. 7. - (1) In conformitate cu dispoziţiile art. 94
din Regulamentul de organizare şi funcţionare a CAFR auditorii financiari,
persoane fizice sau juridice, membri ai CAFR, pot fi sancţionaţi pentru abateri
disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) suspendarea calităţii de membru al CAFR pe o
perioadă de la 6 luni până la un an;
d) excluderea din CAFR.
(2) Deosebit de sancţiunile
disciplinare menţionate mai sus, potrivit art. 29 din Normele privind controlul
calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, aprobate prin
Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 70/2006,
CAFR monitorizează activitatea membrilor săi care au obţinut la inspecţia
calităţii activităţii de audit calificativele D, C şi B, prin stabilirea şi a
altor măsuri sancţionatorii pentru remedierea neconformităţilor, cum ar fi:
- repetarea inspecţiei într-un interval de maximum un
an de la inspecţia precedentă;
- obligarea auditorului evaluat cu calificativele D, C
şi B de a participa, cu suportarea pe contul său a costurilor prilejuite, la
cursuri suplimentare de pregătire profesională.
Art. 8. - (1) Sancţiunile
disciplinare se aplică potrivit competenţelor de către următoarele organe ale
CAFR:
a) Consiliul;
b) Comisia de apel.
(2) Sancţiunile disciplinare se dispun de Consiliul
CAFR prin hotărâre adoptată cu majoritatea simplă a voturilor membrilor
prezenţi.
(3) Hotărârea de sancţionare dispusă de Consiliul CAFR
poate fi atacată cu apel la Comisia de apel în termen de 30 de zile de la
comunicare.
CAPITOLUL II
Declanşarea procedurii
Art. 9. - (1) Iniţierea procedurii disciplinare are
loc:
a) în urma sesizărilor
formulate de persoanele interesate referitoare la abateri de la conduita etică
şi profesională ale membrilor CAFR;
b) cu privire la fapte de natură să atragă răspunderea
disciplinară a unui membru, în situaţia în care CAFR obţine informaţii de
această natură ca urmare a exercitării atribuţiilor sale legale - principala
sursă a acestor informaţii o constituie rapoartele de control întocmite de
Departamentul monitorizare şi competenţă profesională;
c) prin autosesizare, la cererea Departamentului servicii pentru membri şi a Departamentului admitere, pregătire
continuă şi stagiari, dar şi în urma unor articole de presă, media etc.
(2) Sesizările se depun la secretariatul CAFR unde se
înregistrează în Registrul general de intrare-ieşire a documentelor.
Art. 10. - (1) Sesizarea va cuprinde cel puţin
următoarele:
a) numele, prenumele şi domiciliul autorului sesizării;
b) numele şi prenumele auditorului financiar reclamat,
precum şi, dacă este cunoscut, sediul profesional al acestuia;
c) obiectul sesizării;
d) indicarea dovezilor pe care se sprijină fiecare
dintre faptele sesizate;
e) semnătura autorului sesizării şi data întocmirii.
(2) La sesizare se vor anexa copii ale înscrisurilor
nominalizate pe care se întemeiază aceasta. Dacă autorul sesizării nu deţine
documentele indicate, acestea aflându-se la auditorul financiar împotriva
căruia s-a formulat sesizarea, acesta va preciza acest aspect, urmând ca
departamentul de specialitate să le solicite celui care le deţine. Aceste copii
vor fi certificate de autorul sesizării pentru conformitate cu originalul şi se
vor numerota de la „1" la „n".
(3) Sesizarea îndreptată împotriva mai multor membri
ai CAFR va forma obiectul unui singur dosar, dacă obiectul sesizării îl
constituie o obligaţie comună ori dacă obligaţiile au aceeaşi cauză, urmând ca
în funcţie de gradul culpei fiecărui auditor financiar să i se aplice
sancţiunea corespunzătoare.
(4) Sesizările nesemnate sau anonime nu se vor lua în
considerare şi se vor clasa.
Art. 11. - Documentele de control cuprinzând informaţii obţinute de CAFR ca urmare a exercitării
atribuţiilor sale legale, prin Departamentul monitorizare şi competenţă
profesională, de natură să atragă răspunderea disciplinară a unui membru al
CAFR, denumite în continuare rapoarte, vor indica în mod expres dispoziţia legală
sau cea din reglementările CAFR care a fost încălcată şi dovada acestei
încălcări.
Art. 12. - Rapoartele şi sesizările se transmit
Departamentului de etică, conduită profesională şi investigaţii (DECPI).
CAPITOLUL III
Cercetarea disciplinară
Art. 13. - Cercetarea şi investigarea faptelor de
natură să atragă răspunderea disciplinară a membrilor CAFR se efectuează de
către DECPI.
Art. 14. - După primirea sesizării DECPI verifică dacă
documentul îndeplineşte condiţiile de formă prevăzute la art. 10 şi, în cazul
în care constată neconformităţi, solicită în scris remedierea acestora,
stabilind un termen pentru îndeplinirea măsurilor dispuse. Cercetarea este
suspendată până la remedierea acestor neconformităţi.
Art. 15. - DECPI va întocmi
dosarul disciplinar care va purta un număr dat din registrul special existent
la acest departament. Registrul va fi numerotat cu numere începând de la 1,
ultimul număr fiind dat la încheierea anului calendaristic. Anul calendaristic
următor va începe tot cu nr. 1 şi va continua cu numere crescătoare până la
încheierea anului calendaristic.
Art. 16. - (1) Dacă sesizarea priveşte fapte care nu
sunt de competenţa atribuită prin lege CAFR, DECPI comunică această constatare
autorului sesizării, îndrumându-l să se adreseze autorităţii în materie.
(2) Dacă sesizarea priveşte fapte care sunt atât de
competenţa CAFR, dar şi de competenţa altor autorităţi, la dispunerea
sancţiunii se va ţine cont numai de acele fapte care privesc activităţile din
sfera CAFR.
Art. 17. - (1) In cazul în care sesizarea sau raportul
satisface cerinţele de formă prevăzute de prezentul regulament, DECPI trece la
cercetarea pe fond a faptei.
(2) Aspectele imputate sunt comunicate în scris celui
reclamat, prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire, solicitându-i-se să-şi prezinte punctul de vedere şi dovezile în
apărarea sa, fiind convocat la sediul CAFR. Reclamatul va aduce dovezi scrise
numerotate, conforme cu originalul, predându-le prin secretariatul CAFR, pe
bază de proces-verbal.
(3) DECPI este abilitat să solicite informaţii, să
analizeze înscrisuri, să convoace şi să audieze pe autorul sesizării şi pe cel
reclamat, procedând în aşa fel încât să fie clarificate toate aspectele
referitoare la faptele imputate. Convocarea trebuie transmisă, prin scrisoare
recomandată cu confirmare de primire, în aşa fel încât să fie primită de către
persoana în cauză cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data fixată.
(4) Dacă informaţiile solicitate nu sunt comunicate
în termenul stabilit, DECPI trece la soluţionarea cauzei pe baza datelor
cuprinse în sesizare sau raport. Dacă titularul sesizării nu depune probe în
sprijinul celor afirmate la termenele stabilite, cauza se va clasa din lipsă de
probe. Dacă titularul sesizării indică unele documente pe care nu le deţine,
acestea fiind la auditorul financiar reclamat, DECPI le va solicita acestuia
din urmă.
(5) Documentele depuse de părţi, conforme cu
originalul, nu se restituie de la dosar, acestea devenind proprietatea CAFR, ca
documente justificative ale cercetării disciplinare. Dosarul va putea fi
consultat în condiţiile stabilite de prezentul regulament.
Art. 18. - Dacă cel cu privire la care s-a formulat
sesizarea recunoaşte faptele care i se impută, DECPI ia act de acest acord, în
scris, şi nu mai procedează la cercetare. In cazul în care cel investigat
admite în parte acuzaţiile care i se aduc, cercetarea continuă numai asupra
aspectelor rămase în divergenţă.
Art. 19. - Cel împotriva căruia a fost formulată
sesizarea are dreptul să fie asistat pe tot parcursul procedurii disciplinare
de către un avocat sau o persoană împuternicită şi are acces la dosarul de
cercetare, personal sau prin reprezentantul ales. Persoana reclamată poate să
dispună să fie reprezentată, depunând la dosar o împuternicire expresă în acest
sens, arătând toate datele de identificare ale împuternicitului.
Art. 20. - (1) Asupra celor constatate DECPI întocmeşte
un referat cuprinzând: faptele sesizate, susţinerile părţilor implicate,
probele administrate, concluziile referitoare la existenţa sau inexistenţa
abaterii şi, după caz, propunerea de sancţionare.
(2) Referatul va fi comunicat membrilor Consiliului
CAFR şi va fi prezentat în şedinţă.
(3) Consiliul convocă pe cel împotriva căruia a fost
formulată sesizarea şi pe autorul sesizării în vederea audierii, cu respectarea
termenului de convocare prevăzut de prezentul regulament.
(4) Părţile implicate în acţiunea disciplinară (atât
reclamantul, cât şi cel reclamat) vor fi citate pentru a participa în nume
propriu la şedinţa Consiliului CAFR. Citaţia este trimisă celor în cauză cu cel
puţin 10 zile înainte de şedinţa Consiliului CAFR, iar dosarul cauzei,
cuprinzând în special concluziile DECPI, va fi pus la dispoziţia părţilor cu 7
zile înainte de acelaşi termen, prin secretariatul CAFR. Citarea trebuie făcută
prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
CAPITOLUL IV
Hotărârea de sancţionare
Art. 21. - Persoanele care pronunţă hotărârea de
sancţionare trebuie să fie independente de subiectul investigaţiei şi de orice
altă persoană care are legătură cu acesta sau are vreun interes în problema
cercetată. Oricare membru al Consiliului care se află într-o situaţie ce îi
poate afecta independenţa este obligat să se abţină de la vot.
Art. 22. - (1) Respectarea cerinţei de independenţă se
declară pe propria răspundere (conform anexei la prezentul regulament) de către
toate persoanele care pronunţă hotărârea de sancţionare.
(2) Situaţia în care una dintre părţi poate dovedi că
un membru al Consiliului CAFR a încălcat cerinţa de independenţă şi a votat în
vederea adoptării hotărârii de sancţionare reprezintă motiv de apel, partea
interesată va putea formula apel în termenul stabilit de prezentul regulament.
Art. 23. - (1) In şedinţă Consiliul CAFR procedează la
analizarea cauzei pe baza referatului şi a lucrărilor care au stat la baza
întocmirii acestuia.
(2) Şedinţele Consiliului CAFR, în cazul în care acesta
acţionează ca instanţă disciplinară, sunt publice, cu excepţia cazurilor în
care publicitatea ar vătăma pe oricare dintre părţi sau ar pune în pericol
respectarea obligaţiei de confidenţialitate de care sunt ţinute acestea.
Caracterul secret al şedinţelor se stabileşte de către Consiliul CAFR, din
oficiu sau la solicitarea părţii. Lipsa celui convocat nu împiedică adoptarea
hotărârii.
(3) Consiliul CAFR se pronunţă pe baza actelor şi a
dovezilor administrate în cauză.
Art. 24. - (1) Consiliul CAFR poate hotărî, după caz,
completarea sau refacerea cercetării, sancţionarea disciplinară sau clasarea
dosarului.
(2) In cazul în care hotărăşte completarea sau
refacerea cercetării, Consiliul CAFR va indica în hotărâre aspectele care
trebuie lămurite sau elementele cu care trebuie completată cercetarea, precum
şi termenul în care vor fi executate aceste măsuri.
Art. 25. - (1) Hotărârea Consiliului CAFR privind
sancţionarea se comunică celui reclamat şi autorului sesizării ori semnatarilor
raportului prevăzut la art. 12 în termen de cel mult 30 de zile de la adoptare.
Comunicarea se face prin poştă, recomandat şi cu confirmare de primire.
(2) Hotărârile de sancţionare emise de Consiliul CAFR
pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării scrise, atât
de persoana împotriva căreia s-a formulat sesizarea, cât şi de autorul
sesizării. Contestaţia se depune la secretariatul CAFR care va comunica, în
termen de maximum 10 zile, tot dosarul cauzei Comisiei de apel.
(3) Hotărârile de sancţionare emise de Consiliul CAFR
se numerotează cronologic, anual, începând cu nr. 1/DIS (de la disciplină) până
la numărul ultimei hotărâri adoptate în anul respectiv, evidenţiate într-un
caiet-opis, indicându-se în dreptul fiecăreia cauza la care se referă.
CAPITOLUL V
Dispoziţii speciale
Art. 26. - Pe durata urmăririi
penale sau a judecării faptelor ce constituie abatere disciplinară, procedura
disciplinară se suspendă, urmând a fi reluată după soluţionarea cauzei.
Art. 27. - In caz de abatere gravă, în urma căreia s-a
declanşat urmărirea penală, dacă cercetarea disciplinară este într-un stadiu
din care se pot trage concluzii relevante, Consiliul CAFR, din oficiu sau la
cererea părţii interesate, poate lua măsura suspendării celui în cauză din
exerciţiul profesiei până la judecarea definitivă a cauzei penale. Măsura se
comunică celui reclamat în termen de 5 zile de la adoptare.
Art. 28. -Impotriva hotărârii de suspendare, ca urmare
a plângerii penale, se poate face contestaţie la Comisia de apel în termen de
15 zile de la comunicare. Contestaţia se depune la secretariatul CAFR care va
comunica, în termen de maximum 10 zile, tot dosarul cauzei Comisiei de apel.
Contestaţia suspendă executarea măsurii de suspendare.
Art. 29. - Pe parcursul judecării măsurii suspendării,
dar şi a contestaţiei împotriva hotărârii de suspendare auditorul financiar nu
mai are voie să contracteze alte misiuni de audit.
Art. 30. - CAFR nu îşi asumă răspunderea pentru
eventualele daune solicitate de către oricare dintre părţi celeilalte ca urmare
a acţiunii disciplinare sau a plângerii penale.
CAPITOLUL VI
Apelul
Art. 31. - Hotărârea de sancţionare emisă de Consiliul
CAFR poate fi atacată cu apel la Comisia de apel în termen de 30 de zile de la
comunicare.
Art. 32. - Cererea de apel va conţine elementele
obligatorii prevăzute la art. 10 alin. (1).
Art. 33. - Apelul suspendă aplicarea hotărârii de
sancţionare până la pronunţarea Comisiei de apel.
Art. 34. - Prevederile din prezentul regulament privitoare
la derularea judecării de către Consiliul CAFR se aplică şi soluţionării
apelului.
Art. 35. - (1) Comisia de apel
notifică ambelor părţi data şi locul judecării apelului. La judecare, apelantul
are dreptul să fie reprezentat sau asistat. Citarea se face în aceleaşi
condiţii stabilite de art. 20 alin. (3).
(2) Apelul poate fi judecat în absenţa apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea
comunicării scrise. Prezenţa celeilalte părţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea apelului
pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în caz de boală sau
în alte împrejurări temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similară cu
cea din faza audierii în faţa Consiliului CAFR.
Art. 36. - (1) Comisia de apel cercetează cauza pe baza
actelor, dovezilor de la dosar, precum şi pe baza audierilor părţilor.
Hotărârea Consiliului CAFR poate fi menţinută sau modificată integral/parţial
de către Comisia de apel.
(2) Comisia de apel anunţă hotărârea sa în şedinţă
publică. Hotărârea Comisiei de apel se va comunica în scris părţilor în termen
de 15 zile de la pronunţarea apelului.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt
publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a persoanelor
implicate, CAFR şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta
principiul confidenţialităţii, aceasta urmând a fi hotărâtă de Consiliul CAFR,
precum şi la solicitarea părţilor.
Art. 37. - (1) Hotărârea pronunţată asupra apelului
este definitivă. Aceasta se comunică părţilor conform art. 25 de către DECPI în
termen de cel mult 30 de zile de la adoptare.
(2) Hotărârile Comisiei de apel privind suspendarea
sau excluderea unui membru sunt publicate prin grija Consiliului CAFR în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Hotărârile Comisiei de apel sunt de natură
disciplinară şi pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanţa competentă.
(4) Hotărârile Comisiei de apel se numerotează
cronologic, anual, începând cu nr. 1 până la numărul ultimei hotărâri adoptate
în anul respectiv, evidenţiate într-un caiet-opis, indicându-se în dreptul
fiecăreia cauza la care se referă.
Art. 38. - Toate prevederile din prezentul regulament
privitoare la derularea judecării de către Consiliul CAFR se aplică şi
soluţionării apelului.
CAPITOLUL VII
Executarea sancţiunilor disciplinar
Art. 39. - După rămânerea definitivă a hotărârii de
sancţionare prin neatacarea ei la Comisia de apel sau prin respingerea apelului
de către această comisie, DECPI o va publica prin afişare pe site-ul CAFR ori
în alt mod hotărât de Consiliul CAFR şi o comunică Departamentului servicii
pentru membri, în vederea menţionării ei în evidenţele CAFR.
Art. 40. - (1) Sancţiunile disciplinare se execută prin
comunicarea acestora celor în cauză şi efectuarea publicării prin toate
mass-media stabilite de Consiliul CAFR.
(2) In perioada suspendării persoana sancţionată nu
poate presta sub nicio formă activitate de audit financiar şi nu poate face uz
de această calitate, în caz contrar urmând a fi sancţionată cu excluderea din CAFR. Auditorul financiar care a fost
sancţionat cu excluderea are obligaţia ca în termen de cel mult 30 de zile de
la data rămânerii definitive a hotărârii de sancţionare să predea Departamentului
servicii pentru membri din cadrul CAFR carnetul, certificatul, parafa şi
autorizaţia de funcţionare.
Art. 41. - Excluderea din CAFR
determină pierderea dreptului de exercitare a activităţii de audit financiar şi
anularea carnetului, certificatului şi a parafei, respectiv a autorizaţiei de
funcţionare eliberate de CAFR. Anularea documentelor menţionate şi a parafei se
dă publicităţii. Cotizaţiile achitate de către auditorul financiar exclus nu se
restituie.
Art. 42. - (1) Repetarea abaterii constituie o
circumstanţă agravantă care va fi luată în considerare la stabilirea unei noi
sancţiuni.
(2) Sancţiunile aplicate pentru desfăşurarea
activităţii în condiţii nesatisfăcătoare, ineficiente sau cu incompetenţă, care
au avut ca efect prejudicierea gravă a reputaţiei profesionale, îşi încetează
efectul numai după constatarea modului de remediere a neconformităţii reţinute
cu ocazia primei inspecţii, prin repetarea inspecţiei efectuate de către
inspectorii Departamentului monitorizare şi competenţă profesională, potrivit
Procedurilor pentru aplicarea art. 29 din Normele privind controlul calităţii
activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, aprobate prin Hotărârea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 82/2007, cu
modificările ulterioare.
(3) In cazul mustrării şi avertismentului sancţiunea
se consideră a nu fi fost aplicată dacă timp de un an de la aplicarea ei
persoana în cauză nu a mai săvârşit o abatere disciplinară. Acest termen este
de 2 ani în cazul aplicării sancţiunii cu suspendarea.
(4) Interdicţia exercitării profesiei de audit
financiar este dată pe o perioadă nedeterminată.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 43. - Orice persoană implicată în cercetarea unei
fapte de natură a atrage răspunderea disciplinară a unui membru al CAFR este
obligată să respecte confidenţialitatea informaţiilor referitoare la cauza
respectivă şi să nu divulge astfel de date unor terţi. Aceeaşi obligaţie îi
revine şi oricărei persoane care ia cunoştinţă despre asemenea informaţii prin natura
atribuţiilor care îi revin în cadrul CAFR.
Art. 44. - Departamentul de etică, conduită
profesională şi investigaţii va adopta măsuri de asigurare a confidenţialităţii
informaţiilor referitoare la cauzele disciplinare cu care este sesizat şi
păstrării dosarelor disciplinare în condiţii de deplină siguranţă. Termenul de
păstrare a acestor dosare este de 10 ani de la adoptarea unei hotărâri
definitive asupra faptelor prevăzute în sesizare sau raport.
Art. 45. - Până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, DECPI
întocmeşte şi prezintă Consiliului CAFR un raport, cuprinzând sinteza
activităţii desfăşurate în anul anterior, precum şi propuneri de măsuri de
îmbunătăţire a activităţii şi remediere a unor eventuale deficienţe.
Art. 46. - CAFR va asigura spaţiul şi dotările necesare
desfăşurării activităţii disciplinare şi dezbaterilor în şedinţe.
Art. 47. -In cadrul activităţii disciplinare Consiliul
CAFR şi Comisia de apel nu sunt abilitate să efectueze lucrări tehnice de audit
financiar care să constituie probe în soluţionarea plângerilor ori sesizărilor
primite.
Art. 48. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ANEXA la regulament
DECLARAŢIE
Subsemnatul,
.............................................................., având calitatea
de.........................................., în legătură cu cauza care face obiectul Dosarului nr.........................../............................,
declar următoarele:
a) nu mă aflu în nicio situaţie de incompatibilitate
sau conflict de interese;
b) faţă de prevederile reglementărilor sus-menţionate
mă aflu în următoarele situaţii:
-
........................................................................................................................................................................ .....................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
-
........................................................................................................................................................................ .....................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
-
........................................................................................................................................................................ .....................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Prezenta declaraţie este dată pe propria răspundere,
fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul
în înscrisuri si declaraţii.
Data
................................................................
Semnătura
................................................................