HOTARARE*1) din 23 septembrie 1998
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 27 decembrie 1999

CAZUL PETRA IMPOTRIVA ROMANIEI
(115/1997/899/1.111)
*1) Nota traducatorului.
Versiunile originale sunt in limbile franceza si engleza.
Intrucat versiunile in limbile franceza si engleza folosesc inconsecvent
denumirile unor institutii si functii, traducerea a fost adaptata, folosindu-se
numai denumirile valabile astazi, cu exceptia cazurilor expres indicate. In
ceea ce priveste actele procedurale, terminologia traducerii s-a supus
regulilor intertemporale.
SUMAR
Hotarare pronuntata de o Camera
Romania - controlul corespondentei unui detinut cu Comisia Europeana pentru
Drepturile Omului
I. Articolul 8 din conventie
A. Obiectul litigiului
Prin cererea ce face obiectul de analiza al Curtii, reclamantul invoca
incalcarea dreptului sau de corespondenta cu Comisia, cu familia si cu
autoritatile nationale.
Competenta ratione materiae a Curtii se exercita in limitele deciziei
Comisiei privind admisibilitatea unei plangeri, or, Comisia a opinat ca a avut
loc o incalcare a art. 8 prin faptul ca a fost deschisa si intarziata
corespondenta dintre reclamant si Comisie.
Dosarul cauzei nu contine nici o scrisoare adresata de reclamant familiei
sale sau autoritatilor din tara sa, care sa fie interceptata si controlata de
autoritatile penitenciarului.
Curtea considera ca nu trebuie sa ia in discutie aceste capete de cerere.
B. Respectarea art. 8
Recapitularea jurisprudentei Curtii
Dispozitii interne aplicabile in materia controlului corespondentei
detinutilor: Legea nr. 23/1969 lasa prea multa libertate de decizie
autoritatilor nationale. Controlul corespondentei pare a fi automat,
independent de orice decizie a vreunei autoritati judecatoresti si nesupus
cailor de atac.
Regulamentul de aplicare: nepublicat, reclamantul nu a putut lua cunostinta
de el.
Guvernul nu contesta concluziile Comisiei: dreptul intern nu corespunde
cerintei de accesibilitate, impusa de art. 8 alin. 2 din conventie, si nu
indica destul de clar intinderea si modalitatile de exercitare a puterii de
apreciere a autoritatilor.
Reclamantul nu s-a bucurat de protectia minima ceruta de preeminenta
dreptului intr-o societate democratica. Ingradirea criticata nu este prevazuta
de lege.
Curtea nu considera ca este necesar sa verifice in cauza respectarea
celorlalte cerinte ale alin. 2 al art. 8.
Concluzie: incalcare (unanimitate).
II. Articolul 25 alineatul 1 din conventie
Recapitularea jurisprudentei Curtii
Reclamantul a afirmat in fata Comisiei ca a fost amenintat de doua ori de
catre autoritatile penitenciarului atunci cand a cerut sa scrie Comisiei -
afirmatii nedezmintite de catre Guvernul parat.
Curtea apreciaza ca aceasta imprejurare constituie o forma de presiune
ilegala si inacceptabila, care a ingradit dreptul la recurs individual.
Concluzie: incalcare (unanimitate).
III. Articolul 50 din conventie
A. Daune morale
Acordarea unei anumite sume
B. Cheltuieli de judecata
Absenta cererii de restituire a acestora
Concluzie: Statul parat trebuie sa plateasca reclamantului o anumita suma
cu titlu de daune morale (unanimitate).
REFERINTE LA JURISPRUDENTA CURTII
25 martie 1983, Silver si altii impotriva Regatului Unit; 25 martie 1992,
Campbell impotriva Regatului Unit; 15 noiembrie 1996, Calogero Diana impotriva
Italiei; 19 februarie 1998, Guerra si altii impotriva Italiei; 25 mai 1998,
Kurt impotriva Turciei.
In cazul Petra impotriva Romaniei*2),
Notele grefierului:
*2) Cauza are nr. 115/1997/899/1.111. Primele doua numele indica pozitia
din anul introducerii plangerii, iar ultimele doua arata locul sau pe lista
cuprinzand cauzele cu judecarea carora Curtea a fost investita de la inceput si
pe lista cuprinzand plangerile initiale corespunzatoare (a Comisiei).
Curtea Europeana a Drepturilor Omului, constituita, conform art. 43 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
(conventia) si dispozitiilor aplicabile ale Regulamentului sau B*3), intr-un
complet de judecata alcatuit din judecatorii mentionati mai jos:
Domnul R. Bernhardt, presedinte;
Domnul L.-E. Pettiti;
Domnul A. Spielmann;
Domnul N. Valticos;
Sir John Freeland;
Domnul G. Mifsud Bonnici;
Domnul P. Kuris;
Domnul M. Voicu;
Domnul V. Toumanov,
precum si din domnii H. Petzold, grefier, si P.J. Mahoney, grefier adjunct,
dupa ce a deliberat in camera de consiliu la 23 mai si la 24 august 1998,
pronunta hotararea urmatoare, adoptata la 24 august 1998.
------------
*3) Regulamentul B, intrat in vigoare la 2 octombrie 1998, se aplica in
toate cauzele care privesc statele angajate in Protocolul nr. 9.
PROCEDURA
1. Cauza a fost deferita Curtii de catre Comisia Europeana pentru
Drepturile Omului (Comisia) la 15 decembrie 1997, apoi la 21 ianuarie 1998 de
catre domnul Ioan Petra (reclamantul), cetatean roman, in interiorul termenului
de 3 luni prevazut la art. 32 alin. 1 si la art. 47 din conventie. La originea
cauzei se afla o plangere (nr. 27.273/95) indreptata impotriva Romaniei, prin
care reclamantul sesizase Comisia la 19 noiembrie 1994 in temeiul art. 25.
Cererea Comisiei face trimitere la art. 44 si 48, precum si la declaratia
romana prin care se recunoaste jurisdictia obligatorie a Curtii (art. 46).
Plangerea reclamantului face trimitere la art. 44 si 48 din conventie, asa cum
au fost modificate prin Protocolul nr. 9 pe care Romania l-a ratificat. Ele au
ca obiect obtinerea unei decizii care sa stabileasca daca situatia de fapt din
cauza demonstreaza o incalcare de catre statul parat a cerintelor art. 8 si 25
din conventie.
2. Reclamantul l-a desemnat pe domnul D. Cosma, avocat in Baroul Bucuresti,
pentru a-l reprezenta (art. 31 din Regulamentul B).
3. Camera care urma sa se constituie ii includea de drept pe domnul M.
Voicu, judecator ales de nationalitate romana (art. 43 din conventie), si pe
domnul R. Bernhardt, vicepresedinte al Curtii [art. 21 alin. 4 b)]. La 31
ianuarie 1998, in prezenta grefierului, vicepresedintele a tras la sorti numele
celorlalti 7 membri, si anume: domnii L.-E. Pettiti, A. Spielmann, N. Valticos,
Sir John Freeland, domnii G. Mifsud Bonnici, P. Kuris si V. Toumanov (art. 43
in fine din Conventie si art. 21 alin. 5 din Regulamentul B).
4. In calitatea sa de presedinte al Camerei (art. 21 alin. 6 din
Regulamentul B), domnul Bernhardt i-a consultat, prin intermediul grefierului
adjunct, pe domnul A. Ciobanu-Dordea, agentul Guvernului roman (Guvernul), pe
avocatul reclamantului si pe delegatul Comisiei, domnul C. Birsan, cu privire
la organizarea procedurii (art. 39 alin. 1 si art. 40). Conform ordonantei date
ulterior, grefierul a primit memoriul Guvernului si al reclamantului la 9 si,
respectiv, la 15 aprilie 1998.
5. La 26 februarie 1998 Comisia a prezentat dosarul procedurilor care se
desfasurasera in fata ei; grefierul o invitase sa faca aceasta conform
instructiunilor presedintelui Curtii.
6. La 24 aprilie 1998 completul de judecata a renuntat sa se reuneasca in
sedinta, dupa ce a constatat indeplinirea conditiilor cerute de o astfel de
derogare de la procedura obisnuita (art. 27 si 40 din Regulamentul B).
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
7. Nascut in 1941, domnul Ioan Petra este in prezent detinut la
Penitenciarul din Aiud (judetul Alba). El se afla in executarea unei pedepse de
15 ani inchisoare pentru savarsirea infractiunii de omor, aplicata la 30
aprilie 1991 de catre Tribunalul judetean Targu Mures.
8. La 10 ianuarie 1994 sotia reclamantului care era detinut la Penitenciarul
Margineni (judetul Dambovita) s-a adresat Comisiei. Ea se plangea ca sotul sau
nu beneficiase de un proces echitabil in fata tribunalului. Intre altele, ea
facea cunoscute dificultatile intampinate de catre sotul sau in transmiterea
corespondentei din penitenciar.
9. La 20 mai 1994 reclamantul a adresat o scrisoare Comisiei, prin
intermediul sotiei, si a cerut ca orice corespondenta sa ii fie trimisa la
domiciliu. La 22 iulie 1994 Comisia a solicitat reclamantului informatii
suplimentare si documente pentru a-si sustine plangerea.
10. La 30 octombrie si la 9 noiembrie 1994 domnul Petra a scris Comisiei,
prin intermediul sotiei, si a facut cunoscut ca administratia penitenciarului
nu ii permitea sa completeze formularul de cerere.
11. La 21 ianuarie 1995 a trimis din inchisoarea de la Margineni o
scrisoare care a parvenit Comisiei la 14 februarie 1995. Scrisa pe hartia
regulamentara a penitenciarului, ea avea un numar de inregistrare si provenea
din Bucuresti, intr-un plic cu antetul Ministerului Justitiei. Desi era
mentionata ca anexa, Hotararea din 30 aprilie 1991 lipsea. Aceasta scrisoare
avea un scris diferit de al precedentelor.
12. La 22 februarie 1995 Comisia a trimis reclamantului un formular de
cerere.
Completat de catre reclamant la 9 martie 1995, formularul mentionat a fost
trimis Directiei Generale a Penitenciarelor la 17 aprilie 1995. In formular nu
figura nici o referinta la o eventuala ingradire a corespondentei.
13. La 18 iulie 1995, ca raspuns la o intrebare a Comisiei cu privire la
scrisul diferit al corespondentei primite de catre aceasta, domnul Petra a
aratat ca fusese ajutat de catre un coleg "fara nici o legatura cu cauza,
un om discret si dezinteresat". El a adaugat ca autoritatile penitenciarului
ii informasera despre trimiterea documentelor cerute de Comisie, care, cu toate
acestea, nu primise nici unul.
Referindu-se si la dreptul la respectarea corespondentei sale, el a
subliniat ca directorul penitenciarului, desi foarte "flexibil", nu
putea sa il ajute mai mult, intrucat administratia era obligata sa aplice Legea
nr. 23/1969 asupra executarii pedepselor si regulamentul sau "secret"
de aplicare. El invoca din acest motiv o incalcare a art. 8 si 25 din
Conventie.
14. Reclamantul afirma ca nu a primit niciodata scrisoarea din 19 octombrie
1995 prin care Comisia il informa, intre altele, de transmiterea plangerii sale
catre Guvern.
15. La 9 decembrie 1995 domnul Petra a trimis o scrisoare expediata de
sotia sa, informand Comisia ca la 26 septembrie 1995 a fost transferat la
Penitenciarul Aiud si ca, atunci cand ceruse permisiunea de a comunica
schimbarea de adresa, i s-a raspuns: "Consiliul Europei se afla la Aiud si
nu in alta parte" si ca, daca insista, va fi supus regimului de detentie
special.
16. La 4 ianuarie 1996 doamna Petra a informat Comisia ca sotul ei insista
in plangerea sa si ca denunta ingerinta sistematica a autoritatilor
penitenciarului in corespondenta sa cu Comisia. La 26 ianuarie 1996 aceasta a
raspuns pe adresa Penitenciarului Aiud.
17. La 22 aprilie 1996 sotia reclamantului a scris Comisiei pentru a se
plange de conditiile de detentie ale sotului sau, care ocupa, impreuna cu inca
cinci detinuti, o celula de 12 mp si era supus unor tratamente inumane de catre
gardieni. Reclamantul refuzase sa ii comunice numele gardienilor care ii bateau
pe detinuti, fiindu-i mult prea teama.
18. Domnul Petra nu a luat cunostinta de transmiterea plangerii sale catre
Guvern decat in aprilie 1996, cand a primit o copie de pe scrisoarea din 19
octombrie 1995 si de pe documentele pertinente.
19. Intr-o scrisoare din 24 mai 1996, trimisa prin intermediul sotiei,
reclamantul s-a plans din nou de cenzurarea corespondentei sale si a afirmat ca
este obligat sa ii prezinte scrisorile directorului penitenciarului, care le
transmite Directiei penitenciarelor din Bucuresti, si ca el nu este niciodata
sigur ca scrisorile ii sunt efectiv transmise la Strasbourg.
20. La 13 iulie 1996 Guvernul a depus la Comisie toate documentele
privitoare la procedura juridica care s-a finalizat prin condamnarea
reclamantului.
21. La 3 ianuarie 1997 Comisia a primit doua scrisori aflate intr-un plic
ce purta antetul Ministerului Justitiei, expediat din Bucuresti. Prima, scrisa
de reclamant pe hartia regulamentara a penitenciarului, era datata 4 decembrie
1996 si purta o stampila si un numar de inregistrare. A doua era o scrisoare de
insotire a sefului Directiei Generale a Penitenciarelor, generalul I.C.
Alte doua scrisori ale reclamantului, din 24 si din 27 februarie 1997,
purtand fiecare cate o stampila si un numar de inregistrare, au fost trimise
din Bucuresti de catre Ministerul Justitiei la 14 martie 1997, amandoua deodata
si insotite de o scrisoare a aceluiasi general I.C.
22. Intr-o scrisoare din 9 martie 1997, trimisa prin intermediul sotiei,
domnul Petra a informat Comisia ca primise decizia asupra admisibilitatii
plangerii sale. El a adaugat ca scrisorile sale catre si de la Comisie erau in
mod sistematic desfacute si ca scrisorile sale erau trimise Comisiei prin
intermediul Directiei penitenciarelor. El a afirmat ca scrisese in plic inchis,
temandu-se sa nu fie denuntat locotenent-colonelului V.C., care il amenintase,
exprimandu-se astfel: "Am sa-ti dau eu tie Consiliul Europei!"
23. La 14 august 1997 Comisia a primit o noua scrisoare redactata in
penitenciar la 8 iulie 1997 pe hartie regulamentara, purtand o stampila si un
numar de inregistrare, si trimisa din Bucuresti la 30 iulie 1997 intr-un plic
cu antetul Ministerului Justitiei. In ea nu se facea nici o referire la o
eventuala ingradire a corespondentei.
24. La 15 aprilie 1998 reclamantul a trimis grefei Curtii memoriul sau,
scris pe hartia regulamentara a penitenciarului, purtand stampila si numar de
inregistrare, expediat din Bucuresti, intr-un plic cu antetul Ministerului
Justitiei.
II. Dreptul intern aplicabil
A. Legea nr. 23/1969
25. Dispozitiile aplicabile din Legea nr. 23/1969 cu privire la executarea
pedepselor sunt urmatoarele:
Art. 17
"Condamnatii au dreptul (...) de a primi si trimite corespondenta si
sume de bani."
Art. 18
"Drepturile condamnatilor de a primi (...) si trimite corespondenta se
acorda in raport cu natura infractiunii, durata pedepsei, existenta starii de
recidiva, folosirea la munca, comportarea si receptivitatea la actiunea de
reeducare. (...)."
Art. 20
"Corespondenta, cartile, ziarele si revistele, al caror continut este
apreciat de comandantul penitenciarului ca necorespunzator procesului de
reeducare a condamnatului, se retin si se pastreaza la locul de detinere,
predandu-i-se acestuia la punerea in libertate.
Corespondenta cu continut necorespunzator se inainteaza, daca este cazul,
organelor competente."
B. Regulamentul de aplicare a Legii nr. 23/1969, aprobat de Consiliul de
Ministri la 15 decembrie 1969
26. Articolele aplicabile din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 23/1969
- nepublicat - dispun urmatoarele:
Art. 75
"Condamnatii au dreptul sa adreseze cereri, reclamatii, sesizari
scrise sau verbale comandantului penitenciarului, procurorului, presedintelui
tribunalului judetean in a carui raza teritoriala se afla penitenciarul, precum
si altor organe.
Administratia penitenciarului asigura condamnatilor cele necesare pentru
scris.
Art. 76
"Cererile, reclamatiile si sesizarile adresate organelor centrale sau
locale se inainteaza direct de catre penitenciar acestor organe, iar cele care
au un continut necorespunzator se inainteaza Directiei Generale a
Penitenciarelor, pentru a lua masurile ce se impun potrivit legii."
Art. 77
"Comandantul penitenciarului are obligatia ca cererile, reclamatiile
si sesizarile sa fie expediate in cel mult 5 zile de la data primirii lor.
Rezultatul acestora va fi adus la cunostinta condamnatului indata dupa primirea
raspunsului."
Conform tabelului anexat la regulamentul sus-mentionat detinutii condamnati
pentru infractiunea de omor au dreptul sa primeasca si sa trimita cate o
scrisoare la fiecare doua luni, atunci cand presteaza o munca, si cate o
scrisoare la 3 luni, atunci cand nu presteaza nici o munca.
PROCEDURA IN FATA COMISIEI
27. Domnul Petra a sesizat Comisia la 19 noiembrie 1994. El se plangea de
detentia sa [art. 5 alin. 1 lit. e) din conventie], de caracterul inechitabil
al urmaririi penale (art. 6 alin. 1) si de incalcarea dreptului la respectarea
corespondentei cu Comisia (art. 8 si 25).
28. La 23 februarie 1997 Comisia a declarat admisibilitatea plangerii (nr.
27.273/1995) doar in ceea ce priveste primul capat de cerere, respingandu-le pe
celelalte. Prin raportul din 30 octombrie 1997 (art. 31), Comisia a
concluzionat, in unanimitate, ca a fost incalcat art. 8 din conventie si ca nu
se pune nici o problema distincta cu privire la art. 25. Textul integral al
avizului sau figureaza in anexa la prezenta hotarare.*4)
------------
*4) Nota grefierului: Din ratiuni de ordin practic acest text nu va figura
decat in editia imprimata (Culegere de hotarari si decizii 1998), dar oricine
si-l poate procura de la grefa.
CONCLUZIILE PREZENTATE CURTII
29. Guvernul lasa la aprecierea Curtii capatul de cerere, intemeiat pe art.
8 si 25, cu privire la controlul corespondentei reclamantului cu Comisia, si o
roaga sa respinga celelalte capete de cerere.
30. Avocatul reclamantului cere Curtii sa constate incalcarea articolelor
mentionate si sa acorde clientului sau o satisfactie echitabila.
IN DREPT
I. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 8 din conventie
A. Cu privire la obiectul litigiului
31. In cererea adresata Curtii la 21 ianuarie 1998 reclamantul se plange de
ingradirea dreptului sau la corespondenta (deschiderea corespondentei si
intarzieri in expedierea acesteia) nu numai cu Comisia, ci si cu familia si cu
autoritatile publice. El invoca art. 8 din conventie, care prevede:
"1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si
de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei ori protejarea drepturilor si libertatilor altora."
32. Guvernul subliniaza ca domnul Petra nu a invocat niciodata in fata
Comisiei ingradirea corespondentei cu autoritatile romane si sustine ca
limitarea libertatii corespondentei reclamantului cu familia sa este
justificata din punct de vedere al art. 8.
33. Delegatul Comisiei nu a luat nici o pozitie in aceasta privinta.
34. Curtea reaminteste ca, in ceea ce priveste competenta sa ratione
materiae, aceasta este determinata de cadrul deciziei Comisiei asupra
admisibilitatii unei cereri (a se vedea, mutatis mutandis, hotararea Guerra si
altii impotriva Italiei din 19 februarie 1998, Culegere de hotarari si decizii
1998-I, & 44). Or, Comisia a retinut la 13 ianuarie 1997 ca "fara a
prejudicia fondul, capatul de cerere al reclamantului privitor la ingradirea
corespondentei sale (art. 8 din conventie)", apoi, la 30 octombrie 1997,
si-a expus punctul de vedere conform caruia a existat o incalcare a acestui
articol, datorita "deschiderii corespondentei si intarzierii
expedierii".
Totusi, chiar daca ultimele doua capete de cerere, invocate de catre domnul
Petra in plangerea sa din 21 ianuarie 1998 (paragraful 31 de mai sus), se
refera la aceleasi fapte, dosarul cauzei nu contine nici o scrisoare adresata
de reclamant familiei sale sau autoritatilor din tara sa, care sa fi fost
interceptata si controlata de catre conducerea penitenciarelor din Margineni si
din Aiud. In lipsa probelor care sa sprijine aceste sustineri, Curtea considera
ca nu trebuie sa le ia in considerare.
B. Cu privire la respectarea art. 8
35. Reclamantul afirma ca este obligat sa prezinte scrisorile adresate
Comisiei comandantului penitenciarului, care le trimite la Bucuresti,
producandu-se astfel intarzieri considerabile. Cat despre corespondenta
provenita de la Comisie, aceasta soseste desfacuta si cu intarzieri de mai mult
de o luna. El invoca o incalcare a art. 8.
36. De comun acord cu Guvernul si cu Comisia, Curtea apreciaza ca a avut
loc "o ingerinta din partea unei autoritati publice" in exercitarea
dreptului reclamantului la respectarea corespondentei sale, drept garantat de
alin. 1 al art. 8. O astfel de ingerinta incalca dispozitiile acestui text,
daca "nu este prevazuta de lege" si nu urmareste unul sau mai multe
scopuri legitime dintre cele mentionate la alin. 2. In plus, atingerea adusa
dreptului trebuie sa fie "necesara intr-o societate democratica"
pentru atingerea acestor scopuri (a se vedea hotararile Silver si altii impotriva
Regatului Unit din 25 martie 1983, seria A, nr. 61, p. 32, paragraful 84,
Campbell impotriva Regatului Unit din 25 martie 1992, seria A, nr. 233, p. 16,
paragraful 34 si Calogero Diana impotriva Italiei din 15 noiembrie 1996,
Culegere 1996 - V, p. 1.775, paragraful 28).
37. Curtea reaminteste ca din moment ce o anumita lege ofera autoritatilor
o putere de apreciere este imposibil sa fie redactata in termeni foarte certi,
o rigiditate excesiva a textului fiind rezultatul probabil al unei astfel de
griji pentru certitudine (a se vedea, printre multe altele, Hotararea Calogero
Diana mai sus citata, p. 1.775, paragraful 32).
In speta, dispozitiile interne aplicabile controlului corespondentei
detinutilor sunt incluse in Legea nr. 23/1969 si in regulamentul sau de
aplicare. Or, art. 17, 18 si 20 ale amintitei legi lasa autoritatilor nationale
o marja prea mare de apreciere: legea se limiteaza la a indica, intr-o maniera
foarte generala, dreptul condamnatilor de a primi si de a trimite corespondenta
si acorda directorilor penitenciarelor autoritatea de a pastra orice scrisoare,
ziar, carte sau revista "neadecvate reeducarii condamnatului"
(paragraful 25 de mai sus). Controlul corespondentei pare deci automat,
independent de orice decizie a unei autoritati judecatoresti si nesupus cailor
de atac.
Cat despre regulamentul de aplicare, acesta nu este publicat, motiv pentru
care reclamantul nu a putut sa ia cunostinta de continutul acestuia.
38. Curtea observa, in plus, faptul ca Guvernul nu contesta concluziile
Comisiei, conform carora regulamentul de aplicare nu corespunde exigentei de
accesibilitate cerute de art. 8 alin. 2 din conventie, iar legea romana nu
indica destul de clar intinderea si modalitatile de exercitare a acestei puteri
de apreciere acordate autoritatilor.
39. In concluzie, domnul Petra nu s-a bucurat de protectia minima ceruta de
preeminenta dreptului intr-o societate democratica (Hotararea Calogero Diana
mai sus citata, p. 1.776, paragraful 33). Prin urmare, Curtea constata ca
ingerinta in discutie nu era prevazuta de lege si ca a avut loc o incalcare a
art. 8.
40. Avand in vedere concluzia precedenta, Curtea nu considera ca este
necesar sa verifice in speta respectarea celorlalte cerinte ale alin. 2 al art.
8.
II. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 25 alin. 1 din conventie
41. Reclamantul afirma ca ingradirea corespondentei sale cu Comisia
constituie o incalcare a art. 25 alin. 1 din conventie, conform caruia:
"1. Comisia poate fi sesizata, printr-o cerere adresata secretarului
general al Consiliului Europei, de catre orice persoana fizica, orice
organizatie neguvernamentala sau de orice grup de particulari, care se pretinde
victima a unei incalcari de catre una dintre inaltele parti contractante a
drepturilor recunoscute in prezenta conventie, in cazul in care inalta parte
contractanta aflata in cauza a declarat ca recunoaste competenta Comisiei in
aceasta materie. Inaltele parti contractante care au semnat o asemenea
declaratie se angajeaza sa nu impiedice prin nici o masura exercitarea efectiva
a acestui drept.
2. Aceste declaratii pot fi facute pentru o durata determinata.
3. Ele sunt inmanate secretarului general al Consiliului Europei, care
transmite copii ale acestora inaltelor parti contractante si asigura publicarea
lor.
4. Comisia nu va exercita competenta pe care i-o atribuie prezentul articol
decat atunci cand cel putin sase inalte parti contractante vor fi legate prin
declaratia prevazuta in paragrafele precedente."
42. Guvernul si Comisia considera ca nu se pune nici o problema distincta
cu privire la aceasta dispozitie.
43. Curtea reaminteste ca este de cea mai mare importanta pentru eficienta
mecanismului recursului individual reglementat de art. 25 ca reclamantii sau
posibilii reclamanti sa poata comunica liber cu Comisia, fara ca autoritatile
sa faca asupra lor presiuni de vreun fel, in scopul de a-si retrage sau de a-si
modifica capetele de cerere.
Prin cuvantul "presiune" trebuie sa intelegem nu numai coercitia
directa si actele flagrante de intimidare a reclamantilor, a familiei acestora
sau a aparatorilor lor, ci si actiunile sau contactele indirecte si de
rea-credinta, destinate sa le schimbe hotararea sau sa ii descurajeze sa se
prevaleze de recursul oferit de conventie. Pentru a stabili daca contactele
dintre autoritati si reclamant constituie practici inacceptabile din punct de
vedere al art. 25, trebuie sa se tina seama de imprejurarile particulare ale
cauzei. In aceasta privinta, trebuie avute in vedere vulnerabilitatea reclamantului
si riscul ca el sa fie influentat de autoritati (a se vedea, in ultima
instanta, Hotararea Kurt impotriva Turciei din 25 mai 1998, Culegere 1998,
paragrafele 159 si 160).
44. In scrisorile sale din 9 decembrie 1995 si din 9 martie 1997 catre
Comisie (paragrafele 15 si 22 de mai sus) reclamantul a afirmat ca a fost
amenintat de doua ori de catre autoritatile Penitenciarului Aiud atunci cand a
cerut sa scrie Comisiei, afirmatii care nu au fost dezmintite de catre Guvernul
parat.
Din punctul de vedere al Curtii, formulari de genul "Consiliul Europei
este la Aiud si nu in alta parte" si "Am sa-ti dau eu tie Consiliul
Europei!", continute in scrisorile mentionate, constituie in acest caz o
forma de presiune ilegala si inacceptabila care a ingradit dreptul de recurs
individual, incalcandu-se astfel art. 25 alin. 1.
III. Aplicarea art. 50 din conventie
45. Conform art. 50 din conventie:
"Daca hotararea Curtii declara ca o decizie luata sau o masura dispusa
de o autoritate judiciara sau de orice alta autoritate a unei parti
contractante este in intregime sau partial in opozitie cu obligatiile ce decurg
din prezenta conventie si daca dreptul intern al acelei parti nu permite decat
o inlaturare incompleta a consecintelor acestei decizii sau ale acestei masuri,
prin hotararea Curtii se acorda, daca este cazul, partii lezate o reparatie
echitabila."
A. Prejudiciu moral
46. Domnul Petra solicita, fara a stabili o suma, o satisfactie echitabila
pentru daunele morale suferite.
47. Guvernul considera ca, in absenta unor probe care sa dovedeasca
prejudiciul invocat, constatarea incalcarii art. 8 ar fi o satisfactie
echitabila suficienta.
48. Delegatul Comisiei nu se pronunta.
49. Curtea considera ca partea interesata a suferit cu certitudine un
prejudiciu moral, datorita faptului ca i-a fost deschisa si intarziata
corespondenta cu Comisia, ca si datorita amenintarilor pe care le-a primit din
partea autoritatilor de la Penitenciarul Aiud. Din acest motiv Curtea ii acorda
10.000 de franci francezi, cu acest titlu.
B. Cheltuieli de judecata
50. Reclamantul, care a beneficiat de asistenta juridica in fata Comisiei
si apoi a Curtii, nu a cerut rambursarea cheltuielilor de judecata
suplimentare.
C. Dobanzi
51. Conform informatiilor de care dispune Curtea, cuantumul legal al
dobanzilor, aplicabil in Franta la data adoptarii prezentei hotarari, este de
3,36% pe an.
PENTRU ACESTE MOTIVE, CURTEA, IN UNANIMITATE,
1. Declara ca a fost incalcat art. 8 din conventie.
2. Declara ca a fost incalcat art. 25 din conventie.
3. Declara:
a) ca statul parat trebuie sa achite reclamantului, intr-un interval de 3
luni, ca daune morale, 10.000 (zece mii) franci francezi, care vor fi
convertiti in lei romanesti la cursul de schimb aplicabil la data achitarii;
b) ca aceasta suma va fi majorata cu o dobanda simpla de 3,36% pe an cu
incepere de la expirarea termenului mentionat si pana la data achitarii.
Redactata in limba franceza si in limba engleza, apoi pronuntata in sedinta
publica la Palatul Drepturilor Omului, la Strasbourg la 23 septembrie 1998.
Rudolf Bernhardt,
presedinte
Herbert Petzold,
grefier
ANEXA 1
OPINIA COMISIEI EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
(formulata in Raportul Comisiei*1) din 30 octombrie 1997)
*1) Opinia se refera la unele paragrafe anterioare din Raportul Comisiei,
al carui text integral poate fi obtinut de la secretariatul Comisiei.
[Comisia a avut urmatoarea componenta:
domnul S. Trechsel, presedinte;
doamnele G.H. Thune;
J. Liddy;
domnii E. Busuttil;
Gaukur Jorundsson;
A.S. Gozubuyuk;
A. Weitzel;
J.-C. Soyer;
H. Danelius;
F. Martinez;
C.L. Rozakis;
L. Loucaides;
J.-C. Geus;
M.P. Pellonpaa;
B. Marxer;
M.A. Nowicki;
I. Cabral Barreto;
B. Conforti;
N. Bratza;
I. Bekes;
J. Mucha;
D. Svaby;
G. Ress;
C. Birsan;
P. Lorenzen;
K. Herndl;
E. Bielunas;
E.A. Alkema;
M. Vila Amigo;
doamna M. Hion;
domnii R. Nicolini;
A. Arabadjiev,
si domnul M. de Salvia, secretar]
A. Capatul de cerere declarat admisibil
41. Comisia a declarat admisibil capatul de cerere in care reclamantul
sustine ca deschiderea corespondentei sale cu Comisia si intarzierile in
derularea acesteia incalca dreptul sau la respectarea corespondentei.
B. Probleme in litigiu
42. Comisia va trebui prin urmare sa stabileasca:
- daca a existat o incalcare a art. 8 din conventie din cauza deschiderii
corespondentei reclamantului cu Comisia si a intarzierilor in derularea
acesteia;
- daca deschiderea corespondentei reclamantului cu Comisia a ingradit
exercitarea efectiva a dreptului de recurs individual al reclamantului, cu
incalcarea art. 25 din conventie.
C. Cu privire la incalcarea art. 8 din conventie
43. Reclamantul se plange de ingerinta autoritatilor penitenciarului in
dreptul sau la respectarea corespondentei. El invoca art. 8 din conventie, care
prevede:
"1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si
de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei ori protejarea drepturilor si libertatilor altora."
44. Reclamantul afirma ca este obligat sa predea scrisorile adresate
Comisiei la comandantul penitenciarului, care le trimite la Bucuresti, la
Directia Generala a Penitenciarelor, din acest motiv existand intarzieri
considerabile in trimiterea corespondentei sale. In plus, el nu poate sti
niciodata daca scrisorile sale au fost cu adevarat trimise destinatarului.
45. Reclamantul adauga ca scrisorile care ii sunt adresate de Comisie
sosesc desfacute si cu intarzieri care depasesc adesea o luna. Aceste scrisori
ar fi apoi pastrate intr-un dosar tinut de comandantul penitenciarului.
46. Invocand hotararile Curtii Europene a Drepturilor Omului Campbell
impotriva Regatului Unit si Domenichini impotriva Italiei, reclamantul
apreciaza ca deschiderea scrisorilor sale si intarzierile in trimiterea
acestora, provocate de personalul administrativ al inchisorilor din Margineni
si Aiud, contravin art. 8 din conventie. El apreciaza ca deschiderea
corespondentei sale si intarzierile in trimiterea acesteia nu sunt prevazute in
dreptul intern. El argumenteaza, pe de o parte, ca Regulamentul pentru
aplicarea Legii nr. 23/1969 nu a fost publicat niciodata, iar pe de alta parte,
ca nici Legea nr. 23/1969 si nici regulamentul sau de aplicare nu constituie
"legi" in sensul art. 8 din conventie. Mai exact, aceste texte nu
prevad cu destula precizie si claritate ingerintele permise si garantiile
acordate persoanelor a caror corespondenta face obiectul acestor ingerinte.
Reclamantul mentioneaza cu titlu de exemplu faptul ca nici o dispozitie legala
nu prevede care este autoritatea competenta sa examineze plangerile privind ingerintele
in corespondenta detinutilor.
47. Guvernul parat arata ca autoritatile nu au retinut nici o scrisoare
adresata de reclamant Comisiei, intrucat legislatia in vigoare obliga
autoritatile sa predea aceste scrisori destinatarului.
48. El arata ca art. 17 din Legea nr. 23/1969 cu privire la executarea
pedepselor garanteaza dreptul la corespondenta. Acest drept este supus (art.
18) anumitor conditii, in ceea ce priveste natura infractiunii, durata
pedepsei, starea de recidiva, prestarea unei munci, comportamentul si
atitudinea condamnatului fata de reeducare. Potrivit Guvernului, astfel de
restrictii sunt conforme alin. 2 al art. 8 din conventie, intrucat ele urmaresc
scopul social al reeducarii condamnatului pentru a-i asigura reintegrarea
intr-o viata sociala normala.
49. Guvernul arata, de asemenea, ca regulamentul cu privire la executarea
pedepselor garanteaza, la art. 75 - 77, dreptul de petitie, drept distinct de
dreptul la corespondenta, si care nu cunoaste nici o restrictie. Guvernul argumenteaza
ca pentru asigurarea respectarii dreptului de petitie, atat penitenciarele, cat
si Directia penitenciarelor tin un registru in care inscriu petitiile adresate
de detinuti diferitelor autoritati. Cat despre petitiile adresate organismelor
internationale, acestea sunt trimise de Directia penitenciarelor la
destinatari.
50. Conform Guvernului, proba ca reclamantul a putut beneficia de dreptul
de petitie consta in faptul ca scrisorile sale au ajuns la Comisie. Guvernul
adauga faptul ca corespondenta reclamantului cu Comisia "prin terti
interpusi" corespunde unui minimum de precizie in ceea ce priveste
redactarea petitiilor si permite mai ales asigurarea apararii reclamantului
care nu poate sa se apere singur. Guvernul sustine ca aceasta corespondenta
"prin terti interpusi" nu constituie o restrictie sau o interdictie a
dreptului la corespondenta.
51. Comisia observa, si acest fapt nu este contestat de Guvernul parat, ca
scrisorile reclamantului catre Comisie au fost trimise desfacute la Directia penitenciarelor,
care le-a trimis Comisiei. Guvernul parat nu contesta nici ca scrisorile
adresate de Comisie reclamantului au ajuns desfacute la destinatar.
52. Comisia noteaza in plus intarzierile in derularea corespondentei dintre
Comisie si reclamant, mergand de la 3 pana la 6 saptamani.
53. Comisia reaminteste ca "practica constand in desfacerea
scrisorilor provenite de la Comisie, citite sau nu, reprezinta o ingerinta in
dreptul reclamantului la respectarea corespondentei sale" in sensul art. 8
alin. 1 din conventie (Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea
Campbell impotriva Regatului Unit din 25 martie 1992, seria A, nr. 233, p. 21,
paragraful 57).
54. Comisia trebuie deci sa stabileasca daca aceasta ingerinta indeplineste
conditiile art. 8 alin. 2 din conventie. Ea trebuie sa stabileasca mai intai
daca ingerinta era "prevazuta de lege".
55. Comisia reaminteste ca expresia "prevazuta de lege" presupune
cerinte care merg dincolo de simpla conformare cu legislatia interna. Aceasta
expresie vizeaza si calitatea legii, care trebuie sa fie compatibila cu
preeminenta dreptului, mentionata in preambulul conventiei (Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, hotararile Silver si altii impotriva Regatului Unit din 25
martie 1983, seria A, nr. 61, p. 34, paragraful 90; Golder impotriva Regatului
Unit din 21 februarie 1975, seria A, nr. 18, p. 17, paragraful 34).
"Legea" in chestiune trebuie sa fie suficient de accesibila, in
sensul ca cetateanul trebuie sa poata dispune de suficiente informatii, in
circumstantele cauzei, cu privire la normele juridice aplicabile unui caz dat.
Mai mult, "(...) nu se poate considera ca <<lege>> decat o
norma enuntata cu destula precizie pentru a permite cetateanului sa isi ghideze
conduita; apeland la nevoie la consilieri calificati, el trebuie sa fie in
stare sa prevada, intr-un grad rezonabil, in circumstantele cauzei,
consecintele care pot deriva dintr-un anumit act" (a se vedea Curtea
Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea Sunday Times impotriva Regatului Unit
din 26 aprilie 1979, seria A, nr. 30, p. 31, paragraful 49). Aceasta cerinta
implica faptul ca dreptul intern trebuie sa ofere o anume protectie impotriva
incalcarilor arbitrare ale drepturilor garantate de alin. 1 de catre puterea
publica (Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea Malone impotriva
Regatului Unit din 2 august 1984, seria A, nr. 82, p. 32, paragraful 67).
56. In prezenta cauza Comisia trebuie sa examineze daca textele aplicabile
controlului corespondentei reclamantului din inchisoare erau suficient de
accesibile si de previzibile din punct de vedere al principiilor mai sus
enuntate.
57. Comisia arata ca textele aplicabile controlului corespondentei
detinutilor sunt, pe de o parte, Legea nr. 23/1969 cu privire la executarea pedepselor,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, din 18 noiembrie 1969, iar pe de alta
parte, regulamentul de aplicare a acestei legi, aprobat de Consiliul de
Ministri la 15 decembrie 1969, text care nu a fost publicat si care, din
aceasta cauza, nu corespunde cerintei de accesibilitate.
58. Acum trebuie analizat daca legea interna defineste cu suficienta
precizie conditiile exercitarii dreptului la corespondenta al detinutilor.
59. Comisia reaminteste ca, daca o lege ce confera putere de decizie
trebuie in principiu sa ii determine si intinderea, este imposibil sa se ajunga
la o precizie absoluta in redactarea sa, intrucat s-ar ajunge la o rigiditate
excesiva a textului (a se vedea, in ultima instanta, Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, Hotararea Domenichini impotriva Italiei din 15 noiembrie
1996, Colectia de hotarari si decizii 1996 - V, p. 1.799, paragraful 32).
60. In cazul de fata totusi dreptul intern lasa autoritatilor o marja prea
larga de apreciere. Intr-adevar, desi Legea nr. 23/1969 recunoaste detinutilor
dreptul de a primi si de a trimite corespondenta si stabileste criteriile de
exercitare a acestui drept, dispozitiile sale nu prevad cu claritate si
precizie functionarea sistemului de control al corespondentei detinutilor.
61. In special, Comisia arata ca Legea nr. 23/1969 nu contine nici o
dispozitie care sa descrie sistemul de control al corespondentei. Mai mult,
art. 20 din aceasta lege acorda comandantului penitenciarului o putere
discretionara foarte intinsa atunci cand este vorba sa verifice daca continutul
corespondentei este "adecvat reeducarii condamnatului", precum si sa
decida retinerea corespondentei. Comisia observa, de asemenea, ca aceasta lege
nu face nici o deosebire intre diferitele persoane cu care pot coresponda
detinutii, adica familia, prietenii, avocatul, autoritatile etc.
62. In sfarsit, Comisia noteaza ca legea nu contine garantii impotriva
eventualelor abuzuri, de exemplu dispunerea unui sistem de recurs in materie de
control al corespondentei detinutilor.
63. In rezumat, legea romana nu indica cu destula claritate intinderea si
modalitatile de exercitare a puterii de apreciere acordate autoritatilor in
domeniul vizat, in asa fel ca reclamantul nu s-a bucurat de gradul minim de
protectie cerut de principiul preeminentei dreptului intr-o societate
democratica (Hotararea Domenichini mai sus citata, p. 1.799 - 1.800, paragraful
33).
64. In orice caz, presupunand ca ingerinta ar fi fost prevazuta de lege si
ar fi urmarit un scop legitim, Comisia apreciaza ca aceasta ingerinta nu putea
fi considerata necesara intr-o societate democratica, in sensul art. 8 alin. 2
din conventie.
65. Comisia reaminteste, intr-adevar, ca ea considera esential ca
mijloacele de comunicare cu organele conventiei, de care beneficiaza detinutii,
sa nu fie supuse nici unei restrictii inutile (Hotararea Campbell mai sus
citata, opinia Comisiei, p. 40 si urmatoarele, paragraful 69 si urmatoarele).
66. In cazul Campbell, Curtea subliniase importanta pe care o acorda confidentialitatii
corespondentei trimise de Comisie, intrucat aceasta poate viza plangeri
impotriva autoritatilor sau personalului penitenciar. Deschiderea scrisorilor
Comisiei comporta riscul ca alte persoane in afara destinatarului sa poata lua
cunostinta de continutul lor. Din aceasta cauza persoana interesata poate fi
expusa unor represalii din partea personalului penitenciar (Hotararea Campbell
mai sus citata, p. 22, paragraful 62). Comisia subliniaza in aceasta privinta
dreptul reclamantilor, garantat de art. 25 din conventie, de a nu suporta
ingradiri in exercitarea eficienta a dreptului lor de petitie in fata Comisiei.
67. Cat despre Acordul european privind persoanele care participa la
procedurile in fata Comisiei si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, art. 3
paragraful 1 a) din acest acord are drept scop impiedicarea interceptarii
intarzierilor sau modificarii corespondentei (Hotararea Campbell mai sus
citata, p. 22, paragraful 63).
68. In aceasta cauza Comisia apreciaza ca, tinand seama de importanta
confidentialitatii corespondentei destinate Comisiei si de obligatiile ce revin
partilor contractante conform art. 25 din conventie, deschiderea corespondentei
dintre reclamant si Comisie si intarzierile in derularea acesteia nu pot fi considerate
ca fiind "necesar(e) intr-o societate democratica" in sensul art. 8
alin. 2 din conventie (a se vedea Hotararea Campbell mai sus citata, p. 22,
paragrafele 61 - 64).
Concluzie
69. Comisia decide, in unanimitate, ca a existat in speta o incalcare a
art. 8 din conventie.
D. Cu privire la art. 25 din conventie
70. Conform art. 25,
"1. Comisia poate fi sesizata printr-o cerere adresata secretarului
general al Consiliului Europei de catre orice persoana fizica, orice
organizatie neguvernamentala sau de orice grup de particulari, care se pretinde
victima a unei incalcari de catre una dintre inaltele parti contractante a
drepturilor recunoscute in prezenta conventie, in cazul in care inalta parte
contractanta aflata in cauza a declarat ca recunoaste competenta Comisiei in
aceasta materie. Inaltele parti contractante care au semnat o asemenea
declaratie se angajeaza sa nu impiedice prin nici o masura exercitarea efectiva
a acestui drept."
71. Comisia trebuie prin urmare sa examineze daca in cauza prezenta
deschiderea corespondentei dintre reclamant si Comisie si intarzierile in
derularea acesteia provocate de catre autoritatile penitenciarului, erau sau nu
compatibile cu art. 25 alin. 1 din conventie.
72. Cu toate acestea, avand in vedere concluziile de mai sus, conform
carora deschiderea acestei corespondente si intarzierile in derularea ei erau
contrare art. 8 din conventie (a se vedea paragraful 68), Comisia apreciaza ca,
din punct de vedere al art. 25 din conventie, aceasta nu constituie o problema
distincta.
Concluzie
73. Comisia decide, in unanimitate, ca nici o chestiune distincta nu se
ridica pe terenul art. 25 din conventie.
E. Recapitulare
74. Comisia decide, in unanimitate, ca a existat in speta o incalcare a
art. 8 din conventie (paragraful 69).
75. Comisia decide, in unanimitate, ca nici o chestiune distincta nu se
ridica pe terenul art. 25 din conventie.
S. Trechsel,
presedintele Comisiei
M. de Salvia,
secretarul Comisiei