DECRET
Nr. 93 din 16 martie 1984
privind retribuirea in acord global a personalului muncitor din activitatea de
constructii-montaj, prin preluarea lucrarilor in antrepriza
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 21 din 19 martie 1984
Prin programul privind aplicarea ferma a principiilor autoconducerii
muncitoresti si autogestiunii, perfectionarea mecanismului economico-financiar
si a sistemului de retribuire a muncii au fost stabilite o serie de masuri
menite sa duca la imbunatatirea repartitiei veniturilor oamenilor muncii in
raport cu munca depusa, la legarea si mai stransa a veniturilor individuale de
realizarea productiei fizice si productivitatii muncii, de reducerea
cheltuielilor de productie si cresterea eficientei economice.
In conformitate cu principiile care au stat la baza perfectionarii
sistemului de retribuire, retributia si celelalte venituri ale oamenilor muncii
reflecta mai bine contributia fiecaruia la realizarea planului de productie, la
dezvoltarea productiei materiale si spirituale a societatii.
In cadrul noului sistem de retribuire, veniturile individuale stabilite in
raport cu productia realizata sunt neplafonate. Totodata, nimeni nu poate sa
primeasca retributie si sa participe la beneficii daca nu lucreaza, nimeni nu
poate avea venit garantat daca nu produce, potrivit obligatiilor de la locul de
munca. Astfel, in cazul depasirii productiei planificate, veniturile cresc in
mod corespunzator fara a fi plafonate, dupa cum, in situatia nerealizarii
productiei, retributia se diminueaza in mod corespunzator, fara a se asigura
venit garantat.
Retribuirea muncii personalului din unitatile de constructii-montaj trebuie
sa asigure indeosebi cointeresarea acestuia in accelerarea ritmului de executie
pentru predarea la termen sau inainte de termen a lucrarilor, pentru
mecanizarea proceselor de productie si industrializarea constructiilor, in
scopul cresterii productivitatii muncii, scaderii costurilor si imbunatatirii
calitatii lucrarilor.
Pentru concentrarea eforturilor tuturor oamenilor muncii din activitatea de
constructii-montaj la realizarea obiectivelor de investitii si pentru cresterea
raspunderii acestora in buna gospodarire a mijloacelor incredintate de
societate, in toate unitatile de constructii-montaj se introduce forma de
retribuire in acord global, prin preluarea lucrarilor in antrepriza.
In vederea generalizarii si aplicarii corecte a acestei forme de retribuire
in activitatea de constructii-montaj,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intreaga activitate de constructii-montaj se introduce forma de
retribuire in acord global, prin preluarea executiei lucrarilor in antrepriza.
Lucrarile de constructii-montaj in antrepriza se realizeaza prin preluarea
de catre un colectiv de oameni ai muncii a unor obiective - bloc de locuinte,
hala industriala, drumuri si cai ferate, instalatii tehnologice si altele
asemenea -, in vederea executarii integrale a acestora pana la receptionarea
si darea lor in folosinta.
Art. 2
Colectivul de oameni ai muncii care executa lucrarile de constructii-montaj
in antrepriza primeste pentru realizarea intregului obiectiv o suma globala
stabilita pe baza de norme de munca, cu incadrarea stricta in devizul fiecarui
obiectiv.
Nici o activitate sau lucrare nu poate fi retribuita in afara prevederilor
devizului lucrarii.
Art. 3
Colectivul de oameni ai muncii, preluind in antrepriza si acord global
executarea unui obiectiv, repartizeaza fiecarui membru al colectivului partea
ce-i revine ca retributie in raport cu incadrarea tarifara si celelalte
criterii stabilite potrivit legii.
Sumele stabilite in contractul de acord global pentru plata manoperei sunt
ferme si se platesc integral la terminarea lucrarilor contractate.
Pe parcursul executarii lucrarilor se acorda avansuri de pana la 80 la suta
din suma cuvenita pentru manopera, corespunzator stadiilor fizice realizate.
Suma stabilita prin contractul de acord global se plateste numai daca
lucrarile executate sunt de calitatea prevazuta in standarde, cu incadrarea
stricta in consumurile normate de materiale, combustibili si energie.
Art. 4
Prin contractul de acord global se stabilesc, in raport cu tipul si natura
constructiei, cu solutia constructiva prevazuta in proiect si cu normele de
consum, cantitatile maxime de materiale, combustibili si energie pentru
executarea fiecarui obiectiv.
Pentru economiile de materiale, combustibili si energie realizate se acorda
premii si alte stimulente, potrivit legii.
Valoarea materialelor distruse, precum si a celor consumate peste
prevederile normelor, din vina brigazii, se suporta de membrii acesteia,
potrivit legii.
Lucrarile de calitate necorespunzatoare se refac de catre brigada, cu
suportarea contravalorii materialelor consumate suplimentar pentru remedieri.
Art. 5
Suma globala prevazuta in contract, cat si avansurile lunare, se
repartizeaza de seful brigazii complexe, cu acordul membrilor acesteia, pe
membrii brigazii, in raport cu contributia fiecaruia la realizarea lucrarilor,
retributia tarifara si timpul efectiv lucrat.
Conform principiului nelimitarii veniturilor rezultate din munca, intregul
colectiv va putea obtine venituri mai mari daca realizeaza obiectivul de
investitii intr-o durata mai scurta decat cea stabilita sau cu un numar mai mic
de personal; prin prelungirea duratei de executie sau folosirea unui numar mai
mare de personal muncitor veniturile vor scadea in mod corespunzator.
In scopul cresterii productivitatii muncii si concentrarii eforturilor
intregului colectiv al brigazii la realizarea lucrarilor contractate in acord
global se va urmarii reducerea la strictul necesar a personalului de
administratie, prin simplificarea sistemului de evidenta si a celorlalte
documente privind activitatea brigazii.
Durata de executie pentru fiecare obiectiv se stabileste potrivit normelor
tehnice, avandu-se in vedere timpul de munca normat si numarul de personal
necesar.
CAP. 2
Organizarea antreprizelor si a celorlalte unitati de constructii-montaj
Art. 6
Unitatea organizatorica de baza in sistemul de lucru in antrepriza este
brigada complexa de antrepriza.
Brigada complexa contracteaza in acord global si executa in intregime unu
sau mai multe obiecte sau parti de obiecte complexe.
Art. 7
Brigada complexa se alcatuieste pe baze democratice de catre antreprenor
- sef de brigada - prin intelegere directa cu membrii acesteia,
asigurandu-se, in functie de necesitati, structura optima pe meserii si nivel
de calificare - muncitori, maistri, tehnicieni, subingineri, ingineri si alt
personal -, corespunzator gradului de complexitate a lucrarilor contractate.
In brigada vor fi cuprinsi si conducatorii de utilaje.
In cadrul brigazii complexe se va urmari asigurarea policalificarii
muncitorilor, astfel incat acestia sa-si foloseasca integral timpul de lucru si
sa fie in masura sa execute cat mai multe categorii de lucrari.
Evidentele privind activitatea brigazii se tin de seful de brigada si
ajutoarele acestuia, reducindu-se in acest fel personalul de administratie.
Art. 8
Brigada complexa raspunde de realizarea integrala a lucrarilor, la
termenele contractate, de calitatea corespunzatoare a acestora si de incadrarea
in consumurile normate de materiale, combustibili si energie.
Brigada complexa executa in conditii de stricta economicitate lucrarile de
organizare de santier pentru obiectivele pe care le contracteaza, reducand la
minimum constructiile definitive cu aceasta destinatie.
Art. 9
Brigada complexa primeste in administrare uneltele si utilajele necesare
executarii lucrarilor, raspunde de intretinerea si repararea acestora, de
folosirea lor rationala pe toata durata normata de utilizare, fiind obligata sa
plateasca, potrivit legii, cotele de amortizare.
Art. 10
Pentru executarea unor lucrari de stricta specialitate, brigada complexa
poate sa foloseasca, pe perioade scurte echipe de specialisti din alte
formatii. Plata lucrarilor executate de aceste echipe sau specialisti se
asigura din suma totala prevazuta in contractul de acord global incheiat de
brigada complexa.
Art. 11
Pentru coordonarea mai multor brigazi complexe, asigurarea aprovizionarii
tehnico-materiale, folosirea in conditii de eficienta sporita a fortei de
munca, a materialelor, utilajelor si celorlalte mijloace se constituie,
potrivit legii, intreprinderi-antrepriza care lucreaza in acord global, isi
dimensioneaza personalul la strictul necesar in raport cu volumul lucrarilor,
desfasoara intreaga activitate in conformitate cu principiile autoconducerii si
autogestiunii si se finanteaza prin cote procentuale din valoarea lucrarilor
contractate si executate, stabilite in raport cu natura si complexitatea
acestora.
Intreprinderea-antrepriza se poate constitui si pentru executarea directa a
unor lucrari mari sau de complexitate mare - hidrocentrala, complex chimic, centrala
termoelectrica si altele asemenea -, in care caz isi asigura finantarea
intregii activitati din suma stabilita prin contractul de antrepriza pentru
realizarea lucrarilor.
Art. 12
Intreprinderea-antrepriza indeplineste, de regula, rolul de antreprenor
general si incheie contracte directe cu beneficiarii pentru realizarea
integrala a lucrarilor de constructii montaj la obiective de investitii, in
care scop:
a) asigura adaptarea la teren a proiectelor tip pentru obiectivele
contractate, elaborarea de detalii de executie sau proiecte pentru unele
lucrari de complexitate redusa, precum si proiectarea tehnologiilor proprii de
executie;
b) asigura in mod centralizat aprovizionarea tehnico-materiala, prelucrarea
si realizarea unor confectii semifabricate, gospodarirea utilajelor si
mijloacelor fixe din dotare, care se folosesc de toate brigazile complexe;
c) urmareste incadrarea consumurilor de materiale in normele stabilite,
controleaza si ia masuri pentru asigurarea calitatii lucrarilor executate de
brigazi, realizarea indicatorilor tehnico-economici stabiliti prin plan,
contractarea si decontarea lucrarilor;
d) actioneaza pentru imbunatatirea permanenta a structurilor
organizatorice, in vederea eliminarii activitatilor auxiliare si reducerii
personalului indirect productiv si functionaresc, a cresterii continue a
productivitatii muncii.
Art. 13
Pentru executarea unor lucrari de complexitate deosebita, in conditiile si
cu aprobarile prevazute de lege, se pot organiza centrale sau trusturi de
antrepriza generala.
In raport cu marimea si complexitatea obiectivelor pe care le contracteaza
pentru executie, antrepriza generala are in subordine, dupa caz,
intreprinderi-antrepriza, antreprize fara personalitate juridica, brigazi complexe
sau brigazi specializate, unitati de mecanizare, de productie industriala,
aprovizionare si altele.
Art. 14
Pentru lucrari de stricta specialitate - automatizari, instalatii si montaj
utilaje, izolatii speciale, drumuri, cai ferate, lucrari edilitare si altele -
se pot organiza trusturi, intreprinderi-antrepriza, antreprize sau brigazi
specializate.
Art. 15
Unitatile socialiste pot executa unele lucrari de constructii-montaj in
regie proprie, prin contracte de acord global, cu colective de oameni ai muncii
din aceste unitati sau prin angajarea directa de echipe de constructori.
De asemenea, lucrarile de constructii-montaj pot fi executate si prin
brigazi complexe sau echipe ale unitatilor cooperatiste.
Art. 16
Centralele, trusturile, intreprinderile-antrepriza si antreprizele fara
personalitate juridica lucreaza in acord global, si dimensioneaza personalul la
strictul necesar in raport cu volumul lucrarilor, isi desfasoara intreaga
activitate pe baza autoconducerii muncitoresti si autogestiunii
economico-financiare si se finanteaza prin cote procentuale din valoarea
lucrarilor contractate si executate de intreprinderile-antrepriza si brigazile
complexe din subordine, dupa caz.
Dimensionarea personalului din unitatile de constructii-montaj prevazute la
alin. 1, precum si retribuirea in acord global a acestui personal, se fac din
cotele procentuale de manopera aferente valorii lucrarilor de
constructii-montaj contractate si executate.
Cotele procentuale maxime pe categorii de lucrari, in functie de natura si
complexitatea acestora, precum si cotele pe titularii de plan, in functie de
volumul si structura lucrarilor prevazute in planul fiecaruia, se stabilesc
anual, odata cu aprobarea planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
Titularii de plan - ministerele, celelalte organe centrale si comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti -
defalca cotele procentuale pe centrale, trusturi si intreprinderi in functie de
volumul, natura si complexitatea lucrarilor prevazute in planul fiecarei
unitati.
CAP. 3
Contractarea in acord global, prin preluarea in antrepriza a lucrarilor de
constructii-montaj, proiectarea si decontarea acestora
Art. 17
Pentru executarea lucrarilor de constructii-montaj, intre beneficiar si
antreprenorul general se incheie, in conformitate cu prevederile planului
national unic de dezvoltare economico-sociala, un contract-cadru care va
cuprinde:
a) denumirea, valoarea, durata de executie, capacitatile de productie si
termenele de punere in functiune ale obiectivelor;
b) obligatiile beneficiarului privind termenele de predare a
documentatiilor tehnico-economice aprobate si a amplasamentului obiectivului,
de asigurare a aprovizionarii si predarii la montaj, in termen, a utilajelor si
instalatiilor tehnologice;
c) obligatiile antreprenorului general de a executa integral lucrarile de
constructii-montaj ale obiectivului, cu respectarea duratelor normate si a
conditiilor de calitate prevazute in standarde si proiecte.
Contractul se incheie in termen de maximum 20 de zile de la data aprobarii
introducerii lucrarilor in plan, pe baza proiectului intocmit de antreprenorul
general si comunicat beneficiarului in termen de 5 zile de la aceeasi data.
Art. 18
Dupa aprobarea documentatiei tehnico-economice, potrivit legii
investitiilor, se incheie intre beneficiar si antreprenorul general contractul
ferm de executie in acord global, prin preluarea in antrepriza a lucrarilor de
constructii-montaj pentru obiectivul de investitii, in care se vor prevedea in
mod obligatoriu:
a) proiectele tip de constructii si instalatii tehnologice;
b) utilizarea de materiale, componente, subansamble, masini, utilaje,
instalatii si produse tipizate;
c) normele tehnice de consum exprimate prin consumuri maximale de
materiale, combustibili si energie, pentru fiecare tip sau varianta
constructiva, corespunzator tehnologiei folosite;
d) numarul maxim de personal in raport cu volumul lucrarilor si normele de
munca;
e) valoarea maxima a lucrarilor de constructii-montaj prevazuta in devizul
general al obiectivului;
f) durata si etapele de realizare a lucrarilor de constructii-montaj,
precum si stadiile fizice intermediare;
g) termenele de predare a utilajelor, instalatiilor tehnologice,
aparatajelor si a materialelor ce se aprovizioneaza de beneficiar.
Antreprenorul va lua masuri pentru realizarea de economii la materiale,
manopera, utilaje si la celelalte capitole de cheltuieli, cu respectarea
conditiilor de calitate prevazute in proiect si standarde. In aceste conditii,
economiile realizate revin antreprenorului.
Beneficiarul investitiei are obligatia sa asigure elaborarea si predarea
proiectelor si a documentatiilor tehnico-economice la termenele prevazute in
contract, precum si asistenta tehnica pe intreaga durata a executiei
lucrarilor, pana la punerea in functiune a capacitatilor si realizarea
parametrilor tehnico-economici proiectati.
Art. 19
Incheierea contractelor de antrepriza pentru executarea in acord global a
lucrarilor de constructii-montaj se face cu respectarea stricta a prevederilor
legale referitoare la tipizarea constructiilor, normarea consumurilor de
materiale, combustibili si energie, a normelor si normativelor de munca.
Constructiile de toate categoriile din cadrul obiectivelor de investitii ce
se realizeaza in industrie, transporturi, agricultura si celelalte ramuri
productive, precum si cladirile de locuit, obiectivele social-culturale si
administrative, se proiecteaza si se executa pe baza de proiecte tip, aprobate
potrivit legii.
Prin proiectele tip se stabilesc suprafetele si principalele dimensiuni ale
obiectivelor de constructii, solutiile constructive, consumurile limita de
materiale de constructii si instalatii, precum si limita maxima a pretului de
deviz pentru lucrarile de constructii-montaj.
La elaborarea proiectelor tip se va urmari ca acestea sa poata servi si ca
proiecte de capacitati-modul care, prin asamblare, sa fie utilizate pentru
realizarea de obiective de acelasi profil, cu marimi diferite.
Art. 20
Tipizarea constructiilor se face in stransa legatura cu tipizarea
tehnologiilor de productie si a utilajelor, astfel incat dimensiunile
cladirilor si celorlalte constructii sa corespunda strict necesitatilor bunei
desfasurari a proceselor de productie.
Pentru obiectivele din agricultura, zootehnie, irigatii si imbunatatiri
funciare, prin tipizare se vor adopta solutii constructive simple care sa
foloseasca pe scara larga materialele locale.
La obiectivele din domeniul transporturilor se vor tipiza sectiunile de
drumuri, adoptandu-se solutii care sa asigure restrangerea la minimum a
folosirii bitumului si utilizarea pe scara larga a materialelor locale,
zgurilor si cenusilor de termocentrala.
La constructiile de orice fel se vor putea folosi numai materiale si
elemente de constructii si instalatii tipizate, precum si materiale si resurse
locale, in conditiile prevazute de lege.
Art. 21
Solutiile adoptate in proiectele tip de constructii trebuie sa asigure
executarea lucrarilor cu consumuri minime de materiale si energie, scurtarea
duratelor de executie, durabilitatea si stabilitatea cladirilor, cresterea
productivitatii muncii in activitatea de proiectare si de realizare a
investitiilor, promovarea unor tehnologii eficiente in executarea
constructiilor, reducerea greutatii si a costului acestora, crearea de conditii
optime pentru desfasurarea proceselor functionale si de productie, precum si
realizarea unei eficiente maxime de exploatare.
Art. 22
Executarea lucrarilor va fi urmarita in permanenta de beneficiar,
antreprenor si bancile finantatoare.
Lucrarile se vor deconta lunar pe baza stadiilor fizice realizate. Valoarea
lucrarilor, corespunzator stadiilor fizice, se stabileste odata cu incheierea
contractelor, eliminindu-se astfel intocmirea unor documente care necesita un
volum mare de munca.
Decontarea lucrarilor se va face in limita valorii totale prevazute in
contractul de antrepriza incheiat.
Lucrarile de calitate necorespunzatoare nu se deconteaza.
CAP. 4
Contractarea executarii lucrarilor in acord global si retribuirea
personalului din activitatea de constructii-montaj
Art. 23
Brigada complexa si brigada specializata incheie contracte de acord global
cu intreprinderea-antrepriza din care fac parte sau, dupa caz, cu antrepriza
ori trustul caruia le sunt direct subordonate.
Contractul de acord global se incheie pentru executarea unor obiecte de
investitii sau a unor parti de obiecte complexe, pentru care brigada primeste o
suma globala stabilita in limita manoperei prevazute in deviz pentru lucrarile
contractate.
Pentru lucrari mici se pot incheia contracte de acord global si cu echipe
de muncitori. Asemenea contracte se incheie si cu echipe ale unitatilor
cooperatiste.
Art. 24
Contractul de acord global incheiat de brigada complexa si brigada
specializata cuprinde:
a) proiectul si devizul lucrarii;
b) valoarea manoperei corespunzatoare lucrarilor ce fac obiectul
contractului;
c) graficul de executie al lucrarilor;
d) fisa limita a consumurilor de materiale pe obiect;
e) lista dotarilor cu scule si utilaje, precum si durata de utilizare a
acestora pentru executarea lucrarilor contractate;
f) alte conditii specifice.
Prin contractul de acord global brigada se obliga sa execute lucrarile ce
fac obiectul contractului, in intregime, pana la terminarea si receptionarea
obiectului, cu incadrarea in consumurile de resurse materiale si de munca
stabilite si respectarea stricta a conditiilor de calitate prescrise.
Intreprinderea-antrepriza sau, dupa caz, antrepriza ori trustul se obliga
sa asigure baza tehnico-materiala necesara, coordonarea lucrarilor de
specialitate, acordarea asistentei tehnice, a lucrarilor de laborator si
controlul de calitate.
Art. 25
In cazul in care antreprenorul general - intreprinderea-antrepriza, trustul
sau centrala - are in subordine antreprize, incheie cu acestea contracte in
acord global, pentru executarea obiectivelor de investitii.
Contractele de acord global cuprind:
a) volumul lucrarilor pe fiecare obiect;
b) suma pentru retribuirea personalului muncitor al antreprizei, stabilita
prin cote aprobate potrivit legii, si suma pentru retribuirea personalului
muncitor din brigazi si celelalte subunitati, in limita manoperei prevazute in
devizele pe obiecte;
c) nivelul cheltuielilor maxime de productie (bugetul de cheltuieli);
d) graficele de executie;
e) conditii generale si speciale impuse de specificul lucrarilor ce fac
obiectul contractului.
Art. 26
Obiectul contractului de acord global se stabileste in functie de
caracteristicile si complexitatea obiectivelor de investitii. Sumele ce se
stabilesc prin contract pentru plata manoperei se determina pe baza
proiectelor, a devizelor, normelor si normativelor de munca, in raport cu
lucrarile de executat, exprimate fizic.
In constructia de locuinte, de obiective social-culturale si
tehnico-edilitare, contractul de acord global se incheie pentru executarea unui
bloc sau a unui grup de blocuri, unei scoli, gradinite, statii de epurare,
retea de apa, canalizare, termoficare sau unei strazi, avandu-se in vedere:
a) la blocurile de locuinte, numarul de apartamente, suprafata totala a
acestora si sistemul constructiv al blocului - panouri mari, schelet din beton
armat, zidarie;
b) pentru instalatiile tehnico-edilitare, lungimea retelelor si gradul de
prefabricare a instalatiei.
La constructiile industriale, contractul de acord global se incheie pentru
executarea unei hale industriale, instalatii tehnologice, instalatii de
automatizare, rezervoare, silozuri, cosuri de fum, retele tehnologice,
avandu-se in vedere:
a) la hale industriale, suprafata constructiei, sarcinile tehnologice,
sistemul constructiv, volumul de lucrari si alte elemente specifice cladirii;
b) la rezervoare si silozuri, capacitatea exprimata in tone sau metri cubi,
sistemul constructiv si alte conditii specifice legate de produsul care se depoziteaza;
c) la drumuri si cai ferate, lungimea exprimata in kilometri, capacitatea
de trafic, volumul terasamentelor si caracteristicile sistemului rutier;
d) la montajul utilajelor, numarul si complexitatea utilajelor, gradul de
preasamblare, volumul instalatiilor tehnologice de legatura intre utilaje.
La constructiile agrozootehnice, contractele de acord global se incheie
pentru executarea unei ferme, a unui grajd, siloz, canale pentru irigatii si
desecari, suprafete de teren irigate sau desecate si altele, avandu-se in
vedere:
a) pentru executarea unui grajd, suprafata constructiei, sistemul
constructiv, volumul lucrarilor de constructii si instalatii tehnologice;
b) pentru executarea canalelor de irigatii sau desecari, lungimea, sectiunea
si debitul acestora;
c) la amenajarile pentru irigatii sau desecari, suprafata parcelelor,
amenajate, volumul terasamentelor si sistemul de irigare sau desecare aplicat.
Art. 27
Pe parcursul executarii lucrarilor contractate in acord global brigazile
complexe si de specialitate primesc avansuri lunare de pana la 80 la suta din
suma cuvenita pentru manopera, corespunzator stadiilor fizice realizate.
Avansurile se repartizeaza de seful brigazii, cu acordul membrilor
acesteia, personalului muncitor din brigada, in raport cu contributia fiecaruia
la realizarea lucrarilor, retributia tarifara si timpul efectiv lucrat.
La terminarea si receptionarea lucrarilor la obiectul contractat, dupa
verificarea indeplinirii conditiilor de calitate, suma totala pe obiect se
imparte pe membrii brigazii, in conditiile prevazute la alin. 1; din sumele
individuale astfel determinate se scad avansurile platite lunar.
Art. 28
Suma pentru retribuirea personalului muncitor al centralei, trustului, intreprinderii-antrepriza
si antreprizei se stabileste prin aplicarea cotelor procentuale de manopera
aprobate potrivit art. 16.
Pe parcursul executarii lucrarilor contractate in acord global, suma
cuvenita personalului unitatilor prevazute la alin. 1 se stabileste prin
aplicarea cotelor procentuale de manopera la volumul lucrarilor realizate de
brigazile si celelalte unitati din subordine. Lunar, din aceste sume se acorda
avansuri in limita a 80 la suta, care se repartizeaza personalului muncitor in
raport cu retributia tarifara si timpul efectiv lucrat.
La terminarea si receptionarea lucrarilor la obiectele contractate, odata
cu acordarea sumelor totale pe obiecte cuvenite personalului din brigazi se va
acorda si diferenta cuvenita personalului muncitor al centralei, trustului,
intreprinderii-antrepriza si al antreprizei.
Sumele cuvenite tuturor categoriilor de personal al centralelor,
trusturilor, intreprinderilor-antrepriza si antreprizelor se acorda integral
daca sunt indeplinite conditiile prevazute in contractul de acord global.
Art. 29
Personalul muncitor din unitatile specializate pentru mecanizare, productie
industriala, aprovizionare si altele va fi retribuit pe baza contractelor de
acord global, in raport cu realizarea sarcinilor ce le revin, exprimate fizic.
Lunar se acorda avansuri de pana la 80 la suta din suma aferenta lucrarilor
realizate, diferenta urmand a se plati la terminarea si receptionarea
lucrarilor contractate.
CAP. 5
Retribuirea in acord global a personalului muncitor din activitatea de
reparatii capitale
Art. 30
Lucrarile de constructii-montaj din activitatea de reparatii capitale si
celelalte reparatii se executa pe baza contractelor de acord global incheiate
intre beneficiar si colective de oameni ai muncii care se obliga, pentru o suma
stabilita global prin deviz, sa execute integral lucrarile de reparatii
stabilite.
Devizele de reparatii capitale se intocmesc in conformitate cu normele de
consum de materiale, energie si combustibil, normele si normativele de munca,
urmarindu-se dimensionarea la strictul necesar a celorlalte categorii de
cheltuieli si respectarea normativelor tehnice pentru repararea fondurilor fixe
prevazute de lege.
In cazul in care, la desfasurarea si verificarea instalatiilor si liniilor
tehnologice, se constata ca nu este necesara executarea tuturor lucrarilor
prevazute in normele de reparatii capitale sau ca sunt necesare lucrari
suplimentare, devizul se modifica in mod corespunzator.
Art. 31
Activitatea de reparatii capitale va cuprinde si lucrarile de modernizare a
utilajelor si instalatiilor, in scopul imbunatatirii parametrilor tehnologici,
maririi randamentelor, reducerii consumurilor energetice si de materii prime,
sporirii gradului de automatizare, cresterii capacitatii de productie.
Art. 32
Lucrarile de constructii-montaj din activitatea de reparatii capitale si
celelalte reparatii pot fi executate direct de unitatile beneficiare prin
echipe sau brigazi proprii ori de intreprinderi-antrepriza si brigazi complexe
sau specializate care executa, de regula, lucrari de constructii-montaj pentru
investitii din domeniul respectiv.
In cazul ministerelor si al centralelor se organizeaza, potrivit legii,
intreprinderi sau brigazi proprii specializate in efectuarea reparatiilor
capitale.
Intreprinderile si brigazile complexe organizate pentru activitatea de
reparatii capitale isi desfasoara intreaga lor activitate pe baza
autoconducerii muncitoresti si autogestiunii economico-financiare,
finantindu-se in intregime din valoarea lucrarilor contractate si executate.
Art. 33
Personalul muncitor din antreprize, brigazi si echipe, care executa
lucrarile de constructii-montaj din activitatea de reparatii capitale si
celelalte reparatii, in acord global, primeste intreaga suma prevazuta in
contract pentru manopera la terminarea si receptionarea lucrarilor contractate.
Pe parcursul executarii lucrarilor se acorda avansuri lunare in limita a 80
la suta din valoarea manoperei, corespunzator stadiilor fizice realizate.
Suma ce revine pentru retribuirea personalului din intreprinderi se
determina prin cote procentuale din valoarea lucrarilor executate de brigazile
si echipele din subordine, cote stabilite potrivit art. 16 in raport cu volumul
si complexitatea lucrarilor.
Art. 34
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele industriale, intreprinderile si celelalte unitati au obligatia
sa asigure, potrivit legii, executarea la timp si in conditii de calitate a
tuturor reparatiilor capitale prevazute in planul national unic de dezvoltare
economico-sociala.
CAP. 6
Eliberarea drepturilor de retribuire pentru lucrarile contractate in acord
global
Art. 35
Manopera necesara pentru realizarea lucrarilor de constructii-montaj se
stabileste prin contractul de acord global, in limitele prevederilor din deviz.
Valoarea manoperei se determina pe baza de normative si norme de munca aprobate
potrivit legii, fundamentate stiintific in functie de cantitatea de munca
necesara in conditiile de organizare superioara a productiei si a muncii, de
parametrii tehnici ai masinilor si utilajelor din dotare, in concordanta cu
sarcina de crestere a productivitatii muncii.
Devizele prevad valoarea totala a manoperei pentru intregul personal
muncitor din brigazi, antreprize, intreprinderi-antrepriza, trusturi si
centrale, inclusiv indemnizatiile pentru concediile de odihna, sporul pentru
vechimea neintrerupta in aceeasi unitate si celelalte drepturi de retribuire prevazute
de lege pe perioada normata de executie.
Valoarea totala a manoperei din devize se defalca pe stadii fizice. Prin
graficul de esalonare a executiei lucrarilor, manopera aferenta stadiilor
fizice se stabileste si pe ani, in cazul in care lucrarea se realizeaza pe o
perioada mai mare de un an.
Art. 36
Bancile finantatoare elibereaza, pe baza documentatiei prezentate potrivit
legii, suma corespunzatoare manoperei aferente graficului de realizare a
stadiilor fizice pentru fiecare obiect, parte de obiect complex sau obiectiv
contractat in acord global, cu respectarea prevederilor art. 27-29 si 33.
Drepturile privind sporul de vechime neintrerupta in aceeasi unitate,
indemnizatiile de concediu, alte sporuri, precum si compensatiile prevazute in
Decretul nr. 46/1982 si premiile pentru realizari deosebite, se acorda
integral, in conditiile legii, din avansurile pentru lucrarile executate.
Diferentele retinute lunar potrivit art. 27-29 si 33 se elibereaza de
bancile finantatoare pe baza proceselor-verbale de terminare si receptie a
lucrarilor contractate si a confirmarii de catre unitatea in cadrul careia
functioneaza brigazile si celelalte subunitati a incadrarii in consumurile
normate de materiale, combustibili si energie; calitatea lucrarilor se confirma
de organele Inspectiei de stat in constructii.
Pentru centrale, trusturi, intreprinderi-antrepriza si antreprize,
eliberarea diferentelor se face pe baza proceselor-verbale de receptie sau de
predare-primire a lucrarilor incheiate cu beneficiarul si a indeplinirii
celorlalte conditii prevazute in contractul de acord global.
Art. 37
Controlul eliberarii si utilizarii sumelor pentru manopera aferenta
lucrarilor de constructii-montaj si reparatii capitale in constructii se exercita
in conditiile legii.
CAP. 7
Controlul calitatii lucrarilor de constructii-montaj.
Organizarea, atributiilor si raspunderile Inspectiei de stat in constructii
Art. 38
Intregul personal muncitor care lucreaza in activitatea de constructii-montaj
raspunde de calitatea lucrarilor executate, in raport cu atributiile ce revin
fiecaruia in colectivul de munca.
Art. 39
Personalul de executie raspunde de realizarea lucrarilor in stricta
conformitate cu normativele, standardele si prevederile proiectelor de
executie, fiind obligat sa refaca lucrarile de calitate necorespunzatoare, cu
suportarea tuturor cheltuielilor.
Personalul de conducere tehnica a lucrarilor - maistru, inginer, sef de
brigada -, precum si personalul de conducere din antreprize,
intreprinderi-antrepriza, trusturi si centrale, au obligatia sa asigure
conditiile tehnico-materiale pentru executarea lucrarilor de calitate
corespunzatoare, efectuarea tuturor probelor si incercarilor de laborator
prevazute de normative pentru diferite operatii si lucrari si sa efectueze un
control permanent cu privire la calitatea lucrarilor executate de personalul
din subordine.
In cazul in care personalul de conducere nu-si indeplineste atributiile ce
ii revin in asigurarea calitatii lucrarilor, suporta, impreuna cu personalul de
executie din subordine, cheltuielile necesare refacerii lucrarilor de calitate
necorespunzatoare.
Art. 40
Personalul din proiectare are sarcina ca la intocmirea documentatiilor
tehnico-economice pentru obiectivele de investitii sa foloseasca proiectele tip
respectand prevederile normativelor, standardelor si prescriptiile tehnice, sa
elaboreze proiectele de executie si detaliile de executie adoptand solutii care
sa elimine riscurile si posibilitatea producerii unor defectiuni in executie,
sa adopte masuri de punere in valoare maxima a materialelor folosite, in raport
cu conditiile de mediu si de exploatare.
Proiectantii au sarcina sa urmareasca realizarea lucrarilor proiectate, sa
controleze respectarea prevederilor proiectelor si sa dispuna corectarea
defectiunilor constatate.
Art. 41
Personalul unitatilor beneficiare - dirigintii de santier - are obligatia
sa verifice in permanenta executia lucrarilor de constructii-montaj si, in mod
deosebit, calitatea utilajelor si instalatiilor, sa participe direct la
efectuarea probelor mecanice si tehnologice, sa manifeste exigenta maxima in
exercitarea controlului pe faze si la receptia obiectivelor de investitii.
Art. 42
In vederea exercitarii controlului statului in domeniul calitatii
constructiilor, se instituie un sistem unitar al inspectiei de stat in
constructii.
Inspectia de stat in constructii se organizeaza in cadrul Inspectoratului
General de Stat pentru Investitii-constructii.
Inspectia de stat in constructii este subordonata si Consiliului Central de
Control Muncitoresc al Activitatii Economice si Sociale.
In fiecare judet se organizeaza inspectii de specialitate pentru,
constructii, care functioneaza in cadrul consiliilor judetene de control
muncitoresc al activitatii economice si sociale.
Art. 43
Inspectia de stat in constructii are, in principal, urmatoarele atributii
si raspunderi:
a) urmareste in proiectare, aplicarea proiectelor tip si respectarea standardelor
si normativelor in vigoare;
b) verifica, in executie, respectarea prevederilor proiectelor, a
standardelor si normativelor privind executarea lucrarilor de
constructii-montaj;
c) controleaza calitatea materialelor de constructii ce se folosesc pe
santiere si calitatea lucrarilor ce se realizeaza.
Art. 44
In cazul in care constata ca executarea lucrarilor de constructii-montaj se
face cu abateri de la prevederile proiectelor sau ale normativelor si
standardelor, Inspectia de stat in constructii este obligata sa dispuna:
a) oprirea lucrarilor, pana la realizarea tuturor conditiilor prevazute in
proiecte si in norme;
b) refacerea lucrarilor executate necorespunzator;
c) sanctionarea celor vinovati, potrivit prevederilor legii.
Art. 45
Organizarea, atributiile si raspunderile Inspectiei de stat in constructii
se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
Lucrarile de constructii-montaj care incep dupa data intrarii in vigoare a
prezentului decret se vor contracta in acord global, potrivit prevederilor
acestuia.
La obiectivele in curs de executie, in raport cu stadiul fizic realizat, se
vor contracta in acord global, potrivit prezentului decret, lucrarile ramase de
executat pana la terminarea si receptionarea fiecarui obiect.
Art. 47
Cotele procentuale de manopera maxime pe categorii de lucrari si pe
titularii de plan pe anul 1984, pentru retribuirea personalului din
intreprinderi
- antrepriza, centrale, trusturi si antreprize, sunt prevazute in anexele
nr. 1* si 2*, care fac parte integranta din prezentul decret.
* Anexele au fost comunicate institutiilor interesate.
Art. 48
Ministerul Constructiilor Industriale, Comitetul pentru Problemele
Consiliilor Populare si Ministerul Muncii vor elabora norme metodologice pentru
retribuirea in acord global a personalului muncitor din activitatea de
constructii-montaj, prin preluarea lucrarilor in antrepriza.
Art. 49
Pe data intrarii in vigoare a prezentului decret se abroga art. 89, 91 si
93 din Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, pct.
7 din anexa nr. 7 la Decretul nr. 100/1979 pentru aplicarea Legii retribuirii
dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, art. 12 din Decretul nr.
335/1983 privind aplicarea formei de retribuire in acord global si altor forme
de retribuire specifice unor ramuri sau activitati, art. 10, cap. III
"Constructii montaj" din anexa nr. 1, prevederile referitoare la
lucrarile de constructii montaj si reparatii capitale din anexa nr. 2 si pct. 9
din anexa nr. 4 la Decretul nr. 336/1983 cu privire la calcularea, eliberarea
si controlul utilizarii fondului de retribuire, precum si orice alte dispozitii
contrare. De asemenea, referirile la constructii, grupuri de santiere, santiere
si loturi din Decretul nr. 335/1983, precum si referirile la loturi si santiere
din Decretul nr. 336/1983, se elimina.