DECRET
Nr. 288 din 11 mai 1973
pentru ratificarea Conventiei dintre Republica Socialista Romania si Republica
Italiana privind asistenta judiciara in materie civila si penala
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 77 din 2 iunie 1973
EXPUNERE DE MOTIVE
La 11 noiembrie 1972 a fost semnata la Bucuresti Conventia dintre Republica
Socialista Romania si Republica Italiana privind asistenta judiciara in materie
civila si penala.
Dezvoltarea continua a relatiilor dintre cele doua state a facut necesara
reglementarea situatiei juridice a cetatenilor uneia dintre parti, persoane
fizice si juridice, pe teritoriul celeilalte parti, creindu-se posibilitati
sporite in directia promovarii unor raporturi bilaterale in domeniile economic,
comercial, cultural, tehnico-stiintific, turistic.
Conventia reglementeaza egalitatea de tratament juridic al cetatenilor
celor doua state, accesul liber nestinjenit la autoritatile judiciare ale
celeilalte tari, modul de acordare a asistentei judiciare si de realizare a
legaturii dintre institutiile competente ale celor doua tari, protectia
martorilor si expertilor pe teritoriul celuilalt stat.
In ce priveste asistenta in materie civila, sint cuprinse prevederi
referitoare la scutirea de cautiune derivind din calitatea de strain, asistenta
judiciara gratuita, comunicarea actelor judiciare si extrajudiciare, efectuarea
comisiilor rogatorii, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti si
arbitrale, precum si a tranzactiilor judiciare, scutirea si reducerea de taxe.
In materie penala, conventia reglementeaza extradarea si conditiile de
efectuare a acesteia.
Prin dispozitiile pe care le contine, conventia stabileste un cadru juridic
adecvat pentru dezvoltarea pe mai departe a raporturilor romano-italiene pe
multiple planuri, tinind seama si de normele in aceasta materie inscrise in
Conventia de la Haga privind procedura civila, din 1 martie 1954, la care
ambele state sint parti.
In scopul ratificarii acestei conventii a fost emis alaturatul decret.
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Republica Socialista Romania si Republica
Italiana privind asistenta judiciara in materie civila si penala, semnata la
Bucuresti la 11 noiembrie 1972.
Presedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU
CONVENTIE
intre Republica Socialista Romania si Republica Italiana privind asistenta
judiciara in materie civila si penala
Republica Socialista Romania si Republica Italiana, dorind sa reglementeze
asistenta judiciara in materie civila si penala, precum si recunoasterea si
executarea hotaririlor judecatoresti, pe baza respectarii principiilor
suveranitatii si independentei nationale, egalitatii in drepturi, avantajului
reciproc si neamestecului in treburile interne, au hotarit sa incheie prezenta
conventie si, in acest scop, au numit ca imputerniciti ai lor:
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania, pe George Macovescu,
ministrul afacerilor externe;
presedintele Republicii Italiene, pe Giuseppe Medici, ministrul afacerilor
externe, care, dupa schimbul deplinelor puteri, gasite in buna si cuvenita
forma, au convenit asupra celor ce urmeaza:
PARTEA I
Dispozitii generale
Art. 1
1. Cetatenii fiecarei parti contractante se bucura pe teritoriul celeilalte
parti contractante de acelasi tratament ca si cetatenii proprii in ceea ce
priveste protectia juridica a drepturilor lor personale si patrimoniale.
2. Cetatenii fiecarei parti contractante au dreptul sa se adreseze liber si
nestinjenit autoritatilor judiciare, precum si institutiilor celeilalte parti
contractante, in competenta carora intra, potrivit legislatiei sale, cauze
civile sau penale, pot sa-si sustina drepturile si interesele in fata acestora,
sa faca cereri si sa introduca actiuni in aceleasi conditii ca si cetatenii
proprii.
Art. 2
Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii fiecarei parti
contractante se aplica, in mod corespunzator, si persoanelor juridice care isi
au sediul pe teritoriul celeilalte parti contractante si care sint infiintate
in conformitate cu legile acesteia din urma.
Art. 3
1. Cererile pentru acordarea asistentei judiciare, precum si actele anexate
la acestea, vor fi redactate in limba partii solicitante si vor fi insotite de
traduceri in limba partii solicitate. Cererile trebuie sa poarte stampila
oficiala.
2. Traducerea se certifica pentru conformitate de catre un traducator
oficial, de autoritatea judiciara de la care emana actul, de misiunea
diplomatica sau de oficiul consular al uneia dintre partile contractante.
Art. 4
1. Sub rezerva dispozitiilor referitoare la extradare, toate comunicarile
intre partile contractante, prevazute in prezenta conventie, se vor efectua
prin intermediul ministerelor de justitie.
2. Totusi, dispozitiile paragrafului precedent nu exclud posibilitatea
pentru partile contractante de a comunica intre ele pe cale diplomatica.
Art. 5
Ministerele de justitie ale partilor contractante isi vor comunica, la
cerere, informatii cu privire la dispozitiile legale care sint sau au fost in
vigoare in statul lor in materie civila si penala.
PARTEA a II-a
Asistenta judiciara in materie civila
CAP. 1
"Cautio judicatum solvi" si asistenta judiciara gratuita
Art. 6
1. Cetatenii fiecarei parti contractante vor beneficia de scutire de
"cautio judicatum solvi" si asistenta judiciara gratuita, in
conditiile prevazute in Conventia privind procedura civila, incheiata la Haga
la 1 martie 1954, la care ambele state sint parti, chiar daca nu au domiciliul
sau resedinta pe teritoriul unuia dintre aceste state.
2. Cetatenii fiecarei parti contractante vor beneficia in fata
autoritatilor judiciare ale celeilalte parti contractante si de reducerile de
taxe care se acorda in aceleasi conditii cetatenilor acesteia in legatura cu
situatia lor materiala.
3. Cetatenii fiecarei parti contractante, carora li s-a acordat asistenta
judiciara gratuita sau reduceri de taxe, vor beneficia de aceste inlesniri si
in ceea ce priveste comunicarea de acte si executarea de comisii rogatorii,
efectuate in aceeasi cauza pe teritoriul celeilalte parti contractante.
CAP. 2
Comunicarea actelor judiciare si extrajudiciare si efectuarea comisiilor
rogatorii
Art. 7
1. Comunicarea de acte judiciare si extrajudiciare si comisiile rogatorii
vor fi efectuate potrivit prevederilor Conventiei de la Haga din 1 martie 1954,
sub rezerva dispozitiilor din prezentul capitol.
2. Dispozitiile paragrafului precedent nu exclud posibilitatea pentru
partile contractante de a comunica direct propriilor cetateni, prin misiunile
diplomatice sau oficiile consulare, acte judiciare sau extrajudiciare, daca
acestia accepta primirea.
Art. 8
Cererea pentru comunicari de acte sau pentru efectuarea de comisii
rogatorii va cuprinde:
a) denumirea autoritatii de la care emana actul;
b) obiectul cererii;
c) numele, prenumele si calitatea partilor, domiciliul sau resedinta lor,
iar la persoanele juridice, denumirea si sediul lor;
d) numele, prenumele si adresa destinatarului actului ce urmeaza a fi
comunicat, iar pentru comisiile rogatorii, obiectul acestora, numele,
prenumele, domiciliul sau resedinta persoanelor care urmeaza sa fie audiate si,
eventual, intrebarile care urmeaza sa fie puse acestor persoane.
Art. 9
Daca adresa persoanei care urmeaza sa fie audiata sau careia urmeaza sa i
se comunice un act este indicata incomplet sau inexact, partea solicitata va
dispune sa se faca cercetarile necesare in scopul de a se stabili adresa
exacta.
Art. 10
Comunicarea actelor si executarea comisiilor rogatorii vor putea fi
refuzate pentru motivele prevazute in articolele 4 si 11 din Conventia de la
Haga din 1 martie 1954, precum si in cazul in care sint contrarii ordinii
publice a partii contractante solicitate.
Art. 11
Cheltuielile ocazionate de indeplinirea cererilor nu vor fi rambursate
intre partile contractante, cu exceptia acelora privind efectuarea
expertizelor, ale caror cuantum si natura vor fi comunicate partii contractante
solicitante.
CAP. 3
Recunoasterea si executarea hotaririlor judecatoresti in materie civila
Art. 12
1. Hotaririle judecatoresti pronuntate in materie civila pe teritoriul
uneia dintre partile contractante sint recunoscute pe teritoriul celeilalte
parti daca intrunesc urmatoarele conditii:
a) hotarirea a fost promulgata de o autoritate judiciara competenta,
potrivit art. 13 din prezenta conventie;
b) piritul a fost prezent la judecata sau regulat citat, potrivit legii statului
pe teritoriul caruia s-a pronuntat hotarirea;
c) hotarirea a dobindit putere de lucru judecat, potrivit legii partii
contractate in care a fost pronuntata;
d) hotarirea sa nu contina nici o dispozitie care sa aduca atingere
suveranitatii, securitatii si sa nu fie contrara ordinii publice a statului in
care se cere recunoasterea;
e) intre aceleasi parti si cu acelasi obiect sa nu fi fost pronuntata de
catre autoritatile judiciare ale partii contractante solicitate o hotarire
definitiva;
f) nici o autoritate judiciara a statului solicitat sa nu fi fost investita
cu o actiune, intre aceleasi parti si avind acelasi obiect, anterior
introducerii actiunii la autoritatea judiciara care a pronuntat hotarirea a
carei recunoastere se cere.
2. Prin hotariri judecatoresti, in sensul prezentului capitol, se inteleg,
de asemenea, dispozitiile referitoare la repararea pagubelor sau restituirea
lucrurilor, cuprinse intr-o hotarire penala.
Art. 13
Autoritatea judiciara a statului in care s-a pronuntat hotarirea este
considerata competenta, in sensul articolului 12 litera a, daca:
a) la data introducerii actiunii, piritul avea domiciliul sau resedinta pe
teritoriul acestui stat;
b) piritul, avind o intreprindere sau o sucursala cu caracter comercial sau
industrial ori de alta natura, pe teritoriul acestui stat, a fost chemat in
judecata pentru un litigiu in legatura cu activitatea intreprinderii sau
sucursalei;
e) prin acord expres sau tacit intre reclamant si pirit, obligatia contractuala
care formeaza obiectul litigiului a fost sau urmeaza sa fie executata pe
teritoriul acestui stat.
d) in materie de raspundere extracontractuala, faptul din care deriva
raspunderea a avut loc pe teritoriul acestui stat;
e) piritul s-a supus expres competentei acestei autoritati judiciare, fie
prin alegerea domiciliului, fie printr-un acord privind alegerea instantei
competente, cu conditia ca aceasta alegere sa nu fie interzisa de legea partii
contractante solicitate;
f) piritul s-a aparat cu privire la fondul litigiului, fara sa fi ridicat
vreo exceptie cu privire la competenta;
g) litigiul a avut ca obiect un drept real asupra unor bunuri imobile
situate pe teritoriul partii contractante in care s-a pronuntat hotarirea;
h) hotarirea priveste starea sau capacitatea unei persoane care, la data
introducerii actiunii, avea cetatenia partii contractante pe teritoriul careia
hotarirea a fost pronuntata.
Art. 14
Dispozitiile articolului 12 litera e si ale articolului 13 nu se aplica
hotaririlor referitoare la litigiile pentru care conventiile internationale la
care cele doua parti contractante sint parti recunosc competenta exclusiva a
jurisdictiei parti contractante solicitate sau a unui stat tert.
Art. 15
Autoritatile judiciare ale partii contractante solicitate, la examinarea
imprejurarilor pe care se intemeiaza competenta autoritatilor judiciare ale
celeilalte parti contractante, sint tinute de constatarile de fapt cuprinse in
hotarirea ce urmeaza a fi recunoscuta.
Art. 16
1. Hotaririle autoritatilor judiciare ale uneia dintre cele doua parti
contractante care sint recunoscute pe teritoriul celeilalte parti, in
conformitate cu prevederile prezentei conventii, sint executorii pe teritoriul
acestei din urma parti, daca sint executorii in statul in care au fost
pronuntate.
2. Procedura obtinerii exequaturului este reglementata de legea statului in
care se cere executarea.
Art. 17
1. Cererea pentru valorificarea unei hotariri judecatoresti in celalalt
stat va fi insotita de:
a) o copie a hotaririi certificata pentru conformitate cu originalul;
b) o adeverinta din care sa rezulte ca hotarirea are putere de lucru
judecat, daca aceasta nu este mentionata in mod expres in hotarire;
c) daca hotarirea a fost data fara ca piritul sa fi participat la proces, o
copie certificata pentru conformitate cu originalul a citatiei sau un alt
document din care sa rezulte ca piritul a fost regulat citat.
2. Cind se cere executarea unei hotariri, din copia certificata a acesteia
trebuie sa rezulte ca hotarirea a fost investita cu formula executorie.
3. Documentele la care se refera prezentul articol vor fi insotite de
traduceri in limba partii solicitate, certificate potrivit prevederilor
articolului 3 paragraful 2 din prezenta conventie.
4. Documentele la care se refera prezentul articol nu au nevoie de
legalizare.
Art. 18
1. Tranzactiile incheiate in fata autoritatilor judiciare ale uneia dintre
cele doua parti contractante, competente in sensul prezentei conventii, sint
recunoscute si declarate executorii pe teritoriul celeilalte parti
contractante, daca tranzactia este executorie in statul in care a fost
incheiata si nu contine prevederi contrare ordinii publice a partii
contractante solicitate.
2. Cererea pentru valorificarea unei tranzactii in celalalt stat va fi
insotita de o copie certificata a tranzactiei si de o adeverinta a autoritatii
judiciare in fata careia tranzactia a fost incheiata, din care sa rezulte ca
tranzactia are valoare de titlu executor. Prevederile articolului 17
paragrafele 3 si 4 sint aplicabile.
Art. 19
In ceea ce priveste executarea hotaririlor referitoare la cheltuielile de
judecata, se aplica prevederile articolelor 18 si 19 din Conventia de la Haga
din 1 martie 1954. Dispozitiile articolului 4 din prezenta conventie sint, de
asemenea, aplicabile.
Art. 20
Hotaririle arbitrale pronuntate pe teritoriul unei parti contractante vor
fi recunoscute si executate pe teritoriul celeilalte parti, potrivit Conventiei
pentru recunoasterea si executarea sentintelor arbitrale straine, adoptata la
New York la 10 iunie 1958.
Art. 21
1. Actele notariale care sint executorii pe teritoriul partii contractante
in care au fost incheiate sint declarate executorii pe teritoriul celeilalte
parti contractante dupa procedura prevazuta pentru hotaririle judecatoresti, in
masura in care aceasta este aplicabila si daca actul nu contravine ordinii
publice a partii contractante solicitate.
2. Persoana care intelege sa valorifice un act notarial pe teritoriul
celeilalte parti contractante va prezenta o copie certificata a actului,
prevazuta cu sigiliu, si o adeverinta din care sa rezulte ca actul constituie
titlu executor. Dispozitiile articolului 17 paragrafele 3 si 4 sint aplicabile.
Art. 22
Dispozitiile prezentului capitol referitoare la executarea hotaririlor
judecatoresti, a tranzactiilor judiciare, precum si a actelor notariale, nu
aduc atingere dispozitiilor legale ale partilor contractante privind transferul
in strainatate de bunuri de interes artistic si cultural.
Art. 23
Prevederile prezentului capitol nu se aplica hotaririlor judecatoresti,
tranzactiilor si actelor notariale in materie de faliment, concordat sau
proceduri analoge, precum si in materie de succesiuni.
Art. 24
Dispozitiile prezentului capitol nu se aplica hotaririlor judecatoresti,
tranzactiilor si actelor notariale pronuntate sau incheiate anterior intrarii
in vigoare a prezentei conventii.
PARTEA a III-a
Asistenta judiciara in materie penala
CAP. 1
Asistenta judiciara
Art. 25
1. Comunicarea de acte si comisiile rogatorii in materie penala se
efectueaza potrivit prevederilor articolelor 7, 8, 9 si 11 din prezenta
conventie.
2. Cererea pentru comunicari de acte sau pentru efectuarea de comisii
rogatorii trebuie sa contina, pe linga mentiunile prevazute in articolul 8 al
prezentei conventii, si descrierea faptei si calificarea infractiunii.
Art. 26
Asistenta judiciara in materie penala nu va fi acordata, daca:
a) procesul penal priveste o infractiune pentru care extradarea nu poate fi
acordata, potrivit prevederilor articolului 33 paragraful 1 litera d din
prezenta conventie;
b) este indeplinita conditia prevazuta la articolul 33 paragraful 3;
c) partea contractanta solicitata considera ca acordarea asistentei
judiciare ar putea aduce atingere suveranitatii, securitatii sau ordinii sale
publice.
Art. 27
Asistenta judiciara in materie penala poate fi refuzata daca procesul penal
priveste o infractiune pentru care extradarea nu poate fi acordata, potrivit
articolului 33 paragraful 1 literele a, b si c din prezenta conventie.
Art. 23
In cazurile prevazute de articolele 26 si 27, partea contractanta
solicitata va comunica partii solicitante dispozitiile din prezenta conventie
in temeiul carora asistenta judiciara a fost refuzata.
Art. 29
Fiecare parte contractanta va comunica celeilalte parti date privind
hotaririle definitive pronuntate impotriva cetatenilor acesteia din urma,
transmitind, totodata, amprentele digitale existente ale condamnatilor.
Art. 30
Partile contractante isi vor transmite, la cerere, in mod gratuit, extrase
de cazier judiciar cu privire la persoanele impotriva carora s-a inceput un
proces penal.
CAP. 2
Extradarea
Art. 31
1. Partile contractante se angajeaza sa-si extradeze reciproc, potrivit
regulilor si conditiilor prevazute in prezentul capitol, persoanele care se
gasesc pe teritoriul propriu si impotriva carora s-a inceput un proces penal
sau care urmeaza sa execute o pedeapsa.
2. Extradarea se admite numai daca fapta pentru care s-a cerut extradarea
este pedepsita de legile ambelor parti contractante.
3. Extradarea in vederea urmaririi sau judecarii se admite numai daca,
potrivit legilor ambelor parti contractante, fapta atrage o pedeapsa privativa
de libertate al carei maximum este mai mare de 2 ani sau o pedeapsa mai severa,
iar cind este ceruta in vederea executarii pedepsei, numai daca pedeapsa
pronuntata este mai mare de 1 an sau mai severa.
Art. 32
1. Partile contractante nu vor acorda extradarea cetatenilor proprii.
Calitatea de cetatean se apreciaza in momentul cererii de extradare.
2. Partea contractanta solicitata va refuza extradarea apatrizilor care au
domiciliul pe teritoriul acesteia, precum si a persoanelor care au obtinut
dreptul de azil.
3. Partea contractanta solicitata se angajeaza ca, in masura in care are
competenta de a judeca, sa urmareasca persoanele prevazute in paragrafele
precedente care au comis pe teritoriul celeilalte parti contractante fapte
pedepsite de legile ambelor state, daca partea contractanta solicitanta va
transmite, pe cale diplomatica, o cerere in acest scop la care se anexeaza
dosarul, documentele, obiectele si informatiile aflate in posesia sa. Partea
solicitanta va fi informata despre urmarea ce s-a dat cererii.
Art. 33
1. Extradarea nu va fi acordata daca infractiunea pentru care este ceruta:
a) a fost comisa pe teritoriul partii contractante solicitate;
b) a fost comisa pe teritoriul unui stat tert, iar legislatia partii
contractante solicitate nu permite exercitarea actiunii penale pentru o astfel
de infractiune daca este comisa in afara teritoriului propriu sau nu admite
extradarea pentru infractiunea pentru care s-a cerut extradarea;
c) este, potrivit legii uneia dintre partile contractante, prescrisa sau
amnistiata ori exista o alta cauza care impiedica exercitarea actiunii penale
sau executarea pedepsei;
d) este considerata de partea solicitata ca infractiune politica sau ca
infractiune conexa la aceasta infractiune. Aceeasi regula se aplica daca partea
solicitata are motive serioase sa considere ca cererea de extradare, motivata
pe o infractiune de drept comun, a fost prezentata cu scopul de a urmari sau de
a pedepsi o persoana pentru considerente de rasa, religie, nationalitate sau de
opinii politice ori ca exista riscul ca situatia acestei persoane sa fie
agravata pentru unul sau altul dintre motivele sus-mentionate.
2. In aplicarea dispozitiilor literei d a paragrafului precedent, daca
extradarea a fost ceruta pentru o infractiune de captura ilicita de aeronave,
partea contractanta solicitata va aprecia, avind in vedere consecintele faptei,
daca caracterul de infractiune de drept comun nu trebuie considerat prevalent.
Daca extradarea va fi refuzata, partea solicitata trebuie sa exercite
neconditionat, actiunea penala impotriva autorului faptei. Autoritatea
judiciara va aplica prevederile legale in conditiile prevazute de legea sa
proprie pentru o infractiune grava.
3. Extradarea nu va fi, de asemenea, acordata daca fata de persoana a carei
extradare se cere si pentru aceeasi infractiune o autoritate judiciara a partii
solicitate a pronuntat o hotarire definitiva sau daca a intervenit un act
judiciar care pune capat procesului penal ori este in curs un proces penal.
Art. 34
1. Dispozitiile prezentului capitol nu se aplica in cazul infractiunilor
militare care nu constituie infractiuni de drept comun, precum si infractiunilor
prevazute de legile fiscale, vamale, valutare sau cu privire la presa.
9. Totusi, prevederile paragrafului precedent nu exclud posibilitatea ca
partile contractante sa cada de acord asupra extradarii si pentru aceste
infractiuni, in fiecare caz in parte.
Art. 35
Daca infractiunea pentru care se cere extradarea este pedepsita cu pedeapsa
capitala de legislatia partii contractante solicitante, aceasta pedeapsa nu va
fi aplicata, iar in cazul in care a fost pronuntata, nu va fi executata.
Art. 36
1. Extradarea poate fi aminata daca impotriva persoanei a carei extradare
se cere s-a inceput un proces penal ori are de executat o pedeapsa privativa de
libertate pe teritoriul partii contractante solicitate, pentru o alta
infractiune decit aceea pentru care se cere extradarea.
2. In caz de aminare, extradarea se poate face numai dupa ce procesul penal
a luat sfirsit sau, cind s-a pronuntat o hotarire de condamnare, numai dupa ce
pedeapsa a fost executata.
3. In cazul in care aminarea extradarii ar putea atrage implinirea
termenului de prescriptie a actiunii sau ar putea crea greutati pentru
stabilirea faptelor, partea contractanta solicitata poate admite extradarea
temporara sub conditia expresa ca persoana a carei extradare se cere va fi
inapoiata dupa efectuarea actelor procesuale pentru care s-a admis extradarea.
Art. 37
Persoana extradata nu va putea fi urmarita, judecata sau detinuta in
vederea executarii unei pedepse pentru o infractiune comisa anterior predarii
si diferita de aceea pentru care s-a cerut extradarea, in afara de cazul cind:
a) statul care a predat-o consimte; in acest scop va trebui prezentata o
cerere, insotita de documentele prevazute in articolul 39 si de un
proces-verbal incheiat de autoritatea judiciara, continind declaratiile
extradatului asupra extinderii extradarii si mentiunea cu privire la
posibilitatea ce i s-a acordat de a inainta un memoriu in apararea sa
autoritatilor partii solicitate;
b) desi a avut posibilitatea, nu a parasit teritoriul partii contractante
solicitante in termen de o luna de la terminarea procesului penal ori de la
executarea pedepsei sau, parasind acest teritoriu, a revenit ulterior.
Art. 38
Cu exceptia cazului prevazut la litera b a articolului precedent,
consimtamintul partii solicitate va fi necesar pentru a permite partii
solicitante sa extradeze catre un stat tert persoana care i-a fost predata.
Art. 39
1. La cererea de extradare se anexeaza:
a) copia certificata a mandatului de arestare sau, cind extradarea se cere
pentru executarea pedepsei, copia certificata a hotaririi ramase definitive. In
cazul in care in mandatul de arestare nu se mentioneaza infractiunea, locul si
timpul savirsirii acesteia, precum si calificarea ei juridica, aceste date vor
fi aratate intr-o anexa certificata;
b) copia dispozitiilor de lege aplicabile;
c) date privind durata pedepsei neexecutate, in cazul cererii de extradare
a unei persoane condamnate care a executat numai o parte din pedeapsa;
c) orice date care ar putea fi utile la identificarea persoanei a carei
extradare se cere.
2. Partea contractanta solicitata poate cere date suplimentare daca
mentiunile prevazute la paragraful 1 sint incomplete. Cealalta parte
contractanta trebuie sa dea curs acestei cereri in cel mult 45 de zile. Pentru
motive exceptionale, partile contractante pot prelungi acest termen cu 15 zile.
Daca partea contractanta solicitanta nu prezinta in termenul stabilit datele
suplimentare cerute, partea contractanta solicitata poate dispune punerea in
libertate a persoanei arestate.
Art. 40
Dupa primirea cererii de extradare, daca sint indeplinite toate conditiile
de forma ale extradarii, partea contractanta solicitata va lua neintirziat
masuri pentru arestarea persoanei a carei extradare se cere, cu exceptia
cazurilor cind din actele anexate la cerere rezulta in mod neindoios ca,
potrivit prezentei conventii, extradarea nu este admisibila.
Art. 41
1. Arestarea unei persoane poate avea loc si inainte de primirea cererii de
extradare, daca s-a primit o cerere in acest sens de la partea contractanta
solicitanta. In cerere se va mentiona mandatul de arestare sau hotarirea
definitiva pronuntata impotriva acelei persoane, precizind ca cererea de
extradare va fi trimisa ulterior. Cererea poate fi facuta prin posta, telegraf
sau telex.
2. Despre arestarea facuta potrivit paragrafului precedent va fi informata
neintirziat cealalta parte contractanta.
3. Durata arestarii provizorii dispusa in conditiile paragrafului 1 poate
fi de cel mult o luna. Acest termen va putea fi prelungit cu 15 zile, la
cererea motivata a partii contractante solicitante.
Art. 42
1. Partea contractanta solicitata va face cunoscut partii contractante
solicitante hotarirea sa asupra cererii de extradare, mentionind, in cazul
refuzarii acestei cereri, prevederile din conventie in baza carora a fost luata
hotarirea.
2. In cazul in care cererea de extradare este admisa, partea contractanta
solicitata va comunica partii contractante solicitante locul si data predarii
persoanei extradate.
3. Daca reprezentantul partii contractante solicitante nu se prezinta la
data si locul indicate pentru a i se preda persoana a carei extradare a fost
admisa si nici nu s-a solicitat o aminare, persoana arestata va fi pusa in
libertate. In acest caz, daca cererea de extradare este repetata, extradarea
poate fi refuzata.
4. Aminarea prevazuta in paragraful precedent nu poate depasi 15 zile.
Art. 43
Daca extradarea este ceruta de mai multe state, fie pentru aceleasi fapte,
fie pentru fapte diferite, partea solicitata va hotari, tinind seama de toate
circumstantele si, in special, de gravitatea infractiunii, de locul in care a
fost comisa, de cetatenia persoanei a carei extradare se cere, de posibilitatea
unei extradari ulterioare intre statele solicitante si de data acestor cereri.
Art. 44
Daca persoana extradata se sustrage de la urmarirea penala, de la judecata
ori de la executarea pedepsei si se intoarce pe teritoriul partii contractante
solicitate, ea va putea fi extradata din nou. In acest caz, la cererea de
extradare nu se mai anexeaza actele prevazute la articolul 39.
Art. 45
1. La cererea partii contractante solicitante, partea contractanta
solicitata va transmite:
a) obiectele care pot servi ca mijloc de proba in procesul penal; aceste
obiecte se transmit si in cazul cind extradarea nu poate avea loc din cauza
mortii, sustragerii sau din alte cauze;
b) obiectele care in mod cert provin din infractiune ori au servit la
savirsirea acesteia.
Predarea si primirea obiectelor se fac pe baza unui proces-verbal.
2. Daca obiectele cerute sint necesare partii contractante solicitate
intr-o cauza penala, ele pot fi retinute provizoriu sau predate cu conditia de
a fi restituite.
3. Drepturile partii contractante solicitate sau ale tertilor asupra
acestor obiecte sint rezervate. Obiectele asupra carora exista asemenea
drepturi vor fi restituite partii contractante solicitate, cit mai curind
posibil.
Art. 46
1. Fiecare parte contractanta autoriza, la cerere, tranzitul pe teritoriul
sau al persoanelor extradate celeilalte parti contractante de catre un stat
tert.
2. Cererea pentru autorizarea unui astfel de tranzit se adreseaza si se
rezolva dupa normele prevazute pentru cererea de extradare.
3. Partile contractante nu sint obligate sa autorize tranzitul persoanelor
a caror extradare nu poate avea loc, potrivit prezentei conventii.
Art. 47
1. Cheltuielile de extradare se suporta de partea contractanta pe
teritoriul careia s-au facut.
2. Cheltuielile de tranzit se suporta de partea contractanta solicitanta.
Art. 48
1. Partile contractante isi comunica reciproc informatii cu privire la
rezultatul procesului penal pornit impotriva persoanelor extradate.
2. Daca fata de aceste persoane a fost pronuntata o hotarire definitiva, se
va transmite o copie a acesteia.
Art. 49
In problemele privind extradarea, cele doua parti contractante vor comunica
intre ele pe cale diplomatica.
Art. 50
Prevederile prezentului capitol nu aduc atingere dispozitiilor altor
conventii internationale care reglementeaza extradarea in materii speciale, la
care ambele state contractante sint parti.
Art. 51
Dispozitiile prezentului capitol se aplica infractiunilor comise ulterior
intrarii in vigoare a prezentei conventii. Totusi, partile contractante vor
putea, potrivit legislatiei proprii, sa acorde extradarea si pentru infractiuni
comise anterior.
PARTEA a IV-a
Protectia martorilor si expertilor
Art. 52
Martorul sau expertul care, aflindu-se pe teritoriul unei parti
contractante, s-a prezentat ca urmare a unei citatii in fata unei autoritati
judiciare a celeilalte parti contractante, nu poate, oricare ar fi cetatenia
sa, sa fie urmarit, arestat sau supus executarii unei pedepse, pe teritoriul
acesteia, pentru infractiunea care formeaza obiectul procesului in care a fost
citat sau pentru o alta infractiune savirsita inainte de plecarea de pe
teritoriul partii solicitate.
Art. 53
Martorul sau expertul pierde garantia prevazuta la articolul 52 daca nu a
parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de 15 zile de la
data cind autoritatea judiciara care l-a chemat ii face cunoscut ca prezenta
lui nu mai este necesara. In acest termen nu se include timpul in care martorul
sau expertul nu a putut parasi teritoriul acestei parti din motive independente
de vointa sa.
PARTEA a V-a
Dispozitii finale
Art. 54
Eventualele divergente cu privire la interpretarea si aplicarea prezentei
conventii se vor rezolva pe cale diplomatica.
Art. 55
La data intrarii in vigoare a prezentei conventii, Conventia de extradare
dintre Romania si Italia, incheiata la Bucuresti la 17 august 1880, va inceta
sa mai fie in vigoare.
Art. 56
1. Prezenta conventie va fi ratificata. Schimbul instrumentelor de
ratificare se va face la Roma, cit mai curind posibil.
2. Prezenta conventie va intra in vigoare in a 30-a zi de la data
schimbului instrumentelor de ratificare si va ramine in vigoare pina la
expirarea termenului de 6 luni de la data cind va fi denuntata de una dintre
cele doua parti contractante.
Drept pentru care plenipotentiarii celor doua parti contractante au semnat
prezenta conventie si au aplicat sigiliile lor.
Facuta la Bucuresti la 11 noiembrie 1972, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana si italiana, ambele texte facind deplina credinta.