DECRET
Nr. 266 din 25 septembrie 1948
pentru organizarea Ministerului Invatamantului Public
ACT EMIS DE: MINISTERUL INVATAMANTULUI PUBLIC
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 27 septembrie 1948

CAP. 1
Dispozitiuni generale
Art. 1
Ministerul Invatamantului Public conduce si organizeaza invatamantul din
institutiile sale de invatamant; de asemenea coordoneaza, indrumeaza si
supravegheaza intregul invatamant public, de orice grad si categorie precum si
educatia tineretului.
Art. 2
In cadrul atributiunilor generale prevazute la art. 1 din prezenta lege,
Ministerul Invatamantului Public stabileste normele si ia masurile necesare,
privind:
a) Politica scolara in toate institutiile de invatamant public;
b) Intocmirea si aducerea la indeplinire a planurilor de lucru, care sa
puna in concordanta invatamantul cu dezvoltarea economica, sociala si culturala
a R.P.R.;
c) Conducerea si organizarea tuturor institutiilor administrate de acest
minister;
d) Indrumarea, coordonarea si supravegherea intregului invatamant public,
de orice grad si categorie;
e) Indrumarea si supravegherea educatiei tineretului.
CAP. 2
Conducerea
Art. 3
Ministerul Invatamantului Public este condus de un ministru.
Art. 4
In cadrul Ministerului Invatamantului Public, vor functiona doi ministri
adjuncti, ale caror atributiuni vor fi stabilite de ministrul invatamantului
public, prin deciziuni publicate in Monitorul Oficial.
Art. 5
Ministerul Invatamantului Public va avea trei secretari generali.
Numirea secretarilor generali se va face prin decret, la propunerea
ministrului invatamantului public.
Atributiunile secretarilor generali vor fi stabilite prin deciziuni date de
catre ministrul invatamantului public si publicate in Monitorul Oficial.
Art. 6
Ministrul invatamantului public poate delega ministrilor adjuncti si
secretarilor generali ori care din atributiunile sale, afara de acelea care
prin legi sunt rezervate exclusiv ministrului.
Art. 7
Ministrul invatamantului public si ministrii adjuncti vor putea folosi
consilieri, pentru aviz si consultare.
Acesti consilieri pot fi angajati dintre specialistii recunoscuti sau
delegati dintre functionarii publici.
Angajarea sau delegarea in calitate de consilier se face de ministrul
invatamantului public, prin deciziuni publicate in Monitorul Oficial.
CAP. 3
Organizare
SECTIA I
Dispozitiuni generale
Art. 8
Ministerul Invatamantului Public are urmatoarele organe:
1. Organe administrative centrale.
2. Organe administrative exterioare.
Art. 9
Pe langa Ministerul Invatamantului Public, functioneaza ca institutie anexa
Casa de Economie, Credit si Ajutor a Corpului Didactic.
SECTIA a II-a
Organele administratiei centrale
Art. 10
Ministerul Invatamantului Public functioneaza cu urmatoarele diviziuni
administrative centrale:
1. Directiunea invatamantului prescolar.
2. Directiunea invatamantului elementar.
3. Directiunea invatamantului mediu.
4. Directiunea invatamantului superior.
5. Directiunea de indrumare a Corpului didactic.
6. Directiunea educatiei tineretului.
7. Directiunea educatiei fizice si a sportului.
8. Directiunea de studii.
9. Directiunea personalului.
10. Directiunea administrativa a bunurilor.
11. Directiunea contabilitatii.
13. Contenciosul.
14. Cabinetele ministrilor si secretarilor generali.
Art. 11
Directiunea invatamantului prescolar are urmatoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite si ia masurile necesare potrivit art. 1 si 2
din prezenta lege in sfera de activitate;
b) Conduce, organizeaza, indrumeaza si supravegheaza institutiile de
invatamant prescolar (camine de zi si gradini de copii);
c) Tine evidenta si asigura repartizarea rationala a personalului didactic
al invatamantului prescolar, luand in acest scop si avizul Directiunii
personalului.
Art. 12
Directiunea invatamantului prescolar are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul gradinilor de copii.
2. Serviciul caminelor de zi.
3. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva si informatii.
Art. 13
Directiunea invatamantului elementar are urmatoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite si ia masurile necesare, potrivit art. 1 si 2
din prezenta lege, in sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeaza, indrumeaza si supravegheaza institutiile de
invatamant elementar si cursurile de alfabetizare;
c) Tine evidenta si asigura repartizarea rationala a personalului didactic
al invatamantului elementar, luand, in acest scop si avizul directiunii
personalului.
Art. 14
Directiunea invatamantului elementar are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul invatamantului elementar I.
2. Serviciul invatamantului elementar II.
3. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva si informatii.
Art. 15
Directiunea invatamantului mediu are urmatoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite si ia masurile necesare, potrivit art. 1 si 2
din prezenta lege, in sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeaza, indrumeaza si supravegheaza institutiile de
invatamant mediu, administrate de acest minister;
c) Indrumeaza si supravegheaza, in cadrul atributiunilor sale, scolile de
invatamant mediu administrate de alte ministere sau institutiuni;
d) Tine evidenta si asigura repartizarea rationala a personalului didactic
luand in acest scop si avizul directiunii personalului.
Art. 16
Directiunea invatamantului mediu are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul scolilor tehnice si profesionale.
2. Serviciul scolilor pedagogice.
3. Serviciul liceelor.
4. Serviciul scolilor speciale.
5. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
6. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 17
Directiunea invatamantului superior are urmatoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite si ia masurile necesare, potrivit art. 1 si 2
din prezenta lege, in sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeaza, indrumeaza si controleaza institutiile de
invatamant de grad superior administrate de acest minister;
c) Indrumeaza si supravegheaza, in cadrul atributiunilor sale, institutele
de invatamant superior, administrate de alte ministere sau institutiuni;
d) Tine evidenta si asigura repartizarea rationala a personalului din
invatamantul superior, luand in acest scop si avizul directiunii personalului.
Art. 18
Directiunea invatamantului superior are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul invatamantului universitar si politehnic.
2. Serviciul institutelor de invatamant superior.
3. Serviciul invatamantului superior pedagogic.
4. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
5. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 19
Directiunea de indrumare a Corpului didactic are in atributiile sale:
initierea, organizarea, conducerea si supravegherea scolilor si cursurilor de
indrumare pentru Corpul didactic.
Art. 20
Directiunea de indrumare a Corpului didactic are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul organizarii si evidentii.
2. Serviciul programelor si bibliotecilor.
3. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 21
Directiunea educatiei tineretului are urmatoarele atributiuni:
a) Organizeaza, indrumeaza si controleaza activitatea educativa a
tineretului din scolile administrate de acest minister;
b) Indrumeaza, coordoneaza si supravegheaza activitatea educativa a
tineretului din intreaga tara;
c) Elaboreaza programele si materialul necesar activitatii educative a
tineretului.
Art. 22
Directiunea educatiei tineretului are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul organizarii si evidentii.
2. Serviciul programelor si materialului cultural.
3. Serviciul de indrumare si control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 23
Directiunea educatiei fizice si a sportului, are urmatoarele atributiuni:
a) Organizeaza, indrumeaza si supravegheaza educatia fizica si sportiva a
tineretului din scolile administrate de acest minister;
b) Indrumeaza, coordoneaza si supravegheaza educatia fizica si activitatea
sportiva a tineretului din intreaga tara.
Art. 24
Directiunea educatiei fizice si a sportului are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul organizarii si evidentii.
2. Serviciul programelor.
3. Serviciul de indrumare si control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 25
Directiunea de studii are urmatoarele atributiuni:
a) Studiaza si propune normele de activitate si masurile ce urmeaza a fi
luate potrivit art. 1 si 2 din prezenta lege;
b) Centralizeaza si prelucreaza intregul material documentar si statistic,
necesar cunoasterii realitatilor invatamantului;
c) Studiaza, elaboreaza si propune proiecte de legi, regulamente, programe
si manuale pentru activitatea didactica, educativa si culturala;
d) Asigura aparitia presei pedagogice si a publicatiilor Ministerului
Invatamantului Public;
e) Tine legatura cu Ministerul Afacerilor Externe pentru a asigura
relatiunile cu strainatatea, in ce priveste problemele de invatamant.
Art. 26
Directiunea de studii are urmatoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul de studii si legislatie.
2. Serviciul de publicatii si presa.
3. Serviciul statistic si de documentare.
4. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 27
Directiunea personalului are urmatoarele atributiuni:
a) Aplica Statutul functionarilor publici, precum si toate legile generale
si speciale privitoare la drepturile si obligatiunile functionarilor publici,
administrativi sau din corpuri speciale apartinand acestui minister;
b) Tine evidenta si da avize directiunilor respective, cu privire la
repartizarea rationala a personalului didactic;
c) Tine evidenta si asigura repartizarea rationala a personalului
administrativ apartinand acestui minister;
Art. 28
Directiunea personalului are urmatoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul personalului didactic.
2. Serviciul personalului administrativ.
3. Serviciul evidentii incadrarilor la lucru.
4. Serviciul pensii si carnete C.F.R.
5. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
6. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 29
Directiunea administrativa a bunurilor are urmatoarele atributiuni:
a) Organizeaza, indrumeaza si supravegheaza administrarea bunurilor mobile
si imobile aflate in folosinta Ministerului si a tuturor scolilor de orice grad
si categorie de invatamant, precum si a acelora apartinand institutiilor
administrate sau depinzand de acest minister;
b) Organizeaza, supravegheaza si controleaza primirea, tinerea,
inregistrarea, repartizarea, expedierea si clasarea corespondentei;
c) Da directive generale pentru rezolvarea corespondentei primita de
minister;
d) Achizitioneaza bunurile necesare ministerului, in conformitate cu
dispozitiunile legale;
e) Propune angajarea cheltuielilor, necesare pentru achizitionarea si
administrarea bunurilor;
f) Organizeaza, controleaza si indrumeaza activitatea comitetelor scolare
ale scolilor de invatamant prescolar, elementar si mediu;
g) Ingrijeste de inzestrarea scolilor cu materialul didactic necesar,
precum si cu manualele scolare.
Art. 30
Directiunea administrativa a bunurilor are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul administrarii bunurilor.
2. Serviciul inzestrarii.
3. Serviciul tehnic.
4. Serviciul comitetelor scolare.
5. Serviciul de indrumare si control.
6. Serviciul evidentei bunurilor.
7. Serviciul taberelor si coloniilor.
8. Serviciul registraturii si arhivei generale.
9. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
Art. 31
Directiunea contabilitatii are urmatoarele atributiuni:
a) Intocmirea bugetului de venituri si cheltuieli cum si evidenta
executarii acestui buget;
b) Ordonantarea cheltuielilor de personal, materiale si investitii;
c) Inregistrarea in scriptele de contabilitate, a tuturor miscarilor
patrimoniale si bugetare;
d) Controlul contabil al institutiilor administrate de Ministerul
Invatamantului Public;
e) Indeplinirea tuturor celorlalte atributiuni stabilite de legea
contabilitatii publice, cum si de alte legi cu caracter financiar.
Art. 32
Directiunea contabilitatii este organizata si va functiona potrivit
normelor prevazute in Legea nr. 16 din 11 Martie 1938, cu modificarile
ulterioare republicata la 3 Martie 1944.
Art. 33
Directiunea asistentei si igienei scolare are urmatoarele atributiuni:
a) Hotaraste si ia cele mai potrivite masuri de asistenta in toate
domeniile pentru tineret, personal administrativ, corp didactic;
b) Organizeaza si indrumeaza medicina preventiva in toate institutiile
apartinand Ministerului Invatamantului Public;
c) Asigura igiena in scoli si in celelalte institutii ale ministerului
supraveghind starea sanatatii elevilor, precum si a personalului didactic
administrativ.
Art. 34
Directiunea asistentei si igienei scolare are urmatoarele subdiviziuni
administrative:
1. Serviciul asistentei.
2. Serviciul fonduri si materiale.
3. Serviciul igienei.
4. Serviciul de evidenta, indrumare si control.
5. Serviciul de secretariat, arhiva si informatiuni.
6. Comisia medicala centrala.
Art. 35
Contenciosul este organizat si va functiona conform legii pentru
organizarea corpului de avocati publici, indeplinind atributiunile prevazute de
acea lege.
Personalul Contenciosului este format din avocati, repartizati de
Ministerul Justitiei, referentii si functionarii necesari din cadrul
Ministerului Invatamantului Public.
Art. 36
Cabinetul ministrului va fi condus de catre un director de cabinet, ajutat
de un sef de cabinet, iar cabinetele ministrilor adjuncti si ale secretarilor
generali, de catre un sef de cabinet.
Atat directorul de cabinet cat si sefii de cabinet vor fi delegati prin
decizie publicata in Monitorul Oficial.
SECTIA a III-a
Organele administratiei exterioare
Art. 37
Organele exterioare ale Ministerului Invatamantului Public sunt:
Inspectoratele scolare judetene.
Art. 38
Inspectoratele scolare judetene au ca atributiuni generale indrumarea,
supravegherea si controlul din punct de vedere didactic, educativ si
administrativ a tuturor institutiilor de invatamant prescolar, elementar si
mediu pendinte de Ministerului Invatamantului Public din judetul respectiv
precum si a scolilor medii ce depind de alte ministere in ceea ce priveste
indrumarea, supravegherea si controlul din punct de vedere didactic si
educativ.
In afara de atributiunile de ordin general, ele mai au atributiunile
prevazute de legile si regulamentele invatamantului precum si acele delegate de
ministru prin decizii publicate in Monitorul Oficial.
Art. 39
Fiecare inspector scolar judetean are urmatoarele subdiviziuni:
1. Sectia personalului.
2. Sectia activitatii pedagogice si educative.
3. Sectia de contabilitate si ordonantare.
4. Sectia administrativa.
5. Sectia secretariat, registratura, arhiva si informatii.
Art. 40
Inspectoratul scolar judetean este condus de un inspector judetean sef.
Inspectorii judeteni sefi sunt ajutati in indeplinirea atributiunilor lor
de: inspectori si subinspectori pentru invatamantul prescolar, elementar si mediu
precum si de inspectori si subinspectori administrativi necesari.
Inspectoratele scolare judetene vor fi incadrate cu functionari
administrativi necesari.
Art. 41
In judetele care au scoli ale nationalitatilor conlocuitoare cu limba de predare
materna, se va tine seama de acest fapt la organizarea inspectoratelor scolare
judetene respective.
Art. 42
La fiecare Inspectorat scolar judetean va functiona un birou pedagogic si o
comisie medicala.
Art. 43
Pentru Capitala va functiona un Inspectorat scolar cu aceeasi organizare si
atributii ca si inspectoratele judetene.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 44
In afara de organele prevazute in prezenta lege, la Ministerul
Invatamantului Public vor mai putea functiona, dupa necesitati, diferite
consilii si comisiuni cu caracter didactic si administrativ, in vederea
examinarii problemelor rezultate din indeplinirea atributiunilor prevazute in
legea de fata.
Art. 45
Incadrarea diviziunilor si subdiviziunilor prevazute de prezenta lege, cu
personalul necesar, se va face, prin decizia ministrului invatamantului public,
publicata in Monitorul Oficial.
Art. 46
Diviziunile administrative centrale vor fi conduse de directori, ajutati de
subdirectori si de sefii de serviciu.
Art. 47
Personalul Ministerului Invatamantului Public va fi format din:
a) Functionari recrutati in conditiile Statutului functionarilor publici;
b) Functionari delegati dintre membrii Corpului didactic.
Art. 48
Personalul din Corpul de indrumare si control didactic precum si din cel
educativ va fi recrutat dintre membrii Corpului didactic.
Personalul din Corpul de indrumare si control financiar precum si din cel
administrativ va fi recrutat in conditiile prevazute de Statutul functionarilor
publici.
Art. 49
Pe langa fiecare diviziune administrativa centrala pot functiona referenti
recrutati dintre membrii Corpului didactic sau dintre specialistii recunoscuti.
Art. 50
Administratia Casei Scoalelor si a Culturii Poporului se desfiinteaza.
Toate atributiile avute trec asupra Ministerului Invatamantului Public.
Art. 51
Bunurile mobile si imobile folosite cu orice titlu de institutiile scolare
de orice grad si categorie, precum si ale oricaror institutii culturale si
stiintifice, administrate sau dependente de Ministerul Invatamantului Public,
sunt proprietatea Statului si sunt date in folosinta Ministerului
Invatamantului Public.
De asemeni, bunurile fostei administratii a Casei Scoalelor si a Culturii
Poporului trec in proprietatea Statului si sunt date in folosinta Ministerului
Invatamantului Public, care le poate da orice destinatie indiferent de
destinatia ce le-a fost fixata prin actele de donatie sau testare.
Mutatiunile privind dreptul de proprietate si folosinta vor fi facute de
instantele competente la cererea Ministerului Invatamantului Public.
Art. 51
Legea nr. 494 din 1 Iunie 1941, referitoare la organizarea si functionarea
Ministerului Culturii Nationale si al Cultelor, precum si orice alte legi sau
dispozitiuni contrarii legii de fata, se abroga.