DECRET
Nr. 135 din 17 aprilie 1984
privind retribuirea in acord global a personalului muncitor din transportul
maritim, transportul fluvial si activitatea portuara
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 32 din 18 aprilie 1984

CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intreaga activitate de transport maritim, transport fluvial si in
activitatea portuara se introduce forma de retribuire in acord global pentru
realizarea intr-un anumit termen, tinand seama si de distanta, a unui volum de
prestatii exprimat in tone transportate, numar de calatori transportati, tone
manipulate, tone extractii, alte prestatii.
Art. 2
Colectivul de oameni ai muncii care executa prestatia contractata in acord
global primeste pentru realizarea integrala a acesteia o suma globala
determinata in raport cu tarifele aprobate potrivit legii.
Art. 3
Sumele stabilite in contractul de acord global pentru plata manoperei sunt
ferme si se platesc integral la executarea prestatiilor contractate.
Suma globala prevazuta in contractul de acord global se repartizeaza
membrilor formatiei in raport cu contributia fiecaruia la realizarea
prestatiilor, retributia tarifara si timpul efectiv lucrat.
Art. 4
Conform principiului nelimitarii veniturilor rezultate din munca, intregul
colectiv va putea obtine venituri mai mari daca realizeaza prestatia
contractata intr-o durata mai scurta de timp decat cea stabilita sau cu un
numar mai mic de personal; prin prelungirea duratei de executie sau folosirea
unui numar mai mare de personal muncitor veniturile pe persoana vor fi in mod
corespunzator mai mici, suma prevazuta in contractul de acord global ramanand
aceeasi.
CAP. 2
Art. 5
Unitatile de baza in activitatea de transport maritim, transport fluvial si
in activitatea portuara sunt formatia de lucru complexa.
In activitatea de transport maritim, transport fluvial de marfuri si
calatori, formatia de lucru este cea normata pentru nava, grupa de nave si
sectie.
In activitatea portuara si alte prestatii, formatia de lucru este cea
normata pentru port, sectie, nava portuara, grupa de nave portuare, intretinere
si reparatii, iar formatia de lucru complexa este formatia de docheri si
mecanizatori pentru operatiunile de incarcare-descarcare si manipulare.
In activitatea de extractii, formatia de lucru cuprinde personalul normat
pentru unitatea complexa de extractie - incarcare - descarcare - transport.
Art. 6
Formatia de lucru si formatia de lucru complexa incheie contract de acord
global cu conducerea unitatii din care fac parte.
Contractul de acord global se incheie pentru executarea unor prestatii
determinate constand din transportul unui volum de marfuri, transportul unui
numar de calatori, incarcarea-descarcarea si manipularea unui volum de marfuri,
extractia si transportul unui volum de produse de balastiera, alte lucrari
pentru care formatia primeste o suma globala stabilita pe baza tarifelor si
normelor aprobate potrivit legii.
Art. 7
Contractul de acord global cuprinde:
a) sarcina cantitativa - prestatia;
b) termenul de executie stabilit conform normelor de incarcare-descarcare
pentru activitati portuare si duratele de transport;
c) incadrarea in normele de consum de combustibili, energie, materiale;
d) conditiile specifice de executare a prestatiei;
e) suma cuvenita pentru retribuirea personalului care participa la
realizarea sarcinii cantitative stabilita pe baza tarifelor pe unitatea de
masura a prestatiei.
Art. 8
Formatia de lucru in acord global raspunde de realizarea integrala a
prestatiilor contractate la termenele stabilite, de calitatea corespunzatoare a
acestora si de incadrarea in consumurile normate de combustibili, energie si
materiale.
Pentru executarea prestatiilor, formatia de lucru in acord global ia in
primire navele, instalatiile, utilajele si alte mijloace necesare si raspunde
de intretinerea si repararea curenta a acestora, de folosirea lor rationala si
eficienta pe toata durata normata de utilizare.
Art. 9
Pentru executarea transporturilor, intre intreprinderile de transport
maritim si transport fluvial prestatoare de servicii si unitatile beneficiare
de transport se incheie, in conformitate cu prevederile, planului national unic
de dezvoltare economico-sociala, contractate care cuprind:
a) volumul si structura marfurilor ce se transporta, porturile de incarcare
si descarcare, duratele si graficele de transport, cu repartizarea pe luni si
pe trimestre;
b) preturile pentru efectuarea transporturilor pe baza tarifelor legale si
modalitatile de plata;
c) conditiile speciale de transport;
d) termenele la care beneficiarii sunt obligati sa puna marfurile la
dispozitia transportului pentru incarcare si de preluare a marfurilor in
porturile de destinatie.
e) modul de ambalare si de prezentare a marfurilor la transport.
Pentru marfurile care impun conditii speciale de manipulare si transport
furnizorii vor asigura asistenta tehnica de specialitate.
Art. 10
In vederea executarii in bune conditii a contractului incheiat de
beneficiarii de transport, intreprinderile de exploatare flota maritima, de
exploatare flota si porturi fluviale, de exploatare portuara si grupurile de
exploatare portuara si grupurile de exploatare flota, flota si porturi au
obligatia sa asigure pentru formatiile de lucru in acord global:
a) aprovizionarea tehnico-materiala;
b) intretinerea corespunzatoare a navelor, instalatiilor, utilajelor si a
celorlalte mijloace fixe din dotarea proprie care se folosesc de toate
formatiile de lucru;
c) urmarirea incadrarii in consumurile normate de combustibili, energie si
materiale;
d) controlul si masurile de realizare a calitatii prestatiilor si de
indeplinire a indicatorilor tehnico-economici stabiliti prin plan;
e) imbunatatirea permanenta a structurilor organizatorice in vederea
rationalizarii activitatilor auxiliare si reducerii personalului indirect
productiv si functionaresc, cresterii continue a productivitatii muncii.
CAP. 3
Retribuirea in acord global a personalului muncitor din transporturi si din
activitatea portuara
Art. 11
Sumele cuvenite pentru retribuirea personalului care lucreaza in acord
global se determina astfel:
a) pentru formatiile de lucru constituite la nivel de nava, grupa de nave
si sectie din transportul maritim si transportul fluvial de marfuri - in raport
cu cantitatile transportate exprimate in tone, distantele si tarifele aprobate
potrivit legii. Suma cuvenita se acorda integral la efectuarea transportului
contractat, cu respectarea duratei normate; in cazul depasirii sau reducerii
duratei normate se acorda aceeasi suma.
Duratele normate ale transporturilor de marfuri, timpii de mars si timpii
de stationare, precum si componenta convoaielor optime, sunt prevazute in
anexele nr. 1 a* - 1 d*, 2* 3 a* 3 b*, pentru transportul fluvial, si in anexa
nr. 4*, pentru transportul maritim.
Personalul imbarcat pe navele maritime si fluviale primeste pe durata
transportului pe parcurs extern indemnizatia in valuta stabilita potrivit
legii. Indemnizatia se acorda, de regula, in valuta tarii de destinatie si se
mentine aceeasi atat in cazul reducerii, cat si in cazul depasirii duratelor
normate;
b) pentru formatiile de lucru complexa de docheri, docheri-mecanizatori si
conducatori de utilaje portuare, formatiile de reparatii si intretinere nave si
utilaje portuare, precum si pentru formatiile si categoriile de personal care efectueaza
alte prestatii portuare - pe baza tonelor incarcate, descarcate sau manipulate,
a altor prestatii exprimate fizic si a tarifelor aprobate potrivit legii;
c) pentru unitatile complexe de extractii - incarcare si extractii -
incarcare escarcare - transport produse de balastiera - in raport cu productia
fizica realizata incarcata - descarcata si transportata la locul de destinatie
si cu tarifele si normele aprobate potrivit legii;
d) pentru navele si formatiile de nave de transport fluvial de calatori si
treceri peste Dunare - in functie de numarul calatorilor transportati,
respectarea orarului de transport si tarifele aprobate potrivit legii.
Art. 12
Personalul navigant, pe perioada cat nu se gaseste in voiaj sau nu
efectueaza extractii de produse balastiera, precum si docherii, mecanizatorii
si conducatorii de utilaje portuare, pe perioada cat nu efectueaza operatiuni
de incarcare-descarcare si manipulare de marfuri, vor executa alte lucrari si
vor fi retribuiti pe perioada respectiva in acord global la nivelul formatiei
de lucru in cadrul careia presteaza activitatea.
Art. 13
Pe durata efectuarii reparatiilor, echipajele navelor vor fi repartizate,
de regula, pe alte nave, retinandu-se navele aflate in reparatii un numar minim
de personal necesar pentru stabilirea defectiunilor, executarea unor lucrari de
reparatii, supravegherea si receptia lucrarilor executate de alte unitati,
precum si pentru asigurarea securitatii navei.
In vederea reducerii duratei de imobilizare a navelor in reparatii vor fi
luate masuri pentru buna organizare, pregatire si executare a lucrarilor.
Durata normata si volumul reparatiilor se stabilesc pe baza listelor de
lucrari si a normelor tehnice, in functie de care se determina si sumele
cuvenite ca retributie in acord global.
La repararea navelor fluviale, personalul navigant retinut pe nave va fi
inclus in formatia de acord global care executa reparatia si va fi retribuit
corespunzator activitatii prestate.
Personalul retinut pe navele maritime aflate in reparatii va executa in
acord global, pe baza de contract, o parte din volumul de reparatii determinat
pe baza listelor de lucrari si normelor tehnice. Aceste lucrari se vor executa
concomitent cu efectuarea reparatiilor de catre santierele navale ale
Ministerului Industriei Constructiilor de Masini.
Sumele stabilite prin contractul de acord global se acorda integral cu
conditia respectarii duratei normate si a calitatii lucrarilor de reparatii. In
cazul reducerii sau depasirii duratei normate a reparatiilor sau realizarii
acestora cu un numar mai mare sau mai mic de personal se acorda aceeasi suma.
Art. 14
Intreprinderile de exploatare flota maritima, de exploatare flota si
porturi fluviale, de exploatare portuara, grupurile de exploatare flota, flota
si porturi sunt obligate sa-si dimensioneze personalul la strictul necesar, in
raport cu volumul prestatiilor, si sa-si desfasoare activitatea in conformitate
cu principiile autoconducerii si autogestiunii economico-financiare.
Intregul personal al unitatilor prevazute la alin. 1 este retribuit in
acord global. Sumele pentru retribuirea personalului de administratie al
acestor unitati se stabilesc prin aplicarea cotelor de retribuire calculate la
valoarea prestatiilor prevazute in plan. Cotele maxime de retribuire sunt
prevazute in anexa nr. 5*. Modificarea acestora in functie de volumul, natura
si complexitatea activitatii se face anual prin planul national unic de
dezvoltare economico-sociala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 15
Retributiile tarifare pentru personalul navigant imbarcat pe remorcherele
maritime de 2000 - 16000 C.P. si pe navele fluviale de transport de 2000 - 7000
C.P. sunt cele prevazute in anexele nr. 6 a) si 6 b).
Art. 16
Personalul navigant imbarcat poate participa, in timpul cat este in
schimbul liber, la operatiuni de incarcare, descarcare, manipulare, amarare -
dezarmare si sortare a marfurilor la bordul navelor, precum si la lucrarile de
reparatii. Retributia cuvenita pentru munca astfel prestata se va stabili in
raport cu cantitatea de marfuri incarcata, descarcata sau manipulata, exprimata
in tone, respectiv in raport cu volumul de manopera normat pentru operatiunile
de amarare - dezarmare si pentru reparatii, pe baza tarifelor pe categorii de
marfuri aprobate potrivit legii pentru docheri, docheri - mecanizatori si
conducatori de utilaje. Aceasta retributie se acorda peste drepturile cuvenite
in acord global pentru activitatea de transport.
Art. 17
Personalul navigant care executa receptia navelor noi primeste retributia
tarifara integrala pe intreaga durata a probelor de receptie. Durata normata a
acestora se stabileste potrivit documentatiei tehnice elaborata de proiectant
si acceptata de santier si beneficiar.
Art. 18
Anexele nr. 1 a) - 1 d), 2, 3 a), 3 b), 4, 5, 6 a) si 6 b) fac parte
integranta din prezentul decret.
ANEXA 1
Retributiile Tarifare
RETRIBUTIILE TARIFARE
ale personalului navigant imbarcat pe remorchere maritime portuare cu
capacitate de 2000 - 16000 C.P.
----------------------------------------------------------------------------
Clasa de retribuire la nivel de baza
------------------------------------
Nr. Denumirea functiei Nr. de remorchere remorchere remorchere
crt. grada- maritime maritime maritime
tii portuare de portuare de portuare de
2000 - 4000 4001 - 7000 7001 - 16000
C.P. C.P. C.P.
----------------------------------------------------------------------------
1. Comandant 7 26 27 28
2. Sef mecanic 7 25 26 27
3. Ofiter I 7 19 20 21
4. Ofiter maritim (nave mariti-
me tehnice sau portuare) 7 17 18 19
5. Ofiter mecanic (electrician) I 7 19 20 21
6. Ofiter mecanic (electrician) II 7 17 18 19
7. Ofiter RTG I 7 14 15 16
8. Sef de echipaj 7 12 13 14
9. Ajutor de ofiter mecanic 7 13 13 14
---------------------------------------------------------------------------
-----------------------------
NOTA:
Personalul navigant nebrevetat imbarcat pe remorchere maritime portuare de
2000 - 4000 C.P. va avea retributii tarifare mai mari cu 5 la suta, cel de pe
remorchere de 4001 - 7000 C.p. cu 7 la suta, iar cel de pe remorchere de 7001 -
16000 C.P. cu 10 la suta, fata de cele stabilite pe grupe de functii pentru
personalul nebrevetat de pe navele portuare din grupa IV de nave
ANEXA 2
RETRIBUTIILE TARIFARE
ale personalului navigant imbarcat pe nave fluviale de transport cu capacitatea
de 2000 - 7000 C.P.
---------------------------------------------------------------------------
Clasa de retribuire la nivel de baza
--------------------------------------
Nr. Denumirea functiei Numar de Nave fluviale de transport
crt. gradatii --------------------------------------
cu capacitate cu capacitate
de 2000 - 4000 de 4001 - 7000
C.P. C.P.
---------------------------------------------------------------------------
1. Comandant 7 26 27
- la nave impingatoare 7 27 28
2. Sef mecanic 7 25 26
3. Ofiter I 7 19 20
- la nave impingatoare 7 20 21
- ofiter I cu brevet de cap. 7 21 22
4. Ofiter II 7 17 18
5. Ofiter mecanic (electrician I 7 19 20
6. Ofiter mecanic(electrician)ii 7 17 18
7. Ofiter RTG (nave fluviale) 7 14 15
8. Sef de echipaj 7 12 13
9. Ajutor de ofiter mecanic 7 13 14
---------------------------------------------------------------------------
NOTA: