DECIZIE Nr. 99 din 9 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin.
(1) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 506/2001, precum si a dispozitiilor art. 182 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 5 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin
actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de
Elena Caratas, Zoe Caratas si Maria Alina Caratas in Dosarul nr. 958/CA/2003 al
Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca
devenita inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 12 alin. (1) teza a doua, deoarece, ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 13/2001 a fost abrogata prin
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, iar noua
reglementare nu a preluat solutia legislativa anterioara, supusa controlului de
constitutionalitate. In ceea ce priveste teza intai a textului criticat,
reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, ca
neintemeiata, aratand ca noua reglementare a preluat solutia legislativa
anterioara, supusa prezentului control de constitutionalitate. In acest sens
considera ca noua reglementare nu contravine prevederilor art. 21 din
Constitutie, deoarece, asa cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, ca de
exemplu in Decizia nr. 1/1994, instituirea unei proceduri
administrativ-jurisdictionale nu contravine liberului acces la justitie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 958/CA/2003,
Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Elena Caratas, Zoe
Caratas si Maria Alina Caratas.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate sunt contrare dispozitiilor art. 21 alin. (2) si
art. 51 din Constitutie, "in masura in care prevederea legala este
interpretata in sensul ca nu pot fi atacate la instanta de contencios
administrativ decat deciziile emise de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
nu si actele de constatare sau celelalte acte care pot fi atacate doar prin
procedura prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
modificata prin Legea nr. 506/2001".
Instanta de judecata considera ca dispozitiile art. 12 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 nu contravin art. 21 din
Constitutie, deoarece deciziile directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, precum si
deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi contestate la instanta de
contencios administrativ.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca legiuitorul a apreciat ca
in materie fiscala, prealabil sesizarii instantei, se impune verificarea
actelor constatatoare de catre organe specializate, care au competenta de a le
mentine, anula sau modifica, motiv pentru care s-a considerat necesara
introducerea cailor administrative de atac.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile
criticate sunt constitutionale. Referindu-se la legitimitatea constitutionala a
procedurilor administrativ-jurisdictionale, precizeaza ca in jurisprudenta sa
Curtea a statuat de principiu ca instituirea unei asemenea proceduri nu
contravine dispozitiilor constitutionale atat timp cat decizia organului
administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante
judecatoresti. Este invocata in acest sens si jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, care, in legatura cu aplicarea art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, a
decis ca "ratiuni de flexibilitate si eficienta, care sunt pe deplin
compatibile cu protectia drepturilor omului si libertatilor fundamentale, pot
justifica interventia anterioara a unor organe administrative", mentionand
in acest sens Cazul Le Compte, Van Leuven si De Meyere contra Belgiei - 1981.
Referitor la invocarea art. 51 din Constitutie in sustinerea exceptiei, arata
ca aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 12 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 506/2001, al caror continut este urmatorul:
- Art. 12 alin. (1): "Deciziile directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
precum si deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi atacate la instanta
de contencios administrativ competenta. Judecata se face in regim de urgenta,
cu participarea reprezentantului Ministerului Public."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 a fost in intregime
abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29
decembrie 2003, care, potrivit art. 198, a intrat in vigoare de la data de 1
ianuarie 2004.
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca, atunci cand, dupa ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dispozitia legala a fost modificata, exceptia poate sa fie examinata daca
textul legal, in noua sa redactare, conserva substanta reglementarii initiale.
Curtea constata ca aceasta cerinta este indeplinita numai in ceea ce
priveste teza intai a dispozitiilor atacate, astfel ca in redactarea data de
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala textul are
urmatorul continut:
- Art. 182 alin. (2): "Deciziile emise in solutionarea contestatiilor
pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ
competenta."
Noul act normativ nu a preluat in reglementarea sa solutia legislativa
anterioara privitoare la participarea obligatorie a procurorului la judecata
cauzelor de contencios administrativ.
Asa fiind, cu privire la dispozitiile art. 12 alin. (1) teza a doua din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, exceptia de
neconstitutionalitate a devenit inadmisibila in conformitate cu prevederile
art. 23 alin. (6) raportat la alin. (1) al aceluiasi articol din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau ordonanta in vigoare [...]".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 182 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, Curtea constata ca
autorii exceptiei, desi sustin ca dispozitiile criticate contravin art. 21
alin. (2) si art. 1 alin. (5) din Constitutia republicata, in realitate ei
solicita o interpretare a acestor texte in raport cu textele constitutionale
invocate, ceea ce, de asemenea, este inadmisibil, avand in vedere dispozitiile
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora
"Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei."
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 alin. (1) teza a doua din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor
dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele
Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr.
506/2001, exceptie ridicata de Elena Caratas, Zoe Caratas si Maria Alina
Caratas in Dosarul nr. 958/CA/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia
contencios administrativ.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 182
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
exceptie ridicata de aceiasi autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu