DECIZIE Nr.
961 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (2) din Legea nr.
39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, raportat la
art. 194 alin. 1 din Codul penal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 517 din 28 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, raportat la
art. 194 alin. 1 din Codul penal, excepţie ridicată de Ioan Pop în Dosarul nr.
3.791/108/2006 al Curţii de Apel Timişoara -Secţia penală.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă că autorul excepţiei a
depus la dosar concluzii scrise, prin care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 2 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 3.791/108/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia penală a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea
şi combaterea criminalităţii organizate, raportat la art. 194 alin. 1 din Codul
penal, excepţie ridicată de Ioan Pop.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
39/2003 sunt neconstituţionale, deoarece judecătorului îi lipsesc marjele
minime şi maxime între care să facă determinarea în concret a sancţiunii şi
este pus în imposibilitatea de a reţine circumstanţele agravante. Practic,
judecătorul nu poate individualiza pedeapsa în funcţie de gradul de pericol
social al faptei şi de persoana făptuitorului, fiind obligat să aplice aceeaşi
pedeapsă indiferent de modalitatea de comitere a infracţiunii şi indiferent de
periculozitatea acestuia, încălcându-se astfel principiul legalităţii şi al
individualizării pedepsei, cât şi dreptul la un proces echitabil.
In ceea ce priveşte art. 194 alin. 1 din Codul penal,
nu sunt formulate critici distincte. Acest text face obiectul excepţiei prin
raportare la art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003, deoarece, potrivit
susţinerilor autorului excepţiei, în cauză „s-a reţinut că infracţiunea care
intră în scopul grupului organizat este cea de şantaj în forma prevăzută şi
pedepsită de art. 194 alin. 1 din Codul penal".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia penală consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. In
opinia instanţei, textele criticate nu fac decât să stabilească pedeapsa maximă
pe care instanţa o poate aplica pentru anumite fapte, astfel că, la
individualizarea judiciară a pedepsei, instanţa va ţine seama de limitele de
pedeapsă prevăzute de lege, conform prevederilor art. 72 din Codul penal.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale întrucât nu aduc atingere
prevederilor din Legea fundamentală invocate. Se face referire şi la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003 privind
prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 29 ianuarie 2003, raportat la art.
194 alin. 1 din Codul penal, având următorul cuprins:
- Art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003: „(1)
Iniţierea sau constituirea unui grup infracţional organizat ori aderarea sau
sprijinirea sub orice formă a unui astfel de grup se pedepseşte cu închisoare
de la 5 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Pedeapsa pentru faptele prevăzute la alin. (1)
nu poate fi mai mare decât sancţiunea prevăzută de lege pentru infracţiunea cea
mai gravă care intră în scopul grupului infracţional organizat.";
- Art. 194 alin. 1 din Codul penal: „Constrângerea
unei persoane, prin violenţă sau ameninţare, să dea, să facă, să nu facă sau să
sufere ceva, dacă fapta este comisă spre a dobândi în mod injust un folos,
pentru sine sau pentru altul, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5
ani".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale
ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 23 alin.
(12) privind legalitatea pedepsei şi ale art. 20 referitoare la tratatele
internaţionale privind drepturile omului, cu raportare la art. 7 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale privind
legalitatea incriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că s-a mai pronunţat, în jurisprudenţa sa
asupra constituţionalităţii art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003, în raport
de critici similare. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 1.190 din 13
decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16
din 9 ianuarie 2008, Decizia nr. 132 din 21 februarie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 24 martie 2008, prin care
Curtea a statuat că aceste dispoziţii legale nu încalcă dreptul la un proces
echitabil şi nici principiul legalităţii incriminării. Cu acel prilej, Curtea a
reţinut că Parlamentul, prin art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003, a
reglementat o specie de infracţiune subordonată unei categorii infracţionale de
gen anume determinate şi pentru care a stabilit atât o limită minimă, cât şi
una maximă. In plus, alin. (2) al art. 7 stabileşte şi criteriile de
individualizare a pedepsei în anumite situaţii, dar aceasta se face tot
potrivit legii. Soluţia pronunţată anterior de Curte, precum şi considerentele
care au fundamentat-o sunt valabile şi în prezenta cauză, inclusiv în ceea ce
priveşte alin. (2) al art. 7 din Legea nr. 39/2003, criticat pentru aceleaşi
motive.
In ceea ce priveşte prevederile art. 194 alin. 1 din
Codul penal, se constată că autorul excepţiei nu motivează pretinsa
neconstituţionalitate invocată. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, sesizările adresate Curţii Constituţionale trebuie motivate şi, ca
atare, Curtea nu se poate substitui autorului excepţiei în ceea ce priveşte
invocarea unor motive de neconstituţionalitate. Acest fapt ar avea semnificaţia
exercitării unui control de constituţionalitate din oficiu, ceea ce este
inadmisibil în raport cu art. 146 din Constituţie. Eventualele probleme de
interpretare a dispoziţiilor art. 194 alin. 1 din Codul penal, prin raportare
la cele ale art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003 nu pot fi convertite
în critici de neconstituţionalitate, deoarece Curtea Constituţională nu este
competentă a pronunţa decizii de interpretare şi aplicare a legii, acesta
fiind, potrivit art. 126 alin. (3) din Constituţie, atributul exclusiv al
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea
şi combaterea criminalităţii organizate, excepţie ridicată de Ioan Pop în
Dosarul nr. 3.791/108/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia penală.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a art. 194 alin. 1 din Codul penal, excepţie ridicată de
acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta