Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 95*) din 18 septembrie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 350 din 27 decembrie 1996


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Costica Bulai      - presedinte
    Ioan Deleanu       - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Raul Petrescu      - procuror
    Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent

    Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, invocata de Buiculescu Maria, contestatoare in dosarele nr. 10.118/1995 si nr. 37/1996 ale Judecatoriei Slatina.
    Presedintele declara sedinta deschisa.
    La apelul nominal facut de magistratul-asistent raspunde Buiculescu Maria, lipsa fiind Oficiul de forta de munca si somaj - D.M.P.S. Olt-Slatina, legal citat.
    Avand cuvantul, autoarea exceptiei de neconstitutionalitate cere permisiunea sa depuna concluzii scrise, aceleasi pentru ambele dosare, si prezinta oral continutul acestora. In esenta, arata ca "art. 6 din Legea nr. 1/1991, in actuala redactare, contravine dispozitiilor art. 33 si art. 43 din Constitutia Romaniei", deoarece, prin incetarea platii ajutorului de somaj si prin recuperarea sumelor incasate cu acest titlu de la persoanele care frecventeaza o forma de scolarizare (liceala, postliceala, universitara, la zi, seral sau fara frecventa), se incalca "unul din drepturile fundamentale ale omului", dreptul la invatatura. Ca argument, se invoca Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, care "nu interzice dreptul la invatatura... al persoanelor beneficiare de pensie de invaliditate, indiferent de gradul de invaliditate".
    Reprezentantul Ministerului Public propune conexarea Dosarului nr. 62 C/1996 la Dosarul nr. 61 C/1996, arata ca este de acord cu continutul raportului intocmit de judecatorul-raportor si pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece drepturile prevazute de art. 32 alin. (1) si art. 43 alin. (2) din Constitutie nu sunt incalcate de dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, dreptul la invatatura si dreptul la ajutor de somaj fiind drepturi subiective, vocatii acordate in conditiile stabilite de legi organice, in speta de Legea nr. 1/1991.
    Presedintele completului declara dezbaterile inchise.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 22 februarie 1996 ale Judecatoriei Slatina, judetul Olt, pronuntate in dosarele nr. 10.118/1995 si nr. 37/1996, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala.
    In ambele cauze exceptiile de neconstitutionalitate au fost invocate de contestatoarea Buiculescu Maria, in litigiul acesteia cu Oficiul de forta de munca si somaj - D.M.P.S. Olt-Slatina.
    Prin ambele incheieri, instanta si-a exprimat opinia ca prevederile art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 sunt constitutionale, prin aceste prevederi neincalcandu-se dispozitiile "art. 32 si ale art. 43 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei", asa cum afirma contestatoarea.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de vedere ale Camerelor Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate ca nefondata, intrucat insasi Legea nr. 1/1991, prin prevederile art. 1, precizeaza ce se intelege prin someri, iar art. 2 din aceeasi lege mentioneaza cine poate beneficia de ajutorul de somaj. De asemenea, art. 3 din lege arata care anume categorii de persoane pot fi asimilate somerilor si beneficiaza de ajutor de integrare profesionala. Exceptia prevazuta de art. 6 alin. (1) lit. e) din lege nu incalca prevederile art. 32 din Constitutie, dreptul la invatatura fiind asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare. Potrivit aceluiasi text constitutional, invatamantul de stat este gratuit, in conditiile legii. Art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 nu incalca nici dispozitiile art. 43 din Constitutie, intrucat pentru elevii din invatamantul preuniversitar, precum si pentru cei de la scolile postliceale de stat, invatamantul este gratuit. In plus, elevii beneficiaza si de alte facilitati prevazute de lege.
    Camerele Parlamentului nu si-au comunicat punctele de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile scrise, depuse de autoarea exceptiei, nota de concluzii trimisa de D.M.P.S. Olt-Slatina, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 raportate la prevederile Constitutiei, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate, care a fost invocata in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, intrucat, desi se contesta constitutionalitatea unor dispozitii legale anterioare Constitutiei, pe baza acestora s-au stabilit raporturi juridice dupa intrarea in vigoare a acesteia.
    Intrucat in ambele litigii obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate este acelasi, ele au fost invocate in fata aceleiasi instante si intre aceleasi parti, pe temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, s-a dispus intrunirea celor doua pricini, prin conexarea Dosarului nr. 62 C/1996 la Dosarul nr. 61 C/1996.
    Potrivit art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1991 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, "absolventii invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de pregatire profesionala, indiferent de forma acesteia si de durata ei", nu beneficiaza - cum se precizeaza la alin. (1) al art. 6 - "de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare profesionala". Aceste prevederi au fost considerate neconstitutionale in raport cu dispozitiile art. 32 si ale art. 43 alin. (1) si (2) din Constitutie. Art. 32 din Constitutie garanteaza dreptul la invatatura, iar art. 43 alin. (1) si (2) din Constitutie are ca obiect de reglementare asigurarea unui nivel de trai decent, inclusiv prin ajutorul de somaj si prin alte forme de asistenta sociala prevazute de lege.
    Exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
    Cat priveste incalcarea dispozitiilor art. 32 din Constitutie prin faptul ca celor care urmeaza forme superioare de pregatire profesionala nu li se mai acorda ajutorul de somaj, aceasta ipoteza de neconstitutionalitate este neintemeiata sub urmatoarele aspecte:
    a) cu exceptia invatamantului general care, potrivit art. 32 alin. (1) din Constitutie, este "obligatoriu", celelalte forme de invatamant sunt facultative, asa incat persoana care, dorind sa urmeze forme superioare de pregatire profesionala, nu solicita incadrarea sa in munca, nu poate fi indreptatita la ajutorul de somaj;
    b) potrivit art. 32 alin. (4) din Constitutie, "invatamantul de stat este gratuit", neputandu-se deci justifica revendicarea ajutorului de somaj pentru a acoperi astfel eventualele cheltuieli facute cu scolarizarea. De altfel, in considerarea functiei specifice a ajutorului de somaj, schimbarea destinatiei acestuia nici n-ar fi posibila;
    c) in sensul art. 1 din Legea nr. 1/1991 sunt considerate someri si beneficiaza de ajutorul de somaj persoanele apte de munca "ce nu pot fi incadrate din lipsa de locuri disponibile corespunzatoare pregatirii lor". Art. 32 din Constitutie vizeaza insa o cu totul alta categorie socioprofesionala, anume aceea a elevilor si studentilor.
    In ceea ce priveste referirea, in comparatie, la prevederile Legii nr. 3/1977, care "nu interzice dreptul la invatatura...", este de observat ca nici art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 nu o face, acesta stabilind doar ca absolventii invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de pregatire profesionala, indiferent de forma acesteia si de durata ei, nu beneficiaza de ajutor de somaj, ceea ce, in logica celor expuse deja, nu contravine vreunei prevederi constitutionale.
    Apare, de asemenea, neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 si prin raportarea acestora la dispozitiile art. 43 din Constitutie. Alin. (1) al art. 43 se refera, generic, la obligatiile de mijloace si la cele de rezultat care revin statului, obligatii de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Prevederile art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 1/1991 nu au nici o incidenta cu aceste dispozitii constitutionale. Alin. (2) al art. 43 din Constitutie, referindu-se la unele drepturi pe care le au cetatenii, in contextul masurilor de protectie sociala pentru asigurarea unui nivel de trai decent, precizeaza intre acestea si "ajutorul de somaj". Ajutorul de somaj si alte forme de asistenta sociala sunt - cum precizeaza textul constitutional - "prevazute de lege". Aceasta precizare nu implica doar mentionarea ca atare prin lege a ajutorului de somaj si a altor forme de asistenta sociala, ci si reglementarea conditiilor de acordare a acestora. Or, Legea nr. 1/1991 are tocmai un asemenea obiect de reglementare, autoritatea legiuitoare stabilind inclusiv persoanele care nu beneficiaza de ajutorul de somaj. Exceptarea de la acordarea ajutorului de somaj a "absolventilor invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de pregatire profesionala" nu poate fi considerata o masura de natura sa afecteze "un nivel de trai decent". Altfel spus si din perspectiva considerentelor deja aratate, calificarea ajutorului de somaj ca fiind o masura de natura sa asigure un nivel de trai decent pentru elevi si studenti ar fi cu totul nejustificata, elevii si studentii neputand fi incadrati in categoria somerilor.

    Pentru considerentele expuse si vazand dispozitiile art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 24 alin. (2) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Conexarea Dosarului nr. 62 C/1996 la Dosarul nr. 61 C/1996.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, invocata de Buiculescu Maria in dosarele nr. 10.118/1995 si 37/1996 ale Judecatoriei Slatina.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 18 septembrie 1996.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Valer Vasilie Bica



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 95/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 95 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 95/1996
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu