DECIZIE Nr. 94 din 21 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 8 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan
Nistor in Dosarul nr. 5.021/2001 al Tribunalului Sibiu, intr-o cauza avand ca
obiect contestatia impotriva deciziei de pensionare.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile art. 164 alin. (1)
din Legea nr. 19/2000 nu reglementeaza situatia persoanelor pensionate inainte
de intrarea in vigoare a acestei legi, asa cum sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, ci prevede ca la calculul pensiei se au in vedere si
perioadele de cotizare anterioare aplicarii legii in discutie. Asa fiind,
solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.021/2001, Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
exceptie ridicata de Ioan Nistor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 sunt
"neconstitutionale, intrucat, in forma actuala, incalca principiul
universalitatii enuntat in dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutia
Romaniei". In opinia autorului exceptiei "prin noua lege a pensiilor
nu se putea reglementa modul de stabilire a pensiilor pana la intrarea acesteia
in vigoare, intrucat in acea perioada fiinta Legea nr. 3/1977".
Tribunalul Sibiu, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia nu este
intemeiata, deoarece "Dispozitiile art. 164 din Legea nr. 19/2000
reglementeaza situatia persoanelor pensionate dupa intrarea in vigoare a
acestei legi, ea nu reglementeaza situatia juridica nascuta anterior intrarii
in vigoare a Legii, marginindu-se la stabilirea punctajului in functie de
salariul obtinut anterior intrarii in vigoare a acesteia la persoane ce se vor
pensiona sub imperiul Legii nr. 19/2000".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 164 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale, iar exceptia ridicata este
nefondata si se propune respingerea ei, intrucat dispozitiile legale criticate
"reglementeaza situatia juridica a persoanelor pensionate dupa intrarea in
vigoare a legii, stabilind punctajul in functie de salariul obtinut anterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, la persoanele ce vor cadea sub
incidenta ei".
Guvernul considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
dispozitiile legale criticate "nu au caracter retroactiv, ci reglementeaza
[...] situatia persoanelor care se pensioneaza de la data intrarii in vigoare a
acestei legi, pentru activitatea pe care au depus-o anterior acestei
date".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, conform carora "La determinarea
punctajelor anuale pana la intrarea in vigoare a prezentei legi se utilizeaza
salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inregistrare a
acestora in carnetul de munca, astfel:
a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie
1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991."
In sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor legale criticate autorul
exceptiei invoca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit
carora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000, Curtea constata urmatoarele:
Dispozitiile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu contin nici o
reglementare care sa afecteze in vreun fel pensiile stabilite anterior intrarii
in vigoare a acestei legi. Prin acestea se reglementeaza doar modul de
determinare a bazei de calcul a pensiilor ce vor fi stabilite dupa intrarea in
vigoare a legii.
Este inevitabil ca la stabilirea cuantumului pensiei sa se aiba in vedere
salariile si cotizatiile la bugetul asigurarilor sociale in intreaga perioada
anterioara datei inscrierii la pensie. Orice modificare legislativa privind dreptul
la pensie si modul de stabilire a acesteia este aplicabila doar dupa intrarea
in vigoare a actului normativ modificator si numai in cazul inscrierilor
ulterioare la pensie.
In conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000 calcularea pensiilor pe
baza salariilor avute de asigurat anterior intrarii in vigoare a acestei legi
tine de stabilirea bazei de calcul a acestora si nu de aplicarea legii in timp.
In raport cu aceste considerente Curtea constata ca prevederile art. 164
alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu incalca principiul neretroactivitatii legii,
statuat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie si, prin urmare, exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Nistor in Dosarul nr. 5.021/2001
al Tribunalului Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu