DECIZIE Nr. 94 din 30 aprilie 1997
privind exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr.
176/1948 pentru trecerea in proprietatea statului a bunurilor bisericilor
congregatiilor, comunitatilor sau particularilor, ce au servit pentru
functionarea si intretinerea institutiilor de invatamant general, tehnic sau
profesional
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 3 octombrie 1997

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Parohia Romano-Catolica I
Targu Mures impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 134 din 31 octombrie
1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 22 aprilie 1997, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public si in lipsa celorlalte parti, legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 30
aprilie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 134 din 31 octombrie 1996, Curtea Constitutionala a
respins ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Decretului nr. 176/1948, invocata de Parohia Romano-Catolica I Targu Mures,
reclamanta in Dosarul nr. 120/1995 al Judecatoriei Targu Mures. Pentru a
pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut ca, in drept, subzista in cauza
motivele care au fundamentat solutia de respingere a exceptiilor de
neconstitutionalitate privind prevederile Decretului nr. 92/1950 - Decizia nr.
3/1993 - si ale Decretului nr. 134/1949 - deciziile nr. 134/1994 si nr.
48/1996. In esenta, se motiveaza ca, potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, neconstitutionalitatea unei legi preconstitutionale, avand ca efect
abrogarea acesteia in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, se poate
constata doar cu referire la raporturile juridice stabilite dupa intrarea in
vigoare a Constitutiei din anul 1991. Aceasta regula face inaplicabile dispozitiile
art. 150 din Constitutie in cazul imobilelor nationalizate prin Decretul nr.
176/1948, deoarece, in ceea ce priveste aceste imobile, dreptul subiectiv de
proprietate al statului s-a constituit anterior Constitutiei. Exercitarea
dreptului de proprietate al statului, astfel constituit, este supusa
prevederilor constitutionale actuale, ca urmare a aplicarii imediate a noii
legi asupra regimului juridic al acestui drept, dar nu si in ceea ce priveste
constituirea dreptului de proprietate al statului, care este supusa regimului
constitutional de la data la care dreptul respectiv a fost stabilit.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs, in termen legal, Parohia
Romano-Catolica I Targu Mures, sustinand, in esenta, ca s-a interpretat gresit
actul dedus judecatii si, in consecinta, ca completul de fond a facut o
aplicare eronata a legii. Se sustine ca prin decizia criticata s-a retinut
nejustificat ca imobilul in litigiu a trecut in proprietatea statului, potrivit
Decretului nr. 176/1948, si ca dispozitiile Constitutiei din anul 1991 nu se
pot aplica, intrucat s-ar incalca principiul neretroactivitatii legii - art. 15
alin. (2).
Deoarece imobilul nu a fost mentionat expres in anexa la Decretul nr.
176/1948, considera ca este si in prezent in proprietatea tabulara a Parohiei
Romano-Catolice I Targu Mures, proprietate care nu se pierde prin neuz, astfel
ca evacuarea s-a facut arbitrar, iar supravietuirea unui act abuziv si chiar
validarea acestuia contravin regimului constitutional al dreptului de proprietate
privata, instituit prin Constitutia din anul 1991. Se solicita admiterea
recursului si, pe fond, admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Intrucat judecata in fond s-a facut fara citarea partilor, in temeiul art.
24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare, decizia pronuntata
si recursul au fost transmise Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului,
pentru a comunica punctele lor de vedere asupra exceptiei.
In punctul de vedere al Guvernului, transmis de catre ministrul delegat pe
langa primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului
si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala, se considera ca
decizia atacata este temeinica si legala, prin exceptie urmarindu-se repararea
in natura a daunelor suferite prin aplicarea Decretului nr. 176/1948, in
conditiile in care repararea unor asemenea daune este o problema rezervata
legii, potrivit prevederilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 si ale
art. 77 din Legea nr. 58/1991. Se apreciaza insa ca aceste dispozitii legale nu
pot ingradi accesul la justitie, astfel incat instanta investita cu actiunea in
revendicare ar urma sa examineze cauza sub aspectul legalitatii modului de
aplicare a Decretului nr. 176/1948.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile
Decretului nr. 176/1948, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine:
Din examinarea recursului se constata ca, in realitate se reitereaza
argumentele invocate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, precum:
imobilul in litigiu nu a fost cuprins in anexa Decretului nr. 176/1948 si deci
nu a trecut in proprietatea statului, proprietatea nu se pierde prin neuz, iar
evacuarea s-a facut arbitrar.
Recursul nu este intemeiat.
Desi recurenta pretinde ca imobilul in cauza nu a fost nationalizat, a
invocat exceptia de neconstitutionalitate a Decretului nr. 176/1948, temeiul
acestei nationalizari. Potrivit practicii sale jurisdictionale constante,
Curtea Constitutionala se poate pronunta numai asupra constitutionalitatii
actului normativ cu care a fost sesizata, fara a putea lua in cercetare
situatii de fapt. In rezolvarea problemei de constitutionalitate, avandu-se in
vedere ca se solicita declararea ca neconstitutional a unui act normativ
preconstitutional prin care s-a constituit un drept de proprietate, trebuie distins,
pe de o parte, intre constituirea dreptului si efectele sale, sub imperiul
actelor normative anterioare si care sunt atacate, si efectele dreptului
constituit anterior care se produc, in continuare, sub regimul Constitutiei din
anul 1991, pe de alta parte.
Legea posterioara, deci Constitutia din anul 1991, nu poate atinge dreptul
nascut sub imperiul legii anterioare, deoarece ar insemna ca ea sa fie aplicata
retroactiv, ceea ce interzice art. 15 alin. (2) din Constitutie. Noua lege
poate modifica regimul juridic anterior, poate suprima acest drept sau il poate
inlocui cu un alt drept, care astfel se naste, cum ar fi cazul reconstituirii
dreptului abolit de legea anterioara. Dar, fara retroactivitate, noua lege nu
poate desfiinta modalitatea in care legea interioara a constituit dreptul
respectiv. Aceasta concluzie nu este infirmata de faptul ca dreptul de
proprietate al statului, constituit pe baza decretului atacat, reprezinta o
situatie juridica in curs, deoarece, in acest caz, nu mai suntem in domeniul
neretroactivitatii, ci in acela al aplicarii imediate a legii noi, astfel incat
dreptului de proprietate constituit anterior Constitutiei ii sunt aplicabile
prevederile regimului constitutional actual.
Prin exceptia invocata se urmareste repararea, in natura, a daunelor
suferite prin aplicarea actului normativ atacat. Dar art. 77 din Legea nr.
58/1991 prevede ca reparatiile pentru bunurile preluate de stat in mod abuziv
se vor reglementa printr-o lege speciala, iar art. 26 alin. (3) teza a II-a din
Legea nr. 47/1992 stabileste ca repararea daunelor suferite anterior intrarii
in vigoare a Constitutiei din anul 1991 se reglementeaza prin lege. Deci
repararea unor asemenea daune este rezervata legii si nici un organ de
jurisdictie nu poate, fara incalcarea acestor prevederi si a principiului
separarii puterilor in stat, sa se substituie legiuitorului in solutionarea
problemei respective. Asa fiind, in situatia in care ar fi sesizata cu
ilegalitati si abuzuri, cu incalcari ale ordinii constitutionale, savarsite
inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991, Curtea
Constitutionala nu este competenta sa le rezolve. Daca ar face un asemenea
lucru, Curtea Constitutionala insasi ar incalca Constitutia si principiile
dreptului, pentru ca ar inlatura un abuz, o ilegalitate, printr-o arogare
abuziva de competenta, ceea ce este, evident, in afara ideii de justitie
constitutionala. Clarificarea si rezolvarea unor asemenea situatii revin numai
autoritatilor publice competente, deoarece, potrivit art. 123 alin. (1) din
Constitutie, justitia se infaptuieste in numele legii, deci prin aplicarea ei,
nu prin ignorarea unor dispozitii legale.
In sensul acestor considerente, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat si
prin alte decizii, precum: deciziile nr. 3/1993, nr. 5/1993, nr. 14/1993, nr.
27/1993, nr. 134/1994, nr. 3/1995, nr. 5/1995 si nr. 48/1996. Chiar daca ele se
refera la alte acte normative anterioare Constitutiei, cum ar fi: Decretul nr.
92/1950, H.C.M. nr. 606/1959, Decretul nr. 223/1974, Decretul nr. 134/1949,
Legea nr. 119/1948, Decretul nr. 218/1960 si Decretul nr. 712/1966, motivele
care au fundamentat solutiile respective sunt pe deplin valabile si in cauza de
fata si deci nu justifica indepartarea Curtii de la practica sa.
Asa fiind, din moment ce decizia atacata nu face decat sa reia din
considerentele unor decizii anterioare, pentru a evoca astfel conceptia si
practica constanta a jurisdictiei constitutionale in situatii similare, se
constata ca recursul este neintemeiat si urmeaza a fi respins.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al art. 26 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Parohia Romano-Catolica I Targu Mures
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 134 din 31 octombrie 1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 30 aprilie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Constantin Burada