DECIZIE Nr. 94 din 11 mai 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
(1) teza finala si ale art. 35 din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 8 septembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 alin. (1) teza finala si ale art. 35 din Legea fondului
cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, exceptie ridicata de Ion Gongea
si Lilica Toma in Dosarul nr. 3.491/1996 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia I
penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca autorul, desi a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 34 alin. (1) teza finala din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996, critica de fapt legalitatea pedepselor prevazute de
acest act normativ. Din analiza textului criticat reiese ca legiuitorul a
prevazut in mod clar faptele incriminate, iar formularea acestuia nu este de
natura sa dea nastere la interpretari. Dispozitia legala, considerata a fi
neconstitutionala, contine, in realitate, suficiente repere pentru a se
considera ca textul legal este previzibil si suficient de clar in definirea
faptei si a scopului ilicit al acesteia. Se mai arata ca Legea nr. 103/1996 a
fost adoptata cu respectarea dispozitiilor art. 74 alin. (1) din Constitutie.
In concluzie, se solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I
penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 34 alin. (1) teza finala si ale art. 35 din Legea nr.
103/1996, exceptie ridicata de Ion Gongea si Lilica Toma in Dosarul nr.
3.491/1996, aflat pe rolul acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 34 alin. (1) teza finala incalca dispozitiile art. 23 alin. (1), (5) si
(9) si ale art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie. Se mai sustine ca teza
finala din continutul art. 34 alin. (1), si anume "orice alta activitate
avand drept scop dobandirea acestuia" [a vanatului], contravine
prevederilor constitutionale ale art. 23 alin. (1), (5) si (9), intrucat
"este mai mult decat evident ca este lipsita de concretete, de claritate,
este echivoca, lasand loc la interpretari foarte largi si diverse, oferind
posibilitatea autoritatilor publice sa savarseasca o serie de abuzuri ce
vizeaza, in ultima instanta, libertatea persoanei, ca in speta dedusa
judecatii". In continuare, autorii exceptiei dau ca exemplu interpretarile
continute in motivele de recurs ale Parchetului, in cauza care-i priveste,
interpretari care, in opinia acestora, ar fi de natura sa le puna in pericol
libertatea. Autorii exceptiei mai sustin, de asemenea, ca, potrivit
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, "infractiunile,
pedepsele si regimul executarii acestora" sunt stabilite prin lege
organica, iar Legea nr. 103/1996 nu a fost adoptata de Parlament ca o lege
organica.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia I penala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, prin teza
finala din art. 34 alin. (1) si prin dispozitiile art. 35 din Legea nr.
103/1996, nu sunt incalcate dispozitiile constitutionale privind libertatea
persoanei, asa cum sustin autorii exceptiei, iar textul de lege criticat de
acestia "nu lasa loc la interpretarea extensiva care sa duca in final la
incalcarea vreunui drept constitutional".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca, din perspectiva
ambelor critici, exceptia este neintemeiata. Astfel, in legatura cu critica
privind faptul ca legiuitorul foloseste o tehnica legislativa flexibila atunci
cand incrimineaza braconajul, in punctul de vedere sus-amintit, se considera ca
"o modalitate legislativa relativ frecvent utilizata este cea a subsumarii
faptelor nedeterminate (dar determinabile) unui scop ilicit, prevazut expres de
lege", asigurandu-se in felul acesta cerinta stabilirii prin lege a
faptelor ce constituie infractiuni. Acest lucru este valabil in cazul
prevederilor legale criticate. In ceea ce priveste a doua critica, aceasta nu
poate fi retinuta, avand in vedere faptul ca Legea nr. 103/1996 a fost adoptata
cu respectarea cvorumului, cerut de art. 74 alin. (1) din Constitutie, pentru
legile organice.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca textul art. 34 alin. (1), teza
finala, din Legea nr. 103/1996 nu contravine dispozitiilor art. 23 alin. (1)
din Constitutie. Autorii exceptiei de neconstitutionalitate redau fragmentar
textul de lege, sustinand ca acesta se refera "la orice activitate,
excluzand partea referitoare la circumstantierea acestor actiuni in raport cu
scopul urmarit, si anume: obtinerea vanatului". Se mai arata ca
dispozitiile alin. (5) si (9) ale art. 23 din Constitutie nu au incidenta in
cauza. In final, Guvernul arata ca Legea nr. 103/1996, fiind adoptata cu
respectarea art. 74 alin. (1) din Constitutie, nu se poate pune problema
incalcarii dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, astfel ca
si aceasta sustinere a autorilor exceptiei este neintemeiata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorilor exceptiei, punctele de
vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 34 alin. (1)
si ale art. 35 din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr.
103/1996, care au urmatorul cuprins:
Art. 34 alin. (1)
"Constituie infractiune de braconaj si se pedepseste cu inchisoare de
la 1 an la 3 ani sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 25.000.000 lei cautarea,
urmarirea, haituirea, uciderea, ranirea sau capturarea vanatului sau orice alta
activitate avand drept scop dobandirea acestuia, daca fapta a fost savarsita:
a) fara permis de vanatoare si autorizatie legala sau, dupa caz, fara
autorizatie legala;
b) asupra animalelor a caror vanare este interzisa sau in perioade in care,
potrivit legii, vanarea nu este permisa;
c) noaptea, prin utilizarea autovehiculelor si farurilor sau dispozitivelor
care permit ochirea sau tragerea pe intuneric;
d) prin utilizarea curentului electric, explozibililor, otravurilor,
narcoticelor, aparaturii electronice, a capcanelor care pun in pericol viata
oamenilor si a animalelor, a armelor, altfel decat tinute in mana, si a altor
arme decat cele omologate pentru vanatoare in Romania.";
Art. 35 alin. (1)
"Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 2
ani sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei:
a) scoaterea din tara a trofeelor de vanat sau a vanatului viu, fara
respectarea dispozitiilor legale;
b) eliberarea si folosirea permiselor sau a autorizatiilor de vanatoare, in
alte conditii decat cele prevazute la art. 26 si 27.
(2) Tentativa se pedepseste.".
Textele constitutionale invocate ca fiind incalcate prin dispozitiile
legale mentionate sunt urmatoarele:
Art. 23 alin. (1), (5) si (9)
"(1) Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.
[...];
(5) Celui retinut sau arestat i se aduc de indata la cunostinta, in limba
pe care o intelege, motivele retinerii sau ale arestarii, iar invinuirea, in
cel mai scurt termen; invinuirea se aduce la cunostinta numai in prezenta unui
avocat, ales sau numit din oficiu. [...];
(9) Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile
si in temeiul legii.";
Art. 72 alin. (3) lit. f)
"(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
f) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 23
alin. (9) din Constitutie consacra principiul legalitatii pedepsei, statuand ca
"Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile si
in temeiul legii". Autorii exceptiei pretind ca prevederea legala cuprinsa
in art. 34 alin. (1) teza finala, conform careia constituie infractiune de
braconaj si "orice alta activitate avand drept scop dobandirea
acestuia" (a vanatului), este neconstitutionala, raportata la dispozitia
constitutionala sus-amintita. Motivul neconstitutionalitatii il constituie, in
opinia autorilor exceptiei, faptul ca in aceasta redactare "textul este
lipsit de concretete, de claritate, este echivoc, putand da nastere la o
interpretare foarte larga".
Curtea retine ca aceasta motivare nu poate constitui, prin ea insasi, un
temei de neconstitutionalitate, intrucat ea priveste, in ultima analiza,
interpretarea legii in procesul aplicarii sale, atributie ce revine instantei
de judecata in fata careia se desfasoara procesul, neputand face obiectul
controlului de constitutionalitate.
Totodata, Curtea constata ca principiul legalitatii incriminarii si cel al
legalitatii pedepsei impune prevederea in legea penala atat a faptei, cat si a
pedepsei. Din aceasta perspectiva, analizand in intregime, iar nu in mod
fragmentar, asa cum procedeaza autorii exceptiei, textul art. 34 din Legea nr.
103/1996, nu se poate ajunge la constatarea ca legea nu ar prevedea fapta sau
pedeapsa. Dimpotriva, potrivit textului legii, cautarea, urmarirea, haituirea,
uciderea sau capturarea vanatului sau orice alta activitate avand drept scop
dobandirea acestuia constituie infractiunea de braconaj si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 3 ani sau cu amenda de la 5 000.000 lei la 25.000.000
lei.
De asemenea, legiuitorul descrie, limitativ si extrem de precis,
circumstantele faptei, constand in savarsirea acesteia, in scopul dobandirii
vanatului, in patru imprejurari: fara permis de vanatoare si autorizatie legala
sau, dupa caz, fara autorizatie legala; asupra animalelor a caror vanare este
interzisa sau in perioade in care, potrivit legii, vanarea lor nu este permisa;
noaptea, prin utilizarea autovehiculelor si farurilor sau dispozitivelor care
permit ochirea sau tragerea pe intuneric; prin utilizarea curentului electric,
explozibililor, otravurilor, narcoticelor, aparaturii electronice, a capcanelor
care pun in pericol viata oamenilor sau a animalelor, a armelor, altele decat
cele tinute in mana si a altor arme decat cele omologate pentru vanatoare in
Romania. In acest sens, Curtea constata ca dispozitiile criticate contin
suficiente repere pentru a se putea considera ca acestea sunt
"previzibile" si suficient de clare in definirea faptei si a scopului
ilicit al acesteia. In consecinta, sub acest aspect, exceptia urmeaza sa fie
respinsa.
Aspectele de tehnica legislativa tin de activitatea legiuitorului, care
trebuie sa construiasca norma juridica intr-un mod inteligibil, cu un inteles
neindoielnic. In acest sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut in
mod constant in jurisprudenta sa faptul ca una dintre exigentele notiunii de
"lege" este "previzibilitatea". Astfel, ulterior amplei
argumentari continute in hotararea privind cauza "Sunday Times contra Regatul
Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord" 1979, intr-o cauza recenta
"Reckvenyi contra Ungariei", 1999 Curtea Europeana a Drepturilor
Omului a subliniat din nou ca "Nu poate fi considerata
<<lege>> decat o norma enuntata cu suficienta precizie, pentru a
permite individului sa-si regleze conduita. Individul trebuie sa fie in masura
sa prevada consecintele ce pot decurge dintr-un act determinat". Totodata,
in aceeasi speta, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut ca
"Asemenea consecinte nu au nevoie sa fie previzibile cu o certitudine
absoluta. O atare certitudine (absoluta), oricat de dorita ar fi, este
imposibil de realizat si, mai mult, poate da nastere la o rigiditate excesiva a
reglementarii".
In ceea ce priveste raportarea textelor art. 34 si 35 din Legea nr.
103/1996 la dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie, Curtea
constata ca aceasta lege, tocmai pentru motivul ca prevede infractiuni si
pedepse, a fost adoptata de Parlament cu respectarea cvorumului necesar pentru
legile organice, ceea ce rezulta din insusi textul legii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 235 din 27 septembrie 1996. De
aceea, nici sub acest aspect exceptia de neconstitutionalitate nu poate fi
primita, urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
(1) teza finala si ale art. 35 din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996, exceptie ridicata de Ion Gongea si Lilica Toma in
Dosarul nr. 3.491/1996 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia I penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu