DECIZIE Nr. 93 din 17 septembrie 1996
privind constitutionalitatea dispozitiilor art. 15 alin. (2) partea finala

din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 235 din 27 septembrie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 28 iunie 1996, de catre
28 senatori, respectiv de domnii Haydu Menyhert Gabor, Matei Boila,
Tanase-Pavel Tavala, Florin Buruiana, Ioan-Paul Popescu, Dumitru Calueanu,
Tiberiu Vladislav, Szabo Karoly Ferenc, Mihail Buracu, Nistor Badiceanu,
Kozsokar Gabor, Petre Constantin Buchwald, Tiberiu Stefan Incze, Iosif Csabo,
Bela Marko, Denes Seres, Hosszu Zoltan, Magyari Lajos, Stefan-Traian Mocuta,
Gheorghe Catuneanu, Sabin Ivan, Andrei Potcoava, Stefan Popa (Stefan Augustin
Doinas), Ioan Manea, Ioan Lup, Ion Barbus, Radu Vasile si Mihail Iurcu, asupra
neconstitutionalitatii art. 15 alin. (2) partea finala din Legea fondului
cinegetic si a protectiei vanatului.
Dispozitia din legea sus-mentionata la care se refera sesizarea prevede
urmatoarele: "Raspunderea civila pentru pagubele cauzate de vanat revine
gestionarului fondului de vanatoare si, pentru cele cauzate de vanatul din
speciile strict protejate, autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, in masura in care nu si-au indeplinit obligatiile privind
prevenirea si limitarea producerii acestora si numai in conditiile in care
detinatorul bunurilor astfel prejudiciate face dovada indeplinirii obligatiilor
ce ii revin pentru paza acestora".
In sesizare se considera ca partea finala a acestui text de lege, potrivit
careia raspunderea civila pentru pagubele cauzate de vanat revine gestionarului
fondului de vanatoare sau, dupa caz, autoritatii centrale din domeniul
silviculturii "numai in conditiile in care detinatorul bunurilor astfel
prejudiciate face dovada indeplinirii obligatiilor ce ii revin pentru paza
acestora", este contrara prevederilor art. 41 si art. 135 alin. (1) din Constitutie.
In acest sens, se arata ca aceasta conditie "ii impune proprietarului
sa asigure paza eficienta a bunurilor expuse la prejudicierea din partea
vanatului", incalcandu-se astfel art. 41 din Constitutie care, in legatura
cu garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate, nu prevede ca
"Proprietatea este ocrotita numai daca proprietarul isi indeplineste
obligatia de a asigura paza bunurilor sale".
De asemenea, se considera ca dispozitiile art. 135 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora statul ocroteste proprietatea, implica
"repararea justa a pagubelor cauzate prin distrugerea sau deteriorarea
bunurilor care formau obiectul proprietatii".
In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost
transmisa presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului spre
a comunica punctele lor de vedere.
In punctul sau de vedere, presedintele Senatului considera ca sesizarea
este neintemeiata, iar dispozitiile art. 15 alin. (2) din lege sunt
constitutionale, conditionarea despagubirii de luarea unor masuri de prevenire,
necesare pazei bunurilor, fiind "conforma regulilor generale si
fundamentale in materia raspunderii delictuale civile". Aceasta concluzie
este intemeiata pe principiul solidaritatii sociale, pe "contributia
tuturor la respectarea legii, la prevenirea incalcarii ei, la prevenirea
faptelor vatamatoare", pe caracterul coercitiv si reciproc al reflectarii
raporturilor sociale sub aspect juridic, pe faptul ca atat titularul fondului
de vanatoare, cat si detinatorul bunurilor "trebuie sa concure la
realizarea prevenirii producerii de pagube". De asemenea, se arata ca
raspunderea priveste atat proprietarul, cat si detinatorul bunurilor ce ar
putea suferi degradari, ceea ce corespunde unei orientari moderne in materia
raspunderii delictuale, ce se regaseste si "in alte sectoare de activitate
sociala, in care exista interferari de relatii, de sarcini si obligatii, de
interese si, de aici, de obligatii".
In nota prezentata de Camera Deputatilor, provenind de la cabinetul
presedintelui, se arata ca obiectia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece prevederile art. 15 alin. (2) din lege, ce fac obiectul sesizarii,
"nu instituie o raspundere delictuala, ci una legala, izvorata direct din
lege". De aceea se considera ca in speta sunt aplicabile prevederile art.
1.080 din Codul civil "referitoare la obligatiile reale, izvorate din
raportul de vecinatate". De altfel, prevederile art. 1.001 din Codul
civil, invocate in sesizare, nu sunt aplicabile, deoarece gestionarul sau
administratorul fondului de vanatoare "nu este nici proprietarul unui
animal si nici nu se serveste de dansul", intrucat, potrivit art. 2 alin.
(2) din lege, "Vanatul este bun public de interes national". Potrivit
art. 41 alin. (6) din Constitutie, "Dreptul de proprietate obliga la
respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei
vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii
sau obiceiului, revin proprietarului", ceea ce implica, avand in vedere
noua reglementare, sarcina proprietarului de a proteja bunurile sale de
actiunea vanatului. In consecinta, "proprietarul care va lasa vraiste
proprietatea sa, la discretia vanatului, nu va beneficia de despagubiri (...)
spre deosebire de alti proprietari care - in raport direct cu diligenta de buni
proprietari manifestata - le va obtine si culege, potrivit dispozitiilor
legale".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca obiectia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, tinand seama de prevederile art. 41
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de
proprietate privata sunt stabilite de lege. In acest sens se arata ca
"prin textul legal atacat in sesizare se consacra implicit ideea potrivit
careia detinatorii unor bunuri aflate in zone in care exista vanat au obligatia
de a lua masuri destinate pazei acestor bunuri impotriva prejudiciilor ce ar
putea fi produse de vanat. In acest context, art. 15 alin. (1) din lege este si
mai clar, dispunand ca autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, impreuna cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei vor elabora
norme privind protectia culturilor agricole, silvice si a animalelor domestice
impotriva pagubelor ce pot fi cauzate de vanat". Constitutionalitatea
prevederii ce face obiectul sesizarii rezulta si din dispozitiile art. 41 alin.
(6) din Constitutie, potrivit carora dreptul de proprietate obliga la
respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei
vecinatati, precum si a celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului,
revin proprietarului. Conditionarea obtinerii despagubirilor de dovada
indeplinirii masurilor impuse de lege pentru paza bunurilor detinatorului de
terenuri prejudiciat se considera ca este "o concretizare a dispozitiei
constitutionale sus-citate" si da expresie "principiului conform
caruia toti participantii la circuitul civil (care, in mod potential, sunt
persoane pagubite si persoane care raspund civil) sunt obligati sa actioneze
astfel incat, impreuna, sa evite producerea pagubei". De asemenea, se
considera ca, chiar daca s-ar face aplicarea art. 1.001 din Codul civil,
detinatorul bunului prejudiciat, care nu a luat masurile necesare pentru
asigurarea bunurilor sale, nu poate pretinde sa fie despagubit, intrucat paguba
este consecinta faptei "victimei insasi", adica a pasivitatii sale.
In ce priveste art. 135 alin. (1) din Constitutie, se arata ca statul ocroteste
proprietatea, dar "numai cu luarea in considerare a circumstantierilor
operate in art. 41 alin. (1) si alin. (6) din legea fundamentala".
In temeiul art. 53 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, s-a solicitat opinia domnului prof. univ. dr. Liviu Pop,
decanul Facultatii de Drept a Universitatii "Babes-bolyai" din
Cluj-Napoca.
In opinia sa, domnul prof. univ. dr. Liviu Pop apreciaza ca obiectia de
neconstitutionalitate formulata de grupul de senatori este neintemeiata
deoarece, in esenta, prevederea ce face obiectul sesizarii nu incalca
dispozitiile art. 41 din Constitutie, instituind o masura generala, ce nu are
caracter discriminatoriu, intemeiata pe obligatia detinatorului de terenuri
pentru paza materiala a bunurilor distruse sau avariate de vanat, care, in
functie de scopul ocrotirii vanatului ca bogatie de interes national,
constituie o obligatie propter rem. Temeiul raspunderii il reprezinta o
prezumtie de culpa, pe care cel pagubit o poate rasturna numai dovedind ca si-a
indeplinit obligatia de paza. De aceea, considera ca, desi constitutionala,
reglementarea este criticabila, fiind "contrara orientarii actuale a
jurisprudentei si doctrinei de specialitate, care tind sa interpreteze
reglementarile care alcatuiesc sistemul raspunderii civile delictuale in
interesul victimei, ca instituind prezumtii de culpa in sarcina persoanei
raspunzatoare sau incearca sa fundamenteze raspunderea pe temeiuri obiective,
in afara culpei".
CURTEA,
avand in vedere sesizarea grupului de senatori, punctul de vedere al
presedintelui Senatului, nota prezentata de Camera Deputatilor provenind de la
cabinetul presedintelui, punctul de vedere al Guvernului, opinia domnului prof.
univ. dr. Liviu Pop, raportul judecatorului-raportor si dispozitiile art. 15
alin. (2) partea finala din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 si
urmatoarele ale Legii nr. 47/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata
si este competenta sa solutioneze obiectia de neconstitutionalitate supusa
jurisdictiei sale.
In legatura cu primul motiv de neconstitutionalitate invocat, referitor la
incalcarea prevederilor art. 41 din Constitutie, este de retinut ca, potrivit
alin. (1) al acestui articol, continutul si limitele dreptului de proprietate
se stabilesc prin lege, ceea ce corespunde prevederilor art. 480 din Codul
civil, iar, potrivit alin. (6) al aceluiasi articol 41, dreptul de proprietate
obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei
vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii,
revin proprietarului.
Potrivit art. 2 alin. (2) din lege, vanatul este bun public de interes
national, astfel incat nu constituie proprietatea detinatorilor de terenuri pe
care el se afla si nici a gestionarilor fondurilor de vanatoare sau a statului,
prin autoritatea publica centrala ce raspunde de silvicultura.
Pentru prevenirea pagubelor cauzate de vanat, potrivit alin. (1) al art. 15
din lege, coroborat cu prevederile art. 8 lit. i), autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura, impreuna cu ministerul de resort, este
autorizata sa stabileasca norme privind protectia culturilor agricole, silvice
si a animalelor domestice. Tinand seama de principiul proportionalitatii,
prevazut de art. 49 din Constitutie, aceste norme sunt constitutionale numai in
masura in care obligatiile pe care le instituie sunt rezonabile. Respectarea
normelor de protectie astfel stabilite revine detinatorilor de terenuri atat in
virtutea dreptului lor asupra terenurilor pe care le detin si a pazei materiale
pe care o implica acest drept, cat si in considerarea sarcinilor ce le revin,
in scopul protectiei vanatului, potrivit art. 16 din lege. De aceea, neluarea
acestor masuri de catre detinatorii terenurilor nu poate avea decat
semnificatia incalcarii unei obligatii legale, instituite, in conditiile de mai
sus, in temeiul art. 8 lit. i) si art. 15 alin. (1) al legii, asa incat paguba
produsa este consecinta neindeplinirii din culpa a obligatiei respective.
Deci, cu referire la proprietarul terenului, acesta suporta paguba numai
daca nu a luat, pentru terenul pe care il detine, masurile de paza a
proprietatii sale impotriva daunelor ce ar putea fi provocate de vanat,
intrucat, fiind consecinta culpei sale, despagubirea nu poate fi pusa in
sarcina altuia, ceea ce nu contravine prevederilor art. 41 din Constitutie.
Desigur ca stabilirea culpei implica si aprecierea asupra posibilitatilor
efective ale proprietarului de a realiza masurile de paza, deoarece,
altminteri, paguba produsa nu-i poate fi imputata.
In legatura cu cel de-al doilea motiv de neconstitutionalitate, dedus din
prevederile art. 135 alin. (1) din Constitutie, sustinerea ca ocrotirea
proprietatii de catre stat implica despagubirea proprietarului pentru paguba
cauzata este intemeiata numai daca, pentru dauna produsa, urmeaza sa raspunda o
alta persoana decat proprietarul. In caz contrar, paguba urmeaza a fi suportata
de proprietar, potrivit principiului res perit domino. De aceea, neluarea de
catre proprietar a masurilor de paza impotriva daunelor ce ar putea fi
provocate de vanat nu poate avea alta semnificatie decat aceea a asumarii de
catre acesta a riscului producerii pagubelor respective. In asemenea conditii,
suportarea de catre proprietar a pagubei nu este contrara principiului
constitutional al ocrotirii de catre stat a proprietatii, prevazut de art. 135
alin. (1), ci consecinta incalcarii unei sarcini ce ii revine in considerarea
regimului de protectie a vanatului.
Problema stabilirii culpei proprietarului pagubit, precum si, daca este
cazul, a culpei gestionarului fondului de vanatoare sau a autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, este de competenta exclusiva a
instantei judecatoresti, in caz de litigiu, potrivit alin. (6) al art. 15 din
lege. In cadrul unui asemenea litigiu, dovada indeplinirii obligatiilor ce
revin gestionarului fondului de vanatoare sau, dupa caz, autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura este in sarcina acestora, potrivit
principiului onus probandi incumbit qui dicit, non qui negat.
Avand in vedere considerentele expuse si dispozitiile art. 41, ale art. 135
alin. (1) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art.
20 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. 15 alin. (2) partea finala din Legea fondului
cinegetic si a protectiei vanatului sunt constitutionale, sub rezerva
interpretarilor date prin prezenta decizie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Deliberarea a avut loc la data de 17 septembrie 1996 si la ea au
participat: Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Mihai Constantinescu, Ioan
Deleanu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman