DECIZIE Nr.
927 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite în afara
teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie
domiciliate în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 511 din 24 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu -
procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara
teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie
domiciliate în România, excepţie ridicată de Constantin Scarlatîn Dosarul nr.
7.865/197/2008 al Judecătoriei Braşov.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 2 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 7.865/197/2008, Judecătoria Braşov a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind
sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni
români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie
ridicată de Constantin Scarlat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este
neconstituţional, deoarece încalcă libera circulaţie şi „nu prevede o sancţiune
proporţională cu situaţiile care l-au determinat".
Judecătoria Braşov apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate invocată în cauză este neîntemeiată,
întrucât textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile constituţionale
invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege ce face obiectul excepţiei nu încalcă prevederile
constituţionale, invocând şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului
ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie
2001, având următorul cuprins: „(1) Intrarea sau ieşirea dintr-un stat
străin prin trecerea ilegală a frontierei acestuia, săvârşită de către un
cetăţean român sau de o persoană fără cetăţenie domiciliată pe teritoriul
României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la
2 ani."
Se susţine că aceste dispoziţii legale încalcă
prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 - Statul român, art. 17 -
Cetăţenii români în străinătate, art. 25 alin. (1) - Libera
circulaţie şi art. 53 alin. (2) - Restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, cu raportare la art. 2 paragrafele 2 şi 3
din Protocolul nr. 4 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost
supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la critici similare.
In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 106 din 9 februarie 2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 23 februarie 2006, şi
Decizia nr. 421 din 25 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 521 din 16 iunie 2006, prin care Curtea, pentru considerentele acolo
reţinute, a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
112/2001, statuând că acestea nu încalcă principiile consacrate de art. 1 din
Constituţie şi sunt o reflectare a prevederilor art. 2 paragrafele 2 şi 3 din
Protocolul nr. 4 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, privind libertatea de circulaţie.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziilor mai sus menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind
sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni
români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie ridicată
de Constantin Scarlat în Dosarul nr. 7.865/197/2008 al Judecătoriei Braşov.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta