Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 92*) din 12 octombrie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 348 din 15 decembrie 1994


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare

    Mihai Constantinescu -  presedinte
    Ion Filipescu        -  judecator
    Victor Dan Zlatescu  -  judecator
    Constantin Burada    -  magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, constata urmatoarele:
    Colegiul jurisdictional al Curtii de Conturi, prin Incheierea din 17 august 1994, a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor cap. III sectiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, a Hotararii Senatului nr. 25 din 15 septembrie 1993 privind trimiterea spre verificare, de catre Curtea de Conturi, a conturilor generale de executie a bugetelor de stat pe anii 1990 si 1991 si a Hotararii Senatului nr. 5 din 15 februarie 1994 privind obiectivele verificarii, de catre Curtea de Conturi, a exercitiilor bugetare pe anii 1990 si 1991, exceptie invocata de Ministerul Apararii Nationale si de paratul Arambasa Constantin in Dosarul nr. 24/1994.
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata intr-un litigiu in care s-a solicitat, in urma unui control al organelor Curtii de Conturi, obligarea paratului Arambasa Constantin la plata sumei de 33.209.438 lei, reprezentand diferente de pret in minus, rezultat din valorificarea unor autovehicule in cursul anilor 1991 - 1992, cu incalcarea prevederilor legale si, respectiv, a piritilor Strugariu Stelian si Burghelea Jan, la plata sumei de 1.335.800 lei, reprezentand diferente de pret rezultate din achizitionarea si revinzarea unor aparate electronice.
    Prin exceptia ridicata se sustine ca, pe baza celor doua hotarari ale Senatului, organele de conturi si-au exercitat atributiile prevazute in cap. III sectiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 si pe o perioada anterioara intrarii in vigoare a acestei legi - publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 9 septembrie 1992 - respectiv, pe perioada 25 februarie 1991 - 18 martie 1992, incalcindu-se astfel principiul neretroactivitatii legii consacrat in art. 15 alin. (2) din Constitutie, precum si prevederile art. 78 din Constitutie.
    In opinia Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi se apreciaza, in esenta, ca dispozitiile din cap. III, in general, si din sectiunea a 3-a, in special, din Legea nr. 94/1992, nu cuprind, expres sau tacit, prevederi de aplicare retroactiva a acesteia, ci exclusiv atributiile organelor Sectiei de control ulterior a Curtii de Conturi. De asemenea, se considera ca textele contestate nu fac trimitere la o anume perioada de control, astfel ca perioada in care s-au constatat abaterile consemnate in actele de control, cat si in actul de sesizare, constituie o problema de fond, de aplicare a legii in timp, pe care este competenta sa o solutioneze potrivit prevederilor legale incidente in speta, respectiv art. 1 din Codul civil, art. 15 alin. (2) si art. 78 din Constitutie, cu raportarea corespunzatoare la dispozitiile Legii nr. 94/1992 si Legii nr. 10/1991. In legatura cu hotararile Senatului nr. 25/1993 si nr. 5/1994, se arata ca acest organ cu atributii de legiferare a emis cele doua hotarari pe baza si in exercitarea prerogativelor ce-i sunt conferite de Constitutie si de Legea nr. 94/1992. In concluzie, se considera ca toate aspectele de neconstitutionalitate invocate prin exceptie sunt neintemeiate.
    Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au cerut punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia nu este intemeiata, deoarece, in privinta hotararilor Senatului, nu intra in competenta Curtii Constitutionale controlul constitutionalitatii acestora, iar aspectele invocate in legatura cu dispozitiile cap. III sectiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 nu vizeaza o exceptie de neconstitutionalitate, ci interpretarea si aplicarea prevederilor respective in legatura cu perioada supusa controlului.
    Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de exceptia de neconstitutionalitate ridicata, de opinia Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi, de punctul de vedere al Guvernului, de raportul judecatorului-raportor, precum si de prevederile constitutionale invocate, de dispozitiile Legii nr. 94/1992 si de hotararile Senatului nr. 25/1993 si nr. 5/1994, ce fac obiectul controlului, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 3 alin. (2) si art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala constata ca este competenta sa solutioneze exceptia, fiind legal sesizata.
    Exceptia de neconstitutionalitate a cap. III sectiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 se intemeiaza pe dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora legea dispune numai pentru viitor, si ale art. 78 din Constitutie, care prevede ca legea intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei sau la data prevazuta in textul sau.
    Din examinarea dispozitiilor cap. III sectiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 rezulta ca acestea reglementeaza atributiile de control ale organelor Curtii de Conturi fara a stabili perioadele asupra carora se poate exercita verificarea. Este de mentionat si faptul ca nici unul dintre textele respective nu prevede ca dispozitiile sale se aplica retroactiv. Problema ridicata prin exceptie, in sensul ca s-a extins controlul si pe o perioada anterioara intrarii in vigoare a Legii nr. 94/1992 - 9 septembrie 1992 -, nu poate forma obiectul controlului de constitutionalitate, fiind o problema de interpretare si de aplicare a legii in scopul solutionarii unui litigiu care, potrivit practicii constante a Curtii Constitutionale, este de competenta exclusiv a instantei ce solutioneaza pe fond litigiul. Aceasta concluzie se impune si in raport cu art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, potrivit caruia Curtea nu statueaza decat asupra problemelor de drept.
    De altfel, nici prin concluziile scrise, depuse in sustinerea exceptiei, nu se sustine  ca vreunul dintre textele contestate ar fi neconstitutional, ci numai ca aplicarea lor ar fi retroactiva, intrucat verificarea s-a efectuat pentru o perioada de timp anterioara Legii nr. 94/1992. De acea, pentru considerentele aratate, exceptia este nefondata.
    Examinind exceptia si sub aspectul neconstitutionalitatii hotararilor Senatului nr. 25/1993 si nr. 5/1994, se constata, de asemenea, ca motivele invocate nu sunt fondate. Atributiile Curtii Constitutionale sunt expres si limitativ prevazute in art. 144 lit. c) din Constitutie si se refera doar la controlul "legilor si ordonantelor", dispozitie preluata si in art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992. In raport cu aceste prevederi constitutionale si legale, care sunt de stricta interpretare, se retine ca nu intra in competenta Curtii Constitutionale solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate referitoare la hotararile Senatului. A se admite teza contrara, sustinuta prin exceptie, inseamna a adauga la textul Constitutiei, ceea ce este inadmisibil, astfel cum s-a pronuntat constant Curtea Constitutionala, potrivit practicii sale jurisdictionale.

    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate invocata de Ministerul Apararii Nationale si Arambasa Constantin in Dosarul nr. 24/1994 al Colegiului jurisdictional al Curtii de Conturi.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta publica din 12 octombrie 1994.

              PRESEDINTE,
              dr. Mihai Constantinescu

                        Magistrat-asistent,
                        Constantin Burada

                                           


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 92/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 92 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 92/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu