Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 91 din 13 februarie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) si (5) si art. 15 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 190 din 20 martie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu              - judecător

Aspazia Cojocaru                  - judecător

Acsinte Gaspar                     - judecător

Kozsokar Gabor                    - judecător

Petre Ninosu                         - judecător

Ion Predescu                         - judecător

Tudorel Toader                     - judecător

Antonia Constantin                - procuror

Valentina Bărbăţeanu           - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006 al Judecătoriei Ploieşti.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, arătând că sunt în deplin acord cu prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din aceeaşi ordonanţă, apreciază că este inadmisibilă, întrucât textul de lege criticat nu are legătură cu soluţionarea cauzei în cadrul căreia a fost invocată excepţia.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 21 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.043/2006, Judecătoria Ploieşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie întocmit de agentul constatator al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate limitează, în mod indirect, dreptul de proprietate. In acest sens, se arată că obligativitatea completării tuturor datelor de identificare a vânzătorului de către cel care achiziţionează deşeuri industriale reciclabile - impusă de dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 - instituie anumite limitări care conduc la imposibilitatea exercitării prerogativelor dreptului de proprietate. Aceasta deoarece pentru ipoteza amintită se prevede sancţiunea confiscării bunurilor achiziţionate, cu toate că nu se face dovada dobândirii ilicite a acestora. In continuare, arată că textele de lege criticate înfrâng principiile constituţionale care garantează libertatea comerţului şi dreptul de liber acces la o activitate economică, la liberă iniţiativă şi la exercitarea acestora.

Judecătoria Ploieşti apreciază că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu încalcă prevederile constituţionale la care autorul excepţiei îşi raportează critica. Precizează că instituirea prin textele de lege criticate a anumitor obligaţii este de natură să permită instituţiilor statului să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile, fără să se opereze vreun transfer de proprietate sau să se prevadă vreo sancţiune. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, menţionează că acestea nu au relevanţă în speţă, întrucât prin Procesul-verbal nu s-a dispus şi confiscarea vreunor bunuri.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu­ţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că legiuitorul a înţeles să limiteze şi să controleze derularea deşeurilor industriale reciclabile, sancţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 fiind reglementate în considerarea interesului public general cu privire la circuitul acestor deşeuri, conform normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei. Arată că activitatea de dobândire a deşeurilor reciclabile nu se poate desfăşura într-o libertate absolută, fără niciun control din partea societăţii, liberul acces la o activitate economică fiind garantat de Constituţie în condiţiile legii. Menţionează că, în sensul celor arătate, Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Decizia nr. 158 din 22 martie 2005.

Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi cele ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.  16/2001  sunt constituţionale. In opinia sa, textele de lege criticate sunt în deplină concordanţă cu prevederile art. 44 alin. (2) şi (8), art. 45 şi ale art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Referitor la dispoziţiile art. 57 din Constituţie, invocate de autorul excepţiei, apreciază că nu sunt incidente în cauză.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002. Textele de lege criticate au următorul cuprins:

-  Art. 7 alin. (4) şi (5): „(4) Agenţii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să reintroducă în circuitul productiv deşeurile industriale reciclabile colectate prin predarea către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru activitatea de valorificare a acestora, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.

(5) Agenţii economici care colectează deşeuri industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligaţi să elibereze deţinătorilor adeverinţa de primire şi plată, care va conţine în mod obligatoriu următoarele elemente:

a) denumirea agentului economic colector;

b) datele de identificare a deţinătorului:

- numele şi prenumele;

-  actul de identitate, seria şi numărul, codul numeric personal;

- domiciliul;

c) deşeul reciclabil predat şi definirea naturii acestuia;

d) cantitatea, preţul, valoarea;

e) provenienţa deşeului, declarată de deţinător pe propria răspundere;

f)  semnătura agentului colector şi a persoanei fizice deţinătoare.";

Art. 15 alin. (3): „(3) Deşeurile industriale reciclabile a căror provenienţă nu poate fi dovedită ca fiind legală sau care fac obiectul valorificării ori al unor acte sau fapte de comerţ neconforme cu prevederile legale se confiscă şi se valorifică în condiţiile legii, contravaloarea acestora făcându-se venit la bugetul local al localităţii în a cărei rază teritorială s-a făcut constatarea faptică, dacă acestea nu au fost returnate celor în drept."

In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 44 alin. (2) fraza întâi, potrivit căreia proprietatea privată este garantată şi ocrotită de lege indiferent de titular, art. 44 alin. (8), privind prezumţia dobândirii licite a averii, art. 45 care consacră libertatea economică, art. 57, privind exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi a libertăţilor, şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), referitoare la economia României şi la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că instituirea în sarcina agenţilor economici care realizează activităţi de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice a obligaţiei de a le reintroduce în circuitul productiv, prin predarea către agenţii economici specializaţi, nu contravine principiului constituţional conform căruia economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă. De asemenea, nu se poate susţine nici că, prin edictarea textului de lege criticat, legiuitorul ar fi nesocotit obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, statuată la art. 135 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Dimpotrivă, stabilirea unor reguli care disciplinează desfăşurarea activităţii de colectare a deşeurilor industriale dă expresie obligaţiei statului prevăzute de textul constituţional amintit. Aşa cum s-a reţinut în Decizia Curţii Constituţionale nr. 158 din 22 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 5 mai 2005, din întreaga economie a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 rezultă că, în interesul general al unei circulaţii controlate a deşeurilor industriale reciclabile, atât pentru evitarea poluării mediului, cât şi pentru prevenirea săvârşirii infracţiunilor de sustragere care au ca obiect deşeuri industriale, legiuitorul a stabilit în sarcina agenţilor economici ce desfăşoară activităţi specifice în domeniul reglementat de ordonanţă unele obligaţii, printre care şi cea prevăzută de art. 7 alin. (4).

In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, se observă că, prin decizia anterior menţionată, Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate, reţinând că textul criticat nu încalcă, prin el însuşi, nici principiul protecţiei dreptului de proprietate privată, prevăzut de art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, nici prezumţia dobândirii licite a averii, prevăzută de art. 44 alin. (8) din aceasta, ci instituie obligaţia întocmirii de către agentul economic a unui document pentru deţinătorul deşeurilor, persoană fizică, document de natură să permită instituţiilor statului să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile. S-a mai reţinut, prin aceeaşi decizie, că, reglementând o astfel de obligaţie, textul respectiv nu operează însă niciun transfer de proprietate şi nici nu prevede vreo sancţiune.

Cu acelaşi prilej, Curtea a constatat că invocarea prevederilor art. 57 din Constituţie referitoare la buna-credinţă nu sunt incidente în cauză, concluzie a cărei valabilitate se păstrează şi în prezenta speţă.

In fine, Curtea constată că din conţinutul dosarului de fond şi, în special, al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei rezultă că prevederile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu au legătură cu soluţionarea cauzei. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor[...] care are legătură cu soluţionarea cauzei[...]".

 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

I.   Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006 al Judecătoriei Ploieşti.

II.   Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăţeanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 91/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 91 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 91/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu