DECIZIE Nr. 91
din 13 februarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) si (5) si art. 15 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 20 martie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi
ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006
al Judecătoriei Ploieşti.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001,
arătând că sunt în deplin acord cu prevederile din Legea fundamentală invocate
de autorul excepţiei. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din aceeaşi ordonanţă, apreciază că este
inadmisibilă, întrucât textul de lege criticat nu are legătură cu soluţionarea
cauzei în cadrul căreia a fost invocată excepţia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 4.043/2006, Judecătoria Ploieşti a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7
alin. (4) şi (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004" - S.R.L. din Constanţa
într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva
unui proces-verbal de contravenţie întocmit de agentul constatator al
Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că dispoziţiile de lege criticate limitează, în mod indirect, dreptul
de proprietate. In acest sens, se arată că obligativitatea completării tuturor datelor de
identificare a vânzătorului de către cel care achiziţionează deşeuri
industriale reciclabile - impusă de dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 - instituie anumite limitări care conduc la
imposibilitatea exercitării prerogativelor dreptului de proprietate. Aceasta
deoarece pentru ipoteza amintită se prevede sancţiunea confiscării bunurilor
achiziţionate, cu toate că nu se face dovada dobândirii ilicite a acestora. In
continuare, arată că textele de lege criticate înfrâng principiile
constituţionale care garantează libertatea comerţului şi dreptul de liber acces
la o activitate economică, la liberă iniţiativă şi la exercitarea acestora.
Judecătoria Ploieşti apreciază
că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 16/2001 nu încalcă prevederile constituţionale la care autorul excepţiei
îşi raportează critica. Precizează că instituirea prin textele de lege
criticate a anumitor obligaţii este de natură să permită instituţiilor statului
să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile,
fără să se opereze vreun transfer de proprietate sau să se prevadă vreo
sancţiune. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, menţionează că acestea nu au relevanţă în
speţă, întrucât prin Procesul-verbal nu s-a dispus şi confiscarea vreunor
bunuri.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că legiuitorul
a înţeles să limiteze şi să controleze derularea deşeurilor industriale
reciclabile, sancţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
16/2001 fiind reglementate în considerarea interesului public general cu
privire la circuitul acestor deşeuri, conform normelor de protecţie a mediului
şi a sănătăţii populaţiei. Arată că activitatea de dobândire a deşeurilor
reciclabile nu se poate desfăşura într-o libertate absolută, fără niciun
control din partea societăţii, liberul acces la o activitate economică fiind
garantat de Constituţie în condiţiile legii. Menţionează că, în sensul celor
arătate, Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Decizia nr. 158 din 22
martie 2005.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi cele ale art. 15 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 sunt constituţionale. In opinia sa, textele de lege criticate sunt
în deplină concordanţă cu prevederile art. 44 alin. (2) şi (8), art. 45 şi ale
art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Referitor la
dispoziţiile art. 57 din Constituţie, invocate de autorul excepţiei, apreciază
că nu sunt incidente în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi art. 15 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor
industriale reciclabile, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002. Textele de
lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 7 alin. (4) şi (5): „(4)
Agenţii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să reintroducă în
circuitul productiv deşeurile industriale reciclabile colectate prin predarea
către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru activitatea de
valorificare a acestora, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Agenţii economici care colectează deşeuri
industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligaţi să elibereze
deţinătorilor adeverinţa de primire şi plată, care va conţine în mod
obligatoriu următoarele elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a deţinătorului:
- numele şi prenumele;
- actul de identitate, seria şi numărul, codul
numeric personal;
- domiciliul;
c) deşeul reciclabil predat şi definirea naturii acestuia;
d) cantitatea, preţul, valoarea;
e) provenienţa deşeului, declarată de deţinător pe
propria răspundere;
f) semnătura agentului colector şi a persoanei
fizice deţinătoare.";
- Art. 15 alin. (3): „(3) Deşeurile industriale reciclabile a căror provenienţă nu poate
fi dovedită ca fiind legală sau care fac obiectul valorificării ori al unor
acte sau fapte de comerţ neconforme cu prevederile legale se confiscă şi se
valorifică în condiţiile legii, contravaloarea acestora făcându-se venit la
bugetul local al localităţii în a cărei rază teritorială s-a făcut constatarea
faptică, dacă acestea nu au fost returnate celor în drept."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 44 alin. (2) fraza întâi, potrivit căreia proprietatea
privată este garantată şi ocrotită de lege indiferent de titular, art. 44 alin.
(8), privind prezumţia dobândirii licite a averii, art. 45 care consacră
libertatea economică, art. 57, privind exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor
şi a libertăţilor, şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), referitoare la
economia României şi la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului,
protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că instituirea în sarcina agenţilor economici care realizează
activităţi de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane
fizice a obligaţiei de a le reintroduce în circuitul productiv, prin predarea
către agenţii economici specializaţi, nu contravine principiului constituţional
conform căruia economia României este economie de piaţă, bazată pe libera
iniţiativă şi concurenţă. De asemenea, nu se poate susţine nici că, prin
edictarea textului de lege criticat, legiuitorul ar fi nesocotit obligaţia
statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
producţie, statuată la art. 135 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală.
Dimpotrivă, stabilirea unor reguli care disciplinează desfăşurarea activităţii
de colectare a deşeurilor industriale dă expresie obligaţiei statului prevăzute
de textul constituţional amintit. Aşa cum s-a reţinut în Decizia Curţii
Constituţionale nr. 158 din 22 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 379
din 5 mai 2005, din întreaga economie a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
16/2001 rezultă că, în interesul general al unei circulaţii controlate a
deşeurilor industriale reciclabile, atât pentru evitarea poluării mediului, cât
şi pentru prevenirea săvârşirii infracţiunilor de sustragere care au ca obiect
deşeuri industriale, legiuitorul a stabilit în sarcina agenţilor economici ce
desfăşoară activităţi specifice în domeniul reglementat de ordonanţă unele
obligaţii, printre care şi cea prevăzută de art. 7 alin. (4).
In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 7 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, se observă că, prin decizia
anterior menţionată, Curtea Constituţională a respins excepţia de
neconstituţionalitate, reţinând că textul criticat nu încalcă, prin el însuşi,
nici principiul protecţiei dreptului de proprietate privată, prevăzut de art.
44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, nici prezumţia dobândirii licite a averii,
prevăzută de art. 44 alin. (8) din aceasta, ci instituie obligaţia întocmirii
de către agentul economic a unui document pentru deţinătorul deşeurilor,
persoană fizică, document de natură să permită instituţiilor statului să
controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile. S-a
mai reţinut, prin aceeaşi decizie, că, reglementând o astfel de obligaţie,
textul respectiv nu operează însă niciun transfer de proprietate şi nici nu
prevede vreo sancţiune.
Cu acelaşi prilej, Curtea a constatat că invocarea
prevederilor art. 57 din Constituţie referitoare la buna-credinţă nu sunt
incidente în cauză, concluzie a cărei valabilitate se păstrează şi în prezenta
speţă.
In fine, Curtea constată că din conţinutul dosarului de
fond şi, în special, al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei rezultă că prevederile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 16/2001 nu au legătură cu soluţionarea cauzei. Or, potrivit
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide
asupra excepţiilor[...] care are legătură cu soluţionarea cauzei[...]".
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca neîntemeiată,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor
industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta
2004" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006 al Judecătoriei
Ploieşti.
II. Respinge, ca
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin.
(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de acelaşi autor în
dosarul aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 februarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu