Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 91*) din 12 octombrie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 346 din 14 decembrie 1994


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare

    Mihai Constantinescu - presedinte
    Antonie Iorgovan     - judecator
    Victor Dan Zlatescu  - judecator
    Constantin Burada    - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea nr. 1 din 30 iunie 1994 a Colegiului jurisdictional Salaj al Curtii de Conturi, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate invocata de paratii Crisan Alexandru si Culda Maria in Dosarul nr. 16/1994.
    Prin exceptie, paratii sustin ca prevederile art. 1 alin. (1) ale art. 73 si ale art. 77 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, dispozitiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, precum si cele ale art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 35/1993, sunt neconstitutionale. In acest sens, apreciaza ca art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992, potrivit caruia Curtea de Conturi este organul suprem de control financiar si de jurisdictie in domeniul financiar, este contrar art. 139 alin. (1) si art. 21 din Constitutie. De asemenea, considera neconstitutional art. 73 din Legea nr. 94/1992, care prevede obligatia colegiului jurisdictional de a lua masuri asiguratorii in vederea repararii prejudiciului rezultat din actul de investire, in lipsa unui titlu executoriu definitiv, deoarece in acest mod se ingradeste dreptul de proprietate. Dispozitiile art. 77 alin. (2), in temeiul carora colegiul jurisdictional, in urma admiterii sesizarii, obliga persoanele raspunzatoare la plata despagubirilor civile si la dobanda practicata de Banca Nationala a Romaniei la data pronuntarii hotararii, se sustine ca incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 din Constitutie, intrucat stabileste o sarcina mult mai grea pentru persoanele supuse controlului Curtii de Conturi, fata de raspunderea celorlalti cetateni ai tarii. Art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 si art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 35/1993, sunt considerate, de asemenea, neconstitutionale, contravenind art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.
    Colegiul jurisdictional Salaj, exprimandu-si opinia in incheierea de sesizare, in temeiul art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, considera ca exceptiile invocate sunt neintemeiate. Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992, Curtea de Conturi este organ suprem atat in domeniul financiar, cat si in domeniul jurisdictional, dispozitii care nu contravin art. 139 alin. (1) din Constitutie. Prevederile art. 73 din Legea nr. 94/1992 se apreciaza ca nu sunt neconstitutionale intrucat ele nu ingradesc dreptul de proprietate al cetatenilor, ci constituie un mijloc prin care societatea se apara impotriva autorilor faptelor ilicite cauzatoare de prejudicii, iar procedura de instituire a masurilor asiguratorii este cenzurata de instanta o data cu pronuntarea hotararii. Dispozitia cuprinsa in art. 77 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 se considera ca nu creeaza o situatie mai grea celor obligati, intrucat nu indica care din dobanda practicata de Banca Nationala a Romaniei va fi aplicata, instanta fiind aceea care o va aprecia, in vederea asigurarii unei juste reparari a pagubei, in raport cu rata inflatiei.
    Referitor la dispozitiile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 cu privire la corelarea salariilor prevazute de Legea nr. 53/1991, Legea nr. 40/1991 si Legea nr. 52/1991 cu nivelul salariilor de la societatile comerciale si regiile autonome, potrivit carora salariile realizate prin cumul de functii, precum si veniturile realizate in afara functiei de baza se impoziteaza separat, aplicandu-se impozitul prevazut de lege, majorat cu 100%, vizand numai salariatii care cumuleaza functii in institutii publice, se opineaza ca sunt neconstitutionale, intrucat incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor - art. 16 alin. (1) din Constitutie -, precum si prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale. In schimb, colegiul jurisdictional considera ca prevederile art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 35/1993, sunt constitutionale, intrucat au in vedere un criteriu unic de impozitare a veniturilor din salarii pentru munca prestata in afara functiei de baza - un impozit majorat cu 30% - indiferent de locul de munca si fara vreo diferentiere pe categorii sociale. Totodata, se apreciaza ca sunt respectate si prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie, deoarece, daca impozitul s-ar aplica asupra salariilor cumulate, s-ar putea ajunge, in unele situatii, la suportarea unor impozite mai mari.
    In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
    In punctul sau de vedere, Guvernul considera ca notiunea de organ suprem, cu referire la activitatea jurisdictionala a Curtii de Conturi, prevazuta in art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992, este neconstitutionala, deoarece aceasta activitate, fiind a unui organ administrativ, este supusa controlului jurisdictional al instantei de contencios administrativ. Cu privire la art. 73 din Legea nr. 94/1992, se arata ca, prin dispozitiile respective, nu se ingradeste dreptul de proprietate al cetatenilor, ci, din contra, masurile asiguratorii sunt menite sa garanteze recuperarea daunelor suferite de institutii, regii autonome sau societati comerciale. In legatura, cu prevederile art. 77 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, se considera ca acestea nu contravin nici unui text constitutional, deoarece se refera la dobanda practicata de Banca Nationala a Romaniei la data pronuntarii hotararii, care vizeaza recuperarea integrala a prejudiciului, inclusiv beneficiul nerealizat, avand in vedere rata inflatiei. Referitor la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, se considera ca dispozitiile respective nu incalca prevederile constitutionale, deoarece art. 53 alin. (2) din Constitutie, care consacra principiul potrivit caruia sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale, permite organelor legislative sa fixeze impozitele in raport cu profesiunea sau indeletnicirea anumitor categorii de cetateni, tocmai spre a stabili in mod just impozitele pe care acestia urmeaza sa le suporte. De asemenea, Guvernul apreciaza ca art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991, modificat prin Legea nr. 35/1993, nu contravine prevederilor art. 16 si art. 53 alin. (2) din Constitutie, deoarece prin dispozitiile sale se asigura tratarea in mod egal a cetatenilor, fara discriminare, respectandu-se, totodata, cerinta aplicarii juste a impozitelor.
    Cele doua Camere ale Parlamentului nu si-au comunicat punctele lor de vedere.
    Fata de cele aratate,

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere exceptia de neconstitutionalitate invocata, opinia Colegiului jurisdictional Salaj al Curtii de Conturi asupra acestei exceptii, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, precum si prevederile art. 1 alin. (1), ale art. 73 si ale art. 77 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, ale art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, ale art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991, dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, aceasta facandu-se cu respectarea prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992.
    Prima dispozitie a carei constitutionalitate a fost contestata este acea a art. 1 alin. (1) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, considerandu-se ca incalca prevederile art. 139 alin. (1) si ale art. 21 din Constitutie, intrucat proclama ca jurisdictia Curtii de Conturi este suprema, ceea ce exclude competenta instantelor judecatoresti. Caracterul neconstitutional al notiunii organ-suprem din art. 1 alin. (1) al Legii nr. 94/1992 a fost constatat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 64 din 2 iunie 1994, ramasa definitiva si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994. De aceea, potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie si practicii constante a Curtii, in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate admisa nu poate fi reiterata, rezulta ca exceptia invocata in cauza de fata este fara obiect.
    Referitor la al doilea motiv de neconstitutionalitate, privind art. 73 din Legea nr. 94/1992, potrivit caruia Colegiul jurisdictional al Curtii de Conturi este obligat sa ia, prin incheiere, masuri asiguratorii in vederea recuperarii prejudiciului rezultat din actul de investire, se sustine ca textul de lege ar fi neconstitutional, intrucat ar incalca regimul dreptului de proprietate, neexistind un titlu executoriu.
    Este de mentionat insa ca, potrivit art. 41 din Constitutie, legiuitorul este abilitat sa stabileasca continutul si limitele dreptului de proprietate. De aceea, instituirea obligatiei colegiului jurisdictional de a lua o masura asiguratorie, in considerarea pretentiei ce face obiectul litigiului, nu este neconstitutionala, cat timp aceasta masura are un caracter provizoriu, neputand fi executata decat in temeiul unei hotarari definitive, si este destinata sa-l impiedice pe parat sa-si micsoreze patrimoniul in dauna creditorului.
    De asemenea, nici cel de-al treilea motiv de neconstitutionalitate, referitor la art. 77 alin. (2) din Legea nr. 94/1992, nu poate fi acceptat. In justificarea exceptiei se apreciaza ca fiind neconstitutionala obligativitatea, in caz de admitere a actiunii, a platii dobanzii practicate de Banca Nationala a Romaniei, la data pronuntarii hotararii, intrucat in domeniul raporturilor de munca se urmareste numai paguba efectiva, nu si beneficiul nerealizat care, in domeniul raporturilor comerciale, trebuie dovedit. In consecinta, se sustine ca a fost incalcat principiul egalitatii cetatenilor in fata legii.
    Curtea apreciaza ca fiind nefundamentata critica adusa textului de lege, in functie de specificul determinarii despagubirii in cadrul raporturilor de munca. In domeniul muncii exista riscul intreprinzatorului, care justifica solutia derogatorie de la principiile generale ale raspunderii civile. De aceea aceasta solutie nu poate fi extrapolata si in ce priveste raspunderea civila, angajata in fata Curtii de Conturi. Principiul egalitatii nu impune stabilirea unei masuri unice in situatii diferite, ci, dimpotriva, un tratament diferentiat pentru fiecare dintre aceste situatii. Fiind destinata sa asigure repararea integrala a pagubei, dobanda nu poate fi neconstitutionala, deoarece, in caz contrar, ar insemna ca pagubitul sa suporte, fara justificare, o parte din prejudiciu, ceea ce constituie o incalcare a dreptului sau de proprietate.
    In legatura cu dobanda concret aplicabila, aceasta este o problema de interpretare si aplicare a legii, ce constituie exclusiv un atribut al instantei de judecata, nu de constitutionalitate.
    Referitor la contestarea constitutionalitatii art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992, se mentioneaza ca, prin Decizia nr. 3 din 6 ianuarie 1994, definitiva prin nerecurare. Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992 sunt neconstitutionale.
    De aceea, din acest punct de vedere, exceptia de neconstitutionalitate invocata este lipsita de obiect.
    Un ultim aspect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991, modificat prin Legea nr. 35/1993. Paratii sustin ca dispozitiile sale sunt neconstitutionale, reluind un considerent din Decizia Curtii Constitutionale nr. 3/1994, potrivit caruia fiscalitate trebuie sa fie nu numai legala, ci si proportionala, rezonabila, echitabila si sa nu diferentieze impozitele pe criteriul grupelor sau categoriilor de cetateni. Daca art. 3 alin. (2) din Legea  nr. 58/1992 facea o discriminare intre diferite categorii de salariati cumularzi, ceea ce insemna o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, art. 7 alin. 4 din Legea nr. 32/1991, modificat, inlatura aceasta inegalitate si discriminare, fiind in concordanta cu prevederile art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale", in temeiul caruia cu cat veniturile totale ale unei persoane sunt mai mari, cu atat aportul sau fiscal creste.
    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate invocata de Crisan Alexandru si Culda Maria in Dosarul nr. 16/1994 al Colegiului jurisdictional Salaj al Curtii de Conturi.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata in sedinta din 12 octombrie 1994.

             PRESEDINTE,
             dr. Mihai Constantinescu

                       Magistrat-asistent,
                       Constantin Burada

                                        


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 91/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 91 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 91/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu