DECIZIE Nr. 90 din 27 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 330 din 20 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Ilie Croitoru in Dosarul nr.
1.795/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorul exceptiei, avocat Svetlana
Gorcea, precum si celelalte parti (Ilie Mandreanu si Paul Mandreanu).
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte contravin prevederilor art.
72 alin. (3) lit. k) si ale art. 114 din Constitutie. Se apreciaza ca
institutia ordonantei presedintiale este reglementata prin lege organica, si
anume prin dispozitiile art. 581 din Codul de procedura civila, de esenta
acesteia fiind ordonarea unor masuri vremelnice in conditii expres prevazute de
lege, pe cand evacuarea chiriasului, dispusa in temeiul textului de lege
criticat, este o masura cu caracter definitiv. Se mai arata ca, potrivit art.
114 din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante numai in baza unei legi de
abilitare adoptate de Parlament si numai in domenii care nu fac obiectul legii
organice.
Celelalte parti prezente - Ilie Mandreanu si Paul Mandreanu - solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, ca fiind neintemeiata.
Sub acest aspect se arata ca prin mai multe decizii Curtea Constitutionala a
statuat in sensul constitutionalitatii prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.795/2000
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Ilie Croitoru.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate contravin dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l),
deoarece "Potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) si l), regimul juridic
general al proprietatii si al protectiei sociale se stabileste prin lege
organica, iar in conformitate cu dispozitiile art. 114 alin. (1) din
Constitutie, Guvernul nu poate emite ordonante in domenii care fac obiectul
legilor organice".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca dispozitiile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 nu contravin normelor constitutionale. In concluzie,
apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale prin care s-a statornicit ca
interdictia reglementarii prin ordonanta a domeniilor rezervate legilor
organice nu este aplicabila ordonantelor de urgenta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, dispozitii al caror continut este urmatorul: "In cazul in care
chiriasul sau fostul chirias comunica proprietarului ca nu cere sa incheie un
nou contract de inchiriere, acesta este obligat sa ii predea proprietarului
locuinta pe baza de proces-verbal, in termen de cel mult 60 de zile de la data
notificarii prevazute la alin. (1). Nepredarea locuintei inauntrul acestui
termen il indreptateste pe proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata
a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonantei
presedintiale."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin art. 72 alin. (3) lit. k) si art. 114 din Constitutie,
dispozitii care prevad:
Art. 72 alin. (3) lit. k)
"Prin lege organica se reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;"
Art. 114:
"(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Analizand continutul dispozitiilor legale criticate, Curtea constata ca
finalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este aceea de a
reglementa raporturile dintre chiriasi si proprietari, de a oferi solutii
situatiilor litigioase ivite in procesul aplicarii Legii nr. 112/1995 prin
utilizarea unor mijloace juridice - inclusiv prin schimbul obligatoriu de
locuinta - si de a stabili cuantumul chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinta. Prin dispozitiile ordonantei nu se reglementeaza regimul general al
proprietatii si mostenirii si nici regimul general privind raporturile de
munca, sindicatele si protectia sociala, domenii pentru care, intr-adevar,
Constitutia prevede necesitatea reglementarii prin lege organica.
De asemenea, Curtea observa ca interventia Guvernului printr-o masura de
urgenta s-a justificat avandu-se in vedere faptul ca la data de 18 aprilie 1999
expira termenul prevazut de Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele contracte locative, iar emiterea unei
ordonante de urgenta se impunea pentru evitarea unor posibile conflicte intre
proprietari si chiriasi.
De altfel, la aceeasi solutie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata,
o mentin si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie
ridicata de Ilie Croitoru in Dosarul nr. 1.795/2000 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu