Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 892 din 5 decembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 54 din 24 ianuarie 2007



Ioan Vida                                 - preşedinte

Nicolae Cochinescu                 - judecător

Aspazia Cojocaru                    - judecător

Acsinte Gaspar                        - judecător

Kozsokar Gabor                      - judecător

Petre Ninosu                           - judecător

Ion Predescu                           - judecător

Şerban Viorel Stănoiu              - judecător

Tudorel Toader                       - judecător

Antonia Constantin                  - procuror

Maria Bratu                             - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Dan Stern în Dosarul nr. 31.144/3/2005 al Tribunalului Bucureşti -Secţia a III-a civilă.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin avocat, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 5 aprilie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 31.144/3/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Dan Stern.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că modalitatea de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor ce se găseau în patrimoniul cooperativelor agricole de producţie, în sensul că atribuirea efectivă a terenurilor în zona colinară se face, de regulă, pe vechile amplasamente, iar în zonele de câmpie, pe sole stabilite de comisie, şi nu neapărat pe vechile amplasamente ale proprietăţii, contravine art. 44 şi art. 16 din Constituţie, întrucât, „în aplicarea acestor dispoziţii legale, adevăraţii proprietari s-au aflat lipsiţi de orice ocrotire legală a dreptului lor de proprietate în situaţia în care terenul proprietatea lor era atribuit altor persoane, alese în mod arbitrar, si au fost lipsiţi de orice transparenţă sau criterii obiective". In opinia autorului excepţiei, în acest fel „s-au creat efectiv privilegii pentru anumite categorii de cetăţeni, cărora li s-au atribuit terenuri în zonele mai solicitate". Autorul excepţiei mai susţine că prevederea de lege criticată contravine art. 21 din Constituţie, deoarece „însăşi legea a dat putere autorităţii publice să comită abuzuri în detrimentul dreptului de proprietate", „ajungându-se la situaţii în care persoana al cărei drept de proprietate a fost încălcat nu poate obţine în justiţie apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor sale legitime". Şi, în fine, consideră că textul criticat contravine şi art. 52 din Constituţie, întrucât „prevede în mod expres că atribuirea efectivă a terenurilor se face nu neapărat pe vechile amplasamente ale proprietăţii".

Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă consideră că prevederile legale criticate nu contravin textelor constituţionale invocate, deoarece aceste prevederi au ca scop reconstituirea dreptului de proprietate, avându-se în vedere situaţia juridică actuală a terenurilor.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază excepţia ca neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, invocând, de asemenea, jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, deşi a fost sesizată de instanţa de judecată cu neconstituţionalitatea prevederilor art. 13 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, atât din cuprinsul încheierii de sesizare, cât şi din notele scrise formulate de autorul excepţiei rezultă că, în realitate, textul criticat este cel al art. 14 alin. (2) din această lege, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare.

Textul de lege criticat are următoarea redactare:

„(2) Atribuirea efectivă a terenurilor se face, în zona colinară, de regulă, pe vechile amplasamente, iar în zonele de câmpie, pe sole stabilite de comisie, şi nu neapărat pe vechile amplasamente ale proprietăţii, în cadrul perimetrelor actuale ale cooperativelor agricole de producţie."

Dispoziţiile constituţionale invocate ca fiind încălcate sunt cele ale art. 16 - „Egalitatea în drepturi", art. 21 - „Accesul liber la justiţie", art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) - „Dreptul de proprietate privată" şi art. 52 - „Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică".

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

Art. 14 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 instituie regula reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor fostelor cooperative agricole de producţie, situate în extravilan, pe vechile amplasamente, în zona colinară, iar în zonele de câmpie, pe sole stabilite prin decizii ale comisiilor de aplicare a prevederilor acestei legi, cu respectarea, însă, a perimetrelor fostelor cooperative de producţie.

Autorul excepţiei susţine că prevederile legale criticate contravin art. 44 alin. (i), (2), (3) şi (4) din Constituţie, deoarece au permis comisiilor de aplicare a Legii nr. 18/1991 să comită abuzuri în defavoarea adevăraţilor proprietari.

Cu privire la această critică de neconstituţionalitate, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 275 din 21 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 14 aprilie 2006, statuând că textul art. 14 alin. (2) din Legea nr. 18/1991 reprezintă o normă de garantare a proprietăţii private, iar împrejurarea că reconstituirea dreptului de proprietate se poate face, în zona de câmpie, şi pe alt amplasament decât cel iniţial, este în deplină conformitate cu dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit căreia conţinutul şi limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege.

In aceeaşi decizie Curtea a mai reţinut că invocarea neconstituţionalităţii acestui text de lege faţă de dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (2) teza a doua, referitoare la dobândirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor de către străini şi apatrizi, alin. (3), privind exproprierea, şi alin. (4), cu privire la naţionalizare, nu este relevantă în soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.

Atât considerentele, cât şi soluţia acestei decizii sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Referitor la critica de neconstituţionalitate privind încălcarea art. 16 din Constituţie, în sensul că s-au „creat efectiv privilegii pentru anumite categorii de cetăţeni, cărora li s-au atribuit terenuri în zonele mai solicitate", Curtea reţine că textul de lege criticat nu conţine nicio reglementare de natură a duce la concluzia că ar contraveni dispoziţiilor acestui text constituţional, el aplicându-se deopotrivă tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută de ipoteza normei legale.

Curtea constată, de asemenea, că textul de lege criticat nu contravine nici art. 21 şi art. 52 din Constituţie, deoarece nu îngrădeşte posibilitatea persoanelor interesate de a se adresa justiţiei şi de a se prevala de toate garanţiile pe care le presupune un proces echitabil. De altfel,potrivit art. 53 alin. (2) din Legea nr. 18/1991, hotărârile comisiei judeţene privind contestaţiile persoanelor care au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate asupra terenului pot fi atacate la judecătoria în a cărei rază teritorială se află terenul. Pe de altă parte, potrivit art. 126 alin. (6) din Constituţie, actele administrative ale autorităţilor publice - cu excepţia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter militar - sunt controlate, sub aspectul legalităţii, de instanţele de contencios administrativ.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie ridicată de Dan Stern în Dosarul nr. 31.144/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 decembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Maria Bratu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 892/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 892 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 892/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu