DECIZIE Nr. 89
din 20 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 alin. (7) din Legea energiei
electrice nr. 13/2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 240 din 10 aprilie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 41 alin. (7) din Legea energiei
electrice nr. 13/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială L.C.
Electronic - S.R.L. în Dosarul nr. 14.519/325/2007 al Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 14.519/325/2007, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 41
alin. (7) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, excepţie ridicată de
Societatea Comercială L.C. Electronic - S.R.L. într-o cauză civilă având ca
obiect obligaţia de a face.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în
esenţă, că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale „prin obligarea
fără nicio exceptare a tuturor utilizatorilor de energie să suporte exclusiv
costurile amplasamentelor stâlpilor de înaltă tensiune"
Judecătoria Timişoara consideră
excepţia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 41 alin. (7) din Legea energiei electrice nr.
13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007, care au
următoarea redactare: „Cheltuielile pentru modificarea instalaţiilor de
distribuţie a energiei electrice, ca urmare a racordării de noi utilizatori sau
a schimbării caracteristicilor energetice iniţiale ale utilizatorilor
existenţi, inclusiv pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate de cel care a generat
modificarea, conform reglementărilor în vigoare."
Textele constituţionale invocate ca fiind încălcate
sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 44 privind
dreptul de proprietate privată şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Reglementarea prevăzută de textul de lege criticat este
în conformitate cu dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie,
potrivit cărora conţinutul şi limitele exercitării dreptului de proprietate se
stabilesc de lege, precum şi cu prevederile art. 1 paragraful 2 din primul
Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, care recunosc dreptul statelor de a reglementa, prin
lege, „folosinţa bunurilor conform interesului general". Or,
înfiinţarea instalaţiilor şi executarea lucrărilor la capacităţile energetice
pentru buna funcţionare a acestora reprezintă un interes general major şi, ca
atare, legiuitorul este pe deplin competent să stabilească condiţiile
exercitării dreptului de proprietate.
Pe de altă parte, obligaţia suportării cheltuielilor
prevăzute în art. 41 alin. (7) din lege se referă la cheltuielile necesare
pentru modificarea instalaţiilor de distribuţie a energiei electrice, ca urmare
a racordării de noi utilizatori sau a schimbării caracteristicilor energetice
iniţiale ale utilizatorilor existenţi, inclusiv pentru eliberarea unor
amplasamente, şi este stabilită în sarcina celui care a generat modificarea.
Astfel, este firesc ca asemenea cheltuieli să fie suportate de cel în al cărui
interes se fac. De altfel, art. 19 alin. (8) din lege prevede că, „La
încetarea exercitării drepturilor prevăzute la art. 16 alin. (2), titularul
autorizaţiei de înfiinţare, respectiv titularul licenţei, este obligat să
asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţială".
Totodată, Curtea constată că prevederile art. 41 alin.
(7) din Legea nr. 13/2007 nu contravin nici art. 16 din Constituţie, deoarece
acestea se aplică în mod egal tuturor celor aflaţi în ipoteza reglementată de
norma criticată.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 41 alin. (7) din Legea energiei electrice nr. 13/2007,
excepţie ridicată de Societatea Comercială L.C. Electronic - S.R.L. în Dosarul
nr. 14.519/325/2007 al Judecătoriei Timişoara.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu