DECIZIE Nr.
888 din 10 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 27 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 si ale art. II din Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea si completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 577 din 31 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 27 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 şi ale art. II din Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
excepţie ridicată de Municipiul Târgu Mureş, prin primar, în Dosarul nr.
43/101/2004 (număr format vechi 1.102/2004) al Tribunalului Mehedinţi - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde partea Societatea Comercială
„Huropark" - S.R.L. din Timişoara, prin avocat Dinu Tăvală, cu
împuternicire avocaţială depusă la dosar, lipsind celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul părţii prezente, care solicită respingerea excepţiei ca
neîntemeiată şi depune concluzii scrise în acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 43/101/2004 (număr format vechi 1.102/2004), Tribunalul
Mehedinţi - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 27
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. II din Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Municipiul Târgu Mureş, prin primar, într-o cauză comercială.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prin dispoziţiile criticate
se instituie un regim discriminatoriu între părţile proceselor având ca obiect
contenciosul administrativ. Textul art. 27 din Legea nr. 554/2004 contravine
dispoziţiilor constituţionale ale art. 15, întrucât, „deşi sumele solicitate de
către reclamantă decurg dintr-un contract administrativ şi deşi aceste sume
sunt în parte ulterioare momentului sesizării instanţei, în baza articolului de
lege indicat se respinge solicitarea ca dosarul în cauză să fie judecat de
către un complet specializat de contencios administrativ".
Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ, exprimându-şi opinia
asupra excepţiei de neconstituţionalitate invocate, „consideră că dispoziţiile
invocate nu sunt lipsite de legitimitate constituţională, deoarece, potrivit
art. 126 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul se bucură de atributul exclusiv
de a stabili normele de procedură, putând să instituie prevederi speciale,
derogatorii de la dreptul comun, în vederea (reglementării - n.n.) unor
situaţii specifice".
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că, „prin efectul aplicării imediate a noii reglementări procedurale, soluţia
legislativă adoptată nu relevă nicio încălcare a principiului
neretroactivitaţii legii", iar textele criticate se aplică uniform pentru
toţi cetăţenii care se află în situaţia stabilită de ipoteza normelor
menţionate şi nu instituie privilegii sau discriminări pe criterii arbitrare.
In sprijinul punctului de vedere este invocată si Decizia Curţii
Constituţionale nr. 425/2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art.
27 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, cu modificările
ulterioare, care au următorul cuprins:
„Art. 21 - Cauzele
aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a prezentei legi vor
continua să se judece potrivit legii aplicabile în momentul sesizării
instanţei."
De asemenea, obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. II din Legea nr.
262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din
30 iulie 2007, cu următoarea redactare:
„Art. II - (1) Cauzele
aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004
vor continua să se judece potrivit legii aplicabile în momentul sesizării
instanţei. Prin excepţie, punerea în executare a hotărârilor definitive şi
irevocabile pronunţate în temeiul Legii nr. 29/1990 şi neexecutate la data
intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004 se face în conformitate cu prevederile
acesteia.
(2)Dispoziţiile referitoare la excepţia de
nelegalitate şi la garanţiile procesuale prevăzute de Legea nr. 554/2004, cu
modificările ulterioare, se aplică şi cauzelor aflate pe rolul instanţelor la
data intrării în vigoare a prezentei legi. Excepţia de nelegalitate poate fi
invocată şi pentru actele administrative unilaterale emise anterior intrării în
vigoare a Legii nr. 554/2004, în forma sa iniţială, cauzele de nelegalitate
urmând a fi analizate prin raportare la dispoziţiile legale în vigoare la
momentul emiterii actului administrativ."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) referitoare la
neretroactivitatea legii şi ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în
drepturi, din Constituţia României.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. II alin. (2) din
Legea nr. 262/2007 s-a mai pronunţat prin deciziile nr. 425 şi nr. 426 din 10
aprilie 2008, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din
8 mai 2008, prilej cu care s-a reţinut, pentru argumentele acolo arătate,
conformitatea acestora cu prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2),
potrivit cărora legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau
contravenţionale mai favorabile, şi ale art. 16 alin. (1), care consacră
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii şi fără discriminări.
Cele reţinute de Curte prin deciziile menţionate cu
privire la constituţionalitate art. II alin. (2) din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 îşi păstrează valabilitatea şi
în această cauză, în lipsa unor elemente noi relevante, care să determine
modificarea acestei jurisprudenţe.
Cât priveşte dispoziţiile art. 27 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 şi ale art. II alin. (1) din Legea nr. 262/2007,
Curtea constată că acestea conţin aceeaşi soluţie legislativă criticată de
autorul excepţiei, potrivit căreia cauzele aflate pe rolul instanţelor la data
intrării în vigoare a legii criticate vor continua să se judece potrivit legii
aplicabile în momentul sesizării instanţei. In opinia autorului excepţiei,
acestea contravin principiului neretroactivitaţii legii şi creează discriminări
între părţile procesuale.
Curtea constată că această critică de
neconstituţionalitate este neîntemeiată. Textele de lege criticate reprezintă
concretizarea principiului universal de drept tempus
regit actum, principiu ce are în vedere tocmai
evitarea creării unor posibile discriminări între părţile aceluiaşi litigiu,
determinate de apariţia, pe parcursul soluţionării acestuia, a unor noi acte
sau dispoziţii normative aplicabile.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 27 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale
art. II din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Municipiul
Târgu Mureş, prin primar, în Dosarul nr. 43/101/2004 (număr format vechi
1.102/2004) al Tribunalului Mehedinţi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 iulie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi