DECIZIE Nr. 88 din 3 martie 2004
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 din
Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 15 martie 2004
Cu Adresa nr. 51/139 din 26 februarie 2004 secretarul general al Camerei
Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale sesizarea privind declansarea
controlului de constitutionalitate asupra dispozitiilor art. 3 alin. (2) din
Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, adoptata de Camera
Deputatilor in sedinta din 17 februarie 2004, iar de Senat in sedinta din 24
februarie 2004. Sesizarea a fost formulata, in temeiul dispozitiilor art. 146
din Constitutie, de catre un grup de 54 de deputati, si anume: Gheorghe Albu,
Victor Babiuc, Gheorghe Barbu, Radu Mircea Berceanu, Emil Boc, Anca Daniela
Boagiu, Vasile Bran, Costica Canacheu, Ion Cirstoiu, Teodor Cladovan, Iliescu
Valentin, Paula Maria Ivanescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru
Mocanu, Ion Mogos, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu Negoita, Vasile Nistor, Ioan
Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius
Raicu, Mihai Stanisoara, Mircea Nicu Toader, Marin Anton, Cornel Boiangiu,
George Crin Laurentiu Antonescu, Constantin-Gheorghe Avramescu, Andrei Ioan
Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Draganescu,
Liviu Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Nicolae Gheorghiof, Puiu Hasotti,
Anton Ionescu, Ion Luchian, Catalin Micula, Monica Octavia Musca,
Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu,
Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu, Vasile Predica, Dan Radu Rusanu, Nini
Sapunaru, Adrian Emanuil Semcu, Dan Coriolan Simedru, Cornel Stirbet si Radu
Stroe.
Sesizarea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 1.021 din
26 februarie 2004, formand obiectul Dosarului nr. 101A/2004.
Prin aceasta sesizare se solicita Curtii Constitutionale sa constate ca
prevederile art. 3 alin. (2) din Legea pentru modificarea si completarea Legii
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor sunt neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
Prevederile de lege criticate sunt contrare dispozitiilor art. 102 alin.
(3) din Constitutie, republicata, care precizeaza ca Guvernul este alcatuit din
prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti prin lege organica. Din
interpretarea acestei dispozitii constitutionale rezulta ca legiuitorul
constituant a dorit "sa consacre o formula de guvern fara scara ierarhica interioara".
Autorii sesizarii sustin, in aceeasi ordine de argumentare, ca
"enumerarile intr-o propozitie au semnificatie foarte precisa" si,
intrucat, in textul constitutional mentionat, "intre functia de
prim-ministru si functia de ministru de stat este pusa virgula, rezulta logic
ca ceea ce urmeaza dupa functia de ministru poate fi echivalentul acestei
functii ori o functie mai mica in grad sau importanta si, in nici un caz, o
functie superioara". Fata de aceste argumente, "categoria ministrilor
de stat" este in contradictie cu dispozitiile constitutionale mentionate.
In conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta
punctele lor de vedere.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
sesizarea este neintemeiata, in esenta, pentru urmatoarele motive:
1. Dispozitiile cuprinse la art. 3 alin. (2) din Legea pentru modificarea
si completarea Legii nr. 90/2001 prevad obligatia Guvernului de a prezenta
Parlamentului lista cu componenta Guvernului, pentru acordarea votului de
incredere. In temeiul art. 102 alin. (3) din Constitutie, republicata, aceasta lista
poate cuprinde pe langa ministri si alti membri ai Guvernului stabiliti prin
lege organica, cum ar fi ministri de stat si ministri delegati. Critica de
neconstitutionalitate este nefondata, deoarece functia de ministru de stat este
reglementata prin legea criticata, care este o lege organica.
2. Din interpretarea gramaticala, precum si din interpretarea sistematica a
dispozitiilor art. 102 alin. (3) din Constitutie, republicata, in lumina
dispozitiilor art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, rezulta
ca legiuitorul constituant a reglementat atributia Presedintelui Romaniei de a
desemna "un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar",
fara sa utilizeze notiunea de ministru. Daca s-ar accepta interpretarea autorilor
sesizarii, consecinta ar fi aceea a numirii ca prim-ministru interimar a unui
demnitar care ocupa "o functie mai mica in grad sau importanta" decat
ministru, ceea ce este inadmisibil, deoarece aceasta ar insemna sa se adauge la
Constitutie.
De asemenea, din corelarea dispozitiilor constitutionale ale art. 102 alin.
(3) cu cele ale art. 73 alin. (3) lit. e) rezulta ca enumerarea functiilor
"nu poate avea decat caracter exemplificativ, prin inscrierea atat a
functiei de prim-ministru, avand in vedere ca acesta conduce Guvernul, cat si a
functiei de ministru, comuna oricarui cabinet".
Presedintele Senatului considera neintemeiata critica de
neconstitutionalitate, in esenta, pentru urmatoarele motive:
1. Autorii sesizarii pun in discutie numai functia ministrului de stat, nu
si pe cea a ministrului delegat, desi nici acesta nu este prevazut de
dispozitiile art. 102 alin. (3) din Constitutie.
Totodata, nu s-au observat prevederile art. 37 alin. (2) din lege potrivit
carora Parlamentul, in temeiul art. 61 alin. (1) din Constitutie, republicata,
hotaraste care dintre ministrii propusi pe lista Guvernului vor detine si
functia de ministru de stat. La fel, nu s-au avut in vedere nici dispozitiile
art. 53 alin. (4) privind calitatea ministrilor de stat ca membri ai
Guvernului, care isi exercita atributiile si sarcinile diferentiat, potrivit
diviziunii si specializarii activitatii ministerelor, urmand sa conlucreze cu
ministrii care raman competenti si raspunzatori de domeniul ministerului
respectiv.
2. Autorii sesizarii nu au avut in vedere nici dispozitiile art. 107 alin.
(1) din Constitutie, republicata, potrivit carora primul-ministru are atributii
de conducere a Guvernului si de coordonare a activitatii membrilor acestuia. El
poate ca, direct si personal, sa conduca si sa coordoneze activitatea
Guvernului, dupa cum poate sa delege o parte din atributiile sale. De asemenea,
poate dispune de un aparat propriu executiv de conducere si de coordonare.
Guvernul considera ca sesizarea de neconstitutionalitate este nefondata
pentru urmatoarele motive:
In conformitate cu dispozitiile art. 117 alin. (1) din Constitutie,
republicata, "Ministerele se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza
potrivit legii". Calitatea de ministru si numarul ministrilor se determina
in functie de numarul ministerelor. "Pot avea calitate de ministri si alte
persoane, cum ar fi ministri de stat, ministri fara portofoliu, ministri
delegati, daca prin lege organica, respectiv prin legea de organizare a
Guvernului, prevazuta la art. 73 alin. (3) lit. e) din Constitutie, se prevad
asemenea functii". Dispozitiile art. 102 alin. (3) din Constitutie,
republicata, fac o enumerare exemplificativa a functiilor din componenta
Guvernului care, cu exceptia primului-ministru, nu se afla in relatie
ierarhica. Solutia adoptata de legiuitor in actuala lege, criticata de autorii
sesizarii, a fost utilizata in activitatea de guvernare in actualul regim
constitutional, asa cum rezulta din practica procedurilor parlamentare privind
structura si componenta Guvernului.
CURTEA,
examinand sesizarea, punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile criticate din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
retine urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa se pronunte asupra
constitutionalitatii legii criticate.
Examinand Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, Curtea
constata ca dispozitiile legale vizate, fiind norme modificatoare, sunt
sistematizate la art. I pct. 2. Asadar, obiectul controlului de
neconstitutionalitate il constituie aceste dispozitii, care au urmatorul
cuprins:
"Art. I - Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului Romaniei si a ministerelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: [...]
2. Alineatul (2) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
<<(2) Din Guvern pot face parte si ministri de stat, precum si
ministri-delegati cu insarcinari speciale pe langa primul-ministru, prevazuti
in lista Guvernului prezentata Parlamentului pentru acordarea votului de
incredere.>>"
In sesizare se sustine ca aceste prevederi contravin dispozitiilor art. 102
alin. (3) din Constitutie, republicata, care au urmatorul cuprins:
"Guvernul este alcatuit din prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti
prin lege organica."
Curtea Constitutionala constata ca alin. (1) al art. 3 din Legea nr.
90/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 2
aprilie 2001, prevede ca "Guvernul este alcatuit din primul-ministru si
ministri", iar alin. (2) al aceluiasi articol, in forma sa initiala,
prevedea ca din Guvern pot face parte si "ministri-delegati cu insarcinari
speciale". Completarea adusa prin textul de lege criticat consta in
introducerea functiei de "ministru de stat" si "ministri-delegati
cu insarcinari speciale pe langa primul-ministru" printre functiile care
intra in alcatuirea Guvernului.
Cu privire la functia de "ministru de stat", autorii sesizarii
considera ca prin aceasta prevedere se completeaza componenta Guvernului cu o
functie superioara in grad functiei de ministru, care nu este prevazuta de
dispozitiile art. 102 alin. (3) din Constitutie, republicata, si se creeaza un
sistem ierarhic in randul membrilor Guvernului, ceea ce ar contraveni acestor
dispozitii constitutionale.
Curtea considera ca legiuitorul constituant a reglementat modul de
alcatuire a Guvernului intr-o maniera supla, care permite acestei autoritati
publice ca, in scopul realizarii programului sau de guvernare aprobat prin
acordarea votului de incredere de catre Parlament [art. 102 alin. (1) din
Constitutie, republicata], sa propuna o structura in raport cu obiectivele pe
care trebuie sa le realizeze. Este evident ca legiuitorul constituant nu a
reglementat intr-o maniera rigida modul de alcatuire a Guvernului prin
nominalizarea tuturor ministerelor.
Utilizarea de catre legiuitorul ordinar a categoriilor de "ministri de
stat" sau de "ministri-delegati cu insarcinari speciale pe langa
primul-ministru" are menirea sa distinga caracterul insarcinarilor
ministrilor, si anume daca detin sau nu portofolii ministeriale, specificul
atributiilor lor in organizarea Guvernului potrivit diviziunii si specializarii
activitatii ministerelor.
Asa fiind, se impune concluzia ca notiunea de "ministri", ca de
altfel si cea de "membri ai Guvernului" sunt utilizate in sens
generic si permit, asadar, includerea in sfera lor si a functiei de
"ministru de stat", "ministru-delegat cu insarcinari speciale pe
langa primul-ministru", "ministru fara portofoliu" etc.
De altfel, in aplicarea aceluiasi text constitutional, Curtea constata ca,
de-a lungul anilor, in procesul guvernarii, au fost aduse modificari in
structura executivului, prin hotarari succesive ale legislativului. Asa, spre
exemplu, Hotararea Parlamentului nr. 23/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 324 din 4 decembrie 1997, a stabilit, in legatura cu
structura de atunci a Guvernului, ca "ministrul industriei si comertului,
ministrul afacerilor externe, ministrul justitiei, ministrul de interne si
ministrul muncii si protectiei sociale sunt ministri de stat".
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 102 alin. (3), art. 107 alin. (1), art. 146 lit. a) din Constitutie,
republicata, precum si prevederile art. 13 alin. (1) lit. A.a), art. 17 si 18
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. I pct. 2 din Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor sunt constitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 3 martie 2004 si la aceasta au participat:
Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu si Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu