DECIZIE Nr.
875 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii
societatilor comerciale aflate în portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 11 august 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi
Administrarea Participaţiilor Statului şi consolidarea unor privatizări,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Ateliere Centrale" - S.A. din
Criscior, judeţul Hunedoara, în Dosarul nr. 973/57/2008 al Curţii de Apel Alba
Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că în dosar
a fost depusă o cerere din partea autorului excepţiei prin care solicită Curţii
Constituţionale acordarea unui nou termen de judecată, în vederea angajării
unui apărător.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
cererii formulate.
Deliberând, Curtea Constituţională respinge cererea de
amânare, deoarece autorul cererii nu a învederat motive temeinice care să
justifice acordarea unui nou termen, pentru angajarea unui apărător având
suficient timp de la data invocării excepţiei, 17 februarie 2009, până în
prezent.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 24 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 973/57/2008, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi
Administrarea Participaţiilor Statului şi consolidarea unor privatizări, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Ateliere Centrale" - S.A. din Criscior,
judeţul Hunedoara.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul, în esenţă, consideră că dispoziţiile art. 47 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 26/2004 încalcă prevederile referitoare la
garantarea şi ocrotirea proprietăţii private cuprinse în art. 44 din
Constituţie, deoarece anulează toate înlesnirile la plată acordate societăţilor
comerciale, potrivit prevederilor Legii nr. 137/2002, indiferent de cauzele
nerespectării condiţiilor şi a termenelor în care s-au acordat înlesnirile şi
fără nicio raportare la buna sau reaua-credinţă a beneficiarului acestor
înlesniri. Dispoziţiile legale criticate contravin, de asemenea, şi
dispoziţiilor art. 45 şi 135 din Constituţie, deoarece nu prevăd actul prin
care se dispune anularea înlesnirilor, termenul prin care se emite acest act şi
faptul că el produce fapte numai pentru viitor.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, deoarece critica vizează
interpretarea şi aplicarea legii.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
excepţia ca fiind întemeiată, prevederile legale criticate dând expresie
preocupării statului pentru a asigura libertatea comerţului, protecţia
concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de producţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile a art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării societăţilor
comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi
Administrarea Participatiilor Statului şi consolidarea unor privatizări,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 30 aprilie
2004, texte de lege care au următorul conţinut: „(1) Pe perioada derulării
înlesnirilor la plată acordate societăţilor comerciale prin ordin comun,
potrivit prevederilor Legii nr. 137/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, se suspendă aplicarea oricăror măsuri de executare silită începute
de către instituţia publică implicată asupra societăţii comerciale şi nu se va
face niciun demers pentru instituirea unor noi astfel de măsuri.
(2) Nerespectarea condiţiilor şi a termenelor în
care s-au acordat înlesnirile prevăzute în ordinul comun atrage anularea
acestora, începerea sau continuarea, după caz, a executării silite."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 44, 45 şi 135 din Constituţie.
Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea observă
că autorul excepţiei este, de fapt, nemulţumit de modul evaziv de redactare a
prevederilor art. 47 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
26/2004 şi vizează completarea textului de lege criticat în sensul că acesta să
prevadă actul prin care se dispune anularea înlesnirilor, termenul prin care se
emite acest act şi faptul că el produce fapte numai pentru viitor.
Astfel, Curtea constată că argumentele pe care se
întemeiază excepţia vizează lacune ale dispoziţiilor criticate, care se doresc
a fi complinite prin efectuarea controlului de constituţionalitate. Insă o
atare operaţie excedează competenţei Curţii Constituţionale, care, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra problemelor de
drept, fără a putea modifica sau completa prevederea legală supusă controlului.
Circumscrisă rolului său de „legiuitor negativ", Curtea Constituţională nu
poate emite noi norme juridice, fie ele şi numai cu rol complinitor, şi nici să
le modifice pe cele existente într-un sistem normativ; ea poate doar să
constate incompatibilitatea ce, eventual, ar exista între o normă de
reglementare primară şi Legea fundamentală. De altfel, critica are ca obiect şi
o problemă de corelare legislativă, întrucât susţinerile autorului excepţiei privesc
modul de interpretare şi aplicare a unor texte legale, aspecte ce intră în
competenţa exclusivă a instanţelor judecătoreşti.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 47 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele măsuri pentru finalizarea privatizării
societăţilor comerciale aflate în portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi
Administrarea Participatiilor Statului şi consolidarea unor privatizări,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Ateliere Centrale" - S.A. din
Criscior, judeţul Hunedoara, în Dosarul nr. 973/57/2008 al Curţii de Apel Alba
Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu