DECIZIE Nr. 87
din 20 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (3) si art. 10 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 12 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (3) şi art. 10 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
Societatea Comercială Euro Grup - S.A. Otopeni în Dosarul nr. 22.019/63/2007 al
Tribunalului Dolj - Secţia comercială.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, deoarece prevederile legale criticate nu încalcă accesul la
justiţie al părţilor.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 27 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 22.019/63/2007, Tribunalul
Dolj - Secţia comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (3) şi art. 10 din
Legea nr. 146/1997, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Euro Grup" - S.A. Otopeni în cauza ce are ca obiect
judecarea cererii de pretenţii formulate de autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 2 alin. (1) şi (3) şi
art. 10 din Legea nr. 146/1997 sunt neconstituţionale în raport cu prevederile
art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 53 şi art. 136 alin. (5) din Constituţie.
Totodată sunt încălcate dispoziţiile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Se arată că textele
legale criticate prevăd că nedepunerea taxei de timbru are drept consecinţă, în
cauza de faţă, imposibilitatea de a mai susţine cererea de intervenţie.
Tribunalul Dolj - Secţia comercială consideră că excepţia este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că prevederile
legale nu aduc atingere textelor constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (1)şi (3) şi art. 10 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 2: „(1) Acţiunile şi
cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează
astfel: [...]."
(3) Valoarea la care se calculează taxa de timbru
este cea declarată în acţiune sau în cerere. Dacă această valoare este
contestată sau apreciată de instanţă ca derizorie, evaluarea se va face
potrivit normelor metodologice prevăzute la art. 28 alin. (2) din prezenta
lege.";
- Art. 10: „Cererile
reconvenţionale, cererile de intervenţie şi de chemare în garanţie se taxează
după regulile aplicabile cererii sau acţiunii principale."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3), art. 53 şi art. 136
alin. (5). Totodată, autorii invocă încălcarea dispoziţiilor art. 6 paragraful
1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Examinând constituţionalitatea unor prevederi legale
prin care s-au instituit taxe de timbru pentru introducerea unor cereri în
justiţie, între care şi a prevederilor art. 1 şi 2 din Legea nr. 146/1997,
Curtea a statuat, în mod constant, că accesul liber la justiţie nu înseamnă că
acesta trebuie să fie în toate cazurile gratuit. Art. 21 din Constituţie nu instituie
nicio interdicţie cu privire la taxele în justiţie, fiind legal şi normal ca
justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfăşurată de
autorităţile judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora.
De altfel, contribuţia justiţiabilului, prin avansarea unei părţi din aceste
cheltuieli, poate fi recuperată, în temeiul art. 274 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, de la partea care cade în pretenţii.
Prin urmare, regula este cea a timbrării acţiunilor în
justiţie, excepţiile fiind posibile numai în măsura în care sunt stabilite de
legiuitor. In consecinţă, nu sunt încălcate nici prevederile art. 136 alin. (5)
din Constituţie.
In acest sens urmează să se reţină considerentele mai
multor decizii, precum: Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rămasă definitivă prin
Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993.
Curtea nu poate reţine nici critica privind
neconcordanţa dintre dispoziţiile legale criticate şi art. 6 paragraful 1 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
deoarece acestea nu conţin prevederi care să consacre gratuitatea actului de
justiţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) şi (3) şi art. 10 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro
Grup" - S.A. Otopeni în Dosarul nr. 22.019/63/2007 al Tribunalului Dolj -
Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 20 ianuarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta