DECIZIE Nr.
862 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în munca si detasarea strainilor pe
teritoriul Romaniei, coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 524 din 30 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României, coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Chen Fuyong în Dosarul nr. 7.213/2/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal,
însoţit de traducătorul autorizat de limba chineză, dl Ioan Budura. Lipseşte
partea Oficiul Român pentru Imigrări, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul părţii prezente. Aceasta, prin translator,
solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că noile
cerinţe prevăzute de textele de lege criticate pentru prelungirea dreptului de
şedere temporară în scop de muncă îl pun în imposibilitatea de a mai rămâne pe
teritoriul României, având în vedere că acesta obţinuse dreptul de şedere
temporară în temeiul altor prevederi legale aplicabile în materie, anterior
modificărilor aduse prin reglementările atacate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens,
Decizia nr. 821/2009 a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 7.213/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea
străinilor pe teritoriul României, coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Chen Fuyong într-o cauză având ca obiect o acţiune în anulare formulată
împotriva unei decizii de returnare de pe teritoriul României, emisă de Oficiul
Român pentru Imigrări.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate, din cauza impreciziei şi
neclarităţii normelor pe care le reglementează, încalcă principiul
neretroactivităţii legii, dreptul la un proces echitabil şi dreptul la muncă.
Apreciază autorul excepţiei că dispoziţiile legale examinate nu disting cu
privire la situaţiile tranzitorii şi ar fi trebuit să cuprindă precizări în
legătură cu străinii care obţinuseră deja avizul pentru angajarea în muncă şi
veniseră în România în baza legii în redactarea anterioară modificărilor
intervenite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007, astfel încât
aceştia să poată avea o indicare precisă asupra normelor aplicabile în situaţia
lor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate
fiind conforme prevederilor constituţionale şi convenţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România şi ale art. 7 alin. (1) lit.
c)din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă
şi detaşarea străinilor pe teritoriul României sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea
străinilor pe teritoriul României, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 134/2008, coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie
2008. Textele de lege criticate au următorul conţinut:
-Art. 7 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2007: „(1) In vederea obţinerii autorizaţiei de muncă
pentru lucrătorii permanenţi, angajatorul, persoană juridică din România ori o
reprezentanţă, sucursală sau filială a unei persoane juridice cu sediul în
străinătate, va depune la Oficiul Român pentru Imigrări o cerere motivată
privind necesitatea încadrării în muncă a străinului, însoţită de următoarele
documente: (...) c) scrisoarea prin care se atestă bonitatea angajatorului,
eliberată de banca la care acesta are deschis contul.";
- Art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 - Prelungirea dreptului de şedere temporară în scop de
muncă: „(1) Străinilor intraţi în România în scopul angajării în muncă li se
prelungeşte dreptul de şedere temporară, dacă: a) sunt titulari ai unei
autorizaţii de muncă valabile;".
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege menţionate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 15
alin. (2) privind principiul neretroactivităţii legii civile, art. 21 alin. (3)
referitoare la dreptul părţilor la un proces echitabil şi ale art. 41 alin. (1)
cu privire la interdicţia îngrădirii dreptului la muncă. Se invocă, de
asemenea, art. 6 par.1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, referitor la dreptul la un proces echitabil, precum
şi jurisprudenţa în materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Astfel, Curtea reţine că autorul excepţiei critică, în
realitate, modalitatea în care instanţa de judecată învestită cu soluţionarea
litigiului pe parcursul căruia a invocat excepţia a interpretat şi a aplicat
dispoziţiile de lege criticate, raportat, desigur, la situaţia de fapt
specifică speţei. In acest context, se susţine că prevederile art. 7 alin. (1)
lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în
muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, coroborat cu art. 56
alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România au caracter retroactiv, încalcă dreptul la un
proces echitabil şi dreptul la muncă, deoarece se aplică şi străinilor intraţi
în România în scopul angajării în muncă ce au obţinut avizul necesar în
conformitate cu legislaţia în vigoare la acel moment, anterior modificărilor
legislative introduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007. Acest
act normativ a reglementat condiţii diferite pentru acordarea dreptului de
prelungire a şederii temporare în România în acelaşi scop - de muncă -, astfel
că, fiind în imposibilitate de a le îndeplini, solicitantul este nevoit să se
întoarcă în ţara de origine.
Faţă de aceste susţineri, Curtea arată că modalitatea
de interpretare şi aplicare a unui anumit text de lege, raportat la o situaţie
de fapt dată, nu poate constitui premisa invocării neconstituţionalităţii
acelui text. O astfel de critică nu poate fi reţinută, deoarece
neconstituţionalitatea unei reglementări constituie o stare intrinsecă a
acesteia, fiind dedusă exclusiv din relaţia de contrarietate a textului legal
supus controlului faţă de normele şi principiile fundamentale invocate, şi nu
dintr-o situaţie nefavorabilă, la un moment dat, unei părţi sau alteia dintr-un
proces. In acest sens, Curtea reţine că autorul excepţiei este nemulţumit de
faptul că noile condiţii reglementate pentru prelungirea dreptului de şedere
temporară în România nu sunt aceleaşi cu cele prevăzute, într-o legislaţie
anterioară, pentru acordarea iniţială a aceluiaşi drept. Or, operaţiunile de
interpretare şi aplicare ale unui text legal la circumstanţele specifice unei
cauze aparţin în exclusivitate competenţei instanţei de judecată învestite cu
soluţionarea acesteia, şi nu Curţii Constituţionale.
In plus, Curtea constată că a mai soluţionat o excepţie
de neconstituţionalitate având acelaşi obiect şi o motivare identică,
pronunţându-se în acelaşi sens, al respingerii ca inadmisibilă, prin Decizia
nr. 821/2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României, coroborat cu art. 56 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Chen Fuyong în Dosarul nr. 7.213/2/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi