DECIZIE Nr. 86 din 20 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din
Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 5 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 81 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor
de munca, exceptie ridicata de Camera de Comert, Industrie si Agricultura din
Targu Mures in Dosarul nr. 3.332/2000 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal a raspuns avocat Horatiu Coprean, in calitate de
reprezentant al autorului exceptiei, precum si Georgeta Frincian.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, aratand in esenta ca dispozitiile de lege criticate
contravin prevederilor art. 21 si 128 din Constitutie, ca urmare a suprimarii
caii de atac a apelului in materia solutionarii conflictelor si litigiilor de
munca.
Georgeta Frincian solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate,
apreciind ca dispozitiile art. 81 din Legea nr. 168/1999 nu incalca prevederile
art. 21 si 128 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.332/2000,
Tribunalul Mures a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 81 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de munca, exceptie ridicata de Camera de Comert, Industrie si
Agricultura din Targu Mures.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 21 si 128 din Constitutie, precum
si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Tribunalul Mures, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile criticate
"aduc atingere accesului liber la justitie, care presupune parcurgerea a
minimum doua grade de jurisdictie".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate, deoarece "reglementarile in
materie ale legii ordinare, cu caracter general sau special, permit ca, de
regula, instanta de control judiciar, respectiv de recurs, sa pronunte o
solutie proprie asupra fondului cauzei".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
81 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999.
Acest text de lege are urmatorul continut: "(1) In caz de admitere a recursului,
instanta va judeca in fond cauza.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in urmatoarele situatii:
a) solutionarea cauzei de instanta de fond s-a facut cu incalcarea
prevederilor legale referitoare la competenta;
b) judecata de fond a avut loc in lipsa partii care nu a fost legal
citata."
Autorul exceptiei sustine ca acest text de lege incalca urmatoarele
dispozitii constitutionale:
Art. 21
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 128
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
De asemenea, se considera ca dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Astfel, dispozitiile art. 81 din Legea nr. 168/1999 nu ingradesc accesul
liber la justitie, ci, dimpotriva, permit solutionarea litigiilor de munca de
catre instantele judecatoresti atat in fond, cat si in recurs. Utilizarea unei
singure cai de atac ordinare - recursul - cu termen procedural mai scurt in
raport cu cel prevazut de Codul de procedura civila, precum si suprimarea caii
de atac a apelului prevazuta de dispozitiile legale criticate au ca finalitate
doar asigurarea celeritatii solutionarii unor asemenea litigii, iar nu
incalcarea dreptului fundamental privind accesul liber la justitie. Totodata
Curtea retine, din perspectiva art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit
caruia "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege",
precum si a art. 128 din Constitutie, in temeiul caruia "Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii", ca Legea fundamentala a lasat in
competenta autoritatii legiuitoare [care, potrivit art. 58 alin. (1), este
Parlamentul] sa reglementeze "competenta", "procedura",
precum si "caile de atac", in raport cu specificul domeniilor
litigioase reglementate.
In practica judiciara a Curtii Constitutionale s-a decis in mod constant ca
accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile accesul "la toate
structurile judecatoresti - judecatorii, tribunale, curti de apel, Curtea
Suprema de Justitie - si la toate caile de atac prevazute de lege, deoarece competenta
si caile de atac sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui
reguli deosebite, in considerarea unor situatii diferite" (Decizia nr. 129
din 6 decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
105 din 23 mai 1996).
Prevederile art. 128 din Constitutie stabilesc dreptul partilor interesate
si al societatii - reprezentate prin Ministerul Public - de a exercita
impotriva hotararilor judecatoresti caile de atac prevazute de lege, dar
aceasta nu inseamna, astfel cum sustine autorul exceptiei, reglementarea
constitutionala a principiului dublului grad de jurisdictie. De altfel nici
prevederile Declaratiei Universale a Drepturilor Omului si nici cele ale
pactelor si tratatelor privitoare la drepturile omului la care Romania este
parte nu instituie, in materie civila, principiul dublului grad de jurisdictie.
Este adevarat ca, de exemplu, art. 2 al Protocolului nr. 7 la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale reglementeaza
dreptul la o cale de atac pentru persoana care a fost condamnata penal, dar, pe
de alta parte, nu exista obligativitatea extinderii acestui principiu si in
materie civila.
Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea privind incalcarea art.
6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale ce consacra dreptul persoanei la un proces echitabil. Astfel, prin
Decizia nr. 73 din 4 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, Curtea a stabilit ca "in sensul
practicii instantei europene conceptul de <<proces echitabil>> nu
implica in mod necesar existenta mai multor grade de jurisdictie, a unor cai de
atac al hotararilor judecatoresti, nici, pe cale de consecinta, posibilitatea
exercitarii acestor cai de atac - inclusiv a celor extraordinare - de catre
toate partile din proces".
In sfarsit, se constata ca prin mai multe decizii Curtea s-a pronuntat cu
privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 81 din Legea nr. 168/1999
(de exemplu, prin Decizia nr. 53 din 20 februarie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 28 martie 2001).
Considerentele pe care s-au bazat solutiile anterioare ale Curtii
Constitutionale sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit
elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 din
Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie
ridicata de Camera de Comert, Industrie si Agricultura din Targu Mures in
Dosarul nr. 3.332/2000 al Tribunalului Mures.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu